Aihe

Ei tietenkään sähköautolla ikinä...

Anonyymi

... pääse viittäsataakaan kilometriä yhdellä latauksella, eikä ikuna milloinkaan bussit tai kuorma-autot kulje sähköllä
Diiseliä, bensaa ja vaikkapa turvetta niille pitää olla.
Vai mitä sanoo Lieksan junt... turat?

https://www.itewiki.fi/blog/2020/04/uusi-superakku-yritys-lupaa-2000-kilometrin-ajomatkaa-sahkoautolle-ja-viikon-latausta-alypuhelimelle/

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkokuorma-autojen-markkinoille-vyory-on-alkanut

https://www.scania.com/fi/fi/home/experience-scania/news-and-events/News/ensimmainen-sahkokuorma-auto-mallisto.html

53

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Audi lopettaa polttomoottorilla olevien autoje valmistuksen, eli nyt ei kannata ostaa audia kun sitten loppuu myös varaosien saantikin.

      • Anonyymi

        Älä vääristele. Vara osia löytyy vielä 25v päästäkin. Ota selvää ensin.


      • Anonyymi

        Ei ole pelkoa, että ostaisinkaan. Eivät Audit ole tavan tallaajan ostettavissa. Tarkoitan uusia, eihän vanhoja sähköautoja ole edes saatavissakaan. Halvinkin sähköauto on niin kallis, että kauppaan jää.
        Eiköhän me pienituloiset, eläkkeellä olevat ja työttömät ajele bensalla niin kauan kuin sitä kalustoa riittää.
        Varakkaat keskustelkoot sähköautoistaan, me muut niistä tonnin arvoisista kulkupeleistämme.


    • Anonyymi

      Ihan varmmaan kulukkoo iliman penssoo, tahi vaekka tupaöljjyy.

    • Anonyymi

      Espanjassa 35 astetta pakkasta ja lunta puoli metriä ihmiset istuu autoissaan päiväkausia moottoriteillä ja ruokaa uutisten mukaan jaetaan moottoripyöräpartioiden voimin. Saattaa täyssähköautossa tulla aika nopeasti vilu kun akut hyytyy ja noutaja käydä matkustajille, polttomoottoriautoissa ei mitään hätää moneen vuorokauteen, koska lämmintä riittää tyhjäkäynnillä, kunhan ruokaa vain löytyy jostakin.

      • Anonyymi

        Oivallus se on sekin kun ottaa ääri-ilmiön argumentiksi. Idiootin oivallus.


      • Anonyymi

        "Espanjassa 35 astetta pakkasta ja lunta puoli metriä ihmiset istuu autoissaan päiväkausia moottoriteillä ja ruokaa uutisten mukaan jaetaan moottoripyöräpartioiden voimin...."

        Ai puolimetrisessä lumessa ja -35 pakkasessa ruokaa jaetaan moottoripyöräpartioiden voimin? Siehää sälli oot. Ihan umpikahjo. Keksihän nyt joku vielä hullumpi tarina. MV uutisistako luit?


    • Anonyymi

      Ei pidä sanoa ei ikinä. Vaikken minä suostu patteri autoa ostamaankkaan. Ajan bensarosvolla 2.5 l koneella molemmat autot.

      • Anonyymi

        No et tietenkään, koska 30 vuotta vanhoja, viidensadan euron patteriautoja ei ole tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et tietenkään, koska 30 vuotta vanhoja, viidensadan euron patteriautoja ei ole tarjolla.

        Kai tiedät patteriautot on jo yli 100v vanhimmat. Mummo Ankka muuten ajaa patteriautolla. Jos sinä ajat 500 € ladalla niin Älä sotke muita niihin. Onhan tietysti sinulla pakkorako. Mutsisi ei anna enää hilloo sulle. Olet kupannut sen kuiviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tiedät patteriautot on jo yli 100v vanhimmat. Mummo Ankka muuten ajaa patteriautolla. Jos sinä ajat 500 € ladalla niin Älä sotke muita niihin. Onhan tietysti sinulla pakkorako. Mutsisi ei anna enää hilloo sulle. Olet kupannut sen kuiviin.

        Mutsini ei tosiaakaan anna enää mulle hilloo. Hän kuoli jo yli 30 v. sitten. Minulla on kyllä ihan oikea auto vuosimallia 74. Bemariksi sanovat, ei siis Lada. En ole ajanut sillä lokakuun jälkeen. Otan sen taas liikenteeseen huhtikuun alussa. Pitäis varmaan myydä poies, koska se on vähän vanhanaikainen. Jos ostaisin sellaisen hyvin pienen Renault-täyssähköauton tai sitten ei mitään. Kesämökki on Liperissä ja sinne pääsee sähköpyörällä tai bussilla.
        Tiedätkö mikä on bussi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutsini ei tosiaakaan anna enää mulle hilloo. Hän kuoli jo yli 30 v. sitten. Minulla on kyllä ihan oikea auto vuosimallia 74. Bemariksi sanovat, ei siis Lada. En ole ajanut sillä lokakuun jälkeen. Otan sen taas liikenteeseen huhtikuun alussa. Pitäis varmaan myydä poies, koska se on vähän vanhanaikainen. Jos ostaisin sellaisen hyvin pienen Renault-täyssähköauton tai sitten ei mitään. Kesämökki on Liperissä ja sinne pääsee sähköpyörällä tai bussilla.
        Tiedätkö mikä on bussi?

        En tiedä. Liittyykö se oksentamiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutsini ei tosiaakaan anna enää mulle hilloo. Hän kuoli jo yli 30 v. sitten. Minulla on kyllä ihan oikea auto vuosimallia 74. Bemariksi sanovat, ei siis Lada. En ole ajanut sillä lokakuun jälkeen. Otan sen taas liikenteeseen huhtikuun alussa. Pitäis varmaan myydä poies, koska se on vähän vanhanaikainen. Jos ostaisin sellaisen hyvin pienen Renault-täyssähköauton tai sitten ei mitään. Kesämökki on Liperissä ja sinne pääsee sähköpyörällä tai bussilla.
        Tiedätkö mikä on bussi?

        Eikös tuonne Liperiin ole Lieksata kuitenkin yli sata kilsoo. Aika kova fillaristi oot jos sinne polkaset kerralla. Eikä taija bussitkaa männä sinne Lieksasta.


    • Anonyymi

      Osta vain 500-1000 euron patteriauto, sen jälkeen 6000 euron akku, kyllä sähköautolla ajelu kannattaa. Ilmastoasioiden ammattilainen sanoi päästöistä, että sähkö- ja polttomoottoriautojen kokonaispäästöissä ei ole paljon eroa, koska isot päästöt syntyy sähköautojen komponenttien valmistuvaiheessa.

      • Anonyymi

        Kusiset ajat on tulossa kunhan homo-lebo puolue alkaa vaatia kuorma-autoja akku käyttöisiksi,
        jää rahtiliikenne aika vähiin. Paskapäät höyryää sähköautoja vaikka ei ole vielä edes latauspaikkojakaan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusiset ajat on tulossa kunhan homo-lebo puolue alkaa vaatia kuorma-autoja akku käyttöisiksi,
        jää rahtiliikenne aika vähiin. Paskapäät höyryää sähköautoja vaikka ei ole vielä edes latauspaikkojakaan riittävästi.

        Tämä auto on paljon järkevämpi ratkaisu kuin patterikäyttöinen. Tankkauspisteitä rakennettava ehdottomasti joka kaupunkiin.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusiset ajat on tulossa kunhan homo-lebo puolue alkaa vaatia kuorma-autoja akku käyttöisiksi,
        jää rahtiliikenne aika vähiin. Paskapäät höyryää sähköautoja vaikka ei ole vielä edes latauspaikkojakaan riittävästi.

        Hei pissapää! Kunhan nyt ensin hoidatat tuon mielenterveysongemasi niin sitten voit opetella tajuamaan, ettei meillä ole "homo-lebo puoluetta".

        Minkään puolueen ei tarvitse vaatia kuorma-autoja sähkökäyttöisiksi. Kuorma-autojen valmistajat kehittelevät sähkökäyttöisiä kuorkkeja ilman niiden vaatimuksiakin. Ainoa joka jotakin vaatii on kilpailu.
        Autonvalmistajien kehittelytyössä on huomattavasti älykkäämpää porukkaa kuin sinä tai kaltaisesi ja he ymmärtävät, että polttomoottorien käyttöä tulee vähentää huomattavasti.


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat kansainvälinen iso katastrofi, jonka suunittelijat eivät ole ottaneet riittävästi huomioon pohjolan lähes arktisia oloja. Sähköautoilu on vain väliaikainen aivopesu autoileville hölmöille, jonka tulee syrjäyttämään 10 vuoden sisällä aivan uusi tekniikka. Polttomoottori autoissahan hyödynnetään moottorista nesteeseen siirtynyt ylimääräinen lämpöenergia lämmittämään sisätiloja matkustusmukavuuden takaamiseksi. Täyssähköautoissa mitä enemmän lämmittää sisätiloja, sitä lyhempi on ajomatka. Tännekin on tulossa 35 asteen pakkaset, tuleeko uusilta sähköautolla ajavilta pakkasten jälkeen mitkä kommentit? Autoliiton pomokin suositteli lämpimiä varavaatteita mukaan matkalle, jos auto sattuu hyytymään erinäisistä syistä..

      • Anonyymi

        Joissain patteriautoissa lämmitykseen jopa 6kw. Ja se on paljon. Ja pakkasessa aina on lyhyempi matka. Ja jopa kuummallailmalla vähemmän kilometrejä. Joten Kiva olisi nähdä patteriautolla matkan tekoa pitemmälle -20 ja yli pakkasessa.


      • Anonyymi

        Autoja ei juuri tänne arktisiin oloihin pienelle asiakaskunnalle yleensäkään suunnitella, vaan Euroopan , Aasian ja Amerikan isoille markkinoille.
        Täkäläiset ilmastohöperöt saivat Suomen median mukaansa tässä patteriautoilun ihanuutta koskevassa huuhaassaan. Ja nenästä vedettävä kansa alkoi uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja ei juuri tänne arktisiin oloihin pienelle asiakaskunnalle yleensäkään suunnitella, vaan Euroopan , Aasian ja Amerikan isoille markkinoille.
        Täkäläiset ilmastohöperöt saivat Suomen median mukaansa tässä patteriautoilun ihanuutta koskevassa huuhaassaan. Ja nenästä vedettävä kansa alkoi uskoa.

        Kumma kyllä esim. Norjassa pärjäävät erittäin hyvin sähköautojen kanssa. Niitä myydään siellä jo enemmän kuin polttiskotteroita. Olosuhteet kovemmat kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kyllä esim. Norjassa pärjäävät erittäin hyvin sähköautojen kanssa. Niitä myydään siellä jo enemmän kuin polttiskotteroita. Olosuhteet kovemmat kuin Suomessa.

        Onko kovemmat olosuhteet varmasti. Muistaakseni merilämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kovemmat olosuhteet varmasti. Muistaakseni merilämmittää.

        Onkos siellä Norjassa latausverkosto parempi kuin meillä härmlandiassa? Jos olisi yhtä alkeellista kuin meilläpäin niin tuskin hinkuisivat patteriautojen perään, ta toisekseen norjalaisilla on varaa ostaa hyviä sähköautoja kun se on hyvin palkattua ja toimeentulevaa kansaa. Täälä härmlndiassa on senverta persaukista kansaa että kaikenlaiset kinnerit kelpaa kunhan ei maksa paljon. Ne joilla on varaa elvistelee tesloillaan, mutta tavan B ja C luokan kansalaiset ajelee ruosteislila kotteroilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos siellä Norjassa latausverkosto parempi kuin meillä härmlandiassa? Jos olisi yhtä alkeellista kuin meilläpäin niin tuskin hinkuisivat patteriautojen perään, ta toisekseen norjalaisilla on varaa ostaa hyviä sähköautoja kun se on hyvin palkattua ja toimeentulevaa kansaa. Täälä härmlndiassa on senverta persaukista kansaa että kaikenlaiset kinnerit kelpaa kunhan ei maksa paljon. Ne joilla on varaa elvistelee tesloillaan, mutta tavan B ja C luokan kansalaiset ajelee ruosteislila kotteroilla.

        Onhan nuilla Tesloillaki ajettu jo miljoonia kilometrejä taksikäytössä. Hyvin toimii, oli kylymä tahi kuuma ilima.
        Kymmenen vuoden päästä punaniskatkii ajaa sähkökäyttösellä ja kehuuvat jotta miten hirmuhyvä voipi ollakkaa immeisen keksimäks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuilla Tesloillaki ajettu jo miljoonia kilometrejä taksikäytössä. Hyvin toimii, oli kylymä tahi kuuma ilima.
        Kymmenen vuoden päästä punaniskatkii ajaa sähkökäyttösellä ja kehuuvat jotta miten hirmuhyvä voipi ollakkaa immeisen keksimäks.

        Täällä välttä polkupyörät missä on pahviräpätin pinnojen välissä, siinä teslan kinneriä tarpeeksi rahattomille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuilla Tesloillaki ajettu jo miljoonia kilometrejä taksikäytössä. Hyvin toimii, oli kylymä tahi kuuma ilima.
        Kymmenen vuoden päästä punaniskatkii ajaa sähkökäyttösellä ja kehuuvat jotta miten hirmuhyvä voipi ollakkaa immeisen keksimäks.

        Nyt kinuavat jotta yhteiskunnan pitäisi rakentaa latausasemia. Nytkin joka veronmaksaja maksaa osan ostohinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuilla Tesloillaki ajettu jo miljoonia kilometrejä taksikäytössä. Hyvin toimii, oli kylymä tahi kuuma ilima.
        Kymmenen vuoden päästä punaniskatkii ajaa sähkökäyttösellä ja kehuuvat jotta miten hirmuhyvä voipi ollakkaa immeisen keksimäks.

        Ajaahan polttomoottori autollakin joku jolla ajettu yli miljoona kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nuilla Tesloillaki ajettu jo miljoonia kilometrejä taksikäytössä. Hyvin toimii, oli kylymä tahi kuuma ilima.
        Kymmenen vuoden päästä punaniskatkii ajaa sähkökäyttösellä ja kehuuvat jotta miten hirmuhyvä voipi ollakkaa immeisen keksimäks.

        Köyhät ajattaa taksilla lyhyttä keikkaa, ministerit pitempää, suurimman ajat sähköautot lataustolpassa. Kerroppa kuskille, että vieppäs Lappiin, niin miettiminen alkaa, onkohan kovalla pakkasella tarpeeksi tiheässä latauspaikkoja ja eihän ole kiire, koska lataaminen vie aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät ajattaa taksilla lyhyttä keikkaa, ministerit pitempää, suurimman ajat sähköautot lataustolpassa. Kerroppa kuskille, että vieppäs Lappiin, niin miettiminen alkaa, onkohan kovalla pakkasella tarpeeksi tiheässä latauspaikkoja ja eihän ole kiire, koska lataaminen vie aikaa.

        Tekniikanmaailma on testaamassa Lapissa patteriautolla. On ollut jo hieman ongelmia. Ja vain -10 astetta. Onneksi kylmenee niin saavat tosiasiat selville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikanmaailma on testaamassa Lapissa patteriautolla. On ollut jo hieman ongelmia. Ja vain -10 astetta. Onneksi kylmenee niin saavat tosiasiat selville.

        Piti kirjoittaa autoilla. Siis useita autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kyllä esim. Norjassa pärjäävät erittäin hyvin sähköautojen kanssa. Niitä myydään siellä jo enemmän kuin polttiskotteroita. Olosuhteet kovemmat kuin Suomessa.

        Siellä onkin parempituloista porukkaa kuin me lieksalaiset.
        Norja on rikas maa öljynsä ansiosta.
        Rahastahan auton ostossa on kysymys. Jos löytyy hilloa, valikoimaa on.
        Turha on perseaukisten spekuloida autoasioita, sama kuin meikä rupeaisi väittelemään pörssikursseista, kun ei satu olemaan niitä sijoituksiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kinuavat jotta yhteiskunnan pitäisi rakentaa latausasemia. Nytkin joka veronmaksaja maksaa osan ostohinnasta.

        Ne maksakoot latausasemansa, ketkä niitä tarvitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät ajattaa taksilla lyhyttä keikkaa, ministerit pitempää, suurimman ajat sähköautot lataustolpassa. Kerroppa kuskille, että vieppäs Lappiin, niin miettiminen alkaa, onkohan kovalla pakkasella tarpeeksi tiheässä latauspaikkoja ja eihän ole kiire, koska lataaminen vie aikaa.

        Ei köyhällä ole varaa ajaa taksilla edes lyhyttä matkaa, on vain käveltävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissain patteriautoissa lämmitykseen jopa 6kw. Ja se on paljon. Ja pakkasessa aina on lyhyempi matka. Ja jopa kuummallailmalla vähemmän kilometrejä. Joten Kiva olisi nähdä patteriautolla matkan tekoa pitemmälle -20 ja yli pakkasessa.

        Ihanko totta? Oikeinko 6 ja peräti kW? Onko tuo käytetty viikossa, vuodessa, kuukaudessa, ihmisiässä vai varttitunnissa?
        Pohjolan kovinkin pakkaskausi kestää vain muutaman viikon. Sellaista pienempää, -0--5 on sitten muutaman kuukauden. Tuo ei ole ongelma, eikä mikään.
        Etelämpänä, kuten Espanjassa, Kreikassa tms. voi ilmetä joku muutaman päivän kylmä jakso, jolla ei ole mitään merkitystä.
        Kylmimmillä alueilla, kuten Suomen, Norjan, Ruotsin, Venäjän tai Kanadan/Alaskan ym. pohjoisosissa asuu murto-osamurto-osa maailman väestöstä. Arktisen alueen asukasmäärä on n. 4 miljoonaa ihmistä. Suomi ei ole läheskään kokonaan arktista aluetta, mutta jos vedetään Lahden kohdalta viiva maapallon ympäri niin sen pohjoispuolella asuu parikymmentämiljoonaa ihmistä. Vastaa paria promillea koko maailman väestöstä. Tiedät kai, että promillle on tuhannesosa?
        Ajattelahan - sinä et olekaan maailman tärkein olento, eikä sinun peräaukkosi ei olekaan maailman keskipiste.
        Voit olla ihan varma, että tuon kylmän seudun väestön tarpeet eivät juurikaan heilauttele autonvalmistajien suunnitelmia. Sähköautoja kehitellään edelleen, ja jossakin vaiheessa, ehkä 5 vuoden kuluttua, on kehitetty energiatiheydeltään riittävän hyvä akku. Sellainen akku josta riittää virtaa 1000 km ajoon ja auto saadaan pidettyä riittävän lämpimänä myös -30 pakkasessa.
        Tarkennetaan vielä sen verran, että se akku on jo kehitetty ja näihin nykyisiin verrattuna se tulee olemaan halpa. Nyt vain pitää saada valmistusprosessit kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta? Oikeinko 6 ja peräti kW? Onko tuo käytetty viikossa, vuodessa, kuukaudessa, ihmisiässä vai varttitunnissa?
        Pohjolan kovinkin pakkaskausi kestää vain muutaman viikon. Sellaista pienempää, -0--5 on sitten muutaman kuukauden. Tuo ei ole ongelma, eikä mikään.
        Etelämpänä, kuten Espanjassa, Kreikassa tms. voi ilmetä joku muutaman päivän kylmä jakso, jolla ei ole mitään merkitystä.
        Kylmimmillä alueilla, kuten Suomen, Norjan, Ruotsin, Venäjän tai Kanadan/Alaskan ym. pohjoisosissa asuu murto-osamurto-osa maailman väestöstä. Arktisen alueen asukasmäärä on n. 4 miljoonaa ihmistä. Suomi ei ole läheskään kokonaan arktista aluetta, mutta jos vedetään Lahden kohdalta viiva maapallon ympäri niin sen pohjoispuolella asuu parikymmentämiljoonaa ihmistä. Vastaa paria promillea koko maailman väestöstä. Tiedät kai, että promillle on tuhannesosa?
        Ajattelahan - sinä et olekaan maailman tärkein olento, eikä sinun peräaukkosi ei olekaan maailman keskipiste.
        Voit olla ihan varma, että tuon kylmän seudun väestön tarpeet eivät juurikaan heilauttele autonvalmistajien suunnitelmia. Sähköautoja kehitellään edelleen, ja jossakin vaiheessa, ehkä 5 vuoden kuluttua, on kehitetty energiatiheydeltään riittävän hyvä akku. Sellainen akku josta riittää virtaa 1000 km ajoon ja auto saadaan pidettyä riittävän lämpimänä myös -30 pakkasessa.
        Tarkennetaan vielä sen verran, että se akku on jo kehitetty ja näihin nykyisiin verrattuna se tulee olemaan halpa. Nyt vain pitää saada valmistusprosessit kuntoon.

        Oikein luit. Et vaan ymmärrä lukemaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta? Oikeinko 6 ja peräti kW? Onko tuo käytetty viikossa, vuodessa, kuukaudessa, ihmisiässä vai varttitunnissa?
        Pohjolan kovinkin pakkaskausi kestää vain muutaman viikon. Sellaista pienempää, -0--5 on sitten muutaman kuukauden. Tuo ei ole ongelma, eikä mikään.
        Etelämpänä, kuten Espanjassa, Kreikassa tms. voi ilmetä joku muutaman päivän kylmä jakso, jolla ei ole mitään merkitystä.
        Kylmimmillä alueilla, kuten Suomen, Norjan, Ruotsin, Venäjän tai Kanadan/Alaskan ym. pohjoisosissa asuu murto-osamurto-osa maailman väestöstä. Arktisen alueen asukasmäärä on n. 4 miljoonaa ihmistä. Suomi ei ole läheskään kokonaan arktista aluetta, mutta jos vedetään Lahden kohdalta viiva maapallon ympäri niin sen pohjoispuolella asuu parikymmentämiljoonaa ihmistä. Vastaa paria promillea koko maailman väestöstä. Tiedät kai, että promillle on tuhannesosa?
        Ajattelahan - sinä et olekaan maailman tärkein olento, eikä sinun peräaukkosi ei olekaan maailman keskipiste.
        Voit olla ihan varma, että tuon kylmän seudun väestön tarpeet eivät juurikaan heilauttele autonvalmistajien suunnitelmia. Sähköautoja kehitellään edelleen, ja jossakin vaiheessa, ehkä 5 vuoden kuluttua, on kehitetty energiatiheydeltään riittävän hyvä akku. Sellainen akku josta riittää virtaa 1000 km ajoon ja auto saadaan pidettyä riittävän lämpimänä myös -30 pakkasessa.
        Tarkennetaan vielä sen verran, että se akku on jo kehitetty ja näihin nykyisiin verrattuna se tulee olemaan halpa. Nyt vain pitää saada valmistusprosessit kuntoon.

        Näitä ihmeakkuja on kehitetty vuosikausia. Lupauksia on tullut. Ei niitä akkuja. Ehkä niitä joskus tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta? Oikeinko 6 ja peräti kW? Onko tuo käytetty viikossa, vuodessa, kuukaudessa, ihmisiässä vai varttitunnissa?
        Pohjolan kovinkin pakkaskausi kestää vain muutaman viikon. Sellaista pienempää, -0--5 on sitten muutaman kuukauden. Tuo ei ole ongelma, eikä mikään.
        Etelämpänä, kuten Espanjassa, Kreikassa tms. voi ilmetä joku muutaman päivän kylmä jakso, jolla ei ole mitään merkitystä.
        Kylmimmillä alueilla, kuten Suomen, Norjan, Ruotsin, Venäjän tai Kanadan/Alaskan ym. pohjoisosissa asuu murto-osamurto-osa maailman väestöstä. Arktisen alueen asukasmäärä on n. 4 miljoonaa ihmistä. Suomi ei ole läheskään kokonaan arktista aluetta, mutta jos vedetään Lahden kohdalta viiva maapallon ympäri niin sen pohjoispuolella asuu parikymmentämiljoonaa ihmistä. Vastaa paria promillea koko maailman väestöstä. Tiedät kai, että promillle on tuhannesosa?
        Ajattelahan - sinä et olekaan maailman tärkein olento, eikä sinun peräaukkosi ei olekaan maailman keskipiste.
        Voit olla ihan varma, että tuon kylmän seudun väestön tarpeet eivät juurikaan heilauttele autonvalmistajien suunnitelmia. Sähköautoja kehitellään edelleen, ja jossakin vaiheessa, ehkä 5 vuoden kuluttua, on kehitetty energiatiheydeltään riittävän hyvä akku. Sellainen akku josta riittää virtaa 1000 km ajoon ja auto saadaan pidettyä riittävän lämpimänä myös -30 pakkasessa.
        Tarkennetaan vielä sen verran, että se akku on jo kehitetty ja näihin nykyisiin verrattuna se tulee olemaan halpa. Nyt vain pitää saada valmistusprosessit kuntoon.

        Kannattaisi sinunkin lukea TM patteriautojen tesraksesestavlapissa. Jossain autossa lämmitetään akut n8kw teholla. Ja tämä autonakustolla.


    • Anonyymi

      Ei sillä Lieksassa ole sähköä,mitä viimeksi kuulin. On vain polkupyöriä jotka jotka kulkee ilman ohjaajaa pimeällä?
      Sitten vanhoja kommunisti mummoja !!

      • Anonyymi

        Mistä kuulit, ainakin minun torppaani tulee sähkö. Näkyy myös katuvalot palavan.


      • Anonyymi

        Ei ole kuin yksi vanhahko komministimummo. Hänkin on ihan vaaraton, vaikka puhetta tulee kuin ruuneperiltä. Pitää saksilla katkaista, että muutkin pääsevät ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä kuulit, ainakin minun torppaani tulee sähkö. Näkyy myös katuvalot palavan.

        Ei tule, ei varmasti tule. Sinä luulet vaan.


    • Anonyymi

      Suuren autovalmistajan lehdessä kerrottiin, että lievemmälläkin pakkasella täyssähköauton ajokilometrit tipahtaa ilmoitetusta 400 km stä 20 - 30 prosentia. Alan ammattilainen suositteli ilmalämpöpumpun asentamista akun säästämiseksi ja auton säilyttämistä lämpimässä tallissa, koska kylmä akku ei ota virtaa kuin hitaasti vastaan. Ilmalämpöpumpun asentaminen oli kyllä uutta tietoa. Hybridillähän pystyy hyvissä olosuhteissa ajamaan pelkällä sähköllä noin 40 kilometriä, eli tankissa on hyvä pitää polttoainetta riittävästi. Ei tule meillä pihaan parkkiin sähköautoa.

      • Anonyymi

        Huomennahan alkaa sähköauton kelit ainakin Lapissa ja Itä-Suomessa, joten suosittelen lähtemään sähkökinnerillä reissuun. Tuo -30 ja rapiat -40 alkaa olla sinneppäin että saattaa jopa Laihialainen ilmavesi lämpöpumppu olla sähkökinnerissä tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomennahan alkaa sähköauton kelit ainakin Lapissa ja Itä-Suomessa, joten suosittelen lähtemään sähkökinnerillä reissuun. Tuo -30 ja rapiat -40 alkaa olla sinneppäin että saattaa jopa Laihialainen ilmavesi lämpöpumppu olla sähkökinnerissä tarpeen.

        Ans kattoo ensin. Onpa palstalla paljon alan kuin alan asiantuntijoita taas. Seuraillaanpa ihan kaikessa rauhassa, miten tilanne kehittyy. Kukaan ei ole viemässä kenenkään autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ans kattoo ensin. Onpa palstalla paljon alan kuin alan asiantuntijoita taas. Seuraillaanpa ihan kaikessa rauhassa, miten tilanne kehittyy. Kukaan ei ole viemässä kenenkään autoa.

        Mitenkähän pitkälle sähkökinnerillä huristellaan -40 asteen pakkasella? Veikkaan 5 - 10 kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän pitkälle sähkökinnerillä huristellaan -40 asteen pakkasella? Veikkaan 5 - 10 kilometriä.

        Kohtahan se nähdään. Olihan jo -10° jo ongelmia matkanteossa. Akut tyhjenivät huimaa vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän pitkälle sähkökinnerillä huristellaan -40 asteen pakkasella? Veikkaan 5 - 10 kilometriä.

        Ainakin jo ,260,km matka -10 pakkasessa on jo osalla toivotonta ja muillekin patteriautojen äärirajolla.


    • Anonyymi

      Masait ei hyydy edes pakkasilla! 🏃‍♂️

      • Anonyymi

        Kyllä ne hyytyy. Nytkin tiukasti viltinalla,eikä puhettakaan jotta menisivät ulos. Onhan masait kotoisin Afrikasta.


    • Anonyymi

      Tekevätkö itse ruokansa?

      • Anonyymi

        Eivät todellakaa. Kotiapulaiset käyvät keittämässä lounaan ja päivällisen. Aamu- ja iltapalasen teko jää asiakkaalle itselleen.
        Eivät kuumien savannien urokset kestä näitä pakkasia. On pakko pesiä viltin alla.mieli säilyä hengissä.


    • Anonyymi

      Onko lämpöpatteri antamassa lisälämpöä peiton alla.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko pulskaa suvakkimammaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      487
      5644
    2. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      94
      5507
    3. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      4768