Talopaketin lopullinen hinta

harkitaan

Talopaketin lopullinen hinta tulee keskimäärin varmaankin kerrottuna talopaketti kolmella. Osaako joku jo rakentanut arvioida prosenteissa, paljon omalla työllä säästääisi (ajatellaan vaikka talopaketin hinnaksi 50 000).
Onko kellään myöskään kokemuksia avaimet käteen-periaatteesta, siis siitä, ettei itse tee mitään muuta kuin tilaa talonsa ja muuttaa siihen kun valmis - olisiko tällaisessa vaihtoehdossa talopaketti halvin vai ehkä sittenkin jokin muu ratkaisu?

11

5542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teppo

Koska omalle työlle ja ajalle on vaikea laskea hintaa. Me itse laitamme ns. muutovalmis kotiin sellasen vanhan miljoonan. eipä tarvi pähkäillä jokaista asiaa, vaan on valmiit systeemit joita voi sitten rajojen puitteissa muutella.

Varmaan itse rakentaessa, oli sitten kyseessä talopaketti tai pitkästä tehty, tulee halvemmaksi. Mutta kuten sanottua aikaa tuhraantuu kovin paljon.

• MMV

Meille "paketin" hinta kerrottiin 5,26, niin saatiin valmis talo. Edullisemmaksi tuli kuin pelkäsin.

• tasoinen

paketti oli ,pelkät seinät vissiin.

• MMV
        tasoinen kirjoitti:

paketti oli ,pelkät seinät vissiin.

Halusin viestillä tuoda esille, että talopakettia ja kerrointa ei kannata käyttää kustannusarvion pohjana.

Eli meillä on Lammi-kivitalopaketti joka sis.
        - Kaikki harkot anturasta kattoon myös ontelolaatat ja väliseinät.
        - Kaikki kattorakenteet
        - Yläpohjan villat (400 mm)
        - Ikkunat

• arvioiden

Maksimi säästö voisi olla kolmasosa, eli paketti 50 000 ja tarvikkeita 50 000 ja loput on työtä joka voi tehdä itse jos osaa. Ja tämä vie itseltä omantyön ohessa reippaasti yli vuoden.

• Jo oma talo

Jos tuo sinun kolmasosasi eli 50000 euroa pitäisi paikkaansa, niin kyllä oman talon rakentaminen on todellista Bisnestä.
        vaikka käyttäisit siihen työn ohessa 2 vuotta, niin verottomaksi sivutyöansioksi tulisi 25.000 euroa. Ei tavallinen työmies saa sitä vuodessa edes Bruttona. Itse rakensin talon 90- luvulla 125 m2 työn ohessa reippaassa vuodessa. Materiaalit , sähkö ja putkityöt maksoivat 250000 mk. Loput tein itse. Talolaina tuli maksettua 12 vuodessa, joten nyt asun velattomassa talossa. Kyllä oma työ kannattaa.

• Väiski

Oma kokemus täällä pohjoisessa on tämän hetken rakennusvaiheessa, että vähän alle kolmannes on ehkä työn osuus. Kaikki kustannuksista ei mene tekijöille vaan verottajalle ja sivukuiluihin. Enemmänkin saa menemään jos teettä firmalla, jolloin tulee vielä alv 22 % päälle. Nytkin joutuu yleensä sähkötöistä ja lvi:stä maksamaan alvit. Jos puhutaan perustuksista ja kirvestyöstä, on sen työn osuus ehkä noin 25 000 € riippuen tekijöistä, tässäkin mukana yhteiskunnan osuus. Harva pystyy itse tekemään ainakaan kaikkia sähkö- tai putkihommia.

• Rakentaja

"avaimet käteen hinnat" alkavat 1500-2500 € huoneistoneliö.

• Muuttovalmis

Jep, esim. meillä osuu tuohon haarukkaan. 1600€/huoneistoneliö ilman tonttia. Varustetaso hyvä, itse en tehnyt mitään.

• yks plus kaks

Netissä mainostetaan talopakettia 120 m2 alkaen 14900 euroa. Jos sen kertoo kolmella on talon hinta 45.000 ekvaattoria. Mahtaa paketit loppua ennen kesää. Hävitin osoitteen, onko joku nähny saman näyn?

• qwe

Paketti joka maksaa 47000 €, tulee suurelementteinä pystytettynä tontille ja siihen ruoteet ja aluskate päälle, ikkunat paikoillaan ja ulkoverhous asennettuna puuverhoillussa talossa, siitä jatketaan itse.(väliseinätarvikkeet, väliovet, puhallusvillat ja kattolevyt, saunan materiaalit ja tiilikate sis. hintaan) Kävin katsomassa yhellä teeseitse rakentajalla tällaista taloa, talon pa 140m2 ja iso kahden auton lämmin talli pihassa, sanoi rakentaneensa koko roskan 120000€:lla (oli kyllä vuoden rakentanut yötä päivää). Voi kun pystyis itse samaan.. tuo talo oli kyllä hyvännäköinen, eikä materiaaleissa ollut mitenkään näennäisesti tingitty. Meillä samasta talosta kustannusarvio 200000 €..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe