Oletteko tutustuneet kirjailijan tuotoksiin (Howard on luonut genren "Sword&Sorcery" eli "Miekka&Magia" ja samalla mm. barbaarihahmon Conan)?
Mielipiteitä?
R.E.Howard
7
504
Vastaukset
- Aurelianus
Suosittelen empimättä jokaiselle lukuhaluiselle. Lähes koko keskeinen tuotanto on suomennettu.
Siitä huolimatta, että REH:n tuotanto on II Maailmansotaa edeltävältä ajalta hän on yhä omalla alallaan ylittämätön kyky.
Muuten, suomennettujen Conan-novellien mukana pääsee tutustumaan Petri Hiltusen taiteeseen. Ko. "conanisti" on piirtänyt myös albumin "Mustan rannikon kuningatar", jota taitaa tosin olla vaikea saada käsiinsä. - reader
Jeps, Howard on tuttua ja fantasiaa parhaasta päästä. Olen juuri viime aikoina ajatelletkin lueskella Conanit ja Salomon Kanet uudelleen. Jostain kumman syystä pidän Kanesta viellä himpun verran enemmän kuin Conanista...
- hobart
Conan menee katokombiin, pääkallosaarelle,
dinosaurusmaahan, tms. sytyttää paikan liekkeihin ja pakenee aarrearkku toisessa, nainen toisessa kainalossa, lihakset (jotka ovat kuin pronssiin valetut) sykkien ilta-auringossa.
Conanhan oli hintelän pikku Howardin unelmien alter-ego. Itse olen lukenut kirjailijaa paljonkin. Tutustunut myös muihin S&S kirjoittajiin, joskaan mielestäni yksikään ei ole yltänyt ko. genressä Howardin tasolle. Eritoten »Kirveellä minä hallitsen» (By This Axe I rule), »Kyyhkyt Helvetistä» (Pigeons from Hell) ja »Musta Canaan» (Black Canaan) ovat hienoa työtä -niin tarinallisesti kuin kielellisestikin -vaikka eivät kaikki Conan -tarinoita olekaan.
Howardia on kuitenkin väitetty fasistiseksi, rasistiseksi, naisvihaajaksi (parhaimmillankin esineellistäjäksi), väkivallalla mässäilijäksi...
Pitävätkö väitteet mielestänne paikkansa?- Aurelianus
Ensinnäkin Howard äänesti eräiden tietojen mukaan vasemman laidan demokraatteja ja hänen tuotantonsa tuntee useita vahvoja naishahmoja. Esimerkkinä voisi mainita mm. psykoottisen Belitin, jonka suhde Conaniin oli jopa dominoiva.
H:n teksteissä oli ronskeja kohtia, mutta yleensä ne kuuluivat selkeästi novellien koherenssiin eivätkä olleet päälleliimattuja räväkän vaikutelman tavoittamiseksi.
Omat suosikkini ovat Mustan Virran tuolla puolen ja Kirveellä minä hallitsen. Niissä ilmenevät puhtaimmillaan ne elementit, joista H:n tuotannossa pidän. Aurelianus kirjoitti:
Ensinnäkin Howard äänesti eräiden tietojen mukaan vasemman laidan demokraatteja ja hänen tuotantonsa tuntee useita vahvoja naishahmoja. Esimerkkinä voisi mainita mm. psykoottisen Belitin, jonka suhde Conaniin oli jopa dominoiva.
H:n teksteissä oli ronskeja kohtia, mutta yleensä ne kuuluivat selkeästi novellien koherenssiin eivätkä olleet päälleliimattuja räväkän vaikutelman tavoittamiseksi.
Omat suosikkini ovat Mustan Virran tuolla puolen ja Kirveellä minä hallitsen. Niissä ilmenevät puhtaimmillaan ne elementit, joista H:n tuotannossa pidän.Jossain vanhassa Conan-lehdessä oli REH:n esittelyssä väite että hän harrasti kehonrakennusta ja oli varsin hyvässä kunnossa vaikkei mikään Conanin kokoinen ollutkaan. Mutta totta taitaa olla että hän haaveili/kuvitteli polveutuvansa kimmerialaisista.
Mustan rannikon kuningatarta näkee esim. huuto.netissä aika paljon liikkeellä mutta Jalavan 90-luvun alussa toimittamat REH-kirjat ovat harvinaisia ja niistä pyydetään järjestään 20-30 euroa !!
Itse tarinat ovat kyllä todella vetävästi kirjoitettuja ja toivottavasti niistä tulisi uusintapainoksia joskus.asui äitinsä kanssa koko ikänsä. Kun äiti ja koira kuolivat samalla viikolla, Howard tappoi itsensä. Siis aivan kiltti poika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa113910- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten279679- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54556Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38520- 72483