Eroon narsisti äidistä

Anonyymi

Olen ollut koko ikäni kontrolloivan, ilkeän, ajoittain vähättelevän ja uhriutuvan ihmisen alaisuudessa.

Lapsuudessa sain kuulla yh-äitini nalkutuksia, kun tämä oli pistänyt uuden miesystävänsä ykköseksi ennen mua. Teini-ikä oli tiukkaa kasvatusta, jossa rajoitettiin kaikki mahdollinen mielenkiintoinen kohde. Kouluarvosanat oli oltava hyviä, sillä muuten tuli huutoa. No mun paras keskiarvo ikinä on ollut 7,5 kymppiluokan jälkeen. Ikinä en saanut 9 tai 10, mutta hyvällä tuurilla niinäkin kertoina 8 tai 7. Oli kertoja, kun väärensin allekirjoituksia kokeisiin.

17-vuotiaasta asti olen haaveillut katkaisevani kokonaan välit äitiini, sillä kontrollointi ja ote ovat vahvistuneet vuosien varrella. Edes edelliset kumppanit eivät ole ymmärtänee kuinka kontrolloivia äitini on ollut missäkin tilanteessa. Iän myötä olen oppinut sanomaan vastaan ja yhteenotot ovatkin olleet räiskyvä. Hän on haukkunut mun tekemät virheet tilanteesta riippuen mun isäpuolelle, hänen ystävilleen ja kaikkien sukulaisten kuullen. Tuntuu yhä musertavalta ajatella niitä tilanteita.

Hän on tukenut mua elämäni aikana taloudellisesti ja myös koronan aikana, sillä olen koko ikäni ollut pätkätyössä Suomessa asuessani.

Kun sain 20 lapseni ja jonka lopulta menetin, niin sain haukut äidiltäni. Ei mitään ymmärrystä siitä, etten halua puhua asiasta hänen kanssa. Tilanteet johtivat yleensä yhteenottoihin. Vielä vuosienkin jälkeen saan kuulla olevani itsekäs. Kulissit ovat olleet äidilleni elintärkeä juttu. Kaiken oli oltava täydellistä.

Asuessani omassa asunnossa hän saattoi alkaa siivota sitä. Siirtää tavaroita eri paikkoihin ja sättiä mun sotkuisuutta, vaikka olin siivonnut ennen hänen tuloaan. Sama oli tapahtunut kotona asuessani. Nalkutus siitä, että hän oli ainoa, joka koko ajan siivosi ja miten ärsyttävää oli tulla töistä kotiin ja alkaa taas siivota.

Kun muutin takaisin Suomeen ulkomailla olon jälkeen asuin vanhemmillani joitakin kuukausia. Sain kuulla, että liki 30 mulla ei ole vieäkään omaa asuntoa tai rahaa. Häntä hävetti mun asuminen kotona ja vieraita ei kehdannut kutsua kylään. Jos joku piipahti kylässä, niin mun piti olla omassa huoneessa hiljaa. Mitähän naapuritkin ajattelisivat. Elettiin koronakevättä mun oli hankalaa löytää töitä ja omaa asuntoa, sillä kukaan ei vuokrannut pienellä paikkakunnalla työttömälle asuntoa. Hän heitti mut pihalle lopulta kesällä, jonka jälkeen vietin viikon turvatalossa ja sen jälkeen kodittomana toisella paikkakunnalla tuttujen luona etsien asuntoa ja työpaikkaa. Meillä oli ennen sitä riita, jossa hän moitti mun tulevaisuuteni ja taloudellisen tilanteeni. Haukuin hänet ämmäksi yrittäessäni omalla tavalla puolustautua. Hänen vaatiessaan anteeksipyyntöä en suostunut siihen, joten sain lähtöpassit seuraavana aamuna.

Syksyn aikana olen alkanut voida henkisesti pahoin, sillä kuluneiden vuosien ja viimeaikaisten tapahtumien myötä henkinen hyvinvointi on alkanut romuttua. Äitini on yrittänyt pitää yhteyttä, vaikka olen hänelle tehnyt selväksi etten enää halua olla missään yhteydessä. Hän on alkanut ottamaan yhteyttä isäpuolen kautta. Joulupaketissakin oli rahaa ja hänen itsensä kirjoittama kortti. Estin hänet somessa ja numeronkin.

Mun on tarkoitus hakeutua terapiaan lähiaikoina, vaikka terapiakulut mietityttävät. Sen lisäksi pelkään koko ajan, että äitini pyrkisi hallitsemaan vielä tulevaisuudessa kolmannen osapuolen kautta.

12

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ikävässä valossa, kun tällä foorumilla narsismita puhutaankin, niin ole sen verran narsissti, äläkä lähde uhriutumaan. Terapia voisi olla yksi hyvä tapa selkiyttää oman elämän arvoja ja päämääriä.

      Yleisellä puolella on mahdollista saada terapiaa, mutta valitettavasti jono ja kriteerit sinne on aika kovat. Siksi moni suuntaa yksityiselle. Ihan tarkkaan en muista, mutta kelan terapiaan tarvitaan yleensä kaksi peräkkäistä lääkärin lausuntoa, oliko noin kolmen kuukauden välein. Silloin terapiasta kela maksaa osan...

      • Anonyymi

        Minä ainakaan en puhu negatiivisessa valossa itsensä rakastamisesta.
        En myöskään luottaisi julkiselta puolelta löytyvän ymmärrystä narsismiin kuin hyvällä tuurilla, jolloin narsistin uhri traumatisoituisi lisää menemällä sinne,


        "ppouygfggg"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakaan en puhu negatiivisessa valossa itsensä rakastamisesta.
        En myöskään luottaisi julkiselta puolelta löytyvän ymmärrystä narsismiin kuin hyvällä tuurilla, jolloin narsistin uhri traumatisoituisi lisää menemällä sinne,


        "ppouygfggg"

        Minä en ymmärrä ollenkaan että tällaisten äitien käytöstä niin ymmärretään.
        Äidin tehtävä on lähettää rakkaudellista energiaa iästä riippumatta,


        "ppughghhjjj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä ollenkaan että tällaisten äitien käytöstä niin ymmärretään.
        Äidin tehtävä on lähettää rakkaudellista energiaa iästä riippumatta,


        "ppughghhjjj"

        Jos ei muuta äiti voi ainakin lähettää lapselleen viestin: "Olet niin rakas"

        "ppujhhhjjj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei muuta äiti voi ainakin lähettää lapselleen viestin: "Olet niin rakas"

        "ppujhhhjjj"

        Mutta sen on toki tultava aidosti sydämestä tunteella , ei siitä muuten hyötyä ole, tunteiden feikkaamisen huomaa


        "pojhhjjkk"


    • Anonyymi

      Sinulla ei ole oikeutta diagnosoida toista ihmistä, edes äitiäsi. Suhteenne ei toimi, se on selvää. Sinulla on täysi oikeus katkaista välisi ja elää omaa elämääsi. Henkinen itsenäistyminen äidistäsi tekee sinulle taatusti hyvää. Eli välirikko on mielestäni ihan aiheellinen. Diagnosointi kuuluu kuitenkin psykiatreille, voit joutua itse raastupaan, jos huutelet toista narsistiksi. Olkoon toinen ihmisenä miten haastava tahansa.

      Oletko huomannut oman ristiriitasi? Olet asunut eri puolilla, ulkomaillakin, mutta olet yhä taloudellisesti riippuvainen äidistäsi? Pienillä tuloillakin voi pärjätä. Tavallaanhan äitisi on voinut rahalla ostaa määräysvallan sinuun. Et ole ollut itsenäinen, koska hän on rahoittanut sinua. Joten vastapainoksi hän on voinut edellyttää sinulta jotain. Palauta rahat, jos niitä vielä saat.

      Suomessa on pikkupaikkoja, joissa kunnan asunnon saa sosiaalisin perustein. Tyhjiä asuntoja on. Riittää, että luottotiedot ovat kunnossa ja pystyy maksamaan takuuvuokran. Voit hakea toimeentulotukea muuttamiseen liittyviin kuluihin, jos olet vähävarainen. Tosin pikkupaikoissa kaikki muutkin elämänmahdollisuudet ovat niukat, mukaan lukien terapiamahdollisuudet. Työmahdollisuuksista puhumattakaan. Olet ilmeisesti pärjännyt tähän mennessä työelämässä, joten koeta olla putoamasta siitä kelkasta pois. Työelämästä syrjäytyminen ei helpota elämääsi lainkaan.

      Keskusteluapua voi saada myös mm. seurakunnista. Itselleni terapiakulut olisi korvattu sosiaalitoimen kautta, mutta se edellyttää jo pidempiaikaisia ongelmia. Suoraan työelämästä sossun avulla maksettuun terapiaan ei pääse. Se on vaihtoehtoratkaisu eläkkeelle.

      Vaikeista perhedynamiikan ongelmista minulla on kokemusta. Olen katkaissut useamman kerran itse välit omaan äitiini. Tunnen siitä toki syyllisyyttäkin, mutta kyseinen ihmissuhde vie minulta voimat, ja haluan olla vapaa rakentamaan itse oman elämäni. Seuraavaa osoitetta en jäljellä oleville sukulaisilleni kerro.

      • Anonyymi

        Aloittaja.
        Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta sanella toiselle aikuiselle liittyen omaan äitiinsä.
        Jouduin hermostovaurioituneena sellaisen loukkaavan "infantilisoivan" sanelun kohteeksi yli 40 vuotiaana.


        "ppougghh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja.
        Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta sanella toiselle aikuiselle liittyen omaan äitiinsä.
        Jouduin hermostovaurioituneena sellaisen loukkaavan "infantilisoivan" sanelun kohteeksi yli 40 vuotiaana.


        "ppougghh"

        Yhdessä Youtube videossa psykologian ammattilainen kertoo että voi olla narsisti ilman että on psyykkistä narsistista persoonallisuushäiriötä.
        Mielestäni mielenkiintoinen ilmaus että hän vtoi esiin että ne voivat olla kaksi eri asiaa. Täten nähdäkseni sana narsisti ei välttämättä tarkoita diagnoosin tekoa kenestäkään.

        "ppugghhjjjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessä Youtube videossa psykologian ammattilainen kertoo että voi olla narsisti ilman että on psyykkistä narsistista persoonallisuushäiriötä.
        Mielestäni mielenkiintoinen ilmaus että hän vtoi esiin että ne voivat olla kaksi eri asiaa. Täten nähdäkseni sana narsisti ei välttämättä tarkoita diagnoosin tekoa kenestäkään.

        "ppugghhjjjk"

        Psykologian ammattilaiset myös kertovat kuinka nimenomaisesti narsisti voi materiaalista tukea käyttää oikeutuksena emotionaalisen väkävaltaan.


        "ppofgghjjjk"

        "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykologian ammattilaiset myös kertovat kuinka nimenomaisesti narsisti voi materiaalista tukea käyttää oikeutuksena emotionaalisen väkävaltaan.


        "ppofgghjjjk"

        "

        Huonon emotionaalisen kohtelun kestäminen vastapalvelukjsena materiaalisesta tuesta ei ole mikään hyvä selitys, vaan aika narsistille tyypillinen ajattelutapa.


        "ppuyhgfghhj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonon emotionaalisen kohtelun kestäminen vastapalvelukjsena materiaalisesta tuesta ei ole mikään hyvä selitys, vaan aika narsistille tyypillinen ajattelutapa.


        "ppuyhgfghhj"

        Tuommosta minullekin syötettiin vakavasti vammauteneena, ettöä minun pitäisi henkisesti alistua mihin vain kiitoksena siitä että minua pidetään nipin napin hengissä.
        Oikeesti tommonen on kidutusta,

        "ppoygghhj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuommosta minullekin syötettiin vakavasti vammauteneena, ettöä minun pitäisi henkisesti alistua mihin vain kiitoksena siitä että minua pidetään nipin napin hengissä.
        Oikeesti tommonen on kidutusta,

        "ppoygghhj"

        Asiantuntijat myös kertovat kuinka sosiaalinen mediakin tukee narsistien narsistista käytöstä.

        "ppuhhghjhj"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      422
      2948
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2266
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      343
      1939
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1737
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    7. 158
      1202
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe