Ihan vain uteliaisuudesta kysyn.
Ex-vl:lle kysymys: Miksi jätit vl-liikkeen/-lahkon?
52
829
Vastaukset
- Anonyymi
Naurettavat opinkappaleet mm. Korvakorut, meikkauskielto, tv:n omistaminen. Pf-kohun huono hoito. Traumatisoituminen suurperheessä.
- Anonyymi
Toisten kyttääminen, ihmeellisten sääntöjen noudattaminen (ks. yllä), oman vapaan ajattelun rajoittaminen. Kaikki muu toiminta tärkeämpää, kuin itse usko. Siinäpä niitä tärkeimpiä.
- Anonyymi
Miten trauma suurperheessä liittyy uskon kieltämiseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten trauma suurperheessä liittyy uskon kieltämiseen?
Siten, ettei halua omia lapsia kasvattaa traumatisoivassa ympäristössä tai tavalla. Ajatuskin oman lapsen aivopesusta alkoi oksettaa.
Uskoa voi onneksi liikkeen ulkopuolellakin. se ei pysty omimaan uskomista itselleen vaikka kuinka haluais. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisten kyttääminen, ihmeellisten sääntöjen noudattaminen (ks. yllä), oman vapaan ajattelun rajoittaminen. Kaikki muu toiminta tärkeämpää, kuin itse usko. Siinäpä niitä tärkeimpiä.
Yhteisössä on tiettyjä tyhjien penkkien kyttääjiä ja hirveitä juoruilijoita, joilla ei ole mitään tekemistä uskovaisuuden kanssa. Entisiä hoitajia, joilta Jumala on sammuttanut omatunnon äänen. He vikoilevat muita eivätkä kykene korjaamaan omia asioitaan. On todella ihmisarvoa alentavaa istua siellä missä pilkkaajat /penkkikytät istuvat.
- Anonyymi
Koska kohtasin Jeesuksen.
- Anonyymi
Otitko selfien?
- Anonyymi
Kiinnostaisi kuulla enemmän
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otitko selfien?
Ja todella toisen uskon halventavaa heittää tuollaista selfie läppää. Mitä sä tuntisit, jos joku heittää halventavaa pilkkaa sinun uskostasi? Ikinä ei ole ok pilkata kenenkää uskoa, vaikka uskoisikin ihan eri tavalla itse. Kultainen sääntö pätee tähänkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todella toisen uskon halventavaa heittää tuollaista selfie läppää. Mitä sä tuntisit, jos joku heittää halventavaa pilkkaa sinun uskostasi? Ikinä ei ole ok pilkata kenenkää uskoa, vaikka uskoisikin ihan eri tavalla itse. Kultainen sääntö pätee tähänkin.
Vastaus "koska kohtasin Jeesuksen" kysymykseen "miksi jätit vl-liikkeen" ilmaisee mielestäni halveksuntaa vl-liikkeen opetusta kohtaan. Kyseessä on herätysliike, jonka olemassaolon ydin on Kristuksen Hengen voimalla antaa syntejä anteeksi Jeesuksen käskystä ja Jeesuksen valtuuttamana, Jeesuksen sovintotyön tähden, lyhennettynä "Jeesuksen nimessä ja veressä". Kyseessä on ihmiset, jonka uskovaiset jäsenet ovat elävinä jäseninä Kristuksen ruumiissa, Kristuksen seurakunnassa.
- Anonyymi
Jätin, koska huomasin, etten kuulu perinteiseen sukupuolijaotteluun. Huomasin jo ala-asteella, että en ole sukupuoleltani se, joksi minä synnyin. En ollut myös sitä sukupuolta, joksi vastakkaista sukupuolta kutsuttiin. Huomasin olevani muunsukupuolinen. Yläasteella tajusin, että olen panseksuaali. Nyt olen onnellinen jolla on kaksi puolisoa ja elän onnellisinta aikaa koskaan. Suku ei hyljännyt minua, vaan olivat onnellisia minun puolestani.
- Anonyymi
Epärehellisyyden, kaksinaamaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden takia lähdin. Olin itse epärehellinen, eli tein salassa asioita, joita ei vl-opetuksen mukaan pidetty oikeina, kuten tanssin, kuuntelin kaikenlaista musiikkia ja katsoin elokuvia. Myös muut vl-ihmiset olivat epärehellisiä itseään kohtaan. Silmät suljetaan toisille asioille, ja huomio kiinnitetään toisaalle. Kaksinaamaisuus tuli siinä kohtaa vastaan, kun käyttäyty toisten kanssa toisin ja toisten kanssa toisin. Yleistä tuntuu olevan. Epäoikeudenmukaisuutta tuntui vähän kaikessa. Väsyneille äideille saarnataan, että älkää väsykö ottamaan lapsia vastaan jne. Toiset saa harjottaa haluamaansa ammattia, esim yritysjohtaja. Toinen ei saa laulaa tai tehdä rakennekynsiä. Ei jaksanu enää tällaista.
- Anonyymi
Onko siinä mielestäsi jotakin kiellettyä, että harjoittaa esim. yritysjohtajan ammattia? En nyt ymmärrä.
- Anonyymi
Mä näen tämän "kaksinaamaisuuden" myös hyvänä asiana. Vanhoilislestadiolaisuus on murroksessa ja Raamatun totuus on nousemassa koko ajan enemmän ja enemmän pinnalle. Monet osaavat nähdä jo, että tietty soitin tai rytmi ei ole syntinen, tai uskovainenkin voi tanssia, niinkuin Raamatussakin uskovaiset tanssi. Tärkeintä en miettiä erottaako tekeminen minua Jumalasta vai ei, eikä tukeeko tekeminen uskoa. Tällä uskon tukemisella perustellaan paljon ns. "turhia" asioita esim meikkaamista. Mutta samalla tehdään paljon muutakin "turhaa" miettimättä sen enempää esim. klassisen musiikin kuunteleminen tai hiuksien kihartaminen. Olen itse hyvin iloinen siitä, että monet ovat osanneet muuttaa ajattelutapaa ja näin lopettanut jonkun asian saarnaamisen synniksi, jota se ei ole ikinä ollut. Toki jokin asia voi olla itselle synti ja toiselle ei. Tämäkään ei ole mustavalkoista.
Vaatii hirveästi rohkeutta toimia julkisesti ihmisten keskellä, jotka salaavat samat teot. Vl:ien keskuudessa on hirveästi ihmisiä, jotka sotivat muutosta vastaa ja joissain paikkakunnilla se näkyy erityisen vahvasti. Toisilla paikkaunnilla muutos Raamatun lähempää totuuteen on hyvin paljon pidemmällä.
Sitä en itse pysty hyväksymään, että saarnataan jotain asiaa synniksi, mutta itse tekee sitä hyvällä omallatunnolla. Tämä on minun mielestä sellaista väärää kaksinaamaisuutta. Toki sen ymmärrän, että voi olla vaikka todella miellyttämisen haluinen ja tekee kaikkensa pysyäkseen yhteisössä mukana, mutta siinä vaiheessa pitäis hakea itselleen apua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä mielestäsi jotakin kiellettyä, että harjoittaa esim. yritysjohtajan ammattia? En nyt ymmärrä.
Luultavasti tarkoitti sitä, miten joku saa tehdä haluamaansa työtä (yritysjohtaja), mutta jonkun toisen unelma (rakennekynsien teko) on syntiä.
- Anonyymi
Moni jättää, koska elämme lopun aikoja. Lähtijöitä ollut todella paljon. Yks sanoo syyksi naispappeuden, toinen halun laulaa rokkia ja kolmas vain ei halua lapsia. Syitä on monia. Harmi, ettei elävä usko enää kelpaa :(
- Anonyymi
Miksi sinä jätit vl-yhteisön?
- Anonyymi
En jaksanut enää kuunnella haisevan sairaita höpötyksiä miehiltä jotka elävät epärehellistä arkea.
- Anonyymi
Minä jätin, koska lahko on sovinistinen ja täynnä pedofiileja. Niitä ei näe ne, jotka ei koe sitä. Psykopaatteja suvuissa paljon ja sukurutsaa. Väkivaltaa kaikissa muodoissaan. Ja kun lähtee, täytyy kaikki rakentaa uudelleen. Yksin.
- Anonyymi
Olen edelleen uskovainen ja vanhoilislestadiolaisuus on aina erityisessä asemassa elämässäni ja taustassani. Kuitenkin tietyt asiat alkoivat häiritsemää liikaa. Seuroissa luetaan Raamattua suppeasti ja teologinen tietämys hyvinkin heikkoa. Kun halusin keskustella uskosta ja Raamatusta, oikeastaan kukaan vl ei lähtenyt keskusteluun, koska eivät osanneet perustella uskoansa Raamatulla. Näin yhteys yhteisöön jäi todella pintapuoliseksi.
Kun ei osata perustella uskoa Raamatulla, niin se tuo paljon myös syntiä esimerkiksi tietynlaista mustavalkoisuutta, tuomitsemista jne. Katsotaan asioita tosi suppeasti, joka tekee sen, että nähdään monet neutraalit asiat syntinä/vääränä esimerkiksi tanssiminen, tietynlainen musiikki, tietynlainen kaunistautuminen jne.
Lapsesta saakka olen onneksi kasvanut siihen totuuteen, että taivaaseen on muitakin teitä, kuin vanhoilislestadiolaisuus. Käyn joskus seuroissa, koska uskon, että sielläkin vaikuttaa Jumala. En kuitenkaan koe sitä uskonnolliseksi kodiksi enää ja mielummin käyn paikoissa, jossa Raamattuun perehdytään syvemmin ja monipuolisemmin.
Itsellä ei ole mitään traumoja lestadiolaisuudesta ja sielä on paljon hyvää, jota haluan vaalia edelleen elämässä. Tiedostan myös sen, että monet asiat ovat perhekohtaisia. Toki suren sitä, että edelleenkään en saa keskustelukaveria uskonasioihin perheestä, koska he ovat ainoat vanhoilislestadiolaiset elämässäni. Mutta jokaisella on vapaus uskoa niinkuin uskoo ja saa uskoa niin, että tunne Raamattua erityisen hyvin. Minullakin onneksi on vapaus mennä sellaiseen seurakuntaan, jonka koen kodiksi.Kyllä henkilökohtainen usko Jeesukseen riittää. Hyvä on olla hengellinen koti mutta taivaaseen pääsee kyllä ilman jäsenyyttä mihinkään venekuntaan.
- Anonyymi
Hävettää kun joskus on kuulunut lestoihin. Elämä paranee hiljalleen ja kaveripiiri kasvaa.
- Anonyymi
Perheiden arki karua.Väsynyt ajaa pyhäkoulusta pikkuautolla täyslasti lapsia toisen auton kanssa.Elämä kuolema kohtasi ja perheessä kyl Jumala uusii vaimoi suo töissä joku ottanut kysyäkseen.Moni lähtenyt paikkakunnalta opiskelemaan ja työllistyy muualla,joten lapsuusajan toimita jää matkojen takia ja vanhempien ikääntyminen asettaa haasteita.Lehdistössä lapsiin sekaantumiset ja muut riidat vievät etäisyyttä ottaen,mitä tapahtuu ja voiko hengellinen ilmapiiri olla jotain muuta kuin luultiin.Lapsena synnytään liikkeeseen ei tarvitse itsenäistä ratkaisua ja opetusta raittiisti.
- Anonyymi
En käy seuroissa, koska yksin saa vain istua.
Kahvipöydissä jutellaan omissa porukoissa.
jos sanot jotain, vain vilkaistaan ja jatketaan jutustelua.
siksi olen mieluimmin yksin Jeesuksen kanssa, toivottavasti ymmärtää.
Ja pyydän syntejä anteeksi kahden kesken Jumalalta,
vaikka sitä (kahdenkesken ) ei vl porukoissa suvaita/sallita.
Onneksi Jumala sallii ja kuuntelee.
Netistä puheita kuuntelen.- Anonyymi
Usein ollaan ajattelemattomia eikä huomata yksin olevaa. Siinä olisi parantamisen varaa. On muitakin yksinäisiä, jospa joskus kohtaisitte. Mutta Jeesus on luvannut olla kanssamme :)
- Anonyymi
Tässä on aikamoisen vakiolaadun selitys https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008007016.html
- Anonyymi
Tuo hemmo ois sekoillut vaikka olisi syntynyt ateistiperheeseen. Moninaisista vaihtoehdoista valitsi ......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo hemmo ois sekoillut vaikka olisi syntynyt ateistiperheeseen. Moninaisista vaihtoehdoista valitsi ......
Antaisin enemmän arvoa ammattilaisten näkemyksille kuin omalle subjektiiviselle tunteelle. Psyyken ammattilaisia ei ole koskaan arvostettu liikkeessä.
"Viime vuosina olen asiantuntijoiden kanssa pystynyt jäsentämään, että se jo varhaisnuoruudessa alkanut kipuilu oli seurausta lapsuuteni traumoista, Joonatan kertoo.
– Uskoakseni niitä syntyi, koska vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuuluessani en pystynyt olemaan oma itseni. Elin lapsuuteni ja osan nuoruudestani liikkeen vankina.
Kertomansa mukaan Joonatan poti herätysliikkeen jäsenenä säännöllisesti ”helvetillistä tuskaa”." - Anonyymi
Henkilöä julkisesti arvostelevan kannattaa puntaroida, olisiko valmis puolustamaan puheenvuoroaan poliisin kysellessä kunnianloukkauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilöä julkisesti arvostelevan kannattaa puntaroida, olisiko valmis puolustamaan puheenvuoroaan poliisin kysellessä kunnianloukkauksesta.
Miten voi loukata sellaisen kunniaa, jolla ei kunniaa ole? Sitä vaan ihmettelen.
- Anonyymi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008007016.html Onhan tuo ihan hirveä ihmiskohtalo.
- Anonyymi
Liikkessä on outoa ettei rukous ja syntien tunnustaminen suoraan Jumalalle ja Jeesukselle riitä vaan pitää saada jonkun liikkeen papan synninpäästö. Ja jos selviä rikoiksia kuin pedofiiliaa tahtuu uhri ei saa tehdä rikosilmoitusta vaan täytyy painaa villasella. Olen yhteiskristillinen Jeesukseen uskova kristitty. Salopuu
- Anonyymi
Eihän tuo mikään kohtalo ollut, tietoisesti örvelti.
- Anonyymi
Lapsuuden pelot ja oireilut, epäraamatulliset opit, jouduin rikoksen kohteeksi yhteisön ulkopuolisen taholta ja itse piilottelin lapsena asiaa kun luulin tehneeni syntiä (en tiennyt olevani uhri), en halunnut kasvattaa omaa tytärtäni samassa ympäristössä, tulin hyljeksityksi kaikkien nuorten puolesta (tai ihan vaan unohdetuksi)
- Anonyymi
Nuorena alle rippikouluikäisenä jo seurasin dramaattisia hoitokokouksia. Niistä jäi ahdistava olo ja pelko. Yhteisössä arvioidaan toisia eikä tueta uskossa ja elämässä. Pelko ison lapsikatraan äidiksi joutumisesta pelotti. Olisin halunnut hengellisempää ja kristuskeskeisempää oikeaa opetusta. Tätä olen nyt onneksi paljon saanut muissa seurakunnissa.
- Anonyymi
Kristus, Dionysos, Apollon. Vl:t "elävällä uskollaan" vain jäljittelevät dionyysista. Valheellisuudenkin takia jätin.
- Anonyymi
Läksin koska pelkään liikkeessä pysyvien joutuvan helvettiin.
- Anonyymi
Jumalan valtakunnan ulkopuolella ovat koirat, velhot, huorintekijät ja epäjumalan palvelijat.
Karun kuvan antaa Raamattu osalle suomi24 palstalaisille.
- Anonyymi
Oliko tämä aloituskydumys tarkoitettu mm. hoitokokouksissa ihmidiä kiusanneille "hoitajille", jotka eivät ole korjanneet tekojaan.? Aivan pöyristyttäviä juttuja, joihin ja jollaiseen käyttäytymiseen ei normaali ihminen kykene. Ei mitään tekemidtä kenenkään sutuaaksitulemisen kanssa. Nämä hoiitajat olivat ja ovat edelleen harhaanjohtajia.
- Anonyymi
Vanhempien hirvittävä meno makkarissa sai voimaan pahoin ja katsoin liikkeestä lähdön olevan pysyvä ratkaisu tähän ongelman.
- Anonyymi
En jaksanut enää vetää VL roolia.
- Anonyymi
Hyväksikäyttöt ja härski rahastus ajoi meidät pois liikkeestä.
- Anonyymi
Epärehellisyys kuvottaa eikä ole ihme, että rehellinen uskovsinen ei voi katsoa sitä menoa.
- Anonyymi
Ei vain nykyään ajattele kaikesta samalla tavalla kuin he. Välit on edelleen hyvät vl-sukulaisiin ja -ystäviin, mutta vähän etäisempi just niissä uskonasioissa. Niistä ei paljon jutella. Tosi kunnollista ja rehellistä porukkaa ovat, harmittaa jatkuva parjaus heidän puolestaan.
- Anonyymi
Ei haluttu hoitaa armolla ja totuudella niin kuin ollaan luvattu ni mitä sitä enää olla vl kun helvettiin sitä joutuu vaikka mukana olisikin.
- Anonyymi
Monella muullakin on ollut sama ongelma.
Ja jotkut mulkut vl paskiaiset täälä vielä kehtaa väittää että miten ilmainen armo ei kelpaa no kyllä kelpaisi mutta jostain syystä sitä ei haluta kaikilla antaa. - Anonyymi
Ollee kuitenkin niin, että mukana/siis hyväksymässä tämänhetkistä vl-toiminintaa ei missään tapauksessa tule olla, jotta pelastuisi. Rehellisyys kunniaan!
- Anonyymi
Herrat tekee löysällä moraalilla rahaa ja pelottelevat helvetillä jos tekee lähtöä liikkeestä.
- Anonyymi
Itse taas ihan uteliaisuudesta kysyn, miksi et asiallisesti kirjoittanut vain vl-liike, vaan lisäsit sen perään sanan ”lahko”? Mitä lisäarvoa se antoi aloituksellesi?
- Anonyymi
Mitä hoitokokouksessa oikein tehdään, käytännössä?
- Anonyymi
Ja ketkä pitää niinsanottua puheenvuoroa?
- Anonyymi
Hävettää kun on kuulunutkin liikkeeseen. Nyt mennään eikä tunnusteta koskaan kuuluneenkaan liikkeeseen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195790- 173256
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192956Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6382193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1592110Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711434Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421415Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31208Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061136Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641107