Miten hybridin kanssa pärjää pakkasella

Anonyymi

Mulla vuiden vanha hybriidi .ämiten lähtee köymään nyt tulevina kovi pakkasaamuina.ä

Starttaako moottoto normaali ak i lla vai hybriidi akulla.

Onko hybriideissä ollut pakkasongelmia.

Rav nelonen hybrid

30

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsellä ei tuota merkkiä,aamulla oli tienposkessa.Toyota Hybrid.Oli varaautonakin joskus.Nyt nuo uudet autot renaa pakkanen,sitten lauhtui..lunta tuli nyt.Tulipa mieleen olisi se yksinkertainen auto,ilman hiluvitkuttimia.Pitäisi olla lämmin talli että nui uudet autot toimisi.Vanhat tojot on niin parhaita kestäviä.Muutamalla tutulla arktisissa oloissa eipä mitään ongelmaa.

    • Anonyymi

      Siis kö epävarmoja .
      Paitsi vag ja mb hybriidit kö.

    • Anonyymi

      Start-painike ei käynnistä polttomooottoria mutta käynnistää hybrid-järjestelmän ja kytkee siihen kuuluvan releistyksen päälle. Jos suurjänniteakussa on virtaa mutta 12V akun jännite on matala, 12V akku alkaa latautua suurjänniteakusta konvertterin kautta. Jos suurjännuteakun varaus laskee liiaksi 12V akun latautuessa, polttomoottori käynnistyy.

      Polttomoottori käynnistetään suurjänniteakulla (201 V). MG1 käynnistää polttomoottorin, kun sitä tarvitaan. 12V akku on vain apulaitteille.

      Vaimolla on ollut käytössä Toyotan hybridi, missä on myös Webasto. 12V akku on siksi isompi kuin ilman Webastoa toimittettavissa autoissa. Talvipakkasilla viikonloppuisin laitetaan auto suosiolla piuhalla kiinni pistorasiaan, jotta ylläpitolaturi pitää 12V akun jännitteen oikealla tasolla. Autolla ajetaan lyhyttä 5km pätkäajoa kesät talvet. Talvella Webastoa käytetään viikolla kahdesti päivässä. 12V akun liian matala varaus ei välttämättä estä hybrid-järjestelmän toimintaa ja auton käynnistämistä mutta akku menee vaihtokuntoon nopeasti. Kulutuksen perusteella 5kW Webasto lämmittää auton moottorin ja sisätilat pienemmällä energialla kuin auton oma moottori.

      Joku raja tuolla 12V akun jännitteelläkin on. Tuskin lähtee käyntiin, jos 12V puoli on täysin kuollut eikä apulaitteille ole lainkaan virtaa. Jos saa startin (hybrid-tilan) päälle, järjestelmä pystyy lataamaan 12V akkua suurjänniteakusta. Ei ole tullut vastaan tuollainen tilanne, että 12V akku olisi käytetty tyhjäksi.

      Suurjännitepuolen akkua ei saa käyttäjä tyhjäksi. Sinne jää aina riittävä jännite auton käynnistämiseen. 12V apulaiteakun saa esimerkiksi väärin Webaston kanssa toimimalla hetkellisesti tyhjäksi - ainakin auton seistessä- kuten muillakin autoilla.

      MG1:ssä on puhtia joten auto käynnistyy vääjäämättä, jos suurjänniteakussa on varausta ja 12V akku ei ole täysin tyhjä ja on yhä latauskelpoinen (ei rikki/oikosulussa).

      Periaate lyhyesti (12V akun latautuminen hybrid-tilassa)
      https://www.youtube.com/watch?v=6BOg2MvT8HQ

      • Taidat olla insinööri?
        No, oli miten oli, mutta voin oikaista sen verran että mikäli on saatavana 230v sähköä, on paljon järkevämpää lämmittää sillä moottori ja sisätilat. Uskoisin että sähköä on kaikilla aika hyvin saaavissa. 550W vesikiertoinen moottorilämmitin sopii RAV4 hybridin. Sisälämppärin kanssa sähköä kuluu tunnin lämmitykseen n 10 centin edestä. Eikä ole koskaan ongelmaa tai pelkoa että lisälämmitin olisi tyhjentänyt 12V akun.
        Kun ärjestelmä käynnistää polttomoottorin, lämpenee jäähdytysneste todella nopeasti koska pakosarjassa on lämmönvaihdin. Lämpenee yhtä nopeasti kuin normi bensisauto Webastoja kanssa.
        Minulla on ollut Ebereitä ja Webastoja, joten tiedän ettei ne ole ihan 100% luotettavia.
        Toyotan hybridjärjestelmä toimii moitteetta kovemmassakin pakkasessa eikä kosteuskaan haittaa.


      • Anonyymi

        Kaveri aivan tavallinen hyvinkoulutettu toyota mekaanikko.
        Joissan yrityksissä tunnetaa. Autot joita huolletaan


      • Anonyymi
        Elämmevainkerran kirjoitti:

        Taidat olla insinööri?
        No, oli miten oli, mutta voin oikaista sen verran että mikäli on saatavana 230v sähköä, on paljon järkevämpää lämmittää sillä moottori ja sisätilat. Uskoisin että sähköä on kaikilla aika hyvin saaavissa. 550W vesikiertoinen moottorilämmitin sopii RAV4 hybridin. Sisälämppärin kanssa sähköä kuluu tunnin lämmitykseen n 10 centin edestä. Eikä ole koskaan ongelmaa tai pelkoa että lisälämmitin olisi tyhjentänyt 12V akun.
        Kun ärjestelmä käynnistää polttomoottorin, lämpenee jäähdytysneste todella nopeasti koska pakosarjassa on lämmönvaihdin. Lämpenee yhtä nopeasti kuin normi bensisauto Webastoja kanssa.
        Minulla on ollut Ebereitä ja Webastoja, joten tiedän ettei ne ole ihan 100% luotettavia.
        Toyotan hybridjärjestelmä toimii moitteetta kovemmassakin pakkasessa eikä kosteuskaan haittaa.

        Kyse on vaimon autosta. Hän ei halunnut leikkiä päivittäin piuhojen kanssa. Hänellä ei myöskään ole mahdollisuutta lämmittää sähköllä työpaikan parkissa. Kotona toki on. Kylmyys ei houkuttele kaikkia.

        On toki järkevää lämmittää sähköllä ja ajaa sillä, jos mahdollista. Mutta on muitakin kriiteereitä, kuin hinta tai järkevyys. Mukavuudesta ja helppoudesta voi vähän maksaa. Vaimo maksaa itse bensat, minä maksaisin sähköt. Vaikka auto lämpiäisi kotona "ilmaiseksi" sähköllä, valinta oli toinen. Vaimo on ollut hyvin tyytyväinen autoonsa ja sen lämmitysratkaisuun. Työpaikan parkissakaan ei tarvitse astua kylmään autoon.

        Polttoainekulut kaikkine ajoineen ja lämmityksineen on vuodessa 500-600 Euroa. Edellisen dieselin vuosittainen verokin oli suurempi. Kulutus kummassakin samaa luokkaa vaikka eri polttoaine. Eli halpaa on. Pitää suhteuttaa siihen, mikä on auton arvon alenema vuositasolla. Polttoaineen hinnalla ei ole siinä yhtälössä suurta merkitystä. Joku varmasti ehdottaa sähköautoa mutta se tulee kyseeseen vainm siinä tapauksessa, että lataus hoituu parkkiruudussa induktiivisesti ilman piuhoja. Ehkä jonakin päivänä.

        Jos vaimo on tyytyväinen, minäkin olen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on vaimon autosta. Hän ei halunnut leikkiä päivittäin piuhojen kanssa. Hänellä ei myöskään ole mahdollisuutta lämmittää sähköllä työpaikan parkissa. Kotona toki on. Kylmyys ei houkuttele kaikkia.

        On toki järkevää lämmittää sähköllä ja ajaa sillä, jos mahdollista. Mutta on muitakin kriiteereitä, kuin hinta tai järkevyys. Mukavuudesta ja helppoudesta voi vähän maksaa. Vaimo maksaa itse bensat, minä maksaisin sähköt. Vaikka auto lämpiäisi kotona "ilmaiseksi" sähköllä, valinta oli toinen. Vaimo on ollut hyvin tyytyväinen autoonsa ja sen lämmitysratkaisuun. Työpaikan parkissakaan ei tarvitse astua kylmään autoon.

        Polttoainekulut kaikkine ajoineen ja lämmityksineen on vuodessa 500-600 Euroa. Edellisen dieselin vuosittainen verokin oli suurempi. Kulutus kummassakin samaa luokkaa vaikka eri polttoaine. Eli halpaa on. Pitää suhteuttaa siihen, mikä on auton arvon alenema vuositasolla. Polttoaineen hinnalla ei ole siinä yhtälössä suurta merkitystä. Joku varmasti ehdottaa sähköautoa mutta se tulee kyseeseen vainm siinä tapauksessa, että lataus hoituu parkkiruudussa induktiivisesti ilman piuhoja. Ehkä jonakin päivänä.

        Jos vaimo on tyytyväinen, minäkin olen.

        Omahan on ongelmasi, en tarkoita vaimoa joka ei viitsi yhtä johtoa pistää auton ja pistorasian välille, vaan sitä kun tuo pieni 12 ,V akku on tuolla käytöllä tyhjennetty lopullisesti. Ei lähde hybrid käyntiin jos ei ole 12 V akku kunnossa. Ei se toki kerrasta mene eikä välttämättä ekana talvenakaan. Mutta sitten tulee starttikaapelit tutuiksi.
        Itse olen käyttänyt autoissa ei viimeiset 11 vuotta ylläpitolaturia, oli sitten Webasto tai ei. Eikä vebadtoa tule hybridiin koska sähköä on saatavissa kotona ja töissä. 550w moottorilämmitin ja 1400w sisälämmitin riittää tuottamaan lämpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omahan on ongelmasi, en tarkoita vaimoa joka ei viitsi yhtä johtoa pistää auton ja pistorasian välille, vaan sitä kun tuo pieni 12 ,V akku on tuolla käytöllä tyhjennetty lopullisesti. Ei lähde hybrid käyntiin jos ei ole 12 V akku kunnossa. Ei se toki kerrasta mene eikä välttämättä ekana talvenakaan. Mutta sitten tulee starttikaapelit tutuiksi.
        Itse olen käyttänyt autoissa ei viimeiset 11 vuotta ylläpitolaturia, oli sitten Webasto tai ei. Eikä vebadtoa tule hybridiin koska sähköä on saatavissa kotona ja töissä. 550w moottorilämmitin ja 1400w sisälämmitin riittää tuottamaan lämpöä.

        Ylläpitolaturi on asennettu samaan aikaan Webaston kanssa. Samalla tuliterä akku vaihdettiin uuteen mutta kapasiteetiltaan suurempaan. Autolla oli silloin ajettu 0 km.

        Ei ylläpitolaturia jatkuvasti tarvitse pitää verkkoon kytkettynä. Kerran pari viikossa yön yli riittää. Sen mukaan tarve, miten paljon käyttää esim. Webastoa ja kuinka pitkään ajaa sen jälkeen. 12V akku on halpa uusia. Itse vaihdan. Ja uusitaan, jos oireilee. Auto menee taas vaihtoon muutaman vuoden kuluttua. Viimeistään silloin uusiutuu akkukin.

        Omassa autossa akku on lyhyehkössä taajamapainotteisessa ajossa kestänyt neljä vuotta. Sitten vaihtettu uuteen. Yöllä lämpimässä tallissa ja työpaikalla omassa parkkiruudussa lohkolämmittimellä: Sisälämmitinkin on. Webastoa ekä ylläpitolaturia ei ole eikä tarvita. Muutama pidempi matka tulee ajettua viikottain. En tarvitse juuri koskaan takalasin lämmitintä. Istuinlämmitinkin on pois yleensä. Kabiini on lämmin ja ilma kiertää - myös sivulaseille takana.

        Vaimon uudehkossa (ilmastointi automaatilla) Toyotassa ei meinaa pysyä sivulasit takana huurteettomina lumituiskussa ja pakkasilla. Paksujen sivupilarien ja takasivulaseilta puuttuvien ilmasuulakkeiden takia. Pyyhkijät ovat syvällä onkalossa, johon kertyy lunta ja jäätä. Hankalahko puhdistaa lumesta. Siinä muutama niistä harvoista huonoista piirteistä, joita kulkineessa tähän mennessä tullut vastaan. Muuten on hybrid todella hyvin selvinnyt talviolosuhteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpitolaturi on asennettu samaan aikaan Webaston kanssa. Samalla tuliterä akku vaihdettiin uuteen mutta kapasiteetiltaan suurempaan. Autolla oli silloin ajettu 0 km.

        Ei ylläpitolaturia jatkuvasti tarvitse pitää verkkoon kytkettynä. Kerran pari viikossa yön yli riittää. Sen mukaan tarve, miten paljon käyttää esim. Webastoa ja kuinka pitkään ajaa sen jälkeen. 12V akku on halpa uusia. Itse vaihdan. Ja uusitaan, jos oireilee. Auto menee taas vaihtoon muutaman vuoden kuluttua. Viimeistään silloin uusiutuu akkukin.

        Omassa autossa akku on lyhyehkössä taajamapainotteisessa ajossa kestänyt neljä vuotta. Sitten vaihtettu uuteen. Yöllä lämpimässä tallissa ja työpaikalla omassa parkkiruudussa lohkolämmittimellä: Sisälämmitinkin on. Webastoa ekä ylläpitolaturia ei ole eikä tarvita. Muutama pidempi matka tulee ajettua viikottain. En tarvitse juuri koskaan takalasin lämmitintä. Istuinlämmitinkin on pois yleensä. Kabiini on lämmin ja ilma kiertää - myös sivulaseille takana.

        Vaimon uudehkossa (ilmastointi automaatilla) Toyotassa ei meinaa pysyä sivulasit takana huurteettomina lumituiskussa ja pakkasilla. Paksujen sivupilarien ja takasivulaseilta puuttuvien ilmasuulakkeiden takia. Pyyhkijät ovat syvällä onkalossa, johon kertyy lunta ja jäätä. Hankalahko puhdistaa lumesta. Siinä muutama niistä harvoista huonoista piirteistä, joita kulkineessa tähän mennessä tullut vastaan. Muuten on hybrid todella hyvin selvinnyt talviolosuhteista.

        Mulla ylläpitolaturikin ja jäi ksupanpihaan. Apu 13v käynnisti auton.
        Mutta jarrut jäivät päälle renkaat lukkiutui.

        Sai liikkeelle kun sammutin ja käynnistin uudestaan.

        Ekat pakkaset ja jäi tielle.

        Taitaa vaihtua kun ei vaimo kyytiin enäää haluu.
        Hinta yli40t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpitolaturi on asennettu samaan aikaan Webaston kanssa. Samalla tuliterä akku vaihdettiin uuteen mutta kapasiteetiltaan suurempaan. Autolla oli silloin ajettu 0 km.

        Ei ylläpitolaturia jatkuvasti tarvitse pitää verkkoon kytkettynä. Kerran pari viikossa yön yli riittää. Sen mukaan tarve, miten paljon käyttää esim. Webastoa ja kuinka pitkään ajaa sen jälkeen. 12V akku on halpa uusia. Itse vaihdan. Ja uusitaan, jos oireilee. Auto menee taas vaihtoon muutaman vuoden kuluttua. Viimeistään silloin uusiutuu akkukin.

        Omassa autossa akku on lyhyehkössä taajamapainotteisessa ajossa kestänyt neljä vuotta. Sitten vaihtettu uuteen. Yöllä lämpimässä tallissa ja työpaikalla omassa parkkiruudussa lohkolämmittimellä: Sisälämmitinkin on. Webastoa ekä ylläpitolaturia ei ole eikä tarvita. Muutama pidempi matka tulee ajettua viikottain. En tarvitse juuri koskaan takalasin lämmitintä. Istuinlämmitinkin on pois yleensä. Kabiini on lämmin ja ilma kiertää - myös sivulaseille takana.

        Vaimon uudehkossa (ilmastointi automaatilla) Toyotassa ei meinaa pysyä sivulasit takana huurteettomina lumituiskussa ja pakkasilla. Paksujen sivupilarien ja takasivulaseilta puuttuvien ilmasuulakkeiden takia. Pyyhkijät ovat syvällä onkalossa, johon kertyy lunta ja jäätä. Hankalahko puhdistaa lumesta. Siinä muutama niistä harvoista huonoista piirteistä, joita kulkineessa tähän mennessä tullut vastaan. Muuten on hybrid todella hyvin selvinnyt talviolosuhteista.

        Millään autolla ei ole ajettu 0 kilometriä kun asiakas sen saa käyttöönsä. Useita kilometrejä koeajoa jo tehtaalla ja siirtoajot satamissa ja laivoilla.


    • Anonyymi

      Lähtee köyrimään?

    • Anonyymi

      Miten hybridin kanssa pärjää pakkasella ?= Ei mitenkään.

    • Anonyymi

      Hyvin pärjää.

    • Anonyymi

      Itselataus tekee Toyotasta verrattoman talviauton. Sen kertoo voitto TM:n Talvivertailussa.

      • Anonyymi

        Tottakai niin joo. Mutta bensis käy ahkerasti näillä pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai niin joo. Mutta bensis käy ahkerasti näillä pakkasilla.

        > Mutta bensis käy ahkerasti näillä pakkasilla.

        Nottakai, koska itsetyydyttävän ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mutta bensis käy ahkerasti näillä pakkasilla.

        Nottakai, koska itsetyydyttävän ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine.

        MIksi kerrot vapaa-ajanharrastuksestasi autoilupalstalla. Lienee aina mielessäsi kun täälläkin asiaa pidät esillä. Kielenkäyttösi on sivistymätöntä. Kertoo kaiken sinusta.


    • Anonyymi

      Oma teoriani on, että jos ei olisi 'vaimoja', asuisimme vielä luolissa.

      • Anonyymi

        Ja ajaisimme itäskoodilla.


      • Anonyymi

        Tojo-Tero tykkää olla tossun alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojo-Tero tykkää olla tossun alla.

        Parempi Toyota tossun alla kuin skooda lavetin päällä.


      • Anonyymi

        moni eronnut mies elääkin luolassa kun vaimo vie erossa puolet vaikka ei sitä ansaitse.
        että se siitä.


    • Anonyymi

      Hyvin menee. Pitää akkua ihan täynnä kun polttaa bensaa jotta olis lämpöä kabiinissa.

    • Anonyymi

      Tänään näin kaksi Toyota hybridiä hinurin lavalla.

      • Anonyymi

        Et sä mitään nähnyt, kun olet ollut koko päivän kotona kun Skoda ei käynnistynyt aamulla.


    • Anonyymi

      Ne toyotat oli menossa myyntiin autoliikkeeseen.
      Ei ne oleet rikki niin kuin hurteisen vagin ikkunasta näkyy.

    • Anonyymi

      Ei riitä lämpöö lasit jääsä - 42 c sähköllä ei pääse mihinkää huijaus autoja nämä
      TOHJOT HHyrriid lasku tohjotalle lähtee

      • Anonyymi

        Älä juo enää. Anna läheisille alkoholihuuruton päivä, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä juo enää. Anna läheisille alkoholihuuruton päivä, kiitos.

        Jos juominen loppuu, saattaa seuraava autokin olla jotain muuta merkkiä kuin tämä rattijuoppjen suosikki. ;-D


    • Anonyymi

      Ei mitenkään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe