Keski-/ajokaistaviiva

Anonyymi

Mistä tietää, kun kadun pinnassa on vain yksi katkoviiva, onko se ajokaistaviiva vai "keskiviiva"?

11

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos katu on yksisuuntainen, se on sekä kaistaviiva että keskiviiva.
      Kaksisuuntaisella se on keskiviiva, voi olla myös yhtenäinen (ei saa ylittää).

      • Juuri näin. Jos esimerkiksi (tämä on todellisesta elämästä) toiseen suuntaan on kaksi kaistaa ja toiseen yksi, ja ajorataan on merkitty vain yksi katkoviiva, on kyse keskiviivasta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juuri näin. Jos esimerkiksi (tämä on todellisesta elämästä) toiseen suuntaan on kaksi kaistaa ja toiseen yksi, ja ajorataan on merkitty vain yksi katkoviiva, on kyse keskiviivasta.

        Eikös se voisi olla myös ajokaistaviiva, jos kadulle mahtuu kaksi autoa suuntaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se voisi olla myös ajokaistaviiva, jos kadulle mahtuu kaksi autoa suuntaansa?

        Meidän kulmilla oli ennen (70-80-luvuilla) komea nelikaistainen lähiön ulos- ja sisäänajoväylä. Siihen oli maalattu 3 katkoviivaa, eli erottamaan 4 kaistaa, kaksi suuntaansa.
        Nykyään maalataan vain keskiviiva ja hidasteiden, kavennusten, pysäkkien, liikennevalojen
        runtelemalla hienolla baanalla nähdään jos jonkinlaista kaista-ajoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se voisi olla myös ajokaistaviiva, jos kadulle mahtuu kaksi autoa suuntaansa?

        Tuossa kohtaa mahtuu yhteensä kolme autoa, joista kaksi toiseen suuntaan ja kaksi toiseen. Ohittaminen vastaantulijoiden kaistaa käyttäen lienee sallittua siltä puolelta, jolla on vain yksi kaista...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuossa kohtaa mahtuu yhteensä kolme autoa, joista kaksi toiseen suuntaan ja kaksi toiseen. Ohittaminen vastaantulijoiden kaistaa käyttäen lienee sallittua siltä puolelta, jolla on vain yksi kaista...

        "Tuossa kohtaa mahtuu yhteensä kolme autoa, joista kaksi toiseen suuntaan ja kaksi toiseen."
        Nyt menisi Niilo Kalliolta sormi suuhun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuossa kohtaa mahtuu yhteensä kolme autoa, joista kaksi toiseen suuntaan ja kaksi toiseen."
        Nyt menisi Niilo Kalliolta sormi suuhun.

        Hah, tulipa tehtyä kirjoitusvirhe... Tietenkin vain yksi toiseen suuntaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meidän kulmilla oli ennen (70-80-luvuilla) komea nelikaistainen lähiön ulos- ja sisäänajoväylä. Siihen oli maalattu 3 katkoviivaa, eli erottamaan 4 kaistaa, kaksi suuntaansa.
        Nykyään maalataan vain keskiviiva ja hidasteiden, kavennusten, pysäkkien, liikennevalojen
        runtelemalla hienolla baanalla nähdään jos jonkinlaista kaista-ajoa.

        Lahdessa on edelleen maalattu esim vesijärvenkatu tolla tavalla, todella typerää jos ei tiedä monta kaistaa on suuntaansa, Näyttää nimittäijn siltä että olis 4 yhteen suuntaan eikä 2 molempiin.
        Suomessa voitais muutenkin käyttää sulkuviivaa enemmän, esim taajamassa ihan normaaleilla kaduilla. Vaikka vaan 1 viivalla niin säästyy maalia.


      • moimoimoimoi kirjoitti:

        Lahdessa on edelleen maalattu esim vesijärvenkatu tolla tavalla, todella typerää jos ei tiedä monta kaistaa on suuntaansa, Näyttää nimittäijn siltä että olis 4 yhteen suuntaan eikä 2 molempiin.
        Suomessa voitais muutenkin käyttää sulkuviivaa enemmän, esim taajamassa ihan normaaleilla kaduilla. Vaikka vaan 1 viivalla niin säästyy maalia.

        Mutta siis yleensä käytetään sulkuviivaa siinä keskellä ja uudessa tieliikennelaissakin se taitaa lukea että pitää käyttää sulkuviivaa jos on yli 2 kaistaa.


      • Anonyymi
        moimoimoimoi kirjoitti:

        Mutta siis yleensä käytetään sulkuviivaa siinä keskellä ja uudessa tieliikennelaissakin se taitaa lukea että pitää käyttää sulkuviivaa jos on yli 2 kaistaa.

        Unohdat, että Lahdessa autoilijat saa parkkeerata melkein minne vain haluavat, niin kaun kun eivät ole mudien autojen tiellä ja saavat noudattaa mitä sääntöjä itseään huvittaa.
        Joten onko nyt jollain viivoilla yms Lahdessa edes merkitystä kun ei sääntöjä noudateta kumminkaan? Jos jalankulkijatkin on suojateillä vaarassa niin hidastetaan jalankulkijoiden valoja, jotta autolijat pääsee menemään punasilla jos niin haluavat.


    • Anonyymi

      Keskiviiva on kadun poikkileikkaukseen nähden keskellä katua ja kaistaviiva ei ole. Olipa yksinkertainen kysymys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      80
      679
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe