Polvi kipeä

Kirurgille menoa odotellessa

Olen satuttanut vuosien varrella oikean polveni monesti ja nyt se ryökäle sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Polvi ei taivu eli on turvoksissa, särkee yölläkin eikä tavallisista särkylääkkeistä ole mitään apua. Lääkäri tosin määräsi vahvoja lääkkeitä, mutta niitä en voi ottaa kuin yöksi, saavat nimittäin pään todella sekaisin. Olen sairaslomalla ja odottelen kirurgille pääsyä, onko kokemusta kauanko joutuu odottamaan? Alkaa nimittäin hermot mennä odotellessa ja vaappuessa kuin ankka( sen vähän minkä pystyn liikkumaan) Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Mietin myös sitä, että tekeekö kipeälle polvelle hyvää liikkuminen? Puolen kilometrin matkaan saattaa mennä jopa 15 minuuttia! Tulee kyllä välillä mieleen, että olisiko parempi olla liikkumatta lainkaan? Sainpahan vähän keventää mieltäni, koittakaa kestää ja vastatkaa jos huvittaa! P.s minua ei ole koskaan leikattu, eli vähän kyllä pelottaa mahdollinen tuleva tähystysleikkaus!

12

16208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sansa

      Viime viikolla viimeksi olin polven tähystysleikkauksessa. Leikkaus meni hyvin ja nyt odottelen polven parantumista ja töihin pääsyä. Polvestani meni eturistiside ja kierukka oli myös rikki. eli samoilla oireilla kuin sinulla. Ensimmäisessä tähystyksessä kaikki selviää. Liikkuminen on kaiken a ja o. Likkuminen pitää polven nesteet liikkeellä. Muista, että heti aloitat kuntoilun tai jumpan tähystyksen jälkeen.
      Kyllä se siitä.

    • bambi

      moikka..mullakin polvi on vaivannut vuoden verran sitten päätin mennä yksityisella lääkärille ja se passitti mut tähystykseen..jouduin jonottaan kaksi viikkoa, mutta jos et oo ollu yksityisellä jonotus kestää huomattavasti kauemmin..mäkään en oo ollu ikinä leikkauksessa ja pelkäsin ihan hirveesti..mut loppujen lopuks se ei ollu kauheeta..ekax sä meet sin osastol ja laitat sairaalavaatteet pääl..sit ne hakee sut jossai vaihees ja laittaa sun mahaan jonku piikin..(ei sattunu yhtään) sit ne viä sut heräämöön ja laittaa tipan..itsellä on kauhee piikkikammo jotan pyysin semmoset puudutuslaastarit ennen tipan laittoa..ni sit sitä ei tunne..sit sut valmistellaan siihen selkäydinpuudutukseen ja annetaan jotain rauhottavia jos haluut tai jos jännittää..ja sanon suoraan se piikki sinne selkään ei satu..en ees tuntenu sitä..eli turhaan jännität..nyt täss parannellaan jalkaa ja käydään fysioterapiassa että nesteet lähtisi..kun sitä on niin paljon siällä..koita kestää..tsemppiä.!!

    • edi

      kävely on aika raskasta nivelelle, se tahtoo kyllä ärsyttää vain jos esim. kierukka pahasti rikki, jos kuntopyöräily onnistuu niin sitä mieluummin mutta polvi ei taida taipua enää siihen, sitten vain jännittelet etu- ja takareisien lihaksia staattisesti eli ilman nivelen liikettä ja pidät yllä lihastoimintaa, muut alaraajan lihakset tietty jatkat treenausta ja lonkan alueen lihakset pakaroineen kaikkineen, kyllähän muuta kroppaa voi kotioloissa treenata hyvinkin, pitää vain motivoitua, ja operaatiosta riippuen voi olla kuukaudenkin varaamattomuus polveen jolloin lihakset kutistuu huomattavasti, kannattaa nyt aloitella jo lihastreenit, niin ja itse leikkaus on mukava kokemus kun niin asennoituu, missään vaiheessa ei tarvitse kipua tuntea, ei edes selkäydinpudutuksessa piikki tunnu miltään, ja sitten pyydät popcornia ja juomista ja seuraat monitorista kun polveasi operoidaan :)

      • Angel

        mä olin polven tähystyksessä 17.2.poistettiin jotain ylimääräistä ja kiristävää..mulla ollut polvikipuja koko viime vuosi ja lääkäri laittoi sitten tähystysjonoon..jonotin puoli vuotta..tähystys meni ihan ok muuten mutta mulle piti laittaa kaksi puudutus piikkiä..tähystyksen jälkeen polvi oli turvoksissa 7 viikkoo ja kipeä vähän vieläkin..polvi keräsi nestettä jota jouduttiin poistamaan 5 viikon aikana 11 kertaa..


      • ---
        Angel kirjoitti:

        mä olin polven tähystyksessä 17.2.poistettiin jotain ylimääräistä ja kiristävää..mulla ollut polvikipuja koko viime vuosi ja lääkäri laittoi sitten tähystysjonoon..jonotin puoli vuotta..tähystys meni ihan ok muuten mutta mulle piti laittaa kaksi puudutus piikkiä..tähystyksen jälkeen polvi oli turvoksissa 7 viikkoo ja kipeä vähän vieläkin..polvi keräsi nestettä jota jouduttiin poistamaan 5 viikon aikana 11 kertaa..

        multakin otettu nestettä pois tosta, ei mitään mukavinta hommaa mutta pakko.
        ihmettelen vaan et miks mut nukutettiin tähystyksen ajaksi ja kaikki muut täällä on puudutettu..


    • toipuva

      Minä olin polventähystyksessä viikko sitten ja voin kanssa kertoa et pelkäsin ihan turhaan.Leikkaus oli ihan miellyttävä kokemus. Minulla oli kierukkavaurio.Se mitä nyt pelkään et polveni jää tälläiseksi et siihen sattuu kun sitä taivuttaa....Kuinka pitkiä sairaslomia olette polvienne takia joutuneet pitämään?

      • Angel

        mulla oli sairaslomaa kaksi viikkoa vaikka olisin tarvinnut kyllä pidempään koska oli yhtä helvettiä välillä ton nestepolven kanssa kun neste keräänty polveen niin se oli niin kipeä että yöt meni valvoessa..


      • toipuvako?
        Angel kirjoitti:

        mulla oli sairaslomaa kaksi viikkoa vaikka olisin tarvinnut kyllä pidempään koska oli yhtä helvettiä välillä ton nestepolven kanssa kun neste keräänty polveen niin se oli niin kipeä että yöt meni valvoessa..

        Moi.
        Itse olin polven tähystysleikkauksessa 7.4 ja pelkäsin itsekkin sitä.
        Tai lähinnä sitä puudutusta,mutta ei se koskenutkaan juuri lainkaan..oikeastaan ei se koskenut ollenkaan :)
        Nyt jo 2.5 viikkoa sairaslomalla ollut ja tänään kävin sitten lääkärissä jossa poistivat tuota nestettä polvesta..
        Vielä 2 viikkoa lisää lomaa antoivat.
        Mutta itse leikkauksen jälkeen kävelin 2 päivän päästä ilman keppejä ja viikon päästä leikkauksesta ajoin autoa ja 1.5 viikon päästä tein pihahommia.
        Mutta taisin turhaan rasittaa polvea kun keräsi nestettä..enemmän koski se nesteen poisto kuin se koko leikkaus.
        Jumpannut olen noita liikkeitä eikä vieläkään mene "linkkuun" polvi..turhauttavaa makailla kotona kun pelkää sitä nesteen poistoa jos vielä rasitan polvea..arggh.
        Tällaisia kokemuksia minulla.


    • ft-op.

      Heipsan teille kaikille..
      Muistakaa noudattaa läkärin ohjeita polven kanssa toimiessanne leikkauksen jälkeen. Fysioterapia on elintärkeä myös nuorilla, joten ihmettelen suuresti, jos sinne ei ohjata. Jos ei ft-hoidosta ole ollut lääkärin kanssa puhetta, itsekin voi ottaa yhteyttä oman kunnan/kaupungin ft-osastoon.
      Jumppaaminen tekee hyvää, mutta pitää olla maltillinen. Kaikki rakenteet eivät parane hujauksessa.

    • saatanan kipee

      viikko sitten polveni kopsahti kunnalla johonkin. Välillä koskee paljon ja välillä vähän kun kävelee. Rappuset ja alamäet ovat kipeimpiä kohti. juoksemaan joko sitten hyppimän en pysty. mikä siin on, mä en nimettäi lääkäärii menis mieluten ku kestää pääsy sinne semmone 1 kk. help me, plaece???

    • Nivelkierukka
    • Anonyymi

      tsempiä, onnistuu, jos onnistuu .vavainnot, kohditus saaja.
      nivalan a edusta piha alueen kaasutuspiste,.
      keltainen wc paperi, myynti,.
      vuokraus asunnot, niihin sen osto kohditus seuraava polvivammaan, keltainen, valkoinen autojen, väri ajot, kohdistus, värikyniin, piirrä vammakohta.

      mania, raivotautinen 112 oventakana, yhdistelmä vaikea,.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe