Itsekkyys ja haluttomuus auttaa maailmaa

Anonyymi

Moni täällä valittaa siitä ettei häntä ymmärretä, ehkä se on totta mutta muihin vertaaminen, oman tärkeyden,hyvinvoinnin ja toisten huomion saaminen ei ole oikein mielestäni. Olen yks niistä jotka täällä aikoinaan valitti ja olen tullut siihen tulokseen että se on itsekästä. Minuakin edelleen harmittaa oma erilaisuuteni ja jopa kääntynyt mahdottomuuksiin muutta se mutta ne ei kuitenkaan tulisi toimimaan. ehkä tulevaisuudessa onnistutaan jopa vähentämään kehitysvammaisten määrää kehittyneen lääketieteen ansiosta (ehkä) mutta kukaan, ei edes minä saisi olla niin itsekäs. olitpa sitten kehari tai et, mielenterveysongelmista kärsivä tai jostain muusta, niin meillä ihan jokaisella on ongelmamme mutta sei tarkoita että ruvetaan ajattelemaan itsekkäästi, olen itse ruvennut ajatteleen epäitsekkäästi koska haluan tuoda hyvää tähän maailmaan ja auttaa muitakin joilla on ongelmia. jotenka pointtini on se että jos olisimme kaikille mukavia, auttavia ja myötätuntoisia toistemme ongelmille, niin maailmassa ei olisi paljon valittajia. yritin parhaani mukaan selitää tämän, toivottavasti ymmärsitte.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet huomannut asian joka on oikeasti lisääntynyt ihmisten keskuudessa, nimittäin tuo itsekkyys.
      Tuntuu olevan yllä sellainen "minä itse " ja " minä ensin " muotiajatus, joka on kyllä jo kaukana ajatuksesta kun siitä on jo tullut toiminto.

      Aikoinaan sanottiin että " kaveria ei jätetä ", kun taas nykyään se tuntuu olevan " kaverille ei jätetä ".

      Itsekin olen usein mietiskellyt mikä mahtaa olla syynä siihen että ihmiset ovat muuttuneet niin valtavasti, onko se yhteiskunta vai mikä.

      Ei sen pitäisi olla itseltä pois jos ottaa myös toiset ihmiset huomioon.
      Itselleni ainakin tulee todella hyvä mieli silloin kun voin olla jollekin avuksi, sisältää myös empatiaa joka sekin kenties(?) pikkuhiljaa " katoava kansanperinne ".

    • Anonyymi

      Toivon sinulle kaikkea hyvää.

      • Anonyymi

        Kiitos samoin


    • Anonyymi

      Aivan totta. Tietyssä mielessä ihmiset ovat nykyään itsekkäitä. Saattaa olla, että itsekkyyttä lisää nykyinen elämäntapa. Ennen elettiin vaikkapa suurilla maatiloilla, joissa jokaisella ihmisellä oli oma tehtävänsä, eli elämä ei ollut tarkoituksetonta. Nykyään ihmiset ovat eristäytyneet omiin asuntoihinsa ja omaan todellisuuteensa. Todellinen monipuolinen vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa jää vähäisemmäksi nykyisessä elämänmuodossa. Perusasiat saa helpommin kuin ennen. Köyhälläkin on yleensä ruokaa, vaatteita ja lämmin asunto. Silloin ihmisen mieli saa haluamaan jotain luksusta.

      Oman itsekkyyden huomaaminen tarkoittaa, että on kyennyt kasvamaan ja aikuistumaan henkisesti. Se on aina arvokas asia.

      Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

    • Anonyymi

      Mä ite olen ajatellu tätä asiaa, ehkä enempi sen polarisaation kautta. Siitä kuinka ns. Keskiverto alkaa sulaa, ja ihmisillä joilla menee hyvin, menee entistä paremmin, ja sitten on yhä enemmän ihmisiä joilla menee heikosti.

      Siihen toki liittyy itsekkyyttä, ja kilpailuhenkeä, monella eri taholla, mutta se itsekkyys ei sinänsä ole mikään uusi asia.

      Voiko asialle tehdä jotain?

      Kyllä voi, mutta yksittäisen ihmisen mahdollisuudet on tietysti rajalliset. Sen kuitenkin sanoisin, että itsesäälissä räpiköinti ei tule muuttamaan maailma, niin henkilökohtaisella, kuin isommallakaan tasolla. Vaikka itsekin siihen syyllistyn aika ajoin, ja sen enempää yksityiskohtiin menemättä, mielestän siihen on minulla ihan perusteet. Silti yritän tehdä yhtä sun toista MT-yhteisön hyväksi.

      Jännä kun mainitsit mielenterveysongelmat, ja kehitysvammaiset. Olen nyt tässä jonkin aikaa seuraillut näitä kahta ryhmää, ja totean että kehitysvammaiset vie MT- porukkaa kuin pässiä narussa, ainakin mielikuva markkinoinnin saralla.

      Valitettavasti tämä näkyy kaiken maailman rahoituksissa ja hankkeissa, kuinka paljon iloisempi ja positiivisempi kehitysvamma puoli on, ja kuinka paljon “paremmin” he saavat rahaa.

      Omasta maakunnastani tulee mieleen vaikka digiloikka. Viimevuonna täällä pyöri sekä valtakunnallinen, että maakunnallinen digi hanke kehitysvamma puolella. Fyrkkaa on laitettu hommaan noin miltsin verran viiden viimeisen vuoden aikana. Samaan aikaan samalla alueella, MT-ihmiset saa loikkia soittamalla omaguruun 2.50€ minuutti.

      Ihan kaikki tämä “huono kohtelu” ei ole MT- kuntoutujien syytä, mutta olen tainnut sanoa tämän jo joskus aikaisemminkin, MT- puoli on kuin lapset hiekkalaatikolla jotka kiukuttelee ja huutaa, että “me ei haluta hoitoa”, johon vastataan, “ettei me oltas annettukaan”.

      Suosittelen siis miettimään, että mitä pystyy tekemään asian eteen? Voisiko se olla jonain päivänä myös jotain konkreettisempaa, kuin valittaminen?

      Joka tapauksessa, toivottavasti vuosi 21 on parempi kuin edellinen.

    • Anonyymi

      Kirjoitit ihan hyvin tuosta itsesäälistä johon meistä kaikista jokainen varmaan joskus elämässään on " syyllistynyt ".

      Heikompiosaiset ihmiset etenkin tuntevat useammin itsesääliä kuin paremmin pärjäävät, niin ainakin luulisin.

      Kuitenkin olisi hyvä ajatella asiaa toiseltakin suunnalta eli niihin ihmisiin jotka tavallaan syyllistävät näitä heikompiaan.

      Juuri tuo itsekkyys, ja kenties haluttomuus hyväksyä erilaisia ihmisiä saa aikaan sen että heikommat jäävät alakynteen.
      Ei kannata ajatella niinpäin että " me ei kelvata muille ", vaan voisi ajatella että " miksei muut hyväksy meitä ?".

      Maailma olisi parempi paikka kun ihmiset oppisivat taidon hyväksyä myös sellaiset ihmiset joita nyt pitävät ehkä itseään " huonompina " tai muuten pärjäämättöminä.

      Joka asiassahan on kyse vastakkainasettelusta koskee se melkein mitä tahansa.
      Ihmisten ollessa kyseessä on " me vastaan muut " tai " minä vastaan joku muu ".

      Ehkä olisi myös helpompaa kun ei olisi tarvetta vertailla ihmisiä toisiinsa tai itseään muihin. Juuri se aiheuttaa kateutta, halveksuntaa, ym.

      Iso osansa on juuri sosiaalisella kanssakäymisellä. Kun ihmiset vetäytyvät omiin oloihinsa ja erakoituvat, muodostuu kanssakäyminen muiden kanssa entistä vaikeammaksi.

      Kirjoitit entisajasta maaseudulla kun yhdessä touhuttiin kaikenlaista, oli yhteisöllistä. Olen usein miettinyt mikä sen on muuttanut, miksei edelleen voisi olla enemmän yhdessä tekemistä.

      Jotenkin tosin vaikuttaa että elämänmeno on muuttunut kiireisemmäksi, mutta minne se kiire on niin kova.
      Elämänmeno on vaativampaa, mutta täytyylö esim. itseltään vaatia liikaa.

      Muutoksiakin pystyy tekemään jos siihen on tahtoa, itseäänkin pystyy muuttamaan jos haluaa.
      Voi alkaa paremmin ymmärtää toisia ihmisiä, perehtyä miksi tuolla toisella on kaikki niin erilaista kuin itsellä, mikä sen on mahdollisesti aiheuttanut.
      Eikä alkaisi ensimmäiseksi verrata sitä kummalla menee paremmin ja kummalla huonommin, kumpi pärjää paremmin ja kumpi huonommin.

      Nykyään tuijotetaan ihan liikaa vain omaa napaa.......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe