Tyroksiinin uusimisen ongelma

Anonyymi

Hei!

Tämä on pitkä vuodatus, kun pitää avata taustoja, anteeksi.

Kyselisin siis, onko jollakin ollut sama tilanne:

Sain parin vuoden epätoivoisen taistelun jälkeen tyroksiinilääkityksen yksityislääkäriltä muutama vuosi sitten. Ennen lääkitystä TSH-arvoni olivat jatkuvasti siinä rajalla, eli 3,8-4,2, mutta työterveyslääkäri ilmoitti, ettei sillä ollut mitään väliä, vaan arvo olisi hänen mukaansa voinut olla vaikka 15. Väliä ei ollut myöskään sillä, että minulla oli kaikki oireet, mm. niin matala syke, etten sydänmuljahdusten takia saanut nukuttua, iho lähti kuivina suiroina päänahasta, ranteet ja nilkat turposivat, palelin hulluna ja paisuin kuin pullataikina. Sukurasituskaan ei meinannut mitään. Kun kerroin saaneeni hiukan apua luontaislääke s-tyrosiinista, lääkäri haukkui minut pataluhaksi. Julkisen puolen lääkäri halusi ottaa kolmen kuukauden välein uusia kokeita, jotta TSH-arvo olisi noussut yli 4, mutta en saanut nukuttua ollenkaan ilman s-tyrosiinia, joka laski sen juuri sen alle Olin aika epätoivoinen.

Vihdoin tosiaan menin yksityiselle ja melkein aloin itkeä helpotuksesta, kun hän totesi minulla olevan kaikki oireet, tutki kaikki kilpirauhasarvot ja määräsi tyroksiinin.

Lääke on toiminut todella hyvin. Lähes kaikki oireet ovat hävinneet tai hallinnassa, olen vihdoin jopa alkanut laihtua - hallitusti ja hitaasti. Myös mm. sokeriarvot laskivat jo ennen laihtumista. MUTTA: havaitsimme, että minulle paras TSH-arvo on alle 0,3. Välillä se on ollut jopa 0,1. Jo arvon ollessa 1 alan palella, iho kuivuu ja syke laskee epämukavan matalaksi. Kun muut kilpirauhasarvot ovat olleet viitearvoissa, eikä mitään liiketoiminnan oireita ole ollut, päinvastoin, lääkäri päätti, että tämä on ok.

Ongelma on nyt se, että tämä kyseinen lääkäri on siirtynyt yksityiseltä julkiseen terveydenhuoltoon toiseen kaupunkiin eli en pääse hänen vastaanotolleen.

En edes tiedä, pitäisikö minun yrittää uusia reseptiä käyttämäni yksityisen lääkäriaseman, julkisen puolen vai työterveyshuollon kautta. Olen joka tapauksessa varannut Synlabin kokeet ensi viikoksi ( ilman lähetettä ihan vain siksi, etten jaksa tapella saadakseni muutkin kuin vain TSH-arvot)

Nyt pelkään, että jos TSH-arvo on alle 0,4, tyroksiiniannostani leikataan rajusti. Pelkään jopa, että lääkitys otetaan kokonaan pois. En tiedä, mitä työterveyslääkärini on muistiinpanoihinsa kirjoittanut, luultavasti, että olen hysteerinen luulotautinen ämmä, joka haluaa laihdutuslääkkeen. Tämän takia ajattelin toimia yksityisen lääkäriaseman kautta, kun heidän papereissaan luultavasti lukee ainakin, että alkuperäinen diagnoosini on tehty syystä ja selkeiden oireiden perusteella.

Onko jollakulla ollut samantyyppinen kokemus? Oletteko menneet yksityiselle vai julkiselle? Onko joltakin otettu lääkitys kokonaan pois?

0

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
        Seinäjoki
        45
        2857
      2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
        Ikävä
        43
        2824
      3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
        Kotimaiset julkkisjuorut
        123
        2608
      4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
        Kotimaiset julkkisjuorut
        328
        1667
      5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
        Tunteet
        71
        1074
      6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
        Ensitreffit alttarilla
        10
        1041
      7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
        Perussuomalaiset
        192
        902
      8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
        Maailman menoa
        101
        762
      9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
        Suomalaiset julkkikset
        26
        750
      10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
        Sinkut
        99
        691
      Aihe