Jonkinlaista hormonikiertoa kuitenkin?

Anonyymi

Viimeiset menkat oli kolme vuotta sitten. Sen jälkeen oli pahahko vaihdevuosijakso, eli kiukkusuus, itkuisuus, kuumat aallot yms. ne vakiovaivat. Luontaistuotteilla sain oireet kuriin. Nyt viimeisen vuoden enää harvakseen aaltoja ja kuivuutta johon vagifem.

Se mikä tässä mietityttää on kun jonkinlainen hormonikierto kuitenkin on. On itkuisuusjakso, himojakso yms. joita oli kun oli menkat. Tissitkin turpoo välillä kuten ennen. Olen sinkkuna mutten uskalla edes ajatella seksiä kun alapää vielä välillä kuivankipeä ja tuon hormonikierron oireiden takia pelkään raskautta. Hullua kyllä, mutta pää nyt on muutenkin sekaisin tässä iässä...

4

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kosteuttavia suppoja liukuvoidetta ja varovaista, hidasta seksiä.

• Anonyymi

Miten tämä vastaa kysymykseen hormonikierrosta???

• Anonyymi

Aloittaja vastaa otsikon kysymykseen kyllä itse, lauseessa "Se mikä tässä mietityttää, on KUN JONKINLAINEN HORMONIKIERTO KUITENKIN ON."
        Tektistä ei oikein erota mitään varsinaista kysymystä, enimmäkseen pohdintaa eri asioihin, johon ystävällisesti yritin tuoda vinkkejä. Anteeksi, jos en osannut vastata otsakkeen kysymykseen. Kolme kysymysmerkkiä tuo vaikutelman suuttumuksesta, ärsyyntymisestä ja halveksunnasta. On tämä kiva palsta.

• Anonyymi

Käy gynekologilla. Asia selviää nopeasti. Ultrassa näkyy, onko kehittyviä munasoluja. Naisen luonnollinen hormonikierto perustuu käytännössä munasoluihin. Mukana on toki aivolisäkkeen hormonit (FSH), mutta ilman munasarjoja tai munasoluja homma ei toimi. Vaihdevuodet perustuvat siihen, että munasolut ovat vanhentuneet ja kuluneet loppuun, jolloin kuukautiset loppuvat, hormonikierto loppuu ja raskaus ei voi enää alkaa ilman lahjoitettua munasolua.

Eli gynekologi voi antaa selvityksen siitä, mikä tilanteesi on. Käytännössä lisääntymisen parasta ennen ikä päättyy 10 vuotta ennen vaihdevuosia. Viimeisten hedelmällisten vuosien aikana munasolujen laatu on niin huono, ettei yleensä raskaus niillä enää onnistu. Eli käytännössä monen naisen hedelmällisyys on jo huomattavasti heikentynyt paljon ennen vaihdevuosia.

En usko, että pystyisit tulemaan raskaaksi. Sinun on silti hyvä käydä lääkärissä selvittämässä, mikä oireesi aiheuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe