Meillä uudehkossa talossa vallox 096mv ivkone. Viime talvena kerran jäätyi ja kondensiovedet valui yli, tänä talvena sama homma. Nyt konetta säädelty ja toistaiseksi ei vesiä yli ole tullut vaan valuvat putkea pitkin pois. Nyt kovat pakkaset (-27) ja kone parin kolmen tunnin aikana sulattanut jo kahteen kertaan ja työntää vain 9-14asteista ilmaa sulatuksen aikana... Onko nyt joku säätö päin honkia vai onko tämä tämän koneen normaalia käyttäytymistä?
Säädöt talviaikaan
18
1310
Vastaukset
- Anonyymi
Siis minne työntää sulatuksen aikana 9-14c lämpöä
- Anonyymi
Olisiko tuloilman lämpö? Jälkilämmityspattereissa ei teho riitä, kun LTO ei sulatuksen aikana anna vetoapua.
Vedet koneessa ei tosin kuulosta varsinaisti sulatuksen ongelmalta. Taitaa olla masiinan sisällä niin paljon alipainetta, että se pidättää vettä koneessa. Vesilukkokin kuivunut, niin viemäriliitännän kautta ilmaa sisään -> vedellä ei reittiä ulos?
Kovalla pakkasella noita sulatusjaksoja kuuluukin tulla tiuhaan.
- Anonyymi
Sisääntulevaa ilmaa rajoitetaan sulatuksen aikana ja lämmin poistoilma sulattaa kennon.
Kyllä tällöin sisääntuleva ilma viilenee- Anonyymi
Sisääntulevaa ilmaa rajoitetaan sulatuksen aikana ja lämmin poistoilma sulattaa kennon..............
Ohittaako sisääntuleva tällöin kennon, vanhemmissa koneissa pysäyttää moottorin ja olen ajatellut uudemmissa samoin ja siksi on alipaine. Siksi kysyin mikä ilma 9-15c - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisääntulevaa ilmaa rajoitetaan sulatuksen aikana ja lämmin poistoilma sulattaa kennon..............
Ohittaako sisääntuleva tällöin kennon, vanhemmissa koneissa pysäyttää moottorin ja olen ajatellut uudemmissa samoin ja siksi on alipaine. Siksi kysyin mikä ilma 9-15cAsetuksista saa valita sulatustavaksi joko puhaltimen pysäytyksen tai kennon ohituksen, puhaltimen pysäytys on oletuksena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asetuksista saa valita sulatustavaksi joko puhaltimen pysäytyksen tai kennon ohituksen, puhaltimen pysäytys on oletuksena.
Aivan. Tää 96 malli on vuokrakämpässäni enkä ole paljon perehtynyt . Ehkä kennon ohitus olisi paras kun on tulisija niin ei tulisi tuota alipainetta sulatuksen aikana. Pitää käydä katsomassa mikä on.
- Anonyymi
Puhaltimen pätkiminen ja lämpötilat on normaalia toimintaa.
Koneeseen kertyvä vesi on myös normaalia, mutta kuuluu valua putkea pitkin viemäriin, jos se ei näin tee , on putki tukossa ja pitää avata. - Anonyymi
Kiitti vastauksista!
Ilmeisesti kondensioveden poistoputki oli tukossa ja tämän takia tänä talvena veet tuli yli....viime talvena säädöt päin honkia. Sulatustapana koneessa ohitus ja tämä mitä ilmeisemmin järkevin, kun pakkastakin nyt se yli - 30°.? Olen miettinyt että täytyykö koneesta muuttaa ulkoilma % lukua koska näin kovat pakkaset.... Jamikä on oikea %luku! Tätä tietoa, kun oo mistää saanu. Oon tavannu koneen käyttöopasta useampaan kertaan ja se on mielestäni surkea...- Anonyymi
Olen miettinyt että täytyykö koneesta muuttaa ulkoilma % lukua koska näin kovat pakkaset.... ......
Siis mikä % luku? Älä ainakaan koske tulo/ poisto nopeuksien suhteeseen. Kai ne säädetty on oikeille alipaineille. Vaiko joku kosteusprosentti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen miettinyt että täytyykö koneesta muuttaa ulkoilma % lukua koska näin kovat pakkaset.... ......
Siis mikä % luku? Älä ainakaan koske tulo/ poisto nopeuksien suhteeseen. Kai ne säädetty on oikeille alipaineille. Vaiko joku kosteusprosenttiSelvitimpä epätarkasti... Siis sulatusasetuksien ulko C°? Ja vastaavasti RH%? Tulo ja poisto nopeudet pöytäkirjan mukaiset...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvitimpä epätarkasti... Siis sulatusasetuksien ulko C°? Ja vastaavasti RH%? Tulo ja poisto nopeudet pöytäkirjan mukaiset...
Itse en ole perehtynyt sulatusasetusten lämpötiloihin mutta kylläkin säätänyt puhallinnopeuksia pienemmälle jos asunnossa asuu yksi tai kaksi ihmistä. Mielestäni turhaa huudattaa. Takkakytkin asetuksen laitoin tunniksi ja tulo muistaakseni 60% ja poisto 25%
Keskusimurin poistoputkesta tyvenellä tuntee hyvin minne päin ilma kulkee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en ole perehtynyt sulatusasetusten lämpötiloihin mutta kylläkin säätänyt puhallinnopeuksia pienemmälle jos asunnossa asuu yksi tai kaksi ihmistä. Mielestäni turhaa huudattaa. Takkakytkin asetuksen laitoin tunniksi ja tulo muistaakseni 60% ja poisto 25%
Keskusimurin poistoputkesta tyvenellä tuntee hyvin minne päin ilma kulkee.Ootko minkölaisella nopeudella pitäny?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ootko minkölaisella nopeudella pitäny?
Poissa tila noin 20-25% kotona tila varmaan 40-50% nyt en kyllä ihan muista kun en asu tässä kohteessa vaan on 1-2 henkilöä vuokralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poissa tila noin 20-25% kotona tila varmaan 40-50% nyt en kyllä ihan muista kun en asu tässä kohteessa vaan on 1-2 henkilöä vuokralla.
Ja tää on paritalo pääty 60m2
Sähkön kulutus puhaltimissa todella pientä noilla nopeuksilla kun ei suuria vastuksia noilla kierroksilla ja on kone uudemmilla tekniikoilla,
Olisko kotona tila ollut n30w - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tää on paritalo pääty 60m2
Sähkön kulutus puhaltimissa todella pientä noilla nopeuksilla kun ei suuria vastuksia noilla kierroksilla ja on kone uudemmilla tekniikoilla,
Olisko kotona tila ollut n30wKoko kämpän sähkön kulutus oli viime vuonna vain 4500kwh, ilppi teki lähes kaiken lämmön, vain vähän pesuh ja wc lattialämmitystä, senkin hän sääsi pienemmälle jos lähti muutamaksi päiväksi pois. Puuhella löytyy mutta ei montaa kertaa siinä polttanut.
Tänä vuonna varmaan menee enempi kun kylmempää ja ilp hyötysuhde huononee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko kämpän sähkön kulutus oli viime vuonna vain 4500kwh, ilppi teki lähes kaiken lämmön, vain vähän pesuh ja wc lattialämmitystä, senkin hän sääsi pienemmälle jos lähti muutamaksi päiväksi pois. Puuhella löytyy mutta ei montaa kertaa siinä polttanut.
Tänä vuonna varmaan menee enempi kun kylmempää ja ilp hyötysuhde huononeeMeillä talossa leivinuuni jota lämmitellään joka toinenpäivä. Ihmetyttää vaan kovasti tuo koneen jatkuva sulatus... Useita useita kertoja päivässä. Toki nyt pakkasta - 32,että olisikohan se tämän kaiken aiheuttaja.... Sulatuksen aikana myös tuloilma tippuu mielestäni aika alhaiseksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä talossa leivinuuni jota lämmitellään joka toinenpäivä. Ihmetyttää vaan kovasti tuo koneen jatkuva sulatus... Useita useita kertoja päivässä. Toki nyt pakkasta - 32,että olisikohan se tämän kaiken aiheuttaja.... Sulatuksen aikana myös tuloilma tippuu mielestäni aika alhaiseksi...
Mulla tuo vanhempi 95 vallox ja kyllä se sulattelee ihan jatkuvaan eli tuloilma on pois minuutin pari ja taas antaa ehkä saman ajan ilmaa.
Tuosta 96 en tiedä kun se on tuolla vuokrakämpässä. Mutta toden näkösesti saman se vaatii - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla tuo vanhempi 95 vallox ja kyllä se sulattelee ihan jatkuvaan eli tuloilma on pois minuutin pari ja taas antaa ehkä saman ajan ilmaa.
Tuosta 96 en tiedä kun se on tuolla vuokrakämpässä. Mutta toden näkösesti saman se vaatiiJa mitä väliä jos tuloilma vähän tippuu, no tietty jos paljon vuotoja seinissä ymm niin voi kehittää kosteutta alipaineesta. Itse annan tulla liesituulettimesta(huipparista) silloin korvausilmaa tai jos tulisijassa valkia niin vähän tuuletusluukku auki tai venttiili tarpeen mukaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372421
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362416- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861281Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2671029- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747- 27740