Aihe

Lasikuituveneen loppu

Anonyymi

Arvon kanssaveneilijät.

70-luvulta asti on arvuuteltu miten lasikuituveneet tulevat tiensä päähän. Viekö lopulta kuidun vettyminen eli osmoosi rungon merikelvottomaksi vai onko näiden veneiden heikoin kohta jossain muualla? Yleisin lasikuituveneen uppoamisen syy taitaa edelleen olla pettänyt läpivienti? Onko muita trendejä havaittavissa?

Yleistä keskustelua vanhoista lasikuituveneistä, -korjauksista ja turvallisuudesta niillä liikuttaessa.

27

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osmoosi ei tee loppua, veneen tekninen jäykkyys ja rakenne ei vaurioidu osmosista, on vain ikävä kosmeettinen haitta, sillä osmoosi on aina pinta osissa.

      Kerrosrakenne kansissa, joissain veneissä kyljissä ja muutamissa jopa pohjassa on suurimpia riskejä, jos vesi pääsee jostain ruuvin reiistä, tai geelin halkeamista vaikka kapilaarisesti imeytymään sisään.?

      • Anonyymi

        Minun veneessä on hiukan vesilinjan alle ilmestynyt reikä. Lujitemuovin uloin kerros on painunut sisään ja haljennut pienen kynnen kokoiselta (d=0,5cm) alueelta. Ainut selitys mitä keksin on, että nostoliinan ja rungon väliin on jäänyt pikkukivi. Onko tälläisistä vaurioista kokemusta?

        Ajattelin säästää itseni suuremmalta hionnalta ja mattojen lasitukselta ja täyttää reiän kelien lämmittyä yli 10asteeseen epoksifillerillä, hioa paikkauksen kohdalta viikon kovettumisen jälkeen, sutia epoksiprimerit päälle ja toivoa, että paikkaus on vesitiivis.

        -Mitä alkukäsittelyä suosittelette? Hyvin kevyt pintahionta + Asetoni?
        -Mitä epoksifilleriä suosittelette? 2-komponentin levitystapa reikään?
        -Poiminko irronneen lujitemuovinpalan reiästä vai epoksoinko päälle?
        -Näettekö lähestymisessäni ongelmakohtia?

        Kiitos jo etukäteen asiallisesta keskustelusta ja osaamisestanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun veneessä on hiukan vesilinjan alle ilmestynyt reikä. Lujitemuovin uloin kerros on painunut sisään ja haljennut pienen kynnen kokoiselta (d=0,5cm) alueelta. Ainut selitys mitä keksin on, että nostoliinan ja rungon väliin on jäänyt pikkukivi. Onko tälläisistä vaurioista kokemusta?

        Ajattelin säästää itseni suuremmalta hionnalta ja mattojen lasitukselta ja täyttää reiän kelien lämmittyä yli 10asteeseen epoksifillerillä, hioa paikkauksen kohdalta viikon kovettumisen jälkeen, sutia epoksiprimerit päälle ja toivoa, että paikkaus on vesitiivis.

        -Mitä alkukäsittelyä suosittelette? Hyvin kevyt pintahionta + Asetoni?
        -Mitä epoksifilleriä suosittelette? 2-komponentin levitystapa reikään?
        -Poiminko irronneen lujitemuovinpalan reiästä vai epoksoinko päälle?
        -Näettekö lähestymisessäni ongelmakohtia?

        Kiitos jo etukäteen asiallisesta keskustelusta ja osaamisestanne.

        Joskus vastaavan tyyppinen kolo voi olla syntyjään ilmakuplasta gelgoatissa...


      • Anonyymi

        Osmoosi alkaa pintaosista ja hoitamattomana etenee laminaatin läpi. Asia on jo hyvin tutkittu ja tunnettu, oikeaa tietoa löytää helpolla, jos haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osmoosi alkaa pintaosista ja hoitamattomana etenee laminaatin läpi. Asia on jo hyvin tutkittu ja tunnettu, oikeaa tietoa löytää helpolla, jos haluaa.

        Puhut puppua, koskaan en ole lukenut asiantutija tahojen kertovan ruton etenemisestä läpi laminointien.

        Pistäppä linkki tietoon, kun kerran niin hyvin saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut puppua, koskaan en ole lukenut asiantutija tahojen kertovan ruton etenemisestä läpi laminointien.

        Pistäppä linkki tietoon, kun kerran niin hyvin saatavilla.

        Tässä toinen linkki haulla "grp osmosis". Saman tiedon saa ties kuinka monesta linkistä, enemmän tai vähemmän tieteellisesti selostettuna ja tutkimuksiin perustuen. Ei osmoosia esteettisistä syistä korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä toinen linkki haulla "grp osmosis". Saman tiedon saa ties kuinka monesta linkistä, enemmän tai vähemmän tieteellisesti selostettuna ja tutkimuksiin perustuen. Ei osmoosia esteettisistä syistä korjata.

        https://www.boatsurveyor.net/boat-surveyor-osmosis-explained/
        Tässä vielä se puuttumaan jäänyt linkkikin.


    • Anonyymi

      Lasikuituvene on melko vähäisellä hoidolla ikuinen. Polyesterihartsi kovettuu hiljalleen ja lujuus vain lisääntyy ensimmäisen 20-30 vuoden aikana.

      Lisäksi suuretkin vauriot ovat korjattavaissa melko vähällä osaamisella ja vaivalla. Jos vertaa alumiiniin tai puuhun, lujitemuovi on aivan ylivoimainen materiaali.

      Isomman lujitemuoviveneen tappaa lopulta huono hoito ja sen seuraksena puisten jäykisteiden lahoaminen. Pienempiä ei tuhoa kuin haketin tai kokko.

      • Anonyymi

        Siinä nyt pantiin faktoja kerralla nippu uusiksi. Polyesteri, samoin kuin käytännössä kaikki muovimateriaalit alkaa vanhentua ja hapantua heti kun kovettumisreaktio on loppunut. Ja se loppuu viimeistään vuorokauden kuluessa alkamisestaan. Jos olosuhteiden tai materiaalien takia reaktio ei mene loppuun saakka, jää lopputulos pysyvästi heikommaksi. Lujitemuovihan on siitä hauska veneenrakennusaine, ettei se kestä merivettä eikä päivänvaloa. Jos laminaattia ei niiltä suojata, hajottaa uv hartsin matriisin tai se liukenee veteen.

        Varmuudella lasikuituvene ei ole ikuinen, joskin ylläpidettynä erittäin pitkäikäinen. Niin on muuten puukin. Betonia ei juuri arvosteta, mutta se on ainoa materiaali, joka tosiaan vain paranee ainakin ensimmäiset sata vuotta. Mutta kun muustakin saa aivan riittävän pitkäikäisen veneen rakennettua, ei se betonin hyvä ominaisuus ole niin oleellinen.


    • Anonyymi

      Eiköhän se ole kivilleajo tai törmäys toiseen veneeseen, tulipalo.

      Noiden seurauksena vene menee lunastukseen ja sitä kautta murskattavaksi.
      Muutenhan noista yritetään päästä eroon jättämällä jonnekin rantapusikkoon, josta "joku muu" ne sitten toimittaa aikanaan jatkokäsittelyyn.
      Laho, mureneminen tai vettyminen ei lasikuituveneen loppuna ole.

    • Anonyymi

      Lasikuituvene on ikuinen, jos siitä pidetään huolta. Käytännössähän vesi ei kunnolla hoidetussa veneessä pääse tekemisiin lasikuidun kanssa, vaan välissä on aina joku pinnoite. Toinen asia sitten on, missä vaiheessa loppuu kiinnostus ylläpitää jotain 70-luvun Avancea tai 2000-luvun Bavariaa? Avance on jo käynyt vanhanaikaiseksi ja ei kauhean halutuksi. Se on ahdas ja hidas. Käykö 35-jalkaiselle vuoden 2003 Bavalle joskus samoin?

      • Anonyymi

        Ne yleisimmät eli pikku-Avancet ovat kyllä edelleen aika suosittuja. 245 on etenkin yksinseilaavalle aika hyvä käsitellä ja ylläpitää. Isommat mallit (33 ja 36 etenkin, muistaakseni on olemassa joku välikokokin mutten ole koskaan nähnyt) ovat sitten vähän eri juttu.

        En oikein osaa kuvitella, miten 35-jalkainen Bavaria koskaan muuttuisi ahtaaksi mielikuvissa tai käytännössä, ellei sitten kehitys vie siihen, että vain ne purjehtivat, joilla on varaa johonkin 50+ jalkaisiin, mieluusti miehistön kera.

        Toisin sanoen asuttavuuden ja tilaratkaisujen käytännöllisyyden kautta nämä vuosituhannen vaihteen venemallit eivät vanhene ikinä. Muoti on sitten eri juttu; jos 20 vuoden päästä veneenomistajat haluavat jotain, mikä nyt näyttäisi käsittämättömän futuristiselta, niin sitten voi tilanne muuttua.


    • Anonyymi

      Itse olin sen verran kahjo että menin elvyttämään vanhan 70-luvun lasikuituveneen. Mitään "ruttoa" ei ollu missään, mutta suurin työ oli vettyneen perävanerin vaihto. Nyt yks kausi käyttöä takana ja tyytyväinen olen ollut.

      https://youtu.be/A9Im3Yd3qk4

      https://youtu.be/QExF81-4uy0

      • Anonyymi

        Tämä olikin purjehdusosasto näköjään. Noh, kyseessä siis oli pieni ht-vene, ei purjevene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä olikin purjehdusosasto näköjään. Noh, kyseessä siis oli pieni ht-vene, ei purjevene.

        Eipä haittaa " väärä osasto", purjehduspalstalle kirjoittaa moni ei-purjehtija, koska täällä on liikennettä.....

        Mutta aloittajan asiaan liittyen kysyn mihin otan yhteyttä jos ja kun haluan "hävittää" veneeni enkä jättää sitä heitteille. ( Siitä kait nykyään saa roskaamissakon? )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä haittaa " väärä osasto", purjehduspalstalle kirjoittaa moni ei-purjehtija, koska täällä on liikennettä.....

        Mutta aloittajan asiaan liittyen kysyn mihin otan yhteyttä jos ja kun haluan "hävittää" veneeni enkä jättää sitä heitteille. ( Siitä kait nykyään saa roskaamissakon? )

        Jätteenkuljetus firmaan. Siellä osaavat kyllä neuvoa.
        T. Yhden romuttanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä haittaa " väärä osasto", purjehduspalstalle kirjoittaa moni ei-purjehtija, koska täällä on liikennettä.....

        Mutta aloittajan asiaan liittyen kysyn mihin otan yhteyttä jos ja kun haluan "hävittää" veneeni enkä jättää sitä heitteille. ( Siitä kait nykyään saa roskaamissakon? )

        Helpointa on myydä se. Ostaja löytyy kun hinta on sopiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpointa on myydä se. Ostaja löytyy kun hinta on sopiva.

        On muuten niin, että kun vene on riittävän paska, sitä ei osta kukaan. Millään hinnalla.

        Jossain vaiheessa osa veneistä päätyy niin huonoon kuntoon, että niiden arvo on nolla - tai jopa negatiivinen. Niin hölmöä ihmistä ei länsimaista löydy, että iskisi kätensä tuhansia euroja nielevään paskakasaan - joka rahojen työntämisen jälkeen on edelleen paskakasa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätteenkuljetus firmaan. Siellä osaavat kyllä neuvoa.
        T. Yhden romuttanut

        Esimerkiksi mihin?
        Paljonko maksoi?
        Kuinka iso vene?

        Naapurin puolesta kyselen. Se ei tiedä sitä vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi mihin?
        Paljonko maksoi?
        Kuinka iso vene?

        Naapurin puolesta kyselen. Se ei tiedä sitä vielä.

        Riippuu tietysti missä asut.
        Keskipohjanmaalla Ekokuljetus JNH.
        Painon mukaan se menee + vaihtolavan kulut.
        Vajaa 10 m katettu puu-lasikuitu vene ilman konetta maksoi hieman yli 400€.
        Itse purkamalla ja lavalle heittämällä tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten niin, että kun vene on riittävän paska, sitä ei osta kukaan. Millään hinnalla.

        Jossain vaiheessa osa veneistä päätyy niin huonoon kuntoon, että niiden arvo on nolla - tai jopa negatiivinen. Niin hölmöä ihmistä ei länsimaista löydy, että iskisi kätensä tuhansia euroja nielevään paskakasaan - joka rahojen työntämisen jälkeen on edelleen paskakasa.

        Naapurin pihassa on puolen tusinaa veneen raatoa. Osa oli jo tuodessa täysin entisiä läpilahonneita kuidutettuja runkoja. Kyllä aina joku löytyy, joka käy ilmaiseksi hakemassa, oli millainen raato tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä haittaa " väärä osasto", purjehduspalstalle kirjoittaa moni ei-purjehtija, koska täällä on liikennettä.....

        Mutta aloittajan asiaan liittyen kysyn mihin otan yhteyttä jos ja kun haluan "hävittää" veneeni enkä jättää sitä heitteille. ( Siitä kait nykyään saa roskaamissakon? )

        Kuusankoski on oikea taho, joka hoitaa kalmon "multiin"


      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Linkissä kuki että kuusakoskelle itse paikalle tuotuna.
        Kuljetus maksaa aina jotain myös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkissä kuki että kuusakoskelle itse paikalle tuotuna.
        Kuljetus maksaa aina jotain myös!

        No polta se, ja saat vakuutus rahat, jollet jää kiinni.

        Laske veteen javie poisväylältä ja upota se. Anna ilmaiseksi pois...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      104
      4715