Rakasta Puitasi

Anonyymi

No, eiväthän metsän puut kenenkään omia ole, toenperrään (ne kuuluvat kaikille ja kaikelle), mutta rakasta silti: älä koske niihin, ne imevät ilmakehästä hiiidioksidia ja tuottavat yhteyttämisen kautta kaikelle elolliselle välttämätöntä happea. Älä siis omien itsekkäiden ja lapsenomaisten mielihalujesi (mm. vatsan kasvatus, uusi auto, thaikun lomat ymym.) vuoksi tapa Puita. Opi tyytymään kohtuuteen.

12

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maksettu on omasta metsästä(puista), kesällä tulloo taas peura tekemään kansalle p@skapaperin raaka-ainetta, ja tulloo sieltä jokunen lankkupuukin matkaan.

    • Anonyymi

      Kappas, olet taas palannut. Kävikö raskaaksi, kun muodikas cityihmisen viininlipittely pitääkin tehdä corona-aikaan kotona, jolloin ’maailmanparantamisesi’ toisten kustannuksella kaikuu tyhjille seinille. Lähipuistosi muutamien puiden ( jota lienet metsäksi kutsut) tuijottelu kyllästyttää....

      Muuten metsäni puut eivät sinulle kuulu, kuten ei kenellekään muullekaan. Sinä et niiden eteen ole tikkuakaan ristiin laittanut etkä edes tiedä missä ne ovat. Miksi ne muka sinulle ja kaikille muillekaan kuuluisivat?

      Lopeta heti kaikkien puupohjaisten tuotteiden käyttö, joita juuri nytkin lähes varmasti hyödynnät parhaillasi. Voithan yrittää vaihtaa niitä uusiutumattomien raaka-aineiden, kuten vaikkapa muovin, tms, tuotetuilla jutuilla. Sehän sitä aatteesi mukaista luonnon suojelua olisi.

    • Anonyymi

      Joko keväällä hamstraamisesi vessapaperit ovat loppuneet? Jatkossa varmaan luovut koko vessapaperista, koska nehän on tehty puusta. Joko suoraan puusta tai kierrätyksen kautta.
      Ja muista sitten pyyhkiessäsi käyttää vasenta kättä....

      Vai eikö puuta säästävät toimenpiteet koskekaan sinua?

      • Anonyymi

        On sinulla lupa pyyhkiä aunuksesi edelleen suomalaisella vessapaperilla. Penäsin vain kohtuutta kuluttamiseen - suomalaisella kulutustavalla maapalloja pitäisi olla kuusi, maailman nykyiselle väkimäärälle. Että sellaisia "irstailijoita" olemme. Kaikenkaikkiaan häpeällistä, ettei muka edes ulkomaanlentomatkoista pysty ihmispolo luopumaan. Useimmilla meistä myös omia lapsia - kärjistettynä kaasutat lentokerosiinin jätökset pentujesi suuhun. Miksi edes nushia lapsia, jollei halua suoda heille elämiskelpoisia oloja??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinulla lupa pyyhkiä aunuksesi edelleen suomalaisella vessapaperilla. Penäsin vain kohtuutta kuluttamiseen - suomalaisella kulutustavalla maapalloja pitäisi olla kuusi, maailman nykyiselle väkimäärälle. Että sellaisia "irstailijoita" olemme. Kaikenkaikkiaan häpeällistä, ettei muka edes ulkomaanlentomatkoista pysty ihmispolo luopumaan. Useimmilla meistä myös omia lapsia - kärjistettynä kaasutat lentokerosiinin jätökset pentujesi suuhun. Miksi edes nushia lapsia, jollei halua suoda heille elämiskelpoisia oloja??

        -"Miksi edes nushia lapsia"

        Anteeksi mitä??? Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin pahemman kerran. Kipin kapin terapeutin juttusille, ennen kuin sattuu pahemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinulla lupa pyyhkiä aunuksesi edelleen suomalaisella vessapaperilla. Penäsin vain kohtuutta kuluttamiseen - suomalaisella kulutustavalla maapalloja pitäisi olla kuusi, maailman nykyiselle väkimäärälle. Että sellaisia "irstailijoita" olemme. Kaikenkaikkiaan häpeällistä, ettei muka edes ulkomaanlentomatkoista pysty ihmispolo luopumaan. Useimmilla meistä myös omia lapsia - kärjistettynä kaasutat lentokerosiinin jätökset pentujesi suuhun. Miksi edes nushia lapsia, jollei halua suoda heille elämiskelpoisia oloja??

        Mitä tekemistä tuolla kestohöpinälläsi on tavallisen metsänomistajan kanssa. Ei yhtään mitään sen enempää kuin muidenkaan suomalaisten kanssa.
        Olen jopa melkoisen varma, että metsänomistajat ovat vieläpä keskimääräistä vastuuntuntoisempia luontoon ja kuluttamiseen liittyvien asioiden suhteen suhteen kuin useimmat suomalaiset. Jo pelkästään se, että on läheisen ja käytännönläheinen suhde luontoon synnyttää luonnostaan vastuuntuntoa ja kohtuullisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -"Miksi edes nushia lapsia"

        Anteeksi mitä??? Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin pahemman kerran. Kipin kapin terapeutin juttusille, ennen kuin sattuu pahemmin.

        Impo haluaa tahallaan ymmärtää sanoman väärin irrottamalla sanat asiayhteydestään. :)

        Höpsistä lallaa että suomalaiset metsänomistajat muka olisivat jotenkin vastuuntuntoisempia (ekologisemmin ajattelevia). Oikea vastaus on että talous edellä mennään ja metsästä otetaan se maksimituotto mikä suinkin on otettavissa - ja jopa enemmän = hakataan selvästi nuorempana puut alas ja vaakaan, parhaassa arvokasvun vaiheessa, kuten sanonta kuuluu. Jo pelkästään vuotuiset hakkuumäärät todistavat asian. Ja nykyaikana on mahdollista katsoa selvää satelliitista otettua kuvadataa Suomen ankeista metsänrepaleista - heti rajan itäpuolella näkyy vielä oikeaa metsää.

        Kyyllä se vaan vatsankellukan kasvatus ns. iloliemet ynnä "huppaisa ja makkea" elämä kutkuttaa suomalaista metsänomistajaa. Tosiasioita ei kannata kiistää, eikä harrastaa itsepetosta. Voi kun löytyisi vielä jostain jänteviä ja tolkun ihmisiä, jotka haluaisivat säästää metsän - harvassa ovat (tosiasiallisesti) ne joiden olisi pakko hakata rahapulassaan (etteikö perustarpeet olisi tyydytetty). Ihminen on surkea rääpäle otus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Impo haluaa tahallaan ymmärtää sanoman väärin irrottamalla sanat asiayhteydestään. :)

        Höpsistä lallaa että suomalaiset metsänomistajat muka olisivat jotenkin vastuuntuntoisempia (ekologisemmin ajattelevia). Oikea vastaus on että talous edellä mennään ja metsästä otetaan se maksimituotto mikä suinkin on otettavissa - ja jopa enemmän = hakataan selvästi nuorempana puut alas ja vaakaan, parhaassa arvokasvun vaiheessa, kuten sanonta kuuluu. Jo pelkästään vuotuiset hakkuumäärät todistavat asian. Ja nykyaikana on mahdollista katsoa selvää satelliitista otettua kuvadataa Suomen ankeista metsänrepaleista - heti rajan itäpuolella näkyy vielä oikeaa metsää.

        Kyyllä se vaan vatsankellukan kasvatus ns. iloliemet ynnä "huppaisa ja makkea" elämä kutkuttaa suomalaista metsänomistajaa. Tosiasioita ei kannata kiistää, eikä harrastaa itsepetosta. Voi kun löytyisi vielä jostain jänteviä ja tolkun ihmisiä, jotka haluaisivat säästää metsän - harvassa ovat (tosiasiallisesti) ne joiden olisi pakko hakata rahapulassaan (etteikö perustarpeet olisi tyydytetty). Ihminen on surkea rääpäle otus.

        Ja höpö höpö. Kyllä metsänomistajat keskimäärin ovat selvästi vastuutuntoisempia kuin kaltaisesi halpaviininlipittäjät/oluenkittaajat ja toisten rahoilla maailmaa parantavat, joille metsä on lähinnä hoidettu kaupunkipuisto, josta risut ja pusikot on raivattu, ettei nappaskengät naarmuunnu ja hyttyset myrkytetty.

        Metsät ei koskaan aiemmin ole olleet yhtä hyvinvoivia ja runsaspuustoisia kuin nykyään. Siksi niiden hiiliniuluominaisuudet onkin niin hyvät.
        Metsän omistajat nimenomaan huolehtivat ja hoitavat omaisuuttaan hyvin, jos ei niin tee, niin huonostihan siinä käy. Sinullahan ei ole mitään omakohtaista käsitystä oikein siitäkään mikä on metsää ja mikä puistoa, saati sitten että ymmärtäisit vähänkin laajemmin niihin liittyviä asioita. Se on nähty jo vuosien aikana kirjoituksissasi. Pusikot ja kituvat puut eivät ole edes luonnonsuojelun kannalta katsottuna mitenkään tavoiteltavia.

        Sinun kritiikkisihän perustuu puhtaasti kateuteen ja ilmeisen katkeruuteen, jos hyvinhoidetusta luonnonmetsästä saa joku tuloakin. Jätä lipittelysi/kittasmisesti ja mene töihin, niin ehkä sinäkin pystyisit johonkin hyödylliseen, vaikka kovasti sitä perustellusti epäilen. Yllätäpä itsesi ja muut...


    • Anonyymi

      Ilmastopaska on paskaa molempiin suuntiin; ei pelastu maailma hiilidioksidin suhteen suojelemalla ja vielä vähemmän jaksottaisella kasvatuksella. ... Tahot, jotka vellovat moisten äärellä ovat idiootteja. Jälkimmäiset kuvittelevat "puunkasvatuksen" tuovan lisäarvoa... ei tuo, koska se kasvatettu puu pölähyttää lopputuotteesta hiilidioksidinsa ilmaan muutaman viikon jälkeen, kun puusto hakataan. Ainoa keino on, että fossiiliset pidetään maan alla.... Maan päällä kiertävän hiilen suhteen on ihan sama miten se pöllähtelee.

      • Anonyymi

        Vain kasvava ja elävä puu on hiilinielu. Kuollut ja lahoava puu päinvastoin tuottaa hiilipäästöjä. Siksipä on hiilinieluajattelun kannalta hyvä, että metsät pidetään kasvavina ja liiallinen lahopuu poissa metsistä esim hyödyntämällä puu johonkin sellaiseen mistä hiilipäästöjä tulee vähemmän. Kokonaanhan sitä ei voi estää kuitenkaan, joten parasta on pitää metsät hyväkuntoisina ja -kasvuisina, jolloin toimivat parhaiten hiilinieluina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kasvava ja elävä puu on hiilinielu. Kuollut ja lahoava puu päinvastoin tuottaa hiilipäästöjä. Siksipä on hiilinieluajattelun kannalta hyvä, että metsät pidetään kasvavina ja liiallinen lahopuu poissa metsistä esim hyödyntämällä puu johonkin sellaiseen mistä hiilipäästöjä tulee vähemmän. Kokonaanhan sitä ei voi estää kuitenkaan, joten parasta on pitää metsät hyväkuntoisina ja -kasvuisina, jolloin toimivat parhaiten hiilinieluina.

        Aina kun metsästä otetaan puu, se tosiaan pölähyttää hiilivarastonsa päästöinä taivaalle, max.15% hakatuista puista jää johonkin pidempiaikaiseen hiilivarastoon, esim. puurakennuksiin. Ja siis puu on pois kasvamasta ja imemästä hiilidioksidia. Parhaiten metsä tomii hiilinieluna, maximaalisesti, kun ihminen ei siihen kättään puuta: silloin hehtaarikohtainen kiintokuutioiden kasvu on suurinta, koko kasvuala taivaalle ja maaperässä on käytössä. Harvottu metsä on "vajaatuottoinen" tästä näkökulmasta. Kaikki muu puhe on itsepetosta ja oman (epärehelliseksi pyrkivän ) pienen mielen rauhoittelua. Kuollut puu on päästölähde (pieni, mutta kuitenkin), pääasiassa se on kuitenkin hiilivarasto. Sitä se on niin kauan, kunnes on taas kokonaan maata. Yleensä tuohon menee aikaa vähintään vuosikymmeniä, silloin ovat siis "puntit tasan": ei hiilinielua, ei päästöjä. Suomessa metsien keski-ikä on puiden iässä nuoren, hädintuskin kouluikään ehtineen lapsosen luokkaa, siis huoli metsien vanhettumisesta, lahoamisesta ja kuolemisesta pystyyn, on rajusti ja vahvasti ennenaikainen; sanoisin, palataan 150 vuoden päästä asiaan, tuossa mielessä. Siihen asti, ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta: älä koske metsän puihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun metsästä otetaan puu, se tosiaan pölähyttää hiilivarastonsa päästöinä taivaalle, max.15% hakatuista puista jää johonkin pidempiaikaiseen hiilivarastoon, esim. puurakennuksiin. Ja siis puu on pois kasvamasta ja imemästä hiilidioksidia. Parhaiten metsä tomii hiilinieluna, maximaalisesti, kun ihminen ei siihen kättään puuta: silloin hehtaarikohtainen kiintokuutioiden kasvu on suurinta, koko kasvuala taivaalle ja maaperässä on käytössä. Harvottu metsä on "vajaatuottoinen" tästä näkökulmasta. Kaikki muu puhe on itsepetosta ja oman (epärehelliseksi pyrkivän ) pienen mielen rauhoittelua. Kuollut puu on päästölähde (pieni, mutta kuitenkin), pääasiassa se on kuitenkin hiilivarasto. Sitä se on niin kauan, kunnes on taas kokonaan maata. Yleensä tuohon menee aikaa vähintään vuosikymmeniä, silloin ovat siis "puntit tasan": ei hiilinielua, ei päästöjä. Suomessa metsien keski-ikä on puiden iässä nuoren, hädintuskin kouluikään ehtineen lapsosen luokkaa, siis huoli metsien vanhettumisesta, lahoamisesta ja kuolemisesta pystyyn, on rajusti ja vahvasti ennenaikainen; sanoisin, palataan 150 vuoden päästä asiaan, tuossa mielessä. Siihen asti, ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta: älä koske metsän puihin!

        Puusta peräisin olevilla tuotteilla korvataan myös uusiutumattomista luonnonvaroista valmistettuja tuotteita, esimerkiksi muovia, metalleja ja betonia. Paperia ja kartonkia kierrätetään kunnes ne päätyvät energiajätteeksi korvaten fossiilisia polttoaineita. Paperin ja kartongin kierrätys on paljon paremmalla mallilla kuin muovien kierrätys. Sellunkeitossa jäteliemi päätyy kattilaan sähkön ja lämmön tuotantoon, korvaten fossiilista energiaa. Puun kuori päätyy energiantuotantoon. Osa hakkuukertymästä päätyy energiapuuksi joka korvaa fossiilisia polttoaineita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe