Aihe

VG Viikko 2/2021

Anonyymi

Moi!

..se maajalakane tässä, arvelee, jotta jännäksi menee,
Kymmenen tuntia ja etujoukko on samassa ryppäässä,
mikäli aivan tapahdu tuulen kanssa..?

33

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mercin vaikeudet jatkuvat. Nyt on keulapuomi katkeamassa etustaagin kohdalta. Ilmeisesti etustaagi ja siten koko riki eivät ole vaarassa, mutta genaakkereita ei voi enää käyttää. Mahtaako tulla vettä keulaan aalloissa? Kovin vaikeaa on. On kyllä sitkeä sissi, jos maaliin tulee.

      Kärki tosiaan tiivistyy, mutta lähimmät takaa-ajajat ovat jo pysähtyneet.

      Ari jatkaa hänelle hyvällä vauhdilla mutta huonolla VMG:llä entistä pohjoisemmaksi. Suorempaa reittiä mennyt Alexia on kasvattanut eron jo 400 mpk:hon. Oli 3 vrk sitten 150 mpk ennen kuin Ari lähti entistä pohjoisemmaksi ja Alexia hieman etelään.

      Tasan kuukausi sitten Arin ohittanut Charal on tulossa juuri Kap Horniin. On 3 400 mpk Arin edellä ja lähempänä kärkeä kuin kertaakaan sitten paluunsa lähtöpaikalle.

      Nyt Charal on 2300 mpk kärjestä. Lähtiessään uudestaan oli 2700 mpk ja pahimmillaan oli reilu kuukausi sitten 3900 mpk. Arin ohittaessaan 3600 mpk. Kuukaudessa siis Ari on jäänyt kärjelle 2100 lisää ja Charal saanut 1300 mpk kiinni.

      • Anonyymi

        Kärjessä on 5 venettä käytännössä tasoissa. Bestaven on munannut pahemman kerran. Etenee nyt 3 solmua heikkoon vastatuuleen, kun Dahlin ajelee 12 solmua suoraan kohti maalia. Mutta kyllä Dahlinkin pysähtyy kohta. Shakkipeli jatkunee pitkään.


    • Anonyymi

      Tokavikana oleva Huusela HS:ssa tänään: "Minulla onkin pitkään aikaan ollut leppoisat oltavat." Niinpä hyvinkin. Ja, ohoh, nyt pitäisi ruveta oikein purjehtimaan! RACE on kuitenkin homman
      nimi.

      • Anonyymi

        Ei kun se on Vendee Globe, maapallon ympäri.


      • Anonyymi

        Ari ei kilpaile tosissaan, Ari kruisailee ja nauttii.


    • Anonyymi

      ..Arilta video VG:n "Videos", korjausta..
      ..Jotenkin vaikuttaa, venneen tekijöillä olevan (niitähän IMOCA lokalle on vähän) mitoitukset pielessä... liki kisan jokapäivä, jollain rassaamista
      VAI
      ..pitäisikö osata hillitä tms menoa Kilpailussa?
      Valmistajan laittaa käyttöohjekirjaan tekstiä ja veneeseen tarraa MAX 14 solmua tms
      neljätoista taitaa olla IMOCA veneille liikaa, rakenteet väsyy...
      kymysyshän materiaalivalinnoista, alumiini tunnetaan tarkkaan, alumiinimastosta tiedetään minkä määrää tärinäänsä kestää.. jne
      veikeetä on..

      • Anonyymi

        Kyseessä on puhtaasti kisakäyttöön tehdyt veneet, jotka optimoidaan juuri ja juuri kestämään tuo kisa. Ei ole suunniteltu, että vielä 10-20 v vanhoilla veneillä lähdetään uudestaan tai jopa neljättä kertaa tuohon kisaan.

        Uudet veneet luultavasti vielä pienemmällä marginaalilla suunniteltu. Tosin niissä taisi olla riki ja köli OD eli niissä voi olla reilummin marginaalia ja eihän mastoja ole alas tullutkaan.


      • Anonyymi

        Siis oliko tuo Arin hurja korjaus yhden vaunun vaihto isopurjeen mastokiskoon? Vertailun vuoksi Le Cam on kiivennyt mastoon 31 kertaa kisan aikana eli joka toinen päivä keskimäärin. Tuskin huvikseen sinne kiipeilee.

        Useammalta on revennyt kisko irti mastosta. Burton kiipeili saaren suojassa koko valoisan ajan edes takaisin mastoon ja sai lopulta korjattua topista hajonneen kiskon. Jäi 800 mpk ongelmien ja korjausten takia, mutta on nyt vain kymmeniä maileja kärjestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on puhtaasti kisakäyttöön tehdyt veneet, jotka optimoidaan juuri ja juuri kestämään tuo kisa. Ei ole suunniteltu, että vielä 10-20 v vanhoilla veneillä lähdetään uudestaan tai jopa neljättä kertaa tuohon kisaan.

        Uudet veneet luultavasti vielä pienemmällä marginaalilla suunniteltu. Tosin niissä taisi olla riki ja köli OD eli niissä voi olla reilummin marginaalia ja eihän mastoja ole alas tullutkaan.

        .voishan nuo IMOCA veneet tehdä sen verran hyvällä varmuuskertoimella, jotta kävisi useamman kisan, kyse kun ei ole sekuntipelistä, ja muita muuttujia on hyvin paljon..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .voishan nuo IMOCA veneet tehdä sen verran hyvällä varmuuskertoimella, jotta kävisi useamman kisan, kyse kun ei ole sekuntipelistä, ja muita muuttujia on hyvin paljon..

        Kaikkihan tuonne tilaavat sellaisen veneen kuin itse haluavat. Suurin osa rakentaa veneen voittoa tavoitellakseen. Venehän kuitenkin maksaa 6 miljoonaa ja jälleenmyyntiarvo on surkea, varsinkin, jos ei pärjää.

        Säännöillä tietysti on oma merkityksensä asiaan. OD kölillä ja mastolla lienee pyritti siihen, että noissa ei ylioptimoida.

        Muutenhan kyse on melkolailla samasta, kun haluaisi F1-auton kestävän useampia kausia (tai edes koko kauden kisat).


    • Anonyymi

      Jean le Cam on 163 M kärjestä ja ajaa 10 solmua. Hän on siis ehkä koko kisan toisena nyt, koska hänellä on 16 tunnin aikahyvitys. Johdossa on Bestaven, jonka hyvitys oli 10 tuntia. Hän on 10 M Dahlinia perässä.

    • Anonyymi

      ...Joschken kölin hydrauliongelma jää mulle auki.. mikä on vikana?
      Onko hydrauliikka kuitenkin veneen sisäpuolella?

    • Anonyymi

      Tulipa mieleen vuoden 1979 F1 kisa Monzassa, jota kävin paikan päällä ihmettelemässä. Siinä
      Rosberg körötteli häntäpäässä jollain ATSn reellä. Kolmen vuoden päästä McLarenin ratissa voitti mestaruuden. Odotetaan, että Huuselakin saa nopean veneen alleen, niin hän menestyy ja me palstapurjehtijat voimme ottaa osan kunniasta, ihan aiheetta ...heh.

      PS Ymmärrän kyllä VGn ja F1 eron. Jälkimmäisessä varikkotytöt kulkevat korkkareissa eikä Hai-saappaissa.

      • Anonyymi

        Samanlainen vene kuin Arilla on Seguinilla, Dutreuxilla ja Le Camilla. He ovat nyt 20-160 mpk kärjestä ja Ari 5600 mpk. Seguin vielä ilman toista kättä (ranteesta saakka).

        Pip Harella on lähes 10 v Arin venettä vanhempi vene ja hän on jo vaihtanut veneen alta peräsimen keskellä Etelämerta. Silti on vain 2300 mpk kärjestä. On myös ensikertalainen eikä omaa kovinkaan pitkää historiaa tuollaisista kisoista.

        Ari on nyt ajallisesti kisan puolivälissä, jos vertaa 2016 voittajan käyttämään aikaan. Arilla mennyt 65 vrk 2016 voittajalla 37 vrk tuohon kohtaan. Maalissa siis 130 ja 74 vrk, jos sama tahti jatkuu.

        Kärki on 2016 voittajan 57 vrk:n kohdalla, joten hyvin todennäköisesti eivät pääse alle 80 vrk. Heillä siis luultavasti n. 17 vrk maaliin ja Ari tulee sitten reilut 1,5 kk myöhemmin.

        Merci on vähän reilun 33 vrk kohdalla 2016 voittajan ajassa, mutta hänellähän on ongelmia riittänytkin.


    • Anonyymi

      Kapteeni Juusela on nuori vielä!
      Josko tämä VG menee harjoittelusta, seuraavalla
      Round Upilla kymmenen joukkoon?

      Tyhjää hän sitä hyvää venettä heti myy.. ; )

      • Anonyymi

        Joo, pitää köliä koko ajan sivulla, niin pääsee saaristossakin muualla kuin laivaväylillä.


    • Anonyymi

      Mukava huomata olleensa oikeassa kun kirjoitin viikkoja sitten, että varsinainen kisa alkaa Kap Hornin jälkeen. Hitaammat ovat jääneet taakse ja heikommat veneet ajettu rantaan.

      Vanha Ohlson

      • Anonyymi

        Ensi kerralla menet itse mukaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi kerralla menet itse mukaan!

        Ilman muuta! Täytyy ensin vain varmistaa, että Suoli24 kuuluu hyvin, jotta tiedän miten seilata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta! Täytyy ensin vain varmistaa, että Suoli24 kuuluu hyvin, jotta tiedän miten seilata.

        Jos netti ei pelaa, joku radioamatööri voisi lukea suoli24:n ohjeistukset osallistujalle. Ehkä jopa tämän foorumin logo voisi olla veneen kyljessä.


    • Anonyymi

      Minnekä Ari menee? Suunta koiliseen, VMG -0,9 kts (siis miinus).

      • Anonyymi

        Pyrkii väistämään +30kn tuulia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyrkii väistämään +30kn tuulia

        Hyvin väistetty. Alexia on pian 500 mpk ja Miranda 1700 mpk edellä. Mielenkiinnolla odotan, miten Ari uskaltautuu lähestymään Kap Hornia. Ei taida onnistua kuin tuurilla joutumatta 30 solmun tuuliin.


    • Anonyymi

      Merci taas pysähtyneenä poikittain, vaikka ennusteen mukaan tuulta on. Eilen vielä kulki Arin vauhtia. Taas ohjaus rikki?

      Kärki todella nipussa ja kaikki liikkuu taas, mutta vain reilua 10 kn.

    • Anonyymi

      Miten tuo VMG oikein lasketaan ? Onko kisassa jokin optimireitti, jonka suhteen se lasketaan vai miten?

      • Anonyymi

        Kukaan ei taida tietää tarkasti karttapalvelun tekijän lisäksi, mutta jonnekin reitin suuntaan se on.


      • Anonyymi

        Nopeus seuraavan käännepisteen suuntaan, ei siinä mitään salaista laskentamallia tarvita. Arilla seuraava käännepiste on Kap Horn.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toivottavasti käyvät hakemassa Sebastianin pois tuolta ettei päädy Kap Hornille tuollaisessa kunnossa olevalla veneellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti käyvät hakemassa Sebastianin pois tuolta ettei päädy Kap Hornille tuollaisessa kunnossa olevalla veneellä.

        Hankala korjata merellä. Ehkä jos pystyisi poraamaan reiän keulaan lähelle vesilinjaa, ja laittamaan ketjun tai liinan sieltä genaakkeripuomin kärkeen, jottei se enää taivu ylöspäin. Tai sitten käyttää vain sisempää staagia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala korjata merellä. Ehkä jos pystyisi poraamaan reiän keulaan lähelle vesilinjaa, ja laittamaan ketjun tai liinan sieltä genaakkeripuomin kärkeen, jottei se enää taivu ylöspäin. Tai sitten käyttää vain sisempää staagia.

        Tuostahan oli jo aiemmin juttua. Suunnittelijan mukaan keulapuomi ei vaikuta etustaagin lujuuteen eli voi purjehtia normaalisti etustaagiin tulevilla purjeilla, mutta ei genaakkerilla.

        Onko nyt sitten jotain uutta, kun Merci oli eilen illalla katsottuna ollut vuorakauden vain ajelehtimassa. Nyt liikkuu taas oikeaan suuntaan, joten taitaa jatkaa.

        Vuotaako tuo halkeama keulan eristettyyn osastoon? Voi tulla paljon vettä keulan sukeltaessa.


    • Anonyymi

      Onko Merci luovuttanut, meneekö se Uuteen-Seelantiin?

    • Anonyymi

      Nyt alkaa kärjessä näkyä veneiden erot. Foilaavat kulkeneet koko päivän 2-5 solmua kovempaa kuin foilittomat. Siis 17-20 vs. 15-16 s. Pedote ei oikein pysy muiden foilaavien vauhdissa. Vanhemmat foilit, varovaisempi vai jotain ongelmaa?

      Boris vahvoilla, kun aivan kärjen tuntumassa, hyvässä vauhdissa ja turvana 6 tunnin hyvitys. Taitaa olla myös ainoa, jolla uudehko foilivene täydessä iskussa edelleen.

      Miranda on pian Kap Hornin kohdalla, yli 2000 mpk Aria edellä.

      Kärjellä on matkaa maaliin enää 3300 mpk. Taitaa kärki ehtiä maalin ennen kuin Ari Kap Horniin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      10089
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      83
      3549