Hei,
irtisanouduin vakituisesta työpaikasta, koska vaihdoin toiselle työnantajalle vakituiseen työhön. Vaihdossa jäi väliin 7 työtöntä päivää irtisanomisajan päättymisen jälkeen. Minua neuvottiin sekä Te-keskuksessa, että työttömyyskassassa hakeutumaan työkkäriin työn hakijaksi tuolle välille, että saisin työttömyyspäivärahaa kyseisiltä päiviltä. Kysyin, että eikö tuosta tule karenssi niin sanoivat, että työpaikan vaihto vakituisesta toiseen ei ole peruste karenssille, eikä este työttömyyspäivärahan maksamiselle ja että ilman muuta kannattaa hakea työttömyyspäivärahaa. No näin sitten tein ja loppuviikosta sain Te-keskuksesta vihaisen oloisen puhelun, jossa virkailija kertoi laittavansa selvityspyynnön oma-asiointiin, miksi on irtisanoutunut vakituisesta työstä ja samalla selvitti että kannattaa perustella hyvin.
Sanoin että perustelu on se, että vaihdoin työpaikkaa vakituiseen työhön toiselle työnantajalle ja että teiltä ja työttömyyskassasta neuvottiin hakeutumaan työn hakijaksi tuolle 7 päivän työttömyysajalle ja että ilman muuta kannattaa hakea työttömyyspäivärahaa. Ei kommentoinut mitään.
Tuon puhelun jälkeen ja tutkittuani asiaa oma asioinnista, oli sieltä annettu lausunto työttömyyskassaan, että selvitellään irtisanoutumisen syytä tuli mieleen, että onko minua johdettu harhaan Te-keskuksen ja työttömyyskassan neuvon annoissa ja nyt minulle lätkäistäänkin 90 päivän karenssi, mitä ei olisi tullut jos en olisi hakeutunut työnhakijaksi kyseisille päiville ja jos nykyisestä työstä tulisi koe-aikapurku ja silloin vasta olisin hakeutunut työkkäriin työnhakijaksi niin silloin olisi tarkasteltu että olen vaihtanut työpaikkaa ja siksi irtisanoutunut aiemmasta työstä. En osaa selittää, mutta onko tässä nyt johdettu harhaan ja minulle lätkäistään nyt karenssi kun menin ilmoittautumaan noille välipäiville työnhakijaksi? Tuotahan ei saa enää peruutettua, mutta miksi neuvotaan tekemään jotain mikä saattaa ihmisen hankalaan tilanteeseen.
Jos nykyisestä työstä tulee koe-aikapurku ja jälleen ilmoittaudun työkkäriin niin katsotaanko että olen menetellyt toistuvasti työvoimapoliittisesti moitittavasti ja lätkäistään taas uusi karenssi, kun ilman tätä aiempaa ilmoittautumista, olisi tarkasteltu vain viimeisimmän työsuhteen päättymisen syytä?
En nyt oikein tiedä miten toimia, koska perusteluni asialle on työpaikan vaihto. Kannattaako selvityspyyntöön laittaa, että minulle kerrottiin, että työpaikan vaihto ei ole este hakea työttömyyspäivärahaa eikä peruste karenssille?
Ymmärsiköhän tuosta asian pointin.
Te-keskuksen selvityspyyntö irtisanoutumiselle
18
2188
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin ennen tuli karenssi aina, kun irtisanoutui. Sillähän ei kuitenkaan ole väliä, jos uusi työ kestää vähintään tuon karenssin ajan. Jos saat potkut karenssin aikana, selviäisi aikaisempi irtisanoutimisesi varmasti työkkärille kuitenkin.
Itse jos vaihdan työpaikkaa, en suostu koeaikaan vaan siirryn ns. vanhana työntekijänä.- Anonyymi
Ei ainakaan minulle tullut karenssia edellisestä työpaikasta irtisanoutumisen takia, kun uusi työnantaja kiitti irtisanomalla koeajan viimeisellä viikolla.
- Anonyymi
Siis häh? Uusi työnantajasi taatusti haluaa sen koeajan. Eihän sillä ole mitään merkitystä lähditkö edellisestä itse vai pantiinko pihalle. Ja jos pihalle pantiin niin taatusti käyttää koeajan katsoakseen kestääkö hänellä hermot. Vai vielä vanhana työntekijänä...
- Anonyymi
No, jos ei karenssia määrätä omaehtoisen irtisanoutumisen vuoksi, niin mielestäni tulee ainakin omavastuupäivät, joilta ei työttömyyskorvausta makseta, se voi olla viidestä seitsemään päivään riippuen siitä, miten tuohon ajanjaksoon viikonloppu osuu.
Onko tosiaan näin, jos itse irtisanoutuu toimestaan, niin karenssia ei määrätä?
Mikäli ymmärsin oikein, niin työpaikkojen vaihdon välille jää vain seitsemän päivää, eikös tuon nyt pärjää silläkin, että lomakorvaukset tulevat maksettavaksi loppupalkan mukana. - Anonyymi
Karenssi tulee AINA, jos itse irtisanoutuu.
Jos uuden ja vanhan työn väliin jää ainoastaan 7 päivää työttömänä, on ihan turhaailmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin ja hakea päivärahaa, koska joka tapauksessa työttömyyden alettua edessä on 5 - 7 omavastuupäivää ennen kuin voi saada työttömyyspäivärahaa.- Anonyymi
Neuvottiin, että on myös päteviä syitä irtisanoutumiselle ja työpaikan vaihto saman arvoiseen vakituiseen työhön on yksi niistä ja että tosiaan kannattaa selvittää oikeus päivärahaan. No nyt tuntuu että se ei olekaan pätevä syy. Lisäksi mainittakoon sen verran, kun tässä ketjussa useassa kohtaa moralisoidaan, ettei asioista ole ottanut tai yrittänyt ottaa selvää, että viimevuonna loppuvuodesta oli ainakin sellainen tilanne, että omavastuuaikaa ei asetettu (korona). Mutta jätän tämän nyt tähän. Yritin ottaa asioista selvää ja minua kehoitettiin etenemään asioissa kyseisellä tavalla ja annettiin ymmärtää, että työstä toiseen saman arvoiseen siirtyminen ei olisi peruste karenssille. Kuluupahan se karenssi tosiaan uuden työn alla, että sinällään ei mitään merkitystä, mutta jos olisin ollut ilmoittautumatta niin olisi päässyt paljon helpommalla. Eipä tuota arvannut että kyseinen syy mitä sanotaan päteväksi erota työstä, ei sitä todellisuudessa olekaan.
- Anonyymi
Tuossa on yksi syy, miksi TE-toimiston kanssa on syytä asioida kirjallisesti, jos ei ole esim. mahdollisuutta nauhoittaa jokaikistä puhelua mitä puhelimeen tulee.
Vaikea osoittaa TE-toimiston toimineen harhaanjohtavasti jos ei ole mitään todistetta.- Anonyymi
Tai vaihtoehtoisesti olisi vain voinut lukea TE-toimiston sivuilta, että itse irtisanoutumisesta seuraa karenssi, ja kassan/Kelan sivuilta, että työttömyyden alkaessa edessä on joka tapauksessa 5 tai 7 päivän omavastuuaika. Pienellä oma-aloitteisuudella ja maalaisjärjen käytöllä välttää monta turhaa kuoppaa ja soittoa työkkäriin tai kassaan.
Sinänsähän aloittajalle ei ole mitään merkitystä, mätkäiseekö TE-akka karenssin vai ei, koska hän kaiketi jo on uudessa työpaikassa, ja välissä ollut/oleva viikon työttömyysaika olisi mennyt joka tapauksessa omavastuun takia ilman päivärahaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti olisi vain voinut lukea TE-toimiston sivuilta, että itse irtisanoutumisesta seuraa karenssi, ja kassan/Kelan sivuilta, että työttömyyden alkaessa edessä on joka tapauksessa 5 tai 7 päivän omavastuuaika. Pienellä oma-aloitteisuudella ja maalaisjärjen käytöllä välttää monta turhaa kuoppaa ja soittoa työkkäriin tai kassaan.
Sinänsähän aloittajalle ei ole mitään merkitystä, mätkäiseekö TE-akka karenssin vai ei, koska hän kaiketi jo on uudessa työpaikassa, ja välissä ollut/oleva viikon työttömyysaika olisi mennyt joka tapauksessa omavastuun takia ilman päivärahaa.Näin juuri, eli asioista kannattaa tietenkin ottaa itse oma-aloitteisesti selvää.
Sama asia koskee myös kaikista huonoimmassakin asemassa olevia, eli pitkäaikaistyöttömienkin kannattaa selvittää itselleen lakiin perustuvat oikeutensa. Te-toimisto ei niitä oma-aloitteisesti tule kertomaan vaan te-toimisto kertoo vain te-toimistolle sopivia ohjeita ja neuvoja. Sehän on heidän tehtävänsä.
Toki ikävä juttu sinällään että laissa edellytetään esim. palveluja työttömille, mutta homma vesitetään tekemällä palveluista huonoja palveluja. Nämäkin asiat on vain syytä tajuta, eli lakeja tulkitaan välillä miten sattuu.
- Anonyymi
7 päivää ei elämä siihen kaadu???. mitä sitä selittelemään kun saa uuden työn
- Anonyymi
Miten aloittaja on pärjännyt uudessa työpaikassa ? Onko koeaika jo lusittu ?
Itse en ole ikinä irtisanoutunut työpaikastani vaan olen tehnyt kaikki työsuhteeni tarkasti tappiin asti. Saa siitä nyt ihan mukavasti eläkettäkin. - Anonyymi
Miksi ylipäänsä noin lyhyeltä ajalta hait mitään tukiaisia kun selvityspyyntö oli odotettavissa. Ei olisi tarvinnut selvitellä mitään kenellekään virkaloiselle kun olisi vähän järkevämmin miettinyt asiaa.
- Anonyymi
Järjen köyhyyttä oli ilmoittautua te-toimistoon 7 päivän vuoksi oli ohjeistus mikä tahansa.
- Anonyymi
Ohjeistusten perusteella pätevä syy irtisanoutua työstä on jos siirtyy välittömästi vähintään yhtä hyvin työllistävään työhön. Oikeuskäytännöstäköhän se nyt on tosiaan vedetty, että välittömästi on sama kuin seuraavan viiden arkipäivän sisällä. Jos oli kyseessä 7 arkipäivää niin kyllä karenssi tulee, muuten kannattaa ehkä pyytää asialle uudelleenkäsittelyä.
- Anonyymi
Tee valitus. Sulla on perustelut valitukselle jos neuvottiin tekemään niin.
Tärkeintä että teet sen valituksen että työkkärissä ne oppii tavoille. tein kerran ite ja helppoa oli.- Anonyymi
Ei ole mitään perusteita.. Työtöntä ohjeistetaan AINA ilmoittautumaan työnhakijaksi mutta mikään pakko ei luonnollisestikaan ole. Ohjeistus tässä tapauksessa oli huono mutta ei väärä.. Alottajan tyhmästä päästä sitten kärsii pää lisää.
- Anonyymi
Työkkäri haluaa itselleen työtä. Jos sinut koeaika irtisanotaan, et saa mitään korvausta. Viimeisen työsuhteen lomapäivät on lusittava ennen karenssipäiviä. Siis aina kun jäin joka kesäksi työttömäksi 4 viikkoa ajaksi, menin ensimmäisenä työttömyys päivänä tutun firmaan 4 tunniksi töihin. Sitten 7 päivää karenssia ja lähes kolmelta viikolta työttömyyskorvaus. Kaveri sai pienen vaatimukselleen kiitoksena avusta.
- Anonyymi
Kun verovirkailuja neuvoo hakemaan ennakkopäätöstä, tulee 425€ lasku. Kun menet uudelleen hänen luokseen hän toteaa, että hän luuli päätöksen olevan maksuton, mutta voi, voi maksusta ei saa vapautusta edes valtion konttorista
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872