Metsäverotus ja vähennykset

Anonyymi

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjä, siis minä,
- Vaimoni perintöpalstalla tehtiin harvennushakkuu, sekä taimetettiin vajaan parin hehtaarin alue, joka oli entinen, 70-luvulla metsittymään jäänyt pakettipelto. Hakkuun ja myynnin teki firma, jota paikallinen metsähoitoyhdistys suositteli. Myyntihinta verottajalle siirtyvat ALVit tulivat tilille. Veroilmoituksen juoni on suunnilleen selvä, mutta:
- Se uusintaistutus , jonka hoiti paikallinen metsänhoitoyhdistys, oli tietenkin eri urakka, jonka laskussa oli eriteltynä taimet, mätästys ja työ. Loppusummaan tietenkin oli lisätty ALV, lasku maksettiin. Sen vaimoni maksaman ALVin voi kaiketi vähentää siitä puukauppahinnan mukana tilille maksetusta alvista joka pitää ilmoittaa/maksaa eri kaavakkeella.
- Saako tuossa istutuslaskussa olleista maksuista ilmoittaa mitään vähennyksiksi, vai onko kaikista saatu jokin metsän uudistustuki jo istutuksessa? Tuo mätästykseksi merkitty erittely hämää, kyseessä oli kuitekin niiden mättäiden lisäksi jonkinlainen juoperteleva ojitus, jossa vesi selkeästi virtailee sinne minne se virtaili silloinkin kun sillä pellolla, jossa viljeltiin kauraa ja heinää, oli appiukon kaivamat ojat. Kuulin jostakin, että nykyään metsäojien virtauksia pyritään hillitsemään ettei lietteet virtaisi vesistöihin.

6

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taimet, mätästys ja istutus ovat kaikki vähennyskelpoisia menoja.

      • Anonyymi

        OK, kiitos, mutta mihin sarakkeeseen/riville nuo vähennykset merkitään 2C-kaavakkeeseen?
        Toki voin soittaa verotoimistoon tai metsänhoitoyhdistyksen virkailijallekin, mutta itse metsäomistajien kommentit kiinnostavat. Nuo harvennushakkuukaupan tiedot ovat tietenkin jo verottajalla koska puuyhtiö on sen hoitanut. Mutta vero.fi:n ohjeissa kerrotaan, että joitakin määrättyjä vähennyksiä pitää VAATIA. Eli uskon, että meistä vanhoista ukkeleista ja mammoista osa ei kykene VAATIMAAN kaikkia saamisiaan, koska kaavakkeista ei löydy selkeitä kohtia joihin noita menoja voisi raapustaa. Vain verot ja kuolema ovat varmoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, kiitos, mutta mihin sarakkeeseen/riville nuo vähennykset merkitään 2C-kaavakkeeseen?
        Toki voin soittaa verotoimistoon tai metsänhoitoyhdistyksen virkailijallekin, mutta itse metsäomistajien kommentit kiinnostavat. Nuo harvennushakkuukaupan tiedot ovat tietenkin jo verottajalla koska puuyhtiö on sen hoitanut. Mutta vero.fi:n ohjeissa kerrotaan, että joitakin määrättyjä vähennyksiä pitää VAATIA. Eli uskon, että meistä vanhoista ukkeleista ja mammoista osa ei kykene VAATIMAAN kaikkia saamisiaan, koska kaavakkeista ei löydy selkeitä kohtia joihin noita menoja voisi raapustaa. Vain verot ja kuolema ovat varmoja.

        Nuo menot kirjataan veroilmoituksen kohtaan 7.3 (Muut vuosimenot). Jos on matkakuluja, ne kirjataan kohtaan 7.2.


    • Anonyymi

      Ehkä on varminta kun kysyt metsänhoitoyhdistykseltä, varmaan auttavat veroilmoituksen teossa.
      Kaikista metsänhoitoon liittyvistä tuloista ja menoista on hyvä pitää kirjaa sitä mukaa kuin niitä tulee, silloin veroilmoituksen teko on helppoa. Lyhyesti: saaduista tuloista vähennetään menot ja se loppu kiinnostaa sitten verottajaa. Aika hyvät ohjeet on vero.fi -sivustolla, siellä voi vaikka kokeilla itse täyttää metsäveroilmoitusta ja samalla katsoa verottajan ohjeet kunkin kohdan täyttämisestä.
      Metsäojia ei pidä johtaa suoraan järveen, vaan ojanpään ja järven väliin pitää jättää imeytyskenttä ettei liete valu järveen. Yleensä kaivurimiehet tietävät miten asia pitää hoitaa.

    • Anonyymi

      Minunkin äidillä toisesta avioliitosta oikein sukutila. Minä olen siitä ensimmäisestä jonka talorahat meni siihen toisen avioliiton sukutilan kunnostukseen. Olisin luullut saavani jonkun setelin mutta minua ei olekkaan siinä perinnönjaossa olemassakaan veljeni kyllä on vaikka asuu ja on ruotsalainen ollut vuosia, kaiken lisäksi jos äitini on kuollut minä en sitä tiedä mitään papereita ei ole tullut eikä maistraatissa ole kun isäni kuolinaika niin että se nainen elää ikuisesti pääsisin niistä muista edes eroon kun ilmoittaisivat.

      • Anonyymi

        Jos aidilläsi ja hänen kakkosmiehellään ei ollut avioehtoa niin äitisi rintaperillisenä olet oikeutettu äitisi perintöön. Siis, jos äitisi on kuollut? Jos hänellä oli testamentti, jolla sinut on jätetty perinnöttömäksi, niin sinulle kuuluu siti lakiosuus, joka on puolet "normaalista" perintöosuudesta. Ota ihmeessä yhteyttä kuntasi oikeusavustajaan ja kerro hänelle koko kaava.

        Vai onko se sukutila ollut vain sen äitisi kakkosmiehen yksin omistama, jolloin perinnön ovat saaneet velipuolesi, eli äitisi ja kakkosmiehen lapsi? Noita juttuja on aika paljon, eli leski on avioiutunut ja uusi puoliso omistaa koko tilan, ja leski on antanut omat rahansa uudelle mihelleen jotta "uusi koti" saadaan kuntoon. Eli hän on lahjoittanut rahaa ilman kuitteja, tajuamatta, että ei omista sen jälkeen mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe