Sukulaisella on omistuksessa omakotitalo, joka on 1900-luvun alkupuolella rakennettu ja erityinen ulkomuodoltaan. Aloin haaveilla talon ostosta ja kuntoon laitosta. Talossa on lämmöt päällä, mutta kukaan ei enää asu siinä. Itselläni ei ole aiempaa osaamista rakentamisesta. Olisiko joku koulutus/tutkinto, joka antaisi juuri tähän hyvät valmiudet? Vai kuinka voisin järkevimmin tätä hanketta lähteä toteuttamaan? Kiire ei ole enkä siis halua osaamattomuudella mitään pilata. Mielenkiintoa opiskella riittää kyllä, jos jokin taho tarvittavat tiedot ja taidot pystyy ammentamaan. Vasta, kun olen mielestäni riittävän perehtymisen saanut haalittua, olen valmis tekemään kaupat talosta. Mitään päätöksiä ei tarvitse muutamaan vuoteen pystyä tekemään.
Vanhan talon entisöinti ja korjaus
3
76
Vastaukset
- Anonyymi
Ei taida olla koulutusta joka sopisi nimenomaan tuohon. Toki mikä vain rakentamiskoulutus (mm kirvesmies) auttaa tekemään remonttia, rakennusmestarin tai -insinöörin koulutus auttaa ymmärtämään rakennusfysikaalisia ilmiöitä. Mutta juuri tuohon soveltuvaa koulutusta on vaikea löytää. Ehkäpä sun kannattaa tutustua perinnerakentamiseen, lukea Panu Kailan kirjoituksia, tutustua Rintamamiestaloforumiin ja hakea kokemusta erilaisista rakentamistalkoista . Mutta siinä kaikki mitä voit tehdä. Itse suosittelen hakeutumaan tosiaan talkooavuksi mahdollisimman moneen samankaltaisen talon remonttiin jotta saat kokemusta siitä mikä toimii, mikä ei, millaisia keskinäisiä riippuvuksia on, mitä mokia voi tehdä (on helpompi välttää niitä kun näkee osan muiden tekemänä ja itse vältettyä ne).
- Anonyymi
Vuosisadan alun talojen remontontia ei voi opiskella, ainaostaan oppia. Niissä on erikoisuuksia, paikallisia erikoisuuksia. Yhden talon maalauksen kanssa tappelin, kun siinä ei pysynyt mikään maali. Kävi ilmi, että talo oli alunperin maalattu hylkeen rasvasta keitetyllä maalilla. Siinä ei sitten pysy mikään muu kuin hylkeen rasvasta keitetty maali.
Ongelma: mistä saat luvat hylkeen lahtaukseen?
Puutöissä on sitten ongelmia kerrakseen. Vuosisadan vaihteen rakentajilla oli aikaa näperellä esimerkiksi taidokkaita jiirejä. Lohenpyrstöliitos on senaikaisiin liitoksiin nähden äärettömän yksinkertainen. - Anonyymi
Rakennustarvikkeet ja sisustusmateriaalit Lakkapäältä www.lakkapaa.com
Ilmainen Toimitus yli 100€ tilauksiin verkkokaupassa
Kampanja-aika: 1.2.2021 - 7.2.2021
Alekoodi: Lakkapaa100
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232