Ilon ja riemun tyyssija, vai synkistelijöiden mekka? Lieksan suunta ei ainakaan päällisin puolin vaikuta onnelalta, vaikka on maahanmuuttajat ja kaikki.
Vieläkö ilo elää Pohjois-Karjalassa?
66
87
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäs iloista täällä, pelkkää iloisen tekokarjalaisuuden teeskentelyä johon vain nämä aikoinaan savosta siirretyt kykenee.
Mikä se pistäneekin savolaiset geenit omaavat leikkimään karjalaista, vaikka itse ne oikeat karjalaiset täältä ajoivat pois 400 vuotta sitten ja ottivat karjalaisten maat ruotsin verotuksen alle.
Pelkkää eripuraista, kaunaista ja kateellista porukkaa, poikkeavana valopilkkuna joitakin venäjältä tänne muuttaneita tai muualta ulkomailta tulleita jotka jo mentaliteetiltaan myönteisesti eroavat tästä korpien saartamana vuosisatoja keskenään lisääntyneestä savolaisräyhääjien heimosta.
Näiden sudeettisavolaisten kielikin vaatii oman tulkintansa. Jos he sanovat että olipa mukava nähdä, niin se on suunnilleen että piti tuohonkin törmätä. Tule käymään toivotus taas on sama kuin pysyhän poissa.- Anonyymi
Helpottiko?
- Anonyymi
Lieksahan on peräti onnellisten ihmisten paikka. Nyt ainoa suru tuntuu olevan kun kansainvälisyys poistui Helsingin Iätäkeskukseen ja Turun Varissuolle.
Mutta kyllä se siitä helpottaa. - Anonyymi
Pälpäti pää ja kot kot koo. Täällä ole mitään iloa, ihan paska paikka.
- Anonyymi
Silloinko se oli, kun näin Olavi Virran Peurakalliolla? Hänet autettiin lavalle rikkonaisena ja hauraana, ja enemmän ruokokeppiin kuin mikrofoniin nojaten hän lauloi La Cumparsitan ja kolme muuta laulua hellyttävän huonosti ennenkuin laahusti managerinsa käsipuolessa lasisilmäisenä ja otsa tuskaisessa hiessä takahuoneeseen.
Tämä on kauhea maailma, sillä täällä käy kaikkein suurimpienkin noin. Ehkä Antin maailma on parempi. Siellä Olavi kiitää pitkin öistä tietä hurjaa vauhtia kermajäätelönvärisellä New Yorkista ostetulla Ford Fairlanella. Hän kallistaa viskipulloa ja painaa kaasua alamäessä pohjaan nauraen ääneen seurueensa pelonkiljaisuille. Suuri auto kurvaa ajat sitten palaneen tanssilavan oven eteen. Ola marssii korskein askelin estradille valkoisessa smokissa ja häntä seuraavat sähkökitaristi, basisti ja vetysuperoksidipommi, jota kutsutaan kakkossolistiksi, vaikkei hän juuri koskaan laula, sillä täällä Mestarilla on aina hyvä iltansa.
Soittajat asettuvat paikoilleen, paikallinen rumpali on saanut armon ja on hyvin hermostunut. Kansa hiljenee, tappelunhaluinen renkikin ovensuussa jää mykistyneenä kuuntelemaan, kun Iskelmäkuningas avaa pelin Tiikerihailla.
Kitaristi loihtii ilmoille pulppuilevia, eksoottisia hawaijilaisrytmejä ja laulu alkaa.
Yö taas palmujen ylle saa,
rantaan maininki raukeaa,
siellä tuoksussa tuulien,
kuulet laulun hiljaisen.
Laulettuaan tunnin tai kaksi yhteen menoon hän kiittää kättään heiluttaen, vie mukanaan säestäjänsä ja leijonanosan illan kassasta ja antaa hevosvoimien mylviä auton kadotessa pimeyteen. Tanssipaikalle jää elähtynyt tunnelma, haitarinsoittaja, rumpali ja bassoviulisti yrittävät turhaan pitää huvittelijoiden mielenkiintoa yllä Mestarin mentyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloinko se oli, kun näin Olavi Virran Peurakalliolla? Hänet autettiin lavalle rikkonaisena ja hauraana, ja enemmän ruokokeppiin kuin mikrofoniin nojaten hän lauloi La Cumparsitan ja kolme muuta laulua hellyttävän huonosti ennenkuin laahusti managerinsa käsipuolessa lasisilmäisenä ja otsa tuskaisessa hiessä takahuoneeseen.
Tämä on kauhea maailma, sillä täällä käy kaikkein suurimpienkin noin. Ehkä Antin maailma on parempi. Siellä Olavi kiitää pitkin öistä tietä hurjaa vauhtia kermajäätelönvärisellä New Yorkista ostetulla Ford Fairlanella. Hän kallistaa viskipulloa ja painaa kaasua alamäessä pohjaan nauraen ääneen seurueensa pelonkiljaisuille. Suuri auto kurvaa ajat sitten palaneen tanssilavan oven eteen. Ola marssii korskein askelin estradille valkoisessa smokissa ja häntä seuraavat sähkökitaristi, basisti ja vetysuperoksidipommi, jota kutsutaan kakkossolistiksi, vaikkei hän juuri koskaan laula, sillä täällä Mestarilla on aina hyvä iltansa.
Soittajat asettuvat paikoilleen, paikallinen rumpali on saanut armon ja on hyvin hermostunut. Kansa hiljenee, tappelunhaluinen renkikin ovensuussa jää mykistyneenä kuuntelemaan, kun Iskelmäkuningas avaa pelin Tiikerihailla.
Kitaristi loihtii ilmoille pulppuilevia, eksoottisia hawaijilaisrytmejä ja laulu alkaa.
Yö taas palmujen ylle saa,
rantaan maininki raukeaa,
siellä tuoksussa tuulien,
kuulet laulun hiljaisen.
Laulettuaan tunnin tai kaksi yhteen menoon hän kiittää kättään heiluttaen, vie mukanaan säestäjänsä ja leijonanosan illan kassasta ja antaa hevosvoimien mylviä auton kadotessa pimeyteen. Tanssipaikalle jää elähtynyt tunnelma, haitarinsoittaja, rumpali ja bassoviulisti yrittävät turhaan pitää huvittelijoiden mielenkiintoa yllä Mestarin mentyä.Nokeutuko valkoinen puku ja kuka maksoi keikan.
- Anonyymi
Juuri noin ja nimenomaan pska.
- Anonyymi
Kyllä sitä ollan niin henkisesti, kuin fyysisestikin kuin täit tervassa jos/kun 400 vuotisia tapahtumia tai muita virranolia jäädään murehtimaan. Elintaso on hyvä, jos ei nyt someretostelijoihin tai muihin ökyihin aleta vertaamaan ja Vihreät arvot (kaikella saralla) ovat tallella.
Nyt niistäkää nenänne (ei toista päin) ja ryhdytään miettimään mitä meillä on, eikä sitä mitä meillä ei ole.- Anonyymi
Eihän teillä oo mittään. Tuulen huuhtoma perse, siinä kaikki.
- Anonyymi
Nyt kun etelä-savon heinävesi liittyi pohjois-karjalaan niin viimeinkin saatiin tänne jotakin karjalaista, nimittäin valamon luostari.
Mutta silti olemme aina sudeettisavolaisia, sillä oikeat karjalaiset, mitä niitä jäljellä on, asuvat itärajat toisella puolella. - Anonyymi
Joensuussa on minun mielestä välitön ilmapiiri ja mukavaa olla ja elää. Muutin monien mutkien kautta Joensuuhun, tutuksi tulivat syntymäkunta Outokummun lisäksi silloinen Eno, Kontiolahti, Liperi, Kesälahti, Polvijärvi.
Kaikista kokemastani viisastuneena Outokummun ilmapiiri oli raskain ja luotaantyöntävin. Synnyin kunnasta muutin pois ilolla eikä ikävää jäänyt. Muualle on mukavaa silloin tällöin palata tapaamaan tuttuja. Outokummussa en ole vuosiin vieraillut, vanhempani ovat kuolleet ja vähäiset tuttavat muuttaneet kuka minnekin..
Muut asuinpaikkakunnat ottivat vastaan kiertolaisen lämmöllä ja ystävällisyydellä. Polvijärvelle jäi suurin kaipaus, asuinhan siellä noin 5 vuotta ja kunnan palveluksessa ollessani sain melkoisen tuttavapiirin ympärilleni.
Työ toi Joensuuhun, eläkkeelle on enää muutama vuosi ja taidan jäädä tänne odottamaan kuolemaani, talo ja tavarat löytyvät täältä ja tarpeelliset palvelut käden ulottuvilla.. - Anonyymi
Elekkeehän nyt vaipuko synkkyyteen,alue on parhaimpia luontoarvoltaan,ainoan ongelman nään työtömyytenä,se tulisi saada kitkettyä,kunnilla ja kaupunkien tulisi työlistää aika ajoin 6 kuukauden jakso niin kuin oli 90 luvulla.
- Anonyymi
Ja onhan meillä pielisjoki jonka mustaan virtaan voi aina loikata jos tämä piilosavolainen tekokarjalaisuus, pakotettu iloisuus ja teeskennelty ystävällisyys alkaa ahdistamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja onhan meillä pielisjoki jonka mustaan virtaan voi aina loikata jos tämä piilosavolainen tekokarjalaisuus, pakotettu iloisuus ja teeskennelty ystävällisyys alkaa ahdistamaan.
Onneksi on muitakin vaihtoehtoja.Sopii varmaan paremmin juuri sinulle se mallisi👍
- Anonyymi
Ei ankeuvessa ilo elä, mutta kaupunkissa syntyy eniten ruttokansantuotetta.
- Anonyymi
Ja isossa eniten. Koska Helsingissä syntyy eniten ruttokansanpaisetta niin sitä ei sotekielelläkään voi kutsua hyvinvointialueeksi.
- Anonyymi
Tämän päivän karjalaisessa historiantutkija tohtori Ismo Björn sanoo pohjois-karjalaisuudesta totuuden just niin kuin se on!
Kannattaa lukea tarkkaan ja miettiä vieläkö tekee mieli hörhötellä "karjalaisuudella".
Myöskin Tuomas Kyrö kiteyttää mielestäni erinomaisen osuvasti tämän pohjois-karjalaisen mielenlaadun: Lupsakkuuteen verhottu vittumaisuus.- Anonyymi
Eipä tuota voi lukea kuin tilaajat. Laakkosilla on rahapula. Vanhastaan tiedän, että Ismo Björn on viherfasisti ja käsitykset täysin yksipuoliset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuota voi lukea kuin tilaajat. Laakkosilla on rahapula. Vanhastaan tiedän, että Ismo Björn on viherfasisti ja käsitykset täysin yksipuoliset.
Lupsakkuuteen verhottu vittumaisuus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuota voi lukea kuin tilaajat. Laakkosilla on rahapula. Vanhastaan tiedän, että Ismo Björn on viherfasisti ja käsitykset täysin yksipuoliset.
No ei ainakaan tuossa Björnin jutussa se vihreys kyllä mitenkään näy, ihan totuuksia ja asiaahan tuo puhuu...
- Anonyymi
Pohjois-Karjala on edelleen köyhin maakunta Suomessa.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/270399
Raha ei takaa onnea, mutta auttaisi aika paljon. Tosin ainahan rahan vaikutusvalta otetaan jostain, oli kyseessä sitten ihmisen ahdinko tai luonnonvarojen hyväksikäyttö.- Anonyymi
Oli maakunta köyhä tai rikas, niin onnellisuus tulee enimmäkseen ihmisen sisältä: hänen ajatuksistaan, asenteestaan ja muusta elämänkatsomuksestaan.
Itse otan ympärilleni mieluimmin luontoa ja rauhaa, kuin näyteikkunoiden bling-blingiä ja kaiken maailman festareita. Niitä voi sietää hetken, mutta enpä niihin kotipesääni tekisi.
- Anonyymi
Sitähän minä olen monet kerrat sanonut että savosta tulleiden maanryöstäjien ja luostarinpolttajien jälkeläisiähän nämä Pohjoiskerjäläiset ovat!
Ajoivat oikeat karjalaiset pois ja ottivat heidän maansa ja alkoivat leikkiä karjalaisia, vaikka puhtaita sudettisavolaisiahan täällä ollaan. - Anonyymi
"Pohjois-Karjalan nykyisen asutuksen pohja rakentui 1600-luvulla savolaisista. He muuttivat Pohjan sodan aikaan idemmäs siirtyneiden karjalaisten tilalle.
- Usein sanotaan, että ortodoksinuskoiset muuttivat, koska Ruotsi sorti heitä. Tämä tarina sopii hyvin pohjoiskarjalaiseen kuvaan puhua maailmasta. Meitä on aina kiusattu ja sorrettu, jos eivät ruotsalaiset niin savolaiset, Björn sanoo.
Savolaisilla oli hyvä lisääntymistaito ja kivisistä, mäkisistä metsämaisemista tehokkaasti ravintoa antava kaskiviljelytekniikka. Antikaiset, Koistiset ja Mustoset juurtuivat, kehittivät oman Pohjois-Karjalan savolaismurteensa, joka manifestoituu Ohtaansalmesta itään vaikkapa mienä, kun Savon puolella sanotaan minä.
Pohjois-Karjalan mahdolliseen karjalaisuuteen Ismo Björn suhtautuu kriittisesti.
- Kaikki tietävät täällä sisimmässään, että ei tuollainen ole totta, tuo on täyttä soopaa, että täällä kirkonkellot raikaa ja feresi päällä kuljetaan. Me ollaan pahaa toisista puhuvia, ikäviä, kateellisia valittajia, jotka koko ajan itkevät, että miksi meitä aina kiusataan.
Nykyään kiusataan tietysti useimmiten etelästä käsin. Joku siinä on, ettei Helsingissä ymmärretä, että kolme prosenttia suomalaisista sisältävän Pohjois-Karjalan pitäisi saada valitun kansan kohtelu.
Savolaisten ja venäläisten välissä karjalaisuus on kuitenkin houkutteleva brändi. Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on ryhtynyt puhumaan maailmankarjalaisuudesta.
- Karjalaisuus on ylikäyvä voima, joka muuttaa Kuopiosta tai Petroskoista Joensuuhun muuttavan niks-naks karjalaiseksi, joka voi omaksua sellaista, jota ei tiennyt olevan olemassakaan. Minä olen muuten odottanut muutaman kymmentä vuotta lakia, joka kieltää sarikaasiset. Ylipirteät, läpinäkyvät sie, mie -liimaamiset, meillä on niin kiva, Björn tuumaa."- Anonyymi
Ja minä kun olen elellyt vain omaa elämääni pian 60 vuosikymmentä ihan niin, kuin on hyvältä ja oikealta tuntunut. Olisiko minun pitänyt ottaa ruotsalaisten, vanäläisten, savolaisten ja muitten meinaamiset ja luulot huomioon? Olisiko johonkin lokeroon tai muottiin pitänyt mukautua? Muualtako määritellään, miten milläkin paikkakunnalla pitää elää ja ajatella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja minä kun olen elellyt vain omaa elämääni pian 60 vuosikymmentä ihan niin, kuin on hyvältä ja oikealta tuntunut. Olisiko minun pitänyt ottaa ruotsalaisten, vanäläisten, savolaisten ja muitten meinaamiset ja luulot huomioon? Olisiko johonkin lokeroon tai muottiin pitänyt mukautua? Muualtako määritellään, miten milläkin paikkakunnalla pitää elää ja ajatella?
Eihän kyse ole vain sinun elämästäsi ja siitä häviävän pienestä historian perspektiivistä jonka sinä tai kuka tahansa meistä on kokenut, vaan vuosisatojen ajan rakentuneesta paikallisesta identiteetistä ja tämän alueen asutushistoriasta.
Miksi pitää itseään karjalaisena jos ei heimollisesti sitä ole, vaan oman heimon juuret on ihan muualla kuin karjalan maaperässä? Ei sitä muualta määrätä, se on historiallinen totuus joka pitää vain tunnustaa. Miksi pakkautua karjalaisen lokeroon tai muottiin johon ei savolaisena mahdu?
Totta on että valtaosa täällä elämänsä elelee ihan tyytyväisenä tiedostamatta ollenkaan keitä olemme ja mistä olemme tulleet ja mikä on ero karjalaisten ja meidän välillä.
Ja ehkäpä se onkin parempi silleen ettei turhaan pohdi asioita joihin ei pysty vaikuttamaan, lukuunottamatta tuota karjalaiseksi tekeytymistä, joka muuten suoraan sanottuna on loukkaus karjalaista heimoa kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kyse ole vain sinun elämästäsi ja siitä häviävän pienestä historian perspektiivistä jonka sinä tai kuka tahansa meistä on kokenut, vaan vuosisatojen ajan rakentuneesta paikallisesta identiteetistä ja tämän alueen asutushistoriasta.
Miksi pitää itseään karjalaisena jos ei heimollisesti sitä ole, vaan oman heimon juuret on ihan muualla kuin karjalan maaperässä? Ei sitä muualta määrätä, se on historiallinen totuus joka pitää vain tunnustaa. Miksi pakkautua karjalaisen lokeroon tai muottiin johon ei savolaisena mahdu?
Totta on että valtaosa täällä elämänsä elelee ihan tyytyväisenä tiedostamatta ollenkaan keitä olemme ja mistä olemme tulleet ja mikä on ero karjalaisten ja meidän välillä.
Ja ehkäpä se onkin parempi silleen ettei turhaan pohdi asioita joihin ei pysty vaikuttamaan, lukuunottamatta tuota karjalaiseksi tekeytymistä, joka muuten suoraan sanottuna on loukkaus karjalaista heimoa kohtaan.Pitääkös tuosta karjalaisten lokerosta tai muotista päätellä, että savolaisuus on jotain suurempaa, jos se ei karjalaiseen muottiin mahdu? Entä karjalaiseksi tekeytyminen? Onko tekeytyminen karjalaiseksi jotain ilonpitoa? Kuuluuko ilonpito vain karjalaisille? Onko esim. stand up-henkilöillä hivenen karjalaisten geeniä, koskapa ovat (?) iloisia? Entä savolaiset? Onko savolainen aina lupsakka tai kiero?
Voiko karjalaisia olla Suomenkin puolella? Missä on tämä "karjalaisten maaperä"? Entä kuulemani runokarjala? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkös tuosta karjalaisten lokerosta tai muotista päätellä, että savolaisuus on jotain suurempaa, jos se ei karjalaiseen muottiin mahdu? Entä karjalaiseksi tekeytyminen? Onko tekeytyminen karjalaiseksi jotain ilonpitoa? Kuuluuko ilonpito vain karjalaisille? Onko esim. stand up-henkilöillä hivenen karjalaisten geeniä, koskapa ovat (?) iloisia? Entä savolaiset? Onko savolainen aina lupsakka tai kiero?
Voiko karjalaisia olla Suomenkin puolella? Missä on tämä "karjalaisten maaperä"? Entä kuulemani runokarjala?Savolaiset on valloittajia näillä main ja kieroja koska vielä tekeytyvät paikallisiksi asukkaiksi.
Savosta se lupsakkuuteen verhottu vittumaisuus on tänne tullut, eikä siinä ole vähääkään karjalaista.
- Anonyymi
Savolaiset täällä manifestoi vaan omaa erinomaisuuttaan. Eiköhän jokainen omaa sukuhistoriaansa tutkimalla tiedä parhaiten omat sukujuurensa.
- Anonyymi
Kommentoida vaan pitää vaikkei tajua koko asiaa...
- Anonyymi
Kuinka pitkälle olet sitten sukuhistoriasi tutkinut? Jos mummosi tai ukkisi on syntynyt käkisalmessa tai sortavalassa, niin se ei tee suvustasi karjalaista jos sukusi tuli sinne savosta 1600 luvulla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka pitkälle olet sitten sukuhistoriasi tutkinut? Jos mummosi tai ukkisi on syntynyt käkisalmessa tai sortavalassa, niin se ei tee suvustasi karjalaista jos sukusi tuli sinne savosta 1600 luvulla...
Pitkälle olen tutkinut ja voin kertoa että olet stereotypioissasi väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkälle olen tutkinut ja voin kertoa että olet stereotypioissasi väärässä.
Hyvä tiällä susrajalla miun on polskutella. Pikkuinen kylä ja ihmisten kanssa haastan toriparkista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkälle olen tutkinut ja voin kertoa että olet stereotypioissasi väärässä.
Ei historiallinen totuus ole stereotypia.
Mutta jos olet tutkinut "karjalaista" sukuasi niinkin pitkälle, niin saanko kysyä kuinka pääsit käsiksi ja onnistuit löytämään venäjältä silloisten ortodoksiseurakuntien kirkonkirjat ja väestökirjanpidon? Etenkin kun sellaisia ei ole kovin kauaa edes ollut...
- Anonyymi
Kovasti on halua joillakin saada tarkka lokerointi savolaisista ja karjalaisista ja vain paha mielessään. Jos tämä menneisyyksien tutkiminen saa ihmisen noin pahalle tuulelle, niin onko syytä edes tutkia? Etsittekö te vain syitä saada herjata jotain sudettisavolaisia tai muita tekoiloisia karjalaisia? Tutkiiko joku tulevaisuudessa vihaisia historiantutkijoita? Onko meilläkin omat Tramppimme eli historiantutkijat?
- Anonyymi
Ahdas on ihmisen ajatus jos ei voi tunnustaa edes omaa alkuperäänsä vaan yrittää olla jotakin muuta...
- Anonyymi
Ihan sama ollaanko myö suutti vai tieettisavolaisii vai karjalaisii. Samaa ruttokansantuotetta tulloo takapiästä olkoonpa tuota mikä hyväsä. Nyt on joku olevinnaan viisas miäritely mitä sitä ihminen suapi olla, elikkä myö ollaan savolaissii kaikki kun hiän on asijjoo oikkein olevinnaan tutkina. Se on meiännii kylälä nyt hämäläinen, karjalainen ja lappalainen yhen äkin tieettisavolainen. Kaikkiin pittää mukamas olla kun kerta joku on suanu niin piähäsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahdas on ihmisen ajatus jos ei voi tunnustaa edes omaa alkuperäänsä vaan yrittää olla jotakin muuta...
Ahdas on mieli, jos pitää väkisin sukujuurensa tunnustaa, varsinkin kun ei ole niitä tutkinut eikä niistä ole perillä. Ja miten minusta tuntuu, että vaikka millaisen "tutkimustuloksen" tässä kertoisin sukujuuristani, voisi asenteestasi päätellä, että kuraa lentää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama ollaanko myö suutti vai tieettisavolaisii vai karjalaisii. Samaa ruttokansantuotetta tulloo takapiästä olkoonpa tuota mikä hyväsä. Nyt on joku olevinnaan viisas miäritely mitä sitä ihminen suapi olla, elikkä myö ollaan savolaissii kaikki kun hiän on asijjoo oikkein olevinnaan tutkina. Se on meiännii kylälä nyt hämäläinen, karjalainen ja lappalainen yhen äkin tieettisavolainen. Kaikkiin pittää mukamas olla kun kerta joku on suanu niin piähäsä.
Elähän nyt pillastu, eihän kukkaan oo puhunu tänne uuvella ajalla muuttaneista hämäläisistä ja lappalaisista.
Se nyt vain on tosiasia että kun tämä seutu jäi autioksi ja tyhjäksi sillon 1600 luvulla kun ortodoksikarjalaiset lähti täältä lippahivoon, niin silloin tänne tuli uuvet eläjät savosta, sen nyt on tunnustanu kapitalistinenki tiedemies.
Niinjotta vanahin osa väestöstä tiällä on kyllä savolaista juurta, nuo hämäläiset ja lappalaiset on sitten niitä junan tuomii.
Ja jos tarpeeksi pitkälle männään niin kyllähän ne jo ennen karjalaisii näitähi seutuja asuttivat saamelaiset, mutta poikkeen piti lähtee kohti pohjosta kun novgorodi ja moskova rupesivat ristinuskon kanssa tuppautumaan näille maille ja elivätkii tiällä kunnes ite joutuvat lähtemään karkuun luterilaisii ruotsia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahdas on mieli, jos pitää väkisin sukujuurensa tunnustaa, varsinkin kun ei ole niitä tutkinut eikä niistä ole perillä. Ja miten minusta tuntuu, että vaikka millaisen "tutkimustuloksen" tässä kertoisin sukujuuristani, voisi asenteestasi päätellä, että kuraa lentää.
Minkähän rotussii tiällä pitäis assuu, jotta keleppois? Vai onko aina joku irvimässä, jotta sie et oo alakuperänen ja sie oot sieltä ja sieltä tullunna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän rotussii tiällä pitäis assuu, jotta keleppois? Vai onko aina joku irvimässä, jotta sie et oo alakuperänen ja sie oot sieltä ja sieltä tullunna.
Eipähän sille mittään enää mahda, olisi pitäny silloisen ruåtsin kuninkaan sannoo savolaisille jotta toptop, elekeehän männä sinne karjalaisten maille, kyllä ne takasin tulloot kuhan rauhottuut. Mutta eikö mitä nämä savolaiskelemithän rynnni tänne piä koklomantena jalakana ja valilla panivat kuka parraan talonpaikan ja pellot suapi karjalaisten jäliltä.
Ja sitten kun tiet ja junaraat tänne tekivät niin sittenhän tänne rupesi tunkemaan muualtahi sakkia, mutta se on sitten jo eri tarinaa. Ja lie nuita jokunen karjalainenkii hiipiny takasin tänne entisille eteyksilleen sitten kun elämä rauhottu ja ei ortodoksijakaa ennee niin nuolta myöten kateltu...
- Anonyymi
Ilmiselviä savolaisiahan nämä ovat kun vänkäävät vain vaikka tohtoristason historiantutkija asian kertoo. Kukaanhan ei ole niin viisas kuin savolainen, paitsi tietysti sudeettisavolainen.
- Anonyymi
Mistäs sitä sinä tiiät keitä muut keskustelijat ovat ja voihan sitä kuka vain olla tiälä tohtoristason historiantutkija tai vaikka kiinan keisari. Titteleillä ei oo tiälä mittää virkkoo ellei essiinny omala nimellään.
- Anonyymi
Osovvat ne toivottavasti muuttii vängätä vasttaan vai luuletko, että muualla ollaan aina mielinkielin ja totellaan kaiken mualiman tason johtajjii?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs sitä sinä tiiät keitä muut keskustelijat ovat ja voihan sitä kuka vain olla tiälä tohtoristason historiantutkija tai vaikka kiinan keisari. Titteleillä ei oo tiälä mittää virkkoo ellei essiinny omala nimellään.
Kuten tohtori Ismo Björn tuossa karjalaisen artikkelissa?
Mielestäni ihan tunnettu ja vakavastiotettava historiantutkija kuitenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten tohtori Ismo Björn tuossa karjalaisen artikkelissa?
Mielestäni ihan tunnettu ja vakavastiotettava historiantutkija kuitenkin.Lienöökö Björni kuullunna jotta runsas 75 vuotta sitten tänne purskahti melekosen karjalaista porukkoo. Ja joka pitäjään. Raja-Karjalasta ja Laatokan Karjalasta tulivat kun tuntu olleen viärä polliittinen puoluve vallassa siellä heillä päin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienöökö Björni kuullunna jotta runsas 75 vuotta sitten tänne purskahti melekosen karjalaista porukkoo. Ja joka pitäjään. Raja-Karjalasta ja Laatokan Karjalasta tulivat kun tuntu olleen viärä polliittinen puoluve vallassa siellä heillä päin.
Voi voi sinun juttujas... Olihan siinä seassa tok oikeita karjalaisiakin evakoissa, mutta valtaosa oli sinne sillon 1600 luvulla savosta männeitä sukuja.
Katohan kun sortavala ja viipurikii on ruotsalaisten perustamii kaupunkija. Ja ennenkun ruotsalaiset niitä pääsi perustamaan niin karjalaiset piti ajoo poikkeen... - Anonyymi
Minkähän tason tietäjä sano aikonnaan mjotta muapallo on littee?
- Anonyymi
Voipihan sitä olla hyvinnii ilonen tahikka sitten, mitenkä se oli, lupsakkuuteen verhottu vittuilija, katteellinen, kitkerä, katkera, savolainen, karjalainen tai vaikka porilainen , mutta siitä huolimatta sitä voipi tuntee kotiseutunsa historian, mitäs häppeemistä ja riitelemistä siinä nyt on?
- Anonyymi
Ihan perustellusti edesmennyt professori Veijo Saloheimo sanoi tätä itäistä suomea riitamaaksi. Riitely tuntuu jatkuvan edelleen.
- Anonyymi
Minä olen hyvin iloinen Pohjois-Karjalainen savolaissukuinen killistelijä.
Esi-isä tuli tänne Juvalta joskus 10 sukupolvea sitten ja täällä on viihdytty.
Toki olisihan se ihan kiva tietää että keneltä itään paenneelta meidänkin suku on maat ottanut, mutta jotenkin sillä tavallahan se juurtuminen on varmaan tapahtunut.
Tuskin kukaan tulee enää tiluksiaan perimään, että täällä ollaan ja pysytään jos ei pois ajeta.- Anonyymi
Muutin reippaat 30 vuotta sitten Pohjois-Karjalaan. Ensimmäinen mielikuva oli, että onpa höveliä porukkaa. Naisetkin tuntuivat ystävällisiltä, mutta vähän lapsellisilta. Meni sitten vähän aikaa, niin huomasin täkäläisten pääosan olevan kateellisia, juoruilevia ja herkkähipiäisiä lättyyttäjiä. Nehän tiesivät minunkin asiat paremmin kuin minä itse. No eipä tarvinnu näiden kanssa kaveerata, kun löyty muutamia avarakatseisempia muualta muuttaneita. Kyllähän tää menee, kun hommansa hoitaa eikä ole pikku piirien pyöritettävänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutin reippaat 30 vuotta sitten Pohjois-Karjalaan. Ensimmäinen mielikuva oli, että onpa höveliä porukkaa. Naisetkin tuntuivat ystävällisiltä, mutta vähän lapsellisilta. Meni sitten vähän aikaa, niin huomasin täkäläisten pääosan olevan kateellisia, juoruilevia ja herkkähipiäisiä lättyyttäjiä. Nehän tiesivät minunkin asiat paremmin kuin minä itse. No eipä tarvinnu näiden kanssa kaveerata, kun löyty muutamia avarakatseisempia muualta muuttaneita. Kyllähän tää menee, kun hommansa hoitaa eikä ole pikku piirien pyöritettävänä.
👆Aika hyvin osui naulan kantaan 👍 itsekin tänne aikoinaan muuttanut mutta nykyään jo suunnittelen muita maisemia..Tätähän se on kun muuttaa paikkaan missä serkut on herkut niinsanotusti 😁 Melko pienet on piirit porukoilla ja niihin ei kannata todellakaan lähteä mukaan.Ei paljon hymyä irtoa norsun värkki naamalla...kaverille ei jätetä henki tiivistyy ilo elää kurjalassa teemaan❄️❄️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
👆Aika hyvin osui naulan kantaan 👍 itsekin tänne aikoinaan muuttanut mutta nykyään jo suunnittelen muita maisemia..Tätähän se on kun muuttaa paikkaan missä serkut on herkut niinsanotusti 😁 Melko pienet on piirit porukoilla ja niihin ei kannata todellakaan lähteä mukaan.Ei paljon hymyä irtoa norsun värkki naamalla...kaverille ei jätetä henki tiivistyy ilo elää kurjalassa teemaan❄️❄️
Ihan sama se on muuallakin Suomessa eli pienet piirit ja on muuten kokemusta. On niin sisäänpäin lämpiävää ja juroa porukkaa muu Suomi täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutin reippaat 30 vuotta sitten Pohjois-Karjalaan. Ensimmäinen mielikuva oli, että onpa höveliä porukkaa. Naisetkin tuntuivat ystävällisiltä, mutta vähän lapsellisilta. Meni sitten vähän aikaa, niin huomasin täkäläisten pääosan olevan kateellisia, juoruilevia ja herkkähipiäisiä lättyyttäjiä. Nehän tiesivät minunkin asiat paremmin kuin minä itse. No eipä tarvinnu näiden kanssa kaveerata, kun löyty muutamia avarakatseisempia muualta muuttaneita. Kyllähän tää menee, kun hommansa hoitaa eikä ole pikku piirien pyöritettävänä.
Olet siis tavannut sen lupsakkuuteen verhotun vittumaisuuden...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama se on muuallakin Suomessa eli pienet piirit ja on muuten kokemusta. On niin sisäänpäin lämpiävää ja juroa porukkaa muu Suomi täynnä.
Eli parempi matkustella niin näkee välillä oikeita ihmisiä.
- Anonyymi
Joillekin tuntuu olevan henki ja elämä saada ihminen johonkin lokeroon. Savolainen kiero, karjalainen iloi..ööö katkera, laihialainen pihi, hämäläinen hidas...
Sitten selitellään "kokemuksia" totena ja poikkeukset ovat poikkeuksia. Käsitys vain vahvistuu, kun lokerossa on sopivaa ainesta.
Onkohan olemassa reilua savolaista, iloista (pohjois)karjalaista, avokätistä laihialaista, nopeaa hämäläistä tai positiivista oman paikkakuntansa kommentoijaa? - Anonyymi
Ilo Pohjois-Karjalassa ?
Ei tosiaankaa, ei dodellakaan ! Suru on suurista suuri ja kärsimykset sietämättömät..... "Tarttes jotakin tehdä...." sanoi presidentti Mauno Koivisto ja hänhän teki myös, muunmuumuasaa toi Neuvostoliitosta 80 000 venäläistä Suomeen.
Vihreät ilon pilaajat. Maahanmuuttajat voivat tehdä mitä haluavat ja osaavat, heillä on siihen oikeus ja kansainväliset oikeudet ja lait siihen velvoittavat, niin on sisäministeri Maria Ohisalo sanonut.
Kanta suomalaiset maksavat. "terveet saavat sitten laittaa talouden kuntoon" niin on presidentti Sauli Niinistö päiväkäskyssään määrännyt. - Anonyymi
Jotakin kummallisen myyttistä tuossa karjalaisuudessa täytyy olla kun siitä koko ajan riidellään.
Kova poru on Pohjois-Karjalan nykyisten asukkaiden "puhdasrotuisuudesta", tai ehkä paremminkin alkujuurista, sekä myös karjalan kielistä.
Tuolla kieliasiallahan taas ei ole Pohjois-Karjalan kanssa juurikaan tekemistä, koska täällä ei karjalankielistä väestöä ole kuin muutama itse kieltä opiskellut.- Anonyymi
Ei siinä muuta myyttistä ole kuin se että savolaiset ovat täällä olevinaan karjalaisia, eikä oikeita karjalaisia täällä juurikaan ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä muuta myyttistä ole kuin se että savolaiset ovat täällä olevinaan karjalaisia, eikä oikeita karjalaisia täällä juurikaan ole.
Nooo...oooh, olisiko sitten selvempää muuttaa koko Pohjois-Karjala Savoksi? Loppuis se vähänkin ilon esittely ja saatais suuri kieroilijoitten maakunta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nooo...oooh, olisiko sitten selvempää muuttaa koko Pohjois-Karjala Savoksi? Loppuis se vähänkin ilon esittely ja saatais suuri kieroilijoitten maakunta?
Jos savo alkaa liittymään jotenkin että alkas hallitsemaan,niin kyllä sanon paluu muuttajana että muutan lähes varmuudella pois pohjois-karjalasta,on se niin myrkky ja häpeä olla savolainen,sen suurempaa ei ole,ei edes trumppin töppäilut vedä vertoja miten tuo korpisi olla savolainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos savo alkaa liittymään jotenkin että alkas hallitsemaan,niin kyllä sanon paluu muuttajana että muutan lähes varmuudella pois pohjois-karjalasta,on se niin myrkky ja häpeä olla savolainen,sen suurempaa ei ole,ei edes trumppin töppäilut vedä vertoja miten tuo korpisi olla savolainen.
Minä kun en osta enkä myy mielelläni savolaiselle,kuin pitkin hampain.Järkyttävää olisi olla savonläänissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun en osta enkä myy mielelläni savolaiselle,kuin pitkin hampain.Järkyttävää olisi olla savonläänissä.
Jäkäti jäkäti blaablaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäkäti jäkäti blaablaa
Loppuikö älli?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561856Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481628- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51507Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41128