Otsikon mukaisesti Tyyliniekka-sivusto tätä juhlistaa sivullaan osoitteessa
https://tyyliniekka.fi/20-000-euroa-riittaisi-jenkeissakin-hyvakuntoisen-kasari-espritin-ostoon/#respond
Koskapa sinne sivustolle en voinut kommentoida kirjoittajalle (Henrik Tuominen) kirjoittelen tänne muidenkin autoharrastajien luettavaksi. Nimenomaan autoharrastajien, ei töölöläis-myöhäisjuppien. En tiedä asuuko Henrik Töölössä, ja tarkoitan tällä termillä jotakin tiettyä.
Toisessa kappaleessa sanotaan että "Silkasta mielenkiinnosta automallin hintakehitystä seuranneena niitä saa edelleen työmiehen kukkarolle sopivalla hinnalla niin Briteistä kuin suuren rapakon takaa."Tämä ärrrrrsyttävä tapa puhua Englannista lähentelee kiloeuroista puhumista. Britti on henkilö, Britit ei ole paikka vaan joukko englantilaisia! "Briteissä" ei voi myöskään näinollen käydä, paitsi joku rattopoika... Tätä virhettä ei selitä kielen eläminen vaan selkeä käsitteellinen virhe joka ei tee käyttäjälleen vaikutelmaa makeesta tyypistä! Kiloeurot voin hyväksyä joskin aivan tarpeetonta amerikanisoimista. Sitten:
Kyseinen Lotus oli myös Korpivaaran edustamana, koska kuulemma siinä oli Toyotan sukuinen vaihdelaatikko. H:gin Itäkeskuksen edessä oli usein tällainen, koska sitä kaiketi korjattiin usein... huollon puolella kuulemma päänsärky, kun oli Rellun ja Citroenin sukuista tekniikkaa, ja näin ollen ilmeisesti myös tuumaisia ja millisiä sekaisin. Mitä ranksalaisista vanhemmista tiedän, pitää tietää valmistusajankohta kuukauden tarkkuudella, ja onko kyse auton vasemmasta vai oikeasta puolesta (so. jarrupaloja ei osteta neljään kulmaan, vaan joka kulma etsitään erikseen ja kuukauden ja frangin kurssin tarkkuudella). Kone alunperin suhteellisen karvalakki, ja muotoilun ja muiden ratkaisujen takia hankalasti huollettava. Joskin autoista mitään tajuamattomat eivät tämmöisistä mitään piittaa, kunhan on vain nätti mikä on makuasia, hankala huollettavuus jonkun rajan ylitettyään suhteellinen fakta. Jo puhtaasti 80-luvun rehellisesti oikea Rellu on oma lukunsa, tässä on sitikkaakin....Nätti on juu. Kukkii kyllä perunakin.
Ikävä kyllä auto on myös ikävä ajettava. Tämä on oma mielipiteeni, en tiedä onko Henrikillä omaa kokemusta. Huono näkyvyys oikeastaan joka suuntaan, taakse oikeastaan olematon. Sen kruunaa "hienot" peilit joilla näkee huonosti. Retroauto ei kai tarkoita sitä että on vaikeaa ja hankalaa, vaan sen pitäisi olla kai kivaakin. Vai tarkoittaako se sitä, että kärsii kun yrittää tehdä vaikutuksen. Tukalaa on ohjaamossa ja säädöt riittämättömät minun mitoillani, eikä sitä seikkaa muuta tyyli- tai tekniikan tajuni tai varallisuuteni. Muistaakseni auto maksoi noin puoli miljoonaa markkaa (kallein mersu 560 SEC samoihin aikoihin karvan yli miljoonan). Puoli miljoonaa oli tavallinen asuntolaina eli olisiko 200- 300 KILOeuroa tänä päivänä, ja edellä kuvaamaani sillä silloin sai.
Okei, pitää olla rahvas jos tietää Rolexin ja Rolls Roycen mallit ja hinnat, Toiset vaan hommailevat mistä tykkäävät eikä ole niin tarkkaa mikä ja kuinka paljon. Siksipä rahvaat hommasivat myös muskeliveneitä ilman moottoria laituriin pullisteltavaksi kun kuulemma on siistiä. Sillä joudutettiin uhkaavaa lamaa ja pankit nurin ja siitä on vieläkin arpia näkyvissä ja uusi polvi jatkaa.
Uusi auto kuin auto VOI olla uutena hetken toimiva (poikkeuksena esim. "hieno" upouusi Alfa Romeo 90, jonka maahantuoja takaisinkutsui pois koko Suomesta upouutena), aluksi, kunnes jätetään huoltamatta ja laiminlyödään. Vaikka siksi että huoltaminen on köyhien hommaa ja paska auto kun ei huoltamatta kestä eikö niin ja minähän olen rikas. Paska auto jos joutuu jotain öljyjä vaihtamaan. Juu jotkut kestävät laiminlyöntiä paremmin, silti asiaa ei auta jos kori joudutaan purkamaan sytytystulppien vaihdon tieltä, jos jarrupaloja joutuu ostamaan kappaleittain ja niitä palaa urheiluautossa. Sekaisin vielä milliset ja tuumaiset työkalut, tuleeko kellään mieleen joku ammattikouluräpellys? Vaan kun maksoi asunnon verran, ja olisko mitään muuta ehdokasta tyylikkääksi autoksi samaan hintaan? Bond-elokuvissa aikanaan suosittiin ihan syystä englantilaisia autoja, kun vaan olivat riittävän uusia.
Takana ovat nekin ajat kun Rolls Roycen ostajalta tiedusteltiin sukutaustoja, toki Bentleyn saattoi ostaa joku rahvas lottovoittajakin. Liettualaiselta autojobbarilta voi hakea 70-lukuisen rollssin ja hitsaustyömaan viiteen tonniin (so. kiloeuroon jonnet) eikä ole kovin aristokraattista. Tästä(kö) syystä Bond-elokuvissa on BMW entisen Aston Martinin sijaan, kun "Briteissä" meni asiat mullin mallin?
20 000 eurolla 80-luvun Lotus Esprit?
Anonyymi
2
236
Vastaukset
- Anonyymi
Englanti ei ole maa, vaan se on Iso-Britannian osavaltio kuten myös Wales, Skotlanti jne. aivan kuten USA:n osavaltiot.
Jotkut vaan tykkää että nuo vanhat saarivaltion autot ovat nättejä, eikä se haittaa mitään että niihin joutuu tunkemaan itsensä kenkälusikkaa käyttäen.- Anonyymi
Yhdistunut kuningaskunta eli United Kingdom on maa.
Iso Britannia on saari jolla sijaitsee Englanti, Skotlanti ja Wales.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014