Kaksitahtisesta nelitahtiseen vaihtanut: "Olisinpa tiennyt tämän jo aiemmin..."

Anonyymi

Anteeksi tuo aloitus, halusin vain huomiota. Mutta asiaan.

Onko kenellekään otsikon mukaisen vaihdoksen tehneelle käynyt niin, että halvempien käyttökustannusten myötä olisi tullut enemmän veneilytunteja? Tai meripeninkulmia? Ainakin periaatteessa näin voisi olettaa käyvän.

Ja selvennykseksi, nyt halutaan kuulla aitoja kokemuksia, ei mitään muuta. Ei siis näitä: "kyläpä se vain on kakstahti ainua oikia, met poikien kansa päätimmä niin Tenojoela -85."

54

1178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole käynyt niin.

      Käyttökulujen suuruusluokka on kuitenkin sama, vaikka siinä tapahtuisi jonkun prosentin heitto sinne tai tänne. Ehkä, jos ero olisi todella merkittävä, vaikka 50%. sillä olisi vaikutusta.

      En kuitenkaan epäile sitä, etteikö hintojen nousu vähentäisi veneilyä. Se kuitenkin tapahtuu niin, että kipuraja ylittyy ja veneestä luovutaan kokonaan. Tilastoissa eri näkyy parina prosenttina, vaikka käyttäjän kohdalla muutos on 100%.

      Tuntuisi myös vaikealta uskoa, että joku aloittaisi veneilyharrastusta siksi, että sen hinta on tippunut kipurajan alapuolelle. Minulla on sen verran vankka usko hallitukseen, että kaikki tulee kallistumaan ihan periaatteessa eikä hetken notkahduksen etu kestä edes yhtä kautta.

    • Anonyymi

      Kyllähän vanhoilla varsinkin isommilla 2t koneilla oli järkyttävä kulutus.Uistelu veneissä piti olla apukone ku isolla 100hv meni n 4-6L/h uistellessa ja matka ajossa 30-50L/h,ny samassa veneessä 60hv 4t,uistelu kulutus 1-1.5 L/h matka ajossa 10-20L. Äanitaso ja käyttö mukavuudessa 4t myös ihan eri planeetalta ku savuava ja yskivä 2t. 2t koneille annettiin valmistajien mukaan 1000h käyttö iäks 4t koneilla tiedän yli 5000h ajettuja.

    • Anonyymi

      Krematoriosta sähkövispilään, siinä vasta eron huomaa ja luontoäiti niiaa syvään. Melusaastekkin muun tupruttelun lisäksi, herätkää tähän päivään myös muissa kulkuneuvoissa, kuten autossa.

      • Anonyymi

        Taas on espoolaiseen propaganda uponnut hyvin. Puhtain kulkumuoto on edelleen polttomoottori, ja niistäkin diesel. Ensi vuosikymmenellä asiat ovat ehkä toisin., mutta todennäköisesti ei silloinkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas on espoolaiseen propaganda uponnut hyvin. Puhtain kulkumuoto on edelleen polttomoottori, ja niistäkin diesel. Ensi vuosikymmenellä asiat ovat ehkä toisin., mutta todennäköisesti ei silloinkaan

        Väärin, regiona Saaristomeri, murros on jo vahvasti meneillään, ei ainoastaan alkanut. Autona EV ja veneessä 6l diesel n.1000nm väännöllä ja heposia 400, päästöt Euro 2 luokkaa.

        Siinä samaa mieltä, että lataus infra ei ole veneilyssä isompien veneiden kannalta vielä valmis, mutta moni pienempi alus voisi jo hyödyntää matkaveneilyssäkin ihan normaali suko verkostoa vierassatamissa.

        Tulet huomamaan nopeasti, miten kaupunki/taajamat sähköistyvät linja-, jakelu, henkilöautojen osalta, samoin veneily ei tule olemaan missään suojelussa, sähköistys etenee alalle halusit tai et.

        Parasta aikaa meneillään isoja hankkeita joka saralla, laivoissa, lentokoneissa, teollisuudessa, olet sokea tai et seuraa globaalisti mailman kehitystä.

        Avaa varovaisesti käärin liinojasi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, regiona Saaristomeri, murros on jo vahvasti meneillään, ei ainoastaan alkanut. Autona EV ja veneessä 6l diesel n.1000nm väännöllä ja heposia 400, päästöt Euro 2 luokkaa.

        Siinä samaa mieltä, että lataus infra ei ole veneilyssä isompien veneiden kannalta vielä valmis, mutta moni pienempi alus voisi jo hyödyntää matkaveneilyssäkin ihan normaali suko verkostoa vierassatamissa.

        Tulet huomamaan nopeasti, miten kaupunki/taajamat sähköistyvät linja-, jakelu, henkilöautojen osalta, samoin veneily ei tule olemaan missään suojelussa, sähköistys etenee alalle halusit tai et.

        Parasta aikaa meneillään isoja hankkeita joka saralla, laivoissa, lentokoneissa, teollisuudessa, olet sokea tai et seuraa globaalisti mailman kehitystä.

        Avaa varovaisesti käärin liinojasi...

        Sähköperämoottoreita pulpetti yms veneisiin https://www.aquawatt.at/en/electric-boat-propulsion/electric-outboards

        Surfaamalla näillä sivuilla löydät myös valmiita sähköveneitä...

        Tässä sivusto yleisesti sähköveneilystä, paljon mielenkiintoista...https://plugboats.com/nautique-all-electric-ski-boat-game-changer/

        Isompia aluksia...

        Ruotsista vuodelta 2017 sähköinen autolautta jolla myös sisar alus.
        http://spbes.com/portfolio/electric-ferry-aurora/

        Rahtilaiva 2017
        https://electrek.co/2017/12/04/all-electric-cargo-ship-battery-china/

        Norjalainen hybridi risteilyalus, pelkillä akuilla 10 tunnin lenkki
        https://brimexplorer.com/the-boats

        Pienempiä veneitä hiihto vetovene http://www.ltsmarine.com/english/bateau-de-sports-de-vague-lts/

        Jos jaksat katsoa noita, niin ymmärrät mailma on jo muutoksessa ja vauhti vain kiihtyy lähivuosina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas on espoolaiseen propaganda uponnut hyvin. Puhtain kulkumuoto on edelleen polttomoottori, ja niistäkin diesel. Ensi vuosikymmenellä asiat ovat ehkä toisin., mutta todennäköisesti ei silloinkaan

        Mielestäni kaasu on puhtaampaa kuin bensa tai deasel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköperämoottoreita pulpetti yms veneisiin https://www.aquawatt.at/en/electric-boat-propulsion/electric-outboards

        Surfaamalla näillä sivuilla löydät myös valmiita sähköveneitä...

        Tässä sivusto yleisesti sähköveneilystä, paljon mielenkiintoista...https://plugboats.com/nautique-all-electric-ski-boat-game-changer/

        Isompia aluksia...

        Ruotsista vuodelta 2017 sähköinen autolautta jolla myös sisar alus.
        http://spbes.com/portfolio/electric-ferry-aurora/

        Rahtilaiva 2017
        https://electrek.co/2017/12/04/all-electric-cargo-ship-battery-china/

        Norjalainen hybridi risteilyalus, pelkillä akuilla 10 tunnin lenkki
        https://brimexplorer.com/the-boats

        Pienempiä veneitä hiihto vetovene http://www.ltsmarine.com/english/bateau-de-sports-de-vague-lts/

        Jos jaksat katsoa noita, niin ymmärrät mailma on jo muutoksessa ja vauhti vain kiihtyy lähivuosina...

        Minä kanssa muistelin että saksalaisilla on 30hp sähköperämoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni kaasu on puhtaampaa kuin bensa tai deasel.

        Mielestäni tuuli (=purjehdus) on puhtaampaa kuin bensa tai diesel tai kaasu.


    • Anonyymi

      Ajo tunteihin/maileihin ei ole vaikuttanut, mutta yhdensuuntainen matka on tuplaantunut pienentyneen kulutuksen myötä. Seuraavaksi hankintaan menee diesel perämoottori. Nelitahti bensamoottoria 40% pienemmän kulutuksen ansiosta.

      • Anonyymi

        Onnea matkaan, mistä meinasit sellaisen ostaa?

        Ja jos joku linkittää tähän Oxen tms. Ruotsalaisen ni tarkastakaa ensin faktat ja palatkaa sitten asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea matkaan, mistä meinasit sellaisen ostaa?

        Ja jos joku linkittää tähän Oxen tms. Ruotsalaisen ni tarkastakaa ensin faktat ja palatkaa sitten asiaan.

        Tossa on diesel prutkuja 4 hp ylösöäin ja taas kun googlettaa niin löytää vaikka ja kuinka, niin, kuin sähköperämoottoreitakin.https://www.klaxondieseloutboards.com/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on diesel prutkuja 4 hp ylösöäin ja taas kun googlettaa niin löytää vaikka ja kuinka, niin, kuin sähköperämoottoreitakin.https://www.klaxondieseloutboards.com/

        Yanmarilta löytyy myös diesel perämoottoreita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on diesel prutkuja 4 hp ylösöäin ja taas kun googlettaa niin löytää vaikka ja kuinka, niin, kuin sähköperämoottoreitakin.https://www.klaxondieseloutboards.com/

        Niijust, että 4hp painaa 50kg ja 50hp painaa 200kg.

        Eikö tuossa juuri käsketty tarkistamaan faktat?

        Missä veneissä nuo noilla painoilla toimii?

        Ja sitten se hankintahinta vs säästö. Lopputuloksena voi todeta et ei mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yanmarilta löytyy myös diesel perämoottoreita

        Ja mergurylta.


    • Anonyymi

      Ei uusia 2-tahtisia saa enää kaupasta kun Evinrude lopetti viimeisenä 2 tahtisten perämoottorien valmistuksen. Mutta jos omistaa vanhan kaksarin niin eihän sitä pois kannata heittää jos ajotunteja on vain vähän kesässä. Toimivat 2-tahtiset on kohta museokamaa ja arvo nousee mitä vähemmän niitä on liikenteessä.

      • Anonyymi

        Kyllä 2t perämoottoreita valmistetaan edelleen.
        Tuskin niistä ihan heti mitään kultaa kalliimpia museokamppeita tulee!
        Googleta huvikseen vaikka mercury2toutboard.


    • Anonyymi

      Kannattais oikeasti kysellä vaik asiantuntevilta kavereilta tai tutulta huoltomieheltä 2t koneiden hinnoista ja mihin koneeseen saa varaosia tulevaisuudessa,varaosien saanti voi olla hankalaa,nyt jo joihinkin vanhempiin nelareihinkin ei saa varaosia esim vanhat omc jotka ei suzukin tekemiä niin osat hakusessa esim jakohihnat,en ihan varma mut huhua et uusia et saa mistään.Sähköosat ja johdot vanhoissa koneissa ihan arvoitus,1000h antoivat tehtaat 2t koneelle käyttöiäks eikä vuosien kymmenien vuosien seisotuskaan hyvää tee ainakaan jos kampikammiossa ja sylintereissä säilytys öljyjä ja välillä ei konetta vähän pyöritä vaik käsin. Käyttöarvo vanhalla 2t. . kymppejä. .satasia. . vain umpihullu ja tyhmä maksaa tuhansia

      • Anonyymi

        Eikös nykyään tehdä metallitulostimilla ihan mitä tahansa osia.


    • Anonyymi

      3D mallinus on kyllä muoviosille,metalliosat vaatii valun ja koneistuksen tai laser/vesileikkauksen. Maksappa jostain 3D mallinnus osasta tai koneistetusta osasta satasia muutaman kympin 2t ratoon. . onko järkee. . onko järkee. Romuttamot tai varaosakone ainut järkevä hankinta paikka jos haluut museokoneella ajella. Omat erittäin hyvät asentajan taidot ja myös sähköasentajan taidot tai hyvät suhteet kaveriin jolla tietoa taitoa ja aikaa rassata raatoasi,mitään järkeä ei viedä korjaamolle jolla veloitus n 100E h. Muista pitää airot tai mela mukana et pääset lähimpään rantaan turvaan ellet halua pelastus veneen tai jonkun muun kyydissä rantaan. E romuun varulta repullinen sähköosia mukaan. . suuttimia ja ecuja varsinkin. .

      • Anonyymi

        Kyllä vuo vanhat ja vähän uudemmatkin 2-t koneet on huolettomampia kuin nelarit. Tietysti jos kone hajoo lopullisesti niin ei ehkä kannata korjata jos maksaa satasia tai tuhansia.

        Huollot on kuitenkin edullisia ja varosia saa vielä pitkään. esim. BRP joka teki E-tecciä jatkaa vielä varaosien valmistusta. Vanhoihin 2 tahtisiin kaasarikoneisiin käy samoja osia kuin esim. 2-t moottorikelkkoihin tai 2-t crossi/enduropyöriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vuo vanhat ja vähän uudemmatkin 2-t koneet on huolettomampia kuin nelarit. Tietysti jos kone hajoo lopullisesti niin ei ehkä kannata korjata jos maksaa satasia tai tuhansia.

        Huollot on kuitenkin edullisia ja varosia saa vielä pitkään. esim. BRP joka teki E-tecciä jatkaa vielä varaosien valmistusta. Vanhoihin 2 tahtisiin kaasarikoneisiin käy samoja osia kuin esim. 2-t moottorikelkkoihin tai 2-t crossi/enduropyöriin.

        Huolettomampia? Älä nyt naurata 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolettomampia? Älä nyt naurata 😂

        Lukutaidottamalle suomennos: Huolettomampi = huollot on helpompia. (Ei öljyn/suodattimien vaihtoja, ei jakohihnojen vaihtoja jne...)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaidottamalle suomennos: Huolettomampi = huollot on helpompia. (Ei öljyn/suodattimien vaihtoja, ei jakohihnojen vaihtoja jne...)

        Öljynvaihto kerran vuodessa on huolettomampaa kuin lutrata jatkuvasti 2t-öljyn kanssa. Jakohihnaa taas ei tarvitse vaihtaa kuin noin 10 vuoden välein. Sen kunnon tarkastuskin on tosi vaivatonta. Sytytystulpankin saa asentaa mihin asentoon vain ja ne kuluvat muutenkin paljon vähemmän kuin 2-tahtisessa. Tyhjäkäynnillä voi ajaa niin kauan kuin lystää eikä kone ala kakomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljynvaihto kerran vuodessa on huolettomampaa kuin lutrata jatkuvasti 2t-öljyn kanssa. Jakohihnaa taas ei tarvitse vaihtaa kuin noin 10 vuoden välein. Sen kunnon tarkastuskin on tosi vaivatonta. Sytytystulpankin saa asentaa mihin asentoon vain ja ne kuluvat muutenkin paljon vähemmän kuin 2-tahtisessa. Tyhjäkäynnillä voi ajaa niin kauan kuin lystää eikä kone ala kakomaan.

        Ei 2-tahtisessa tarvii lutrata öljyjen kanssa. Riittä kun kerran tai pari kesässä lisää säilöön 2t öljyä. Ja jos ei ole tuorevoitelua niin eipä ole iso vaiva lisätä tankkauksen yhteydessä pari desiä öljyä bensan sekaan. Isompi vaiva on kuskata 4-t jäteöljyjä ja suodattimia ongelmajäteasemalle joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 2-tahtisessa tarvii lutrata öljyjen kanssa. Riittä kun kerran tai pari kesässä lisää säilöön 2t öljyä. Ja jos ei ole tuorevoitelua niin eipä ole iso vaiva lisätä tankkauksen yhteydessä pari desiä öljyä bensan sekaan. Isompi vaiva on kuskata 4-t jäteöljyjä ja suodattimia ongelmajäteasemalle joka vuosi.

        2-tahtisessa ne öljyt kulkeutuvat näppärästi vesistöön jolloin niitä ei tarvitse "kuskata ongelmajäteasemalle"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-tahtisessa ne öljyt kulkeutuvat näppärästi vesistöön jolloin niitä ei tarvitse "kuskata ongelmajäteasemalle"...

        No Öljyhän on luonnon tuote niin kai se sinne kuuluu mistä se on tullukkin. Ja kaikki nykyäajan 2T öljyt rupaa olemaan biohajoavia ja tuhkautumattomia eli kyllä sillä kaksarilla voi ajella huoletta verkoille tai katiskalle ja syödä kalat ilman öljyn makua suussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Öljyhän on luonnon tuote niin kai se sinne kuuluu mistä se on tullukkin. Ja kaikki nykyäajan 2T öljyt rupaa olemaan biohajoavia ja tuhkautumattomia eli kyllä sillä kaksarilla voi ajella huoletta verkoille tai katiskalle ja syödä kalat ilman öljyn makua suussa.

        Jos noin ajatellaan niin uraanikin on sitten "luonnontuote" jota voidaan levittää vapaasti ympäristöön...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noin ajatellaan niin uraanikin on sitten "luonnontuote" jota voidaan levittää vapaasti ympäristöön...

        Niin ja pitääkin sitten seuraavan öljynvaihdon jälkeen käydä kippaamassa öljyt vesistöön kun ei niistä kerran siellä mitään haittaa ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja pitääkin sitten seuraavan öljynvaihdon jälkeen käydä kippaamassa öljyt vesistöön kun ei niistä kerran siellä mitään haittaa ole...

        4 tahtiöljyt ei ole biohajoavia. Ne jää lillumaan veteen. Vanhoissa 2-tahtisissa pieni määrä öljyä saattaa päästä vesistöön epätäydellisessä palamiseesa, mutta sekin haihtuu pois jos käyttää bioöljyjä.
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bel-ray-marine-bio-2t-e-o-1-l-oljy-55-703-001-301728150160


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni oikesti käyttää noita biohajoavia? Ja kuka ostaa niitä antisemitisti ja rasisti Kärkkäiseltä?

        Kuka oikeasti vie 4-tahtiöljyt ja suodattimen ongelmajätekierrätykseen ?
        ps. olen nähnyt teiden varsilla olevilla levähdysalueilla 4-t öljykannuja ja suodattamia. Hyi helvatti mitä nelitahti-idioottien sottaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka oikeasti vie 4-tahtiöljyt ja suodattimen ongelmajätekierrätykseen ?
        ps. olen nähnyt teiden varsilla olevilla levähdysalueilla 4-t öljykannuja ja suodattamia. Hyi helvatti mitä nelitahti-idioottien sottaamista.

        Ainakaan niitä kaadeta vesistöön...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan niitä kaadeta vesistöön...

        Juurihan tuolla ylempänä viestissä joku 4t-hörhö uhkasi kaataa jäteöljynsä veteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni oikesti käyttää noita biohajoavia? Ja kuka ostaa niitä antisemitisti ja rasisti Kärkkäiseltä?

        "..Kuinka moni oikesti käyttää noita biohajoavia? Ja kuka ostaa niitä antisemitisti ja rasisti Kärkkäiseltä?..

        Esim. Minä käytän biohajoavaa omassa 2t. 60hp Evarissa. Ei savuta eikä saastuta. Ja ostan Kärkkäiseltä koska siellä on halpaa ja se on Suomalainen ketju. Ihan sama onko myyjä rasisti tai mikälie antisemi.. ?? . En ole suvakkihörhö enkä viherpiipertäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni oikesti käyttää noita biohajoavia? Ja kuka ostaa niitä antisemitisti ja rasisti Kärkkäiseltä?

        Sait rasismin mainittua perämoottorikeskustelussa! Tuo vaatii jo taitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..Kuinka moni oikesti käyttää noita biohajoavia? Ja kuka ostaa niitä antisemitisti ja rasisti Kärkkäiseltä?..

        Esim. Minä käytän biohajoavaa omassa 2t. 60hp Evarissa. Ei savuta eikä saastuta. Ja ostan Kärkkäiseltä koska siellä on halpaa ja se on Suomalainen ketju. Ihan sama onko myyjä rasisti tai mikälie antisemi.. ?? . En ole suvakkihörhö enkä viherpiipertäjä.

        Pohjaan se "bio hajoava" öljy painuu niinkuin 2t outboard öljyt kautta aikojen. Muutenhan tuolla ajeltais öljylautassa! Onneksi ne 2t koneet vähenee koko ajan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjaan se "bio hajoava" öljy painuu niinkuin 2t outboard öljyt kautta aikojen. Muutenhan tuolla ajeltais öljylautassa! Onneksi ne 2t koneet vähenee koko ajan!

        Mistä lähtien mikään öljy on painunut pohjaan? Nehän ovat vettä kevyempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien mikään öljy on painunut pohjaan? Nehän ovat vettä kevyempiä.

        Ajapa sitä 2t konetta vesiastiassa ja jätä vesi astiaan. Tutki seuraavana päivänä mitä sieltä astian pohjalta löytyy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajapa sitä 2t konetta vesiastiassa ja jätä vesi astiaan. Tutki seuraavana päivänä mitä sieltä astian pohjalta löytyy!

        Kuolleita hyttysentoukkia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajapa sitä 2t konetta vesiastiassa ja jätä vesi astiaan. Tutki seuraavana päivänä mitä sieltä astian pohjalta löytyy!

        Käytän sekä 2-T että 4-T koneita. Peinteisten 2-T koneiden käyttö aiheuttaa ympäristöahdistusta, jos ympäristön tila sattuu olemaan lähellä sydäntä. Perinteiset 2-koneet päätyivät myyntikieltoon aikoinaan Euroopassa ja USA:ssa päästönormien kiristyessä - mutta merkittävä, ja tärkein asia oli käsittääkseni vesien saastuminen - ei suinkaan öljyn takia, vaan besiinin takia. Valtavat bensapäästöt - jopa useita kymmeniä prosentteja polttoaineesta - päätyvät mereen palamattomana. Ei näy silmin saasteena kuten öljy, mutta on myrkkyä merten pieneliöille. Australiassa ajteltiin aikoinaan, että syvä valtava meri kestää paremmin 2-T saastetta. Toista taitaa olla ainakin meillä järvialueilla ja matalissa merivesissä.

        2-tahtikoneita tuotetaan edelleen valtavia määriä esim kaukoidän ja Australian markkinoille, ja Venäjältä näitä - esim Yamahaa - voi tuoda (uusia laittomasti?). Näitä näkee silloin tällöin myynnissä netissä aika kovaan hintaan yleensä idässäpäin.

        Aikoinaan esim. Ruotsissa pohdittiin, pitäiskö perinteiset 2-T koneet kieltää, mutta uskottiin että vesistöjen saastumisongelma hoituu vastuullisella käytöllä - pinkonebensa ei ole kovinkaan haitallinen vesistöille verrattuna tavalliseen bensaan, ja aika hoitaa lopulta 2-tahtiset pois käytöstä. Ehkä näin on käynyt sielläpäin. Jos katsoo käytettyjen 2-T koneiden myynti-ilmoituksia, niin ei niitä kovin pajon näe siellä, mutta meillä niitä on yllin kyllin tarjolla.

        Itse käytän 2-T koneissa pienkonebensaa - alle 50 l /vuosi. Bio TCW3 öljyä on ollut hankalaa löytää , uskon että käyttäjäkunta on vähentynyt sen verran, että se ei ole kovin kysyttyä. Kiitoksi vinkistä mistä sitä voisi yrittää hankkia.


    • Anonyymi

      Kyllä menee täysin asiattomaksi taas meno. 2t/etec hörhön toimesta. Miksi harraste palstalla pitää trollata. . ei ymmärrä.

    • Anonyymi

      Minulla on ollu muutaman vuosikymmenen ajan apujollassa aina pieni 2-t moottori. Paitsi kahtena kesänä (-18 ja -19) uusi ja pieni 4-t prutku. Tänä kesänä vaihdoin takaisin 2-t moottoriin, syitä oli useita (mm. paino, teho, simppeli rakenne, huoleton kuljetella autossa jne..). Seur. kesinä kuljettaa taas 3,3 hp 2-t Mariner. Ostin lisäksi yhden käytetyn sellaisen ja yhden 2-t 2hp Jammu-prutkun varastoon varalta, ja niihin parit tarpeelliset varaosat. Niillä mennään loppuelämän veneilyt, jos vaan ei tule niin laittomaksi ettei vaan voi.. Jos ei voi, niin sitten sähkövispilä, niistäkin on kokemusta, ehkä nekin kehittyy jatkossa, nykyisten kanssa ei akkujen kanssa pelailu yms. huvita..

      • Anonyymi

        Toihan on kätevää! Nyt pyörii nurkissa 3 2t konetta yhden 4T koneen sijaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toihan on kätevää! Nyt pyörii nurkissa 3 2t konetta yhden 4T koneen sijaan?

        Ohjataanko tänne jotain avohoitopotilaita, jutut on sitä luokkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjataanko tänne jotain avohoitopotilaita, jutut on sitä luokkaa?

        Ilmiselvästi ohjataan koska sinutkin on ohjattu tänne sieltä avo puolelta!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ostin tuossa taannoin 1966 Evinrude 18hp.
      Alkuperäiseltä omistajalta, hän kertoi koneella ajetun viimeksi vuonna-75, jonka jälkeen ollut säilössä, silloin tällöin narusta vedetty ettei jumiudu.
      Putsasin kaasarin ja tankki kiinni, tulpat on -70 luvun motorcraftit.
      Mikä mahtaa olla vikana kun vasta viidennellä nykäsyllä käynnistyi?
      Ei kauheen luotettavaa kuvaa anna amerikan ihmeestä.

      • Anonyymi

        Evinrudet käynnistyy aina viimeisellä nykäisyllä, jos siis jaksaa nykiä niin kauan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evinrudet käynnistyy aina viimeisellä nykäisyllä, jos siis jaksaa nykiä niin kauan...

        Mun vm.-86 2t evari käynnistyy joka kerta ekalla avaimesta kääntämällä..(. ja talven jälkeenkin.)

        Viime kesänä samalla laiturilla joku 4-T jammun romu ei käynnistyny vaikka kuinka väänsi avainta. ju ju ju ju ju ju kuului jo kaukaa, ja jäi vielä jujuttelemaan kun meikä oli jo ulapalla.


      • Anonyymi

        Kiinnostaisi hankkia sellainen torninmuotoinen vanha Mercury. Joku 150 HP... Ei sillä nyt kauaa viittis ajella mutta ne äänet!! Tarvis olla kaks venettä. Toisessa nelari ja toisessa se Mercury. Vähän niinku auto ja prätkä. Sit tarvis olla aikaa... Ei kai se nyt hirveesti saastuta jos ajelee muutaman tunnin kesässä? Veneily on sitäpaitsi kivaa. Eikä tarvis kiukutella toisille että kumpi on paree, kaks vai nelitahti, jos on molemmat. Haju tietty nyt vähän kertoo kumpi on parempi uistellessa. Kuka sitä nyt aina jaksaa uistella..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun vm.-86 2t evari käynnistyy joka kerta ekalla avaimesta kääntämällä..(. ja talven jälkeenkin.)

        Viime kesänä samalla laiturilla joku 4-T jammun romu ei käynnistyny vaikka kuinka väänsi avainta. ju ju ju ju ju ju kuului jo kaukaa, ja jäi vielä jujuttelemaan kun meikä oli jo ulapalla.

        Mulla 6 hv vm 77 ja aurinkoisena pvnä lähtee ilman ryyppyä ekalla vedolla tulille. Siipipyörä muuten alkuperäinen ja täysin ehjä. Käyttöä joka kesä aika paljon.


    • Anonyymi

      Syksyn satoa.
      Ja taas on 2t kansa palvonut koko kesän itseään perkelettä. Ainakin sen älämölön perusteella mitä rannoilta kuului kun 2t-raatoja käynnisteltiin. Voi sitä kiroilun ja sadattelun määrää. Ja välillä savu nousi koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.

      Ja voi sitä kateuden määrää kun naapuri lähti viereiseltä laituripaikalta vesille nelari Hondallaan ilman mitään ihme vemmeltämisiä, ja oma Etec seisoi kuin järki vajaamielisen vajaatahtimiehen päässä. Seisoi vain, eikä käynnistynyt.

      • Anonyymi

        Toi on jo vanha juttu, keksi jotain uutta..


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe