Aihe

Korjaamon vedätys, kusetus vai OK?

Anonyymi

Kuka viisas autoalan ammattilainen tai Fordin edustaja osaisi kertoa mistä on kyse?
Vein Ford Transit autoni korjaamoon, on muuten toiminut hyvin, mutta nyt syttyi varoitusvalo. Korjaamo Ilmoitti että EGR ohjaus venttiili on vaihdettava , jotta auto läpäisisi katsastuksen.
Vaihto-osa ruotsista maksoi 200+ € ja työn kanssa korjaus maksoi vajaat 400€. Vastaava osa maksaa netissä Suomessa n 100€ .
Ennen korjaukseen menoa auto kuitenkin kirkkaasti läpäisi katsastuksen, joten "ongelma" ei liene ollutkaan kovin vakavaa laatua ...

Pyysin autostani poistettua osaa itselleni, jotta näkisin mistä on kyse. Korjaamothan mielellään pääsevät tällä tavoin ilmaiseksi eroon romusta ja ongelma jätteestä työntämällä ne asiakkaille nähtäviksi ja todisteeksi siitä, että on jotain tehty.
Minulle ilmoitettiin, että autostani poistettu osa onkin Ford tehtaan omaisuutta, eikä sitä siksi voi minulle luovuttaa, EGR on auton omistajalla vain "lainassa" ... Mutta saisin kyllä ostaa osani korjaamolta 80 eurolla ...

Korjaamo kertoi palauttavansa autostani poistamansa osani tehtaalle , jolloin korjaamolle osastani palautetaan 80 euron pantti maksu ( kuin pullo pantti) .
Jos minä sensijaan ostaisin takaisin minun osani korjaamolta, maksaisi Ford siitä minulle 80 euroa- mikäli omalla kustannuksellani palauttaisin osani tehtaalle jonnekin ulkomaille.

Milloin minun autostani otettu osa olisi siirtynyt korjaamon omaisuudeksi jäi minulle aivan epäselväksi. Edellä kuvatun perusteella ei ole myöskään tietoa siitä, onko EGR osaa ollenkaan vaihdettu ...
Korjaamo kertoi että Ford putsaa viallisina poistetut auton osat uusiksi takuu varaosiksi ja myyvät ne taas 200+ eurolla . Taitaa olla jollekin hyvä bisness ...

Olen aina (harha?) luullut että ostamani auto on sovitun kauppahinnan maksamisen myötä kokonaan siirtynyt minun omaisuudekseni ( leasing autot ovat sitten aivan eri asia) .

Onko muissakin automerkeissä tällaisia valmistajan ikuisesti omistamia autonostajille "vain lainaksi" olevia osia, paljonko muitakin auton osia minun autostani ovat Fordin tai milloisenkin (?) korjaamon "omistamia" ja minulla vain lainassa??

Kuka osaa minulle selittää, onko kyseessä korjaamon vedätys, ASIAKKAAN KUSETUS vai alan normaali tapa, vai ainoastaan Fordin erikoinen käytäntö? Vai näinkö homma pelaa ja kaikki OK?

Liisa autoalan ihmemaassa

18

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinun omasi tietenkin jos autostasi irroitettu. Pyydä takaisin korkojen kera.

      Olet mahdollisesti myös maksanut koko korjauksesta turhaan.

      Suomessa saattaa joutua maksamaan tuplahintaa huolloista ja korjauksista jos auton viejä ei tiedä mitään eikä itse ota selvää esim katsomalla netistä tai kysymällä mikä on järkevä hintaluokka

      Esim vikavalon kanssa vienti autoliikkeeseen ja kertominen että laittakaa kuntoon on se suurin virhe. Varmaan monilta naisilta ja miksei miehiltäkin on viety reippaasti extraa. Minulla on tästä faktaa kun vajaa 70v äitini kysyn huoltoa autoonsa johon olisi tullut jakohihna, vesipumppu, öljyt / suodatin. Hinta oli erilainen kuin itse kysyin.

    • Anonyymi

      fordin vedätystä...?
      Muita "tarpeellisia" korjauksia ehdotti korjaamo sitten lisäksi tehtäviksi 2000 euron edestä, myös "lähes puhki" ruostunut ölypohja oli kiireellisten listassa mukana ... voiko öljypohja normaalli ajossa todellakin ruostua puhki ? Eiko sen pitäisi jotain käyttöäkin kestää, ainakain meni katsastuksessa korjaamatta läpi ...?
      ihmettelevä Liisa

      • Anonyymi

        Kyllä öljypohja voi ruostua puhki.

        Katsastusessa voidaan katsoa että on vielä siinä ja siinä että kestää, mutta korjaamolla voivat katsoa enemmän sen luotettavuuden perään ja olla sen vuoksi sitä mieltä että on syytä vaihtaa.

        Jos öljyt tulee moottorista ulos, kun öljypohja menee puhki, voi seurauksena olla totaalinen moottorin tuho. Sellainen, ettei siinä ole oikeastaan yhtään ainoaa käyttökelpoista osaa sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä öljypohja voi ruostua puhki.

        Katsastusessa voidaan katsoa että on vielä siinä ja siinä että kestää, mutta korjaamolla voivat katsoa enemmän sen luotettavuuden perään ja olla sen vuoksi sitä mieltä että on syytä vaihtaa.

        Jos öljyt tulee moottorista ulos, kun öljypohja menee puhki, voi seurauksena olla totaalinen moottorin tuho. Sellainen, ettei siinä ole oikeastaan yhtään ainoaa käyttökelpoista osaa sen jälkeen.

        Kusetusta, "öljypohja ruostunut puhki"
        En ole elinikänäni 65 v kuullut puhkiruostuneesta öljypohjasta.
        Olen sentään peuhannut museikäistenkin autojen kanssa.
        Ford transit FK1250 oli fordeista vanhin, ei tietoakaan että öljupohja olisi ruostunut puhlki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusetusta, "öljypohja ruostunut puhki"
        En ole elinikänäni 65 v kuullut puhkiruostuneesta öljypohjasta.
        Olen sentään peuhannut museikäistenkin autojen kanssa.
        Ford transit FK1250 oli fordeista vanhin, ei tietoakaan että öljupohja olisi ruostunut puhlki

        Vaikka olisi vuosia elämänkokemusta, ei se tarkoita sitä, että olisi kaiken nähnyt.

        Minulla on ollut elämäni aikana 37 autoa, ja pisimpään omistuksessani olleesta peugeotista ruostui öljypohja puhki. Tai no, ei aivan puhki, mutta aika huolestuttavan näköinen se oli ja katsastuksessa tuli asiasta maininta, "öljypohja vaihdettava".

        Jos asia tuntuu uskomattomalta, kannattaa googlettaa, "rusted oil pan" kuvahakuna tuottaa kymmeniä ja kymmeniä kuvia autoista, joissa on erittäin ruostunut öjypohja.

        Peltinen öljypohja on metallia joka ruostuu ja kun sitä ei kuumien olosuhteiden vuoksi maalata, se on aivan potentiaalinen ruostumispaikka. Kun olemme Suomessa jossa teitä suolataan paljon, on tuon ruostuminen vielä todennäköisempää.

        Autokohtaisia eroja löytyy varmasti paljon tuon asian suhteen, ja jos öljypohja on alumiinia niin se estänee korroosion tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusetusta, "öljypohja ruostunut puhki"
        En ole elinikänäni 65 v kuullut puhkiruostuneesta öljypohjasta.
        Olen sentään peuhannut museikäistenkin autojen kanssa.
        Ford transit FK1250 oli fordeista vanhin, ei tietoakaan että öljupohja olisi ruostunut puhlki

        2000 luvun alun Hyundai Elantra:ssa voipi ruostua puhki


    • Anonyymi

      "Kuka osaa minulle selittää, onko kyseessä korjaamon vedätys, ASIAKKAAN KUSETUS vai alan normaali tapa, vai ainoastaan Fordin erikoinen käytäntö? Vai näinkö homma pelaa ja kaikki OK?"

      Kyseessä ei ole korjaamon vedätys, eikä asiakkaan kusetus, vaan ihan normaali tapa. Noin se homma pelaa ja kaikki on ookoo.

      Sitä vaihto-osaa ei ole tosiaan pakko palauttaa, mutta mitäpä asiakas sillä tekisi. Jos siitä saa 80 euroa hyvitystä niin kannattaahan se hyöty ottaa itselleen.

      Ja se satasen osa, mkä Suomesta löytyy ja se osa joka autoosi laitettiin, eivät taida olla vertailukelpoisia. Tuo satasen osa on todennäköisesti Kiinalainen halpisosa, joka voi toimia tai todennäköisesti ei toimi kovin kauaa. Olet mitä ilmeisemmin saanut autoosi alkuperäisosan, jolla on takuu ja se tullee toimimaan vuosia ja vuosia.

      Autoilun kulut yllättää joskus, se ei ole mikään halpa harrastus. Kun omistaa vanhan auton ja käyttää sitä korjaamolla, tulee se todella kalliiksi. Vanhojen autojen omistajille suosittelisikin jonkinlaista Tee se itse - henkeä.

      Mutta nuo mainitsemasi ongelmat olisi olleet useimmille tee se itse henkisillekin liian haastavia.

    • Anonyymi

      EGR venttiili on kulutusosa, niitä ei korjata, roskkin vaan.

      • Anonyymi

        Kyllä niitä korjataan.

        https://aeromotors.fi/kataloog/article/8903677/lev0036-lucas

        Jos ei jaksa/viitsi vaivautua palauttamaan vanhaa osaa ja/tai kokee että itsellä on sille käyttöä niin voihan sen jättää pöytälaatikkoon. Mutta kyllä sillä ihan rahallinen arvo on olemassa.

        Kyseisessä tapausessa käytetty on 56 euron arvoinen.


      • Anonyymi

        Asiakkaan autosta otettua EGR osaa ei voitu antaa auton ja osan omistajalle. Osia ei heitetä roskiin, vaan kerrottiin että ford nimenomaan putsaa ja myy käytöstä poistetut osat uudestaan takuu osina, jolloin korjaamolle maksetaan palautuksesta 80 euroa ja asiakas kiltisti (?) maksaa ... mielestäni jokin tässä mättää, sanoo liisa


    • Anonyymi

      Homma OK jos osan hinta panttimaksu huomioiden oli 200, eli ilman pantin palautusta 280. Eli siis tavallaan maksat osan uuden osan hinnasta sillä vanhalla osalla. Mutta jos korjaamo saa sen uuden osan pantin jälkeen 120 eurolla niin sittenhän se vähän voisi haiskahtaa kusetukseltakin, mutta toisaalta, kai korjaamot voi jonkinlaisen katteen ottaa itselleen osien hinnastakin? Liittyyhän niiden hankkimiseen jonkin verran kulujakin, työaikaa, toimituskuluja yms..

      • Anonyymi

        Ei kukaan mitään käytöstä poistettujen romuosien panteista (?) ole ikinä mitään maininnut, Lasku vaan on kouraan isketty ja jokainen mutteri ja lisuke on muistettu tarkkaan luetella, kyllä siinä hankintahintakin on vähintään kokonaisena laskutettu . Ihmettelevä Liisa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan mitään käytöstä poistettujen romuosien panteista (?) ole ikinä mitään maininnut, Lasku vaan on kouraan isketty ja jokainen mutteri ja lisuke on muistettu tarkkaan luetella, kyllä siinä hankintahintakin on vähintään kokonaisena laskutettu . Ihmettelevä Liisa ...

        Joitakin kunnostuskelpoisia osia kierrätetään tuohon tapaan. Korjaamot varmaankin hoitaa homman sen kummemmin asiakkaalle mainitsematta. Itselle tuo on tullut vastaan joskus vuosia sitten kun ostin varaosaliikkeestä uuden, tai no varmaankin kunnostetun, starttimoottorin. Siellä sitten sanottiin että kun tuon vanhan startin liikkeeseen niin saan siitä panttimaksun, ja sainkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin kunnostuskelpoisia osia kierrätetään tuohon tapaan. Korjaamot varmaankin hoitaa homman sen kummemmin asiakkaalle mainitsematta. Itselle tuo on tullut vastaan joskus vuosia sitten kun ostin varaosaliikkeestä uuden, tai no varmaankin kunnostetun, starttimoottorin. Siellä sitten sanottiin että kun tuon vanhan startin liikkeeseen niin saan siitä panttimaksun, ja sainkin.

        Sama juttu laturin kanssa. Tiesin käytännön etukäteen, joten vanha laturi oli jo mukana varaosaliikkeeseen mennessä ja uuden sain nettohinnalla.


    • Anonyymi

      On kyllä taas pissitty silmään aivan totaalisesti, ensinnäkin jo kuluttajalaki velvoittaa ilman eri kustannusta palauttamaan, tai näytmään muka vaihdetun osan. Lisäksi hommassa haisee jo sekin, että täysin kunnossa ollut kiesi yllättäin vikaantuu kas kummaa juuri korjaamolla, ja vika lista sen kun pitenee, ja apuna käytetään vielä pelottelu taktiikkaa, jos et näitä tee, tulee katsastuksessa hylky. Kannattais aina googlata tai yahoottaa korjaamon nimi ennen kun vie kiesin jonnekkin huoltoon, ja yhä tänä päivänä on korjaamoilla se oletus, ettei naiset käsitä autoista tuon taivaallista (valitettavasti monesti näinkin), ja juuri se mahdollistaa korjaamoiden silmään pissimisen, varsinkin nais asiakkaiden astuessa liikkeeseen. Pointsit kyllä korjamolle, hyvin pissitty, vartin hommasta 400 euron tulot.

      • Anonyymi

        Oliko varmasti asia noin?

        Nythän näyttää selkeästi sille, että kyseinen naisasiakas ei oikeasti ymmärrä autoista.

        Jos korjaamon jäljiltä hänen autonsa moottori hajoaisi kun öljyt tulee ulos läpiruostuneesta öljypohjasta, kenen on vika? No sen korjaamon tietysti kun ei ollut hoitanut asiaa. No entäs nyt kun he alkoivat kertomaan asiasta, hehän suorastaan koittavat kusettaa asiakasta.

        Kun Suomessa on ihan riittävästi korjattavia autoja, voisi olla korjaamoille helpompi tie, kieltäytyä korjaamasta tällaisten asiakkaiden autoja.

        Teet niin tai näin, koskaan ei olla tyytyväisiä ja väitetään kusettajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko varmasti asia noin?

        Nythän näyttää selkeästi sille, että kyseinen naisasiakas ei oikeasti ymmärrä autoista.

        Jos korjaamon jäljiltä hänen autonsa moottori hajoaisi kun öljyt tulee ulos läpiruostuneesta öljypohjasta, kenen on vika? No sen korjaamon tietysti kun ei ollut hoitanut asiaa. No entäs nyt kun he alkoivat kertomaan asiasta, hehän suorastaan koittavat kusettaa asiakasta.

        Kun Suomessa on ihan riittävästi korjattavia autoja, voisi olla korjaamoille helpompi tie, kieltäytyä korjaamasta tällaisten asiakkaiden autoja.

        Teet niin tai näin, koskaan ei olla tyytyväisiä ja väitetään kusettajaksi.

        on autopeltisepän tytär, on nähnyt erilaisia autoja ja niiden osia pienestä alkaen, joten ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on autopeltisepän tytär, on nähnyt erilaisia autoja ja niiden osia pienestä alkaen, joten ...

        joten mitä?

        On nähnyt kaikenlaisia osia, siinä kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      332
      21794
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      337
      6171
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      362
      4143