Pelko työhön menosta

Anonyymi

Onko muille käynyt niin, ettei huonojen kokemuksien takia uskalla
enää mennä töihin?

Yhä useammassa paikassa esim. väkivallan uhka on todellinen, mikä näkyy myös kasvatus- ja opetuspuolella. Koko ajan saa olla silmät selässä ja varpaillaan, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Sijaisten kohtelu on monessa paikassa ala-arvoista riippumatta siitä, miten hyvin tekee työnsä. Valheen puhujat on niitä mitkä menestyvät, kun taas joku kiltti, rehellinen ja nöyrä voi joutua silmätikuksi.

Perehdytys on usein olematonta, jolloin stressi työstä selviytymisestä on kohtuuton. Työvuoroon ei yksinkertaisesti enää uskalla mennä, kun ei tiedä mitä on vastassa eikä voi luottaa siihen, että saisi apua tai tieto kulkisi! Siihen päälle moitteet omaiselta tai työkaverilta, niin kehä on valmis!

Eipä ole voimia ja uskallusta mennä enää hajoittamaan itseään tälle alalle!

5

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tutulta kuulostaa, varsinkin sijaisten kohtelu on monessa paikassa ala-arvoista. Ihmetellää miksi sijaisia on vaikea saada. Nämä täydelliset hoitaja karkoittavat hyvät sijaiset, en ymmärrä mikä ihmeen pätemisen tarve vakkareilla on. Perehdytys on mitä on ja sitten nostetaan iso meteli jos sijais raukka ei ole jotain tehnyt mitä kukuuan ei ole huomannut ohjeistaa hänelle. Olen itse vakituinen ja kiitollinen kaikista sijaisita joita saamme helpottamaan meidän työtaakkaamme. Väki väsyy ja sijaiset kiertävät kaukaa paikat joissa saavat huonoa kohtelua. Peräänkuulutan esimiestyötä, hänen tehtävänään on pitää kiinni siitä että työntkijät eivät pääse sooloilemaan omiaan, Monessa paikassa esimiestyö ontuu, esimies ei ole kaveri vaan hänen pitää osata myö johtaa vakkareita, eikä mielistellä voimakastahtoisia päällepäsmäteitä, jotka osaavat mielestään kaiken. Esimiehiä pitäisi kouluttaa enemmän ottamaan vastuuta omasta työstä ja yksikköjen hyvinvoinnista muuten tämä peli jatkuu loputtomiin. Itse kaipaan jämäkkää johtajuutta, esimiehellä on suuri merkitys työhyvinvointiin, toki jokainen omalla kohdallaan kantaa vastuun työntekijänä omasta työstään työyhteisössä. Yhteen hiileen puhaltaminen on monilta työpaikoilta unohtunut.

• Anonyymi

Joo, juuri noin se menee! Sijaiset on ku jotain alempiarvoista palvelusväkeä. Esimies ei välttämättä ole tietoinen asioista tai ei uskalla puuttua.

Mä olen myös alkanut ihan rehellisesti pelkäämään monia asiakkaita. Täysin arvaamattomia, jotka saattaa yhdessä hetkessä hymyillä ja toisessa käydä kiinni. Kuvittelenko vaan, vai onko tuollainen käytös lisääntynyt? Ihmiset, jotka pitäis pitää suljettujen ovien takana, niin niiden annetaan heilua vapaasti itsemääräämisoikeuteen vedoten ja pelotella muitakin asukkaita.

Esim. asiakkaan kuristaessa hoitajaa - - > ei mitään seurauksia. Asiakkaan puukottaessa toista asukasta - - > asumista jatketaan lähes normaalisti. Ihmiset mitkä kuuluis lukkojen taakse, valvottuihin ja vartioituihin olosuhteisiin, niin saa tuolla liikkua (ja tarvittaessa uhitella) melko vapaasti muiden seassa. Tuntuu, ettei hoitajan turvallisuudella ole paljoakaan väliä.

Itselle on siis noussut syvä vastenmielisyys koko alaa kohtaan ja varmaan jonkinlainen traumatisoituminenkin tapahtunut. Jos esim. toimistotyössä asiakas kävis kurkkuun kiinni, heitettäisiin asiakas pihalle ja vietäis oikeuteen. Mut nää vajaamieliset pahoinpitelijät saa tallustaa miten huvittaa ja heille ei tehdä mitään. Jotain on siis pahasti tässä yht.kunnassa vialla.

*ap*

• Anonyymi

En ole ollut sosiaalialalla, mutta "pelkästään" työpaikkakiusaaminen on aiheuttanut vastaavanlaisia traumoja ja näistä ei puhuta tai näihin ei saa apua mistään. Koska näistä asioita ei puhuta tai puututa niin se on toistuvaa sekä ongelma monessa työpaikassa - ja oireilee aikuisten maailmasta niin pahasti, että koulukiusaaminen pahenee. Jostain ne lapsetkin näille tavoille oppii ja sen mihin panostetaan näissä jutuissa.

• Anonyymi

Tuo kiusaaminen on kyllä sote-aloilla yleistä ja harvoin siihen puututaan. Sitten ihmetellään, kun työt ei kelpaa. Onko nää nykyset työpaikka-kiusaajat myös entisiä koulukiusaaja? Niitä, joiden kiusaamista muut ovat katsoneet vaieten vierestä? Se on kyllä kova hinta kiusatulle, jos ei uskalla enää toimia yhteiskunnassa.

• Anonyymi

Jopa joissakin päiväkodeissa sijaisia kohdellaan niin kuin olis he olisi tyhmiä, vajaita ja kakkoskansalaisia. Huono kohtelu voi tulla, vaikka olisi sama työnantaja ja ei siis välttämättä vuokratyöfirman palkkaama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe