Tradenomien aloituspaikkoja vähennettävä

Shiver

Tradenomiliitto vaatii kaupan ja hallinnon sekä luonnontieteellisten koulutusalojen aloituspaikkojen vähentämistä. Liiton mukaan vain puolet valmistuneiesta tradenomeista löytää koulutustaan vastaavaa työtä. Aloite on ihan hyvä mielestäni.

Millaisia kokemuksia sinulla on tradenomien työllistymisetä? Oletko itse hankkinut alan koulutuksen ja saanut koulutustasi vastaavaa työtä?

203

98118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emoh

Niin, kyllähän tradenomista on surullisen lyhyessä ajassa tullut sama mitä merkonomi oli vielä kymmenen vuotta sitten... eli niitä on "joka nurkalla" eikä arvostus ole välttämättä sillä tasolla mitä se koulutukseen nähden pitäisi olla. Vielä vähän aikaa sitten kaupan kassa tutkinto oli merkonomi, nyt se on jo tradenomi.

Noh, ehkä vähän kärjistettyä tuo edellinen, aivan sillä tasolla ei vielä olla mutta suunta on juuri se. Tilannetta vielä pahentaa että käsittääkseni yliopistoissa on puolestaan kauppatieteiden paikkoja myös lisätty, eli painetta tulee sieltäkin suunnalta.

Ja tradenomi olen sitten itsekin... sanon vaan ennenkuin joku "kollega" vetää herneet nenäänsä ;)

• Hiphei

mutta totta. Itse trademomiksi opiskelevana olen huomannut todeksi, ettei koulutuksella ole juurikaan arvostusta. Melkein kuka vaan pääsee opiskelemaan ammattikorkeakouluun ja yhtä väljästi sieltä myös valmistutaan. Surullista on ollut myös havaita, että nämä ammattikorkeakoulut ovat hyvin pitkälti vain entisiä kauppaopistoja, joihin on vaihdettu kyltti katolle. Työharjoittelu vain oli kauppaopistossa 2 vkoa ja ammattikorkeakoulussa 6 kk. Merkonomiksi valmistuttiin kolmessa vuodessa, taradenomiksi valmistuminen vie kolme ja puoli vuotta...Onko tässä nähtävissä joku yhteys..??

• hiphei
        Hiphei kirjoitti:

mutta totta. Itse trademomiksi opiskelevana olen huomannut todeksi, ettei koulutuksella ole juurikaan arvostusta. Melkein kuka vaan pääsee opiskelemaan ammattikorkeakouluun ja yhtä väljästi sieltä myös valmistutaan. Surullista on ollut myös havaita, että nämä ammattikorkeakoulut ovat hyvin pitkälti vain entisiä kauppaopistoja, joihin on vaihdettu kyltti katolle. Työharjoittelu vain oli kauppaopistossa 2 vkoa ja ammattikorkeakoulussa 6 kk. Merkonomiksi valmistuttiin kolmessa vuodessa, taradenomiksi valmistuminen vie kolme ja puoli vuotta...Onko tässä nähtävissä joku yhteys..??

kun olin maininnut siitä että melkein kuka tahansa pääsee...huhhuh. Tradenomi, restonomi...sama paska, eri paketti.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000023&posting=22000000007789197

• SoonToBeTrade

Tää on niin totta.

Ja minun kokemukseni perusteella nämä kollegat, jotka voivat vetää herneen nenäänsä, kuvittelevat olevansa korkeasti koulutettuja ja arvostettuja...

P******skat.

• kupre

...siitä missä opiskelet. Oon nähnyt monia työpaikkailmotuksia joissa haetaan Helian tradenomia töihin. Kerran jopa oli ktm tai helian tradenomi. En oo ihan satavarma pitääkö tuo paikkansa, mutta olen mä ainakin tässä suhteessa ihan tyytyväinen ollessani helialainen. Ei pelota tulevaisuus, koska toisin kuin monet muut tradenomit ja merkonomit ym. mä en pelkää tehdä paskahommia. Töitä löytyy aina, se on fakta.

• Väiski

Näinhän se oikeastaan onkin, että tradenomi vastaa nykyään merkonomia. Koulutusvaatimukset kasvavat kaikilla aloilla, joten tavallaan tittelit kokevat "inflaation". Ei tutkinto vielä takaa "koulutusta vastaavaa" työtä, vaan kokemuksen ja osaamisen kautta pääsee eteenpäin. Siellä kaupan kassana pitää osoittaa kykynsä myös vaativimpiin tehtäviin. Päällikön tai johtajan paikkoihin harvoin onneksi pääsee suoraan koulusta. Niistäkin on tosin surullisia kokemuksia 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta.

• kelluke
        Väiski kirjoitti:

Näinhän se oikeastaan onkin, että tradenomi vastaa nykyään merkonomia. Koulutusvaatimukset kasvavat kaikilla aloilla, joten tavallaan tittelit kokevat "inflaation". Ei tutkinto vielä takaa "koulutusta vastaavaa" työtä, vaan kokemuksen ja osaamisen kautta pääsee eteenpäin. Siellä kaupan kassana pitää osoittaa kykynsä myös vaativimpiin tehtäviin. Päällikön tai johtajan paikkoihin harvoin onneksi pääsee suoraan koulusta. Niistäkin on tosin surullisia kokemuksia 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta.

Siispä viisasta olisikin varmasti lakkauttaa merkonomitutkinnot ja jättää tradenomitutkinnot voimaan. Tutkinto on kumminkin laajempi ja varmasti monipuolisempi. Jos koulutus on merkonomien mielestä vastaava, niin sit vaan lukion kautta ammattikorkeaan...herneen yleensä nenäänsä vetävät merkonomit, jotka ärsyyntyvät tradenomeista. Henk. koht. mulle on ihan sama mitä kirjottelette...kaikki on kumminki enemmän kiinni persoonasta kuin koulutuksesta...

• Liikaa koulutusta

Olen todella yllättynyt siitä, ettei siellä missä koulutuksesta pitäisi olla perillä, ole huomattu tilannetta. Vai onko kyseessä taas sellainen tilanne, kuten tv:ssä joku puhui ,että parempi kouluttaa ihmisiä kuin antaa heidän olla.Mutta kyllä ihmisille tuotetaan myös valtava pettymys, kun koulutus tavallaan ei autakaan saamaan alan töitä. Jotkut vahvat liitot kyllä ovat saaneet aikaan sen, että niille aloille ei opiskelijapaikkoja ole lisätty.
        Taitaa olla koko suunnittelu vain sellaista kosmetiikkaa.Otetaankohan tuo koulutuspolitiikka todella vakavasti.Kansantaloudellisestikin on järjetöntä kouluttaa ihmisiä työttömäksi.
        Perusopetuksen kohdalla sanoisin, että valtava määrä aikaa ja rahaa kuluu hukkaan ,kun kaikki oppilaat integroidaan samaan ryhmään. Tähänhän nykyisin pyritään.Suuri ongelma opetuksessa on siinä,ettei koulutyöhön suhtauduta tarpeeksi vakavasti.Jos luokissa olisi työrauha ja intoa ja halua opiskella , säästyisi kyllä paljon aikaa ja rahaa. Opettajalla olisi aikaa paneutua jopa yksilöllisempään ohjaukseen, jollei osa ajasta menisi ns. järjestyksen ylläpitoon. Sitä paitsi olen varma,että kaikki ns. häiriköivistä oppilaista eivät ole sitä "pakonomaisesti". Monille siitä on vain tullut tapa tai roolisuoritus. Valitettavasti. Tästä on kai monia esimerkkejä, kuinka luokanvaihto ns. rauhalliseen työskentelevään oppilasjoukkoon, on kummasti muuttanut tilanteen. Mutta.jos siellä ryhmässä on sitten niitä,joiden on "pakko" olla keskittymättä, niin se lisää kyllä niidenkin määrää, jotka toimivat häiriköiden tarkoituksellisesti.

• Just_One_Devil
        Liikaa koulutusta kirjoitti:

Olen todella yllättynyt siitä, ettei siellä missä koulutuksesta pitäisi olla perillä, ole huomattu tilannetta. Vai onko kyseessä taas sellainen tilanne, kuten tv:ssä joku puhui ,että parempi kouluttaa ihmisiä kuin antaa heidän olla.Mutta kyllä ihmisille tuotetaan myös valtava pettymys, kun koulutus tavallaan ei autakaan saamaan alan töitä. Jotkut vahvat liitot kyllä ovat saaneet aikaan sen, että niille aloille ei opiskelijapaikkoja ole lisätty.
        Taitaa olla koko suunnittelu vain sellaista kosmetiikkaa.Otetaankohan tuo koulutuspolitiikka todella vakavasti.Kansantaloudellisestikin on järjetöntä kouluttaa ihmisiä työttömäksi.
        Perusopetuksen kohdalla sanoisin, että valtava määrä aikaa ja rahaa kuluu hukkaan ,kun kaikki oppilaat integroidaan samaan ryhmään. Tähänhän nykyisin pyritään.Suuri ongelma opetuksessa on siinä,ettei koulutyöhön suhtauduta tarpeeksi vakavasti.Jos luokissa olisi työrauha ja intoa ja halua opiskella , säästyisi kyllä paljon aikaa ja rahaa. Opettajalla olisi aikaa paneutua jopa yksilöllisempään ohjaukseen, jollei osa ajasta menisi ns. järjestyksen ylläpitoon. Sitä paitsi olen varma,että kaikki ns. häiriköivistä oppilaista eivät ole sitä "pakonomaisesti". Monille siitä on vain tullut tapa tai roolisuoritus. Valitettavasti. Tästä on kai monia esimerkkejä, kuinka luokanvaihto ns. rauhalliseen työskentelevään oppilasjoukkoon, on kummasti muuttanut tilanteen. Mutta.jos siellä ryhmässä on sitten niitä,joiden on "pakko" olla keskittymättä, niin se lisää kyllä niidenkin määrää, jotka toimivat häiriköiden tarkoituksellisesti.

Ei puitäisi kouluttaa ihmisiä liikaa kun ei ne kusipäät kuitenkaan mistään mitään opi ja töihin tulee osaamattomia "ammattilaisia". Näin he aiheuttavat palkkaajilleen suuria tappioita ja voivat tuhota jonkun yrityksen jollain paskoilla sähellyksillään. Tehtäisiin heistä ennemmin vaikka kadunlakaisijoita, koneiden korjaajia, ihmiskilpiä tai muita vastaavia ja maksettaisiin heille tästä työstä silti käypä palkka... Mihinkään suunnittelu- tai päätöstehtäviin ei heidän pitäisi antaa valmistua, jotta säästyttäisiin suurilta sosiaalimenoilta kun heitä ei kukaan huoli töihin tai kun ihmisiä loukkaantuu heidän virityksiä käyttäessään. Eli siihen työhön jossa aiheutuu vähiten harmia.

Suomen koulujärjestelmää pitäisi muutenkin muuttaa pois tästä vanhanaikaisesta mallista ja ottaa oppia esimerkiksi Saksasta. Siellä häiriköivät oppilaat valitsevat luonnollisesti teini-ikänsä alussa, että he menevät kääytännönläheisempään kouluun. Näin heille ei tule kiusausta koko ajan valittaa niille ketkä osaavat asiat paremmin kun ympärillä ei juuri kukaan tajua muusta kuin omasta alastaan. Ja toisaalla ne jotka haluavat ja joilla on kyky ajatellakkin, voivat opetella kehittämään uusia sovellutuksia näiden käytännönläheisempien ihmistenkin käyttöön. (Siltikään he eivät tajuaisi koskeakaan ohjekirjaan ja hajottaisivat kaiken hokien: "Äh anna olla! Kyl mä tän osaan!")

Tässä koulumallissa säästyisi ne monille niin piinaavat yläasteen kolme vuotta.

• teknikko
        Hiphei kirjoitti:

Kun aikoinaan AMK järjestelmää luotiin, eikös se ollut ajatus, että se olisi selkeästi silloisessa koulutusjärjestelmässä ponnahduslauta yliopistoon sellaisille, joilla ei ole valkolakkia, ja edellytyksenä kouluun pääsyyn alepi tutkinto ja rutkasti monipuolista työkokemusta. Nyt "tittelinkipeänä aikana" lähes kaikki koulutus on amk-koulutusta ja sinne pääsee tosiaankin työmarkkinoilla käymätön henkilö. Samalla on uudistettu näiden "titteli kipeiden" ansiosta kelpoisuusehtoja moniin ammatteihin, millä annetaan mahdollisuus näille "amk-tutkinnon suorittaneille" kelpoisuus, mutta pitkän työkokemuksen omaaville "vanhan koulun käyneille" ei edes mahdollisuutta.
        Tämä on varmaan sitä SDP:n aikaansaannosta!!!!

• trademe
        teknikko kirjoitti:

Kun aikoinaan AMK järjestelmää luotiin, eikös se ollut ajatus, että se olisi selkeästi silloisessa koulutusjärjestelmässä ponnahduslauta yliopistoon sellaisille, joilla ei ole valkolakkia, ja edellytyksenä kouluun pääsyyn alepi tutkinto ja rutkasti monipuolista työkokemusta. Nyt "tittelinkipeänä aikana" lähes kaikki koulutus on amk-koulutusta ja sinne pääsee tosiaankin työmarkkinoilla käymätön henkilö. Samalla on uudistettu näiden "titteli kipeiden" ansiosta kelpoisuusehtoja moniin ammatteihin, millä annetaan mahdollisuus näille "amk-tutkinnon suorittaneille" kelpoisuus, mutta pitkän työkokemuksen omaaville "vanhan koulun käyneille" ei edes mahdollisuutta.

AMK = ammattikorkeakoulu. Ja järjestelmänä se toimii juurikin, kuten nimi antaa ymmärtää -antaa korkeakoulututkinnon ja ammattikoulutuksen ja työnantajaa hellitään vielä sillä, että jokainen tradenomi on käynyt läpi vaativan työharjoittelu jakson. Vielä, kun se toteutuisi, että tradenomit voisivat jatkokouluttaa itsensä ekonomeiksi (AMK) olisi homma hallussa. Tosin silloin pitää lähtöpaikkojakin karsia. Tämä kauppatieteiden maisteri amk tarkoittaisi sitä, että olisi maisterin tutkintoon vaadittava opintojen laajuus, mutta myös ammattitutkinto ja työkokemusta. Kyseessä siis olisi parempi tutkinto kuin pelkkä kaup.tiet.maisteri. Näin saataisiin yliopistoihinkin potkittua vähän pontta, sillä kilpailu on aina hyvästä! Valmistuneiden taso kasvaa.

• Raisa
        Hiphei kirjoitti:

Itse valmistun tradenomiksi vuonna 2007. Tiedän ettei tradejen työllisyysnäkymät ole tällä hetkellä parhaimmat, mutta silti uskon, että saan töitä tulevaisuudessa. Ja tämä siksi, että vuosina 2008-2012 suuret ikärymät todellakin jäävt pois työelämästä. Silloin hyvästä ammattitaidosta ja koulutuksesta tullaan kilpailemaan. Ja jos me emme niitä työpaikkoja pysty täyttämään haetaan työvoimaa ulkomailta. Eli jos valmistumisen jälkeen jaksaa muutaman vuoden tehdä duunia vaikka "harjoittelupalkalla" on tulevaisuus parempi kuin esim. niillä tradeilla jotka menevät töihin siwan kassalle. Tradenomithan on kuitenkin koulutettu esimies- ja johtotehtäviin;)

• valistus
        trademe kirjoitti:

AMK = ammattikorkeakoulu. Ja järjestelmänä se toimii juurikin, kuten nimi antaa ymmärtää -antaa korkeakoulututkinnon ja ammattikoulutuksen ja työnantajaa hellitään vielä sillä, että jokainen tradenomi on käynyt läpi vaativan työharjoittelu jakson. Vielä, kun se toteutuisi, että tradenomit voisivat jatkokouluttaa itsensä ekonomeiksi (AMK) olisi homma hallussa. Tosin silloin pitää lähtöpaikkojakin karsia. Tämä kauppatieteiden maisteri amk tarkoittaisi sitä, että olisi maisterin tutkintoon vaadittava opintojen laajuus, mutta myös ammattitutkinto ja työkokemusta. Kyseessä siis olisi parempi tutkinto kuin pelkkä kaup.tiet.maisteri. Näin saataisiin yliopistoihinkin potkittua vähän pontta, sillä kilpailu on aina hyvästä! Valmistuneiden taso kasvaa.

Tuo nyt oli huonoakin huonompia provokaatio yritys.

Oikein KTM (amk)? Eihän tullut edes sitä liiketalouden maisteri (AMK), kun jo se olisi sanana ollut liian lähellä akateemisia.

Vähän taitaa olla koulutuksesi profiili hukassa ?

• teknikko
        trademe kirjoitti:

Nimenomaan antaa ammattikorkeakoulututkinnon, mutta mitä se takaa, jos ei ole ammatillista pätevyyttä eikä työkokemusta... se antaa etulyöntiaseman moniin tehtäviin, missä kelpoisuusvaatimuksena on ...tutkinto (amk). Nyky systeemissä tuijotetaan vain titteliin!!!!!!

• kiittooss
        teknikko kirjoitti:

Nimenomaan antaa ammattikorkeakoulututkinnon, mutta mitä se takaa, jos ei ole ammatillista pätevyyttä eikä työkokemusta... se antaa etulyöntiaseman moniin tehtäviin, missä kelpoisuusvaatimuksena on ...tutkinto (amk). Nyky systeemissä tuijotetaan vain titteliin!!!!!!

Olikohan uutinen yllätys jollekin?! Tuskin kukaan voi väittää, että tuolla "kaikki kauppikseen- asenteella" tuloksena voisikaan olla mitään muuta kuin ylijäämä-tradenomeja.

Omassa tuttavapiirissä olen huomannut järkyttävää kilpailua työpaikoista, ja itse rekrytoijana oikein itkettää kun yhtä toimistosihteerin paikkaa hakee 300 täsmälleen samalaista tradenomityttöä.

Ylipäätänsä olen sitä mieltä, että opiskelupaikat tulisi kiintiöidä valtion toimesta. Oppilaitoksille vaan kova kuri siitä, ettei "seksikkäitä" kaupan ja media-alan opintolinjoja saa avata, jollei edellisillekään tunnu löytyvän mielekästä työtä. Entä mitä Suomi tekee tuhannella vuosittain valmistuvalla kulttuuri-alan osaajalla, kun paikat ovat aivan kiven alla?! Järjetöntä varojen tuhlausta!

Jos suomalainen perus-abi saisi valita suomessa ei tarvittaisi kuin kolmenlaista koulua: kauppis, sairaanhoito-oppilaitos ja teku. Kiitos ko. alan oppilaitosten tehokkaan markkinoinnin ja mainostamisen. Kuitenkin suomalainen yhteiskunta tarvitsee muunkin alan osaajia. Miksi siis opintopaikkoja lisättäisiin aloilla, joilla muutenkin on työelämässä liikatarjontaa valmistuneista?!

• tyttÖ

Tradenomeja koulutetaan aivan liikaa! Mielestäni koulupaikkoja pitää vähentää rajusti ja sisäänpääsy rajaa nostaa hurjasti.
        Tilanne on meinaa tällä menolla, että tradenomit istuvat kaupan kassalla samalla tavalla kuin merkonomit. Siinä siis herää kysymys onko järkä lähteä lukemaan enää tradenomiks jos töitä saa merkonominkin papereilla.
        Tosin työpaikan saanti ja sen paikan laatu on ihan itsestäkin kiinni... kun saa kerran jalan hyvän työpaikan oven väliin voi siitä poikia vaikka kuinka suurta!!

• korkeakoulutettu
        Raisa kirjoitti:

Itse valmistun tradenomiksi vuonna 2007. Tiedän ettei tradejen työllisyysnäkymät ole tällä hetkellä parhaimmat, mutta silti uskon, että saan töitä tulevaisuudessa. Ja tämä siksi, että vuosina 2008-2012 suuret ikärymät todellakin jäävt pois työelämästä. Silloin hyvästä ammattitaidosta ja koulutuksesta tullaan kilpailemaan. Ja jos me emme niitä työpaikkoja pysty täyttämään haetaan työvoimaa ulkomailta. Eli jos valmistumisen jälkeen jaksaa muutaman vuoden tehdä duunia vaikka "harjoittelupalkalla" on tulevaisuus parempi kuin esim. niillä tradeilla jotka menevät töihin siwan kassalle. Tradenomithan on kuitenkin koulutettu esimies- ja johtotehtäviin;)

Taitaa kuitenkin olla niin, että johtotehtäviin tullaan edelleenkin oikeista korkeakouluista. Miksi ottaa Lada kun voi saada Mersun? Muutamalla voi kuitenkin käydä flaxi, eli tsemppiä.

• oikeilla
        kiittooss kirjoitti:

Olikohan uutinen yllätys jollekin?! Tuskin kukaan voi väittää, että tuolla "kaikki kauppikseen- asenteella" tuloksena voisikaan olla mitään muuta kuin ylijäämä-tradenomeja.

Omassa tuttavapiirissä olen huomannut järkyttävää kilpailua työpaikoista, ja itse rekrytoijana oikein itkettää kun yhtä toimistosihteerin paikkaa hakee 300 täsmälleen samalaista tradenomityttöä.

Ylipäätänsä olen sitä mieltä, että opiskelupaikat tulisi kiintiöidä valtion toimesta. Oppilaitoksille vaan kova kuri siitä, ettei "seksikkäitä" kaupan ja media-alan opintolinjoja saa avata, jollei edellisillekään tunnu löytyvän mielekästä työtä. Entä mitä Suomi tekee tuhannella vuosittain valmistuvalla kulttuuri-alan osaajalla, kun paikat ovat aivan kiven alla?! Järjetöntä varojen tuhlausta!

Jos suomalainen perus-abi saisi valita suomessa ei tarvittaisi kuin kolmenlaista koulua: kauppis, sairaanhoito-oppilaitos ja teku. Kiitos ko. alan oppilaitosten tehokkaan markkinoinnin ja mainostamisen. Kuitenkin suomalainen yhteiskunta tarvitsee muunkin alan osaajia. Miksi siis opintopaikkoja lisättäisiin aloilla, joilla muutenkin on työelämässä liikatarjontaa valmistuneista?!

jäljillä, mutta muutos työmarkkinoilla ja opintojen aloituspaikoissa on suoraan heijastunut matalapalkka-alojen työtilanteen muutoksista. Tarkoitan tässä sitä, että suomalainen nuori haluaa kouluttautua korkeasti, eikä tyydy jäämään esimerkiksi siistijäksi.

Tämän vuoksi nyt on jo havahduttu tuomaan matalapalkka-aloille työvoimaa esim. Virosta, koska suomalainen työvoima ei riitä.

Asia ei kaikessa yksinkertaisuudessaan ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että tradenomikoulutuksen aloituspaikkoja vähennettäisiin. Tämä johtaisi suoraan siihen, että pian Suomessa olisi tuhansia työttömiä SEKÄ kouluttamattomia nuoria, jotka eivät saa haluamansa tasoista opiskelupaikkaa.

Parasta vain hyväksyä tämä tilanne tällä hetkellä, koska suuria muutoksia markkinarakenteessa tulee ennakoida hyvissä ajoin.

Valitettavaa on se, että yhtä työpaikkaa kohti on tosiaan 300 samanlaista tradenomia, eikä varmasti lohduta, että voit pyrkiä olemaan jotenkin parempi ku ne muut 299. Paikkakunnan vaihtamisella on myös todettu kiertokautta olevan myönteistä vaikutusta työllistymiseen.

Tosiasia on kuitenkin myös se, että esimerkiksi taideteollisuudessa ja alueittain sosiaalialoilla työllistyminen pyörii myös 50 % paikkeilla. Tiedoksi, että parhaiten työllistyvät insinöörit.

T: asiaa tutkinut, työllistynyt tradenomi

P.S. Puhuin tuolla loppupuolella myös henkilökohtaisten ominaisuuksien merkityksestä aiemmin.

• Pomo
        trademe kirjoitti:

kyllä tuo AMK ja tradenomi tutkinto on ihan vitsi

• edelliseen
        oikeilla kirjoitti:

jäljillä, mutta muutos työmarkkinoilla ja opintojen aloituspaikoissa on suoraan heijastunut matalapalkka-alojen työtilanteen muutoksista. Tarkoitan tässä sitä, että suomalainen nuori haluaa kouluttautua korkeasti, eikä tyydy jäämään esimerkiksi siistijäksi.

Tämän vuoksi nyt on jo havahduttu tuomaan matalapalkka-aloille työvoimaa esim. Virosta, koska suomalainen työvoima ei riitä.

Asia ei kaikessa yksinkertaisuudessaan ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että tradenomikoulutuksen aloituspaikkoja vähennettäisiin. Tämä johtaisi suoraan siihen, että pian Suomessa olisi tuhansia työttömiä SEKÄ kouluttamattomia nuoria, jotka eivät saa haluamansa tasoista opiskelupaikkaa.

Parasta vain hyväksyä tämä tilanne tällä hetkellä, koska suuria muutoksia markkinarakenteessa tulee ennakoida hyvissä ajoin.

Valitettavaa on se, että yhtä työpaikkaa kohti on tosiaan 300 samanlaista tradenomia, eikä varmasti lohduta, että voit pyrkiä olemaan jotenkin parempi ku ne muut 299. Paikkakunnan vaihtamisella on myös todettu kiertokautta olevan myönteistä vaikutusta työllistymiseen.

Tosiasia on kuitenkin myös se, että esimerkiksi taideteollisuudessa ja alueittain sosiaalialoilla työllistyminen pyörii myös 50 % paikkeilla. Tiedoksi, että parhaiten työllistyvät insinöörit.

P.S. Puhuin tuolla loppupuolella myös henkilökohtaisten ominaisuuksien merkityksestä aiemmin.

kirjoitukseeni: muistaakseni akavan tai tralin internet-sivuilla oli myöskin joku kirjoitus, jossa kirjoittaja totesi suoraan häpeilemättä, että tällä hetkellä kerätään reserviä.

• 70 luvun nuori

Mikä merkonomi oli vielä kymmenen vuotta sitten?
        Mikä oli merkonomi oli vuonna 1979, kun itse valmistuin siksi? Merkonomi oli kova jätkä, vallankin hän niin itse uskoin. Se paljon siitä kiinni mihin itse uskoo ja toivoo.
        Jatkaa vai koulutusta aina eteenpäin. Olen itse
        48-vuotias ja opiskelen avoimessa yliopistossa ja hetken päästä jatkan "kiintiössä " sisällä
        yliopistossa. Aina kannattaa yrittää eteenpäin.

• pöpö
        Raisa kirjoitti:

Nykyään ja tulevaisuudessakin kaupan alan esimiehet istuvat kassalla kuin muutkin myyjät jotka eivät ole tradenomeja.

• ollaan realisteja
        teknikko kirjoitti:

ettei monillakaan tradenomeilla ole valmiuksia opiskella akateemisella tasolla, kapasiteetista johtuen. Tiedän yhden jo valmistuneen tradenomin, joka oli peruskoulussa lähes apukoulutasoinen. Myös heikkolahjainen voi valmistua siis tradenomiksi, mutta tuskin suorittaa akateemista tutkintoa.

• teekkari
        Liikaa koulutusta kirjoitti:

Älytön koulutuspolitiikka on johtanut siihen ettei titteleillä ole enää mitään merkitystä. Ainut mikä ratkaisee on työkokemus.Aivan sama onku ammattikoulu vai yliopisto-koulutus, jos vaan työkokemusta löytyy.

Systeemi aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta; ei ole enää mitään merkitystä, miten panostat tutkintoosi, kun se isin työpaikalla töissä ollut vie kuitenkin paikkasi. Vanha meno siis jatkuu, herrojen lapsista tulee herroja jne.

Mielestäni kaikkeen koulutukseen tulisi saada kovat karsintarajat takaisin.

Tällä menolla on varsin todennäköistä että useilla työpaikoilla tullaan näkemään erittäin epäpäteviä työnjohtajia jne. Tämä tulee näkymään erityisesti julkisella puolella, jossa työnvalvonta ei ole läheskään yhtä tarkkaa.

• Jürgen
        Just_One_Devil kirjoitti:

Ei puitäisi kouluttaa ihmisiä liikaa kun ei ne kusipäät kuitenkaan mistään mitään opi ja töihin tulee osaamattomia "ammattilaisia". Näin he aiheuttavat palkkaajilleen suuria tappioita ja voivat tuhota jonkun yrityksen jollain paskoilla sähellyksillään. Tehtäisiin heistä ennemmin vaikka kadunlakaisijoita, koneiden korjaajia, ihmiskilpiä tai muita vastaavia ja maksettaisiin heille tästä työstä silti käypä palkka... Mihinkään suunnittelu- tai päätöstehtäviin ei heidän pitäisi antaa valmistua, jotta säästyttäisiin suurilta sosiaalimenoilta kun heitä ei kukaan huoli töihin tai kun ihmisiä loukkaantuu heidän virityksiä käyttäessään. Eli siihen työhön jossa aiheutuu vähiten harmia.

Suomen koulujärjestelmää pitäisi muutenkin muuttaa pois tästä vanhanaikaisesta mallista ja ottaa oppia esimerkiksi Saksasta. Siellä häiriköivät oppilaat valitsevat luonnollisesti teini-ikänsä alussa, että he menevät kääytännönläheisempään kouluun. Näin heille ei tule kiusausta koko ajan valittaa niille ketkä osaavat asiat paremmin kun ympärillä ei juuri kukaan tajua muusta kuin omasta alastaan. Ja toisaalla ne jotka haluavat ja joilla on kyky ajatellakkin, voivat opetella kehittämään uusia sovellutuksia näiden käytännönläheisempien ihmistenkin käyttöön. (Siltikään he eivät tajuaisi koskeakaan ohjekirjaan ja hajottaisivat kaiken hokien: "Äh anna olla! Kyl mä tän osaan!")

Tässä koulumallissa säästyisi ne monille niin piinaavat yläasteen kolme vuotta.

Mistäköhän kumman syystä Suomen peruskoulujärjestelmä luokitellaan kansainvälisissä OECD:n tutkimuksissa erääksi maailman parhaista? Nyt ne yrittävät ottaa mallia
        täällä Saksassakin Suomen peruskoulujärjestelmästä,koska Saksan sijoitus ei ole ollut kovin häävöinen näissä tutkimuksissa.

• JKJK
        teknikko kirjoitti:

Niin teknikoitahan ei kait enään valmistu, mikä on surullista. Olen itse tradenomi ja en tee tällähetkellä alan töitä, mutta pärjäilen kiitos ihan mukavasti. Kyllähän Tradenomin papereiden eteenkin nyt kuitenkin joutuu vähän hommia tekemään..väitän ettei nyt ihan keltä tahansa onnistu kuitenkaan. Aloituspaikkoja pitäisi jokatapauksessa vähentää..ja teknikolle tiedoksi: Minä arvostan teitä "vanhan hyvän ajan" teknikoita..ja tän Tradenomien haukkumisen ohella pitäisikin vähän tarkastella myös sitä "kopioiden koneinsinööriksi" porukkaa, jotka rohmii olemattomine tietoineen teknikoiden paikkoja..

• Realisti
        kupre kirjoitti:

...siitä missä opiskelet. Oon nähnyt monia työpaikkailmotuksia joissa haetaan Helian tradenomia töihin. Kerran jopa oli ktm tai helian tradenomi. En oo ihan satavarma pitääkö tuo paikkansa, mutta olen mä ainakin tässä suhteessa ihan tyytyväinen ollessani helialainen. Ei pelota tulevaisuus, koska toisin kuin monet muut tradenomit ja merkonomit ym. mä en pelkää tehdä paskahommia. Töitä löytyy aina, se on fakta.

Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa kerrotaan. Jokainen oppilaitos muistaa mainostaa miten sen oppilaat saavat tasokkaan koulutuksen ja valmistuttuaan pääsevät vaativiin asiantuntija tai esimiestehtäviin. Totuus on kuitenkin jotain aivan muuta, niin AMK:ssa kuin yliopistoissa.

• heh
        trademe kirjoitti:

Usko pois, kyllä tradenomin ja ekonomin (KTM) tutkinnossa on kuule muitakin eroja kuin se työharjoittelu. Vaikka tradenomi kuinka luuhaisi amkin penkillä lisävuosia, hänen tutkinnostaan ei saa KTM-tutkintoa tekemälläkään. Ero on nimittäin tiedon abstraktisuuden asteesta. Tradenomit saavat käytännönläheisen koulutuksen (ja hyvä niin, jos tulee päteväksi käytännön hommissa), ekonomit saavat akateemisen koulutuksen eli TIETEELLISEN sellaisen. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Koska tajutaan, että pelkkä opiskeluajan pituus ei kerro tutkinnosta mitään?!

Ja tällä en tarkoita väheksyä tradenomin tutkintoa, sillä on varmasti oma paikkansa, tärkeäkin sellainen. Mutta suutari pysyköön lestissään: tradenomit ovat itse amkiin hakeutuneet, joten turha heidän on havitella KTM-tutkintonimikettä. Tervemenoa kauppakorkeakouluun, jos sellaisia haaveita on. Huomaattepa, mikä ero on amkilla ja "oikealla" korkeakoululla. Tradenomeille ei muuten hyvitetä juuri yhtään ovareita tutkinnostaan, jos he hakeutuvat kauppakorkeaan. Siitä voi päätellä jotain tutkintojen samankaltaisuudesta...

• Rotsisto
        Pomo kirjoitti:

kyllä tuo AMK ja tradenomi tutkinto on ihan vitsi

Upea viesti! Saako asialle argumentteja, vai tiedätkö edes mitä se sana tarkoittaa?

• kupre
        Realisti kirjoitti:

Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa kerrotaan. Jokainen oppilaitos muistaa mainostaa miten sen oppilaat saavat tasokkaan koulutuksen ja valmistuttuaan pääsevät vaativiin asiantuntija tai esimiestehtäviin. Totuus on kuitenkin jotain aivan muuta, niin AMK:ssa kuin yliopistoissa.

kyse ei olekaan siitä, miten Helia itseään mainostaa, vaan ihan oikeista työpaikkailmoituksista joita olen itse omin silmin nähnyt. Eikä vain yhtä vaan useampiakin. "Haetaan Helian tradenomia". Siinä ei paljon spekuloitavaa ole.
        Ja sillä "en tiedä onko tämä totta" -kommentilla tarkoitin, että en tiedä onko totta, että KAIKKI helialaiset todellakin olisivat kovin fiksuja, kyllä meille idioottejakin mahtuu. Ja paljon. Itseasiassa tyhmempää porukkaa olen tavannut vain kaverini kauppaoppilaitoksessa.

• Nimetön
        Realisti kirjoitti:

Mikä on ammattikorkeakoulussa opettavalta opettajalta vaadittu koulutus- ja kokemustaso? Miten tämä huomioidaan palkkauksessa? Ovatko ammattikorkeakouluopettajat kaikki tohtoreita tai vaan jotain ihan muuta? Kai siellä niitä löytyy laidasta laitaan. Pätemättömiä amk-opettajia näyttäisi olevan vaikka kuinka paljon!

• puhut
        heh kirjoitti:

Usko pois, kyllä tradenomin ja ekonomin (KTM) tutkinnossa on kuule muitakin eroja kuin se työharjoittelu. Vaikka tradenomi kuinka luuhaisi amkin penkillä lisävuosia, hänen tutkinnostaan ei saa KTM-tutkintoa tekemälläkään. Ero on nimittäin tiedon abstraktisuuden asteesta. Tradenomit saavat käytännönläheisen koulutuksen (ja hyvä niin, jos tulee päteväksi käytännön hommissa), ekonomit saavat akateemisen koulutuksen eli TIETEELLISEN sellaisen. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Koska tajutaan, että pelkkä opiskeluajan pituus ei kerro tutkinnosta mitään?!

Ja tällä en tarkoita väheksyä tradenomin tutkintoa, sillä on varmasti oma paikkansa, tärkeäkin sellainen. Mutta suutari pysyköön lestissään: tradenomit ovat itse amkiin hakeutuneet, joten turha heidän on havitella KTM-tutkintonimikettä. Tervemenoa kauppakorkeakouluun, jos sellaisia haaveita on. Huomaattepa, mikä ero on amkilla ja "oikealla" korkeakoululla. Tradenomeille ei muuten hyvitetä juuri yhtään ovareita tutkinnostaan, jos he hakeutuvat kauppakorkeaan. Siitä voi päätellä jotain tutkintojen samankaltaisuudesta...

Kyllähän noita tradenomista maisteriksi-ohjelmia n. 2 vuodessa on jo alkanut pulpahtelemaan eri yliopistoista. Että kyllä hyvitetään.

• valistus
        puhut kirjoitti:

Kyllähän noita tradenomista maisteriksi-ohjelmia n. 2 vuodessa on jo alkanut pulpahtelemaan eri yliopistoista. Että kyllä hyvitetään.

Eivät hyvitä yhtään mitään. ne ovat koulumaisia kapeita säänneltyjä putkia joihin toivotaan muiden alojen kandeja ja voidaan myös hyväksyä hyvä tradenomikin. Vai onko jossain pelkästään tradenomeillekin.

Järjettömiähän ne ovat, 40 % maisterin opinnoista ja silti teoriassa maisteri.
        Paperistahan sen sitten näkee. Uskomatonta huuhaata silti...

Mikäli ei luota rahojaan hevoselle nimeltä vapaamatkustaja, lienee aivan kenen tahansa tietyn alan maisterin-tutkinnon haluavan järkevintä aloittaa aivan alusta. Kyllä se maisterin tutkinto on edelleenkin 160 ov.

Toivottavasti eivät lisäänny.

• just joo
        trademe kirjoitti:

Vaativasta työharjoittelusta sen verran, että 10 10 ovarin työharjoittelusta ensimmäiset 10 ov:a tuli suoraan hyväksilukuna mistä tahansa työpaikasta, kunhan oli kirjoittanut raportin ja toiset 10 ov:a suritettiin hieman alaan liittyvässä työssä (puhelimeen vastailua, postien viemistä), joten mielestäni ei voida puhua vaativasta työharjoittelusta tai siitä, että valmistunut tradenomi pystyisi tarjoamaan sellaista työkokemusta, mitä ei kaikki jo osaa tai nopeasti opi. Eli jatkokoulutukseen menen ainakin itse, kunhan tradenomiksi valmistun.

• vain miehiä
        Raisa kirjoitti:

Merkonomi-koulutuksen käyneillekin ennustettiin aikoinaan, että mahdollisuuksia on vaikka pankinjohtajaksi. Näin olikin ainakin ennen - jos olit mies. Naiset päätyivät kaupan kassalle tai toimistoapulaisiksi.

Liiketalouden ala on erittäin vanhoillinen ja voin sanoa, että nykyisistä naistradenomeista erittäin harvat päätyvät johtotehtäviin elleivät perusta omaa yritystä tai mene naisvaltaiselle alalle matalapalkkatöihin.

Miehillä voi olla mahkuja esimiehiksikin.

Tämän aiheen kirjoittajista voi päätellä sen, että nuorilla on väärä käsitys siitä, että koulusta pääsisi suoraan hyvään toimeen ja johtotehtäviin muutaman kuukauden harjoittelulla. Näin ei käy edes korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Uraa on täytynyt tehdä aina ja harvemmin ura alkaa huipulta. Ottakaa vaan vastaan sellaisiakin töitä, jotka eivät vastaa omaa koulutusta ja etsikää siinä työn ohessa niitä parempia töitä, joista ura sitten lähtee nousemaan.

• just joo
        Nimetön kirjoitti:

Mikä on ammattikorkeakoulussa opettavalta opettajalta vaadittu koulutus- ja kokemustaso? Miten tämä huomioidaan palkkauksessa? Ovatko ammattikorkeakouluopettajat kaikki tohtoreita tai vaan jotain ihan muuta? Kai siellä niitä löytyy laidasta laitaan. Pätemättömiä amk-opettajia näyttäisi olevan vaikka kuinka paljon!

Samaa mieltä olen opettajien pätevyydestä/pätemättömyydestä. Itselläni kokemuksia innostavista ja erittäin pätevistä opettajista, joiden kursseilla on ilo olla ja myös toisesta ääripäästä, johon valitettavasti suurin osa oman kouluni opettajista kuuluu. He osaavat asiansa, mutta opettaminenhan onkin sitä, miten saada muut ymmärtämään asiasi. Aikatauluja ei osata järjestellä ei tuntien tai tenttien osalta, kysymyksiin ei osata vastata jne. Jostain syystä suhtaudun amk-opiskeluun kielteisesti, omat huonot kokemukset ja muiden kielteiset mielipiteet siitä ovat varmasti osasyy.

• HKKK
        trademe kirjoitti:

jatkokoulutusta antaa mm. Helsingin Kauppakorkeakoulu. Sinne ne ekonomiksi haluavat menevät. Kaikkihan eivät tietenkään pääse sisään... Onnea pääsykokeisiin !:)

• positiivisuutta
        Raisa kirjoitti:

Ihmettelen mitä vikaa on olla kaupan kassalla töissä, esim. kesän, ja samalla voi tutkailla muita työpaikkoja. Rahaa tulee kuitenkin ja onhan se parempi kuin olla tekemättä mitään. Kun hakee uutta työpaikkaa niin kyllä työnantaja kuitenkin katsoo hyväksyvämmin lyhyempiäkin työsuhteita kuin täyttä työttömyyttä.

• Harjoittelija
        just joo kirjoitti:

Vaativasta työharjoittelusta sen verran, että 10 10 ovarin työharjoittelusta ensimmäiset 10 ov:a tuli suoraan hyväksilukuna mistä tahansa työpaikasta, kunhan oli kirjoittanut raportin ja toiset 10 ov:a suritettiin hieman alaan liittyvässä työssä (puhelimeen vastailua, postien viemistä), joten mielestäni ei voida puhua vaativasta työharjoittelusta tai siitä, että valmistunut tradenomi pystyisi tarjoamaan sellaista työkokemusta, mitä ei kaikki jo osaa tai nopeasti opi. Eli jatkokoulutukseen menen ainakin itse, kunhan tradenomiksi valmistun.

Opiskelen tradenomiksi.

Vaikka tarjouduin tekemään ILMAISEKSI töitä eri firmoille NELJÄN kuukauden ajaksi, eivät ne halunneet ottaa minua alakohtaiseen työharjoitteluun.

Oli todella vaikeaa saada kunnollista työharjoittelupaikkaa, joka todella olisi tukenut arvokkaan työkokemuksen ja osaamisen hankkimista ihan oikeasta työelämästä.

Työharjoittelun tulisi mielestäni tukea opiskelijan ammatti-identiteetin löytymistä, sekä sitä, että se auttaa erikoistumaan jollekin tietylle alalle opiskelua tukien.

Ja mitä ilmaiseen työntekoon tulee, olen sitä mieltä, että kyllä jokaiselle, joka työnsä hoitaa, tulee maksaa palkka työstään! Niin myös työnantaja saa arvokkaampaa työvoimaa.

• just interested
        oikeilla kirjoitti:

Millaisiin suuriin markkinatilanne muutoksiin Suomen tulee varautua? Tarvitaan varmaan aikamoinen mullistus, jotta nuo loput 299 työtöntä tradenomia saisivat töitä ;). (Se yksi vissiin sai jo työpaikan)

• ei muuta
        positiivisuutta kirjoitti:

Ihmettelen mitä vikaa on olla kaupan kassalla töissä, esim. kesän, ja samalla voi tutkailla muita työpaikkoja. Rahaa tulee kuitenkin ja onhan se parempi kuin olla tekemättä mitään. Kun hakee uutta työpaikkaa niin kyllä työnantaja kuitenkin katsoo hyväksyvämmin lyhyempiäkin työsuhteita kuin täyttä työttömyyttä.

:-)

• tutulta
        Harjoittelija kirjoitti:

Opiskelen tradenomiksi.

Vaikka tarjouduin tekemään ILMAISEKSI töitä eri firmoille NELJÄN kuukauden ajaksi, eivät ne halunneet ottaa minua alakohtaiseen työharjoitteluun.

Oli todella vaikeaa saada kunnollista työharjoittelupaikkaa, joka todella olisi tukenut arvokkaan työkokemuksen ja osaamisen hankkimista ihan oikeasta työelämästä.

Työharjoittelun tulisi mielestäni tukea opiskelijan ammatti-identiteetin löytymistä, sekä sitä, että se auttaa erikoistumaan jollekin tietylle alalle opiskelua tukien.

Ja mitä ilmaiseen työntekoon tulee, olen sitä mieltä, että kyllä jokaiselle, joka työnsä hoitaa, tulee maksaa palkka työstään! Niin myös työnantaja saa arvokkaampaa työvoimaa.

Näin on näreet! Työharjoitteluun ei "huolita" vaikka ilmaiseksi saisi työvoimaa, joka olisi innokasta oppimaan tiettyä alaa ja varmasti oppisi muutakin kuin kahvinkeittämistä, jota kuulemma jopa tradenomi harjoittelijoilla yhä teetetään!!!!!

• alivaltiosihteeri

`Vanha viisas´laitto tän mielipitensä tähän paikkaan arpomalla. Plarasin näitä mielipiteitä pitkin iltaa. ensimmäinen huomioni oli, että tää juttu otetaan vakavasti; vakavammin, kun Tapaninpäivän Tsunami.
        Monet ovat kiinnittäneet huomiota nimikkeisiin;
        "Ekonomi, merkonomi tai reipas poika, otetaan palvelukseen", ei olekkaan enää ´vanha sossuvitsi´, vaan nykypäivän meininkiä.
        Profetian puolelle mennäkseni: Nuoriso tulee MAKSAMAAN siitä, että saa työpaikan itselleen
        (sillai, kun F1-kuljettajat tekee tänäkin päivänä).

• oli
        just interested kirjoitti:

Millaisiin suuriin markkinatilanne muutoksiin Suomen tulee varautua? Tarvitaan varmaan aikamoinen mullistus, jotta nuo loput 299 työtöntä tradenomia saisivat töitä ;). (Se yksi vissiin sai jo työpaikan)

työmarkkinoista ;)

• lentäjä
        alivaltiosihteeri kirjoitti:

`Vanha viisas´laitto tän mielipitensä tähän paikkaan arpomalla. Plarasin näitä mielipiteitä pitkin iltaa. ensimmäinen huomioni oli, että tää juttu otetaan vakavasti; vakavammin, kun Tapaninpäivän Tsunami.
        Monet ovat kiinnittäneet huomiota nimikkeisiin;
        "Ekonomi, merkonomi tai reipas poika, otetaan palvelukseen", ei olekkaan enää ´vanha sossuvitsi´, vaan nykypäivän meininkiä.
        Profetian puolelle mennäkseni: Nuoriso tulee MAKSAMAAN siitä, että saa työpaikan itselleen
        (sillai, kun F1-kuljettajat tekee tänäkin päivänä).

lentopilotteja. Jotkut vastavalmistuneet liikennelentäjät ovat myös valmiita maksamaan siitä,että pääsevät lentämään liikennekonetta. Muuten lentotunnit vanhenevat ja kallis koulutus
        menee hukkaan...
        Ei siihen unelmatyöpaikkaan muutenkaan aina pääse kiinni suoraan koulunpenkiltä. Ensin saat puurtaa työharjoittelijana lähes palkatta,että saat jalkasi ovenväliin.

• Kaunokainen
        Rotsisto kirjoitti:

Upea viesti! Saako asialle argumentteja, vai tiedätkö edes mitä se sana tarkoittaa?

Joka AMK:ta vitsiksi sanoo, ei ymmärrä sitä että AMKita on niin pirusti erilaisia, ettei niitä voi oikein niin niputtaa. Ja samat sanat sille, ken yliopistoja halveeraa syystä tai toisesta

• Zim7
        JKJK kirjoitti:

Niin teknikoitahan ei kait enään valmistu, mikä on surullista. Olen itse tradenomi ja en tee tällähetkellä alan töitä, mutta pärjäilen kiitos ihan mukavasti. Kyllähän Tradenomin papereiden eteenkin nyt kuitenkin joutuu vähän hommia tekemään..väitän ettei nyt ihan keltä tahansa onnistu kuitenkaan. Aloituspaikkoja pitäisi jokatapauksessa vähentää..ja teknikolle tiedoksi: Minä arvostan teitä "vanhan hyvän ajan" teknikoita..ja tän Tradenomien haukkumisen ohella pitäisikin vähän tarkastella myös sitä "kopioiden koneinsinööriksi" porukkaa, jotka rohmii olemattomine tietoineen teknikoiden paikkoja..

Olen tällä hetkellä tietojenkäsittelyn puolella valkolakkipohjalta TRADENOMIKSI opiskelemassa. Minulle ei kukaan kertonut enkä ottanut selvää työllistymisluvuista tai palkkauksista ennen kuin hain kouluun AMKhon. Valitsin vain sen koulutuksen, joka tuntui sopivan minulle parhaiten ja kiinnosti. Todella surullista on sellainen asenne että 1/300 Tradenomeista saa työtä. Asenne vaikuttaa työpaikan saamiseen. Eihän pelkällä asenteella töitä saada, mutta haastattelutilanteessa ja muutenkin SOPIVIN tyyppi valitaan. Yrittäjyys on myös vaihtoehto, johon Tradenomit saavat paremmat eväät kuin esimerkiksi insinöörit.

*Kaikista ei voi tulla diplomi-insinöörejä tai lääkäreitä.*

Koulutuksen sisällöstä sen verran että en todellakaan usko että KAIKKI sitä läpäisisivät, vaikka se ei ehkä erityistä lahjakkuutta vaadikkaan. Opintojen ohjaus kaipaisi parannusta, mutta Oma viitseliäisyys ja työ ratkaisee.

Tiedän tapauksia(henkilöitä), jotka eivät PYSTY läpäisemään edes ammattikoulun autopuolta, jossa suurin piirtein paikalla olemalla saisi paperit käteen. Ehkä virolaiset halpatyöntekijät saavat amiksen keskeyttäneiden työpaikat sitten, ja suomalaisten työttömyys kasvaa. Sitten työttämät kursseille, ja paremmat tilastot hallitukselle.

Mutta miten käy Tradenomien? Varsin helppoa on sanoa että eivät Tradenomit ole huonoimpia, ja verrata todella laiskoihin amiksen keskeyttäjiin. Tosiasia on kuitenkin että Tradenomin koulutuksella ON enemmän painoarvoa kuin peruskoululla, tai amiksella tai kauppiksella. Tradenomista voi tulla koodaaja, myynnnin esimies, internetin sisällöntuottaja, tietokantasuunnittelija, projektipäällikkö, yrittäjä... Tai hän voi edelleen kouluttautua KTM:ksi tai tietojärjestelmätieteen huippu-osaajaksi Yli-opistossa.

Työnantajien asenteista sen verran että harvoin niillä on edes käsitystä mitä Tradenomi osaa, itse se on osoitettava. En usko, että insinööritkään pelkän tutkinnon perusteella töitä saa.

• Itseltään vaativa
        just joo kirjoitti:

Työharjoittelujakso on juuri niin vaativa, kun itse vaadit. minä en ole koskaan suostunut sellaisiin työharjoittelupaikkoihin,joissa lajittelen vihreitä ja ruskeita lippuja ja lappuja eri pinoon ja vien paperin paikasta A paikkaan B. Hakiessan työharjoittelupaikkaa ensinnäkin aloitan sen hyvissä ajoin ja opiskeluaikana olen hankkinut alasta erilaista kokemusta suoritetason monen moisista työtehtävistä luoden itselleni kuvan alasta. Sitten, kun haen paikkaa niin esitän mitä haluan työharjoittelussa tehdä ja mitä osaan ja mitkä ovat vahvuuteni ja sitten käydään neuvottelua mitä tuleva työni tulee sisältämään. Onpa työharjoittelu ollut palkallsita tai ei niin olen aina vaatinut työltä sitä, että minä opin ja työnantja hyötyy.
        Ja se mitä tulee 10 ov hyväksilukuun niin myös se on itsestä kiinni hakeeko niitä vai hankkiiko sitä vaativaa työharjoittelua. jos menee aina siitä yli missä aita on matalin niin ei voi muuta odottakaa kuin Tradenomin tutkinnolla kassan paikkaa ja restonomin tutkinnolla tarjoilijan paikkaa.

Ala täytyy tuntea ennen kuin voi tehdä vaativia työtehtäviä harjoittelujaksoilla.

Sivusta seurannut,miten hyväksilukuja haetaan ja sen jälkeen työelämässä paikka löydetään.

• just joo
        Itseltään vaativa kirjoitti:

Työharjoittelujakso on juuri niin vaativa, kun itse vaadit. minä en ole koskaan suostunut sellaisiin työharjoittelupaikkoihin,joissa lajittelen vihreitä ja ruskeita lippuja ja lappuja eri pinoon ja vien paperin paikasta A paikkaan B. Hakiessan työharjoittelupaikkaa ensinnäkin aloitan sen hyvissä ajoin ja opiskeluaikana olen hankkinut alasta erilaista kokemusta suoritetason monen moisista työtehtävistä luoden itselleni kuvan alasta. Sitten, kun haen paikkaa niin esitän mitä haluan työharjoittelussa tehdä ja mitä osaan ja mitkä ovat vahvuuteni ja sitten käydään neuvottelua mitä tuleva työni tulee sisältämään. Onpa työharjoittelu ollut palkallsita tai ei niin olen aina vaatinut työltä sitä, että minä opin ja työnantja hyötyy.
        Ja se mitä tulee 10 ov hyväksilukuun niin myös se on itsestä kiinni hakeeko niitä vai hankkiiko sitä vaativaa työharjoittelua. jos menee aina siitä yli missä aita on matalin niin ei voi muuta odottakaa kuin Tradenomin tutkinnolla kassan paikkaa ja restonomin tutkinnolla tarjoilijan paikkaa.

Ala täytyy tuntea ennen kuin voi tehdä vaativia työtehtäviä harjoittelujaksoilla.

Sivusta seurannut,miten hyväksilukuja haetaan ja sen jälkeen työelämässä paikka löydetään.

Tottakai jokainen lähtee omista korkeista tavoitteistaan ja sovittaessa ja työsopparia allekirjoitettaessa kaikki näyttää hyvältä. Sitten alkaa työharjoittelu eikä sopimusta pidetäkään, vaikka siihen kuinka vetoaisi. Tietenkin toimiston vakituisten ja eri asemissa olevien työntekijöiden turhautumisen ja puolustuskannan ymmärtää, jos nuori ei-vielä-valmistunut työharjoittelija yrittää ehdottaa jotain (on kokemusta).

Onneksi kohta valmistun ja jatkan kauppakorkeaan, itseni ja tulevaisuuteni takia!

• mutta voin uskoa

mutta kyllä voin uskoa sen että niitä koulutetaan liikaa. Täytyy oikeesti vähentää niitä aloituspaikkoja. Puolet kun kuitenkin joutuu hankkimaan niistä sellaista töytä joka ei vastaa koulutusta, vaihtamaan alaa tai oleen työttömänä.

Osa tradenomeista valmistuu automaattisesti työttömiksi. Jos haluat työttömäksi, opiskele tradenomiksi.

• tj_jaana

onhan se hienoa olla tradenomi. Palkan pitäisi olla 2000-2500 euroa kuussa. Ei ihan johtajan paikalle, mutta alempi johtajan taso. VÄÄRIN!!!

Mielestäni ihan turha koulutus. Tradenomien takia merkonomeja katsotaan nokkaa alaspäin. Itse olen laskentatoimen merkonomi ja voin sanoa että menestyn siinä missä tradenomikin. Monet MONET kavereistani käyvät tradenomikoulutusta todennäköisesti siitä valmistumatta. Tai jos he valmistuvat on palkka aivan toista mitä sen pitäisi olla. Ja loppujen lopuksi kun katsoo työhönhaku ilmoituksia lukee siinä merkonomi/tradenomi tutkinto. Jos tulee sekä merkonomi että tradenomi hakemaan paikaa, ottavat he KUULEMMA (en tiedä omakohtaisesti, olen vain kuullut) mieluummin merkonomin, koska merkonomille ei tarviste maksaa niin paljoa palkkaa.

Itse olen oman valmistumisen jälkeen jatkanut vakituisessa työsuhteessa ja perustanut vielä oman firman. Minulle on luvattu myös ylennys jo vuosi sitten tässä kyseen omaisessa firmassa missä olen tällä hetkellä töissä, mutta kun meidän tradenomiksi opiskeleva pomo ei mennytkään keväällä jatkamaan opintojaan, jouduin silti jäämään vain myyjäksi.

Jos itse lähden opiskelemaan vielä kauppaa ja hallintoa, en mene tradenomi koulutukseen vaan tähtään suoraan ekonomiksi. En halua jäädä välikäteen monen muun ihmisen tapaan.

• töissä olen

Luin aikanaan itseni opistomerkonomiksi, valm -96. tuolloin oli merkonomeja ja merkantteja, tänäpänä merkonomit eivät ole opistotasoisia ja vastaavat vanhaa merkantti-nimikettä. Työllisyystilanne oli tuolloin pikkukaupungissa laman jäljiltä surkea, pätkä hommina oli kaupankassajuttuja, kunnes pääsiin sitten konttoriin töihin.

Opistomerkonomin papruilla sain 30ov pois tradenomikoulutuksesta, perusaineita siis. Opiskelun jälkeen hain pääkaupunkiseudulle töihin ja aloitin työt heti kun opinnot oli kasassa.

Nimikkeenä on myyntiassistentti, hommana laskutus, reskontat ja myyntitilausten syöttö systeemiin. Suht samaa työtä tein aiemmin konttorissa, valmistuttuani merkonomiksikin. Palkka oli tietty paljon huonompi, mutta toisaalta olin silloin nuorempi ja työkokemustakin oli paljon vähemmän kuin nyt. Lisäksi asuin muualla, kuin pääkaupunkiseudulla joten palkat siellä muutoinkin pienempiä.

Jos olisin kunnalla, seurakunnassa, ministeriössä tms. töissä, vastaavissa konttorihommissa niin palkkataulukon mukaan rahaa tulisi n1500-1600e/kk. Nyt olen yksityisellä firmalla ja palkka on huomattavasti parempi

Huvittaa joo, kun jotkut ne lukevat tradenomiksi ja aidosti luulevat, että valmistumisen jälkeen sitä pääsee johtajaksi. Tradenomiliiton tekemästä tutkimuksestä käy hyvin ilmi, mihin tradenomit työllistyvät->millaisiin tehtäviin ja mihin tasolle.

WWW.TRAL.FI sivuilta voi kai löytää tutkimuksen tuloksia, jos ne kiinnostavat jotakuta

• tradenomi
        töissä olen kirjoitti:

Luin aikanaan itseni opistomerkonomiksi, valm -96. tuolloin oli merkonomeja ja merkantteja, tänäpänä merkonomit eivät ole opistotasoisia ja vastaavat vanhaa merkantti-nimikettä. Työllisyystilanne oli tuolloin pikkukaupungissa laman jäljiltä surkea, pätkä hommina oli kaupankassajuttuja, kunnes pääsiin sitten konttoriin töihin.

Opistomerkonomin papruilla sain 30ov pois tradenomikoulutuksesta, perusaineita siis. Opiskelun jälkeen hain pääkaupunkiseudulle töihin ja aloitin työt heti kun opinnot oli kasassa.

Nimikkeenä on myyntiassistentti, hommana laskutus, reskontat ja myyntitilausten syöttö systeemiin. Suht samaa työtä tein aiemmin konttorissa, valmistuttuani merkonomiksikin. Palkka oli tietty paljon huonompi, mutta toisaalta olin silloin nuorempi ja työkokemustakin oli paljon vähemmän kuin nyt. Lisäksi asuin muualla, kuin pääkaupunkiseudulla joten palkat siellä muutoinkin pienempiä.

Jos olisin kunnalla, seurakunnassa, ministeriössä tms. töissä, vastaavissa konttorihommissa niin palkkataulukon mukaan rahaa tulisi n1500-1600e/kk. Nyt olen yksityisellä firmalla ja palkka on huomattavasti parempi

Huvittaa joo, kun jotkut ne lukevat tradenomiksi ja aidosti luulevat, että valmistumisen jälkeen sitä pääsee johtajaksi. Tradenomiliiton tekemästä tutkimuksestä käy hyvin ilmi, mihin tradenomit työllistyvät->millaisiin tehtäviin ja mihin tasolle.

WWW.TRAL.FI sivuilta voi kai löytää tutkimuksen tuloksia, jos ne kiinnostavat jotakuta

..yhteydestä kauppikseen vielä sen verran, että mulla oli AMK:ssa suurin osa samoja maikkoja, jotka opettivat mua kauppaopistossa silloin kun luin merkonomiksi.

• Jomppa
        töissä olen kirjoitti:

Ai että nyt merkonomit ovatkin sitten merkantteja mielestäsi että kolmevuotta pitäisi lukea merkantiksi...?mietippä vähän sanomisiasi.Merkonomina voi pärjätä työelämässä myös ilman suhteitakin tietysti riippuu missäpäin asuu mutta Helsingin alueella töitä on ihan varmasti konttoripuolella ja liksa noin 1900e joka nyt taitaa merkonomiksi olla ihan ok. Merkonomista kun lukee Tradenomiksi niin liksa nousee ja koulutus puolestaan avaa uusia ovia. Mitäänhän ei saa jos ei ole työkokemusta ja akstiivisesti hae töitä.

• nomi
        töissä olen kirjoitti:

"Huvittaa joo, kun jotkut ne lukevat tradenomiksi ja aidosti luulevat, että valmistumisen jälkeen sitä pääsee johtajaksi. Tradenomiliiton tekemästä tutkimuksestä käy hyvin ilmi, mihin tradenomit työllistyvät->millaisiin tehtäviin ja mihin tasolle"

niin näin siellä sanottiin...3%työttöminä tuohan ei ole juuri mitään. Tuo pieni osa ei vaan osaa hakea töitä tai ei jaksa...mitä hait takaa?

Tradenomiliitto > Tradenomikoulutus >

Tradenomit työmarkkinoilla

Tradenomiliitto seuraa jatkuvasti tradenomien sijoittumista työelämään. Tradenomien sijoittumisesta on tietoa vain uran alkuvaiheiden osalta, sillä ensimmäiset tradenomit ovat valmistuneet vasta vuonna 1995.

Tradenomiliiton vastavalmistuneiden tutkimuksen (2001) mukaan

valmistumishetkellä tradenomilla on työkokemusta keskimäärin jo 26 kuukautta
        3 prosenttia vastavalmistuneista on työttöminä
        43 prosenttia työllistyy pian valmistumisen jälkeen esimies- tai asiantuntijatehtäviin
        vastavalmistuneista 29 prosenttia työskentelee taloushallintoon liittyvissä tehtävissä ja
        22 prosenttia myyntiin liittyvissä tehtävissä
        lisäksi tietojenkäsittelyn (16 prosenttia) ja markkinoinnin tehtävät ovat yleisiä
        48 prosenttia tradenomeista työskentelee palveluyrityksissä
        24 prosenttia teollisuusyrityksissä
        myös kaupan alan yritykset (13 prosenttia) työllistävät paljon vastavalmistuneita tradenomeja
        Tradenomiliiton työnantajatutkimusten (2001) mukaan

tradenomien tunnettuus on hyvä
        tradenomeja pidetään käytännönläheisinä osaajina
        tradenomit sopivat työnantajien mielestä erittäin hyvin koulutettavaksi asiantuntijatehtäviin
        tradenomikoulutus antaa valmiuksia erityisesti ammatillisessa perusosaamisessa (tiedonhankintataidot, kielitaito ja tietotekniset taidot)

• tutkimus
        nomi kirjoitti:

"Huvittaa joo, kun jotkut ne lukevat tradenomiksi ja aidosti luulevat, että valmistumisen jälkeen sitä pääsee johtajaksi. Tradenomiliiton tekemästä tutkimuksestä käy hyvin ilmi, mihin tradenomit työllistyvät->millaisiin tehtäviin ja mihin tasolle"

niin näin siellä sanottiin...3%työttöminä tuohan ei ole juuri mitään. Tuo pieni osa ei vaan osaa hakea töitä tai ei jaksa...mitä hait takaa?

Tradenomiliitto > Tradenomikoulutus >

Tradenomit työmarkkinoilla

Tradenomiliitto seuraa jatkuvasti tradenomien sijoittumista työelämään. Tradenomien sijoittumisesta on tietoa vain uran alkuvaiheiden osalta, sillä ensimmäiset tradenomit ovat valmistuneet vasta vuonna 1995.

Tradenomiliiton vastavalmistuneiden tutkimuksen (2001) mukaan

valmistumishetkellä tradenomilla on työkokemusta keskimäärin jo 26 kuukautta
        3 prosenttia vastavalmistuneista on työttöminä
        43 prosenttia työllistyy pian valmistumisen jälkeen esimies- tai asiantuntijatehtäviin
        vastavalmistuneista 29 prosenttia työskentelee taloushallintoon liittyvissä tehtävissä ja
        22 prosenttia myyntiin liittyvissä tehtävissä
        lisäksi tietojenkäsittelyn (16 prosenttia) ja markkinoinnin tehtävät ovat yleisiä
        48 prosenttia tradenomeista työskentelee palveluyrityksissä
        24 prosenttia teollisuusyrityksissä
        myös kaupan alan yritykset (13 prosenttia) työllistävät paljon vastavalmistuneita tradenomeja
        Tradenomiliiton työnantajatutkimusten (2001) mukaan

tradenomien tunnettuus on hyvä
        tradenomeja pidetään käytännönläheisinä osaajina
        tradenomit sopivat työnantajien mielestä erittäin hyvin koulutettavaksi asiantuntijatehtäviin
        tradenomikoulutus antaa valmiuksia erityisesti ammatillisessa perusosaamisessa (tiedonhankintataidot, kielitaito ja tietotekniset taidot)

Ainoaksi ongelmaksi muodostuu tässä, että vastaajina on ainoastaan tradenomiliiton jäseniä..

• Tarkkasilmä

Joo kyllä pitäisi ehdottomasti vähentää paikkoja semmosilta aloilta missä ei työtä kotomaasta löydy.

Ja lisätä semmoisia joilla osaajista on pula. Esimerkiksi hitsaajista ja pätevistä muurareista on jo kova pula.

Itse en osaa sanoa juuta enkä jaata mitä tradenomi koulutus sisällään pitää, mutta uskon että siellä on fiksut perusjutut kaupankäyntiin. Mutta kauppaa on paha käydä jos ei ole millä käydä ?

• Nimetön

Itse olen AMK-insinööri ja jo viidettä vuotta työttömänä. Taitaa tuo työttömyys siis olla tuttua myös muille AMK:sta valmistuneille. Aivan liikaahan meitä koulutetaan.

Tunnen monta tradenomia, joista neljä on päässyt työelämään vasta suorittaessaan KTM:n tutkinnon, tai on nyt maisterintutkinnon loppusuoralla päässyt kiinni työpaikkaan.

Itse suoritan tällä hetkellä diplomi-insinöörin tutkintoa. Surullista mutta totta. Aikaahan se vie, mutta on ainoa keino erottautua massasta, ellei sitten ole sukulaisia tai kavereita rekrytoivien yritysten päättävissä elimissä. Moni työpaikka on minultakin mennyt ohi suun, kun ehdokkaista on löytynyt ko. firman toimitusjohtajan sukulaispoika, naapurin likka tms. (Yleensä täysin vailla koulutusta/kokemusta).

• Tarkkasilmä

Siinä kaikki mitä menestymiseen tarvitaan.

"Tunnen monta tradenomia, joista neljä on päässyt työelämään vasta suorittaessaan KTM:n tutkinnon, tai on nyt maisterintutkinnon loppusuoralla päässyt kiinni työpaikkaan. "

-Paskapuhetta-

• Mievaan...

Jos on viidettä vuotta työtön ja samaan aikaan suorittaa diplomi-insinöörin tutkintoa, onko silloin
        TYÖTÖN VAI OPISKELIJA?!?

Senkin pönttö.

• näreet

Aivan varmasti koulutetaan liikaa. Tietotekniikkapuolelle koulutetaan tradenomien lisäksi aivan liikaa rivipellejä esim. aikuiskoulutuskeskuksista. IT- puolella pitäisi vähentää rivipellejen koulutusta ja lisätä korkeasti koulutettavia.

• lääkäripula

Miksi lääkäreitä ei kouluteta liikaa.
      On lääkäripula... palkat hyvät.

Miksi ei ole tradenomipulaa.... kuka määrää ja ohjaa koulutusta???

Onko luokkayhteiskunta edelleen olemassa?

Miksi ruotsinkielisillä on koulutuskiintiöt..? edelleen?

• ingen gör

lääkäriliitolla on paljon valtaa aloituspaikkojen suhteen, miksi he haluaisivat samaa massatuotantoa kuin tradenomeilla sekä insinööreillä, sehän voisi vielä johtaa siihen että voisi joutua oikeasti työttömäksi tai taulukkopalkalla töihin (joka ei olisi sekään huono tienesti)
        Tuosta ruotsinkielisten kiintiöistä voi lukea yhteiskuntafoorumista, heillä on pullat hyvin uunissa, ruotsinkieltä kun vaaditaan useassa paikassa. Ei kun opiskelemaan ruotsia ja hakemaan ruotsinkieliseen koulutukseen jos muu ei auta.

• ...ulkomaille töihin
        ingen gör kirjoitti:

lääkäriliitolla on paljon valtaa aloituspaikkojen suhteen, miksi he haluaisivat samaa massatuotantoa kuin tradenomeilla sekä insinööreillä, sehän voisi vielä johtaa siihen että voisi joutua oikeasti työttömäksi tai taulukkopalkalla töihin (joka ei olisi sekään huono tienesti)
        Tuosta ruotsinkielisten kiintiöistä voi lukea yhteiskuntafoorumista, heillä on pullat hyvin uunissa, ruotsinkieltä kun vaaditaan useassa paikassa. Ei kun opiskelemaan ruotsia ja hakemaan ruotsinkieliseen koulutukseen jos muu ei auta.

Kaverini halusi välttämättä KTM:ksi. Meni lukemaan ruotsiksi KTM-tutkinnon (vai onko se Diplomi ekonomi), muttei työllistynyt Suomeen. Ulkomailta löysi sitten jotain alaan liittyvää työtä.

• koko tradenomi

Aivan turha titteli,vastaavaa koulutusta ollut iät-ja ajat,saatiin hienolta kuulostava juttu,surkeaa lässytystä

• ylpea trade

valmistuin 1v.sitten turun amk:sta ja toita on riittanyt.
        on jopa pulaa alan osaajista, mutta ei suomessa. Jos uskaltaa lahtea suomesta, toita loytyy varmasti ja hyvalla palkalla. Toita loytyy aina, jopa oman alan toita, jos on todella yritysta hakea..

• joo
        ylpea trade kirjoitti:

on jopa pulaa alan osaajista, mutta ei suomessa. Jos uskaltaa lahtea suomesta, toita loytyy varmasti ja hyvalla palkalla. Toita loytyy aina, jopa oman alan toita, jos on todella yritysta hakea..

Niin varmasti,no voitpa sitten ruveta makselemaan opinto-lainojas takaisin.

• ylpea trade
        joo kirjoitti:

Niin varmasti,no voitpa sitten ruveta makselemaan opinto-lainojas takaisin.

ma olin niin ahkera, et opiskeluaikana ei kiertyny juuri mitaan lainaa. 4vuoden ahkeruus on palkittu. maksoin lainat takaisin n.puolessa vuodessa.

• homma
        ylpea trade kirjoitti:

ma olin niin ahkera, et opiskeluaikana ei kiertyny juuri mitaan lainaa. 4vuoden ahkeruus on palkittu. maksoin lainat takaisin n.puolessa vuodessa.

On se hyvä et on tunnollisia kansalaisia.Hyvää alkavaa kesää sulle.T.veronmaksaja

• Aikku
        ylpea trade kirjoitti:

Totinen totuus on , että tarjontaa on aivan liikaa kysyntään nähden!!! Itse olen yo-merkonomi ja opiskelen tällä hetkellä BBA for International Business eli englannin kielellä tradenomiksi AMK:ssa. Minulla on 15 vuoden ajalta erilaisten toimistotehtävien kokemus(mm. vienti sihteeri & käännöstyöt) lisäksi puhun todella hyvin ruotsia ja englantia. Saksaa, espanjaa ja ranskaa olen myös lukenut kaksi vuotta kutakin kieltä. Olen asunut ja työskennellyt ulkomailla myös melko paljon. Usassa ja Saksassa on sama tilanne kuin Suomessa eli töitä ei ole! Olen ollut Usassa esim. monta vuotta töissä ja minulla on työlupa sinne. Monet ystäväni, joilla on "Master degree" ovat myös Usassa työttömänä kaupan ja hallinnon alalla.

Valmistun aikataulusta edessä melko paljonkin, mutta kadun kovasti, että lähdin opiskelemaan tradenomiksi:ajan ja rahan hukkaa. Olen yli koulutettu ja koulutusta vastaavaa työtä on todella hankala saada ja en todellakaan haluaisi olla "ylikoulutettu" työtön.

Valitettavasti, en ole oikeastaan oppinut AMK:ssa paljoakaan uusia asioita, mitä en jo entuudestaan tiennyt.

Nämä englannin kieliset BBA-AMKit tarjoavat todella ala-arvoista opetusta - aivan uskomatonta. Veronmaksajien rahan tuhlausta. Englannin kielistä opetusta tulisi olla tarjolla vain muutamassa kaupungissa ja opetuksen tulisi olla laadukasta. Nyt näitä kouluja on joka kirkonkylässä ja kolutuksen taso on todella huonoa.

Ehdottomasti opiskelija paikkoja karsittava kovalla kädellä ja rahat suunnattava järkevämpään tarkoitukseen ja muihin koulutukseen, joissa on pula ihmisistä.

Meidän organisaatio rakenteissa on vikaa ja politiikot kulkevat jälkijunassa tai eivät välitä tai eivät tajua tai heillä ei ole aikaa paneutua ja ajatella järkevästi. Pallo on nyt kyllä päättäjillä totaalisesti hukassa.

Tilanne on minusta hyvin masentava opiskeleville ja valmistuneille tradenomeille.

Toivotan kaikille aurinkoista kevättä ja onnea työnhakuun.

• ylpea trade

Kirjanpitoa lakifirmassa.

• ylpea trade
        ylpea trade kirjoitti:

Kirjanpitoa lakifirmassa.

Kirjanpidon ohella konsultoin asiakkaita. Pienen firman etuihin kuuluu, etta tyoni on hyvinkin vaihtelevaa ja asiakasjohtoista.
        Lamminta kesaa kaikille ja tsemppia ja uskallusta tyonhakuun.
        ps. Lahi-Idassa tradenomin koulutuksella ranskan ja englannin kielella toita saa erittainen korkealla palkalla. Dubai, Libanon, Saudi-Arabia etc...Ei mitaan halpoja mestoja...
        Jos on uskallusta, esim. Beirut on mahtava kaupunki nakea ja kokea ja sielta toita loytyy osaajille.
        Tietenkin ennakkoluuloiset suomalaiset etsivat toita vain suomesta..Mutta suomalaiset tyonantajat tyollistavat muuallakin. Got it?

• valmistuva
        ylpea trade kirjoitti:

Kirjanpidon ohella konsultoin asiakkaita. Pienen firman etuihin kuuluu, etta tyoni on hyvinkin vaihtelevaa ja asiakasjohtoista.
        Lamminta kesaa kaikille ja tsemppia ja uskallusta tyonhakuun.
        ps. Lahi-Idassa tradenomin koulutuksella ranskan ja englannin kielella toita saa erittainen korkealla palkalla. Dubai, Libanon, Saudi-Arabia etc...Ei mitaan halpoja mestoja...
        Jos on uskallusta, esim. Beirut on mahtava kaupunki nakea ja kokea ja sielta toita loytyy osaajille.
        Tietenkin ennakkoluuloiset suomalaiset etsivat toita vain suomesta..Mutta suomalaiset tyonantajat tyollistavat muuallakin. Got it?

Huomaa tässä vaiheessa vasta miten tärkeää kielten opiskelu loppujen lopuksi on. Opiskeluaikoina sen koki lähinnä pakkopullana.

Tehokas tutkinto sinulla silti, varsinkin kun Suomi-keskeisyyden pystyy sivuuttamaan ja voi vaivattomasti siirtyä muualle töihin. Suomalainen työnantaja ulkomailla ei mielestäni silti kuulosta houkuttelevimmalta vaihtoehdolta:)).

Mutta onnea ja menestystä valinnassasi! Pyrin myös mahdollisimman nopeasti pois täällä vallitsevasta sulkeutuneesta ilmapiiristä.

• RATKAISU ?

Loogisintahan olisi palata kaupan alalla vanhaan KTM - (KTK) - yo-merkonomi - merkonomi - merkantti -järjestelmään.

Ei elinkeinoelämö vaadi mitään uutta osaamista johon tarvittaisiin laajennettu tradenomin tutkinto. Tulee vain pettymyksiä kun luulevat suht. pitkällä koulutuksella saatavan jotakin muuta. Tämä suht. pitkän koulutuksen saa kuitekin nykyään niin todella useat (jokaisella alalla).

Suurimman puoluueen puheenjohtajan koulutus on kohta ylioppilas. Silti jaksavat jauhaa sitä miten on käytävä kouluja. Idea siis tosiaankin on nykyään, että kaikki kirjanpitäjät käyvät koulua 16-vuotta. Siis kaikki joihin ennen haettiin : "ylioppilas/merkonomi tai oppimishaluinen tyttö", edellyttävät nykyään sen 16-v koulutuksen (Koska SDP on päättänyt näin ja vähän kaikilla on tuo 16 v koulutus)

Vähän aikaa sittenhän oli lehdessä kaupan alan uuden lobbijärjestön vaativan jotakin tuollaista kun tuo paluu vanhaan.

Sinänsähän koulutus on vain hyvästä, mutta mikäli ihmiset kokevat itsensä ylikoulutetuiksi hommiin joihin elinkeinoelämässä heille on tilaa, niin voi toki kysyä tarvitseeko heitä kouluttaa näin pitkään.

Huomattavasti loogisempaa kuin tradenomipaikkojen vähentäminen olisi koulutusajan lyhentäminen.

• Jenni

Olen samaa mieltä että aloituspaikkoja olisi vähennettävä, mutta olen surullinen että jos aion nyt AMK:hon lukion jälkeen opiskelemaan tradenomiksi, niin en saa töitä :( Mut mä en halua opiskella mitään muuta. Ja haluan koulutusta vastaavaa työtä.

• ylpea trade.

Sisaan vaan!!! Jos intoa riittaa, hyville on aina tilausta.
        Laiskajaakot kaupan kassalle;)
        asun ja elan espanjassa, alicantessa. taalta lentaa helsinkiin 4h:ssa, jos koti-iku yllattaa.
        palkka 2500e/kk
        kielitaito englanti,espanja,ruotsi, suomi.

• Just_One_Devil

Ku on vaan tarpeeks halua niin kyl sitä pääsee ihan mihin vaan (no ainaki melkein). Loppupeleissä vaikuttaa sun käyttäytyminen ja millaset työnhakupaperit laitat. Opiskelee kaks tuntii noita perusjuttuja ni pärjää paremmin työnhaussa ku ne hiljaset ja ujot 2 vuotta pidemmän tutkinnon suorittaneet. Ihan eri asia on sit taas jos ei löydykkään vaadittavaa osaamista...

• peruskoulumerkonomi 32v
        Just_One_Devil kirjoitti:

Ku on vaan tarpeeks halua niin kyl sitä pääsee ihan mihin vaan (no ainaki melkein). Loppupeleissä vaikuttaa sun käyttäytyminen ja millaset työnhakupaperit laitat. Opiskelee kaks tuntii noita perusjuttuja ni pärjää paremmin työnhaussa ku ne hiljaset ja ujot 2 vuotta pidemmän tutkinnon suorittaneet. Ihan eri asia on sit taas jos ei löydykkään vaadittavaa osaamista...

Totta puhut! Olen työkokemusta saanut peruskoulun käynyt merkonomi, ja olen päihittänyt monet maitotyttö tradenomit
        kun olen työpaikoista kilpaillut.
        Se on persoona ja työkokemus tärkeämmät,
        ei niinkään se, onko pk/yo pohjainen,
        merkonomi tai tradenomi!
        Ikää on 29v, olen lapseton (!) nainen.
        Ovat uskaltaneet silti palkata, vaikka voisin
        alkaa lisääntymään koska vain!

• huono liksa
        ylpea trade. kirjoitti:

Sisaan vaan!!! Jos intoa riittaa, hyville on aina tilausta.
        Laiskajaakot kaupan kassalle;)
        asun ja elan espanjassa, alicantessa. taalta lentaa helsinkiin 4h:ssa, jos koti-iku yllattaa.
        palkka 2500e/kk
        kielitaito englanti,espanja,ruotsi, suomi.

viittis lähtee duuniin Espanjaan. No ehkä joku tradenomi...

• Kaikenlainen koulutus ovat ...

Tradenomin (BBA) tutkinto on erittäin hyvä tutkinto. Keski-Euroopassa sitä arvostetaan. Suomessa monet työnantajat ovat sitä mieltä, että koulutukseen liittyvä lopputyö/tutkimustyö palvelee työelämää ja sen perusteella on kehitty yritystoimintaa laaja-alaisesti. Koulutus on työelämälähtöisempää, kuin yliopisto-opiskelu. Itse olen tradenomi ja jatkan johtamisalan opintoja yliopistossa. Sekä ammattikorkeakoulutus, että yliopistokoulutus ovat tarpeellisia eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia, vaan täydentävät koulutuskenttää ja mahdollisuuksia. Nyt kaikista ei kannata kouluttaa tradenomeja, vaan tällä hetkellä esim.ammattikoulun käyneistä, ammattinsa osaavista palvelualan osaajista on huutava pula ja heitä arvostetaan työelämässä. Ammattikoulun käyneistä moni saa parempaa palkkaa, kuin tradenomit. Koulutuksen aloituspaikkoja tulee suunnata aina sinnepäin, mikä on lähitulevaisuudessa suurin tarve. Tradenomiliitto on tehnyt oikean aloitteen.

Jos olisin nyt nuori, opiskelisin tällä hetkellä putkimieheksi. Putkimiehistä on pula Suomessa ja ulkomailla heitä arvostetaan niin paljon, että he saavat helposti maahan, kuin maahan kaikki tarvittavat sijoittautumiseen vaadittavat luvat. Joihinkin maihin vaaditaan pääomaa, jotta pääsee muuttamaan maahan, mutta putkimiehet otetaan avosylin vastaan ilman pennin hyrrää. LVI-alan yrittäjillä riittää tällä hetkellä Suomessakin töitä enemmän, kuin jaksavat tällä hetkellä tehdä.

• höpö

verkosto-markinointi miehen puhetta.

• mainsteri
        höpö kirjoitti:

verkosto-markinointi miehen puhetta.

Verkostomarkkinointi työllistää monet tradenomit.

• kaivataan

Olen suorittanut ammattikoulussa tietotekniikan perustutkinnon ja aikuiskoulutuksessa juuri järjestelmätukihenkilön ammattitutkinnon eli juuri sellainen "rivipelle" ilmeisesti, kuten aikasemmassa viestissä mainittiinkin... =)
        En tiedä sitten missä ne sellaiset työpaikat/työnantajat ovat jotka meitä kyseisiä työntekijöitä arvostaisivat. Itselläni tosin kanavina ovat vain työvoimatoimisto ja sukulaiset ja tutut, joten... =(

Töitä olisi kyllä todella hienoa saada alalta johon on itsensä kouluttanut mutta..

• tohtori_

Ei kai nyt kaiken maailman merkonomin plantuille voi löytyä (muka vastaavaa työtä). Luulevat itseään akateemisen tutkinnon suorittaneiksi ja heti pitäisi saada kunnon akateeminen ammatti ja sen mukaiset tulot.

Tutkielmatkin ovat yleensä yleisopintotasoisia referaatteja (jos sitäkään) jo muiden vastaavan tasoisia tutkimuksia tehneiden lätinöistä.

Merkonomi on merkonomi vaikka voissa paistaisi. Ei oppilaitoksen nimen ja ulkoisen statuksen muutos vielä kesää tee.

• elämä.

Luuleeko ne nyt jo olevansa akateemisia ?

Ei elämä.

• trade
        elämä. kirjoitti:

Luuleeko ne nyt jo olevansa akateemisia ?

Ei elämä.

Elämä joo.

Ei nyt varmaan ihan akateemisia, mutta onhan amk-tutkinto hieman korkeampi kuin 2 asteen merkonomitutkinto. Tämän luulisi olevan selvä akateemisen koulun käynneelle, mutta eipä ilmeisesti ole...hmmm...mitäköhän älypommeja siellä yliopistoissa onkaan...

• valistus
        trade kirjoitti:

Elämä joo.

Ei nyt varmaan ihan akateemisia, mutta onhan amk-tutkinto hieman korkeampi kuin 2 asteen merkonomitutkinto. Tämän luulisi olevan selvä akateemisen koulun käynneelle, mutta eipä ilmeisesti ole...hmmm...mitäköhän älypommeja siellä yliopistoissa onkaan...

Elämä kyllä.

Tajua, että vanha yo-merkonomin tutkinto oli kolmannella asteella!

Heitä tradenomit vastaavat eivät nykyisiä kouluasteen merkonomeja !

...hmmm...mitäköhän älypommeja siellä amk:ssa onkaan...

• ei sen enempää.
        valistus kirjoitti:

Elämä kyllä.

Tajua, että vanha yo-merkonomin tutkinto oli kolmannella asteella!

Heitä tradenomit vastaavat eivät nykyisiä kouluasteen merkonomeja !

...hmmm...mitäköhän älypommeja siellä amk:ssa onkaan...

(KTM = 160 ov) - (Tradenomi 140 ov) = 20 ov. Siinä yhtälö jonka sinäkin ymmärrät.

• valistus
        ei sen enempää. kirjoitti:

(KTM = 160 ov) - (Tradenomi 140 ov) = 20 ov. Siinä yhtälö jonka sinäkin ymmärrät.

ja nykyinen merkonomi on 120 ov.

Sama sana, kolme erilaista sisältöä. Entä sitten ?

• tohtori_
        ei sen enempää. kirjoitti:

eikä opettavan aineksen tasosta.

• Lakiheebo

Eikös se merkonomi ole sellainen pianon päällä oleva häkkyrä, joka naputtaa tahtia?

...oh, sorry - sekoitin metronomiin!!! :)

• tosi on

kyllä ne tohtoreiden palkat on aivan alakantissa
        kunnallisella tasolla. Ei ne yksityissektorilla
        pärjäiskään.Että se siitä akateemisuudesta!

• No jaa

Titteliruno

Hanki poika titteli
        Jos on pieni kikkeli

Tittelilläs voisit päteä
        Kuin oisit parempata väkeä

Jos sua vaivaa herrakaistauti
        Lue tätä tuntikausi

Älä tästä pahaa tykkää
        Kikkeliäs vaan peppuun lykkää

Kirj. No jaa
        P.S. Tämän voi myös räpätä

• uso pois
        tosi on kirjoitti:

kyllä ne tohtoreiden palkat on aivan alakantissa
        kunnallisella tasolla. Ei ne yksityissektorilla
        pärjäiskään.Että se siitä akateemisuudesta!

ei katsos mitata rahassa. Henkistä pääomaa ei välttämättä rahalla saa.

• uso poi
        uso pois kirjoitti:

ei katsos mitata rahassa. Henkistä pääomaa ei välttämättä rahalla saa.

tämäkin keskustelu osoittaa, tradenomit ja muut amiskat ovat kovin alemmuuskompleksisista porukkaa, jotka pyrkivät todistelemaan oman ammatillisen koulutuksensa erinomaisuutta.

• Nimetön
        tohtori_ kirjoitti:

Tradenomiksi. Meidän yksi opettaja on ainakin kauppatieteiden tohtori...

Muut on sitten jotain aivan muuta.... Opetuksen taso on kärsinyt..

• mutta jos
        tohtori_ kirjoitti:

Sisältö on sama, ja opettaja sama, niin yhtäsuuruusmerkkejä voi ruveta vetelemään.

• Perillä asioista
        valistus kirjoitti:

ja nykyinen merkonomi on 120 ov.

Sama sana, kolme erilaista sisältöä. Entä sitten ?

Ennen ei merkonomin opintoihin (120 ov) sisältynyt lainkaan 20 ov mittaista työharjoittelua, joka nykyään sisällytetään 140 ov mittaisiin tradenomin opintoihin. Eli siinä on näiden koulutusten ero. 80-luvun merkonomi vastaa tämän päivän tradenomia.

• Merkonomi

Hain työpaikkaa jossa koulutusvaatimus tradenomi tai muu soveltuva taloushallinnon töihin. Paikkoja oli tarjolla paljon, koska perustettiin uutta yksikköä, joten ajattelin että omilla papereilla työpaikka olisi aika varma.

En päässyt edes haastatteluun. Johtuikohan merkonomin koulutuksestani. En kuitenkaan mikään ikäloppu vielä ole, 34v. ja taloushallinnon töitä tullut tehtyä aina.

• karsu

en nyt ymmärrä mikä on ongelmasi. jos koulutusvaatimuksena on tradenomi ja sinä olet merkonomi niin et Tietenkään sinä saa paikkaa! Tiedän että merkonomit ovat yksinkertaisia, mutta että noin yksinkertaisia..

• tradenomeista
        karsu kirjoitti:

en nyt ymmärrä mikä on ongelmasi. jos koulutusvaatimuksena on tradenomi ja sinä olet merkonomi niin et Tietenkään sinä saa paikkaa! Tiedän että merkonomit ovat yksinkertaisia, mutta että noin yksinkertaisia..

Laitoin hakuilmoitukseen sanamuodon "korkeakoulututkinto", niin alkoi hakemuksia tulla liikaa vääriltä ihmisiltä. Täytyy laittaa ensi kerralla alkuliite "ylempi ...". Tiedän että tradenomit ovat ...

• Nimetön
        tradenomeista kirjoitti:

Laitoin hakuilmoitukseen sanamuodon "korkeakoulututkinto", niin alkoi hakemuksia tulla liikaa vääriltä ihmisiltä. Täytyy laittaa ensi kerralla alkuliite "ylempi ...". Tiedän että tradenomit ovat ...

On suositeltavaa hakea töihin, vaikka ilmoituksessa vaatimuksena olisikin vain jokin tietty koulutus. Ei se ole mikään este. Se on vain hidaste...

• Nimetön
        tradenomeista kirjoitti:

Yrittänyttä ei laiteta!!!

• Mauno voutilainen

Kyllä maan etu on laadukas ja laaja työvoimareservi. Omasta kohdastani moni on ihmetellyt miten minunkaltaiseni jalostunut yksilö voi olla työttömänä, samaa suuresti ihmettelen itsekin.
      Kyllä täytyy olla einsteinejä työssäolevien kun kortistostakin löytyy meitä yksilöitä.
      Tradenomeja ja insinöörejä voisi kouluttaa vain kysynnän verran, kuten pizzeriassa pitsat valmistetaan vain tilauksesta, ei tule hävikkiä.
      Jyväskylän tyhjäntoimittajien talollakin hyppää filosofian maistereita filosoimassa niin että päät yhteen kolisee.
      Mauno voutilainen

• Primrose

Mitenkäs sitten ennustat luotettavasti, että kuinka paljon tradenomeja/merkonomeja tarvitaan neljän vuoden päästä? Koko hemmetin talouselämä on niin horjuva, että lama voi yllättää tai paikkoja syntyä kuin tyhjästä.

Sitäpaitsi pian on jäämässä suuret sodan jälkeen syntyneet ikäluokat eläkkeelle (kymmenen vuoden sisään), joten meillä kohta amk-opintomme aloittavilla tulee varmaankin olemaan kysyntää, muista valmistuneista nyt puhumattakaan.

• Mauno voutilainen
        Primrose kirjoitti:

Mitenkäs sitten ennustat luotettavasti, että kuinka paljon tradenomeja/merkonomeja tarvitaan neljän vuoden päästä? Koko hemmetin talouselämä on niin horjuva, että lama voi yllättää tai paikkoja syntyä kuin tyhjästä.

Sitäpaitsi pian on jäämässä suuret sodan jälkeen syntyneet ikäluokat eläkkeelle (kymmenen vuoden sisään), joten meillä kohta amk-opintomme aloittavilla tulee varmaankin olemaan kysyntää, muista valmistuneista nyt puhumattakaan.

Kysyntäähän meille on pitänyt olla kaikille, niin työ- kuin aviomarkkinoilla, esimerkiksi.
        Menestystä vaan itsellesi ja itselleni ja kaikille.

• Erittäin hyvä kysymys

Mieletöntä! Erittäin hyvä kysymys tässä nyt onkin se, että millä ja miten me tradenomit elämme sen ajan, kun olemme työvoimareservissä odottamassa parempia aikoja - sitä, kun suuret ikäluokat eläkkeellejäädessään räjäyttävät työntekijäpulapommin!

Missä ovat ylipäätään takeet siitä, että näin todella tulee tapahtumaan ja kaikille tradenomeille tulee riittämään koulutusta ja osaamista vastaavaa työtä?

Nyt kenties elämme yhteiskunnan, muiden veronmaksajien rahoilla, kun töitä ei riitä kaikille valmistuneille? Eläkekin kertyy huolettomia vanhuuspäiviä varten...

Jos haluaa tradenomi yliopistoon opiskelemaan ja erikoistumaan ja täydentämään osaamistaan, mistä ottaa rahoituksen tähän, kun ei ole edes työpaikkaa ja kaikki opintotukikuukaudet on jo käytetty tradenomikoulutuksen hankkimiseen.

Kuinka moni tässä turhautuu?

• Mauno Voutilainen
        Erittäin hyvä kysymys kirjoitti:

Mieletöntä! Erittäin hyvä kysymys tässä nyt onkin se, että millä ja miten me tradenomit elämme sen ajan, kun olemme työvoimareservissä odottamassa parempia aikoja - sitä, kun suuret ikäluokat eläkkeellejäädessään räjäyttävät työntekijäpulapommin!

Missä ovat ylipäätään takeet siitä, että näin todella tulee tapahtumaan ja kaikille tradenomeille tulee riittämään koulutusta ja osaamista vastaavaa työtä?

Nyt kenties elämme yhteiskunnan, muiden veronmaksajien rahoilla, kun töitä ei riitä kaikille valmistuneille? Eläkekin kertyy huolettomia vanhuuspäiviä varten...

Jos haluaa tradenomi yliopistoon opiskelemaan ja erikoistumaan ja täydentämään osaamistaan, mistä ottaa rahoituksen tähän, kun ei ole edes työpaikkaa ja kaikki opintotukikuukaudet on jo käytetty tradenomikoulutuksen hankkimiseen.

Kuinka moni tässä turhautuu?

Ilkeää lukea jos ei töitä löydy. Jonkinlainen mielenosoitus on tarkoitus pitää huomenna 13.04 Jyväskylässä. Pitäjinä ainakin insinööriopiskelijat ja aiheena juuri tämä valmistuu mutta ei työllistyprobleema.
        Itse ainakin aion mennä henkiseksi tueksi.
        Mauno Voutilainen
        Jyväskylä

• Afrodisiacum

Tuskin tradenomi-koulutuksesta haittaakaan on - pikemminkin päinvastoin. Itse kouluttaudun Diplomi-insinööriksi sekä kauppatieteiden maisteriksi. Luulisi näiden kahden koulutuksen jälkeen jo kunnianhimoani vastaavaa työtä löytyvän - ylipäänsä töitä löytyvän. Koulutus kertoo yleisesti henkilön halusta oppia uutta; koulutettu on erittäin kykenevä luomaan nopeasti laajan käytännön kokemuksen.

Kaikki on suhteellista, sen keksi jo viime vuosituhannen alussa eräs hyvin tunnettu mies.
      Pätee yhtä hyvin "kouluttautuminen versus työelämä". "Kyllä töitä tekevälle riittää", ei ole turhaan sanonta.

• täyttää

tänä vuonna 100 vuotta ja yleinen 90. Ei suinkaan 1000, kyseessä on kertaluokan virhe joka DI koulutuksella olisi pitänyt tietää.
        "Kaikki on suhteellista, sen keksi jo viime vuosituhannen alussa eräs hyvin tunnettu mies."

• Afrodisiacum

Tuskin tradenomi-koulutuksesta haittaakaan on - pikemminkin päinvastoin. Itse kouluttaudun Diplomi-insinööriksi sekä kauppatieteiden maisteriksi. Luulisi näiden kahden koulutuksen jälkeen jo kunnianhimoani vastaavaa työtä löytyvän - ylipäänsä töitä löytyvän. Koulutus kertoo yleisesti henkilön halusta oppia uutta; koulutettu on erittäin kykenevä luomaan nopeasti laajan käytännön kokemuksen.

Kaikki on suhteellista, sen keksi jo viime vuosituhannen alussa eräs hyvin tunnettu mies.
      Pätee yhtä hyvin "kouluttautuminen versus työelämä". "Kyllä töitä tekevälle riittää", ei ole turhaan sanonta.

• Heräsi Afroditen esityksestä kysymys, kumpiko hän itse mahtaa olla: koulutettu vai kouluttautunut..!? Nimittäin koiria koulutetaan ja ihmiset kouluttautuu, ellei sit satu olemaan just koiran asemassa...

• KTT ja yrityselämän kokemusta

Tradenomikoulutusta on ehdottomasti liikaa. Koulutus on kyllä yleissivistävinä opintoina ok, mutta eihän se mihinkään tehtävänhallintaan opeta.
      Olen opettanut merkonomeja, tradenomeja ja käytännön ammattitutkinnon koulutuksessa olevia. Viimeksi mainitut olivat ylivoimaisia taidoiltaan ja motiiviltaan. Heillä oli perustutkintona merkonomi tai tradenomi ja opiskelivat käytännön työtehtäviä varten.

Nyt olen jälleen yrityselämän tehtävissä, mutta ehdottomasti työnhakijoilla arvostan henkilön työkokemusta ja alan ammattitutkintoa huomattavasti enemmän kuin pelkkää koulututkintoa.
      Itse olen laskentatoimesta väitellyt KTT

Ps. Ihmistä tulee kylläkin aina arvostaa erityisesti ainutkertaisena yksilönä, ei pelkästään työntekijänä.

• Mr_Nikke

Nyt täytyy antaa tunnustusta. Viimeinen kappale viestissäsi oli ylivertainen - ihmistä (joka työntekijäkin on) on lähtökohtaisesti arvostettava luovuttamattoman ihmisarvon vuoksi. Se meiltä vain aina tuntuu unohtuvan.

• Rinsessa

Luen itseäni tällä hetkellä tradenomiksi ja olen hyvin tietoinen siitä, että tulevaisuudessa ei ehkä ole kauheesti työpaikkoja, mutta etsivä löytää. Kyllä se töihin pääsy on aika plajon myös itsestä kiinni, että onko valmis uhrauksiin(esim. muutto toiselle paikkakunnalle). Ja toisaalta ne suuret ikäluokat jäävät nyt eläkkeelle, joten aukenee varmasti paljon työpaikkoja, jotka ovat sopivia tradenomeille.
      Uskon, että tulevaisuuteni on ihan valoisa!!!

• opiskelija

Onhan tulossa suurten ikäluokkien poistuma, mutta ei niitä töitä juuri sen enempää löydy kuin nytkään. Todennäköisesti siinä vaiheessa kun pitäisi töihin mennä, on keksitty uusi keino teettää viiden ihmisen työt yhdellä työntekijällä. Työpaikkoja on siis vielä vähemmän omalta alalta.
        Täytyy muistaa ettei saa olla liian nirso ja turhan tarkka nimikkeistä!

• tekemättä

onko kellään hyviä vinkkejä opinnäytetyön aiheeksi? Sitä vaille oon valmis tradenomi, mutta kun tuo työelämä tahtoo nyt viedä menneessään ja meinää paperit jäädä saamatta.

• minulla
        tekemättä kirjoitti:

onko kellään hyviä vinkkejä opinnäytetyön aiheeksi? Sitä vaille oon valmis tradenomi, mutta kun tuo työelämä tahtoo nyt viedä menneessään ja meinää paperit jäädä saamatta.

aihekin on opinnäytetyölle ja lopputyö kesken, mitään muuta ei ole tekemättä, mutta kun on niin paljon omaa alaa vastaavaa ja hyväpalkkaista työtä tarjolla, niin en ole malttanut jättää töitäkään väliin.

Pakko kuitenkin saada paperitkin kun niin kovasti koulutustanikin arvostavat, mutta toki myös hyvää koulutusta vastaavaa työkokemustani.

• tervo

No mikähän sitä koulutusta vastaavaa työtä mahtaisi olla???

Ne jotka ei pääse lukioon eikä kunnon amikseen, rupeaa lukemaan tradenomeiksi. Kauppa-apulaisia ne merkonomit on ennenkin olleet.

• "Tervofani"

Voi Tervoparkaa, taitaa Tradenomitutkinto kolhaista tervoa arkaa. Tervo tietonsa määrän lauseellaan osoitti. Ei järki päätä pakota. Lienee miehen itsetunto yhtä huono kuin mieskunto. Hankipa tietoutta vähän enemmän, uhoatpas sitten vähemmän. Buahahah

• tervo
        "Tervofani" kirjoitti:

Voi Tervoparkaa, taitaa Tradenomitutkinto kolhaista tervoa arkaa. Tervo tietonsa määrän lauseellaan osoitti. Ei järki päätä pakota. Lienee miehen itsetunto yhtä huono kuin mieskunto. Hankipa tietoutta vähän enemmän, uhoatpas sitten vähemmän. Buahahah

Tradenomitutkinto ei ole erisnimi, se kirjoitetaan pienellä keskellä lausetta.

Tervo sen sijaan on erisnimi siitä huolimatta että kirjoitan sen tyylisyistä pienellä - vastauksessasi pitäisi siis olla "Tervo-parkaa", siis yhdysviivaa käytetään.

Sanajärjestyksesi on myös päin peetä...

Olet varmaan tradenomi?

• rate
        tervo kirjoitti:

Tradenomitutkinto ei ole erisnimi, se kirjoitetaan pienellä keskellä lausetta.

Tervo sen sijaan on erisnimi siitä huolimatta että kirjoitan sen tyylisyistä pienellä - vastauksessasi pitäisi siis olla "Tervo-parkaa", siis yhdysviivaa käytetään.

Sanajärjestyksesi on myös päin peetä...

Olet varmaan tradenomi?

Jännä muuten että aina nämä "akateemiset" rupeavat vinkumaan kieliopista näillä palstoilla... Eikö se sisältö olisi kuitenkin tärkeämpi kuin ulkoasu? Vai onko niin, että kun ideat loppuu niin ruvetaan itkemään epäolennaisuuksista?

• HAHAHAHA
        "Tervofani" kirjoitti:

hihihi pilipali tradenomit ei kelpaa mihinkään

• ...ja upposi!

Harva aihe on saanut näin paljon palautetta. Tradenomit ovat siis ahkeria keskustelijoita :)

No joo joo, en halua härkkiä, mutta totuus kyllä piilee aloittaneessa kommentissa.

• Elmi1ra

Pääsin ennen valmistumista jo koulutusta vastaavaan työhön. Olen opiskellut tietojenkäsittelyä ammattikorkeassa ja nyt sain vihdoinkin paperit ulos.

Ja se on totta että tradenomeja on pilvin pimein..

• Kiti

Kyä näi vaan o että taas on yksi todistus takataskussa jolla saa pyyhkiä ---nsä! aivan liikaa koulutetaan tradenomeja ja koulutuksen sisällöt saattavat vaihdella suurestikin. Tosin eipä muutkaan ammattikorkeakoulututkinnot tunnu työllistävän sen enempää, ainakaan media-alalla...

Valmistuin marraskuussa tietojenkäsittelyn tradenomiksi ja meidät luvattiin viedä käsistä työelämään. Hah, edes harjoittelupaikkaa ei meinannut löytyä. No suhdanteet heilahtelee enkä tosiasiassa edes uskonut että jäisin alalle, kunhan pääsin opiskeleen. Nyt olen sitten työttömänä ollut puolisen vuotta, onneksi taskusta löytyy muitakin ammatteja, jotta voin työllistyä edes kesäksi.

Pelottaa jo valmiiksi mitä seuraa ammattikorkeakoulun jatkotutkinnoista...

• Mr T

Valmistuin Tradenomiksi vuonna 2001 ja koulutusta vastaava työpaikka löytyi noin 2 viikon jälkeen valmistumisesta. Itse olen ollut tyytyväinen koulutukseeni ja sen kautta tulleisiin mahdollisuuksiin. Kuten täällä on jo aikaisemmin mainittu niin työllistyminen ei ole ainoastaan koulutustaustasta kiinni vaan myös henkilökohtaiset ominaisuudet toimia eri tehtävissä ratkaisee olit sitten insinööri, tradenomi tai kandi/maisteri. Tärkeää on päästä valmistumisen jälkeen työnpäähän kiinni ja kartuttaa työkokemusta ja sitä kautta edetä portaikossa korkeammalle. Tunnen pari henkilöä jolla toisella on tupla inssin paperit ja toisella Traden ja kandin paperit mutta työnhaku on ollut erittäin vaikeaa koska mittarissa menee jo kolmekymmentä eikä kunnon työkokemusta aloista ollenkaan.

• asia on

niin, että työllistymiseen vaikuttavat muutkin ominaisuudet kuin tutkinto. Kuten esimerkiksi henkilökohtaiset ominaisuudet ja työkokemus. Tämän hetkistä yleistä työllisyystilannetta ajatellen ei ole mahdollista vähentää tradenomikoulutuksen aloituspaikkoja. Niitä on päinvastoin lisätty. Mihin koulutukseen nuoren voisi paremmin suunnata, kuin yleispätevään tradenomikoulutukseen. Hän voi suurten ikäluokkien eläkkeelle jäädessä työskennellä hyvin monenlaisessa työssä. Korkeastikoulutettujen työttömyys on muutenkin tämän päivän ilmiö, markkinavoimia on vaikea väännellä mielen mukaan.

T: Kyseistä aihetta tutkinut, työllistynyt tradenomi

• Markus118

Aivan! Kaiken salaisuus on myös minun mielestä erikoistuminen. Kannattaa panostaa jo opiskeluvaiheessa tiettyyn erikoisosaamiseen ja pyrkiä saamaan harjoittelupaikka ja opinnäytetyö ko. alan yrityksestä. Tradenomin tutkinto on yleiskoulutus joka yhdistettynä erikoistumiseeen ja käytännön työkokemukseen antaa erittäin hyvän pohjan työllistymiselle.

Itse sain koulutusta vastaavan vakituisen työpaikan jo ennen valmistumista ja tällä hetkellä olen tyytyväinen palkkaukseen ja työtehtäviini.

• työtön matkailuvirkailija

Matkailuvirkailijoista jää työttömäksi vielä useampi kuin tradenomeista. Viime vuonna ehdotin henkilökohtaisesti (kirjeellä) opetusministeriölle, että matkailualan koulutuspaikkoja tulisi vähentää. Ministeriön mukaan matkailu on kuitenkin niin kehittyvä ala, ettei syytä vähennyksiin ole. Hemmetti, kehittyisi sitten tämä työllisyystilannekin joskus!!

• systems analyst

Mä valmistuin tradenomiksi -99, sain heti duunia ylemänä toimihenkilönä ja olen edelleen saman työnantajan palveluksessa. Liksa n. 3000€/kk edut kännykkä, läppäri etc. Yleisesti ottaen tradenomit täyttävät meillä tällä hetkellä assareiden paikkoja.

• tradenomit

Muistakaa että 5-10 vuoden jänteellä jää niin paljon ihmisiä eläkkeelle että kaikille halukkaille Suomesta löytyy töitä.

Valitettava kansantaloudellinen fakta on se että kaikki eivät sittenkään halua mennä töihin, joten huoltosuhde tulee olemaan huono.

Ei siis huolta työpaikan suhteen, verotus tuppaa vähän jännittämään...

• Insomnia_

Heti alkuun todettakoon että aika jännästi Trallilaiset puhuu ristiin josovat kerrn työttömyytilastoja valitelleet. Meidän koululla äijän käydessä esitelmöimässä niin julisti tradenomeilla vallitsevan lähes täystyöttömyys.
        Mutta, totta on että viimeistään piakkoin töitä luulis riittävän itse kullekin, eläkepommihan se pamahtaa.
        Itse en varsinaisesti tradenomiksi lue mut aika samoilla linjoilla ollaan, BBA tutkintoa ollaan suorittamassa. Itselleni töitä riittäisi jo nyt, kesäksi menen myyntisihteerin hommiin ja jo olisin erääseen yritykseen päässyt logistiikasta vastaamaan jos olisin ollut valmis lopettamaan koulun kesken.
        Mielenkiinnosta kysyisin: minkäs sortin hienoissa ammateissa sitä nämä tradenomien mollaajat oikeastaan itse ovat?? Meitä ei ainakaan liikaa kouluteta, sisään otettujen määrät pienempiä kuin useimmilla muilla aloilla. Viime vuonna sisään pääsi huomattavat 20 opiskelijaa, tänä vuonna jopa n.23. Samoissa määrissä esim. kielten opettajien kanssa.
        Käsi pystyyn muuten ne jotka oikeastaan asiasta/alasta mitään tietävät!!

• rahoilla

Kiitos SDP:n ja kalkkisopetusministerimme politiikan kaikista pitäisi tulla maistereita tai ammattikorkeakoulun käyneitä. Me veronmaksajat maksamme kaiken tuon ylikoulutuksen. Omasta mielestäni tradenomikoulutusta pitäisi ehdottomasti vähentää, mutta niin pitää myös kauppakorkeakoulujen aloituspaikkoja ja tekniikan alan koulutuspaikkoja. Meillä on Suomessa pula pätevistä siivoojista ja sairaanhoitajista. Opetusministerion pitäisi ehdottomasti tarkistaa vähän koulutusaloituspaikkoja. Työttömyys ei ole mitenkään ihmisen vika nykyään, koska tohtorin tutkinnonkin suorittaneet voivat olla Suomessa työttöminä. Jotain vastuuta pitäisi poliitikoillakin olla päätöksistään.

• koulutetaan

kuin maksetaan työttömyyskorvauksia..=) Koulutukseen ohjaaminen on kuitenkin yksi työttömyyttä alentavista työvoimapoliittisista toimenpiteistä.

T:asiaa tutkinut, työllistynyt tradenomi

• Opintovelkainen

Minun tietääkseni veronmaksajat eivät maksa
        koulutuksestani. Vaan kyllä se opintolaina
        kerää korkoa lopunelämää maksettavakseni. Se
        on totta, että koulutusta tulisi järkeistää.
        Vielä muutam vuosi sitten tulevaa ATK-alaakaan
        ei osattu ennustaa. Joten kuinka voitaisiin
        arvioida tuleva tilanne ja ennenkaikkea osattaisiin valita ne oikeat yksilöt koulutukseen. Eikä vain keskittyä ns. numeroihin.
        Luovat henkilöt eivät usein pääse sopiviin toimiin, vain koska numerot eivät kerro heidän potentiaalista osaamistaan oikein.

• merkonomi mummo
        Opintovelkainen kirjoitti:

Minun tietääkseni veronmaksajat eivät maksa
        koulutuksestani. Vaan kyllä se opintolaina
        kerää korkoa lopunelämää maksettavakseni. Se
        on totta, että koulutusta tulisi järkeistää.
        Vielä muutam vuosi sitten tulevaa ATK-alaakaan
        ei osattu ennustaa. Joten kuinka voitaisiin
        arvioida tuleva tilanne ja ennenkaikkea osattaisiin valita ne oikeat yksilöt koulutukseen. Eikä vain keskittyä ns. numeroihin.
        Luovat henkilöt eivät usein pääse sopiviin toimiin, vain koska numerot eivät kerro heidän potentiaalista osaamistaan oikein.

Kulta pieni
        Kyllä sinä opiskelet veronmaksajien rahoilla. Ne sun opintovelkas on pientä sen rinnalla mitä sun opiskelusi todellisuudessa kustantaa. Opettajat - heidän koulutuksensa - oppilaitokset - opetusvälineet jne. jne. on kyllä kaikki maksettu verovaroin. Jos joutuisit sen itse maksamaan opiskelusi taitaisi maksa useamman kymppitonnin lukukaudessa amerikan malliin.

Itse aiheesta voin todeta, että tuttavapiiriin kuuluu hyvin työllistyneitä tradenomeja ja koulutustaso ja muoto on varmaan paikkansa löytänyt. Koulusmääriä voisi kuitenkin todella olla tarvetta pienentää kuten muutamilla muillakin aloilla.

t. 33 v töissä ollut merkonomi ja vielä 14 vuotta pitäisi töitä tehdä... on siinä omat ja muiden koulutukset tullu maksetuksi ... niin ja ne omat ja edeltävän sukupolven eläkkeetkin..

• Hessu

Niin hyvähän se nuoden nykyisten tradenomi opiskelijoiden on valittaa suurista aloitus määristä ku itte ovat jo päässeet opiskelemaan pelkän nimen oikein kirjoituksen avulla hakupapariin. Nyt halutaan meidan muiden lahjakkaampien tulijoiden mahdollisuuksia huonontaa. Taitaavat vaan pelätä että nippa nappa ku kaikki kurssit läpäsee niin prisman kassalle pääsee vaan jos ei koulutusmääriä puoteta. Saisitte hävetä

• Saa vähentääkin vaikka lope...

Olen vanhamuotoisen merkonomitutkinnon (yo) suorittanut ja työkokemusta on pilvin pimein myös projektityöstä. Jäin työttömäksi avioiduttuani ja muutettuani paikkakuntaa, nyt olen hakenut työtä pian 5 v ajan. 3-4 kertaa olen päässyt haastatteluun saakka mutta paikan on aina vienyt tradenomi. Omituinen juttu!!!!

• merkono

Ne työt mitä ennen tekivät merkonomit, tekevät nykyään tradenomit. Ei ole oikein hyvin asiat suomenmaassa... Tradenomitutkinto olisi varmaan ollutkin ihan hyvä juttu jos koulutusta tarjoavien oppilaitosten määrää olisi rajoitettu esim. muutamaan suurimpaan kaupunkiin tms. Kattokaa vaikka yhteishaku-oppaasta missä kaikissa pikkukylissä voi opiskella tradenomiksi. Entiset kauppaoppilaitokset ovat saaneet kai vaihtaa nimensä ammattikorkeakouluiksi ihan tuosta vaan?

• ekonomi

Otsikossa kaikki

• JaSI

Täällä taitaa taas olla asiantuntijat liikenteessä. Tradenomiksi opiskelemaan ei todellakaan pääse kuka tahansa. Itse hain viime vuonna amk:n ja meillä oli 1500 hakijaa ja 100 otettiin sisään (pääsin sisään) eli huonoilla ylioppilaspapereilla ei ole mitään asiaa edes pääsykokeeseen. Itse olen käynyt ensin kauppiksen ja voin siltä pohjalta sanoa, että kauppiksessa ei opi mitään kaupan alasta. Siellä ei yksinkertaisesti vaadita mitään siihen, että pääsee läpi.
        Monien tradenomien työllistymisongelmat johtuvat pitkälti siitä, että he ovat amk:ssa opiskelleet liian laaja-alaisesti, eivätkä ole keskittyneet pelkästään esim. markkinointiin tai taloushallintoon. Ei silloin voi päästäkään moniinkaan töihin, jos ei ole mistään alueesta kunnon osaamista....on vain tiedonmurusia sieltä täältä.
        Ne, jotka eivät ole olleet amk:ssa opiskelemassa voisivat tukkia suunsa, kun eivät asiasta mitään näköjään tiedä.

• Faxe
        JaSI kirjoitti:

Täällä taitaa taas olla asiantuntijat liikenteessä. Tradenomiksi opiskelemaan ei todellakaan pääse kuka tahansa. Itse hain viime vuonna amk:n ja meillä oli 1500 hakijaa ja 100 otettiin sisään (pääsin sisään) eli huonoilla ylioppilaspapereilla ei ole mitään asiaa edes pääsykokeeseen. Itse olen käynyt ensin kauppiksen ja voin siltä pohjalta sanoa, että kauppiksessa ei opi mitään kaupan alasta. Siellä ei yksinkertaisesti vaadita mitään siihen, että pääsee läpi.
        Monien tradenomien työllistymisongelmat johtuvat pitkälti siitä, että he ovat amk:ssa opiskelleet liian laaja-alaisesti, eivätkä ole keskittyneet pelkästään esim. markkinointiin tai taloushallintoon. Ei silloin voi päästäkään moniinkaan töihin, jos ei ole mistään alueesta kunnon osaamista....on vain tiedonmurusia sieltä täältä.
        Ne, jotka eivät ole olleet amk:ssa opiskelemassa voisivat tukkia suunsa, kun eivät asiasta mitään näköjään tiedä.

Tiedon murusia sieltä ja täältä, valitettavasti tämä on totuus amk-opiskelusta.

• Rivimerkonomi

Joutaa koulutuspaikkoja vähentääkin. Tosin sama koskee nykyään toisen asteen merkonomitutkintojakin. Merkonomeille ei ole enää käytännössä mitään töitä tarjolla, koska tradenomeja istuu jopa seurakunnan puhelinkeskuksissa.

• rubinho84

Eihän tossa tradenomien aloituspaikkojen määrässä ole tällä hetkellä päätä eikä häntää, koska eihän oman alan työpaikkoja riitä edes kaikille ekonomeille!!!

• Jason

Uskoisi töitä löytyvän, jos ei Suomesta niin ulkomailta. ELämmehän "huomiotaloudessa" niin kuin sanotaan. Jos CV:ssä ei ole mitään erikoista
      ei töihin pääse.
      Ise opiskelen media-alaa ja tiedän kilpailun olevan niin kovaa, että jos en mene vaihtoon ja hanki kokemusta Suomen rajojen ulkopuolelta niin huonosti käy. Monipuolisuus on plussaa työnhaussa.

• veera

Tradenomille löytyy töitä, myös koulutusta vastaavaa, jos vain itse vastaa koulutustaan. Itse en ole vielä edes valmistunut ja uraa luon koko ajan...

Aktivisuus ja oma halu korkeammalle on tärkeämpää, kuin paperilappu, jota vain vilkaistaan. Pelkkä teoria ei riitä! Pitää osata!

• KORKEAA koulutusta

...tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.

Ammatti"korkeakoulu"?
      --> Ei ammatillista koulutusta
      --> Ei korkeaa koulutusta

Mistä siis moinen nimi?

Muuttakaa hyvät ihmiset nimi "opistoksi" niin jo alkaa tulla näyttöä sille, miksi vähäjärkiset, laiskat lapamadot valittavat töiden niukkuudesta. "Polytechnic" in my azz...

Amis se on amis, näkee sen jo päällepäin...

..ja hittoon myös ne merkonomien harmaat tupsut lakeista - häväistystä...

..samaten tökeröt haalarit... Kunnon haalari ei näytä miltään ilman lakkia - onhan sitä lakillisilla jotain, mitä sillä peittää... ;)

• Jake

TAMPIO!!!!!!

• Mr_Nikke

Kerrankin on tradenomiliitto tehnyt jotain hyödyllistä vaatimalla tradenomien aloituspaikkamäärää pienemmäksi.

Itsekin tradenomina (ja parhaillaan työn ohella finanssihallinnon yliopisto-opiskelijana) olen havainnut, että nykyinen sisäänottomäärä näkyy osittain laadussa, ainakin silloin kun olen itse rekrytointihaastatteluissa tradenomeja haastatellut.

Tiedän myös sen, että kouluissa on eroja. Esimerkiksi Helia ja TAMK ovat korkeatasoisia oppilaitoksia, eli sellaisia, joille voi hyvällä omalla tunnolla antaa nimen ammattiKORKEAKOULU. Joukossa on kuitenkin liian paljon B-luokan ammattikorkeakouluja, joiden tradenomikoulutuksen voisi kokonaisuudessaan lopettaa.

Paitsi tradenomien aloituspaikkojen osalta, niin myös kauppakorkeiden ja yliopistojen aloituspaikkojen osalta saisi luuta lakaista kaupallisella alalla todella rankasti. Ainakin Pirkanmaalla tiedän jopa enemmän KTM-tutkinnon suorittaneita täysin työttömänä kuin TAMK:n tradenomeja. Ongelma on siten kaupallis-hallinnollisalan korkea-asteen tutkinnon suorittajien yhteinen. Olisikin syytä myös esim. SEFE:n herätä ja vaatia nopeasti aloituspaikkamäärän pienentämistä tiedekorkeakoulujen / yliopistojen osalta, muutoin saavat myös he "herätä kasakan nauruun".

Hyvä esimerkki järkevästä edunvalvonnasta ovat lääkärit. Kun he ovat huolehtineet, että aloituspaikkoja on liian vähän, niin työvoimasta on pulaa ja palkat ovat korkeita. Samaan suuntaan olisi ehdottomasti mentävä kaupallis-hallinnollisellakin alalla. Valvokaamme siis, että edunvalvojat (tradenomiliitto ja ekonomiliitto SEFE) valvovat jämäkästi etuamme myös tässä kaikkein tämän hetken kaikkein tärkeimmässä edunvalvontakysymyksessä, eli koulutuspaikkojen sisäänottomäärien rajoittamisessa.

• yksi huomio

"kaupallis- hallinnollisen alan"

Se, että kauppa- ja hallintotieteet ovat tampereella saman tiedekunnan alaisuudessa on samanlainen hallinnollinen päätös, kun esim. yhdistää matematiikka ja filosofia samaan tiedekuntaan.

Olen aikaisemminkin kuullut hallintotieteen opiskelijan sanovan opiselevansa "kaupallis- hallinnollista alaa". Kukaan kauppatieteiden opiskelija ei varmaankaan sano noin. Tuskin ne missään muualla edes ovat samassa tiedekunnassa.

Tampereelle on kauppatieteisiin jokainen vuosi suomen pienimmät sisäänpääsyprosentit. Pieni ja valikoiva. Näin sen pitääkin olla. Hallintotieteisiin on huomattavasti helpompi päästä. Onko siellä jokin pääaine johon valitaan jokatoinen hakija jne. Juuri tuo finanssihallinto, muistanko oikein ?

Vähän aikaa sittenhän niiden erottamista suunniteltiin. Se on kai haudattu.

Ei silti ole olemassa mitään yleistä "kaupallis-hallinnollista alaa".

Muuhun en ota kantaa.

• Mr_Nikke
        yksi huomio kirjoitti:

"kaupallis- hallinnollisen alan"

Se, että kauppa- ja hallintotieteet ovat tampereella saman tiedekunnan alaisuudessa on samanlainen hallinnollinen päätös, kun esim. yhdistää matematiikka ja filosofia samaan tiedekuntaan.

Olen aikaisemminkin kuullut hallintotieteen opiskelijan sanovan opiselevansa "kaupallis- hallinnollista alaa". Kukaan kauppatieteiden opiskelija ei varmaankaan sano noin. Tuskin ne missään muualla edes ovat samassa tiedekunnassa.

Tampereelle on kauppatieteisiin jokainen vuosi suomen pienimmät sisäänpääsyprosentit. Pieni ja valikoiva. Näin sen pitääkin olla. Hallintotieteisiin on huomattavasti helpompi päästä. Onko siellä jokin pääaine johon valitaan jokatoinen hakija jne. Juuri tuo finanssihallinto, muistanko oikein ?

Vähän aikaa sittenhän niiden erottamista suunniteltiin. Se on kai haudattu.

Ei silti ole olemassa mitään yleistä "kaupallis-hallinnollista alaa".

Muuhun en ota kantaa.

Hei!

Olen pahoillani, jos sait kuvan, että opiskelisin kaupallis-hallinnollista alaa. Siksi tässä tarkennusta allekirjoittaneen opinnoista.

Opiskelen siis finanssihallintoa, jonka keskeinen sisältö koostuu julkisen sektorin talousjohtamisen, suunnittelun, toimeenpanon, arvioinnin ja tarkastuksen opetuksesta. Tieteenalapohjaltaan finanssihallinto edustaa valtio-, yhteiskunta- ja taloustieteitä.

Koulutus antaa valmiuksia esimerkiksi taloushallinnossa, rahoituksen ja laskentatoimen tehtävissä, arvioinnissa ja tarkastuksessa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Oppiaineesta valmistuneiden työllisyystilanne on ollut viime vuosina erittäin hyvä. Valmistuneet ovat sijoittuneet haasteellisiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin valtion, kuntien sekä yritysten organisaatioissa.

Tampereen yliopistossa muutenkin tämä poikkitieteellisyys on kunniassa, joten mielestäni hallinto- ja kauppatieteilijät istuvat hyvin samaan tiedekuntaan. Tosin erottaminenkaan tuskin kumpaakaan alaa tuhoaisi. Täytyy kuitenkin todeta, että usein pääaineet ovat kauempana toisistaan hallintotieteiden tai kauppatieteiden sisällä, kun näiden välillä.

Jos sisäänottomäärät ja historiatieto opiskeluvalinnoista kiinnostaa, niin lisätietoa siitä saat vaikkapa Tampereen yliopiston nettisivuilta. Sulkeissa linkki esimerkiksi viime vuoden tilastoihin (http://www.uta.fi/opiskelu/valinta/valinta2004.html). Tarkkasilmäisenä kaverina varmasti huomaat, ettei finanssihallintoon aivan sisään kävelemällä pääse - päinvastoin.

Mutta vielä kerran tuo tärkein asia. Kaupallisiin tai hallinnollisiin tehtäviin tai kuten varsin yleisesti käytetty käsite (Tampereen yliopiston kauppa- ja hallintotieteellisen tiedekunnankin ulkopuolella) kuuluu kaupallis-hallinnollisiin tehtäviin koulutetaan tällä hetkellä aivan liikaa ihmisiä korkea-asteella. (Tämän olen havainnut mm. rekrytoidessani työnantajalleni työntekijöitä tai ekonomi-/tradenomiystävieni huonohkosta työllistymisestä). Siksi olisi syytä niin TRAL:n kuin SEFE:n huolehtia edunvalvonnassaan sisäänottomäärien pienentämisestä.

Oman alani (jota nyt opiskelen), eli finanssihallinnon osalta työmarkkinat Luojan kiitos vetävät ainakin tällä hetkellä kohtuullisesti. Koska kuitenkin olen perin itsekäs kaveri, toivoisin luonnollisesti, että myös oma liittoni (Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL) pitäisi huolen, ettei osaajia alalleni liiaksi kouluteta.

Mutta nyt täytynee painua unten maille. Kiitän mielenkiinnostasi alkuperäistä vastaustani kohtaan.

• BBA

Ei ole kenenkään edun mukaista että lääkärien aloituspaikkoja on liian vähän. Lääkärien työ on hoitaa sairaita ja lääkäripula johta vakavampiin ongelmiin koska ihmiset eivät saa tarvitsemaansa hoitoa jolloin leikkaus ym. jonot kasvavat. Ihmiset ovat sitten työkyvyttöminä ja veronmaksajat maksavat viulut. Mielestäni tässä yhteydessä on eettisesti arveluttavaa sanoa että onpas kiva kun lääkärit voivat vaatia korkeata palkaa.

Mutta mitä tradenomien kouluttamiseen tulee, joo, aloituspaikkoja on liikaa. Puolet heti pois koska seassa on myös ns. huonoa ainesta. En ymmärrä kuinka peruskoulupohjalta voi pyrkiä tradenomi- koulutukseen. Ainakin eka juttu olisi se että ilman yo- todistusta ei olisi mitään asiaa ammattikorkeakouluihin. Sama pätee teknisellä puolella mikä on muuten jännä juttu että insinöörejäkin on niin että päät yhteen kolisee, mutta siitä ei valiteta. Mahtaako syynä olla sukupuolijakauma.

• ekonomi

Pirkanmaalaisten ekonomien olisi syytä muuttaa
        paikkakuntaa ja etsiä työtä sieltä missä sitä on.
        Niin minäkin tein ja nytkin olen työssä, kiitos
        Herralle.

• Laiskurimies

Voisi ruveta vaikka asentajaksi ja viettää rentoa elämää vapaa-aikana. Niin sen täytyy mennä.

• korjattavaa

on sellaisia koulutuksia liikaa, työllistyminen mahdotonta, saadaan työttömyys tilastoja vähäksi aikaa paremmaksi, EI VASTAA TARKOITUSTAAN!

• opiskelija

Itse opiskelen toista vuotta tradenomiksi. Niitä koulutetaan ehkä liiankin paljon ja kaikilla ei ole edes motivaatiota opiskella sitä alaa...Kunhan vaan ollaan päästy sisään ja hengaillaan tunneilla. Työllistyminen on ihan jokaisesta ihmisestä kiinni. Kyllä varmasti jotain töitä löytyy, jos ei suoraan haaveile toimitusjohtajan tittelistä ja palkkatoivomus kestää "aloittelijan" palkassa.

• Faxe

Käytännössä on aivan sama minkä toisen asteen tutkinnon suorittaa, työnantajat arvostavat määrätietoisuutta, työelämässä se ura sitten luodaan, ei koulussa.

• luoda

jos ei saa töitä, HELVETIN URA, ihminen tekee töitä saadakseen rahaa, pitääkö aina mainita URA, URAPUTKI, ELÄMÄSSÄ ON MUUTAKIN KUN URA, burnout on tavallista nykyisin työelämässä, kaikki nämä " TIIMITYKSET " tiimin vetäjä on siinä työnantajan ja työntekijän välissä, vaikka itse on pelkkä työntekijä, PASKA HOMMA

• Noh jaa

"Titteliruno"

Hanki poika titteli
      Jos on pieni kikkeli

Tittelilläs voisit päteä
      Kuin oisit parempata väkeä

Jos sua vaivaa herrakaistauti
      Lue tätä tuntikausi

Älä tästä pahaa tykkää
      Kikkeliäs vaan peppuun lykkää

Kirj. No jaa
      P.S. Tämän voi myös räpätä

• voitto

Eiköhän se työllisyys ole itsestä kiinni! Jos 20 ensimmäistä haastattelua ei tärppää, seuraava voi onnistua jo paremmin. Kaupankassan tradenomi on valintansa tehnyt, koulutus on hankittu (yleensä) kovalla työllä, ainakin aikaa ja rahaa tuhlaten, joten ei sitä kannatta heittää hukkaan kaupankassalle tms.

• tuleva tradenomi

... että tradenomit kehuisivat koulutuksellaan? Opiskelen itse toista vuotta tradenomiksi enkä tunne ketään ainakaan tästä koulusta, joka kehuskelisi pääsevänsä johtajan hommiin valmistuttuaan. Niin että kyllä ne opiskelijat itsekin tietävät (ainakin itse tiedän), että maailma on pullollaan tradenomeja eikä työpaikan saaminen ole mitenkään varma juttu.

Ja työpaikan saaminen riippuu pitkälti myös PERSOONALLISUUDESTA. Se millaisen kuvan ihminen itse antaa itsestään merkitsee mielestäni vähintään yhtä paljon kuin koulutuskin. Uskokaa pois. Vaikka olisi sama tutkinto, niin kahta samanlaista ihmistä ei ole: ihmisillä on erilaisia kykyjä ja vahvuuksia ja työnantaja valitsee sen, kenellä on sopivimmat vahvuudet ko. työhön.

• Nimetön

Masentavaa. Mun elämä on pilalla. Se oli mun unelma hankkia kunnon koulutus. Motivaatio on aika lailla mennyt opiskelusta, kun olen huomannut, että meitä tradenomeja koulutetaan liikaa. Miksi opiskella tradenomiksi, kun ei ole takeita kunnon työpaikasta. En halua olla kaupan kassalla loppuikääni!

Jos olisin tiennyt silloin, mitä tämä koulutus on, en olisi lähtenyt ammattikorkeakouluun opiskelemaan. Olisin pyrkinyt suoraan yliopistoon. Nyt se on myöhäistä. Olen jo käyttänyt kaikki mahdollisuuteni. Tähän tultaessa opiskeluun on mennyt jo monia vuosia. Enää eivät opintotukikuukaudet riitä rahoittamaan yliopisto-opintoja. Voi turhuuksien turhuus!

Tunnen itseni petetyksi ja huijatuksi. Lupaukset ammattikorkeakoulututkinnon hyvyydestä ja riittävyydestä ovat bull shittia, kun ei niitä kunnon töitä löydy. Vetäisinkö itseni naruun???

• opiskelen

tietojenkäsittelyä ammattikorkeakoulussa ja tutkintonimike tulee olemaan tradenomi. Meillä on muutama hassu kurssi liiketalouden puolelta ja itselläni opiskelu on suurimmaksi osaksi koodin vääntämistä.

Minkä takia meidän tutkintonimike on tradenomi.. Miten se muka eroaa jostain markkinointi-tradenomista kun haetaan töitä.. Työnantaja kattoo, että taas joku tradenomi hakemassa töitä ja hakemus roskiin.

Meille tietojenkäsittelyn opiskelijoille pitää saada jokin oma tutkintonimike, millä erottua tradenomien massasta.

• Mukaan
        opiskelen kirjoitti:

tietojenkäsittelyä ammattikorkeakoulussa ja tutkintonimike tulee olemaan tradenomi. Meillä on muutama hassu kurssi liiketalouden puolelta ja itselläni opiskelu on suurimmaksi osaksi koodin vääntämistä.

Minkä takia meidän tutkintonimike on tradenomi.. Miten se muka eroaa jostain markkinointi-tradenomista kun haetaan töitä.. Työnantaja kattoo, että taas joku tradenomi hakemassa töitä ja hakemus roskiin.

Meille tietojenkäsittelyn opiskelijoille pitää saada jokin oma tutkintonimike, millä erottua tradenomien massasta.

Laitahan tradenomi-tutkintonimikkeesi eteen sana tietojenkäsittely, niin sinusta tulee tietojenkäsittelytradenomi.

Yhtä lailla muut tradenomit voivat osoittaa erikoistumisensa laittamalla tutkintonimikkeensä eteen suuntautumisensa, kuten:
        markkinoinnin tradenomi,
        kansainvälisen kaupan tradenomi,
        viestinnän tradenomi,
        taloushallinnon tradenomi,
        tuotantotalouden tradenomi,
        oikeushallinnon tradenomi,
        jne.

• projektiassistentti

...on taivahan tosi, että niitä on kuin sieniä sateella. Ei millään voi jokainen tradenomi / BBA saada työkokemusta ja löytää työpaikkaa.

Miettikääs, tradenomit tekee nykyään käytännössä samoja hommia kuin merkonomit. No missä merkonomit ovat nykyään? Taistelemassa niille ensijaisesti suunnitelluista työpaikoista, kun tradenomijoukot ryntäävät samoille "apaijoille".

Ehkä yksi syy sille, että tradenomit eivät pääpiirteisesti menesty, on siinä että he ovat liian lähellä merkonomin tutkintoa mutta liian kaukana KTM:stä. Minusta yksi ratkaisu voisi olla, että tätä vielä suhteellisen nuorta tradenomi-tutkintoa, täsmennettäisiin muutamaan osa-alueeseen ja lisättäisiin syvyyttä opintoihin.

Itse muutaman kuukauden päästä BBA:ksi valmistuvana, olisin toivonut täsmällisempää koulutusta, jotta voisin ylpeänä sanoa: " olen asiantuntija tässä asiassa, tiedän mistä puhun".

Huoh, tai ehkä tämä epävarmuus on vain sitä että ei ole tältä paikkakunnalta herunut liiaksi asti työkokemusta.

• Rautainen yrittäjä

On ehkä totta, että tradenomeja nousee kuin sieniä sateella. Mutta oletteko ajatellut sitä, että itse liiketalouden kuolutus eli tradenomien koulutus painottaa myös itse työllistämistä esim. yrityksen perustamista ja antaa valmiudet ja taidot yrityksen perustamiseen ja hallintaan. On totta että kaikkia ei yrityksen perustaminen kiinnosta, mutta juuri se luo uusia työpaikkoja..myös tradenomeille. Ja tulevaissuudessa suomi tarvitsee juuri yrityksiä! En usko että mollaaminen ja oman ammattitaidon aliarvioiminen auttaa työnhaussa yhtään. Kyllä tradenomeissakin jyvät akanoista erottuu jos jaksaa vaan markkinoida itseään oikealla tavalla ja asenne on kohdillaan. Kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä juuri valmistunut tradenomikaan voi päästä koulun penkiltä suoraan johatjan pallille, ensin on aloitettava perushommista. Mutta se juuri näyttää olevankin vikana ettei jakseta yrittää vaan tässäkin asiassa sama asenne, kaikki mulle, tässä, nyt ja heti. Uskon että kyllä töitä tekevälle riittää ja myös niitä oman alan!

• jätkä

On varmaan hieno olla uusi BBA,kuulostaa tosi hienolta ja varmasti näyttääkin upealta.Naurettavaa titteli-runoutta ja säälittävää kirjoittelua,menkää töihin!

• opiskelija

Koulutus tänä päivänä antaakin vain jonkinlaisen peruspätevyyden, jonka päälle rakentaa. Oli tutkintona KTM tai tradenomi, opintoja pitää myös osata suunnata opiskelun aikana erikoistumiseen. Tämän voi sitten toteuttaa työnhaussa.

Itseäni häiritsee se seikka, että amk-tasolla on suuria eroja jopa saman amkn eri linjojen sisällä, jotka kaikki valmistavat samaan tradenomi-titteliin (oli se sitten englanninkielinen BBA tai kaupan ja hallinnon tai tekniikan tradenomi).

Työnhakua kuitenkin ajatellen kaikki näyttävät olevan samalla linjalla: suhteet työllistymisessä eniten ratkaisevat. Siitä eteenpäin työsuhteessa aika nopeasti huomataan kuka on tutkintonsa eteen tehnyt työtä. Tässä sekä amkn sisäisten erojen ja yliopistojen sisäisten erojen suhde tulee vasta esille.

Itse hyvin työlään BBA-linjan valinneena työllistyminen on helpompaa jo sen pohjalta että pelikenttänä ei ole ainoastaan Suomi. Laajentaen tätä etua, epäilen suuresti että yliopistotason koulutus useimmissa tiedekunnissa on hyödynnettävissä laajempaan työnhakuun. Sitä voi sitten pohtia muissa yhteyksissä onko akateemisuudesta tutkinnossa hyötyä työelämässä. Itse pitäisin tätä jokaisen omana valintana, mikäli tutkimus miellyttää, yliopisto on hyvä valinta. Amk tutkimus on kuitenkin käytännön tasolla riittävää, oma opinnäytetyöni kuulemma menisi kauppakorkeassa läpi ilman ongelmia.

Toivon että enemmän panostettaisiin laatuun kuin määrään: kiintiöitä tulisi laskea. Tällä hetkellä ainoastaan muutamaan amkn tradenomilinjaan on vaikeampi päästä kuin yliopistotason kaupalliseen koulutukseen. Tasoa tulisi siis nostaa huomattavasti sekä rakennella joustavampia tutkintoja (tietotekniikan tradenomi on hyvä alku). Työelämässä jyvät lopulta erottuvat.

• elämä.
        opiskelija kirjoitti:

Koulutus tänä päivänä antaakin vain jonkinlaisen peruspätevyyden, jonka päälle rakentaa. Oli tutkintona KTM tai tradenomi, opintoja pitää myös osata suunnata opiskelun aikana erikoistumiseen. Tämän voi sitten toteuttaa työnhaussa.

Itseäni häiritsee se seikka, että amk-tasolla on suuria eroja jopa saman amkn eri linjojen sisällä, jotka kaikki valmistavat samaan tradenomi-titteliin (oli se sitten englanninkielinen BBA tai kaupan ja hallinnon tai tekniikan tradenomi).

Työnhakua kuitenkin ajatellen kaikki näyttävät olevan samalla linjalla: suhteet työllistymisessä eniten ratkaisevat. Siitä eteenpäin työsuhteessa aika nopeasti huomataan kuka on tutkintonsa eteen tehnyt työtä. Tässä sekä amkn sisäisten erojen ja yliopistojen sisäisten erojen suhde tulee vasta esille.

Itse hyvin työlään BBA-linjan valinneena työllistyminen on helpompaa jo sen pohjalta että pelikenttänä ei ole ainoastaan Suomi. Laajentaen tätä etua, epäilen suuresti että yliopistotason koulutus useimmissa tiedekunnissa on hyödynnettävissä laajempaan työnhakuun. Sitä voi sitten pohtia muissa yhteyksissä onko akateemisuudesta tutkinnossa hyötyä työelämässä. Itse pitäisin tätä jokaisen omana valintana, mikäli tutkimus miellyttää, yliopisto on hyvä valinta. Amk tutkimus on kuitenkin käytännön tasolla riittävää, oma opinnäytetyöni kuulemma menisi kauppakorkeassa läpi ilman ongelmia.

Toivon että enemmän panostettaisiin laatuun kuin määrään: kiintiöitä tulisi laskea. Tällä hetkellä ainoastaan muutamaan amkn tradenomilinjaan on vaikeampi päästä kuin yliopistotason kaupalliseen koulutukseen. Tasoa tulisi siis nostaa huomattavasti sekä rakennella joustavampia tutkintoja (tietotekniikan tradenomi on hyvä alku). Työelämässä jyvät lopulta erottuvat.

Ei elämä.

En käy ruotimaan, kun nettiin saa kirjoittamaa mitä vain haluaa, mutta EI ELÄMÄ.

En sano mitään, naureskelen vain itsekseni. Joku itkisi naurusta.

• alojen

Tuo on vain yksi ala jolla ongelma ilmenee. Oppilaitokset ovat haluttomia puhumaan sijoittumisesta tuetyn koulutuksen jälkeen tuleville hakijakandidaateilleen. Koska silloin tulisi työttömiä opettajia esim agronomien, käsityöalan, kaupallisen ja ammattikoulu insinöörialan laitoksista.

Olisi rehellistä kertoa että esim artenomeista työllistyy vain ehkä 10% alan työhön. Ressukat nuoret eivätymmärrä itse asiaa selvitellä hakiessaan. Koulutuksen järjestäjät laittavat hienoja mainoksia mm Hesariin ja niin pyrkivät luomaan mainoksella kuvaa kannattavasta koulutuspaikasta. Mainoksilla yleensä pyritään luomaan Mielikuvia(=puhutaan paskaa jossain määrin.)

Selvittäkää hyvät ihmiset itse alan työllisyys ja palkkaus tilanteet ETUKÄTEEN ennen kuin haette mihinkään koulutukseen. Jos sattuu työnteko ja raha kiinnostamaan. Ei tarvi sitten jonottaa sossun luukulla.

• Pöllö

Kajaanissa opiskelu AMK:ssa on ainut vaihtoehto paikallisille mamiksille, jotka eivät uskalla eivätkä pääse minnekkään muualle. Sitten vingutaan kun ei ole töitä, kun ne saamattomat ei uskalla lähteä kainuun korvesta muualle. Harjoittelun joku käy suorittamassa muualla, jopa ulkomailla, ja sitten tullaan taas takaisin ynisemään sossunluukulle. Ne on "entisiä" merkonomeja koko jengi. Kainuu tarvitsi tämän AMK:N aluepoliittisista syistä, ettei kaikki nuoriso siirtyisi etelä-suomeen, no nyt ne ei siiry sitten minnekkään vaan jäävät maakuntaan päivittelemään työttömyyttään. Mitä helvetin virkaa on kansainvälisellä koulutuksella kainuun korvessa. Vain harvalle töitä löytyy.

• Mörkö

Opetushallituksen piti joskus puuttua media-alankin ylikoulutukseen, mutta missä se näkyy? Media-alan oppilaitoksia syntyy kuin sieniä sateella ja pätevyyden tuntuu saavan joka ikisestä kansalaisopistosta. Tradenomien arvostus on sentään hieman suurempaa kuin merkonomien, mutta media-assistentit ja medianomit ovat työhönottajien mielessä useimmiten samalla linjalla. Media-alan "ammattilaisia" valmistuu siis liikaa sekä ammattikouluissa että ammattikorkeakouluissa, näin ollen meitä on kaksin verroin liikaa!

Tsemppiä tradenomit, te olette sentään päässeet otsikoihin asti ongelmanne kanssa.

• Tieteellisyys

Kauppatieteiden maisterin (KTM) ja tradenomin tutkinnon ero on siinä että KTM -tutkinnossa annetaan eväät tieteen harjoittamiseen.
      Siellä annetaan eväät soveltaa teoriaa käytäntöön, jotta pystyy itse kehittämään uutta. Huomaa ettei siis opiskella käytäntöä jota sovellettaisiin käytäntöön.

• Ekonomi

ja puhu tieteestä vasta sitten. Osa tutkielmista on samalla muotilla tehtyjä kopioita edellisestä, tosin tutkimuskohde vaihtuu.

• Muutos

Moro,
      Eihän koulutuksen sisältö ole ylen palttisesti muuttunut merkonomi ajoilta.
      Eu:n myötä täytyi yhtenäistää eri valtioden koulutukset, ja siitä seurauksena tradenomi nimike.
      Paras aloitus paikka on kaupan kassa uuni tuoreelle tradenomille! Siellä saa ruohonjuuri tason kaupallisen pohjan tuleville töille. Voihan olla että koulutus ei kannakkaan enempään!

• suvussa

Sukulaisten suosiminen työpaikalla

Jos sinulla on kokemuksia sukulaisten suosimisesta (työhön valinnassa) työpaikallasi, kerro siitä. Älä suoraan sano työpaikan nimeä, koska se ei ole asiallista. Voit kuitenkin sanoa sen oletko:

1)työssä yksityisessä firmassa
      2)kunnalla tai kuntayhtymällä
      3)seurakunnassa
      4)valtiolla
      5)muussa paikassa

On kiinnostavaa tietää minkä tyyppisissä työpaikoissa suosiminen on yleisintä. Kerro lisäksi onko työpaikkasi iso vai pieni, ja missä kaupungissa tai alueella se sijaitsee. Olisi kiinnostavaa tietää aiheuttaako sukulaisten suosiminen isoja ongelmia työilmapiirille työpaikallasi. Joutuuko suosittu henkilö kiusaamisen kohteeksi suoraan tai epäsuorasti, vai tapahtuuko päinvastaista.

• Liittoa vaihtanut

Tradenomiliitolla ei ole mitään sananvaltaa työelämässä. Itse sen karvaasti olen saanut kokea. Tuota samaa asiaa on hokenut niin kauan kuin muista ja siihen se edunvalvonta sitten jää valitettavasti

• Tradenomi

• ainoat oikeat muka alalla

Lastentarhanopettaja koulutuksen saaneet ovat kaikkein syvimmältä. Ollaan niin turhan tärkeitä ja ainoita oikeita alalla ettei kukaan muu voi niitä töitä muka tehdä, hävetkää koko historianne puolesta. Koko koulutushistorian he ovat pyrkineet aliarvioimaa muiden koulutusten merkitystä ja tasa-arvoisuutta alalla, vaikka itse ovat yksipuolisen koulutuksen esikuvia. Samalla alalla työskentelee paljon vaativampien kokemus- ja kouluksen omaavia sosiaalialan henkilöitä joilla on huomattavasti laajempi ammattitaito ja osaaminen. Sekös lastentarhaopettajia kismittää, varsinaisia kädenvääntäjiä. No onneksi saivat näpeilleen ihan ministeriöstä saakka, joka tyrmäsi heidän monopolihaaveensa. Suomessa sosiaalialan koulutus päihittää (Sosiaalikasvattajat jne) mennen tullen lastentarhanopettatien suppean osaamisalueen. En väheksy tällä kirjoituksella lastentarhan opettajien työtä vaan heidän asennettaan toista kautta alalle kouluttautuneita. Kannattaisi ottaa esimerkkiä muilta aloilta. On monta tietä edetä uralla ja koulutusmaailmassa samaan ammattitaitoon.

• Joku roti
        ainoat oikeat muka alalla kirjoitti:

Lastentarhanopettaja koulutuksen saaneet ovat kaikkein syvimmältä. Ollaan niin turhan tärkeitä ja ainoita oikeita alalla ettei kukaan muu voi niitä töitä muka tehdä, hävetkää koko historianne puolesta. Koko koulutushistorian he ovat pyrkineet aliarvioimaa muiden koulutusten merkitystä ja tasa-arvoisuutta alalla, vaikka itse ovat yksipuolisen koulutuksen esikuvia. Samalla alalla työskentelee paljon vaativampien kokemus- ja kouluksen omaavia sosiaalialan henkilöitä joilla on huomattavasti laajempi ammattitaito ja osaaminen. Sekös lastentarhaopettajia kismittää, varsinaisia kädenvääntäjiä. No onneksi saivat näpeilleen ihan ministeriöstä saakka, joka tyrmäsi heidän monopolihaaveensa. Suomessa sosiaalialan koulutus päihittää (Sosiaalikasvattajat jne) mennen tullen lastentarhanopettatien suppean osaamisalueen. En väheksy tällä kirjoituksella lastentarhan opettajien työtä vaan heidän asennettaan toista kautta alalle kouluttautuneita. Kannattaisi ottaa esimerkkiä muilta aloilta. On monta tietä edetä uralla ja koulutusmaailmassa samaan ammattitaitoon.

Lastentarhanopettajien palkkaus on yliopistokoulutuksesta huolimatta niin huono, että on vain harvinaisen OIKEIN, että he sentään edes vievät työpaikat amispissisten nenän edestä.

• sama juttu

Sama juttu on keittiön opiskelun laita. Pelkällä ammattikoulun tutkinnolla et kelpaa enää mihinkään.. Keittiötyöntekijä tutkinnolla et kelpaa edes keittiöapulaiseksi.

• ... ja upposi!

On siis tradenomeilla aikaa ja haluja käydä aiheesta keskusteluja :)

Aloittaneessa kommentissa piilee suuri viisaus.

• Thomas

Myös insinöörejä koulutetaan liikaa. Aloituspaikkoja on avan liikaa. Suurelle osalle ei löydy koulutusta vastaavaa työtä. Opiskelijatasolla toimenpiteisiin on jo ryhdytty, mutta saa nähdä mitä se auttaa. Laatu ennen määrää!

• mmra

Ettei pätis vanha viisaus että kun heität kiven väkijoukkoon se osuu merkonomiin -> uudessa muodossa osuukin tradenomiin! Samat opit molemissa, ei tuolla kovin syvällistä tietoa & ajattelua anneta eikä vaadita, lukekaa vaikka koulutusohjelmien lopputöitä, aivan kuralla pääsee
      "läpi".

Jälkikäteen ajateltuna oli ihan oma etu, etteivät yo-todistuksen pisteet riittäneet tradenomiopintoihin, jouduin hankkiutumaan pääsykokeella kauppakorkeaan ja jopa valmistuin aikanaan.

• tiet.käs.trade

Itse valmistuin viime vuonna tietojenkäsittely-tradenomiksi ja sain palkallisen työharjoittelupaikan jossa myös edelleen siis työskentelen, ohjelmistotestaajana.

Ryhmästämme on alalle työllistynyt hieman yli puolet ja muihin hommiin (kaupan/hallinnon puolelle) sitten loput. Tosin kaikilla meillä oli jo ennestään aika vahva työkokemus, muualta kun IT-alalta kuitenkin.

Itse olin koulutukseen varsin tyytyväinen, sain sellaisen työn millaista halusinkin ja palkka edut ovat tosi hyvät. Palkkani on sama kuin yrityksessämme samoissa tehtävissä toimivilla insinööreillä ja maistereilla, mutta meillä maksetaan enemmänkin todellisten taitojen mukaan eikä tuijoteta sitä että mistä koulusta on paperinsa saanut. Ja tämäkös on välillä näitä meidän maistereita kiukuttanut :)

Mutta se on kyllä totta että aivan liikaa meitä tradenomeja pukkaa joka koulusta nykyää, kaikille ei vaan yksinkertaisesti riitä töitä. Tosin tiet.käs.puolella, ainakin kotikaupungissani, työllistymisaste on ollut hyvä, muusta osasta suomen maata en sitten tiedä mitään..

• Kaikki on kiinni itsestä!

Ihan hirvittää, kun lukee näitä viestejä. Itse valmistuin tradenomiksi vuonna 2001, jolloin niitä ei vielä niin älyttömästi ollut ja pääsin heti koulutusta vastaaviin töihin. Olin kuitenkin tietoinen, että niitä koko ajan valmistuu liukuhihnalta, ja että nyt täytyy tarttua työelämään, että erottuu myöhemmin valmistuvista lukuisista tradenomeista. Nykyään tutkinto on niin liukuhihnatavaraa, että jos kirjoittaisin työhakemuksen, mainitsisin tutkinnon yhtä ohimennen, kuin ylioppilastutkinnon tai varusmiespalveluksen, ja antaisin pääpainon pääpainon työkokemushistorialle. Hyvä työkokemus on kuitenkin se, jota työmarkkinoilla arvostetaan. Jokaisen ihmisen työkokemus on yksilöllinen, ei liukuhihnatuote, toisin kuin joku tradenomi-tutkinto.

• Robert

Kaikkien opiskelemaan lähtevien pitäisi miettiä ensimmäisenä, että onko tavoiteltava opiskelupaikka, ammatti tai työ se elämäntyö. Kukaan ei varmasti halua opiskella tai tehdä työtä vasten tahtoaan, ei edes pakonomaisesti. Tämähän näkyy työn jäljessäkin ja muussa sosiaalisessa kehityksessä, sekä käyttäytymisessä.

Miksi siis esim. opiskella jotain sellaista mikä ei edes työllistä. Tuntuu vain, että nykyajan nuoret eivät ole riittävän kypsiä tekemään päätöksiä elämässään itsenäisesti. Tuijotetaan liikaa mm. opiskelukaveriin tyylillä, "että kun nyt kaverikin meni opiskelemaan, niin miksen minäkin menisi”. Missä siis oma tahto?.

Itsenäisyys on katoavaa, jolloin ollaan liian riippuvaisia kavereiden seurasta, mielipiteestä ja jopa vanhempien suostuttelustakin kuten ollaan nähty.

Nykyään vaan opiskellaan ihan opiskelun ilosta vaikka se ei työllistäisikään. On myös tapauksia jotka haluavat ns. opiskella ikänsä ja itse työelämään ei tule todellista tuntumaa. Tällöin on vaarana vieraantua työmarkkinoilta.

Itse seuraan tarkkaan työnhakijoilta aikaisempaa työkokemusta ja monipuolisempaa opiskelua. Vivahteikkuutta ja moniosaamista näkee vähän samoin kuin myös omaa kehua.

• Nimetön

katsos kun se on niin et 2/3 osaa Suomen tosi myyjistä ja alan huipuista ja omistajista ei oo koskaan ns. tradenomeja tai kauppakoulun yms. olleita. Et sillee.. Koulu on siis hyvä mut ei me kaikki voida olla taivaassa vai, voisko mennä paska duuniin vaikka raksalle, ei ... apuva

• joopa
        Nimetön kirjoitti:

katsos kun se on niin et 2/3 osaa Suomen tosi myyjistä ja alan huipuista ja omistajista ei oo koskaan ns. tradenomeja tai kauppakoulun yms. olleita. Et sillee.. Koulu on siis hyvä mut ei me kaikki voida olla taivaassa vai, voisko mennä paska duuniin vaikka raksalle, ei ... apuva

Yhtä hyvin kukaan ei ole seppä syntyessään. Koulutus nyt antaa jonkinlaista ohjeistusta työelämään ja ehkä siinä samalla saa jonkun tason itseluottamustakin.

• Karabat

Oikein käy sääliksi yhtä tuttua, joka aloitti tradenomiopinnot viime syksynä Lahden AMK:ssa.

Tämä neitokainen suoritti lukion aina rimaa hipoen lopulta muistaakseni B:n papereilla ja keskiarvolla n. 7.

Nyt hän saa tradenomiopinnoistaan ykkösiä, kakkosia ja kolmosia. (1-5) Välillä tämä tuttava on itsekkin ihmetellyt, mitä hän oikein alalla tekee, kun mikään ei tunnu edes kiinnostavan. Markkinointiin se kai suuntautuu.

Tällaisten tapausten kohdalla ei voi muuta sanoa, kuin että tervemenoa seuraavat 3 vuotta. Mitä on odotettavissa työelämässä?

Ja niin, persoonallisuushan sitten tietysti ratkaisee työllistymisessä taas kaiken. hevon vitut sanon minä. Jos ei meinaa edes kesäduunia uskaltaa hakea kuin sähköpostilla (ei viitsi mennä henkilökohtaisesti tapaamaan, tai edes soittamaan) niin voi ristus..

Mutta tällasta. Itsekkin opiskelen amk:ssa, mutta onneksi alalla, jolta valmistuu noin 60 ihmistä Suomesta vuosittain. Työllistyminen ei tule olemaan ongelma.

• AMK

meikä lukee kansainvälist kauppaa - venäjän kauppaan suuntautuneena, ja tavoite on tulevaisuudes tehä pisnestä venäjän suuntaan. katotaan sitte, että tekeekö tää tradenomi rahaa! syksyl kutsuu Pietari (vaihtoon).

• okei

Itse opiskelin vaihdossa myös Pietarissa, hyvin sai ovarit läpi. Vaikka paikallinen opetuksen taso englanniksi on todella huonoa. Kielikursseista yms oli apua.

Työllistyminen sitten Venäjän kaupan taidoilla on aivan eri asia. Hesarissa kuukausi sitten muutamat valmistuneet valittivat töiden vähyyttä ja joutuivat hanttihommiin assistenteiksi hyvillä taustoilla ja kielitaidolla.

Nykyään kielitaito ei kuitenkaan merkitse enää niin suuresti: erikoistuminen on tärkeämpää. Itse joudun lähtemään maasta parempien töiden toivossa, onni onnettomuudessa että luin englanninkielisen tutkinnon.

• Eutanaatikko

Näin ei tulisi liikaa tradenomeja edes pyrkimään tradenomikoulutukseen!

• Veronmaksaja

ja annetaan 5%:n veronalennus kaikille!

• kaikille!
        Veronmaksaja kirjoitti:

ja annetaan 5%:n veronalennus kaikille!

Kaikille työmiehille, ei marjanpoimijoille ja kahvinkeittäjille.

• äiti

Nyt minä vasta huolestunkin tyttäreni työhön pääsystä, kun lueskelin näitä viestejä. Hän on opiskellut englanninkielisen koulutusohjelman mukaan ja valmistuu nyt keväällä. Voi hyvä tavaton, hirvittää jos sitä ensimmäistäkään työpaikkaa ei löydy, niin miten vastavalmistuneelle käy? Opiskelut ovat sujuneet vallan mainiosti, mutta karu totuus taitaa olla se, ettei hyväkään todistus vielä takaa työpaikkaa.

• nomi

Hyvä ihmiset! Eikö ole aika ennustettavissa oleva asia, että kun jostakin vähennetään ja johonkin lisätään niin tasapaino järkkyy. Näin on käynyt kun merkonomeja ei kouluteta ja koulutuksen painopiste on siirtynyt tradenomikoulutukseen. Nyt tradenomeille on siirtymässä merkonomien tehtävät. Tämä ei ole mikään ihme sillä ekonomeillekaan ei enää löydy kuin kaupankassa tehtäviä. Sama ilmiö on tapahtunut insinöörien osalla.Teknikoista on pulaa kun insinöörien määrä lisääntyy ja päät hakkaavat yhteen. ELI EIKÖ MENE KAALIIN, ETTÄ YLIKOULUTTAMINEN ON RESURSSIEN VÄÄRINKÄYTTÖÄ!!! Tällä hetkellä on ammattimiehistä kuten metallipuolella ja palkkakin on parempaa tasoa kuin tradenomeilla keskimäärin.

• oman elämänsä herra

En ymmärrä miksi ihmiset olettavat pelkän tutkinnon avulla pääsevänsä töihin. Koulutus on tärkeää, on se sitten toisen asteen/AMK/Korkeakoulu/Yliopisto-pohjaista. Jokaisen oma asia on sitten kuinka koulutustaan käyttää hyödykseen urallaan/elämässään. Myös henkilön persoona ja asenne vaikuttaa työn saantiin ja uralla etenemiseen.

On totta, että moneen kouluun on helppo päästä, pääsiväthän lukioonkin lähes kaikki, jotka vähänkään jaksavat opiskella. Tämän takia ei kuitenkaan kenelläkään ole oikeus väheksyä sitä työn ja opin määrää, jonka henkilö koulussaan suorittaa. Monet eivät jaksa suorittaa yhtään mitään loppuun saakka. Moni asia on helppo päästää suustaan ulos, mutta elämässä ei pärjää pelkällä suun koputtamisella.

• tradenomi myös

Totta on että liikaa koulutetetaan niitä! Ei mitään mieltä touhussa. Niitä on sitten joka
      Siwan kassalla ym kun ei riitä millään kaikille
      koulutusta vastaavaa työtä.
      Asun Tampereella, olen työkokemusta saanut tradenomi, mutta kylllä noista vähistä työpaikoista saa tapella kädet verillä!

Olen ihmetellyt samaa monta vuotta.

• alotuspaikkojen

suurista määristä kiukuttelevista, puolet olisi jäänyt "rannalle", mikäli jo nyt toimittas kuten te haluatte.

Älkää alkako pilaamaan nuorilta opiskelupaikkoja.

Itseäni tämä asia ei koske. Sillä olen noin 30-vuotias tradenomi, joka on perustanut oman firman saadakseen kunnon elatuksen perheelleen. Mutta hyvä olisi, että halukkailla olisi mahollisuus päästä hyviin koulutuksiin.

PS: Kaikki ei voi olla pomoja, joten perusta oma firma ja tule toimitusjohtajaksi välittömästi.

• Trdnmi, työtön, ofc.

"Eikös se merkonomi ole sellainen pianon päällä oleva häkkyrä, joka naputtaa tahtia?"

HAHAHAHAHA.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe