Tiedän hyvin erikoisennäköisen kuusen, josta haluaisin itselleni jälkeläisen. Luulen, että kuusi ei kasvata vammaisuutensa vuoksi käpyjä, vaan sitä pitäisi onnistua lisäämään suvuttomasti.
Muistan joskus lukeneeni, että kuusen oksaan kasvavat juuret, jos oksan ympärille kääritään sammalta, joka peitetään muovilla ja pidetään kosteana. Osaako joku asiantuntija auttaa ongelmassa?
Kuusen suvuton lisääminen
5
1910
Vastaukset
- kyllä
ei onnistu-juurrutushormonit voivat tulla kyseeseen. Puuvartiset eivät juurru kosteassa poislukien pajut ja poppelit.
Onko se isokin?- Juniperus
Puu on täysikasvuinen kuusi. Voisiko pistokaslisäys onnistua? Tuntuu minusta vaikealta. Käytetäänkö juurrutushormoonia pistokaskasvatuksessa? Muistan joskus nähneeni kuusen kasvattaneen juuret oksaan, joka on taipunut maahan (taivukas). Tämän kuusen oksat vain eivät ylety maahan asti. Varttaminenkin on minulle outo kasvatusmetodi, vaikka sen periaatteen tiedänkin.
- kuuset
Juniperus kirjoitti:
Puu on täysikasvuinen kuusi. Voisiko pistokaslisäys onnistua? Tuntuu minusta vaikealta. Käytetäänkö juurrutushormoonia pistokaskasvatuksessa? Muistan joskus nähneeni kuusen kasvattaneen juuret oksaan, joka on taipunut maahan (taivukas). Tämän kuusen oksat vain eivät ylety maahan asti. Varttaminenkin on minulle outo kasvatusmetodi, vaikka sen periaatteen tiedänkin.
Lisääntyvät kaikki suvuttomasti maahan juurtumalla. Miksi se ei onnistuisi täälläkin.
Jotkut metsätaimitarhat, muistaakseni Haapastensyrjä ovat erikoistuneet vartteiden
lisäämiseen. Voihan olla, että tulosvastuu-ajatttelu on vähentänyt näiden lisäämistä.
- tätä
Kasvullinen lisäys:= pistokaslisäys esim.
http://www.metla.fi/julkaisut/mt/670/metsmoni.htm - Anonyymi
Olen luonnossa nähnyt kuusen alimpien oksien päälle kertyneen maa-ainesta ja niistä oksista on lähtenyt kasvamaan uusia kuusia. Tämä voisi toimia sikäli, että juurten kasvun aikana oksa saa ravintoa puusta eikä kuole niin helposti. Juurtumiseen kuluu aikaa, mutta maa-ainesta voi jossain vaiheessa hieman poistaa ja katsoa onko oksaan alkanut kasvamaan juuria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135143
- 654965
- 904054
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753550Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603118- 432751
- 152277
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️451827- 371701
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371598