Aihe

Hondan pikkugenun käyttäminen merellä

Anonyymi

41

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paikka ei täytä ohjekirjan vaatimuksia, mutta tuuletus on hyvä.

      Tuossa on omat riskinsä, mutta en osaa arvioida kuinka pitkään pitää käyttää ennen keskimääräistä fataalia onnettomuutta.

    • Anonyymi

      Tämä kiinnostaa minuakin. Millaisia riskit ovat? Jos riski on tulipalo, niin eikö genulle voisi rakentaa sellaisen paikan, että se olisi helppo tönäistä vaikka harjalla mereen, jos se sattuisi syttymään?

      Ei varmasti ekologinen ratkaisu, mutta suhteessa tulipalojen määrään varsin pieni synti.

      • Anonyymi

        Mitä täällä taas sekoillaan? Kuinka usein tuollaiset syttyy tuleen jos ovat tuuletetttuna ulkoilmassa? Meillä ei ole 30 vuoden aikan ollut onglemia, eikä kenelläkään tutullakaan.

        Eli mikä on olevinaan se riski ja ongelma? Suurempi vaara on saada pakokaasuja sisään, mutta ei sitäkään, jos edes hiukan on järki mukana.


    • Anonyymi

      Varmuuden vuoksi sinuna tekisin ilmiannon merenkulun turvallisisuudesta vastaaville valvoville tahoille. Jopa Väylävirasto voi olla kiinnostunut asiasta. Saat varmasti tehtyä suoran pikkuvinkin genua käyttävän henkilön pursiseuran Komodorille? Mielestäni tätä ei voi painaa villaisella. Kun täytät ilmoitusvelvollisuutesi, niin kyseinen ilmiö ei pääse yleistymään ja haverin sattuessa voit edelleen nukkua hyvin.

      • Anonyymi

        Meillä Seuran Retkisatamassa ei ole sähkölinjaa sinne ollenkaan. Kerran eräs moottoriveneilevä divaritason jäsen kiikutti sinne juuri tuollaisen Hondan ja käynnisti sen vieläpä laiturilla!

        Ei muuten varmaan mennyt minuuttiakaan kun Honda oli sammuksissa ja Honda -mies vedenkannossa saunalle, kaksin ämpärein.

        Koko Johtoryhmä, kaikki läsnäolleet Purjehtijajäsenet ja moottoriveneilevät hangaround -jäsenetkin olivat samaa mieltä.
        Se oli jotain liki ainutlaatuista koko Seuran historiassa! Täysi yksimielisyys!
        Töpännyt Honda -mies on muuten nykyäänkin Seuran jäsen ja peräti jo Purjehtijaksi saakka edennyt! Honda-Hänniseksi edelleen toki kutsutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Seuran Retkisatamassa ei ole sähkölinjaa sinne ollenkaan. Kerran eräs moottoriveneilevä divaritason jäsen kiikutti sinne juuri tuollaisen Hondan ja käynnisti sen vieläpä laiturilla!

        Ei muuten varmaan mennyt minuuttiakaan kun Honda oli sammuksissa ja Honda -mies vedenkannossa saunalle, kaksin ämpärein.

        Koko Johtoryhmä, kaikki läsnäolleet Purjehtijajäsenet ja moottoriveneilevät hangaround -jäsenetkin olivat samaa mieltä.
        Se oli jotain liki ainutlaatuista koko Seuran historiassa! Täysi yksimielisyys!
        Töpännyt Honda -mies on muuten nykyäänkin Seuran jäsen ja peräti jo Purjehtijaksi saakka edennyt! Honda-Hänniseksi edelleen toki kutsutaan.

        Oletteko amisseja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Seuran Retkisatamassa ei ole sähkölinjaa sinne ollenkaan. Kerran eräs moottoriveneilevä divaritason jäsen kiikutti sinne juuri tuollaisen Hondan ja käynnisti sen vieläpä laiturilla!

        Ei muuten varmaan mennyt minuuttiakaan kun Honda oli sammuksissa ja Honda -mies vedenkannossa saunalle, kaksin ämpärein.

        Koko Johtoryhmä, kaikki läsnäolleet Purjehtijajäsenet ja moottoriveneilevät hangaround -jäsenetkin olivat samaa mieltä.
        Se oli jotain liki ainutlaatuista koko Seuran historiassa! Täysi yksimielisyys!
        Töpännyt Honda -mies on muuten nykyäänkin Seuran jäsen ja peräti jo Purjehtijaksi saakka edennyt! Honda-Hänniseksi edelleen toki kutsutaan.

        Meillä taas vedettiin kölin ali kaveri, jolla ei ollut generaattoria.
        Voi kuitenkin olla, että me molemmat valehdellaan.


    • Anonyymi

      Onhan tuo yleistä, selvä juttu, eikä ongelma. Jos kerran "kaverisi" Fritz seilasi yksin aus Martiniques bis nach Helgoland ohne Problem ....hehee

    • Anonyymi

      Melkein joka jannulla joka tekee vähänkään enemmän luonnonsatamareissuja, on tuollainen Honda tai Yamahan vastaava kyydissä.

      Ei lopu sähkö vaikka vähän sataisikin ja venettä voi lämmittää auton sisätilanlämppärillä samalla, kun latailee akkuja ja muijan satisfyeria.
      Kun ei ota eteen, pysyy akka tyytyväisenä.....

    • Anonyymi

      Onhan salkkugeneraattorin käyttämisessä riskinsä myös kuivalla maalla niin miksei sitten veneessä?

      Suurin on varmaan paloriski pakokaasujen tai vikaantumisen takia. Kaikki polttomoottorit voivat hajota eikä generaattorin moottori ole poikkeus. Se voi leikata kiinni tai kuumentua voitelun puutteesta.

      Suojaetäisyydet on määrätty sekä laitteen jäähtymistä ajatellen että siksi ettei laite sytytä ympäristöään. Lisäksi suojaetäisyys on siksi, että jos laite syttyy, se ei tapahdu sisällä.

      Pakokaasut ovat myrkyllisiä, mutta myös haihtuva bensiini on vaarallista.

      Jos laitetta käytetään veneessä, se voi olla asennossa, jossa voitelu ei toimi tai se voi kaatua. Maalle tehtyjä aggregaatteja ei ole tehty myöskään heiluvalle alustalle. Veden pärskeet voivat aiheuttaa oikosulun ja suolavesisumu korroosiota.

      Kun asiaa yhtään miettii, niin riskejä on vaikka kuinka paljon. Toinen asia sitten on, kuinka merkittäviä ne ovat. Iso vene muistuttaa kuivaa maata enemmän kuin pieni joten veneen koolla on merkitystä ja myöskin kelillä.

      Jos minä olisin generaattorin valmistaja, vähentäisin omaa vastuutani kieltämällä laitteen kaikissa mahdollisissa olosuhteissa jättäen jäljelle vain sellaisen ikkunan, että laite vielä jotenkuten uskalletaan ostaa,

      • Anonyymi

        Et varmaan uskalla vesille lähteä? Voi salama iskeä, runkoon voi tulla reikä, purjeet revetä, masto kaatua tai jääkaappi sylkäistä freonit kabiiniin. Akusto voi räjähtää, veneesi voi oikosulun takia syttyä tuleen, voit lentää yllättävässä puuskassa mereen tai kaatua avotilassa ja halkaista pääsi.
        Näppisi voivat jäädä köyden ja vinssin väliin, voit teloa takaraivosi mantookitolppaan tai hakata pallisi vinssiin.

        Voit saada sydärin tai aivoverenvuodon.

        Ja sinun mielestäsi salkkugeneraattori on riski jopa maissa.
        Et varmaan aja autollakaan.
        Montako salkkugenun aiheuttamaa tulipaloa/kuolemaa/loukkaantumista löydät tilastoista?
        Ulkona on muuten pakkasta, voit paleltua tai hiihtoretkellä vetäistä puuhun, törmätä spandex-raivoajaan tai akkasi voi kilahtaa ja lyödä leipäveitsen lapoihisi.

        Ei, kyllä salkkugeneraattori on riski....voi vittu sanon minä.


      • Anonyymi

        Tavallisi ajatellen mietin, että kuinka paljon liittyy riskejä siihen, että sateen jälkeen kävelen lairturilla ja kiskaisen veneeni lähemmksi ja sitten loikkaan kannelle. Olisin voinut liukastua ja hukkua jo laiturille mennessä. Laiturillaolisin voinut liukastua. Venettä kiskaistessa olisi voinut tulla välilevyn murtuma. Kannelle hypätessä olisin voinut liukastua ja pudota koko laiturilta tai veneestä tai niiden välistä mereen ja hukkua.
        Jos minä olisin laiturin tai veneen valmistaja, niin vähentäisin omaa vastuutani kieltämällä veneiliojöiden liikkumasta turva-alueen sisäpuolella koskien venettä ja laituria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et varmaan uskalla vesille lähteä? Voi salama iskeä, runkoon voi tulla reikä, purjeet revetä, masto kaatua tai jääkaappi sylkäistä freonit kabiiniin. Akusto voi räjähtää, veneesi voi oikosulun takia syttyä tuleen, voit lentää yllättävässä puuskassa mereen tai kaatua avotilassa ja halkaista pääsi.
        Näppisi voivat jäädä köyden ja vinssin väliin, voit teloa takaraivosi mantookitolppaan tai hakata pallisi vinssiin.

        Voit saada sydärin tai aivoverenvuodon.

        Ja sinun mielestäsi salkkugeneraattori on riski jopa maissa.
        Et varmaan aja autollakaan.
        Montako salkkugenun aiheuttamaa tulipaloa/kuolemaa/loukkaantumista löydät tilastoista?
        Ulkona on muuten pakkasta, voit paleltua tai hiihtoretkellä vetäistä puuhun, törmätä spandex-raivoajaan tai akkasi voi kilahtaa ja lyödä leipäveitsen lapoihisi.

        Ei, kyllä salkkugeneraattori on riski....voi vittu sanon minä.

        Minä ymmärrän matematiikkaa ja sinä räyhäämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisi ajatellen mietin, että kuinka paljon liittyy riskejä siihen, että sateen jälkeen kävelen lairturilla ja kiskaisen veneeni lähemmksi ja sitten loikkaan kannelle. Olisin voinut liukastua ja hukkua jo laiturille mennessä. Laiturillaolisin voinut liukastua. Venettä kiskaistessa olisi voinut tulla välilevyn murtuma. Kannelle hypätessä olisin voinut liukastua ja pudota koko laiturilta tai veneestä tai niiden välistä mereen ja hukkua.
        Jos minä olisin laiturin tai veneen valmistaja, niin vähentäisin omaa vastuutani kieltämällä veneiliojöiden liikkumasta turva-alueen sisäpuolella koskien venettä ja laituria.

        Esimerkkinä toimin minä: 2003 kesällä vedin venettä köydestä lähemmäs aisaa - ja putosin mereen. Edellisenä päivänä olin polttanut polveni kiukaaseen josta seurauksena vittumainen palovamma.
        Avoimen palovamman kanssa jonkkaan putoamisesta seurasi verenmyrkytys, kaksi vuotta kestänyt sairaalakierre ja lähes hengenlähtö.

        Silti pidän salkkugeneraattoria käytännössä hyvin riskittömänä veneessä - luonnonsatamassa sen voi nostaa rannalle ja vetää maasähköpiuhan sieltä tai tyynessä sitloodassa, kunhan pakoputki osoittaa avoimeen perään päin ja kunhan laite on jotenkin kiinnitetty yllättävän aallon varalta.
        Aika monessa veneessä on satoja litroja bensaa mukana - muutama litra jossain salkkugenussa ei siihen verrattuna ole mikään riski. Ja kiinnileikkaava 50cc nelitahtikone ei todellakaan räjähdä :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkinä toimin minä: 2003 kesällä vedin venettä köydestä lähemmäs aisaa - ja putosin mereen. Edellisenä päivänä olin polttanut polveni kiukaaseen josta seurauksena vittumainen palovamma.
        Avoimen palovamman kanssa jonkkaan putoamisesta seurasi verenmyrkytys, kaksi vuotta kestänyt sairaalakierre ja lähes hengenlähtö.

        Silti pidän salkkugeneraattoria käytännössä hyvin riskittömänä veneessä - luonnonsatamassa sen voi nostaa rannalle ja vetää maasähköpiuhan sieltä tai tyynessä sitloodassa, kunhan pakoputki osoittaa avoimeen perään päin ja kunhan laite on jotenkin kiinnitetty yllättävän aallon varalta.
        Aika monessa veneessä on satoja litroja bensaa mukana - muutama litra jossain salkkugenussa ei siihen verrattuna ole mikään riski. Ja kiinnileikkaava 50cc nelitahtikone ei todellakaan räjähdä :).

        Joskus asiat vaan menee niin vituralleen kuin voi. Hyvä tuuri, jos selvisit suht. kuntoon. Mutta miksi tuo jannu ei tuota veneensä dieselillä sähköä? Onko sähkövene?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et varmaan uskalla vesille lähteä? Voi salama iskeä, runkoon voi tulla reikä, purjeet revetä, masto kaatua tai jääkaappi sylkäistä freonit kabiiniin. Akusto voi räjähtää, veneesi voi oikosulun takia syttyä tuleen, voit lentää yllättävässä puuskassa mereen tai kaatua avotilassa ja halkaista pääsi.
        Näppisi voivat jäädä köyden ja vinssin väliin, voit teloa takaraivosi mantookitolppaan tai hakata pallisi vinssiin.

        Voit saada sydärin tai aivoverenvuodon.

        Ja sinun mielestäsi salkkugeneraattori on riski jopa maissa.
        Et varmaan aja autollakaan.
        Montako salkkugenun aiheuttamaa tulipaloa/kuolemaa/loukkaantumista löydät tilastoista?
        Ulkona on muuten pakkasta, voit paleltua tai hiihtoretkellä vetäistä puuhun, törmätä spandex-raivoajaan tai akkasi voi kilahtaa ja lyödä leipäveitsen lapoihisi.

        Ei, kyllä salkkugeneraattori on riski....voi vittu sanon minä.

        Selvästikkään et ymmärrä mitään riskienhallinnasta, riskien määrä ei ole sama asia kuin riskien kokonais suuruus. Taidat olla niitä jotka kuvittelevat, että on olemassa asioita joihin liittyy riski ja sitten asioita joihin ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikkään et ymmärrä mitään riskienhallinnasta, riskien määrä ei ole sama asia kuin riskien kokonais suuruus. Taidat olla niitä jotka kuvittelevat, että on olemassa asioita joihin liittyy riski ja sitten asioita joihin ei.

        Selvästikään et ymmärrä luettua tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikään et ymmärrä luettua tekstiä.

        Selvennys kiisteleville veljille
        Riski=vahingon todennäköisyys x vahingon suuruus (€).
        Tuohon kun sijoitat palaneen paattisi arvon ja todenäköisyyden että se palaa, niin tiedät riskin suuruuden.
        Terv. vakuutusmies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvennys kiisteleville veljille
        Riski=vahingon todennäköisyys x vahingon suuruus (€).
        Tuohon kun sijoitat palaneen paattisi arvon ja todenäköisyyden että se palaa, niin tiedät riskin suuruuden.
        Terv. vakuutusmies

        Vakuutusmiehelle varmasti tajunnan räjäyttävä fakta: Vahingon suuruutta ei aina mitata euroissa tai missään muussakaan valuutassa.


    • Anonyymi

      Miksei pääkone kelpaa?

      • Anonyymi

        Juuri niin. Miksi pääkoneen laturi ei kelpaa?


    • Anonyymi

      Mielestäni näytti ihan asialliselta tilapäiskäytöltä.

    • Anonyymi

      Bensa ei kuulu veneeseen. On toki niitäkin huimapäitä, joilla veneenkin moottori toimii bensalla. Mikäpä siinä. Jotkut hyppivät myös base-hyppyjä.

      • Anonyymi

        Todista väitteesi, älä vain örise.


      • Kauheata, että veneen moottorikin toimii bensalla.Ei vaan meillä ,


    • Anonyymi

      Onhan tuo hyvä varavirtalähde pääkoneen rinnalle,muttei muuten niin mukava.

      • Anonyymi

        Bensa-aggregaatti on hyvin hiljainen, jopa Honda.


    • Anonyymi

      Nimenomaan Honda on hiljainen, kaikki muut eivät ole.

      Lieneekö bensa kuinka paljon vaarallisempaa kuin kaasu?

      • Anonyymi

        Yamahan 2 kW genu on hiljaisempi kuin Hondan vastaava.
        Ei paljon, mutta sen verran, että väitteesi ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      Mittaustulokset eivät tue väitettäsi. Eihän noissa suuria eroja ole, mutta Youtubestakin voi etsiä generaattoritestin, jossa pikkugenujen melutasoa on mittailtu. Joukossa oli myös Honda ja Yamaha.

      • Anonyymi

        Mittaustulokset ovat juuri niitä, mistä tiedot ovat peräisin.

        Katson, että väite siitä, että vain Honda on hiljainen, on tyystin kumottu.


    • Anonyymi

      Nämä ovat lähinnä niiden ihmisten pohdintoja jotka käyttävät sekä henskeleitä että vyötä siltä varalta että toinen pettää,

    • Anonyymi

      Varmaan siitäkin kiinni, käyttääkö valvomatta ja nukkuessaan, vai vaan valvonnan alla.

      • Anonyymi

        Jos käyttöohjeita noudattaa, ei pesukonettakaan voi jättää yksin käymään televisiosta puhumattakaan.
        Koneista ainoastaan jääkaappi on sellinen ettei sen kanssa edellytetä jatkuvaa valvontaa - ja se aiheuttaakin eniten tulipaloja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyttöohjeita noudattaa, ei pesukonettakaan voi jättää yksin käymään televisiosta puhumattakaan.
        Koneista ainoastaan jääkaappi on sellinen ettei sen kanssa edellytetä jatkuvaa valvontaa - ja se aiheuttaakin eniten tulipaloja...

        Tottakai pesukoneen voi jättää yksin käymään käyttöohjetta noudattaen. Automaatio valvoo. Tiskikoneen ohjekirjassa jopa sanotaan, että töpseli on pidettävä jatkuvasti kytkettynä, ja siinä mainitaan myös, ettei vesihanaa tarvitse sulkeakäytön jälkeen ja valmistaja korvaa aiheutuneen vesivahingon jos kone tai sen täyttöletku laskee vedet alleen. Sitä ei ohjekirja tosin mainitse, että siinäpähän itket jos jätät koneen ilman valvontaa ja se pumppaa vedet lattialle viemäritukoksen seurauksena tai poistoletkun rikkoutuessa. Silloin kotiautomaatio pelastaa päivän, katkaisee sähköt, veden pääsulun ja hälyttää apua paikalle. Palohälyttimet tietysti samassa järjestelmässä.

        Tuollaisen pikkugenun voi laittaa laatikkoon niin on hiljaisempi, voi nukkua rauhassa.


    • Anonyymi

      Mulla on palanut pahasti sekä pesukone että tiskikone.
      Kummallakin kerralla olin himassa ja ehdin onneksi hätiin, katkaisin päävirran ja suljin oven. Palavien sähköjohtojen eristeiden ja ties minkä käry salpasi hengityksen - ovi kiinni ja palokunta sukelsi vehkeet sammuksiin ja ulos.

      Applen läppäri räjähti kolme vuotta sitten (tarkemmin sen akku). Ei ollut latauksessa, vaan pamahti olkkarin pöydällä omia aikojaan.

      Yamahan generaattori mulla on ollut veneessä viisi vuotta. Ei ole kertaakaan aiheuttanut ongelmia, yleensä vien sen maihin laiturille tai rantakalliolle ja vedän sieltä piuhan veneeseen. Joskus olen sitloodassakin käyttänyt, jos paikka on ollut suojainen ja aallokon riskiä ei ole ollut.

      En kuitenkaan jättäisi genua käyntiin kannelle ja menisi nukkumaan - en tosin jättäisi veneen omaakaan konetta enkä purjeita mastoon!
      Rannalla ollessa generaattori ei ole mikään riski. Ellei sitä laita kuivalle mäntykankaalle käymään....

      Ylireagoida ei kannata. Henki lähtee paljon todennäköisemmin aivoverenvuodon seurauksena kuin kannettavan generaattorin "räjähdyksessä"....hahahah...tai ylikuumentuessa. Niissä muuten on suojat väärälle napaisuudelle, ylikuumenemiselle, ylikuormalle ja öljyn vähyydelle. Kaikki tapahtumat pysäyttävät laitteen automaattisesti.

      • Anonyymi

        No minulla on ajastimella toimivan pesukoneen alla erillinen kosteusanturi joka on kytketty pistorasiassa olevaan härpäkkeeseen josta menee erillinen piuha vesipisteen venttiiliin. Sama härpäke mittaa pesukoneen sähkönkulutusta ja kuuntelee palohälytintä. Jos pesukone ylikuormittuu pidemmän ajan vaikkapa laakeririkon takia, lattialla on vettä tai palohälytin reagoi savuun, niin härpäke katkaisee sähköt ja vedentulon. Pannuhuoneessa poltin käy täysautomatiikalla ja autokatoksessa Webasto lämmittää auton lähtövalmiiksi. Kylmäkoneet käy 24/7/365. Mikään taikka kukaan ei niitä valvo. Nukun yöni hyvin.

        Tuollaisen genun voisi hyvin laittaa laatikkoon, kaveriksi lämpörele joka tarvittaessa pysäyttää laitteen, ja niitä Mausin sammutustyynyjä jotka automaagisesti sammuttavat (lähes) suljetussa tilassa alkavan palon. Nukkuisin veneessäkin jos genu olisi hiljainen. Lämppärikin palaa koko yön.


    • Anonyymi

      Täällä näyttää olevan joitakin kommentteja laatikkoon laittamisesta.

      Minulla on tässä edessäni Honda EU 20i generaattorin ohjekirja, jossa sanotaan että aggregaatin on käytön aikana oltava vähintään yhden metrin päässä rakennuksista ja muista koneista.

      Toinen huomautus on se, että maksimitehoa (2,0 kVA) saa käyttää vain enintään 30 min.
      Jatkuvassa käytössä suurin sallittu ulosottoteho on 1.6 kVA.

      Nämä tiedot on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat noudattaa ohjekirjan antamia ohjeita.
      Reiska2K

      • Anonyymi

        Sanottiinko siinä mitään laatikkoon laittamisesta? Ei laatikko ole kone eikä rakennus ja se generaattori toimitetaankin laatikossa.

        Siitä se ilo alkaa kun kokeillaan mitä tapahtuu kun ohjekirjan kieltoja rikotaan. Syitä kielloille kun ei yleensä kerrota niin pakkohan sitten tiedonjanoisen on kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanottiinko siinä mitään laatikkoon laittamisesta? Ei laatikko ole kone eikä rakennus ja se generaattori toimitetaankin laatikossa.

        Siitä se ilo alkaa kun kokeillaan mitä tapahtuu kun ohjekirjan kieltoja rikotaan. Syitä kielloille kun ei yleensä kerrota niin pakkohan sitten tiedonjanoisen on kokeilla.

        Poimintoja tuosta edeltä.

        ”Tuollaisen pikkugenun voi laittaa laatikkoon niin on hiljaisempi, voi nukkua rauhassa.”

        ”Tuollaisen genun voisi hyvin laittaa laatikkoon, kaveriksi lämpörele joka tarvittaessa pysäyttää laitteen”

        Lukemani perusteella noissa on selvä maininta laatikkoon laittamisesta.
        Mikäli näin ei ole, niin en pysty asiaan enempää lausumaan.

        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poimintoja tuosta edeltä.

        ”Tuollaisen pikkugenun voi laittaa laatikkoon niin on hiljaisempi, voi nukkua rauhassa.”

        ”Tuollaisen genun voisi hyvin laittaa laatikkoon, kaveriksi lämpörele joka tarvittaessa pysäyttää laitteen”

        Lukemani perusteella noissa on selvä maininta laatikkoon laittamisesta.
        Mikäli näin ei ole, niin en pysty asiaan enempää lausumaan.

        Reiska2K

        Mutta sanottiinko siinä ohjekirjassa mitään laatikkoon laittamisesta? Pakokaasut tietysti johdetaan ulos ja jäähdytysilmaa sisään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      380
      21672
    2. Kohujulkkis Maisa Torppa ja erosekoilu räjäytti somen: "Valehtelee viimeiseen asti" "Työtön äiti..."

      Maisa Torpan ja Mikko-rakkaan erospekulointi saa tunteet kuumenemaan: https://www.suomi24.fi/viihde/kohujulkkis-maisa-torppa-ja-erosekoilu-rajaytti-so
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      16809
    3. Poliisit vei pakolla Virolaisen Joogayrittäjän Koronatestiin

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisilta-poikkeuksellinen-toimenpide-julkaisi-korona-altistumisketjusta-epaillyn-joogayrittajan-kuvan/8080476#gs
      Maailman menoa
      684
      16023
    4. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      632
      8937
    5. Johanna Tukiainen menetti vauvansa Solnan sosiaalihuollolle - myös vuokra-asunto liipasimella!

      Tänään 4.3. ilmestynyt Seiska tietää kertoa saman minkä näädät ovat tienneet jo 3 viikon ajan. Näätien tiedothan koskivat Tukiaisen vauvan huostaanot
      Kotimaiset julkkisjuorut
      720
      6406