Aihe

Faktaa vai paskatekstiä?

Anonyymi

No niin, lueskelin tunnin verran aiempia viestejä tästä alhaalta ja aikamoista huuhaata faktojen sekaan löytyy.

Kestävyys:
Valmistusvirheitä tulee kaikilta valmistajilta, ne maahantuoja yleensä korjaa mutinoitta. Täällä on ihmeellisiä kirjoituksia siitä ja siitä merkistä. Kannattaa muistaa että huonolla pidolla saa rikki vaikka panssarivaunun. Jos ajat maantiellä sinne tarkoitetulla mönkijällä, se kestää yleensä melko hyvin, rasitus on pientä. Runkovikoja voi esiintyä jos laitat esim lumilevyn eteen ja muutaman kerran tökkäät sillä kiveen. Joissakin lumilevyissä on jousi, joka taittaa levyä, jos alareuna osuu johonkin.
Jotkut levyt ovat myös niin painavia, että mönkijän keulassa voi tapahtua vaurioita, jos kuormitus on pysyvää. Kun et käytä levyä, ota se pois tai ainakin laske maahan, vinssinkin kiinnitys on joissain vain kolmella ruuvilla kiinni rungon poikittaistuessa, joten siitä voi taipua koko keula. Tästä kertoo yleensä rikkoutuneet tai vääntyneet muovikatteet keulassa.
Mönkijän rungonkin saa taipumaan tai jopa poikki, jokainen hyppy renkaat ilmassa on paitsi vaarallista, myös runkoa vaurioittavaa. Crossivehkeissä on yleensä vahvistettu runko, ei pelkkää putkea tai reikälevyä. Älä hyppäytä 300kg painavaa maasto/maantiemönkijää, se on HENGENVAARALLISTA!

Valmistusmaa:
Usein sanotaan että kiinasta ja Taiwanista tulee pastaa tai ainakin huonolaatuista tavaraa. Ehei, hinta korreloi kyllä hyvin laatuun. Esim Taivanilainen TVG tekee omia mönkijöitä mutta myös osia ns laatumerkkeinä tunnetuille Polarikselle ja Suzukille. Toki kannattaa suosia suuria merkkejä jos ei ole omaa korjaustaitoa, suurilla tarkoitan Polaris, Suzuki, Yamaha, Artic Cat, Can-Am, TVG ja Honda. Halvempia mutta ihan hyviä perusmönkijämerkkejä ovat Linhai (Yamahan koneella), Trapper ja CF Moto.
Näiden lisäksi on lukuisia valmistajia, mutta moni tekee alihankintana tuotteet siis aasiassa, Polariksen variaattorissakin lukee made in taiwan (TGB). Osa ns jenkkivehkeistä sitä paitsi tehdään Meksikossa, ei USAssa. Eli valmistusmaa ei kerro välttämättä laadusta enää yhtään mitään.

Käyttötarkoitus:
Tärkein asia mönkijää ostettaessa on käyttötarkoitus, mihin sitä tarvitaan. Kannattaa kertoa tästä myyjälle, ymmärrätte paremmin toisianne. Tieliikennevehkeeksi käy 300-kuutioinenkin, lisäkuutoilla saa kierroksia matalammalle ja siten ääntä hiljaisemmaksi, kolmisatanenkin kulkee 60kmh ihan hyvin joskin meluisasti (ja suurella polttoainekulutuksella).
Lumentyöntöön suosittelen vähintään 400-kuutioista vinssikonetta, muista vetokoukku, koska osa lumilevyistä kiinnitetään mönkijän alta suoraan vetokoukkuun kiinni. Jonkinlaiseen rekisteriin kannattaa lumityö-pihamönkijäkin laittaa, että pääsee esittelemään naapurillekin "kuinka hyvä tällä on tehdä lumityöt".
Maastovehkeellä ei saa ajaa tiellä joitain poikkeuksia lukuunottamatta, näitä käytetään lähinnä poro-metsätyö-urakointi- ym töissä. Näissä ei ole yleensä mitään rajoittimiä, vehkeet ovat tukevia ja kuutioita saa olla niin paljon kuin lompsa kestää. Suuri kone on kyllä huonompi menemään mm suolla ja katteet ym kärsivät puukosketuksista herkemmin. Ohjaustehostin on tätä päivää, muistan ikävästi kun ensimmäisissä Suzukeissa ei ollut tehostinta, siinä oli hartiat kipeinä 30 km maastopyörityksen jälkeen. Jos haluat talvikäyttöä ja esim telastoa, ne maksavat, mutta monikäyttöisyys paranee.
Minä kasvoin maastovehkeiden parissa, ensin oli kolmipyörä-Honda, sitten Suzukin KingQuadeja useampia, nykyinen maastokone on Yamahan Grizzy. Katukäytössä on perus Linhai, se riittää minulle 4 km työmatkaan mainiosti, sää on vain pukeutumiskysymys. Töissä on kokemusta Can-Am ja TVG-vehkeistä, joten väitän kyllä tuntevani mönkijät, tosin Crossivehkeitä en ole koskaan omistanut.
Kapearenkaisella maantiekäyttöön tarkoitetulla mönkijällä ei ole asiaa maastoon, ellei halua kaverin veto-apua tai vinssausharjoituksia. Lumilevyn kanssa ei ajeta neljän ruuhkassa, siinä voi tulla naarmua sinne ja tänne ja iso lasku perään. Huolehdi vakuutukset kuntoon, jotkut mallit pitää myös katsastaa kuten autot, eli kannattaa selvittää nämä asiat ajoissa. Kaikki mönkijät eivät myöskään ole ns kaksipaikkaisia, joten poliisisetä voi sanoa "soo soo", jos sattuu kohdalle kun hellun kanssa kurvailette tiellä.

Turvallisuus:
Tämä on vähän ikävä aihe, kolmipyöräHondalla itse menin rinteessä 30v sitten nurin, halvaantuminen oli lähellä kun mönkijä kaatui päälle. Lähipiirissä on useampia onnettomuuksia, yksi ihan kuolemaan päättynyt. Tämä kannattaa siis lukea.
Metsämönkijä, esim mun Grizzly, nappaa maantiellä yli 100km/h, mutta se ei ole todellakaan turvallista maastorenkailla, joissa ei ole paineita juuri lainkaan, se nyökkiminen ja heijaaminen karkaa todella nopeasti käsistä. Kypärä päähän ja ajetaan maltilla, noi 60kmh rajoittimien poistamiset ym, älkää hyvät ihmiset tehkö sitä, hullun hommaa. Rajoituksiin on todellakin syynsä.

Malttia ensi kevään mönkijäostoihin.
Reijo

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse aloitin kuusivuotiaana Hondan 70 nelipyörällä, siitä Kawasakin 250 kolmipyörä ja sitten Suzukin 250 nelipyörä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      10089
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      83
      3549