Kuukautisten paluu

Anonyymi

Moi! Oon 13 vuotias tyttö ja mulla on anoreksia. Oon toipunut jo pitkään, ja saavuttanut normaalipainon. Silti en saa kuukautisia takaisin. Kuinka kauan mun pitää vielä lihoa että ne koskaan tulis takas? Huolestuttaa.

2

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei! Itse sairastin nuorempana anoreksiaa. Yhdessä vaiheessa painoni kävi hyvinkin korkealla eikä kuukautisia silti tullut. Nykyisin ne tulevat, vaikka olen suunnilleen siinä painossa, jossa ne ensimmäisen kerran laihduttaessani jäivät pois. Elimistöni siis tottui. Ehkä ne vielä sinullekin tulevat, kun jaksat odottaa. Yritä pitää vaan painosi mahdollisimman samana koko ajan, liian suuret painonvaihtelut suuntaan tai toiseen eivät ymmärtääkseni ole hyväksi.

• Anonyymi

Itselläni oli hoitamaton syömishäiriöjakso nuorena. Kuukautiset olivat vuoden pois. Ne käynnistettiin keltarauhashormonikuurilla, ja ovat sen jälkeen tulleet varsin hyvin. Alkuun kierto oli vähän pidemmän puoleinen, mutta säännöllistyi nuorena aikuisena. Vuodot tulevat säännöllisesti vielä nyt lähellä vaihdevuosia, vaikka välillä on ollut stressaavia ja laihduttavia ja huonosyömäisiä jaksoja elämässä. Eli hormonikierto häiriintyy helposti nuorena, ja on vakaampi aikuisena.

Kävin joskus kuuntelemassa syömishäiriöluentoa. Luennon pitäjä sanoi, että joskus kuukautisten alkaminen saattaa vaatia vähän korkeampaa painoa kuin mikä oli lähtöpaino.

Joka tapauksessa minun mielestä sinulla voi kokeilla keltarauhashormonikuuria, jos muuten olet hyvässä painossa ja hyvässä kunnossa. Toivottavasti elimistösi rautavarastot ovat kunnossa? Kuukautiset kuluttavat rautaa, eli jos syöminen ei ole ihan kunnossa, niin anemisoitumisen mahdollisuus on olemassa. Siltikin kuukautiset ovat naisella hyvä yleisterveyden mitta, eli olisi toivottavaa, että kuukautiset palautuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8313
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      2655
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      958
    4. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      910
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      846
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      843
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      822
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      742
    Aihe