Kirkkoherra tuli pois uskosta

Anonyymi

Uusin Skeptikko -lehti kertoo "viidesläisestä" kirkkoherra Veli Toukomiehestä joka tuli pois uskostaan ja jätti uskonnon taakseen. Toukomies oli tullut uskoon äkillisesti mutta eroaminen uskosta vei pitemmän ajan. Monet tulevat pois uskostaan, mutta harvat siitä julkisesti kertovat. Onnitteluni hänelle!

123

1817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olisi nyt kiva tietää hänen perustelunsa asiaan. Mitä hän tajusi uskonnosta ja siinä olevan pielessä?

• Anonyymi

Omatunto alkoi kolkuttaa, eihän ihmisille voi valehdella päin naamaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omatunto alkoi kolkuttaa, eihän ihmisille voi valehdella päin naamaa.

Valehtelun lisäksi usko tai joudut helvettiin-kiristys taisi olla liikaa.

• Anonyymi

Moni on viidesläisyydestä luopunut. Mustavalkoinen ajattelutapa, seksin ylikorostaminen, kehitysopin vastustaminen ja käännytyskiihko ovat vastenmielisiä asioita mitkä puhuvat enemmän sairaasta uskosta kuin kristinuskosta. Tällä hetkellä viidesläisyyden tunnetuin edustaja on Päivi Räsänen. Se on tuttu pulju myös Uskontojen uhrien tuki ry:lle.

• Tosin Päivi Räsänen ei suoranaisesti vastusta evoluutioteoriaa. Hän haluaa siihen vain Jumalan mukaan.

• Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

Tosin Päivi Räsänen ei suoranaisesti vastusta evoluutioteoriaa. Hän haluaa siihen vain Jumalan mukaan.

Evoluutioteoria ei harrasta kimppakivaa uskontojen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Evoluutioteoria ei harrasta kimppakivaa uskontojen kanssa.

Moni koulutettu uskova uskoo älykkääseen suunnitteluun eikä heidän uskoa kaada se, kuinka luominen on tarkalleen tapahtunut. Jotkut pitävät myös evoluutiota "luomisen välineenä".

• Anonyymi

Ehkä tämä ratkaisu ei ole hänen lopullinen ratkaisu. Joittenkin alunperin pinnallinen usko ei kanna pitkälle. He kokeilevat politiikkaa ja muita vaikuttamiskeinoja. Mutta vanhana ja viisaana aikanaan, todettuaan kaiken turhaksi, palaavat kokoajan lisääntyneen uskon janon vetämänä takaisin juurilleen. Aivan kuin perhonen kuoriutuu kotelostaan vapaaksi, aloittaa hän riemullisen lentonsa Jumalan siunattuna lapsena.

• On se kauheaa

• Anonyymi

Mutta persut musta se ei koskaan kultarannikolle.

• Anonyymi

Olen kymmenen vuotta Toukomiestä nuorempi ja kokenut saman prosessin kuin Veli, sillä erotuksella, etten lukenut papiksi. Maallikkopuhujana toimin melko aktiivisesti useita vuosia.
      Toukomies kertoi katsomuksensa avartumisen syyksi kirjastonsa, jossa oli parhaimmillaan 20 000 nidettä. Itse voisin kertoa aivan samaa, joskin kirjastoni on paljon vaatimattomampi. Tähtitieteestä alkanut luonnontieteiden historian harrastus avarsi maailmaa niin, että aloin huomata yhä enemmän asioita, joihin uskominen olisi vaatinut älyllistä epärehellisyyttä. Kasvu ulos viidesläisyydestä oli hidas prosessi.

On kuitenkin väärin väittää, että kaikki viidesläiset olisivat evoluutiokielteisiä kreationisteja. Viidesläisyys ei ole opillisesti yhtenäinen tai ei ainakaan ollut reilu parikymmentä vuotta sitten, kun minulla viimeksi oli yhteyksiä siihen suuntaan.
      Ja kyllä se luonto joitain tikanpoikia puuhun veti parikymppisinä, vaikka esiaviollista seksiä vahvasti paheksuttiinkin.

• Anonyymi

Onko sinulle tuttu tuo voimakas "ratkaisun" vaatiminen oikein uskomisen ehdoksi? Se on tietysti helluntailaisuuden peruja koska lapsesta asti uskominen on niissä piireissä riivaajien uskoa. Minä en tiedä mitä se on, mutta ilman sitä ei ollut uskossa lainkaan. Kansan raamattuseurassa siihen pyritään hengellisellä manipuloinnilla jatkuvasti. Voimakas avoliiton demonisoiminen oli aina puheissa myös mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulle tuttu tuo voimakas "ratkaisun" vaatiminen oikein uskomisen ehdoksi? Se on tietysti helluntailaisuuden peruja koska lapsesta asti uskominen on niissä piireissä riivaajien uskoa. Minä en tiedä mitä se on, mutta ilman sitä ei ollut uskossa lainkaan. Kansan raamattuseurassa siihen pyritään hengellisellä manipuloinnilla jatkuvasti. Voimakas avoliiton demonisoiminen oli aina puheissa myös mukana.

Ratkaisun vaatimus oli voimakas, mutta en ainakaan itse liittänyt sitä ikinä helluntailaisuuteen. Helluntailaisuutta pidettiin ainakin -80 luvulla varottavana heidän "väärien oppiensa" ja "sielullisuuden" takia. En tiedä miten nyt.

Muistan, kuinka kasvatuskristillisyyttä halveksittiin, vaikka toisaalta kristillistä kasvatusta arvostettiin. Siinä kai se ratkaisukeskeisyys näkyi selvänä.

Itse tajusin jo 17 vuotiaana, ettei Raamattu tunne sellaista kuin avoliitto. Mooseksesta Paavaliin Raamatun oppi oli, että avioliitto alkaa ensimmäisestä sukupuolisuhteesta. Siksi en itse sortunut tuohon avoliittokauhisteluun, mutta totta oli, ettei ennen papin aamenta muutettu yhteen.

Kansan raamattuseura oli sentään Kurttulassa (lue Ryttylä) pääpaikkaansa pitävän Suomen Evankelisluterilaiseen Kansanlähetykseen nähden monessa suhteessa vapaamielinen. Gospelpändissä (kuten Pro Fide) sai olla ihan rummutkin. Sormunen ja Leppilampi musisoivat ilman rumpuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ratkaisun vaatimus oli voimakas, mutta en ainakaan itse liittänyt sitä ikinä helluntailaisuuteen. Helluntailaisuutta pidettiin ainakin -80 luvulla varottavana heidän "väärien oppiensa" ja "sielullisuuden" takia. En tiedä miten nyt.

Muistan, kuinka kasvatuskristillisyyttä halveksittiin, vaikka toisaalta kristillistä kasvatusta arvostettiin. Siinä kai se ratkaisukeskeisyys näkyi selvänä.

Itse tajusin jo 17 vuotiaana, ettei Raamattu tunne sellaista kuin avoliitto. Mooseksesta Paavaliin Raamatun oppi oli, että avioliitto alkaa ensimmäisestä sukupuolisuhteesta. Siksi en itse sortunut tuohon avoliittokauhisteluun, mutta totta oli, ettei ennen papin aamenta muutettu yhteen.

Kansan raamattuseura oli sentään Kurttulassa (lue Ryttylä) pääpaikkaansa pitävän Suomen Evankelisluterilaiseen Kansanlähetykseen nähden monessa suhteessa vapaamielinen. Gospelpändissä (kuten Pro Fide) sai olla ihan rummutkin. Sormunen ja Leppilampi musisoivat ilman rumpuja.

Käydessäni KRS:n tilaisuuksissa opiskeluaikanani ja myös Kansanlähetyksessä minua hämmästytti näiden suuri kiinnostus missä suhteessa elin. Olin nimittäin avoliitossa enkä nähnyt siinä mitään erikoista vaan aivan luonnollisena asiana. Myöhemmin olen lukenut mm. Vanhan testamentin eksegetiikan professorin (Martti Nissinen) kertovan että avolitto on lähempänä raamatunaikaista käytäntöä. Meidän juridista avioliittoa ei silloin edes tunnettu ja vaimoja saattoi olla montakin. Mihin siis perustui avioliiton voimakas vaatimus, ihmettelin. Toisilla tämä vaatimus oli kuitenkin selvä. Tänä jouluna tuli ohjelmaa Mikko Kuustosesta. Olen kyllä hänen kanssaan hyvin paljon samaa mieltä. Hänkin on jättänyt kyseisen porukan taakseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuleeko tuo rumpujen synnillisyys siitä kun olen kuullut sanottavan että rummut on orkesterin munat:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuleeko tuo rumpujen synnillisyys siitä kun olen kuullut sanottavan että rummut on orkesterin munat:)

Rumpujen yhdistäminen rock-musiikkiin oli kai se syy. Rytmi korostuu ja se kiihottaa.

Muistan selitysen, jonka mukaan sellainen musiikki, jonka rytmi ylittää sydämen syketaajuuden kiihottaa ihmistä ja siksi sellaista ei pitäisi kristityn kuunnella.
        Olin jo silloin melko liikunnallinen ja tiesin varsin hyvin, että rapakuntoisen ihmisen pumpun leposyke saattoi olla nopeampi kuin juuri minkään musiikin perusrytmi. Kyseisen teorian mukaan Virenin Lasse tai Karppisen Pertti ei olisi varmaan olisi voinut kuunnella edes virsiä kiihottumatta.

Voimmeko vetää tästä sen johtopäätöksen, että mitä kovempi kunto, sitä jumalattomampi jätkä?

Toinen äärilaita taas oli liian hempeä musiikki. Erään Ryttylän opin mukaan se saa naisissa aikaan sellaisen mielentilan, että he haluaisivat päästä koskettamaan laulajaa.

Nyt tuntuu oudolta, mutta molemmat "opit" olivat aivan totta, joskin kokonaisuuden kannalta varmasti vain hupaisia anekdootteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käydessäni KRS:n tilaisuuksissa opiskeluaikanani ja myös Kansanlähetyksessä minua hämmästytti näiden suuri kiinnostus missä suhteessa elin. Olin nimittäin avoliitossa enkä nähnyt siinä mitään erikoista vaan aivan luonnollisena asiana. Myöhemmin olen lukenut mm. Vanhan testamentin eksegetiikan professorin (Martti Nissinen) kertovan että avolitto on lähempänä raamatunaikaista käytäntöä. Meidän juridista avioliittoa ei silloin edes tunnettu ja vaimoja saattoi olla montakin. Mihin siis perustui avioliiton voimakas vaatimus, ihmettelin. Toisilla tämä vaatimus oli kuitenkin selvä. Tänä jouluna tuli ohjelmaa Mikko Kuustosesta. Olen kyllä hänen kanssaan hyvin paljon samaa mieltä. Hänkin on jättänyt kyseisen porukan taakseen.

Nissinen on väärässä. Raamatussa tunnetaan avioliitto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avioliitto tietenkin löytyy sanana suomalaisesta käännöksestä, mutta tässä kohdassa (kuten elämässä yleensäkin) on olennaista mitä milläkin sanalla tarkoitetaan omassa asiayhteydessään. Eli olivatko raamatunaikaiset parisuhteet luonteeltaan nykyisen avio- vai avoliiton kaltaisia. Solmittiinko juridiset sopimukset parien talousasioista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se "ratkaisu" oikein oli? Kuinka voi ihminen joka on lapsesta asti uskonut Jumalaan tehdä ratkaisun uskoa Jumalaan? Ratkaisua kuitenkin kaikilta vaadittiin, mutta kukaan ei kertonut mitä siinä todellisuudessa pitää tehdä. En tiedä vieläkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Avioliitto tietenkin löytyy sanana suomalaisesta käännöksestä, mutta tässä kohdassa (kuten elämässä yleensäkin) on olennaista mitä milläkin sanalla tarkoitetaan omassa asiayhteydessään. Eli olivatko raamatunaikaiset parisuhteet luonteeltaan nykyisen avio- vai avoliiton kaltaisia. Solmittiinko juridiset sopimukset parien talousasioista?

>Solmittiinko juridiset sopimukset parien talousasioista?

Ei ainakaan niin, että sopijoita olisivat olleet morsian ja sulhanen. Sopijoita olivat sulhanen ja morsiamen isä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tärkeintä parisuhteessa on aito sitoutuminen sydämen tasolla. Sehän tulee olla kunnossa jo ennen avioliiton solmimista. Osa uskovista elää avoliitossa, joista usea johtaa avioliittoon. Liputan silti avioliiton puolesta. Julkinen sitoutuminen on merkki toisille, että ollaan tosissaan. Avioliittoon liittyy myös siunauksen pyytäminen suhteelle ja siinä ollaan avoimesti Jumalan ja muiden edessä. Kyllä suhteen tulee kestää päivänvalo ja tosi suhde sen kestääkin olipa sen muoto mikä tahansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sallikaa Lasten tulla minun tyköni, sanoo Jeesus." Meidän lapset ovat olleet helluntaiseirakunnan kesäleireillä ja pyhäkouluissa. Helluntailaisten, kuten kaikkien kristittyjen ja heidän Herransa Jeesuksen mielestä, lapsen usko on kaikkein aidointa ja ihaninta uskoa maan päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sallikaa Lasten tulla minun tyköni, sanoo Jeesus." Meidän lapset ovat olleet helluntaiseirakunnan kesäleireillä ja pyhäkouluissa. Helluntailaisten, kuten kaikkien kristittyjen ja heidän Herransa Jeesuksen mielestä, lapsen usko on kaikkein aidointa ja ihaninta uskoa maan päällä.

Valehtelet. Kun minä ilmoitin helluntailaissaarnaajalle että olen ollut uskossa lapsesta saakka eli olen vieläkin lapsen uskossa, hän nimitti sitä riivaajien uskoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valehtelet. Kun minä ilmoitin helluntailaissaarnaajalle että olen ollut uskossa lapsesta saakka eli olen vieläkin lapsen uskossa, hän nimitti sitä riivaajien uskoksi.

Helluntailaisuudessa lapsella ei ole oikeaa pelastavaa uskoa eikä hän pelastu uskon kautta. Lapsi pelastuu helluntailaisuudessa synnittömyytensä takia. Heidän mielestään lapset ovat synnittömiä. Tässä on suuri ero luterilaiseen opetukseen. Helluntailaisen saarnaajan toteamus että lapsen uskossa oleminen on riivaajien uskoa pitää yhtä heidän opetuksensa kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa tunnetaan "avioliitto" mutta tuolloin liitto merkitsi omistajuutta, se oli miehen omistussuhde yhteen tai useampaan naiseen. Orjat voivat ilman sen kummempaa lupaa kun he kerran jo kuuluivat isännälleen, olla tämän käytössä, ei myös ollut syntiä jos vapaat miehet ja vapaat naiset olivat suhteessa keskenään. Naisen arvo saattoi siitä kyllä laskea. Mies jolla jo oli yksi vaimo tai haaremillinen naisia, voi silti solmia suhteita muidenkin naisten kanssa jos nämä olivat vapaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi valehtelisin? Siis en vaan ole ikinä kuullut moista. Enkä jaksa uskoa, että kukaan Jumalan valtakunnan työntekijä noin hulluja on puhunut. Ainakaan selvin päin.

• Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisuudessa lapsella ei ole oikeaa pelastavaa uskoa eikä hän pelastu uskon kautta. Lapsi pelastuu helluntailaisuudessa synnittömyytensä takia. Heidän mielestään lapset ovat synnittömiä. Tässä on suuri ero luterilaiseen opetukseen. Helluntailaisen saarnaajan toteamus että lapsen uskossa oleminen on riivaajien uskoa pitää yhtä heidän opetuksensa kanssa.

Helluntaiopin mukaan se lapsen "synnittömyys" ei kauhean kauaa kestä. Joku näkijä oli nähnyt nelivuotisia helluntaihelvetissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se "ratkaisu" oikein oli? Kuinka voi ihminen joka on lapsesta asti uskonut Jumalaan tehdä ratkaisun uskoa Jumalaan? Ratkaisua kuitenkin kaikilta vaadittiin, mutta kukaan ei kertonut mitä siinä todellisuudessa pitää tehdä. En tiedä vieläkään.

Kyllä se väkevä kiitosaihe, kun on saanut olla lapsesta asti uskossa Jeesukseen. Varmaan usein annatkin nöyrän kiitoksen siitä Taivaan Isälle. Sillä olethan säästynyt monista synneistä, jopa sellaisista, jotka olis voineet viedä sinulta vaikka hengen. Ajatteleppas sitä, kuinka monelta tuskalta olet vanhempasi säästänyt, kun et ole synnin teillä rypenyt. Se tätä ajallista varjeltumista ja hyvää. Paras on kuitenkin vasta edessäpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tuo on sitten suurinta valetta, mitä näillä palstoilla valehellaan ja rienataan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Solmittiinko juridiset sopimukset parien talousasioista?"

Avioliitto oli raamatun aikaan myös taloudellinen järjestely. Ja jos neitsyen makasi ennen avioliittoa, siitä joutui maksamaan Mooseksen lain mukaan korvauksen isälle. Isät sopivat ennen avioliittoa myötäjäisistä tms. Mooseksen laki sääteli myös miten avioero tapahtui.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi aina nostetaan jonkun yksittäisen tyypin puheet ja yleistetään ne koskemaan helluntailaisia. Eihän niin tehdä luterilaistenkaan kohdalla, vaikka siellä kirjavaa sakkia vasta onkin.:)

Minut kasvatettiin helluntailaisuudessa. Lapsen uskoa ei kyseenalaistettu. Mutta perinteisessä helluntailaisuudessa lapsia ei kasteta, eivätkä he ole seurakunnan jäseniä. On luonnollista, että jossain vaiheessa lapset pohtivat omaa uskoaan ja sitä menevätkö kasteelle ja liittyvätkö seurakuntaan.

En näe sitä itse asiassa kovinkaan erilaisena verrattuna luterilaiseen konfirmaatioon, jossa lapsena kastettu nuori tunnustaa uskonsa, hänet siunataan, ja hän tulee seurakunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.

• Anonyymi

"Tähtitieteestä alkanut luonnontieteiden historian harrastus avarsi maailmaa niin, että aloin huomata yhä enemmän asioita, joihin uskominen olisi vaatinut älyllistä epärehellisyyttä."

Tieto on kyllä voimakas voima ja vie rehelliset ihmiset uskonnoista maailmalle .

• Anonyymi

Toisaalta se vaatii myös rohkeutta. Tuollaisissa sisään lämpeävissä piireissä ihmisen koko sosiaalinen yhteisö voi koostua muista uskovista. Usein on helpompaa epäillä hiljaa itsekseen ja hymistellä porukan mukana. Siten se parhaimmillaan aidosti lämmin yhteisöllisyys on mahdollista säilyttää, vaikka oppia epäilisikin. Uskon, että tällaisia uskovia on vanhemmissa viidesläisissä paljon.

• Hatun noston arvoinen suoritus.

Ei ihan toivoton tapaus ollutkaan ja pelastui.

• Anonyymi

Se on In aina ihana asia kun ihmunen saa itsensö rimpuiltu a ifti uskonnon kuristusotteesta.
      Rimpuilkaattee !

• Anonyymi

Koulu ja muu kaikki opiskelu on hyvästä ihmislapsille ja aikuisille se avartaa kummasti näkökulmia

• Anonyymi

Lue enemmän, luulet vähemmän. Kunhan valitset, mitä luet.

• Anonyymi

Kirkkoherra joutui ateistisen propagandan uhriksi. Silti pitäisi tutkia, oliko hän koskaan edes uskossa.

• Anonyymi

Minä olin oikesti uskossa. Nyt en ole.
        Kyse ei ole ateistien propagannasta. Jos olisin ollut viidesläisen fundamentalistin sijaan vaikka körtti tai evankeelinen, olisin varmaan voinut yhdistää luonnontieteellisen maailmankuvan ja uskoni. Viidesläisyyden ehdottomuus teki sen mahdottomaksi.
        Evoluutio on totta, universumi on vanha, eikä maapalloa ole kohdannut kaiken peittävä tulva historiallisen aikana.

• Anonyymi

Kuka tutkii ja miten ?Mitkä ovat sanktiot moisesta rikoksesta?

• Koulujakäymättömät selittelevät, miten akateemiset ihmiset ovat hyvin alttiita propagandalle mutta uskovat, eli he itse, eivät koskaan.

• Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

Koulujakäymättömät selittelevät, miten akateemiset ihmiset ovat hyvin alttiita propagandalle mutta uskovat, eli he itse, eivät koskaan.

Aitouskovat näkevät jo akateemisen koulutuksen itsessään propagandistiseksi. Näkökulma on sikäli ymmärrettävä, että eiväthän yliopistot todellakaan kannusta aitouskovien maailmaan kuuluvaan ahtaaseen, rajattuun ja ulkoa annettuun katsantokantaan.

Akateemisen koulutuksen saaneista eturiviin on sitten nostettu "valtavirrasta" poikkeavia yksilöitä, kuten valkoista ylivaltaa ja rotuoppia avoimesti kannattanut (kannattava?) ja yliopistossaan kahnauksiin ajautunut Halla-aho, äärioikeistoa myötäilevä akateemisesti täysin toimeton dosentti Ahvio ja professori, jonka viranhoito on jäänyt täysin aitouskovaisuuden "ilosanoman" julistamisen varjoon.

Yliopistojen virallisiin arvoihin: tietoon, kriittisyyteen ja totuuteen sitoutuneita ei fanituksen kohteista taida löytyä ainoatakaan?

-a-teisti-

• Anonyymi kirjoitti:

Aitouskovat näkevät jo akateemisen koulutuksen itsessään propagandistiseksi. Näkökulma on sikäli ymmärrettävä, että eiväthän yliopistot todellakaan kannusta aitouskovien maailmaan kuuluvaan ahtaaseen, rajattuun ja ulkoa annettuun katsantokantaan.

Akateemisen koulutuksen saaneista eturiviin on sitten nostettu "valtavirrasta" poikkeavia yksilöitä, kuten valkoista ylivaltaa ja rotuoppia avoimesti kannattanut (kannattava?) ja yliopistossaan kahnauksiin ajautunut Halla-aho, äärioikeistoa myötäilevä akateemisesti täysin toimeton dosentti Ahvio ja professori, jonka viranhoito on jäänyt täysin aitouskovaisuuden "ilosanoman" julistamisen varjoon.

Yliopistojen virallisiin arvoihin: tietoon, kriittisyyteen ja totuuteen sitoutuneita ei fanituksen kohteista taida löytyä ainoatakaan?

-a-teisti-

>Yliopistojen virallisiin arvoihin: tietoon, kriittisyyteen ja totuuteen sitoutuneita ei fanituksen kohteista taida löytyä ainoatakaan?

Tuo sitoutuminenhan jo itsessään sulkee välittömästi kaikki reitit päästä täyspäiväisen fundisfanituksen objektiksi.

Toki on mahdollista, että sitoutunutkin voi lausua jotain, joka väärin tai vajaasti ymmärtäen voidaan tulkita kreationismin tueksi. Nämä fanitetut tosin lähinnä kiusaantuvat väliaikaisesta olostaan fanitettuina, toisin kuin aiemmin mainitsemasi, joille palvomisen kohteena paistattelu on koko elämä.

Mestarin osalta olenkin perumassa aiempia arvioitani puheenjohtajuudesta luopumisesta 2021. En enää oikein usko siihen, sillä näyttää siltä, että palvottuna olo maistuu Jussista tosi makoisalta ainakin juuri nyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse ei ole ateistien propagannasta. Jos olisin ollut viidesläisen fundamentalistin sijaan vaikka körtti tai evankeelinen, olisin varmaan voinut yhdistää luonnontieteellisen maailmankuvan ja uskoni. Viidesläisyyden ehdottomuus teki sen mahdottomaksi.
        Evoluutio on totta, universumi on vanha, eikä maapalloa ole kohdannut kaiken peittävä tulva historiallisen aikana.

Se että jokin on vanha ei todista, että jotain olisi pelkän ajan kuluessa itsestään pystynyt syntymään. Noin 5 miljardia vuotta on lyhyt aika, kun ruvetaan eri asioiden syntymekanismien todennäköisyyksiä laskemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jännää. Helluntailaistaustalla - tosin nyt jo kaukaisella - minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia yhdistää uskoa luonnontieteelliseen maailmankuvaan. Minulla on yksi viidesläisyydessä kasvanut ystävä. Ja pakko myöntää, että hänen tarinansa viidesläisyydestä kuulostavat ahdasmielisemmiltä kuin minun kokemukseni helluntailaisuudesta. Paljon toki riippuu siitäkin millaiseen perheeseen sattuu syntymään. Eiväthän uskovaiset ole toistensa klooneja.:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-a-teisti-

"aitouskovien maailmaan kuuluvaan ahtaaseen, rajattuun ja ulkoa annettuun katsantokantaan."

Hieno olkiukko. Mutta minun uskovaiset ystäväni ovat erittäin kaukana tuosta kuvauksesta.

• Jengiin on helppo liittyä, mut vaikee päästä pois.

Tää liittyy kai ihan kaikkiin jengeihin.

• Ihminen on sosiaalinen eläin, ja aina pitää kuulua johonkin porukkaan. Pahinta on pelko sen ulkopuolelle jäämisestä.

Mä oon ulkona siitä, mut mä en ookkaan ns. jumalaapelkäävä.
        Olen vain ihminen, joka osaa olla sekä laumassa että yksin.

Entisaikoina ois ollut vaikeempaa, mut nyt täällä ainakin aika on paremmin kuin synkkinä kristinuskonaikoina. Tarkoitan keskiaikaa.

Voiko kukaan sanoa, että nyt ois kellään huonommin kuin vaikka kellä tahansa 1500-luvun ihmisellä. Edes kuninkaallisella tai kirkonmiehellä? Jos, niin kerro yksikin asia joka olisi ollut paremmin.

• Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

Ihminen on sosiaalinen eläin, ja aina pitää kuulua johonkin porukkaan. Pahinta on pelko sen ulkopuolelle jäämisestä.

Mä oon ulkona siitä, mut mä en ookkaan ns. jumalaapelkäävä.
        Olen vain ihminen, joka osaa olla sekä laumassa että yksin.

Entisaikoina ois ollut vaikeempaa, mut nyt täällä ainakin aika on paremmin kuin synkkinä kristinuskonaikoina. Tarkoitan keskiaikaa.

Voiko kukaan sanoa, että nyt ois kellään huonommin kuin vaikka kellä tahansa 1500-luvun ihmisellä. Edes kuninkaallisella tai kirkonmiehellä? Jos, niin kerro yksikin asia joka olisi ollut paremmin.

En ole vielä käynyt sellaisessa "jengissä", josta ei voi kävellä ulos halutessaan. Uskovaiset eivät elä toistensa taskuissa ja pelkää ulkopuolelle jäämistä. Miksi ihmeessä, eihän suurinta osaa porukasta edes tunne. Kukaan ei puutu tai edes tiedä sinun yksityiselämästäsi, ellet itse sitä esittele. Harvoilla on sellainen miellyttämisen tarve, että on pakko kuulua johonkin porukkaan hinnalla millä tahansa. Ei mulla ainakaan.

• Kaikki eivät ole noin onnekkaita. On tullut ilmi tapauksia, missä pitkään pappina toiminut on menettänyt uskon - eikä raukalla ole ollut muuta ammattia ja vielä perhe elätettävänä ja asuntovelka päällä. Tällöin ei auta muu kuin niellä oma ylpeys ja jatkaa pappina, vaikkei enää Jumalaan uskokaan.

”Lausun yhteisen rukouksen sanoja — ja teen kaikkeni, jotta jokainen sana tulisi ulos suloisuudellaan — mutta rukouksen yhteys ei ole siinä enää — en enää rukoile.”
      — Äiti Teresa

https://www.reuters.com/article/us-teresa-letters-idUSN2435506020070824

• Anonyymi

Niin - Äiti Teresaa pidetäänkin epäilijöiden suojeluspyhimyksenä. Taidan minäkin kuulua samaan porukkaan.

• Anonyymi

Mihin tämä kirkkoherra on nyt sitten matkalla, alasko vaiko ylös?

eikö se liene pääpointti tässäkin pienen ihmisen tapauksessa, mikä on loppusijoitus!

• Anonyymi

Jos ja kun molemmat ovat vain uskomuksia, niin miksi edes miettiä tuollaisia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ja kun molemmat ovat vain uskomuksia, niin miksi edes miettiä tuollaisia?

Eli ajattelet olevasi sattumalta tässä maskia kantamassa ja siinä kaikki?

• Anonyymi

ArtoTTT

Tuomion aattona ei kannata kenenkään enää luopua.

Kirje heprealaisille 3:13
      Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana »tänä päivänä» on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi.

• Anonyymi

Kyllä ne seksi suhteet ennen avioliittoa tulee vastaan sitten avioliiton jossain vaiheessa. Se on sata varma. Silloin on liian myöhäistä katua, mutta vaikka se on myöhäistä ja tuho on suuri. Niin anteeksi antaminen ja Jumalan armo Kristuksessa korjaa kyllä, jos ihmiseltä todellista halua löytyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne seksi suhteet ennen avioliittoa tulee vastaan sitten avioliiton jossain vaiheessa. Se on sata varma. Silloin on liian myöhäistä katua, mutta vaikka se on myöhäistä ja tuho on suuri. Niin anteeksi antaminen ja Jumalan armo Kristuksessa korjaa kyllä, jos ihmiseltä todellista halua löytyy.

Ajattelusi on kuin pimeältä keskiajalta. Esiaviollista seksiä on harrastettu maailman sivu, eikä siitä ihmisille vahinkoa ole ollut, kun vaan on muistettu huolehtia ehkäisystä.
        Luonnollisen seksuaalisuuden tukahduttaminen taas on asia, josta on enemmän tai vähemmän psyykkisiä haittoja. Pahimmillaan se näkyy eräissä seksuaalikielteisissä uskonsuunnissa esiintyvänä insetsinä ja pedofiliana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelusi on kuin pimeältä keskiajalta. Esiaviollista seksiä on harrastettu maailman sivu, eikä siitä ihmisille vahinkoa ole ollut, kun vaan on muistettu huolehtia ehkäisystä.
        Luonnollisen seksuaalisuuden tukahduttaminen taas on asia, josta on enemmän tai vähemmän psyykkisiä haittoja. Pahimmillaan se näkyy eräissä seksuaalikielteisissä uskonsuunnissa esiintyvänä insetsinä ja pedofiliana.

Ajattelen ja totean ihan tänäpäivänä. Kun näen omin silmin ja kuulen omin korvin, että puolet avioliitoista puretaan. Siis kun puolisot syyttelevät toisiaan seksi suhteistaan. Sitä huutoa ja meteliä sekä siihen liittyvää kaikkea törkeyttä joutuvat lapset seuraamaan, ei ole ihme, jos lapset voivat nykyajassa huonosti. Kyllä ennen avioliittoa harjoitettua seksiä on ollut maailman sivu, mutta ei tällaisessa mittakaavassa kun nykyään. Ei sitten sinne päinkään.Meistä Suurista ikäluokista ei ole juurikaan erottu, puhumattakaan heidän vanhemmistaan. Ei minun lapsuudessani koulussa seksiä opetettu, siihen aikaan luotettiin, että kyllä luonto tikanpojan puuhun vetää ja niinhän se onkin. Sen sijaan opetettiin uskontotunnilla Jumalan kymmentä käskyä. Se oli hyvää matkaevästä tulevalle elämän tielle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelen ja totean ihan tänäpäivänä. Kun näen omin silmin ja kuulen omin korvin, että puolet avioliitoista puretaan. Siis kun puolisot syyttelevät toisiaan seksi suhteistaan. Sitä huutoa ja meteliä sekä siihen liittyvää kaikkea törkeyttä joutuvat lapset seuraamaan, ei ole ihme, jos lapset voivat nykyajassa huonosti. Kyllä ennen avioliittoa harjoitettua seksiä on ollut maailman sivu, mutta ei tällaisessa mittakaavassa kun nykyään. Ei sitten sinne päinkään.Meistä Suurista ikäluokista ei ole juurikaan erottu, puhumattakaan heidän vanhemmistaan. Ei minun lapsuudessani koulussa seksiä opetettu, siihen aikaan luotettiin, että kyllä luonto tikanpojan puuhun vetää ja niinhän se onkin. Sen sijaan opetettiin uskontotunnilla Jumalan kymmentä käskyä. Se oli hyvää matkaevästä tulevalle elämän tielle.

Suurilla ikäluokilla tai heidän vanhemmillaan ei ollut käytännössä mahdollista erota. Naiset elivät yleensä miestensä palkalla ja sosiaaliturva oli heikko. Myös yhteiskunnan leimaaminen esti avioeroja.
        Silti tiedän lukuisia yli seitsemänkymppisiä, jotka ovat eronneet tai ovat toista kertaa naimisissa.

Pakko ei ole kovin hyvä osoitus moraalista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitkä seksisuhteet? Miksi aikuista kiinnostaisi mitä on tapahtunut ennen seurustelun alkua? Miksi seksistä pitää tehdä tällainen mörkö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleistät sairaalloisen mustasukkaisten touhuja, jotka ovat vieraita suurimmalle osalle ihmisistä. Aikuisena naimisiin mennessä oletuksena on, että toisella on ollut elämää ennen sitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Monet avioliitot kaatuvat kun ollaan kasvettu erilleen.

Niin voi sanoa omasta lopusta avioliitolleni naisen kanssa.

• Anonyymi

Vai näin teki kirkkoherra, ja kukahan tämä Usko sitten oli, ettei peräti ollut seurakuntalaisia!?

• Anonyymi

• Anonyymi

Se "usko" tarkoittaa niitä viidesläisiä. Viidesläiset on taas luterilaisen kirkon sisällä majaileva lahko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se "usko" tarkoittaa niitä viidesläisiä. Viidesläiset on taas luterilaisen kirkon sisällä majaileva lahko.

Aina pahalla päällä ne viidesläiset ja muistuttavat hyvin paljon helluntailaisia siinäkin suhteessa, mutta ovat silti täysin vaarattomia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina pahalla päällä ne viidesläiset ja muistuttavat hyvin paljon helluntailaisia siinäkin suhteessa, mutta ovat silti täysin vaarattomia.

Viidesläisillä ja helluntailaisilla on yhteinen usko. Usko siihen että ihmisen oma "ratkaisu" on kaiken mitta. Mikä se ratkaisu sitten on? En minä vaan tiedä. Kukaan ei ole sitä minulle vielä osannut kertoa. Tuskimpa tämän palstan hihhulitkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viidesläisillä ja helluntailaisilla on yhteinen usko. Usko siihen että ihmisen oma "ratkaisu" on kaiken mitta. Mikä se ratkaisu sitten on? En minä vaan tiedä. Kukaan ei ole sitä minulle vielä osannut kertoa. Tuskimpa tämän palstan hihhulitkaan.

Mutta esimerkiksi käsitys kasteesta on aivan erilainen. Viidesläiset ovat luterilaisia pietistejä ja heille uudelleen kastaminen on ihmisen teko, ei Jumalan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta esimerkiksi käsitys kasteesta on aivan erilainen. Viidesläiset ovat luterilaisia pietistejä ja heille uudelleen kastaminen on ihmisen teko, ei Jumalan.

Kansan Raamattuseurassa en ole koskaan kuullut puhuttavan kasteesta mitään, mutta "ratkaisusta" sitäkin enemmän. Ymmärrän hiljaa olemisen. Kaste ei merkinne heille mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansan Raamattuseurassa en ole koskaan kuullut puhuttavan kasteesta mitään, mutta "ratkaisusta" sitäkin enemmän. Ymmärrän hiljaa olemisen. Kaste ei merkinne heille mitään.

Minä tiedän kokemuksesta mitä ratkaisu merkitsee. Olin kerran kuuntelemassa pastoria nimeltään Jorma Kalajoki KRS:ssa. Kauheaa itsensä kehumista koko ajan. Tein ratkaisun. Nousin ylös ja kävelin ulos. Se oli ainoa oikea ratkaisu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se ole samaa lafkaa kuin Suomen Raamattuopisto Kauniaisissa? Yksi sen perustajista ja vaikuttavimmista opettajista oli rovasti Urho Muroma. Hän tiukan linjan luterilainen uuspietisti. Muistan hänen kirjansa Kristuskaste, joka selitti luterilaista kastekysymystä perin pohjin. Hän tuomitsi uudelleen kastamisen ihmisen tekona verraten sitä Paavalin galatalaiskirjeen kommenttiin ympärileikkauksesta...on velvollinen täyttämään koko lain.

Voi olla, että Muroman opetukset ovat vaipuneet historiaan. Eero Junkkaala, teologian tohtori ja arkeologi, joka vastustaa kiivaasti nuoren Maan kreationismia, vaikutti Kauniaisissa Raamattuopistola ainakin -70 luvulla. Silloin ainakin Raamattuopistolla oltiin aika kaukana helluntailaisuudesta, vaikkakin Ryttylän linja taisi olla vielä tiukempi.

Minulta alkavat näköjään nimitykset mennä jo sekaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tiedän kokemuksesta mitä ratkaisu merkitsee. Olin kerran kuuntelemassa pastoria nimeltään Jorma Kalajoki KRS:ssa. Kauheaa itsensä kehumista koko ajan. Tein ratkaisun. Nousin ylös ja kävelin ulos. Se oli ainoa oikea ratkaisu.

Luulen että puhut ihan soopaa, eli en mitenkään voi uskoa että kenenkään puhuminen voisi perustua itsensä ns kehumiseen!

nousiko kukaan muu ylös yksinkö ihan teit ratkaisusi ja ehkä ihan väärän diaknoosin vuoksi.

vai oleko körtti joka ei saa ksokaan tulla uskovaksi, aina vaan pitää kilometrin päästä varoen arkkia katsella, kiikarilla mieluiten!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen että puhut ihan soopaa, eli en mitenkään voi uskoa että kenenkään puhuminen voisi perustua itsensä ns kehumiseen!

nousiko kukaan muu ylös yksinkö ihan teit ratkaisusi ja ehkä ihan väärän diaknoosin vuoksi.

vai oleko körtti joka ei saa ksokaan tulla uskovaksi, aina vaan pitää kilometrin päästä varoen arkkia katsella, kiikarilla mieluiten!

Muistan taannoin kun KRS:n evankelista - nyt jo kuollut - Kalevi Lehtinen puhui radiossa. Hän mainitsi sanan "minä" uskomattomat noin kuusikymmentä kertaa. Mitä se muuta on kuin itsekehua? Ongelmia oli kyllä sillä hepulla itsensä kanssa. Ei terveen ihmisen tarvitse jatkuvasti itseään korottaa. Samoja ongelmia näyttää olevan uskonlahkoissa hyvin paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pidätkö itseäsi oikeana uskovaisena kun alat körttejäkin täällä mollaamaan? En pidä tuollaisista itsensä ylentäjistä. Etkö ole lukenut että "ketä itsensä ylentää, se alennetaan"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan taannoin kun KRS:n evankelista - nyt jo kuollut - Kalevi Lehtinen puhui radiossa. Hän mainitsi sanan "minä" uskomattomat noin kuusikymmentä kertaa. Mitä se muuta on kuin itsekehua? Ongelmia oli kyllä sillä hepulla itsensä kanssa. Ei terveen ihmisen tarvitse jatkuvasti itseään korottaa. Samoja ongelmia näyttää olevan uskonlahkoissa hyvin paljon.

Millä tavalla se minä-sanan käyttö merkitsi itsensä korostamista.. Jos vaikka kertoo omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Ihmisillä on myös erilaiset tavat puhua samoja asioita.
        Et muista mitä asiat koskivat ja oliko hänellä erityinen syy puhua enemmän itsestään.. jos esim hänet oli vartavasten kutsuttu puhumaan itsestään, omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan, eikö silloin saa käyttää minä-sanaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä tavalla se minä-sanan käyttö merkitsi itsensä korostamista.. Jos vaikka kertoo omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Ihmisillä on myös erilaiset tavat puhua samoja asioita.
        Et muista mitä asiat koskivat ja oliko hänellä erityinen syy puhua enemmän itsestään.. jos esim hänet oli vartavasten kutsuttu puhumaan itsestään, omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan, eikö silloin saa käyttää minä-sanaa

Aivan. Ajatuksiaan, kokemuksiaan ja fiiliksiään ei voi yleistää koskemaan muita. Sehän olisi ylimielistä.

• Anonyymi

Voisiko joku kertoa milloin hänestä tuli Jeesuksen seuraaja ja miksi, hän kun ei "ratkaissut itse mitään" ?

Samalla voi kertoa kuka ratkaisi ja miltä se tuntui heti aamull akun oli yöllä tultu vahingossa ilman omaa tahtomista Jeesuksen seuraajaksi, miten se onnistui ja miltä tuntui?

• Anonyymi

No nyt on mennyt jo pian kymmenen minuuttia kysymyksestä, siinä ajassa ainakin itse teen kauppakierroksen, olen valinnut maidot leivät ja makkarat hinnan j a muun perusteella ihan silmät auki ja helposti se kävi!

siis miksi vastaus viipyy?

• Anonyymi

Nyt on kaksi vaihtoehtoa;¨

a/ he eivät tiedä
        b/ he laskelmoivat kuin fariseukset ja sanovat; emme tiedä!

• Anonyymi

Muistaako joku kuka sen sanoi mm; "tule ja seura a Minua"..!

ymmärtääkö joku mitä tuolainen sanominen tarkoittaa, ainkain kuusvuotias ymmärtää heti, mitenkäs aikuinen luterilainen?

• Anonyymi

Eihän niissä hihhuliporukoissa Jeesusta näy vaan lipeväkieliset saarnaajat puhuvat omaan pussiinsa. Jos Jeesus olisi kutsujana, voisin kysyä häneltä mitä se käytännössä merkitsee ja vastaisin sen perusteella lähdenkö hänen kanssaan reppureissulle. Luterilaisessa kirkossa sentään opetetaan mm. rippikoulussa mitä kristinusko on ja mitä Jeesuksen seuraaminen vaatii nykyajassa. Eihän helluntailaisuudessa ole kuin sielullista manipulointia ja hurmoshuutamista. Onko se edes kristinuskoa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän niissä hihhuliporukoissa Jeesusta näy vaan lipeväkieliset saarnaajat puhuvat omaan pussiinsa. Jos Jeesus olisi kutsujana, voisin kysyä häneltä mitä se käytännössä merkitsee ja vastaisin sen perusteella lähdenkö hänen kanssaan reppureissulle. Luterilaisessa kirkossa sentään opetetaan mm. rippikoulussa mitä kristinusko on ja mitä Jeesuksen seuraaminen vaatii nykyajassa. Eihän helluntailaisuudessa ole kuin sielullista manipulointia ja hurmoshuutamista. Onko se edes kristinuskoa?

OK. Usko on luottamusta. Se syntyy jos puhuja on luotettava. Minulle ei syntynyt. Se ei synny ihmisen omilla teoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OK. Usko on luottamusta. Se syntyy jos puhuja on luotettava. Minulle ei syntynyt. Se ei synny ihmisen omilla teoilla.

Kannattaa aina kysyä itseltään voiko Jeesuksen nimissä esiintyvään puhujaan luottaa vai yritetäänkö minua vetää retkuun. Tällaiseen kriittisyyteen kehotti myös Jeesus ja Paavali.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa aina kysyä itseltään voiko Jeesuksen nimissä esiintyvään puhujaan luottaa vai yritetäänkö minua vetää retkuun. Tällaiseen kriittisyyteen kehotti myös Jeesus ja Paavali.

Ihminen voi itse lukea Raamattua, käyttää järkeään ja kuunnella omaatuntoaan. Ei siinä uskonlahkojen temppuja ja saarnamiesten jeesusteluja tarvita. Temppu- ja ratkaisukristillisyyttä kannattaa varoa. Voi nimittäin tulla huijatuksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen voi itse lukea Raamattua, käyttää järkeään ja kuunnella omaatuntoaan. Ei siinä uskonlahkojen temppuja ja saarnamiesten jeesusteluja tarvita. Temppu- ja ratkaisukristillisyyttä kannattaa varoa. Voi nimittäin tulla huijatuksi.

Pahin temppu, mitä Suomessa harrastetaan, on vauvojen kastaminen ilman näiden omaa suostumista. Siinä petetään ihmisiä ja luvataan heille sellaista, mitä Raamattu ei lupaa. Tämän sanominen ärsyttää joitakin ja pian saamme nähdä, miten he alkavat raivoamaan tällä palstalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pahin temppu, mitä Suomessa harrastetaan, on vauvojen kastaminen ilman näiden omaa suostumista. Siinä petetään ihmisiä ja luvataan heille sellaista, mitä Raamattu ei lupaa. Tämän sanominen ärsyttää joitakin ja pian saamme nähdä, miten he alkavat raivoamaan tällä palstalla.

Kansan Raamattuseura on näiden ratkaisuntekijöiden Mekka. Samat temput kuin vapaakirkoissakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä näille pettäjille pitäisi tehdä? Mitä ehdotat?

• Anonyymi kirjoitti:

Itse luin Raamattua ja siihen loppui uskoni lopullisesti.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Itse luin Raamattua ja siihen loppui uskoni lopullisesti.

Ketäpä kiinnostaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ketäpä kiinnostaa.

Ei varmaan kiinnosta miten Raamattu eri ihmisiin vaikuttaa.

Sillä tiedolla emme tosiaan tee mitään.

• Anonyymi

Toinenkin pappi tuli pois uskostaan ja kertoi sen julkisesti. Hänkin oli viidesläisiä pastoreita eli Kansan Raamattuseuran leivissä. Hän on Jorma Hietamäki. Varmaan moni muukin on tullut järkiinsä mutta jatkaa virassaan koska muutakaan ammattia ei ole. Hietamäki oli uskonnonopettaja. Manipuloitu uskoontulo on hyvin pettävää.

• Anonyymi

Ylen musiikkivalinnoista vastaava musiikkitoimittaja on saman niminen, Jorma Hietamäki, mutta eri mies kuin tämä pappi.

• Anonyymi

Vilpittömät onnittelut Veli Toukomiehelle! Elämässä ja universumissa riittää ihmettelemistä ja ihailemista eikä tarvitse keksiä mitään keskittyjä hahmoja.

• Anonyymi

Toukomieshän on myös lautapelien suunnittelija. Käsittääkseni suunnitellut useita menestyneitä lautapelejä.

• Anonyymi

Nuo edellämainitut papit ovat vaan tajunneet sen harhan, millä kirkko yrittää pönkittää valtaansa, nimittäin pakollisen vauvakasteen. Koska se ei ole tuonut uskoa papeille, niin sitä se ei anna tavallisille luterilaisillekaan. He eivät ole luopuneet uskostaan, koska sitä uskoa ei ole ollutkaan. On vain uskottelua.
        Siksi luopumus Suomessa on niin suurta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuo edellämainitut papit ovat vaan tajunneet sen harhan, millä kirkko yrittää pönkittää valtaansa, nimittäin pakollisen vauvakasteen. Koska se ei ole tuonut uskoa papeille, niin sitä se ei anna tavallisille luterilaisillekaan. He eivät ole luopuneet uskostaan, koska sitä uskoa ei ole ollutkaan. On vain uskottelua.
        Siksi luopumus Suomessa on niin suurta.

Vanhemmat päättävät lapsensa kastamisesta. Kaste ei ole pakollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhemmat päättävät lapsensa kastamisesta. Kaste ei ole pakollinen.

Kyllä se on pakollinen, jos aikoo nauttia kirkon jäsenyyden eduista. Mutta vauvalle se on pakollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on pakollinen, jos aikoo nauttia kirkon jäsenyyden eduista. Mutta vauvalle se on pakollinen.

Ota selvää asioista. Älä usko helluntailaisten valheita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota selvää asioista. Älä usko helluntailaisten valheita.

Ai onko kirkon oppi valhetta?

• Anonyymi kirjoitti:

On. Niin kauan kun Jumalasta ja Jeesuksesta ei löydy yhtään todistetta.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

On. Niin kauan kun Jumalasta ja Jeesuksesta ei löydy yhtään todistetta.

Todisteet edessäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, mutta helluntailaiset ovat kovia valehteleen

• Anonyymi kirjoitti:

Todisteet edessäsi.

Mitään ei näy.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei, mutta helluntailaiset ovat kovia valehteleen

Ainakin Seinäjoen Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa.

• Anonyymi

Toisin sanoen, hän heräsi unestaan.

• Anonyymi

Toukomiehen appiukko oli tunnettu herätyspuhuja, nimi on tässä ihan kielenpäällä. Ura taisi päättyä siveelliseen lankeemukseen?Oli myöhemmin Mellerin tallissa ainakin hetken. Mitä mahtaa kuulua miehelle nykyisin?

• Anonyymi

Tarkoitit siveettömään, vaikka on kristitty 🐱

• Anonyymi

On nykysin appiukollaan kyntömiehenä.

• Anonyymi

Tämäkin yksi varsinainen uskovien haukkumisketju monin täysin päättömine syytöksineen.

• Onneksi uskovat eivät koskaan perusta ateistien ja liberaalien haukkumisketjuja päättömine syytöksineen. Loistavat täysin poissaolollaan sellaiset.

• Anonyymi

Kallolla on edessään raskas työpäivä, kyllä se elämä onkin vaativaa kun pitää omin käsin hankittu leipä vielä syödäkkin itse !

• Anonyymi

Ihminen saa aikansa tuottaa sydämensä kyllyyttä, mutta sitten tulee pitempi tauko, sammal kasvaa kiveen, kynttilä on kaatunut ja ihmispolo on päässyt pisteeseen josta ei ole paluuta.

esilikit ovat päättyneet, alkaa lopputilin odotus.

• Anonyymi

Uusin Skeptikko-lehti kertoo paljon yli 40 vuotta vanhoja juttuja, mielenkiintoisia toki, mutta ko henkilön kohdalla jo varsin vanhoja!
      Divarista saa Toukomiehen pelejä ja kirjoja, esim:
      FINLANDIA-KIRJA:
      Tekijä Veli Toukomies
      Teoksen nimi Seurapelit ja -leikit
      Kustantaja Otava
      Painovuosi 1986
      Painos 1
      Sidonta Sidottu, kuvakannet (kovakantinen)
      Sivumäärä 238
      Kieli suomi
      ISBN 9511090011
      Kuntoluokitus (K1-K5) K3 (hyvä )

• Anonyymi

Onkohan Toukomiehen keksimää Kyykkä-peliä jostakin saatavissa?

• Anonyymi

Jumala on antanut ohjeet elämään ja niitä noudattamalla ihminen voi hyvin. Muistin virkistämiseksi lukee vaikka 10 käskyä. Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi ja pyri tekemään hyvää.

• Ei se ihan niin mene.

Jollakin on jo neljäs tyrä, joka vaikeuttaa elämää.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Ei se ihan niin mene.

Jollakin on jo neljäs tyrä, joka vaikeuttaa elämää.

Turhaa selittelyä.

• Anonyymi kirjoitti:

Turhaa selittelyä.

Joka ei koe, on sitten halveksija.

Kun on ollut yksi tyrä, niin loput tyrät tietää ilman lääkäriä. Nyt on kolme tyrää leikattu.

• Sinulle tosiasiat ovat selittelyä.

Miten pärjäsit koulussa?

• Sinä, jolle tosiasiat ovat selittelyä.

Ei kai sillä tavalla elämässä pärjää.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Sinä, jolle tosiasiat ovat selittelyä.

Ei kai sillä tavalla elämässä pärjää.

Eipä sinulta totuuksia kuule.

• Anonyymi kirjoitti:

Eipä sinulta totuuksia kuule.

Ei varmaan, kun et usko mitään.

• Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

Ei varmaan, kun et usko mitään.

En usko mitä sinun suustasi tulee, sillä olen totuuden ystävä.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      88
      3284
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      329
      2894
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1576
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1334
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1282
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1041
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1010
    8. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1007
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      970
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      934
    Aihe