Karttaplotter ja aloitteleva veneilijä

Anonyymi

Moro.
Tuli ostettua pieni purkki, jolla tarkoitus aloittaa veneily ensi kesänä. Kartat on nykyään vissiin jossain laitteessa, jota plotteriksi kutsutaan. Olen vilkuillut malleja, lukenut täältä väittelyitä, mutta kysyisin silti vähän mielipidettä.
Eli tarkoitukseni ei ole kalastaa (en syö kalaa) ja siksi mikään siihen liittyvä ei kiinnosta plotterissa. Se mikä kiinnostaa, on väylät, merkit ja erityisesti karit ja muut kivikot. Eli osaatteko sanoa, millaista plotteria tässä kannattaisi miettiä. Toiveena on, että näkisi ruudulta eli ei mitään 5:n tuuman juttuja ikänäköiselle vaan sellainen jonka saa ruuvattua kiinni pöytään irrotettua mukaan lähtiessä. Kaikki neuvot tervetulleita!

79

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos erityisesti karit ja kivikot väylien ulkopuolella kiinnostaa niin osta iPad. Niin iso kuin varaa on ja veneessä asennustilaa riittää. Pistät sen telineeseen vesitiiviiseen koteloon ja asennat siihen maastokartat. Tai paremmin softan jossa on merikorttidata ja maastokartat samassa. Hyvä kotimainen softa maksaa pari kymppiä vuodessa. Merikortit keskittyvät väyläalueisiin ja niistä on jopa poistettu kiviä väyläalueiden ulkopuolelta ettei kartta olisi "sotkuinen", mutta ei ne kivet isolla näytöllä sotke. Lisäksi maastokartassa on paljon enemmän hyödyllistä maastodataa jos tykkäät liikkua luonnossa ja sen iPadin saat veneestä mukaan saarikierrokselle.

      • Anonyymi

        O ho, nyt veti sanattomaksi...

        On ilmeisesti mennyt uusi lainsäädätö joka koskee veneilijöitä sitten ihan ohitse....

        Päivitetyt paperikarta oltavan messissä, käytät tai et niitä ja sen lisäksi joko plotteri tai tabletti antaa joustavamman veneily kokemuksen. Ostat oman maun ja budjettisi mukaisesti ei noiden merkeillä paljon eroja ole.

        Ikinä en ole vielä ymmärtänyt ylihintaisia aplen romuja, vaikka selaisia muutamia on tullut ostettua, maku asioita jos uskoo hiknan korreloivan laatua, se on mielikuva markkinointia parhaimmillan.


      • Anonyymi

        Kiitos, tämä oli erinomainen vastaus ja neuvo :) kiinnostaa nuo luonnonsatamat ja saaret kyllä. Sijaintina purkilla on Sipoo, eli puhutaan Helsingin edustasta.
        Padi voisi olla vaihtoehto (mieluiten android) ja Sailmate kiinnostelisi. Mutta plotterin mukana tulisi ilmeisesti kaiku, jolla kivikot havaittavissa. On siis jäänyt vähän traumaa kivelle ajosta kymmenen vuoden takaa, siksi ne karikot hirvittää.
        Merikartat check, tosin ne on varmaan kasarilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        O ho, nyt veti sanattomaksi...

        On ilmeisesti mennyt uusi lainsäädätö joka koskee veneilijöitä sitten ihan ohitse....

        Päivitetyt paperikarta oltavan messissä, käytät tai et niitä ja sen lisäksi joko plotteri tai tabletti antaa joustavamman veneily kokemuksen. Ostat oman maun ja budjettisi mukaisesti ei noiden merkeillä paljon eroja ole.

        Ikinä en ole vielä ymmärtänyt ylihintaisia aplen romuja, vaikka selaisia muutamia on tullut ostettua, maku asioita jos uskoo hiknan korreloivan laatua, se on mielikuva markkinointia parhaimmillan.

        Tottakai ne paperikartat, se on selviö, mutta lain kannalta sama onko mukana plotteri, iPad tai puhelinluettelon kartta 90-luvulta.

        En itsekään Applesta välitä, mutta plotterikäytössä se on tableteista paras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tämä oli erinomainen vastaus ja neuvo :) kiinnostaa nuo luonnonsatamat ja saaret kyllä. Sijaintina purkilla on Sipoo, eli puhutaan Helsingin edustasta.
        Padi voisi olla vaihtoehto (mieluiten android) ja Sailmate kiinnostelisi. Mutta plotterin mukana tulisi ilmeisesti kaiku, jolla kivikot havaittavissa. On siis jäänyt vähän traumaa kivelle ajosta kymmenen vuoden takaa, siksi ne karikot hirvittää.
        Merikartat check, tosin ne on varmaan kasarilta.

        Kaiun saa padiinkin.ei mitään fancya eteenpäin näyttävää kalakaikua, mutta perusvehkeen saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tämä oli erinomainen vastaus ja neuvo :) kiinnostaa nuo luonnonsatamat ja saaret kyllä. Sijaintina purkilla on Sipoo, eli puhutaan Helsingin edustasta.
        Padi voisi olla vaihtoehto (mieluiten android) ja Sailmate kiinnostelisi. Mutta plotterin mukana tulisi ilmeisesti kaiku, jolla kivikot havaittavissa. On siis jäänyt vähän traumaa kivelle ajosta kymmenen vuoden takaa, siksi ne karikot hirvittää.
        Merikartat check, tosin ne on varmaan kasarilta.

        Ainoastaan eteenpäin luotaava kaiku auttaa hieman, mutta nopeutta ei voi pitää yllä suuria nopeuksia tai on syvyydestä kiinni. Tavallisella kaikuluotaimella olet jo kivillä, kun huomaat sen kaiku luotaimesta.

        Itselläni on eco pilot platinium kaiku joka näkee eteen. Plotterin 10" raymarin ja lisänä samsung tab A6 10" navicons kartalla ja pari muuta kaikua yms. Electroniikka.

        Android tab missä gps ja siihen saat n.50€ navicons koko euroopan kartan, kyllä noi aika hyvin pitää kutinsa kivien yms suhteen. Ja kun lähdet pois väylältä luonnon satamaan, niin ei auta, kuin ajaa hitaasti ja yrittää tähystää. Google mapsista joskus voi nähdä matalikot ja navicons kartassakin saa sateliitti kuvan josta välillä näkyy kivet. Joskus noista ei näy, koska kuvan aikan on voinnut olla aallokkoa ja sen läpi ei näe mitään.

        Reippain mielin uuden harrastuksen pariin ja väyliltä jos menet ulos, niin pyri kulkemaan valkoisella alueella tai vaaleansinisellä, tummansinisellä jossa ei syvyys merkkejä ja käyriä, niin varovaisemmin ja luonnonsatamaan, mieluusti joku keulaan tähystämään pohjaa polaroidut aurikolasit päässä jos aurinkoista niin näkee paremmin. Lisäksi voi olla "pooshaka" tai muu keppi johon olet merkannut veneesi syväyksen teippauksella ja etenet hissukseen ja jos kivi/pohja näkyy, niin kepillä koetat syvyyttä, sillä silmä valehtelee ja kive näyttävät olevan likemmällä, kuin ovat

        Tossa linkki jossa voi zoomailla ja ihmetellä navicos karttaa,
        https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai ne paperikartat, se on selviö, mutta lain kannalta sama onko mukana plotteri, iPad tai puhelinluettelon kartta 90-luvulta.

        En itsekään Applesta välitä, mutta plotterikäytössä se on tableteista paras.

        Ei valitettavasti ole, traficomin sivuilta saat asiasta varmistuksen, ainoastaan paperikartta tai laivojen käyttämä sähköinenkartta eli C map, navicons yms eivät ole virallisia karttoja, näin kauppa käy, kun traficom julkaisee karttasarjat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei valitettavasti ole, traficomin sivuilta saat asiasta varmistuksen, ainoastaan paperikartta tai laivojen käyttämä sähköinenkartta eli C map, navicons yms eivät ole virallisia karttoja, näin kauppa käy, kun traficom julkaisee karttasarjat!

        No kyllä on! Lain kannalta aivan sama onko plotteri tai puhelinluettelon kartta, kun byrokraattiänkyröille kelpaa ainoastaan ne viralliset joilla ei tee yhtään sen enempää pienveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei valitettavasti ole, traficomin sivuilta saat asiasta varmistuksen, ainoastaan paperikartta tai laivojen käyttämä sähköinenkartta eli C map, navicons yms eivät ole virallisia karttoja, näin kauppa käy, kun traficom julkaisee karttasarjat!

        Varsinainen laki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190782

        Kansankielellä
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoinen-merikortti-ei-enaa-riita----uusi-vesiliikennelaki-tuo-tiukennuksia-kipparin-velvollisuuksiin/#c26aab8a

        Tässä elektroniset merikartat ECS joille trafi antanut aineistoa, mutta eivät ole virallisia merikortteja pois lukien IMO sääntöjen mukaiset EICDS kartat joita eivät ole navicon, C map tai garminin karta. Sorry.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/merenkulku/elektroniset-merikartta-aineistot-karttaplottereissa-ja-navigointiohjelmissa

        Helposti menee sekaisin, eli joko hankit EICDS merikortit ja järjestelmän kuten laivoissa tai hakit uusimmat paperikartat ja päivität niitä "tiedonantoja merenkulkijoille" voi vanhoihinkin paperisiin päivittää nuo muutokset ja ymmärrät, että kaikki huvivene kartat eivät ole asianmukaisia merikarttoja.

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen laki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190782

        Kansankielellä
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoinen-merikortti-ei-enaa-riita----uusi-vesiliikennelaki-tuo-tiukennuksia-kipparin-velvollisuuksiin/#c26aab8a

        Tässä elektroniset merikartat ECS joille trafi antanut aineistoa, mutta eivät ole virallisia merikortteja pois lukien IMO sääntöjen mukaiset EICDS kartat joita eivät ole navicon, C map tai garminin karta. Sorry.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/merenkulku/elektroniset-merikartta-aineistot-karttaplottereissa-ja-navigointiohjelmissa

        Helposti menee sekaisin, eli joko hankit EICDS merikortit ja järjestelmän kuten laivoissa tai hakit uusimmat paperikartat ja päivität niitä "tiedonantoja merenkulkijoille" voi vanhoihinkin paperisiin päivittää nuo muutokset ja ymmärrät, että kaikki huvivene kartat eivät ole asianmukaisia merikarttoja.

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁

        Höh eli KAIKKI SÄHKÖISET MERIKARTAT eivät ole asianmukaisia merikarttoja....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh eli KAIKKI SÄHKÖISET MERIKARTAT eivät ole asianmukaisia merikarttoja....

        Kaikki merikartat ovat sähköisiä, jotkut vain screenprinttejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh eli KAIKKI SÄHKÖISET MERIKARTAT eivät ole asianmukaisia merikarttoja....

        Valitettavasti juuri näin.

        70€ sakolla selviää, jos joutuu ratsian uhriksi....

        Ja paperikarttasarja visiin saman hintainen per alue...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen laki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190782

        Kansankielellä
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoinen-merikortti-ei-enaa-riita----uusi-vesiliikennelaki-tuo-tiukennuksia-kipparin-velvollisuuksiin/#c26aab8a

        Tässä elektroniset merikartat ECS joille trafi antanut aineistoa, mutta eivät ole virallisia merikortteja pois lukien IMO sääntöjen mukaiset EICDS kartat joita eivät ole navicon, C map tai garminin karta. Sorry.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/merenkulku/elektroniset-merikartta-aineistot-karttaplottereissa-ja-navigointiohjelmissa

        Helposti menee sekaisin, eli joko hankit EICDS merikortit ja järjestelmän kuten laivoissa tai hakit uusimmat paperikartat ja päivität niitä "tiedonantoja merenkulkijoille" voi vanhoihinkin paperisiin päivittää nuo muutokset ja ymmärrät, että kaikki huvivene kartat eivät ole asianmukaisia merikarttoja.

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁

        Trafin tulkinta laista tullaan varmaan testaamaan oikeuslaitoksessa jossain vaiheessa. Varsinainen lakitekstihän on "vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta". On puhtaasti Trafin tulkinta, että tuo sallii VAIN paperikartat ja VAIN viimeisen painosksen paperikartoista.

        Ei ole lainkaan mahdotonta että Trafin tulkinta on väärä, ja sen ratkaisee oikeuslaitos sitten kun joku poliisilta plotterikartoilla veneillyt 4 v vanhat paperikartat omaava veneilijä saa sakot ja suivaantuu riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tämä oli erinomainen vastaus ja neuvo :) kiinnostaa nuo luonnonsatamat ja saaret kyllä. Sijaintina purkilla on Sipoo, eli puhutaan Helsingin edustasta.
        Padi voisi olla vaihtoehto (mieluiten android) ja Sailmate kiinnostelisi. Mutta plotterin mukana tulisi ilmeisesti kaiku, jolla kivikot havaittavissa. On siis jäänyt vähän traumaa kivelle ajosta kymmenen vuoden takaa, siksi ne karikot hirvittää.
        Merikartat check, tosin ne on varmaan kasarilta.

        iPadi ei ole paras mahdollinen, koska se ei kestä vettä eikä kolahdusta. Esim. Samsungilla ja Sonylla on vettä kestäviä tabletteja, kuten oheinen. Applella ja Androidilla on samat softat, joten ne on käytännössä aika samanlaiset käytettävyydeltään. Tabletissa on plotteriin verrattuna se etu, että siihen voi saada monta eri ohjelmaa ja sitä voi käyttää talvella muuhun. Myös hintaetua on, koska tablettien ohjelmat maksaa vain muutaman kympin ja plotterin kartastot pari sataa laitteen hinta. Plotteri on hiukan kätevämpi vesillä.

        https://elisa.fi/kauppa/tuote/Samsung-Galaxy-Tab-Active--2?gclsrc=aw.ds&gclsrc=aw.ds&=&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer-uqZCXg4DLuXz6zDw3PGr3Br3ZX7HdwA_6h45twA6BkqrKFjjjUsAaAvq8EALw_wcB


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iPadi ei ole paras mahdollinen, koska se ei kestä vettä eikä kolahdusta. Esim. Samsungilla ja Sonylla on vettä kestäviä tabletteja, kuten oheinen. Applella ja Androidilla on samat softat, joten ne on käytännössä aika samanlaiset käytettävyydeltään. Tabletissa on plotteriin verrattuna se etu, että siihen voi saada monta eri ohjelmaa ja sitä voi käyttää talvella muuhun. Myös hintaetua on, koska tablettien ohjelmat maksaa vain muutaman kympin ja plotterin kartastot pari sataa laitteen hinta. Plotteri on hiukan kätevämpi vesillä.

        https://elisa.fi/kauppa/tuote/Samsung-Galaxy-Tab-Active--2?gclsrc=aw.ds&gclsrc=aw.ds&=&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer-uqZCXg4DLuXz6zDw3PGr3Br3ZX7HdwA_6h45twA6BkqrKFjjjUsAaAvq8EALw_wcB

        iPadiin saa iskuja ja vettä kestävän kotelon ja sen näytön kuvasuhde on useimmissa tapauksissa paremmin plotterikäyttöön sopiva. Lisäksi se on enemmän plug and play ellei kikkailu kiinnosta. Tutkat ja muut lisäkilkkeet saa kivuttomasti käyttöön. Näyttö kuuluu parhaimpiin mitä tabletteihin saa ja se on oleellinen asia plotterikäytössä. Itse tykkään kikkailusta ja customoinnista ja siksi käytän itse Androidia vaikka kaipaan iPadin kuvasuhdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä on! Lain kannalta aivan sama onko plotteri tai puhelinluettelon kartta, kun byrokraattiänkyröille kelpaa ainoastaan ne viralliset joilla ei tee yhtään sen enempää pienveneessä.

        Turhaa nillität täällä, kun emme ole lainsäätäjiä saati polisi/merivartiostoa virka tehtävissä.

        Sää selviit hyvin noilla mihin uskot, riski on 70€ sakkoa, vähän nillität ja rageet, niin saat varmaan bonuksen sakkoina.

        Se on ihan sun oma valinta, rikotko lakia👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iPadi ei ole paras mahdollinen, koska se ei kestä vettä eikä kolahdusta. Esim. Samsungilla ja Sonylla on vettä kestäviä tabletteja, kuten oheinen. Applella ja Androidilla on samat softat, joten ne on käytännössä aika samanlaiset käytettävyydeltään. Tabletissa on plotteriin verrattuna se etu, että siihen voi saada monta eri ohjelmaa ja sitä voi käyttää talvella muuhun. Myös hintaetua on, koska tablettien ohjelmat maksaa vain muutaman kympin ja plotterin kartastot pari sataa laitteen hinta. Plotteri on hiukan kätevämpi vesillä.

        https://elisa.fi/kauppa/tuote/Samsung-Galaxy-Tab-Active--2?gclsrc=aw.ds&gclsrc=aw.ds&=&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer-uqZCXg4DLuXz6zDw3PGr3Br3ZX7HdwA_6h45twA6BkqrKFjjjUsAaAvq8EALw_wcB

        Otakaa huomioon, kun totuuksina lauotte, jotkut veneilevät myös kuivassa ja laite kiinnitettynä, eli sinun kokemuksesi ei välttämättä ole toisen totuus...

        Pilothouse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iPadiin saa iskuja ja vettä kestävän kotelon ja sen näytön kuvasuhde on useimmissa tapauksissa paremmin plotterikäyttöön sopiva. Lisäksi se on enemmän plug and play ellei kikkailu kiinnosta. Tutkat ja muut lisäkilkkeet saa kivuttomasti käyttöön. Näyttö kuuluu parhaimpiin mitä tabletteihin saa ja se on oleellinen asia plotterikäytössä. Itse tykkään kikkailusta ja customoinnista ja siksi käytän itse Androidia vaikka kaipaan iPadin kuvasuhdetta.

        Aplen laitteiden paskapuoli on se, kun ikää alkaa tulla hieman, niin lykkäävät hidastavia bugeja kkneeseen, jotta ostaisit uuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafin tulkinta laista tullaan varmaan testaamaan oikeuslaitoksessa jossain vaiheessa. Varsinainen lakitekstihän on "vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta". On puhtaasti Trafin tulkinta, että tuo sallii VAIN paperikartat ja VAIN viimeisen painosksen paperikartoista.

        Ei ole lainkaan mahdotonta että Trafin tulkinta on väärä, ja sen ratkaisee oikeuslaitos sitten kun joku poliisilta plotterikartoilla veneillyt 4 v vanhat paperikartat omaava veneilijä saa sakot ja suivaantuu riittävästi.

        Ei tarvitse mennä oikeuteen, sillä plotteria avatessa laite pyytää kuittausta, että olet ymmärtänyt, ettei se ole virallinen navihointi kartta(tai jotain vastaavaa) ainkin raymarin.

        Lisäksi trafi kertoo asiasta selkeästi tässä alapuolella olevassa lässytyksessään.

        "Mikä on asianmukainen merikartta?
        Asianmukaisilla merikartoilla tarkoitetaan joko merikarttaviranomaisen julkaisemia tai sen auktorisoimana julkaistuja painettuja tai elektronisia merikarttoja, joiden ajantasaisuudesta on huolehdittu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelun (Ulkoinen linkki) avulla. Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelussa esitetään myös tärkeitä ennakko- ja tilapäisiä tiedonantoja, jotka eivät sisälly plotteriaineistoihin. Tällä hetkellä plotterit sekä markkinoilta löytyvät veneilykartat eivät täytä em. vaatimuksia.

        ”Karttaplotteri tai muu sähköinen sovellus on toki hyvä apu veneillessä, mutta turvallisuussyistä päällikön pitää huolehtia siitä, että mukana on myös tarvittaessa asianmukainen merikartta”, sanoo Toppari.

        Asianmukaisten merikarttojen avulla varmistetaan myös väylillä liikkumisen turvallisuutta. Väyläpäätöksillä vahvistetaan kulkuväylää koskevat tiedot, eikä yleisen väylän ylläpitäjä saa tehdä muutoksia väylään ilman Traficomin vahvistusta, jonka perusteella muutostieto julkaistaan Tiedonantoja merenkulkijoille- palvelussa ja seuraavassa merikarttapainoksessa.

        ”Näin varmistamme, että yleisten kulkuväylien merenkulullinen turvallisuus ylläpidetään ja että merikartalla olisi aina ajantasaiset tiedot väylistä ja niiden turvalaitteista”, painottaa ylitarkastaja Juha Tiihonen."

        Ja tässä linkki aiheeseen trafin sivuille https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/merikartta-pitaa-olla-mukana-pidemmilla-venereissuilla

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aplen laitteiden paskapuoli on se, kun ikää alkaa tulla hieman, niin lykkäävät hidastavia bugeja kkneeseen, jotta ostaisit uuden.

        Androidiin muut lykkää niitä ja kopsaa sun passut ja räpsii susta kuvia siinä samassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa nillität täällä, kun emme ole lainsäätäjiä saati polisi/merivartiostoa virka tehtävissä.

        Sää selviit hyvin noilla mihin uskot, riski on 70€ sakkoa, vähän nillität ja rageet, niin saat varmaan bonuksen sakkoina.

        Se on ihan sun oma valinta, rikotko lakia👍

        En mä mitään lakia riko. Yhtä turhia on plotterit ja pädit ja puhelinluettelokartat lain edessä. Nillitä ite vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Androidiin muut lykkää niitä ja kopsaa sun passut ja räpsii susta kuvia siinä samassa.

        Ei räpsi, olen peittänyt kamerat.

        Ios sinänsä on ok, mutta kyllä toi tahallinen kiusanteko on tosiasia josta aple on jäänyt kiinni. Se ei haittaa, jos olet uskossa vahav ja hankit aina uuden, kun tulee markkinoille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei räpsi, olen peittänyt kamerat.

        Ios sinänsä on ok, mutta kyllä toi tahallinen kiusanteko on tosiasia josta aple on jäänyt kiinni. Se ei haittaa, jos olet uskossa vahav ja hankit aina uuden, kun tulee markkinoille...

        Jäihän ne siitä kiinni, juu, ehkä oppivat, ehkä eivät, mutta kun tuo hidastelu alkoi oli mallilla jo sen verran ikää ettei vastaavan ikäiseen Androidiin ollut aikoihin tullut päivityksiä, ellei ollut Zebra tai joku muu yli Applen hinnoiteltu laite. Mistä muuten tiedät, ettei Android valmistajat tee samaa "akun elinkaaren optimointia"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäihän ne siitä kiinni, juu, ehkä oppivat, ehkä eivät, mutta kun tuo hidastelu alkoi oli mallilla jo sen verran ikää ettei vastaavan ikäiseen Androidiin ollut aikoihin tullut päivityksiä, ellei ollut Zebra tai joku muu yli Applen hinnoiteltu laite. Mistä muuten tiedät, ettei Android valmistajat tee samaa "akun elinkaaren optimointia"?

        En mistään, mutta hinta laatu suhteella saa huomattavasti halvemmalla androideja, kuin omenoita, siis jos katsoo rautaa...mielikuvat ja status arvot omenassa kohdillan, mutta henkilölle jolle moiset asiat turhia, ei omena tarjoa, kujn hilpeyttä.

        Turha tästä on vääntää, hyvä, että on vaihtoehtoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mistään, mutta hinta laatu suhteella saa huomattavasti halvemmalla androideja, kuin omenoita, siis jos katsoo rautaa...mielikuvat ja status arvot omenassa kohdillan, mutta henkilölle jolle moiset asiat turhia, ei omena tarjoa, kujn hilpeyttä.

        Turha tästä on vääntää, hyvä, että on vaihtoehtoja...

        Jos haluaa näytön joka on samaa tasoa iPadin kanssa puhutaan jostain Samsungin lippulaivamallista tai vastaavasta ja hinta on silloin myös iPadin tasoa. Venekäytössä jos/kun operoidaan kirkkaassa auringonvalossa, ei jonkun halvan Huawein tai Lenovon näyttö toimi. Prossulla ja muistin määrällä ei niin väliä. Näytön laatu ratkaisee venekäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluaa näytön joka on samaa tasoa iPadin kanssa puhutaan jostain Samsungin lippulaivamallista tai vastaavasta ja hinta on silloin myös iPadin tasoa. Venekäytössä jos/kun operoidaan kirkkaassa auringonvalossa, ei jonkun halvan Huawein tai Lenovon näyttö toimi. Prossulla ja muistin määrällä ei niin väliä. Näytön laatu ratkaisee venekäytössä.

        aina on jotain parempaa ja huonompaa...

        Aple 11 800€ vs xiaomi redimi pro8 145€ huomaa hintojen ero, joten hassua verrata, mutta mutta
        https://nanoreview.net/en/phone-compare/xiaomi-redmi-note-8-pro-vs-apple-iphone-11

        Vaikea ymmärtää miksi maksaa n.650€ enemmän aplesta rajallisella muistilla ja jos sinulla ei laitteet vierekkäin, niin näytöissä ei moitittavaa, vaatii, että ovat vierekkäin, niin huomaat eron, eli käytännössä ihan sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä oikeuteen, sillä plotteria avatessa laite pyytää kuittausta, että olet ymmärtänyt, ettei se ole virallinen navihointi kartta(tai jotain vastaavaa) ainkin raymarin.

        Lisäksi trafi kertoo asiasta selkeästi tässä alapuolella olevassa lässytyksessään.

        "Mikä on asianmukainen merikartta?
        Asianmukaisilla merikartoilla tarkoitetaan joko merikarttaviranomaisen julkaisemia tai sen auktorisoimana julkaistuja painettuja tai elektronisia merikarttoja, joiden ajantasaisuudesta on huolehdittu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelun (Ulkoinen linkki) avulla. Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelussa esitetään myös tärkeitä ennakko- ja tilapäisiä tiedonantoja, jotka eivät sisälly plotteriaineistoihin. Tällä hetkellä plotterit sekä markkinoilta löytyvät veneilykartat eivät täytä em. vaatimuksia.

        ”Karttaplotteri tai muu sähköinen sovellus on toki hyvä apu veneillessä, mutta turvallisuussyistä päällikön pitää huolehtia siitä, että mukana on myös tarvittaessa asianmukainen merikartta”, sanoo Toppari.

        Asianmukaisten merikarttojen avulla varmistetaan myös väylillä liikkumisen turvallisuutta. Väyläpäätöksillä vahvistetaan kulkuväylää koskevat tiedot, eikä yleisen väylän ylläpitäjä saa tehdä muutoksia väylään ilman Traficomin vahvistusta, jonka perusteella muutostieto julkaistaan Tiedonantoja merenkulkijoille- palvelussa ja seuraavassa merikarttapainoksessa.

        ”Näin varmistamme, että yleisten kulkuväylien merenkulullinen turvallisuus ylläpidetään ja että merikartalla olisi aina ajantasaiset tiedot väylistä ja niiden turvalaitteista”, painottaa ylitarkastaja Juha Tiihonen."

        Ja tässä linkki aiheeseen trafin sivuille https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/merikartta-pitaa-olla-mukana-pidemmilla-venereissuilla

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁

        Paatunut merenkyntäjä ei nyt ymmärtänyt, että luettelee Trafin tulkintaa lain kirjaimesta. Se Trafin tulkinta ei ole välttämättä se mitä lain laatija on tarkoittanut, tai ainkaan mitä kirjoittanut, lakitekstiin. Ja sen mitä lakiteksti tarkoittaa ratkaisee oikeuslaitos, ei Trafi tai poliisi.

        Itse uskon että jos joku vie sakkonsa oikeuteen, kumoutuu Trafin tulkinta viimeisten paperikarttojen vaatimisesta ilman muuta. Jos ajelee vesillä jossa plotterin kartta on oikeanlainen, on se myös laissa mainittu "asianmukainen merikartta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paatunut merenkyntäjä ei nyt ymmärtänyt, että luettelee Trafin tulkintaa lain kirjaimesta. Se Trafin tulkinta ei ole välttämättä se mitä lain laatija on tarkoittanut, tai ainkaan mitä kirjoittanut, lakitekstiin. Ja sen mitä lakiteksti tarkoittaa ratkaisee oikeuslaitos, ei Trafi tai poliisi.

        Itse uskon että jos joku vie sakkonsa oikeuteen, kumoutuu Trafin tulkinta viimeisten paperikarttojen vaatimisesta ilman muuta. Jos ajelee vesillä jossa plotterin kartta on oikeanlainen, on se myös laissa mainittu "asianmukainen merikartta".

        Olet oikeassa, mutta saa olla melkoinen pässinpää, jos lähtee hakemaan oikeutta 70€ sakolle.

        Viranomaiset ovat määritelleet perustellusti mikä on "asianmukainen" merikartta ja ohjeistaneet valvovat viranomaiset sakottamaan, jos asianmukaisa karttoja ei löydy.

        Tätä ohjeistusta sitten väänetään käräjässä, hovissa ja mahdollisesti korkeimmassa ja tuomareilta ei löydy asiantuntemusta, joten viranomaisen lausunto tullaan arvostamaan korkealle ja toden näköisesti häviät koko ketjun ja en viitsi edes arvailla mitä se voisi valittajalle maksaa?

        No, katsotaa löytyykö kunnon umpiluuta, joka lähtee oikeusteitse oikaisua.

        Itse pidän henkilökohtaisesti tätä uutta lakia kartanosalta surkeana ja kaukana asianmukaisuudesta, joten turha minua on siitä soimata, toin vain tämän hetkisen tietämysken laista aloittajan tietoisuuteen, jotta välttyisi harmeilta.

        Sinäkään et varmuudella voi väittää muuta, koska ennakko tapausta ei ole ja tuskin tulee, suurin osa ymmärtää, epätoivon taistella tällaisessa tapauksessa byrokratiaa vastaan, mutta olisi hienoa jos joku veisi asian oikeusasteille.

        Olisitko se sinä?

        Paatunut merenkyntäjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aina on jotain parempaa ja huonompaa...

        Aple 11 800€ vs xiaomi redimi pro8 145€ huomaa hintojen ero, joten hassua verrata, mutta mutta
        https://nanoreview.net/en/phone-compare/xiaomi-redmi-note-8-pro-vs-apple-iphone-11

        Vaikea ymmärtää miksi maksaa n.650€ enemmän aplesta rajallisella muistilla ja jos sinulla ei laitteet vierekkäin, niin näytöissä ei moitittavaa, vaatii, että ovat vierekkäin, niin huomaat eron, eli käytännössä ihan sama.

        Nuo on kännyköitä. Nyt oli kyse tableteista. Tuollaista pikkunäyttöä ei voi plotteriksi kutsua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paatunut merenkyntäjä ei nyt ymmärtänyt, että luettelee Trafin tulkintaa lain kirjaimesta. Se Trafin tulkinta ei ole välttämättä se mitä lain laatija on tarkoittanut, tai ainkaan mitä kirjoittanut, lakitekstiin. Ja sen mitä lakiteksti tarkoittaa ratkaisee oikeuslaitos, ei Trafi tai poliisi.

        Itse uskon että jos joku vie sakkonsa oikeuteen, kumoutuu Trafin tulkinta viimeisten paperikarttojen vaatimisesta ilman muuta. Jos ajelee vesillä jossa plotterin kartta on oikeanlainen, on se myös laissa mainittu "asianmukainen merikartta".

        Ainahan voi vedota siihen, että ajaa tuttuja lähivesiä eikä tarvitse karttaa ollenkaan. Kovin monta vuotta ei tarvitse Saaristomeren väyliä nopeakulkuisella veneellä koluta niin jo löytyy monta Helsinki - Maarianhamina reittiä ilman karttaa. Tutka ja plotteri päälle jos pimeys tai sumu yllättää, mutta mitä sillä paperikartalla oikeasti siinä tilanteessa tekee? Ilman sähköisiä apuvälineitä hakeutuu lähimpään turvasatamaan tuurilla ja odottaa parempia kelejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen laki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190782

        Kansankielellä
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoinen-merikortti-ei-enaa-riita----uusi-vesiliikennelaki-tuo-tiukennuksia-kipparin-velvollisuuksiin/#c26aab8a

        Tässä elektroniset merikartat ECS joille trafi antanut aineistoa, mutta eivät ole virallisia merikortteja pois lukien IMO sääntöjen mukaiset EICDS kartat joita eivät ole navicon, C map tai garminin karta. Sorry.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/merenkulku/elektroniset-merikartta-aineistot-karttaplottereissa-ja-navigointiohjelmissa

        Helposti menee sekaisin, eli joko hankit EICDS merikortit ja järjestelmän kuten laivoissa tai hakit uusimmat paperikartat ja päivität niitä "tiedonantoja merenkulkijoille" voi vanhoihinkin paperisiin päivittää nuo muutokset ja ymmärrät, että kaikki huvivene kartat eivät ole asianmukaisia merikarttoja.

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁

        Pukku huomioita:
        Tuo akronyymi EICDS jota käytät on meille ammattimerenkulkijoille tuntematon juttu. ECDIS eli Electronic Chart Display and Information System on se jota käytämme.
        Tuo vouhkaamisesi wanhanajan paperikartoista on väärän tiedon levittämistä! Laki nimenomaan sanoo, että paprut on oltava reittisuunnittelua vaativassa navigoinnissa. Tällä lauseella nimenomaan kerrotaan, että paprukarttoja tarvitaan kun lähdetään pidemmälle ja tuntemattomille vesille. Käytännössä asia on ainakin kerran nostettu esille Helsinki-Tukholma reitin osalta jossa poliisi halusi tarkastuksessa nähdä suomalaisveneen tukholman paperikartan. Jos ajelet vaikka Kotkasta Kemiin ketään tuskin kiinnostavat paperikartat. Ammattiliikenteessä on aina oltavat joko paperikartat tai ECDIS.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä oikeuteen, sillä plotteria avatessa laite pyytää kuittausta, että olet ymmärtänyt, ettei se ole virallinen navihointi kartta(tai jotain vastaavaa) ainkin raymarin.

        Lisäksi trafi kertoo asiasta selkeästi tässä alapuolella olevassa lässytyksessään.

        "Mikä on asianmukainen merikartta?
        Asianmukaisilla merikartoilla tarkoitetaan joko merikarttaviranomaisen julkaisemia tai sen auktorisoimana julkaistuja painettuja tai elektronisia merikarttoja, joiden ajantasaisuudesta on huolehdittu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelun (Ulkoinen linkki) avulla. Tiedonantoja merenkulkijoille -palvelussa esitetään myös tärkeitä ennakko- ja tilapäisiä tiedonantoja, jotka eivät sisälly plotteriaineistoihin. Tällä hetkellä plotterit sekä markkinoilta löytyvät veneilykartat eivät täytä em. vaatimuksia.

        ”Karttaplotteri tai muu sähköinen sovellus on toki hyvä apu veneillessä, mutta turvallisuussyistä päällikön pitää huolehtia siitä, että mukana on myös tarvittaessa asianmukainen merikartta”, sanoo Toppari.

        Asianmukaisten merikarttojen avulla varmistetaan myös väylillä liikkumisen turvallisuutta. Väyläpäätöksillä vahvistetaan kulkuväylää koskevat tiedot, eikä yleisen väylän ylläpitäjä saa tehdä muutoksia väylään ilman Traficomin vahvistusta, jonka perusteella muutostieto julkaistaan Tiedonantoja merenkulkijoille- palvelussa ja seuraavassa merikarttapainoksessa.

        ”Näin varmistamme, että yleisten kulkuväylien merenkulullinen turvallisuus ylläpidetään ja että merikartalla olisi aina ajantasaiset tiedot väylistä ja niiden turvalaitteista”, painottaa ylitarkastaja Juha Tiihonen."

        Ja tässä linkki aiheeseen trafin sivuille https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/merikartta-pitaa-olla-mukana-pidemmilla-venereissuilla

        Terveisin paatunut merenkyntäjä
        Kotimaaliikenteenlaivuri, koneenhoitaja, vuokravenekuljettajakirja ja vielä ICMS kaupanpäälle 😁

        Eli Merellä 100100 PRO on juuri tätä kun maksaa sen 20€/vuosi. Sehän tarkastaa onko käyttämäsi kartta viimeisin ja kysyy jos kartta päivitetty, että "Kartta on päivitetty. Haluatko ladata sen?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paatunut merenkyntäjä ei nyt ymmärtänyt, että luettelee Trafin tulkintaa lain kirjaimesta. Se Trafin tulkinta ei ole välttämättä se mitä lain laatija on tarkoittanut, tai ainkaan mitä kirjoittanut, lakitekstiin. Ja sen mitä lakiteksti tarkoittaa ratkaisee oikeuslaitos, ei Trafi tai poliisi.

        Itse uskon että jos joku vie sakkonsa oikeuteen, kumoutuu Trafin tulkinta viimeisten paperikarttojen vaatimisesta ilman muuta. Jos ajelee vesillä jossa plotterin kartta on oikeanlainen, on se myös laissa mainittu "asianmukainen merikartta".

        Virheellisistä teksteistään päätellen tuo paatunut merenkyntäjä on kyntänyt jo melko pitkään.
        Ainakin oma tablettini hakee heti käynnistyksessä nettiyhteyden puhelimestani. Kun käynnista navigaattorin 0100100 se hakee muististaan GPS:n kertoman merikortin. Se myös tarkastaa netistä onko kortti viimeisin versio ja jos ei, niin se kysyy lupaa ladata päivityksen. Kyllä tämä on nimenomaan asianmukainen merikartta koska se on viimeisin. Sitten jos lähden huviveneelläni Ruotsiin tai Saksaan tilanne on mielestäni se, että tarvitsen KOHTEEN paperikartan. En tarvitse kuitenkaan kotisataman tai avomeren viimeisimpiä paperikarttoja tässäkään tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta saa olla melkoinen pässinpää, jos lähtee hakemaan oikeutta 70€ sakolle.

        Viranomaiset ovat määritelleet perustellusti mikä on "asianmukainen" merikartta ja ohjeistaneet valvovat viranomaiset sakottamaan, jos asianmukaisa karttoja ei löydy.

        Tätä ohjeistusta sitten väänetään käräjässä, hovissa ja mahdollisesti korkeimmassa ja tuomareilta ei löydy asiantuntemusta, joten viranomaisen lausunto tullaan arvostamaan korkealle ja toden näköisesti häviät koko ketjun ja en viitsi edes arvailla mitä se voisi valittajalle maksaa?

        No, katsotaa löytyykö kunnon umpiluuta, joka lähtee oikeusteitse oikaisua.

        Itse pidän henkilökohtaisesti tätä uutta lakia kartanosalta surkeana ja kaukana asianmukaisuudesta, joten turha minua on siitä soimata, toin vain tämän hetkisen tietämysken laista aloittajan tietoisuuteen, jotta välttyisi harmeilta.

        Sinäkään et varmuudella voi väittää muuta, koska ennakko tapausta ei ole ja tuskin tulee, suurin osa ymmärtää, epätoivon taistella tällaisessa tapauksessa byrokratiaa vastaan, mutta olisi hienoa jos joku veisi asian oikeusasteille.

        Olisitko se sinä?

        Paatunut merenkyntäjä

        Kyllä joku veneilijä joka ei ole töissä, tai muuten vaan varaton voi helposti lähteä oikeuteen. Yhteiskuntahan maksaa silloin kulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on kännyköitä. Nyt oli kyse tableteista. Tuollaista pikkunäyttöä ei voi plotteriksi kutsua.

        No itsellä ollut Galaxy Tab A 10" näytöllä ja karttana navicons koko eurooppa ja tanska/gröönlanti, olen risteillyt tällä nyt, noin 6000 nm ja kaikissa olosuhteissa näyttö on ollut varsin kiitettävä ja toiminnut aina ilman kyykkäystä, aukeaa nopeasti ja muistiakin ollut toistaiseksi riittävästi. Kinteänä tosiaan navicons kartalla Raymarin 120E ja tutka, tuulimittarit, pari normaalikaikua, ecopilot FLS platinium yhdistetty reiskaan.

        En väitä etteikö aplella löydy parempaa tab laitetta, kuin omani, mutta sain tabletin n.170€ joten vs aple on vaikea sanoa missä se on niin lyömätön veneilykäytössä, jotta kasa € olisi muun, kuin uskon varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itsellä ollut Galaxy Tab A 10" näytöllä ja karttana navicons koko eurooppa ja tanska/gröönlanti, olen risteillyt tällä nyt, noin 6000 nm ja kaikissa olosuhteissa näyttö on ollut varsin kiitettävä ja toiminnut aina ilman kyykkäystä, aukeaa nopeasti ja muistiakin ollut toistaiseksi riittävästi. Kinteänä tosiaan navicons kartalla Raymarin 120E ja tutka, tuulimittarit, pari normaalikaikua, ecopilot FLS platinium yhdistetty reiskaan.

        En väitä etteikö aplella löydy parempaa tab laitetta, kuin omani, mutta sain tabletin n.170€ joten vs aple on vaikea sanoa missä se on niin lyömätön veneilykäytössä, jotta kasa € olisi muun, kuin uskon varassa.

        Toimii se katetussa veneessä aika hyvin. Täällä on Tab A6 10" 2016:n GPS muutamaan otteeseen 30-40 solmun nopeudessa tiltannut (lopettanut paikannustiedon päivittämisen) mutta bootilla siitä on selvitty kun on ajoissa huomattu. Parilla eri softalla ilmennyt niin firmis tai rautaviaksi veikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii se katetussa veneessä aika hyvin. Täällä on Tab A6 10" 2016:n GPS muutamaan otteeseen 30-40 solmun nopeudessa tiltannut (lopettanut paikannustiedon päivittämisen) mutta bootilla siitä on selvitty kun on ajoissa huomattu. Parilla eri softalla ilmennyt niin firmis tai rautaviaksi veikkaan.

        Juu sama laite -18 mallisena, itsellä max 16 solmua ja tosiaan ei ongelmia, ehkä nopeus, mulla ei oo tässä laitteessa mitään muuta, kuin kartat, en surffaa, ei sähköpoßtia ei kubia yms...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aina on jotain parempaa ja huonompaa...

        Aple 11 800€ vs xiaomi redimi pro8 145€ huomaa hintojen ero, joten hassua verrata, mutta mutta
        https://nanoreview.net/en/phone-compare/xiaomi-redmi-note-8-pro-vs-apple-iphone-11

        Vaikea ymmärtää miksi maksaa n.650€ enemmän aplesta rajallisella muistilla ja jos sinulla ei laitteet vierekkäin, niin näytöissä ei moitittavaa, vaatii, että ovat vierekkäin, niin huomaat eron, eli käytännössä ihan sama.

        No Samsung Tab S7 ois kyllä aika hieno, mutta Appleen verrattuna hinta on aika törkeä ottaen huomioon, ettei siihen oikein löydy tarvikkeita ja elinkaari on Androidmaisen lyhyt. Ei plotterikäytössä tarvita käyttispäivityksiä kun se ei ole jatkuvasti netissä, mutta Applemaiseen hintaan voisi kyllä vaatia Applemaista elinkaarta. Tuolle jos jostain löytäisi vesitiiviin kotelon niin voisi alennusmyynnistä ostaa plotterikäyttöön kun pian kuitenkin dumppaavat vanhentuneena mallina varastot tyhjiksi. Applea harvemmin löytyy kunnon alennushinnoilla.

        Halvoissa Androideissa on huonot IPS-näytöt, mutta tuossa S7 :ssa on valovoimainen Amoled ja Ipadeissa pätevä Retina-näyttö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Samsung Tab S7 ois kyllä aika hieno, mutta Appleen verrattuna hinta on aika törkeä ottaen huomioon, ettei siihen oikein löydy tarvikkeita ja elinkaari on Androidmaisen lyhyt. Ei plotterikäytössä tarvita käyttispäivityksiä kun se ei ole jatkuvasti netissä, mutta Applemaiseen hintaan voisi kyllä vaatia Applemaista elinkaarta. Tuolle jos jostain löytäisi vesitiiviin kotelon niin voisi alennusmyynnistä ostaa plotterikäyttöön kun pian kuitenkin dumppaavat vanhentuneena mallina varastot tyhjiksi. Applea harvemmin löytyy kunnon alennushinnoilla.

        Halvoissa Androideissa on huonot IPS-näytöt, mutta tuossa S7 :ssa on valovoimainen Amoled ja Ipadeissa pätevä Retina-näyttö.

        Hyvin näkyy halvemmasta anteron näytöstä, se on kermapersii homma, tiristä pikkusesta. Nuo hyvät näytöt on omiaan elokuva hifistelyissä, kartoissa ei mitään väliä.

        Osta kunnon plotteri, niin on varmasti parempi vedenkestävyys ja näyttö, lisäksi virtaa riittää ilman irtojohtojen virityksiä.

        Lelut on leluja, pojat poikia, muta kermapersiit ovat korvantausta märkinä uskossaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näkyy halvemmasta anteron näytöstä, se on kermapersii homma, tiristä pikkusesta. Nuo hyvät näytöt on omiaan elokuva hifistelyissä, kartoissa ei mitään väliä.

        Osta kunnon plotteri, niin on varmasti parempi vedenkestävyys ja näyttö, lisäksi virtaa riittää ilman irtojohtojen virityksiä.

        Lelut on leluja, pojat poikia, muta kermapersiit ovat korvantausta märkinä uskossaan...

        Näytön valovoima ja kontrasti ovat oleellisia tekijöitä plotterikäytössä.

        S7 tai iPad on paljon edullisempi kuin saman kokoluokan plotteri.

        Tabletissa on varavirta sisäänrakennettuna ja latauksen saa langattomana melkein mihin tablettiin tahansa. (Tabletin ja suojakuoren väliin saa vastaanottimen langattomalle lataukselle niin iPadeihin kuin myös Androideihin.)

        Tabletin monikäyttöisyys on plotteriin nähden ylivoimainen ja karttavalikoima on parempi. Vesitiiviys on ainoa puute ja kun se tulee lippulaivatablettien vakiovarusteeksi alkaa plotterivalmistajien päivät olla luetut harrastemarkkinoilla tai plotterihintojen pitäisi romahtaa (mikä ei pienten valmistusmäärien takia onnistu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iPadiin saa iskuja ja vettä kestävän kotelon ja sen näytön kuvasuhde on useimmissa tapauksissa paremmin plotterikäyttöön sopiva. Lisäksi se on enemmän plug and play ellei kikkailu kiinnosta. Tutkat ja muut lisäkilkkeet saa kivuttomasti käyttöön. Näyttö kuuluu parhaimpiin mitä tabletteihin saa ja se on oleellinen asia plotterikäytössä. Itse tykkään kikkailusta ja customoinnista ja siksi käytän itse Androidia vaikka kaipaan iPadin kuvasuhdetta.

        Kuka jaksaa kikkailla joidenkin koteloiden kanssa. Ne aiheuttaa iPadiin lämpöongelmia. Ei ole tätä päivää. Suljetun järjestelmän haitta: joka käyttöön ei ole laitteita. Esim. Lowrancen HDS plottereissa taitaa olla 4:3 kuvasuhde, joten tuosta kuvasuhteesta ei ole yksimielisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka jaksaa kikkailla joidenkin koteloiden kanssa. Ne aiheuttaa iPadiin lämpöongelmia. Ei ole tätä päivää. Suljetun järjestelmän haitta: joka käyttöön ei ole laitteita. Esim. Lowrancen HDS plottereissa taitaa olla 4:3 kuvasuhde, joten tuosta kuvasuhteesta ei ole yksimielisyyttä.

        Eniten kiinnostaa mitä veneen edellä on ja silloin pystympi kuvasuhde on parempi (jolloin ipad on tyypillistä androidia parempi ellei sitä androidia saa mukavasti asennettua pystyyn jolloin se päihittää ipadin).

        Ei ole ipad ylikuumentunut kotelon kanssa, ekä plotterikäytössä ylikuumene kun sen prossut käy käytännössä tyhjäkäynnillä koko ajan.

        Hyödyt ovat niin suuret haittoihin nähden, että kyllä minä jaksan sen ipadin koteloon laittaa. Kotelossa on ja pysyy, miksi sitä sieltä poistaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten kiinnostaa mitä veneen edellä on ja silloin pystympi kuvasuhde on parempi (jolloin ipad on tyypillistä androidia parempi ellei sitä androidia saa mukavasti asennettua pystyyn jolloin se päihittää ipadin).

        Ei ole ipad ylikuumentunut kotelon kanssa, ekä plotterikäytössä ylikuumene kun sen prossut käy käytännössä tyhjäkäynnillä koko ajan.

        Hyödyt ovat niin suuret haittoihin nähden, että kyllä minä jaksan sen ipadin koteloon laittaa. Kotelossa on ja pysyy, miksi sitä sieltä poistaisi?

        Löytyyhän noita asennusjalkoja vaikka minkälaisia. Saa tabletit mihin asentoon vaan, mutta maksaa satasen luokkaa. Tässä on ehkä ero, pidetäänkö kulkusuunta ylöspäin vai pohjoinen ylös. Minä pidän pohjoisen ylös, niin ei tabletin asennolla ole väliä. Moni on raportoinut iPadin sammuneen lämmön takia ihan Suomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyyhän noita asennusjalkoja vaikka minkälaisia. Saa tabletit mihin asentoon vaan, mutta maksaa satasen luokkaa. Tässä on ehkä ero, pidetäänkö kulkusuunta ylöspäin vai pohjoinen ylös. Minä pidän pohjoisen ylös, niin ei tabletin asennolla ole väliä. Moni on raportoinut iPadin sammuneen lämmön takia ihan Suomessakin.

        Ei ole kaikissa veneissä tilaa käännellä sitä miten lystää. Tabletissa on kuitenkin se etu, että sen voi pinta-asentaa siinä missä perinteinen plotteri on uppo-asennettava ja tabletti voi hyvin mennä esim. pulpetin reunan yli kun ison plotterin uppoasennus samaan paikkaan ei onnistu.

        On ipadeja parikymmentä koteloituna teollisuuskäytössä eikä ole kolmeen vuoteen yksikään ylikuumentunut vaikka käyttö on plotterikäyttöä raskaampaa. Tietysti jos jättää aurinkoon tuulilasin taakse niin mikä tahansa elektroniikka luovuttaa ilman aktiivista jäähdytystä. Veneessä on android tabletti seonnut pariin otteeseen eikä ole ollut lämmöistä johtuvaa.


    • Anonyymi

      En ole koskaan istunut veneessä.
      Kirjoittakaa 1000 sanan essee aiheesta karttaplotteri ja sen jälkeen heittäkää voltti.

      nimim. en ole purjehtinut

      • Anonyymi

        Kelpaako kuperkeikka jos ei osaa volttia?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Voisihan sitä aloittaa veneilyn myös ilman plotteria, mukana merikortti ja maastokartta. Itse ajelen saaristomökin lähettyvillä nykyään maastokartalla, joka on paljon parempi kivien näyttäjä kuin merikortti. Jos ajaa pelkkiä väyliä niin merikortti riittää.

      ERITTÄIN moni meistä on aloittanut sillä viisiin, ja jopa veneilee edelleen ilman plotteria.

      PS. ilmakuvista (Google maps, Google Earth ja vastaavat) joskus näkyy matalikot paremmin kuin merikorteista ja jopa maastokartoista.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei kerro onko kyseessä avovene. Oma kokemukseni tabletin käytöstä avoveneessä saattaa olla avuksi aloittelevalle avoveneilijälle. Oma veneily liittyy Helsingin edustaan ja mökkialueella todella kivikkoisessa saaristossa, liukuvalla avoveneellä, toki kivikoissa ajelu edellyttää nopeuden sovittamista usein jopa ryömintänopeudelle ja moottorin trimmausta aika lailla ylös, eikä airojenkaan käyttö ole vierasta.

      Tuli siis 2-3 vuotta sitten hankittua 7" tabletti ja navigointohjelmisto Mapitare johon olen ollut tyytyväinen, siinä on maastokartta ja merikartta yhdistettynä, voidaan tehdä reittejä, nähdä nopeus, zoomata y.m.

      Alkuvaikeuksia tietenkin oli - ensimmäisellä pikkusateella pyyhin näyttöä hihalla, jonka jälkeen laite oli niin sekaisin etten saanut sitä selvitettyä kun bootin kautta, ja vene piti tietenkin pysäyttää, lähellä oli kivikkoja. Muovisuojus sateen tai roiskeiden varalta oli mukana, mutta se oli sen verran hankalakäyttöinen, että möhemmin tein oman kotelon plexikannella jonka pyyhin tarvittessa pienellä "ikkunalastalla".

      Tablettini valovoima on sen verran niukka, että tarvittessa siirrän sen pulpetin alle laatikkoon, paikka ja laatikon reunat estää suoran auringonvalon. Luultavasti pääsee helpolla jos pystyy valitsemaan todella valovoimaisen tabletin ja onnistuu löytämään toimivan vesisuojuksen . Pyrin käyttämään tablettia kerta-asetuksella, koska asetusten muuttaminen on usein työlästä veneessä.

      Myöhemmin olen hankkinut plotterin ja siihen karttakortin. Sen etu on hyvä näkyvyys auringonpaisteessa, helppo zoomaus myös rankassa kelissä, mutta kartta on sen verran karkea että kivikkoalueilla käytän tukena tablettia.

    • Anonyymi

      Täältä ääni Androidille ja ihan tavis tabletille. On ihan satavarmasti viimeisimmät kartat kun hommaat sen parinkympin pro version tuosta merelle 0100100 appsista. Hyvä navigaattori up to date kartoilla siis alkaen 100€(tori.fi tabi) 20€ vuosi (PRO maksu jolla näet myös AIS datan ympärilläsi). Ei paha?
      Lain mukaan siis tarvitset päivitetyt paprukartat jollekkin pidemmälle reitille et suinkaa esim. Sipoo-Helsinki-Hanko ajanvieteveneilylle.
      Poliisit eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan ole niuhottajia joita varten sisäveriseilorit tarvitsisivat päivitettyjä paperikarttoja. Olen itse kokenut merellä tarkastuksen jossa pyydettiin näyttämään sammutin. Kukaan ei edes katsonut päiväksiä. Ketään ei kiinnostanut paperikartat saati sitten tiedotuksia merenkulkijoille. He siivoavat lähinnä känniääliöt ja nopeusrajoituksista piittaamattomat.
      Mielestäni ei ihan tästä maailmasta ehdotella rannikolla veneilevälle hommattavaksi plotterin lisäksi tuoreita paperisia karttasarjoja. Kyllä kasarin karttasarjalla pärjää. Kaiken huippu olisi se, että venekerhojen katsastusmiehet ottaisivat poliisiviitan harteilleen ja alkaisivat näitä karttoja vaatimaan.
      Sitten jos tapahtuu vahinko tilanne voi olla toinen.

    • Anonyymi

      Ostin kolme vuotta sitten 7" Android tarjoustabletin vesitiiviin suojataskun Loisto karttaohjelmiston pulpettiveneeseen vanhan Garminin Bluechart käsikapulan tilalle. Yhden päivälenkin kävin ajamassa ja heitin roskan pöytälaatikkoon. Ei siitä näytöstä nähnyt käytännössä mitään ajon aikana. Tilalle ostin kunnon 9" plotterin ja siihen kartat. Toimii. Loisto Mariner on kuitenkin oikein hyvä... kunpa sen saisi tuohon plotteriin.

      6,3 metrisessä HT-veneessä plotterin virkaa toimittaa Loisto Mariner ja Samsung Tab A6 ilman mitään suojaa. Useimmissa keleissä ihan ok kunhan ei aurinko tai vesi osu tablettiin. Kokeilin Tab S6 Liteä tuon rinnalla joka olisi selvä parannus mutta arvokkaammalle laitteelle haluaisi suojan joka taas heikentää näytön luettavuutta. 12,9" iPad Pro olisi suurin ja paras minkä tuon HT:n pulpettiin saisin sopimaan. Hintaa kuitenkin sen verran että kärvistellään nyt vielä A6:n kanssa. Luotaimen virkaa toimittaa Deeperin heitettävä kalakaiku.

    • Anonyymi

      Ostin viime keväänä 8-metriseen pattiini Simrad-merkkisen plotterin Navionicsin kartoilla. Huono ostos, väylät näkyvät erittäin heikosti ja vielä jos aurinko paistaa, niin eipähän juuri väyliä näe. En suosittele!
      Minulla on Samsung-kännykässä 0100100 Merellä ja Saimate ns. off-line-versiot. Molempien käyttö on helppoa ja väylät näkyvät mainiosti. Suosittelen, ei tarvitse tablettia - kännykkä riittää. Näitä käytän nyt vaikka edessäni on Simradin puolentoista tonnin plotteri päällä. Sitäkin vilkuilen aina silloin tällöin.
      Minä seuraan reittiäni aina merikortista - siis aina. GPS-paikannus on minulle vain apuväline ja varmistaa sijaintini ja näyttää reimarit ja muut merimerkit sekä saaret. Nopeuteni on n. 20 solmua tunnissa.

      • Anteeksi, en malta olla korjaamatta.Solmu on jo nopeus (nm/h).20 dolmua tunnissa on kiihtyvyys.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Anteeksi, en malta olla korjaamatta.Solmu on jo nopeus (nm/h).20 dolmua tunnissa on kiihtyvyys.

        Anteeksi, en malta olla kysymättä. Mikä on dolmu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, en malta olla kysymättä. Mikä on dolmu?

        Googlen avulla löytyy yksi monista vastauksista:

        Dolmu (ドルム Dorumu, fan translated as Dholm) is an enemy character from TearRing Saga

        Esim : " Ajoin 50 dolmua Huitsin Nevadaan "

        Uskon, että kirjoittaja tarkoitti jotakin muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlen avulla löytyy yksi monista vastauksista:

        Dolmu (ドルム Dorumu, fan translated as Dholm) is an enemy character from TearRing Saga

        Esim : " Ajoin 50 dolmua Huitsin Nevadaan "

        Uskon, että kirjoittaja tarkoitti jotakin muuta.

        Eeeeen usko... "Ajoin 50 dolmua tunnissa Huitsin Nevadaan" ei kerro mitään kiihtyvyydestä eikä edes nopeudesta kun tarina ei kerro mistä lähdettiin liikkeelle ja kuinka pitkä matka on Huitsin Nevadaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, en malta olla kysymättä. Mikä on dolmu?

        Dolmu on panovirhepaholainen.Johtuu siitä että kirjoitin tuon tabletilla ja teksti on pientä.Hyvä jos antoi aihetta keskusteluun.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Dolmu on panovirhepaholainen.Johtuu siitä että kirjoitin tuon tabletilla ja teksti on pientä.Hyvä jos antoi aihetta keskusteluun.

        Anteeksi, en malta olla kysymättä. Mikä on panovirhepaholainen? Ilkeä ei toivottu lapsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, en malta olla kysymättä. Mikä on panovirhepaholainen? Ilkeä ei toivottu lapsi?

        Oma arvaukseni on pankin panoautomaatin lähellä lymyävä kuvitteellinen sarvipäinen otus, joka esim. yllyttää panemaan suunniteltua vähemmän, ja hankkia erotuksella pullon Koskenkorvaa. Vaimo ei saa koskaan tietää....


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Dolmu on panovirhepaholainen.Johtuu siitä että kirjoitin tuon tabletilla ja teksti on pientä.Hyvä jos antoi aihetta keskusteluun.

        Tarkoitatko huitsin Nevadalla 37°07′N 116°03′W ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko huitsin Nevadalla 37°07′N 116°03′W ?

        Tuo Nevada on USA:ssa. Huitsin Nevada on Siikajoella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma arvaukseni on pankin panoautomaatin lähellä lymyävä kuvitteellinen sarvipäinen otus, joka esim. yllyttää panemaan suunniteltua vähemmän, ja hankkia erotuksella pullon Koskenkorvaa. Vaimo ei saa koskaan tietää....

        Sen tiesin että pankilla on automaatteja käteisen nostoon ja talletukseen, mutta se onkin jo asiakaspalvelua jos panoautomaattikin löytyy.


    • Anonyymi

      Aloittelija ei saa käyttää plotteria. ensin on navigoitava 10 vuotta kompassin, rannekellon ja Viipuri-Helsinki-kortin avulla. Taskulaskin on myös fuskausta.

      • Anonyymi

        Milleniaalit ovat hemmoteltuja. Me saatiin käyttää vain puhelinluettelon karttoja.


    • Anonyymi

      Keskustelun aloitus aivan asiallinen. Siinä pienen purkin ostanut ilmeisesti veneilyä alotteleva haluaa vähän tietoa ja asiallisia kokemuksia mm. navigoinnin elektronisista apuvälineistä. Itse olin samassa tilanteessa n. 25 vuotta sitten. Silloin kartat, kompassi jne. olivat yleisimmin käytössä ja elektroniset välineet tekivät vasta tuloaan. Ensimmäisessä ”matkaveneessänikin” oli vain nuo em. välineet eikä tainut olla tätä palstaakaan, josta kysellä kokoemuksia. Parhaat neuvot sain silloin veneilijä kollegoilta sekä paikallisesta veneliikkeestä. Lisäksi navigoinnin varmuutta ovat ainakin itselläni lisänneet harrastuksen alkuaikoina käydyt mm. saaristo- ja rannikkolaivuri kurssit.
      Olen itsekin laittanut tänne kysymyksiä yms. ja enimmäkseen saanutkin hyviä neuvoja ja asiallisia kommentteja. Onneksi tässäkin tapauksessa aika iso osa kommenteista kirjoittaa siitä, mitä ketjun aloittanut kysyy. Kuitenkin sekaan tulee jostakin kumman syystä lähes aina asiattomia kommentteja, joihin sitten vastaillaan yhtä pöljästi. Lisäksi kirjoitetaan eri asiasta mitä aloittaja on kysynyt kuten nytkin. Saivarrellaan sitten vielä kirjoitusvirheillä ja muilla vastaavilla. Toivottavasti aloittaja saa suodatettua kommenteista itselleen parhaat vinkit ja tiedot. Ketjun aloittajalle ja muillekin veneilijöille toivottelen hyvää tulevaa veneilykesää mukavan harrastuksen parissa. VPD6

      • Anonyymi

        Ja mikä oli sinun kontribuutiosi keskustelun aloitukseen? Taisit itsekin eksyä aiheesta eli katso peiliin jos on keskustelun laadusta valittamista.


    • Anonyymi

      Perusvirhe tuossa laissa (tai tulkinnassa) jossa vaaditaan kaikilta vesikulkuneuvoilta ajantasainen merikartta on se, että on vain yksi säännös jolla katetaan kaikki vesikulkuneuvot tankkerista ja valtameriristeilijästä vesijetin kautta vaatimattomaan peräprutkuun, kun kuljetaan tuttujen vesien ulkopuolella.

      Yksinkertaisinta olisi ulottaa määräys vain kaupalliseen liikenteeseen ja antaa harrastajaveneilijöiden ajella niillä korteilla ja karttaplottereilla millä parhaaksi katsovat. Huono kartta aiheuttaa vain karilleajoja, harvemmin yhteentörmäyksiä tms vahinkoja toisille osapuolille.

      Jos sitten ajaa kiville voi viranomaiset aina, siis aina, nostaa kanteen huolimattomuudesta veneilyssä. Sitähän ei käytännössä tehdä kuin silloin kun sattuu henkilövahinkoja (ja jäädään kiinni).

      • Anonyymi

        Lakia joka tapauksessa tulkitaan eri tavalla harrastajien ja ammattilaisten kohdalla. Laki on voimassa soveltuvin osin ha olen varma ettei surffaaja tule ikinä saamaan rangaistusta kartan ja kompassin puutteesta, vaikka onkin liikkeellä aluksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakia joka tapauksessa tulkitaan eri tavalla harrastajien ja ammattilaisten kohdalla. Laki on voimassa soveltuvin osin ha olen varma ettei surffaaja tule ikinä saamaan rangaistusta kartan ja kompassin puutteesta, vaikka onkin liikkeellä aluksella.

        Tämä hyvä. Peukkua. Venepoliisille työsarkaa.


    • Anonyymi

      Plottereille tulee käymään kuten navigaattoreille autoissa. Nykyään navigaattori kuuluu auton järjestelmiin tai käytetään kännykkä/tablettia. Erillislaitteet poistuvat pikkuhiljaa markkinoilta tai jäävät erityisryhmien käyttöön kovalla hinnalla. Monitoiminäytöt yleistyvät myös pienveneissä ja tabletti on kustannustehokas tapa toteuttaa sellainen veneeseen jossa ei monitoiminäyttöä ole jo tehtaalta.

      • Anonyymi

        Monitoiminäytöt ovat jo täällä. Plotterihan ei ole mikään muu kuin karttasofta, joka pyörii tietokoneella, jossa on tavallinen OS.

        Navigointi on sama välineestä riippumatta. Selvitetään missä ollaan ja määritetään mihin suuntaan mennään, kun halutaan tiettyyn paikkaan.
        Homman voi tehdä monella tavalla ja eri tarkkuuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monitoiminäytöt ovat jo täällä. Plotterihan ei ole mikään muu kuin karttasofta, joka pyörii tietokoneella, jossa on tavallinen OS.

        Navigointi on sama välineestä riippumatta. Selvitetään missä ollaan ja määritetään mihin suuntaan mennään, kun halutaan tiettyyn paikkaan.
        Homman voi tehdä monella tavalla ja eri tarkkuuksilla.

        Onhan ne monitoiminäytöt olleet jo vuosia, mutta vasta hiljattain on ne alkaneet yleistymään ja tuumakoot kasvaneet pienissäkin veneissä. Plotterissa on se softa, tietokone ja käyttis mitä ei monitoiminäytössä ole. Lisäksi plotteriin on usein integroitu kaikuluotain. Monitoiminäyttö on yksinkertaisesti näyttö johon lisätään milloin mitäkin tarpeen mukaan ja valmistajasta riippumatta, vaihdetaan kaiku tai plotteri/gps tarvittaessa uuteen ja näyttö pysyy samana - tai vaihdetaan pelkkä näyttö jos aihetta ilmenee. Monestihan noissa voi käyttää tablettia kakkosnäyttönä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne monitoiminäytöt olleet jo vuosia, mutta vasta hiljattain on ne alkaneet yleistymään ja tuumakoot kasvaneet pienissäkin veneissä. Plotterissa on se softa, tietokone ja käyttis mitä ei monitoiminäytössä ole. Lisäksi plotteriin on usein integroitu kaikuluotain. Monitoiminäyttö on yksinkertaisesti näyttö johon lisätään milloin mitäkin tarpeen mukaan ja valmistajasta riippumatta, vaihdetaan kaiku tai plotteri/gps tarvittaessa uuteen ja näyttö pysyy samana - tai vaihdetaan pelkkä näyttö jos aihetta ilmenee. Monestihan noissa voi käyttää tablettia kakkosnäyttönä.

        Jos puhutaan monitoiminäytöistä, niissä on OS. Muussa tapauksessa kyseessä on vain monitori.
        Hiukan pilkun viilausta, mutta pitäähän "monitoimi" nimi ansaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan monitoiminäytöistä, niissä on OS. Muussa tapauksessa kyseessä on vain monitori.
        Hiukan pilkun viilausta, mutta pitäähän "monitoimi" nimi ansaita.

        No onhan niissä käyttis, mutta ei käytännössä mitään rautaa tai softaa mitä sillä käyttäisi. Pelkkä monitoiminäyttö on aika turha kapistus. On monitorissakin OS.


    • Anonyymi

      Itellä lowrance 7 hds. Näyttää hyvin karikot ja reitit saimaalla. Mukana myös tabletti jossa karttaselain ladattu. Näillä et voi eksyä ja ainut mistä varoitan niin elä aja pimeässä koska on muitakin veneilijöitä ja sit pitäs olla jo tutkakin. Aina vesillä silmät päässä. Se lienee tärkeintä.

    • Anonyymi

      Just laitoin vastauksen siintä lowrancesta 7hds mallista. Jäi kertomatta että se karttaohjelma mikä siihen pitää erikseen ostaa makso miulle n.150 euroa ja laite n. 950 euroa. Näyttää merialueetkin laatokasta intian valtamerelle. Ei halpa mutta hyvä. Itse sain kerran käytettynä 650 hintaan. Oli ruotsissa kaveri kalareissulla. Siis uutena vajaan tonnin. Malleja on paljon muitakin ja eri merkkejä. 7tuuman näytöllä kannattaa ottaa ni ei tarvi tihrustella.

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä hei. Kiitos kaikista vastauksista. Vene ei ole avovene, vaan rättikattoinen Flipper, Merikartat on hankittu, en koskaan luottaisi vain elektroniikkaan. Olen nuoruudessa veneillyt paljon, siis todella paljon perheen kanssa isolla veneellä ja siksi vesillä liikkuminen on kyllä tuttua ja rantautumiset jne. ei huoleta (avioerorantautumista siis tiedossa :D). Latasin Sailmaten, mutta olen hieman skeptinen siitä, onko se paras softa oman reitin seuraamiseen. Ipad löytyy ja sillä sitten vissiin huomenna siirto omaan laituriin (Helsingin reunasta toiseen).

      Terveisin, milleniaali. Turvallisia solmuja, dolmuja, merinpeninkulmia ja reittejä kaikille ja kiitos neuvoista, vilkutellaan kun ajellaan ohi.

    • Anonyymi

      Uppoumavene, plaanari, purjevene?

    • Anonyymi

      iPad ja siihen Kartasto niminen appi. Ei tuolle kombolle ole tällä hetkellä voittajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe