Tulipa hankittua hirvikoiran pentu. Olisko suosituksia aseistuksesta? Lyhyt pyssy on varmaan kätevämpi kanneksia kuin nykyinen standardimittainen. Punapisteen edut kiikariin verrattuna?
Koiramiehen pyssy
14
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olen jutellut asiasta koiramiesten kanssa. Ovat kertoneet, että pieni (kevyt) on kaunista. Useita suosittelijoita löytyy 45-70 kaliiberille. Punapiste on kuulemma ihan ehdoton juttu koiramiehen kivääriin.
- Anonyymi
Suositusten lisäksi pitäisi olla perusteluita, sillä muuten ne ovat vain mielipiteitä.
Koiramies todennäköisesti kohtaa hirven lyhemmältä etäisyydeltä kuin passimien. Nopeassa tilanteessa lyhyeltä matkalta punapiste on tosiaankin parempi kuin kiikari.
Kaliberi on makuasia jat itse valitsisin kaliberin, jolla on varaa myös harjoitella niitä nopeita laukauksia. Jos taloudelliset resirssit ovat rajalliset, niin .308 on sopiva. Aseita on paljon kohtuu hintaan sekä uusia että käytettyjä ja pakkuja saa edullisesti joka kyläkaupasta. Rekyyli on mieto, joten helppo ampua. Suosittelen äänenvaimenninta koiran kuulon suojaamiseksi ja vielä vaimeamman rekyylin takia. Aseesta kuin aseesta tulee miellyttävä ampua kunhan myös ottaa huomioon piipun pituudessa vaimentimen aiheuttaman painopisteen muutoksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suositusten lisäksi pitäisi olla perusteluita, sillä muuten ne ovat vain mielipiteitä.
Koiramies todennäköisesti kohtaa hirven lyhemmältä etäisyydeltä kuin passimien. Nopeassa tilanteessa lyhyeltä matkalta punapiste on tosiaankin parempi kuin kiikari.
Kaliberi on makuasia jat itse valitsisin kaliberin, jolla on varaa myös harjoitella niitä nopeita laukauksia. Jos taloudelliset resirssit ovat rajalliset, niin .308 on sopiva. Aseita on paljon kohtuu hintaan sekä uusia että käytettyjä ja pakkuja saa edullisesti joka kyläkaupasta. Rekyyli on mieto, joten helppo ampua. Suosittelen äänenvaimenninta koiran kuulon suojaamiseksi ja vielä vaimeamman rekyylin takia. Aseesta kuin aseesta tulee miellyttävä ampua kunhan myös ottaa huomioon piipun pituudessa vaimentimen aiheuttaman painopisteen muutoksen."Suositusten lisäksi pitäisi olla perusteluita, sillä muuten ne ovat vain mielipiteitä."
Aloittaja pyysi suosituksia joita tuossa annoin. Suositukseni perusteluina esitin sen, että ovat asia parissa toimivien koiramiesten kertomuksia? Kaipaisitko esimerkikisi kirjallisuusviitteitä tai virallisia tilastoja perusteluiksi?
Miten ihmeessä voit tuollaisen aloituslauseen jälkeen alkaa kertomaan omista tuntemuksistasi ilman minkään valtakunnan perusteluita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaliberi on makuasia jat itse valitsisin kaliberin, jolla on varaa myös harjoitella niitä nopeita laukauksia. Jos taloudelliset resirssit ovat rajalliset, niin .308 on sopiva. Aseita on paljon kohtuu hintaan sekä uusia että käytettyjä ja pakkuja saa edullisesti joka kyläkaupasta. Rekyyli on mieto, joten helppo ampua. Suosittelen äänenvaimenninta koiran kuulon suojaamiseksi ja vielä vaimeamman rekyylin takia. Aseesta kuin aseesta tulee miellyttävä ampua kunhan myös ottaa huomioon piipun pituudessa vaimentimen aiheuttaman painopisteen muutoksen."Kaliberi on makuasia"
On todellakin. Liittyykö tuo kaneliin vai pippuriin? Täällä suomessa aseiden yhteydessä puhutaan kaliiperista tai kaliiberista. Tervitused koju - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suositusten lisäksi pitäisi olla perusteluita, sillä muuten ne ovat vain mielipiteitä."
Aloittaja pyysi suosituksia joita tuossa annoin. Suositukseni perusteluina esitin sen, että ovat asia parissa toimivien koiramiesten kertomuksia? Kaipaisitko esimerkikisi kirjallisuusviitteitä tai virallisia tilastoja perusteluiksi?
Miten ihmeessä voit tuollaisen aloituslauseen jälkeen alkaa kertomaan omista tuntemuksistasi ilman minkään valtakunnan perusteluita?Ei tarvitse olla kirjallisuusviitteitä. Riittää, että kertoo miksi joku "hevosmies" pitää jatakin hyvänä. Kyllä "minun mielestäni" lausekin voidaan perustella kertomalla miksi on sitä mieltä. Ei tarvitse olla mitään tieteellistä tilastoa asiasta vaan empiirinen kokemus perusteluineen.
Enkö mielestäsi perustellut kertomaani? Eikö muka ole hyvä peruste punapisteen käytöllä, jos ampumamatka on lyhy ja tilanne nopea. Punapistehän on juuri suunniteltu tämänkaltaiseen ammuntaan.
Toinen peruste oli kaliberin patruunoiden halpuus, jolloin pystyy harjoittelemaan ilman kohtuuttoman suuria kuluja. perusteena oli myös kaliberin yleisyys, jolloin patruunoita on helppo hankkia ja asita on paljon käytettyna markkinoilla. Kolmas peruste on mieto rekyyli ja helppo ammuttavuus.
Sinulta puuttuu sisälukutaito, jos et ymmärrä lukemaasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaliberi on makuasia"
On todellakin. Liittyykö tuo kaneliin vai pippuriin? Täällä suomessa aseiden yhteydessä puhutaan kaliiperista tai kaliiberista. Tervitused kojuJotkut eivät nähtävästi ymmärrä kielikuvia. Lisäksi asesivilla on tarpeetonta puuttua kielioppivirheisiin, sillä täällä keskustellaan aseista ja ammunnasta eikä äidinkielestä.
Harmittamaan kun joku vähän arvostelee mielipidettäsi?
- Anonyymi
Onko koira uros vai narttu? Nartulle kannattaa hankkia vähän kevyempi ase kuin urokselle, mutta malta nyt sen aikaa, kunnes saat sen täysikasvuiseksi ja kunnolla koulutettua, Pentukoira ei kestä voimakasta rekyyliä.
- Anonyymi
Et ilmeisesti lukenut kysymystä ajatksella? Tarkoitus ei ole hankkia koiralle asetta vaan koiran omistajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ilmeisesti lukenut kysymystä ajatksella? Tarkoitus ei ole hankkia koiralle asetta vaan koiran omistajalle.
Huumoria
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinko 55
- Anonyymi
Huumorimies ei ymmärtänyt huumorin huumoria.
- Anonyymi
Tarviiko koira aseenkantoluvan?
- Anonyymi
Pitkän kokemuksen mukaisesti aseen tulee olla helposti mukana kuljetettava. Tulet todennäköisesti kantamaan sitä satoja kilometrejä marssiessasi metsissä.
Olen kokeillut valjailla kuljetettavaa ja se ehkä on paras jos kulkee ilman reppua. Repun kanssa sitten normi asehihnan kanssa usein kaulassa roikkuen ja taas mahdollisimman kevyt.
Joku tuolla suositteli 45-70 ja punapiste joka on myös minun mielestä erittäin sopiva järjellisen painoinen. Toinen suositukseni on 9.3 62 joka on hyvä ja tehokas yleiskaliiberi.- Anonyymi
Valjaissa tosiaan kulkee helposti. Valjaista eteenvieminen vie enemmän aikaa mutta sitähän koiran haukkutilanteessa usein on. Itse olen valjaiden kanssa käyttänyt isoa vyölaukkua jossa termari ja voileivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958816- 1743822
- 533319
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2582631- 492237
- 422055
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?302044- 481932
- 191803
- 601788