Iltaa, purjehtijat!
Taitaa olla aikamoinen talvikeli tulossa.
Oletteko valmistaneet veneenne siihen, mitä tuleman pitää?
Rannikoilla voi olla aikamoiset olosuhteet lumen ja tuulen yhteisvaikutuksesta.
Siinä pressut lentelevät, pressutelineet vääntyilevät, sitloodat täyttyvät lumella ja jäällä ja mastot putoilevat telineistään.
Muistan 2000-luvun alun kelejä, kun pressut lentelivät ties minne ja sitlooda oli lopulta kannen tasalle jäätynyt yhtenäinen jääkaukalo....Mikäs siinä, moottoripyöräkypärä päähän ja kirves käteen ja jäätä särkemään.
Vettä oli veneen sisälläkin, kun pressujen lennettyä kansiluukun raosta oli pyryttänyt pari päivää sisään ja sitten se suli - ja jäätyi.
Sittemmin olen pitänyt sisäsäilytystä helpompana vaihtoehtona :).
Toivottavasti paattinne selviävät lumimyrskystä kunnialla. Joskus joku purjevene jopa kaatui pukilla kyljelleen talvimyrskyssä.
Päälle tuleva kova pakkanen ei varmasti helpota mahdollisia myrskytuhojen korjailuja.
Mites ARIEL 336 - oletko ollut Espanjassa vai missä viime aikoina? Tuli mieleen, että ei varmaan paras mahdollinen keli sielläkään Siperian Perkeleen iskettyä?
Toivottavasti purjehtijat meillä ja maailmalla selviävät pitkästä aikaa iskevästä talvesta kunnialla!
Myrsky tulee - oletko valmis?
25
78
Vastaukset
- Anonyymi
Mä niin toivon että mun vene selviää nämäkin myrskyt. Tällaista tää on, kun voi vain toivoa, että ne kenen huomassa veneeni on huolehtivat vastuullisesti ja ettei minulta salata jos on näitä yllä mainittuja kirvesmaneereita jouduttu tekemään. Se harmittaisi eniten, kaikki salailu. Mutta minkäs voin, tilanne on nyt tämä ja voin vaan luottaa siihen että veneestäni huolehditaan vastuullisesti. Tilanne nimittäin on, että veneeni on muiden huomassa, enkä edes tiedä kenen??? En myöskään ole aivan varma että tunnistanko venettäni kun kausi koittaa , mielikuvat on vaihtelevaiset ja en täysin ymmärrä millainen se olikaan. Makuupaikkoja ainakin on vähintään kuudelle, ja siitä olen varma ettei moottori ole kovin vanha. Myös sen muistan varmaksi, ettei siinä ole lapioperäsintä, ja enemmän ominaisuudet painottaa avomerelle ja turvallisuuteen kuin äärimmäiseen nopeuteen. Hintaluokkakin on epäselvä, 15 000 ja 150 000 välillä mielikuva harhailee. Kai ymmärrätte, että välillä jännittää aika tavalla, että miten veneestäni huolehditaan tässäkin talvimyrskyssä?? On raastavaa ajatella tätä kaikkea. Te jotka olette itse päässeet peittelemään hellästi paattinne talviunille voitte nukkua nytkin meitä paremmin, joiden paatit on ties minkä koijarin käsissä, ja meidän harhainen mieli vaeltaa eikä varmuutta meinaa alkuunkaan tulla että millainen, ja missä ihmeessä ja kenen huomassa vene nyt olikaan..........
-Jipsu - Anonyymi
Voi hitsinpimpulat, tuulee niin että talokin tutisee puuskissa. En uskonut ennustetta kun niin usein huutelevat sutta. Talvitelakointi jäänyt vähän vaiheeseen... vene pihassa tuplapressuilla, vedin sunnuntaina ison kevytpeitteen toisen pienemmän päälle kun siinä pienemmässä on tuuletusrakoja sen verran että lunta tupaan. Ei vaan ollut kunnon narua millä sitoa, millisellä dyneemalangalla "ompelin" pressun paikoilleen ja piti maanantaina ostaa parempaa. Piti. Ylläripylläri kun nyt kävin tarkistamassa, on kaikki vielä paikoillaan... ehkä sitten aamun valjettua revin pressunriekaleita jostain kuusen latvasta.
- Anonyymi
On se dyneema vaan ihmeen kestävää. Sen verran kiinnitykset löystyneet että tuuli on päässyt ravistelemaan lumet pressun päältä.
- Anonyymi
Kiitos, mulla menee ihan jees. Viikon verran oli pahimmillaan tässä Välimeren rannallakin vain 5⁰C ja öisin vielä kylmempää, siihen tuulet ja sateet päälle.
Eberiä käytin joskus, muuten 1000W puhallin on riittänyt. Tänään pilvet kaikkosivat ja parissa päivässä palataan 17⁰C lämpöihin.
Sisämaassa on täysi kaaos, lunta ja pakkasta.
Joku suomalainen on ollut haasteellisessa tilanteessa Espanjan luoteiskulmalla. Sähköt menneet, kone kaputt, purjetta revennyt ym. Joku maissa oli hätääntynyt ja laittanut asiaa vireille.
Pitää olla erikoinen tilanne että taannoisilla sääennusteilla on lähtenyt Finisterren vesille, tai yleensäkään tammikuussa sinne. Riskaabelia hommaa, mitä jokunen vuosi sitten Porto'ssa talvehtiessani asioita koin.
Voi hyvin olla viikko, pari, kesäisen lämmintä, liki tuuletonta ja tasaista, sitten iskee parissa tunnissa päälle 55 kn ja ysimetrinen aallokko perään.
Mutta joo, se en ollut minä jos joku sitä epäili kun vaihtoehtoja ei montaa Suomesta voisi ollakaan.
Merivartioston juttua asiasta:
https://www.facebook.com/1376622682552685/posts/2757785681103038/
Ariel 336.- Anonyymi
Nautinnollisia hetkiä sinne Ariel, nyt pitäisi saada motivoitua itsrnsä lumitalkoisiin 20cm märkäälunta odottaa kolaajaa ja lisää luvattu paripäivää, kaunista on kylläkin ja vihdoin valoisaa.
Mikä meininki siellä paikallisesti on missä olet koronan suhteen?
- Anonyymi
Juu, vene on lämpimässä hallissa. Pressuton mies on huoleton mies. Tällä kelillä.
- Anonyymi
Ellei hallin katto romahda lumikuormasta niinkuin vajaa 10v sitten useassa paikassa tapahtui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ellei hallin katto romahda lumikuormasta niinkuin vajaa 10v sitten useassa paikassa tapahtui.
Kun teräksiset kattoristikot kesti 10v sitten olleen lumikuorman niin luotan, että ne kestävät nykyisenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän Lindgrenin halli kestä.
- Anonyymi
Ehkä juuri sinä tai kaltaisesi huolehtii näissäkin myrskyissä minun veneestä! Jonkun huomassa veneeni nimittäin nytkin on. Ei tämä huoleton vaihe ole kuin luullaan, eikä helppo. Vakavasti puhuen, olis se kiva jos tuleva veneeni olisi ollut hyvässä huolenpidossa. Jossainhan se nytkin talvehtii, toivottavasti jonkun itseäni paremman hallussa ja mieluusti sisätiloissa :) pitää toivoa että osuu hyvä vene kohdalle kevään aikana.
-Jipsu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun teräksiset kattoristikot kesti 10v sitten olleen lumikuorman niin luotan, että ne kestävät nykyisenkin.
Urheiluhallin katto romahti Espoossa. Kesti sekin lumikuormat 10v sitten. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007733606.html
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urheiluhallin katto romahti Espoossa. Kesti sekin lumikuormat 10v sitten. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007733606.html
Minun halli ei olekaan Espoossa. Ja vaikka olisikin niin uskon edelleen teräksisten kattoristikoiden kestävän vallitsevan lumikuorman!
- Anonyymi
No ei kai tässä mitään ihmeempiä. Syksyllä vene tuetaan ja peitellään niin hyvin, että se kestää talven kelit. Eihän nyt mitään tavattoman kovia tuulia ole.
Ei mitään katastrofia pitäisi olla tulossa.Silti torstaina aamulla mennään katsomaan miten on käynyt.Jos ei muuta niin lumet pressun päältä pois.
- Anonyymi
Joo, otin ykkösreivin isoon, kun tuuli nousi yli 18 m/s. Klyyvarin stuuvasin keulapakan alle. Ennen lähtöä tankkasin Jötuliin löpöä. Pitkät kalsarit ylle ja Salmingit alle.
- Anonyymi
CA-mies missä kryssit, itse lähdin, kuin muuttolintu myrskyyn länteen, mukavasti myötäistä oli eilen, ei lähelläkään myrskyä vain 21m/s ajattelin pistäytyä Saksassa hakemassa korona piikit, kun tällää sössitään. Haen samalla halpaa vodkaa lidilistä Trawemundesta, niin on alus vakaampi, kun tulen takaisin päin.
Katsotaan jäänkö Ruotsiin talveksi, riippuu jää tilanteiden kehittymisestä, vai jäisikö Saksaan, no antaa Lady Fortunan päättää.
Hyvää purjehduskautta 2021
Trawler - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CA-mies missä kryssit, itse lähdin, kuin muuttolintu myrskyyn länteen, mukavasti myötäistä oli eilen, ei lähelläkään myrskyä vain 21m/s ajattelin pistäytyä Saksassa hakemassa korona piikit, kun tällää sössitään. Haen samalla halpaa vodkaa lidilistä Trawemundesta, niin on alus vakaampi, kun tulen takaisin päin.
Katsotaan jäänkö Ruotsiin talveksi, riippuu jää tilanteiden kehittymisestä, vai jäisikö Saksaan, no antaa Lady Fortunan päättää.
Hyvää purjehduskautta 2021
TrawlerAjattelin ensin Gotlantiin mennä kun oli hyvä kryssi-ilma. Jäin sitten kuitenkin Gotska Sandöhön, kalastelin ja istuin nuotiolla. Olen täällä vielä yön ja sitten pohjoistuulessa Tornioon. Koronapiikin otin jo keväällä, ostin suoraan Biontechin tehtaanmyymälästä.
- Anonyymi
Onko myös mastovajapäällikön varamiehet saaneet vuorosuunnitelmat? Telakka-alue on nyt saatettava katastrofivalmiuteen.
- Anonyymi
Olen saanut. Nukuinkin koko yön pitkissä kalsareissa jos tulee hälytys. Mamma on tehnyt voileivät valmiiksi ja maitoa pulloon. Kyllä jänskättää nyt!
- Anonyymi
Päivystin telakalla, ja kolmen aikaan aamulla pelkäsin pukkien kestävyyden puolesta, joten hätälaskin kaikki veneet veteen omistajien laskuun. Vähän vaikea oli saada paikalle omistajat ja kolme hiab-autoa sekä yksi mobiilinosturi. Kahdeksalta oli kaikki valmista ja tuulikin jo alkoi moinata.
- Anonyymi
Olemme joutuneet lapioimaan lunta alas Mastovajan katolta, romahtamisriski oli olemassa. Laitoimme Varakommodorin kanssa Seuran rivijäsenistölle massasähköpostiviestin että on ilmoittauduttava työpukineissa ja lumilapion kera vartiotuvalla pakollista kolmituntista lumiurakkaa varten. Ajankohdan sai asetetussa aikaikkunassa kukin itse valita. Vartiotupahan on miehitetty 24/7 ja nyt erikoisaikana osin vielä Päällystövahvennettuna.
Osa näistä alatason Seurajäsenistä teki jopa yöllä taksvärkkinsä Seuran hyväksi. Premium -jäseniä työvelvoite ei tietysti nytkään koskenut.
Eräs moottoriveneilevä low-end -jäsen oli valittanut Telakointipäällikölle siitä kun hän joutui Mastovajan katolle, vaikka ei ole purjeveneilijä. Mikä röyhkeys!
Johtoryhmä tulee "palkitsemaan" ko. jäsenen. Itse jo esitin että se mies pikeää Mastovajan huopakaton saumat keväällä. Retkisataman käymäläntyhjennysrangaistuksen suorittajien jonotuslista kun oli jo täyttynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olemme joutuneet lapioimaan lunta alas Mastovajan katolta, romahtamisriski oli olemassa. Laitoimme Varakommodorin kanssa Seuran rivijäsenistölle massasähköpostiviestin että on ilmoittauduttava työpukineissa ja lumilapion kera vartiotuvalla pakollista kolmituntista lumiurakkaa varten. Ajankohdan sai asetetussa aikaikkunassa kukin itse valita. Vartiotupahan on miehitetty 24/7 ja nyt erikoisaikana osin vielä Päällystövahvennettuna.
Osa näistä alatason Seurajäsenistä teki jopa yöllä taksvärkkinsä Seuran hyväksi. Premium -jäseniä työvelvoite ei tietysti nytkään koskenut.
Eräs moottoriveneilevä low-end -jäsen oli valittanut Telakointipäällikölle siitä kun hän joutui Mastovajan katolle, vaikka ei ole purjeveneilijä. Mikä röyhkeys!
Johtoryhmä tulee "palkitsemaan" ko. jäsenen. Itse jo esitin että se mies pikeää Mastovajan huopakaton saumat keväällä. Retkisataman käymäläntyhjennysrangaistuksen suorittajien jonotuslista kun oli jo täyttynyt.Teidän täytyy laittaa toinen huussi ja tuoda kotoa sakokaivosta täydennystä. Niin meillä aina tehdään, jos on liikaa niskottelijoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtoryhmä tulee "palkitsemaan" ko. jäsenen. Itse jo esitin että se mies pikeää Mastovajan huopakaton saumat keväällä. Retkisataman käymäläntyhjennysrangaistuksen suorittajien jonotuslista kun oli jo täyttynyt.Tuo " low- end" oli hyvä ja niin tuttu. Sieltä en ole koskaan noussut säätykierrossa ylös. Keväällä joudun jynssäämään Johtokunnan veneiden pilssit ja kiristämään taliboxit.
Tallipoika, 67 v.
- Anonyymi
Monessa seurassa on tuo lasikatto, jossa alin kvartaali kerää murenet ja huomaa mm. veneiden laskujärjestyksessä paikkansa. Muistaa sitten tukikohdassa laittaa veneensä oikeaan poijuun. Saunavuoro ja vartiovuorot ovat tarkkaa puuhaa. Ja antaas olla siellä eskaaderipurjehduksessa sitten olla etuilematta.
- Anonyymi
Mutta meidän seurassa on alimmassa kastissa "Rear-End"-porukka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125