Paljonko ammattisahat kestävät käyttöä?

Anonyymi

Niin, kuinka kauan esim. Huskun 550 tai tilhin 261 kestää sahaus tunteja, jos niitä säännöllisesti huolletaan? 1500-2000 tuntia?
Kun näitä 300-sarjan huskuja näkee vielä liikenteessä ammattilaisilla ja sarjan valmistus lopetettiin 2012 paikkeilla. Samoin pikkutilhejä, 200 sarjaa.
Eli onko näin, että ammattimetsuritkaan ei saa "poltettua" nyky manuhakkuilla sahaa oikeasti loppuun? Tai Max. Pari sahaa elämän aikana. Kun näitä entisiä moottorisaha metsureita kuunnellut niin saha per vuosi tahti ja sahoja ajettu loppuun pitkälle kaksinumeroinen luku.

Ei ole enää hyvää bisnestä isäntä/ammattisarjan sahat Suomen maankamaralla.

9

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vielä käytössä 2005 ostettu Husqvarna 136. Virtayksikkö uusittu ja tulppa 2 kertaa. Ketjuöljyn säiliöön on pitänyt pistää paikka kun vuoti.
      Parempaa ammatisaha saa hake.

      • Anonyymi

        Itse käytän myös näitä "alkaen hinnat sahoja". Maksavat n.200 eceä ja kestävät käytössä yhtä hyvin kuin ns. ammattisahat joiden hinta yli 600 eceä. Nykyisellä sahalla sahannut jo yli 4 vuotta. Olen pitänyt ilmanputsarin puhtaana ja kerran vuoteen uuden sytystulpan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytän myös näitä "alkaen hinnat sahoja". Maksavat n.200 eceä ja kestävät käytössä yhtä hyvin kuin ns. ammattisahat joiden hinta yli 600 eceä. Nykyisellä sahalla sahannut jo yli 4 vuotta. Olen pitänyt ilmanputsarin puhtaana ja kerran vuoteen uuden sytystulpan.

        Riippuu tietysti paljonko vuodessa sahaa. Jos muutaman tankin vuodessa polttopuita sahailee, niin varmasti nämä pikkusahatkin kestää vuosia.
        Sitten kun ainespuuta hakataan vuosittain satoja motteja ei siinä nämä alkaen 150€ sahat yksinkertaisesti kestä. Eikä niitä ole siihen suunniteltu, lukee myös takuuehdoissa.

        Jos joku väittää mökkisahan kestävän ammattisahaa enemmän puhuu p@skaa ja pahasti.

        Itsekkin aloitin kiinasahoilla, siitä stihlin&huskun pikkusahoihin ja lopulta ammatin puolesta näihin 50&60 kuutioisiin.
        Ammattisahat on ammattisahoja, eikä niitä voi verrata näihin muutaman satasen sahoihin. Kestävät kuitenkin nykytekniikalla tuhansia motteja ja voin luvata, että nämä pikkusahat ei niitä tule kestämään.

        Mainittakoon, ettei ammattisahaa kannata ostaa, jos ei sille ole tarvetta.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen kookkaitten puitten harrastelija niin alle 50 kuutiosista loppuu ruuti . Kestäähän saha ellei jää koneen tai kaatuvan puun alle kun sitä ei käytetä nykyisin kovinkaan paljoa mutta kun nielee purua joka tankkaus aukosta jos ei ole huolellinen ja ilmanputsaria siivotessa tiputtaa kaasariin saha muuttuu oikukkaaksi tai ei käynnisty ollenkaan . Huoltoa tarvitsee ja käyttöikä riippuu saituudesta ja huoltohaluista kun uusiakin saa . Harva nykyisin sahaa niin paljoa että sahasta katoaa puristukset kulumisen takia . Kestää vuosia jos sisua piisaa toimintahäiriöitä etsiä .

      • Anonyymi

        Missä on Riskun saha?


      • Anonyymi

        Ei muuten näistä ns. pikkusahoista lopu ruuti ammattimetsurilla .Kestävät kovaa käyttöä kenellä tahansa. Huoltaa pitää, kuten myös niitä ns. ammattisahoja. Teräketju täytyy osata viilata siten, että on joka viilaksen jälkeen uutta vastaava.
        Tämän päivän ammattimetsurin tarvitsema saha ei maksa yli 250 euroa. Itse käytän ruotsalaista merkkiä.


    • Anonyymi

      Vanhemmat heebot muistanevat 70-luvun mainoksen "Vaihda Partneriasi kerran vuodessa" Ao. ohje pätee edelleen ammatikseen sahaaville

      • Anonyymi

        Naapurin mies oli ennen eläkkelle jääntiä ammattimetsuri. Joka vuosi osti vähintäin 2 sahaa ja aina parasta mitä rahalla sai. Joka aamu kun lähti, oli mukana 3-4 sahaa . Sanoi olevansa metsuri eikä mennyt metsään rassaamaan sahoja. Jos korjattavaa ilmeni, korjasi illalla lämpimässä verstaassaan. Oli myös ns. työhullu, tulotkin sen mukaisia.


    • Anonyymi

      Kovalla ammattimaisella käytöllä (8 h/ 5 pv/ 8kk/ 1v) laadukas saha ja vaihtoon harrastajalle, joka vetelee ao. sahalla harrastekäytöllä vielä 10 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      799
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      660
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      78
      626
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      571
    Aihe