Tesla valmisti 509737 autoa vuonna 2020. 2019 vain n. 367500. Koronasta huolimatta melkoista kasvua!
2020 Q4 Tesla valmisti peräti 179757 autoa. 2021 kesällä valmistuu kaksi uutta autotehdasta aiempien kahden lisäksi, joten 2021 Teslan pitäisi yltää miljoonan auton lukemiin.
Kun kaikki neljä tehdasta ovat joskus (2024-2025?) täydessä tuotannossa, Teslan pitäisi voida valmistaa n. 5.5 miljoonaa autoa vuodessa. Vuonna 2030 Tesla uhoaa valmistavansa peräti 20 miljoonaa autoa vuodessa — uskon kun näen. Vertailun vuoksi Toyota valmisti 8.8 miljoonaa autoa viime vuonna.
Hyvä, että Tesla pääsee viimeinkin eroon surullisenkuuluisasta Fremontin "tehdasteltasta". Tämän laatu kun on ollut mitä sattuu... Mutta tilapäisratkaisu oli tavallaan ymmärrettävää kysynnän ollessa moninkertainen valmistuskapasiteettiin nähden.
Niin tai näin, Teslasta on epäilemättä melko pian tulossa yksi maailman suurimmista valmistajista.
Tesla valmisti 509737 autoa vuonna 2020
32
80
Vastaukset
- Anonyymi
En tule olemaan kovin yllättynyt, kun Teslasta tulee maailman suurin valmistaja jo kuluvalla vuosikymmenellä. Toyota on todellisessa vaarassa, ja ovat sen selvästi huomanneet viimeaikaisista sekavista tiedotteista ja herra Toyodan kommenteista päätellen.
- Anonyymi
Musk lupasi kauan sitten 2020 valmistuvan 500000 autoa. Ja kantorakettien laskeutuvan rakettimoottorilla. Kummatkin hurjat lupaukset ovat tulleet nyt toteen.
Jos joku automarkkinat pystyy valtaamaan, on vaikea kuvitella sen olevan kukaan muu kuin Elon Musk. Tämän päivän Edison ja Henry Ford. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Musk lupasi kauan sitten 2020 valmistuvan 500000 autoa. Ja kantorakettien laskeutuvan rakettimoottorilla. Kummatkin hurjat lupaukset ovat tulleet nyt toteen.
Jos joku automarkkinat pystyy valtaamaan, on vaikea kuvitella sen olevan kukaan muu kuin Elon Musk. Tämän päivän Edison ja Henry Ford.Ja niin kovin monia lupauksia joille on naurettu, eikä ne koskaan toteudu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja niin kovin monia lupauksia joille on naurettu, eikä ne koskaan toteudu.
Ei koskaan on kovin pitkä aika. Melkoisen monta kertaa Musk on jo hiljentänyt naureskelijat toteuttamalla muka mahdottoman idean.
- Anonyymi
Entä sitten?
- Anonyymi
Jee. 509.000 autoa on 1/20 osa siitä automäärästä jonka VW ja Toyota tekivät. Teslan liikevaihto ja liikevoitto on edelleen samaa luokkaa mitä bämä isot pelurit käyttävät toimistotarvikkeisiin.
- Anonyymi
Ilmankos kilpailijoilla ei riitä rahat hyvien sähköautojen kehittämiseen. Kaikki kuluu toimistotarvikkeisiin!
- Anonyymi
Ensi vuonna pääset sanomaan 1/10 osa, sitten vuoden-parin päästä 1/5 osa. Ei ole kauan siitä, kun Teslan tuotanto oli vain prosentin autojätteihin verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensi vuonna pääset sanomaan 1/10 osa, sitten vuoden-parin päästä 1/5 osa. Ei ole kauan siitä, kun Teslan tuotanto oli vain prosentin autojätteihin verrattuna.
Kuinka kauan Teslalta meni tuon 500.000 sähköauton vuosituotannon rakentamiseen? VW:n Zwickaun tehdas tehdas aloitti tuotannon vuosi sitten ja tänä vuonna se tuottaa 330.000 sähköautoa. Ja se on vain yksi tehdas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka kauan Teslalta meni tuon 500.000 sähköauton vuosituotannon rakentamiseen? VW:n Zwickaun tehdas tehdas aloitti tuotannon vuosi sitten ja tänä vuonna se tuottaa 330.000 sähköautoa. Ja se on vain yksi tehdas.
Ei voi oikein verrata, koska Teslalla ei aiemmin ole ollut resursseja.
Teslan Berliinin tehdas tulee tuottamaan täydellä kapasiteetilla 2 miljoonaa autoa vuodessa.
Oletettavasti tähän menee pari kolme vuotta. Ja se on vain yksi tehdas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi oikein verrata, koska Teslalla ei aiemmin ole ollut resursseja.
Teslan Berliinin tehdas tulee tuottamaan täydellä kapasiteetilla 2 miljoonaa autoa vuodessa.
Oletettavasti tähän menee pari kolme vuotta. Ja se on vain yksi tehdas.Hmm. Zwickaun tehdas tuottaa jo nyt tuon 330.000 autoa vuodessa ja Teslan sivujen mukaan Berliinin tehdas kasaa vuodessa sitten joskus 500.000 autoa. Komponetteja voi valmistua useampaan autoon, mutta valmiita autoja ei enempää vamistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm. Zwickaun tehdas tuottaa jo nyt tuon 330.000 autoa vuodessa ja Teslan sivujen mukaan Berliinin tehdas kasaa vuodessa sitten joskus 500.000 autoa. Komponetteja voi valmistua useampaan autoon, mutta valmiita autoja ei enempää vamistu.
Berliinin tehtaan kapasiteettia lisätään vaiheittain. 500000 on yksi niistä vaiheista. 2 miljoonaa lopullinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi oikein verrata, koska Teslalla ei aiemmin ole ollut resursseja.
Teslan Berliinin tehdas tulee tuottamaan täydellä kapasiteetilla 2 miljoonaa autoa vuodessa.
Oletettavasti tähän menee pari kolme vuotta. Ja se on vain yksi tehdas.Aika näyttää ja paljon voi sitä ennen mennä munilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika näyttää ja paljon voi sitä ennen mennä munilleen.
Niinpä voi, ihan merkistä riippumatta. Teslalla on nyt 4-5 vuoden etumatka, mutta ei se tarkoita että Volkswagen on tuhoon tuomittu. Tai mikään muukaan merkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka kauan Teslalta meni tuon 500.000 sähköauton vuosituotannon rakentamiseen? VW:n Zwickaun tehdas tehdas aloitti tuotannon vuosi sitten ja tänä vuonna se tuottaa 330.000 sähköautoa. Ja se on vain yksi tehdas.
Teslan historia alkaa vuodesta 2003 eli 17 vuotta sitten. Suhteuta tästä eteenpäin tuotannon määrä edellä mainittuun.
- Anonyymi
Silti Teslan pörssiarvo on kolminkertainen Toyotaan verrattuna. Siitä näkee suoraan, mihin sijoittajat uskovat ja pistävät rahojaan kiinni.
- Anonyymi
Pörssiarvoltaan Tesla on arvokkaampi, kuin 10 suurinta autonvalmistajaa yhteensä. Sijoittajilla ei taida usko riittää muiden valmistajien tulevaisuuteen. Mukaan lukien VW ja Toyota.
- Anonyymi
"Ei voi oikein verrata, koska Teslalla ei aiemmin ole ollut resursseja."
Juurikin näin. Automaailman jättiläisillä näitä resursseja on. Asiakakunta joka on ostanut 10 miljoona autoa vuodessa.
Völsun ja Tojon ei tarvitse etsiä yhtään uutta asiakasta ja silti ne myyvät 10 miljoonaa sähköautoa vuodessa kun sen aika tulee. Tesla joutuu etsimään kaiken kasvunsa muiden tontilta.- Anonyymi
Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne kun eniten resursseja onkin yhtäkkiä Teslalla. 10 miljardinkin osakeanti menisi hetkessä läpi. Ja lähes nollakorkoista lainaa Tesla saa aivan niin paljon kun kehtaa pyytää.
Se on etu firmalla, jolla on alan paras tase, vähiten velkaa ja suuri markkina-arvo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne kun eniten resursseja onkin yhtäkkiä Teslalla. 10 miljardinkin osakeanti menisi hetkessä läpi. Ja lähes nollakorkoista lainaa Tesla saa aivan niin paljon kun kehtaa pyytää.
Se on etu firmalla, jolla on alan paras tase, vähiten velkaa ja suuri markkina-arvo.Pieniä on silakat joulukaloiksi. VW on käyttänyt
jo nyt noin 40 miljardia MEB platformiin ja seuraavna viitenä vuotena sähköautoihin käytetään 60 miljardia.
Ilman mitään osakeantia.
https://www.dw.com/en/volkswagen-to-spend-60-billion-on-switch-to-electric-cars/a-51270701
Aivan normaalia bisnestä jota VW on tehnyt jo vuosikymmeniä ja jolla tuotetaan 11 miljoonaa autoa joka vuosi. Yhä enemmän sähköautoja ja vähemmän polttiksia.
Ja tiedoksi ettei tämä ole mitenkään erityistä Volsulle vaan se on kehittänyt aina teknologiaa isolla kädellä. Viime vuosina se raha on laitettu sähköautoihin vanhan teknologia sijaan. Kyseessä ei ole mikään erityinen voimanponnistus, ainoastaa saman rahan sijoittaminen uuteen kohteeseen.
Mutta ei hätää Teslan leirissä. VW on aina sanonut ettei se halua tappaa Teslaa vaan kasvaa Teslan rinnalla sähköautomarkkinoilla. Kummallekin löytyy varmasti tilaa nopeasti kasvavilla markkinoilla. Tesla tekee sähköautoja miljonääreille. VW tekee sähköautoja miljoonille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieniä on silakat joulukaloiksi. VW on käyttänyt
jo nyt noin 40 miljardia MEB platformiin ja seuraavna viitenä vuotena sähköautoihin käytetään 60 miljardia.
Ilman mitään osakeantia.
https://www.dw.com/en/volkswagen-to-spend-60-billion-on-switch-to-electric-cars/a-51270701
Aivan normaalia bisnestä jota VW on tehnyt jo vuosikymmeniä ja jolla tuotetaan 11 miljoonaa autoa joka vuosi. Yhä enemmän sähköautoja ja vähemmän polttiksia.
Ja tiedoksi ettei tämä ole mitenkään erityistä Volsulle vaan se on kehittänyt aina teknologiaa isolla kädellä. Viime vuosina se raha on laitettu sähköautoihin vanhan teknologia sijaan. Kyseessä ei ole mikään erityinen voimanponnistus, ainoastaa saman rahan sijoittaminen uuteen kohteeseen.
Mutta ei hätää Teslan leirissä. VW on aina sanonut ettei se halua tappaa Teslaa vaan kasvaa Teslan rinnalla sähköautomarkkinoilla. Kummallekin löytyy varmasti tilaa nopeasti kasvavilla markkinoilla. Tesla tekee sähköautoja miljonääreille. VW tekee sähköautoja miljoonille."Mutta ei hätää Teslan leirissä. VW on aina sanonut ettei se halua tappaa Teslaa vaan kasvaa Teslan rinnalla sähköautomarkkinoilla. Kummallekin löytyy varmasti tilaa nopeasti kasvavilla markkinoilla. Tesla tekee sähköautoja miljonääreille. VW tekee sähköautoja miljoonille."
Kyllä sekä Tesla että VW tekevät sähköautoja miljoonille. Teslahan aikoo kasvattaa tuotannon 20 miljoonaan autoon vuonna 2030! Erona on toistaiseksi vain se, että Teslan kate sähköautoa kohti on 27.7% ja VW:in n. -10%. VW siis myy ID.3:sta ja ID.4:sta roimalla tappiolla.
Silti tilaa on varmasti molemmille. VW:n Herbert Diess ja Elon Musk ovat varsin hyvää pataa keskenään. Niin hyvää, että huhuja VW:n ja Teslan liittoutumisesta on aina silloin tällöin tullut esiin.
Tässä Musk ja Diess testaavat ID.3:sta yhdessä: https://www.youtube.com/watch?v=NNFxPqFthB4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta ei hätää Teslan leirissä. VW on aina sanonut ettei se halua tappaa Teslaa vaan kasvaa Teslan rinnalla sähköautomarkkinoilla. Kummallekin löytyy varmasti tilaa nopeasti kasvavilla markkinoilla. Tesla tekee sähköautoja miljonääreille. VW tekee sähköautoja miljoonille."
Kyllä sekä Tesla että VW tekevät sähköautoja miljoonille. Teslahan aikoo kasvattaa tuotannon 20 miljoonaan autoon vuonna 2030! Erona on toistaiseksi vain se, että Teslan kate sähköautoa kohti on 27.7% ja VW:in n. -10%. VW siis myy ID.3:sta ja ID.4:sta roimalla tappiolla.
Silti tilaa on varmasti molemmille. VW:n Herbert Diess ja Elon Musk ovat varsin hyvää pataa keskenään. Niin hyvää, että huhuja VW:n ja Teslan liittoutumisesta on aina silloin tällöin tullut esiin.
Tässä Musk ja Diess testaavat ID.3:sta yhdessä: https://www.youtube.com/watch?v=NNFxPqFthB4Tesla menettänyt merkittävästi markkinoita Euroopassa muille sähköautomerkeille Model 3 osalta.
Analyytikot varoittavat Teslan osakekuplasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla menettänyt merkittävästi markkinoita Euroopassa muille sähköautomerkeille Model 3 osalta.
Analyytikot varoittavat Teslan osakekuplasta.Myös Musk on fiksuna ihmisenä kommentoinut Teslan osakkeen olevan ylihintainen.
- Anonyymi
Ja sen lisäksi, aivan huvikseen VW tekee tällaisia autoja
Bugatti
https://www.bugatti.com/media/news/2019/bugatti-breaks-the-300-mph-barrier/
ID.R
https://www.youtube.com/watch?v=2aY3uhARp0A
XL1
https://www.youtube.com/watch?v=bE2I21HC6Ys
Aivan vaan siitä huvista että se osaa ja voi tehdä tällaisia autoja.- Anonyymi
Teslalla taas tulee tänä vuonna ihan sarjavalmistukseen Model S Plaid. 320 km/h, 2s 0-100 km/h, 840 km toimintamatka, yms. Ihan tavallisen (sedan) henkilöauton näköinen, kokoinen ja muotoinen.
Urheilullinen Tesla Roadster on myös tulossa, mutta Muskin mukaan tämä on "jälkiruoka", kun muut projektit ovat hyvällä tolalla. Roadster varmaan häviää Bugatille huippunopeudessa (vain 400 km/h), mutta kiihdytyksissä Bugatit sun muut jäänevät kauas taakse. Roadsterin virallinen kiihtyvyys on 1.9s 0-100, mutta huhutaan jopa 1s 0-100 km/h. Todellisia speksejä ei ole julkistettu, saa nähdä -- kukaan ei taida uskoa, että Roadsterin kiihtyvyys tulee jäämään noin lähelle Model S Plaidia.
Aivan vaan siitä huvista, että Tesla osaa ja voi tehdä tällaisia autoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslalla taas tulee tänä vuonna ihan sarjavalmistukseen Model S Plaid. 320 km/h, 2s 0-100 km/h, 840 km toimintamatka, yms. Ihan tavallisen (sedan) henkilöauton näköinen, kokoinen ja muotoinen.
Urheilullinen Tesla Roadster on myös tulossa, mutta Muskin mukaan tämä on "jälkiruoka", kun muut projektit ovat hyvällä tolalla. Roadster varmaan häviää Bugatille huippunopeudessa (vain 400 km/h), mutta kiihdytyksissä Bugatit sun muut jäänevät kauas taakse. Roadsterin virallinen kiihtyvyys on 1.9s 0-100, mutta huhutaan jopa 1s 0-100 km/h. Todellisia speksejä ei ole julkistettu, saa nähdä -- kukaan ei taida uskoa, että Roadsterin kiihtyvyys tulee jäämään noin lähelle Model S Plaidia.
Aivan vaan siitä huvista, että Tesla osaa ja voi tehdä tällaisia autoja."Roadsterin virallinen kiihtyvyys on 1.9s 0-100, mutta huhutaan jopa 1s 0-100 km/h. Todellisia speksejä ei ole julkistettu, saa nähdä"
Kiihtyvyys suoralla tiellä ei juurikaan vaadi osaamista autonrakentamisesta. Siksi amerikkalaiset ovat keskittyneet drag racingiin ja kilpasarjoihin joissa on vain loivia mutkia yhteen suuntaan.
Palataan asiaan sitten kun Tesla tekee auton joka on edes lähellä ID.R:n suorituskykyä radalla. Tai kilvissä olevista autoista Lamborghini Aventador SVJ. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Roadsterin virallinen kiihtyvyys on 1.9s 0-100, mutta huhutaan jopa 1s 0-100 km/h. Todellisia speksejä ei ole julkistettu, saa nähdä"
Kiihtyvyys suoralla tiellä ei juurikaan vaadi osaamista autonrakentamisesta. Siksi amerikkalaiset ovat keskittyneet drag racingiin ja kilpasarjoihin joissa on vain loivia mutkia yhteen suuntaan.
Palataan asiaan sitten kun Tesla tekee auton joka on edes lähellä ID.R:n suorituskykyä radalla. Tai kilvissä olevista autoista Lamborghini Aventador SVJ.Jaahas, en ole henkilökohtaisesti päässyt Roadsteria radalla testaamaan. Olisin kyllä veikannut sen olevan tarkoitukseen melko sopivan?
Mistä olet kuullut ettei Roadster sovellu tuollaiseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaahas, en ole henkilökohtaisesti päässyt Roadsteria radalla testaamaan. Olisin kyllä veikannut sen olevan tarkoitukseen melko sopivan?
Mistä olet kuullut ettei Roadster sovellu tuollaiseen?Tarkoitin sitä että kiihtyvyysarvot eivät kerro auton suorituskyvystä kovinkaan paljon. Ratakierroksen aika esim Nordschleifelta tai joltain yleisesti käytetyltä referenssiradalta kertoo paljon enemmän siitä kuinka nopea auto on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin sitä että kiihtyvyysarvot eivät kerro auton suorituskyvystä kovinkaan paljon. Ratakierroksen aika esim Nordschleifelta tai joltain yleisesti käytetyltä referenssiradalta kertoo paljon enemmän siitä kuinka nopea auto on.
Pitää odotella vielä Roadsteria. Veikkaan sen olevan melkoisen vikkelä radalla. Mutta vasta 1-3 vuoden päästä tiedämme. Tesla kun ei koske Roadsterin kehittelyyn, ennen kuin rahasampoautot ovat hyvällä mallilla.
- Anonyymi
500000 autoa tehty, niistä tuloja 721 M$. Pahasti persnettoa. Onneksi Teslan tulot tulevat suurelta osalta päästökredittien myynnistä toisille autofirmoille. Siitä 1600 M$.
Aika erikoinen liiketoimintakonsepti autotehtaalle.- Anonyymi
Ihan fiksua käyttää voitot nopeaan laajenemiseen. Tesla on kyllä autoista saanut hyvin tuloja, mutta ne ovat myös menneet tuotekehitykseen ja nopeaan laajenemistahtiin.
- Anonyymi
Teslan tuottohan ei tule autoista vaan pääosin päästö-krediiteistä joita muut autotehtaan ostavat.
Tämä kauppa vähenee ja loppuu kun muut autotehtaat alkavat tehtailemaan (hah) omia sähköautojaan.
Tesla voisi myös panostaa laatuun ettei esim. korin pellit ja niiden väliset raot ole vähän kuin miten sattuu.
Ja mites näiden sähköautojen osalta se akkutekniikka; Tesla on panostanut kamalasti litium-pohjaiseen juttuun, tehtailevat akkuja urakalla. Litiumin keräys kuluttaa alueilla missä sitä tehdään viimeiset makean veden varastot, ja muutenkin aiheuttaa kosmiset ympäristökatastrofit.
Ja vielä, katsotaan mitenkä hienosti sähköautot toimii kun se seuraava Carringtonin Event kolahtaa. Kyseessä ei ole jos, kyseessä on koska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865