Moi! Oon 13 vuotias tyttö ja mulla on anoreksia. Oon toipunut jo pitkään, ja saavuttanut normaalipainon. Silti en saa kuukautisia takaisin. Kuinka kauan mun pitää vielä lihoa että ne koskaan tulis takas? Huolestuttaa.
Kuukautisten paluu
2
443
Vastaukset
- Anonyymi
Hei! Itse sairastin nuorempana anoreksiaa. Yhdessä vaiheessa painoni kävi hyvinkin korkealla eikä kuukautisia silti tullut. Nykyisin ne tulevat, vaikka olen suunnilleen siinä painossa, jossa ne ensimmäisen kerran laihduttaessani jäivät pois. Elimistöni siis tottui. Ehkä ne vielä sinullekin tulevat, kun jaksat odottaa. Yritä pitää vaan painosi mahdollisimman samana koko ajan, liian suuret painonvaihtelut suuntaan tai toiseen eivät ymmärtääkseni ole hyväksi.
- Anonyymi
Itselläni oli hoitamaton syömishäiriöjakso nuorena. Kuukautiset olivat vuoden pois. Ne käynnistettiin keltarauhashormonikuurilla, ja ovat sen jälkeen tulleet varsin hyvin. Alkuun kierto oli vähän pidemmän puoleinen, mutta säännöllistyi nuorena aikuisena. Vuodot tulevat säännöllisesti vielä nyt lähellä vaihdevuosia, vaikka välillä on ollut stressaavia ja laihduttavia ja huonosyömäisiä jaksoja elämässä. Eli hormonikierto häiriintyy helposti nuorena, ja on vakaampi aikuisena.
Kävin joskus kuuntelemassa syömishäiriöluentoa. Luennon pitäjä sanoi, että joskus kuukautisten alkaminen saattaa vaatia vähän korkeampaa painoa kuin mikä oli lähtöpaino.
Joka tapauksessa minun mielestä sinulla voi kokeilla keltarauhashormonikuuria, jos muuten olet hyvässä painossa ja hyvässä kunnossa. Toivottavasti elimistösi rautavarastot ovat kunnossa? Kuukautiset kuluttavat rautaa, eli jos syöminen ei ole ihan kunnossa, niin anemisoitumisen mahdollisuus on olemassa. Siltikin kuukautiset ovat naisella hyvä yleisterveyden mitta, eli olisi toivottavaa, että kuukautiset palautuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841