Kuusen suvuton lisääminen

Juniperus

Tiedän hyvin erikoisennäköisen kuusen, josta haluaisin itselleni jälkeläisen. Luulen, että kuusi ei kasvata vammaisuutensa vuoksi käpyjä, vaan sitä pitäisi onnistua lisäämään suvuttomasti.

Muistan joskus lukeneeni, että kuusen oksaan kasvavat juuret, jos oksan ympärille kääritään sammalta, joka peitetään muovilla ja pidetään kosteana. Osaako joku asiantuntija auttaa ongelmassa?

5

1910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

ei onnistu-juurrutushormonit voivat tulla kyseeseen. Puuvartiset eivät juurru kosteassa poislukien pajut ja poppelit.
      Onko se isokin?

• Juniperus

Puu on täysikasvuinen kuusi. Voisiko pistokaslisäys onnistua? Tuntuu minusta vaikealta. Käytetäänkö juurrutushormoonia pistokaskasvatuksessa? Muistan joskus nähneeni kuusen kasvattaneen juuret oksaan, joka on taipunut maahan (taivukas). Tämän kuusen oksat vain eivät ylety maahan asti. Varttaminenkin on minulle outo kasvatusmetodi, vaikka sen periaatteen tiedänkin.

• kuuset
        Juniperus kirjoitti:

Puu on täysikasvuinen kuusi. Voisiko pistokaslisäys onnistua? Tuntuu minusta vaikealta. Käytetäänkö juurrutushormoonia pistokaskasvatuksessa? Muistan joskus nähneeni kuusen kasvattaneen juuret oksaan, joka on taipunut maahan (taivukas). Tämän kuusen oksat vain eivät ylety maahan asti. Varttaminenkin on minulle outo kasvatusmetodi, vaikka sen periaatteen tiedänkin.

Lisääntyvät kaikki suvuttomasti maahan juurtumalla. Miksi se ei onnistuisi täälläkin.
        Jotkut metsätaimitarhat, muistaakseni Haapastensyrjä ovat erikoistuneet vartteiden
        lisäämiseen. Voihan olla, että tulosvastuu-ajatttelu on vähentänyt näiden lisäämistä.

• tätä
    • Anonyymi

Olen luonnossa nähnyt kuusen alimpien oksien päälle kertyneen maa-ainesta ja niistä oksista on lähtenyt kasvamaan uusia kuusia. Tämä voisi toimia sikäli, että juurten kasvun aikana oksa saa ravintoa puusta eikä kuole niin helposti. Juurtumiseen kuluu aikaa, mutta maa-ainesta voi jossain vaiheessa hieman poistaa ja katsoa onko oksaan alkanut kasvamaan juuria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5143
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      65
      4965
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4054
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3550
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3118
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2751
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2277
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      45
      1827
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      37
      1701
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1598
    Aihe