Aihe

Litium akkujen lataus veneessä?

Anonyymi

Veneessämme on kiinteä agm-akku, mutta minulla on muutamia litium akkuja, joita haluaisin käyttää vara-akkuina. Niiden lataus veneessä kuitenkin mietityttää. Olisiko kellään kokemusta litium akuista veneessä. Akut ovat tällaisia:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/litiumakku-lifepo4-2000036169

Ja lataan niitä kotioloissa tällaisella laturilla:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-litium-lifepo4-12-v-4-a-2000037465

Veneessä on normaali 12 V tupakansytytinliitäntä. Voisinko hyödyntää tätä akkujen lataamisessa?

25

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Veneessä on normaali 12 V tupakansytytinliitäntä. Voisinko hyödyntää tätä akkujen lataamisessa?"

      Jos tupakansytytinliitännässä oleva jännite tulee akusta, et voi käyttää sitä sen saman akun lataamiseen. Jos tarkoitit jotain muuta voit syyttää väärinkäsityksestä vain itseäsi. Harkitse jatkossa hieman paremmin mitä kysyt.
      Tupakansytytin liitäntä on todellakin vain liitäntä, (ei energian lähde) eikä sillä ole olennaista merkitystä akun lataamisessa Sillä on mistä sitä energiaa akun lataamiseen olisi tarkoitus ottaa, ja sitä et todellakaan ymmärtänyt kertoa.

      • Anonyymi

        Kait sillä voi olla aurinkopaneelit, tuulisähköä tai moottori joka tuottaa virtaa sinne tupakansytytin pistokkeeseen.

        Tupakansytytin pistokeen riski on isompien virtojen liikuttelussa lämpeäminen ja voi aigeuttaa palon. Itsellä kokemusta autossa jossa meillä oli sellainen "jääkaappi" olisiko joku "peltier" tai vastavan oloinen systeemi saa aikaiseksi vikleää tai lämmintä, no joka tapauksessa pistoke aloi palaa hehkuen, kun ylikuumeni pitkällä matkalla, joten tällainen huomioitava juttu, kun kokeilet.


      • Anonyymi

        Haluaisin siis ladata litium-akkuja agm-akulle varatulla sähkövarauksella.

        Olen ymmärtänyt, että litium-akkujen lataamiseen tarvitaan siihen sopiva laturi. Olen hankkinut sellaisen kotiin, mutta nyt haluaisin kuulla miten saisin ladattua litium-akut veneessä 12 V jännitelähteestä.

        Ymmärsin vastauksestasi, että et tätä tiedä, mutta jospa täällä olisi joku muu, joka osaisi auttaa. Kiitos ja anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin siis ladata litium-akkuja agm-akulle varatulla sähkövarauksella.

        Olen ymmärtänyt, että litium-akkujen lataamiseen tarvitaan siihen sopiva laturi. Olen hankkinut sellaisen kotiin, mutta nyt haluaisin kuulla miten saisin ladattua litium-akut veneessä 12 V jännitelähteestä.

        Ymmärsin vastauksestasi, että et tätä tiedä, mutta jospa täällä olisi joku muu, joka osaisi auttaa. Kiitos ja anteeksi.

        Ja taas väärin siinä etten muka tietäisi, vastaaminen vaan edellyttää että kysymys on edes suunnilleen esitetty järkevästi.
        Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, jos oletetaan että AGM akkusi kapasiteetti riittää taikka sitä ladataan ulkopuolisella energialähteellä sen aikaa kun haluat sitä Li-akkuasi ladata.
        1) Hanki invertteri millä muutat AGM-akun tasajännitteen verkkosähköksi, eli ~ 230...240 V. sitten kytket siihen sen kotona jo olevan Li-akun laturin. Invertterin antotehon tulee olla tarkoitukseen riittävä, eli sen mitä kotilaturisi vaatii, enemmänkin saa tietysti olla, muttei vähemmän.
        2) Osta uusi Li-akun laturi, mikä käyttää energialähteenään 12 V tasajännitettä. Varmista että sen ulostulo on tarkoitettu oikean jännitteiselle Li-akulle eli sinun akullesi.


    • Pitäisi löytää Li-Fe-Po -akuillesi tarkoitettu tupakansytytinliittimeen liitettävä "autolaturi", eli samantapainen kuin läppäreiden lataukseen reissussa tehdyt laturit. Nuo akkusi eivät kapasiteetiltaan ole läppärin akkuja kummempia, joten tupakansytytinliitännän virtarajoitus riittää mainiosti.

    • Anonyymi

      Kertokaapa, miksei 12 V lifepo akku lataudu suoraan 12 V lyijyakusta?

      En ymmärrä, miksi virta pitää kierrättää inverterin ja laturin kautta.

      • Kaverillani on BMW moottoripöyrä jossa oli lyijyakku.Hän korvasi sen lifePO4 akulla.Googlasin aihetta ja löysin latausjännitteeksi näille akuille 14,6 V. Voit siis hyvin kytkeä akkusi veneen sähköjärjestelmään mutta se varautuu vain ajattaessa ja silloinkin ei ihan 100 %. koska lyjyakun latausjännite on yleensä noin 14,4 V.Mittaa ensi kesänä latausjjännittesi ja kytke akkusi veneen sähköjärjestelmään.Minulla on se käsitys että lyjakun älylatureilla näitä lifePO4 ei pidä ladata. Sen sijaan niitä voi ladata vanhanajan muuntaja latureilla.Kevättä odotellessa ja hyvää uuden vuoden jatkoa.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Kaverillani on BMW moottoripöyrä jossa oli lyijyakku.Hän korvasi sen lifePO4 akulla.Googlasin aihetta ja löysin latausjännitteeksi näille akuille 14,6 V. Voit siis hyvin kytkeä akkusi veneen sähköjärjestelmään mutta se varautuu vain ajattaessa ja silloinkin ei ihan 100 %. koska lyjyakun latausjännite on yleensä noin 14,4 V.Mittaa ensi kesänä latausjjännittesi ja kytke akkusi veneen sähköjärjestelmään.Minulla on se käsitys että lyjakun älylatureilla näitä lifePO4 ei pidä ladata. Sen sijaan niitä voi ladata vanhanajan muuntaja latureilla.Kevättä odotellessa ja hyvää uuden vuoden jatkoa.

        Vielä, kytke lifepo akku irti kun lopetat moottorin käytön muuten lifepo akku rupeaa lataamaan AGM akkuasi.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kaverillani on BMW moottoripöyrä jossa oli lyijyakku.Hän korvasi sen lifePO4 akulla.Googlasin aihetta ja löysin latausjännitteeksi näille akuille 14,6 V. Voit siis hyvin kytkeä akkusi veneen sähköjärjestelmään mutta se varautuu vain ajattaessa ja silloinkin ei ihan 100 %. koska lyjyakun latausjännite on yleensä noin 14,4 V.Mittaa ensi kesänä latausjjännittesi ja kytke akkusi veneen sähköjärjestelmään.Minulla on se käsitys että lyjakun älylatureilla näitä lifePO4 ei pidä ladata. Sen sijaan niitä voi ladata vanhanajan muuntaja latureilla.Kevättä odotellessa ja hyvää uuden vuoden jatkoa.

        Ainoa mutta on se, että jos siinä LiFe-akussa on suojapiiri joka vikatilanteessa kytkee sen irti, niin laturin diodit kärähtää ellei piirissä ole toista akkua rinnalla. Jos siinä on lyijyakku rinnalla niin DC-DC-laturilla saa litiumin täyteen, mutta hintaa kertyy.

        Itse pohdiskelen laittaisinko perämoottoriveneeseen ison litiumakun mutta hommasta menee vähän mielekkyys kun vaarana on laturin vioittuminen. Saisi samalla painolla aika hulppeasti lisäkapasiteettia. Muutenhan löytyy montakin drop in replacement litiumakkua jotka on suunniteltu suoraan lyijyakun tilalle ilman mitään muutostöitä.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kaverillani on BMW moottoripöyrä jossa oli lyijyakku.Hän korvasi sen lifePO4 akulla.Googlasin aihetta ja löysin latausjännitteeksi näille akuille 14,6 V. Voit siis hyvin kytkeä akkusi veneen sähköjärjestelmään mutta se varautuu vain ajattaessa ja silloinkin ei ihan 100 %. koska lyjyakun latausjännite on yleensä noin 14,4 V.Mittaa ensi kesänä latausjjännittesi ja kytke akkusi veneen sähköjärjestelmään.Minulla on se käsitys että lyjakun älylatureilla näitä lifePO4 ei pidä ladata. Sen sijaan niitä voi ladata vanhanajan muuntaja latureilla.Kevättä odotellessa ja hyvää uuden vuoden jatkoa.

        Onko tuossa aloittajan akussa BMS vakiona? Minusta ei, koska neuvottiin käyttämään lifepo laturia.

        Jos akussa ei ole tuota valvonta elektroniikkaa, niin ei hyvä heilu, kun laittaa koneen laturiin.

        Akkuvoi pahimmassa tapauksessa räjähtää ja sytyttää palon tai vain hajota yli latauksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa aloittajan akussa BMS vakiona? Minusta ei, koska neuvottiin käyttämään lifepo laturia.

        Jos akussa ei ole tuota valvonta elektroniikkaa, niin ei hyvä heilu, kun laittaa koneen laturiin.

        Akkuvoi pahimmassa tapauksessa räjähtää ja sytyttää palon tai vain hajota yli latauksesta.

        Kaverin BMW:ssä ei ole BMS:ää. Miksi akku räjähtäisi ? Eihän olla lähelläkään lifepo akun jännitteen ylärajaa.Mutta joo, minulla on itselläni li-on akkuja mukana jääkaapin vara-akkuina.En ole ladannut niitä veneessä, JOS jotakin menisi pieleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mutta on se, että jos siinä LiFe-akussa on suojapiiri joka vikatilanteessa kytkee sen irti, niin laturin diodit kärähtää ellei piirissä ole toista akkua rinnalla. Jos siinä on lyijyakku rinnalla niin DC-DC-laturilla saa litiumin täyteen, mutta hintaa kertyy.

        Itse pohdiskelen laittaisinko perämoottoriveneeseen ison litiumakun mutta hommasta menee vähän mielekkyys kun vaarana on laturin vioittuminen. Saisi samalla painolla aika hulppeasti lisäkapasiteettia. Muutenhan löytyy montakin drop in replacement litiumakkua jotka on suunniteltu suoraan lyijyakun tilalle ilman mitään muutostöitä.

        Hyvä pointi että pitää olla toinen akku rinnalla.En tullut ajatelleksi koska jos tekisin sen itselleni siinä olisi pakostakin toinen akku rinnalla.
        Jos ajatellaan näitä lithium akkuja yleensä niin niitähän on lähes joka PC:ssä ja näitä on Suomessa satoja tuhansia ellei miljoonia.En ole koskaan kuullut että joku olisi syttynyt palamaan tai räjähtänyt.

        Tarkoitatko näillä DC-DC latureilla niitä boost piireja joilla voi nostaa tai laskea DC jännitettä ? Nehän ei maksa montaa €/kpl.
        Tämä lithium akku kyllä kiehtoo koska meillä on pienessä 7 m venessä kolme lyjyakkua.Paino tipahtaisi ehlä puoleen jos tulisi lithiumit tialle.Näissä pienissä veneissä jokainen 10 kg minkä saa pois on kotiinpäin.Niin js raahan näillä muutostöillä kyllä palaa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hyvä pointi että pitää olla toinen akku rinnalla.En tullut ajatelleksi koska jos tekisin sen itselleni siinä olisi pakostakin toinen akku rinnalla.
        Jos ajatellaan näitä lithium akkuja yleensä niin niitähän on lähes joka PC:ssä ja näitä on Suomessa satoja tuhansia ellei miljoonia.En ole koskaan kuullut että joku olisi syttynyt palamaan tai räjähtänyt.

        Tarkoitatko näillä DC-DC latureilla niitä boost piireja joilla voi nostaa tai laskea DC jännitettä ? Nehän ei maksa montaa €/kpl.
        Tämä lithium akku kyllä kiehtoo koska meillä on pienessä 7 m venessä kolme lyjyakkua.Paino tipahtaisi ehlä puoleen jos tulisi lithiumit tialle.Näissä pienissä veneissä jokainen 10 kg minkä saa pois on kotiinpäin.Niin js raahan näillä muutostöillä kyllä palaa.

        Litium alun lataamisen vaarana on ylilataus, joka vaurioittaa akkua fyysisesti ja saattaa aiheuttaa tulipalon.

        Tarvitset DC/DC akkulaturin litium akkuja varten erikseen


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hyvä pointi että pitää olla toinen akku rinnalla.En tullut ajatelleksi koska jos tekisin sen itselleni siinä olisi pakostakin toinen akku rinnalla.
        Jos ajatellaan näitä lithium akkuja yleensä niin niitähän on lähes joka PC:ssä ja näitä on Suomessa satoja tuhansia ellei miljoonia.En ole koskaan kuullut että joku olisi syttynyt palamaan tai räjähtänyt.

        Tarkoitatko näillä DC-DC latureilla niitä boost piireja joilla voi nostaa tai laskea DC jännitettä ? Nehän ei maksa montaa €/kpl.
        Tämä lithium akku kyllä kiehtoo koska meillä on pienessä 7 m venessä kolme lyjyakkua.Paino tipahtaisi ehlä puoleen jos tulisi lithiumit tialle.Näissä pienissä veneissä jokainen 10 kg minkä saa pois on kotiinpäin.Niin js raahan näillä muutostöillä kyllä palaa.

        Onhan niitä kännyköitä ja hoverboardeja kärähtänyt sen verran, että talojakin on palanut. Ei välttämättä kaukana, että olisin itsekin polttanut talon kännykällä josta näyttö hajosi. Melkein käyttämätön kännykkä tipahti pihakivetykseen ja näyttö hajosi suojalasista huolimatta. Kännykkä keittiön pöydällä pohdiskelin sen kohtaloa muutaman päivän ja lopulta se päätyi kaappiin kaiken maailman palavan materiaalin sekaan. Viikkojen päästä otin sen esille ja akku oli pinkeä kuin amerikkalainen jalkapallo, oli pullistuessaan irrottanut näyttöpaneelin ja takalasin liimaukset kännykän rungosta, ja työntänyt kaapin tavaroita tieltään. Turvallisuusominaisuushan tuo paisuminen on, mutta kuinka olisi käynyt jos känny olisi ollut pahemmin tavaroiden puristuksissa ja akku puhjennut kesken kiehumisprosessin?

        LiFe on paljonpaljonpaljon vakaampi kemia kuin LiIon tai LiPo. LiFehän kestää vaikka minkälaista rääkkiä, ei räjähdä vaikka lyö neljän tuuman naulan kennojen läpi, mutta piloille sen akun saa monella muullakin tavalla.

        Tarkoitin DC-DC laturilla boost piirillä varustettua "älylaturia" litiumille. Käytetään myös akkupiirien erottamiseen toisistaan ja maksavat äkkiä muutaman satasen jos vähänkään enemmän tehoja. Sitten vielä johdotuksen ja asentamisen vaiva, ja monimutkaisempi systeemi vikaantumaan.

        Jos uskaltaisi, niin parhaimmillaan litiumilla tehot tuplaantuu ja paino puolittuu, mutta itse en koskaan uskaltaisi LiIonia veneeseen laittaa, ainakaan sellaiseen jolla matkataan ja/tai jossa asutaan.

        Jos on kunnon laturi (käytännössä sisäkone eikä perämoottori) voi akuston BMS ohjata laturia estäen sen vaurioitumisen eikä lyijyakkua silloin tarvita ollenkaan.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kaverin BMW:ssä ei ole BMS:ää. Miksi akku räjähtäisi ? Eihän olla lähelläkään lifepo akun jännitteen ylärajaa.Mutta joo, minulla on itselläni li-on akkuja mukana jääkaapin vara-akkuina.En ole ladannut niitä veneessä, JOS jotakin menisi pieleen.

        Ei jännitteen, mutta ylilatautuessa voi akkukemiat kiehahtaa.

        Miksi joissain sähköautoissa tulipaloja hyundain malli ja joissain tesloissakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jännitteen, mutta ylilatautuessa voi akkukemiat kiehahtaa.

        Miksi joissain sähköautoissa tulipaloja hyundain malli ja joissain tesloissakin?

        Akkuihin tulee kuumetessa muodonmuutoksia, jotka johtavat sisäisiin oikosulkuihin ja tulipaloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä kännyköitä ja hoverboardeja kärähtänyt sen verran, että talojakin on palanut. Ei välttämättä kaukana, että olisin itsekin polttanut talon kännykällä josta näyttö hajosi. Melkein käyttämätön kännykkä tipahti pihakivetykseen ja näyttö hajosi suojalasista huolimatta. Kännykkä keittiön pöydällä pohdiskelin sen kohtaloa muutaman päivän ja lopulta se päätyi kaappiin kaiken maailman palavan materiaalin sekaan. Viikkojen päästä otin sen esille ja akku oli pinkeä kuin amerikkalainen jalkapallo, oli pullistuessaan irrottanut näyttöpaneelin ja takalasin liimaukset kännykän rungosta, ja työntänyt kaapin tavaroita tieltään. Turvallisuusominaisuushan tuo paisuminen on, mutta kuinka olisi käynyt jos känny olisi ollut pahemmin tavaroiden puristuksissa ja akku puhjennut kesken kiehumisprosessin?

        LiFe on paljonpaljonpaljon vakaampi kemia kuin LiIon tai LiPo. LiFehän kestää vaikka minkälaista rääkkiä, ei räjähdä vaikka lyö neljän tuuman naulan kennojen läpi, mutta piloille sen akun saa monella muullakin tavalla.

        Tarkoitin DC-DC laturilla boost piirillä varustettua "älylaturia" litiumille. Käytetään myös akkupiirien erottamiseen toisistaan ja maksavat äkkiä muutaman satasen jos vähänkään enemmän tehoja. Sitten vielä johdotuksen ja asentamisen vaiva, ja monimutkaisempi systeemi vikaantumaan.

        Jos uskaltaisi, niin parhaimmillaan litiumilla tehot tuplaantuu ja paino puolittuu, mutta itse en koskaan uskaltaisi LiIonia veneeseen laittaa, ainakaan sellaiseen jolla matkataan ja/tai jossa asutaan.

        Jos on kunnon laturi (käytännössä sisäkone eikä perämoottori) voi akuston BMS ohjata laturia estäen sen vaurioitumisen eikä lyijyakkua silloin tarvita ollenkaan.

        Linkkaisitko jonkun DC-DC laturin, joka sopii lifepo4 akkujen lataamiseen, niin osaan ostaa sellaisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Linkkaisitko jonkun DC-DC laturin, joka sopii lifepo4 akkujen lataamiseen, niin osaan ostaa sellaisen.

        Jatkakaa vaan.Vetäydyn takavasemmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkkaisitko jonkun DC-DC laturin, joka sopii lifepo4 akkujen lataamiseen, niin osaan ostaa sellaisen.

        Noin pienille akuille olisin tosiaankin kääntynyt RC-harrastuspuolelle tai käyttänyt invertteriä kuten joku tuossa jo ehdottikin. Vähän isommille akuille sitten vaikkapa CTEK D250SE, mutta en sillä lähtisi noita pikkuakkuja lataamaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Voit laittaa invertterin 12.>220V ja siihen tuon laturin. Toinen v-ehto on hankkia RC-harrastepuolen laturi, jolla voi mm. ko.tyypin akkuja ladata suoraan esim. 'iMAX B6'

    • Anonyymi

      Akkujen lataaminen 12V lähdöstä ei ole kovin harvinaista. Sitä tehdään jatkuvasti erilaisissa huolto- ja hälyytysajoineuvoissa.
      Victronilta löytyy tuotteita, mutta kannattaa katsoa myös Sterling Power

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      236
      16210
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13614
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      9634
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      45
      6846
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      268
      4128