Massaan öljyä(kö)?

mätä mersu

monet aina jauhaa että laita kaupan ruiskumassaan puolet öljyä niin estää paremmin ruostumista.
Luulisi että aineet on hyviä sellaisenaan???

23

8955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Olen kuullut että öljy liuottaa massaa.

      • Miksijuu

        Miksi pitää laittaa masssan sekaa öljyä. Pesetkö auto shamppoolla astiasi?
        Laitatko kotelonsuoja ainetta moottoriin?
        Dinitrol ml pohjaksi ja sitten jokin massa esim dinitrol metallic.
        Jos ei pysty tekemään kunnolla niin miksi pitää alkaa tekemään mitään.
        Säästä aikasi kuntoiluun esim tai kaljan juontiin.
        Öljyllä on sellaisia ominaisuuksia joita ei moni tunnista.Ensinnäkin jäte öljy sisältää syövytttäviä aines osia.
        Uusi öljykin jota tarkoitit kai ,auton pohjassa saa aikaan liima saumojen sulamisen.
        Nähty on.
        Etkai halua ruostumisen nopeutuvan.


    • sese__

      onniin että varsinkin sitä jäteöljyä sekoittavat ovat kyllä pahasti hakoteillä ... niissähän on kaikki mahdolliset korroosiota edistävät epäpuhtaudet ja raskasmetallit mukana

      • Juu

        Tuohan voi olla ihan hyvä konsti vanhan auton maassaukseen. Tottakai öljytty massa on parempi, kaupan valmiit massathan kuivaa korpuksi ja syy siihen varmaan on ettei autonomistajan lahkeet suttaannu. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että sen parempi suoja mitä sottaavampaa ja kauemmin tuoreena pysyvää se sotku on.


      • Tumppi-82
        Juu kirjoitti:

        Tuohan voi olla ihan hyvä konsti vanhan auton maassaukseen. Tottakai öljytty massa on parempi, kaupan valmiit massathan kuivaa korpuksi ja syy siihen varmaan on ettei autonomistajan lahkeet suttaannu. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että sen parempi suoja mitä sottaavampaa ja kauemmin tuoreena pysyvää se sotku on.

        Pelkkää massaa ei saa ikinä laittaa ruosteen päälle tai ruoste pääsee muhimaan massan alla.
        Siksi jo ruostumaan alkaneeseen pohjaan kannattaa laittaa massaa ja uutta öljyä sekaisin. Öljy pysäyttää ruostumisen ja massa suojaa mekaanisesti.
        Itse kuitenkin suosittelen massan alle esim Finikorin 1:stä joka on kotelonsuojaainetta joka pysättää ruostumisen. Kun se on kuivunut niin päälle massa.


      • Suojaa
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Pelkkää massaa ei saa ikinä laittaa ruosteen päälle tai ruoste pääsee muhimaan massan alla.
        Siksi jo ruostumaan alkaneeseen pohjaan kannattaa laittaa massaa ja uutta öljyä sekaisin. Öljy pysäyttää ruostumisen ja massa suojaa mekaanisesti.
        Itse kuitenkin suosittelen massan alle esim Finikorin 1:stä joka on kotelonsuojaainetta joka pysättää ruostumisen. Kun se on kuivunut niin päälle massa.

        Suoritin testin:Leikkasin n.15x15cm:n pellinpalan,puhdistin molemmat puolet rasvanpoistoaineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäteöljyä ja sumutin suolaliuosta molemmille puolille.Pelti roikkumaan ulos,ja jo seuraavana päivänä öljytön puoli oli punasena ruosteesta kun öljytty oli kirkas.


      • Tumppi-82
        Suojaa kirjoitti:

        Suoritin testin:Leikkasin n.15x15cm:n pellinpalan,puhdistin molemmat puolet rasvanpoistoaineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäteöljyä ja sumutin suolaliuosta molemmille puolille.Pelti roikkumaan ulos,ja jo seuraavana päivänä öljytön puoli oli punasena ruosteesta kun öljytty oli kirkas.

        Kyllähän minäkin joskus polkupyörän ketjut rasvaan jäteöljyllä, mutta silti jäteöljy sisältää syövyttäviä ainesosia. Joten itse en sitä laittaisi autonpohjaan, varsinkin kun joku Biltema tms. öljy on puoli-ilmaista.
        Parasta on silti kotelonsuojaöljy vaseliini tai kotelonsuojaöljy massa


      • asiantuntia
        Juu kirjoitti:

        Tuohan voi olla ihan hyvä konsti vanhan auton maassaukseen. Tottakai öljytty massa on parempi, kaupan valmiit massathan kuivaa korpuksi ja syy siihen varmaan on ettei autonomistajan lahkeet suttaannu. Ihan maalaisjärkikin sanoo, että sen parempi suoja mitä sottaavampaa ja kauemmin tuoreena pysyvää se sotku on.

        eivät kuiva korpuksi ruoste-esto käsittely tehdään siten että ensin ruiskutetaan koteloaine koteloihin ja kauttaaltaan alustaan. Senjälkeen alustaan alustamassa, mikä sekään ei kuiva kovaksi.


    • Nimetön

      Markkinoilla olevat ruosteensuoja-aineet on pitkällisen ja kalliin tuotekehittelyn tuloksia.
      oikein käytettynä kaupalliset ruostesuoja aineet toimii, mutta jos on tarve jotain saada halvalla, tai jopa ilmaiseksi, sitten on testattava itse.

      Joku teese itse sepän sekoitus tuskin perustuu edes testaukseen , vaan kuvitelimiin.
      Ei raskita hankkia kunnon aineita, eikä välineitä, niin sitten sorrutaan illotiinikonsteihin.

      Joku ylistää teräketjuöljyä, toinen jäteöljyjä, kantotervaa, kattopikeä sekä näiden sekotuksia ja itse olen todennut, että auton kori saattaa pysyä ruosteettomana kelvollisessa autokatoksessa ilman massauksia jossa se saa ajojen välissä kunnolla kuivaa.

      Vinkki, jos on tarve saada tektyyliä ohennettua, niin kokeileppa lämmittää, siitä tulee jopa liiankin lirua, joka painuu auton saumoista läpi.

      *** Mikäkö on illotiini konsti.***
      Ennen liikkui varma tieto, kuinka naula saadaan lyötyä lasista läpi.
      Tilkka illotiiniä , terävä naula ja napakka isku. Siinä se. Testaappa.

      • Pave

        Niinkuin totesit, niin markkinoilla olevat aineet on kalliin tuotekehittelyn tulos, mutta ne onkin tarkoitettu hyväkuntoisiin (ruosteettomiin) alustoihin, mutta alkuperäinen kysyjä taisi olla mätä mersu, eli ei enään niin uuden auton omistaja ja silloin EI TODELLAKAAN kannata laittaa pohjaan pelkästään kovaa massaa, jos alkavaa ruostetta on, sillä silloinhan se ruoste vasta alkaakin siellä muhimaan ja tulos on päinvastainen eli ruostuu nopeammin. Joten tarvitaan ruostetta hidastavia/pysäyttäviä keinoja silloin ja se voi olla esimerkiksi öljyä massaa (ei jäteöljyä) tai joku muu konstruktio jolloin saadaan autolle pisempi käyttöikä sekä samalla parempi äänieristys.


      • Nimetön
        Pave kirjoitti:

        Niinkuin totesit, niin markkinoilla olevat aineet on kalliin tuotekehittelyn tulos, mutta ne onkin tarkoitettu hyväkuntoisiin (ruosteettomiin) alustoihin, mutta alkuperäinen kysyjä taisi olla mätä mersu, eli ei enään niin uuden auton omistaja ja silloin EI TODELLAKAAN kannata laittaa pohjaan pelkästään kovaa massaa, jos alkavaa ruostetta on, sillä silloinhan se ruoste vasta alkaakin siellä muhimaan ja tulos on päinvastainen eli ruostuu nopeammin. Joten tarvitaan ruostetta hidastavia/pysäyttäviä keinoja silloin ja se voi olla esimerkiksi öljyä massaa (ei jäteöljyä) tai joku muu konstruktio jolloin saadaan autolle pisempi käyttöikä sekä samalla parempi äänieristys.

        Se, etten julkaise yhteystietojani näillä palstoilla johtuu käytännön seikoista, etten halua saada loputonta roskapostitulvaa.

        Mutta asiaan.
        Tuttavani kokenut autopeltiseppä, joka on nykyisin ansaitulla eläkkeellä, kertoi sellaisenkin seikan, että tuollainen teese itsemiesten massaama auto on moninverroin kalliinpi peltikorjata, kuin liikkeen massaama, ihan palovaaran vuoksi.
        Työläänpi siitä on puhdistaa pinnat hitsauskelpoisiksi ja sitten lisäksi tarvitaan palovahti työskentelyn ajaksi, ettei pala verstas ja auto.

        Komsi & Könkkonen molempi parempi.
        On makuasia, joko massata auto kotikonstein huolella, tai teettää tai tehdä peltiremppa.

        Itse pidän pientä peltiremppaa jopa helponpana, kuin huonoa massausta.

        Autoni on vuosimallia 86, eikä siinä ruostetta ole, kuin joku kiveniskemä.
        Intte nuuga...


      • En enää luota ruostesuojaam...
        Pave kirjoitti:

        Niinkuin totesit, niin markkinoilla olevat aineet on kalliin tuotekehittelyn tulos, mutta ne onkin tarkoitettu hyväkuntoisiin (ruosteettomiin) alustoihin, mutta alkuperäinen kysyjä taisi olla mätä mersu, eli ei enään niin uuden auton omistaja ja silloin EI TODELLAKAAN kannata laittaa pohjaan pelkästään kovaa massaa, jos alkavaa ruostetta on, sillä silloinhan se ruoste vasta alkaakin siellä muhimaan ja tulos on päinvastainen eli ruostuu nopeammin. Joten tarvitaan ruostetta hidastavia/pysäyttäviä keinoja silloin ja se voi olla esimerkiksi öljyä massaa (ei jäteöljyä) tai joku muu konstruktio jolloin saadaan autolle pisempi käyttöikä sekä samalla parempi äänieristys.

        Mitä mieltä olet spray-vaseliinista auton pohjan ruosteisissa peltihitsaussaumoissa? Mulla on Sunny vm. -93, jonka ruostesuojautin v.-99 ja täydennyssuojaus tehtiin v. -02. Nyt auton pohja oli pahasti ruostunut. Autolla ajetaan vuoden ympäri kehä 1:stä (talvella suolavellissä). Hitsautin pohjan kuntoon. Oli ainakin 7 reikää. Olen sitä mieltä, että ruostesuojaus nimenomaan nopeutti ruostumista.


      • konkari..
        En enää luota ruostesuojaam... kirjoitti:

        Mitä mieltä olet spray-vaseliinista auton pohjan ruosteisissa peltihitsaussaumoissa? Mulla on Sunny vm. -93, jonka ruostesuojautin v.-99 ja täydennyssuojaus tehtiin v. -02. Nyt auton pohja oli pahasti ruostunut. Autolla ajetaan vuoden ympäri kehä 1:stä (talvella suolavellissä). Hitsautin pohjan kuntoon. Oli ainakin 7 reikää. Olen sitä mieltä, että ruostesuojaus nimenomaan nopeutti ruostumista.

        Menit ja suojautit seitsemän vuotta vanhan auton. Munasit itse, ja suojauksen tehnyt liike myös.

        Noin vanhaa, etenkään japsia, ei missään nimessä saa mennä massaamaan. Kotelosuojan levittely on OK, mutta ei massaa. Ja sitähän sun autoosi on levitetty pohja täyteen. Ovat liikkeessä nyhtäneet rahat pois tyhmältä.

        Ruosteenestokäsittelyn saa tehdä vain uuteen, tai ehdottomasti ruosteettomaan autoon. Jo 1-2 vuoden ikäistä autoa pitää tiirailla tarkasti ennen käsittelyä. Korkeapainepesu kuumalla vedellä ja saumojen tarkistus. Yleensä tuolloin pitää jo hiekkapuhaltaa ja vetää epoksit päälle.


      • En enää luota ruostesuojaam...
        konkari.. kirjoitti:

        Menit ja suojautit seitsemän vuotta vanhan auton. Munasit itse, ja suojauksen tehnyt liike myös.

        Noin vanhaa, etenkään japsia, ei missään nimessä saa mennä massaamaan. Kotelosuojan levittely on OK, mutta ei massaa. Ja sitähän sun autoosi on levitetty pohja täyteen. Ovat liikkeessä nyhtäneet rahat pois tyhmältä.

        Ruosteenestokäsittelyn saa tehdä vain uuteen, tai ehdottomasti ruosteettomaan autoon. Jo 1-2 vuoden ikäistä autoa pitää tiirailla tarkasti ennen käsittelyä. Korkeapainepesu kuumalla vedellä ja saumojen tarkistus. Yleensä tuolloin pitää jo hiekkapuhaltaa ja vetää epoksit päälle.

        että osta Nissani tai Toyota ja teetä siihen ruostesuojaus. Ei tullut silloin mieleen, että ammattimiehet olisivat niin vastuuttomia tai tyhmiä. Eikä taida ruostesuojasertifikaatit tuntea auton ikärajoitusta. Kyllä ruostesuojaamon pitäisi tietää, kuinka auto suojataan. On tää mänttiä, kun pitäis osata kaikkia neuvoa vaikken itsekään asioita tiedä.


      • En enää luota ruostesuojaam...
        konkari.. kirjoitti:

        Menit ja suojautit seitsemän vuotta vanhan auton. Munasit itse, ja suojauksen tehnyt liike myös.

        Noin vanhaa, etenkään japsia, ei missään nimessä saa mennä massaamaan. Kotelosuojan levittely on OK, mutta ei massaa. Ja sitähän sun autoosi on levitetty pohja täyteen. Ovat liikkeessä nyhtäneet rahat pois tyhmältä.

        Ruosteenestokäsittelyn saa tehdä vain uuteen, tai ehdottomasti ruosteettomaan autoon. Jo 1-2 vuoden ikäistä autoa pitää tiirailla tarkasti ennen käsittelyä. Korkeapainepesu kuumalla vedellä ja saumojen tarkistus. Yleensä tuolloin pitää jo hiekkapuhaltaa ja vetää epoksit päälle.

        ...kysymykseeni spray-vaseliinista pojan saumoihin.


      • konkari..
        En enää luota ruostesuojaam... kirjoitti:

        että osta Nissani tai Toyota ja teetä siihen ruostesuojaus. Ei tullut silloin mieleen, että ammattimiehet olisivat niin vastuuttomia tai tyhmiä. Eikä taida ruostesuojasertifikaatit tuntea auton ikärajoitusta. Kyllä ruostesuojaamon pitäisi tietää, kuinka auto suojataan. On tää mänttiä, kun pitäis osata kaikkia neuvoa vaikken itsekään asioita tiedä.

        Vinkki sinänsä oli ihan OK, mutta toteutus meni vähän mönkään. Ammattimiehet eivät aina valitse sanojaan fiksusti, olettavat että asiakas päättelee itse, ja joskus ne puhuvat täyttä tuubaa.

        Ei siinä nyt varsinaista ikärajoitusta ole, kommenttini oli vähän kärjistetty. Mutta seitsemän vuotta vanhan Nissanin pohja on ilman aikaisempia käsittelyjä kyllä siinä kunnossa, että massan päälle vetäminen on kuin viimeinen naula arkkuun.

        Suomessa on kahdenlaisia ruosteenestokäsittelyjä tekeviä; sellaisia jotka ottavat asiakkaalta rahat pois, ja sellaisia jotka tekevät vain hyvää jälkeä. Satuit sitten varmaankin tuollaiseen ensin mainittuun.

        Sertifikaatit, edustukset sun muut kommervenkit eivät merkkaa mitään, kun sitä sun autos pohjaa rassaa mistään mitään piittaamaton duunari sätkä huulessa ja rahankiilto silmissä.

        Näihin kaikenlaisiin sekoituksiin ja omiin sörsseleihin en jaksa ottaa kantaa. Olennaista on se, että ruostumisen alkuun päässyttä peltiä ei umpioida sitkeällä massalla. Mikä tahansa ohuempi litku on parempi ratkaisu.

        Minä hiekkapuhaltaisin koko pohjan, vetäisin epoksit päälle, ja sitten vasta kunnon ruosteenestokäsittely päälle. Siinä varma konsti. Tosin hiekkapuhallus ja maalaus ei auta autoasi koteloista sisältäpäin kalvavalle ruosteelle mitään, ja se se autosi tuhoaa, ei ulkoapäin tuleva rasitus.


      • jpwe
        konkari.. kirjoitti:

        Vinkki sinänsä oli ihan OK, mutta toteutus meni vähän mönkään. Ammattimiehet eivät aina valitse sanojaan fiksusti, olettavat että asiakas päättelee itse, ja joskus ne puhuvat täyttä tuubaa.

        Ei siinä nyt varsinaista ikärajoitusta ole, kommenttini oli vähän kärjistetty. Mutta seitsemän vuotta vanhan Nissanin pohja on ilman aikaisempia käsittelyjä kyllä siinä kunnossa, että massan päälle vetäminen on kuin viimeinen naula arkkuun.

        Suomessa on kahdenlaisia ruosteenestokäsittelyjä tekeviä; sellaisia jotka ottavat asiakkaalta rahat pois, ja sellaisia jotka tekevät vain hyvää jälkeä. Satuit sitten varmaankin tuollaiseen ensin mainittuun.

        Sertifikaatit, edustukset sun muut kommervenkit eivät merkkaa mitään, kun sitä sun autos pohjaa rassaa mistään mitään piittaamaton duunari sätkä huulessa ja rahankiilto silmissä.

        Näihin kaikenlaisiin sekoituksiin ja omiin sörsseleihin en jaksa ottaa kantaa. Olennaista on se, että ruostumisen alkuun päässyttä peltiä ei umpioida sitkeällä massalla. Mikä tahansa ohuempi litku on parempi ratkaisu.

        Minä hiekkapuhaltaisin koko pohjan, vetäisin epoksit päälle, ja sitten vasta kunnon ruosteenestokäsittely päälle. Siinä varma konsti. Tosin hiekkapuhallus ja maalaus ei auta autoasi koteloista sisältäpäin kalvavalle ruosteelle mitään, ja se se autosi tuhoaa, ei ulkoapäin tuleva rasitus.

        kannattaa laittaa pahimpiin kohtiin ja laittaisin sitten happomaalin epoksin alle. Kyllä hiekkapuhallus ja happomaalaus epoksi pitää 4 vuotta ruosteen poissa (sen opitemmältä ajalta ei vielä ole omakohtaista kokemusta) Uusi pelti on aina uutta ja teräketjuöljy kuivaan koteloon, niin ei tule sisältä läpi ruoste!


      • jpwe
        En enää luota ruostesuojaam... kirjoitti:

        ...kysymykseeni spray-vaseliinista pojan saumoihin.

        niin ei varmasti ruostu. Käy ilmeisesti parhaiten uuteen autoon.
        Onko missään palvelua, jossa kuuma ja sula vaseliini ruiskutetaan koteloihin? Ei varmaan ruostuisi!


      • gabriel
        konkari.. kirjoitti:

        Menit ja suojautit seitsemän vuotta vanhan auton. Munasit itse, ja suojauksen tehnyt liike myös.

        Noin vanhaa, etenkään japsia, ei missään nimessä saa mennä massaamaan. Kotelosuojan levittely on OK, mutta ei massaa. Ja sitähän sun autoosi on levitetty pohja täyteen. Ovat liikkeessä nyhtäneet rahat pois tyhmältä.

        Ruosteenestokäsittelyn saa tehdä vain uuteen, tai ehdottomasti ruosteettomaan autoon. Jo 1-2 vuoden ikäistä autoa pitää tiirailla tarkasti ennen käsittelyä. Korkeapainepesu kuumalla vedellä ja saumojen tarkistus. Yleensä tuolloin pitää jo hiekkapuhaltaa ja vetää epoksit päälle.

        Et tiedä ruoste-estosta yhtään mitään, joten jätä tuollaiset mielipiteet omaksi tiedoksi!


      • Reka
        jpwe kirjoitti:

        niin ei varmasti ruostu. Käy ilmeisesti parhaiten uuteen autoon.
        Onko missään palvelua, jossa kuuma ja sula vaseliini ruiskutetaan koteloihin? Ei varmaan ruostuisi!

        Vaseliini on voiteluaine. Ei sitä kuulu ruiskuttaa koteloihin. Sitä varten on erikseen siihen kehitetyt kotelonsuoja-aineet.

        On se merkillistä, että lähtökohtaisesti pyritään käyttämään kaikkia muita kuin kuhunkin tarkoitukseen kehitettyjä aineita. Et kai laita astianpesuainetta moottoriin? Kyllähän sekin tuntuu liukkaalta sormien välissä.

        Täällä on näitä ns. vanhojen automiesten horinoita, toisin sanoen perimätietoa ajalta, jolloin Suomi oli maatalousvaltio eikä täällä ollut olemassakaan sen kummempaa teknistä kulttuuria tai ennakoivan kunnossapidon ajattelutapaa tms. Ohjeet oli sitten sitä luokkaa, että kuluneeseen vaihdelaatikkoon kuuluu laittaa sahanpurua (sitä kun oli maaseudulla saatavissa) jne. Ei taida ihan kuulua kolmannen vuosituhannen alkuun, kun voi turistimatkalla olla 250 km/h mittarissa Saksan moottoriteillä.


    • JJH

      Varsinkin jäteöljyn käyttö on erityisen haitallista koska se sisältää palamisjätteitä ja rikkiä.

      Ruostesuojauksen tiimoilla liikkuu niin paljon roskapuheita, että tuskin millään autoalan alueella moiseen pystytään.

      Tärkeintä on kotelot ja silmälle näkymättömät rakenteet. Tasaisen pohjapellin töhriminen voi joskus olla jopa haitaksi kun samalla tukitaan vesiventtiilejä ja muodostetaan pusseja ruostumista edistämään.

    • jormass66

      Eikö tuo öljynkäyttö ole kielletty pohjassa?.. minulla sellainen kuva kuin olisi vain sen takia noita kehitelty.. öljyllähän ne voitelee rynkystä lähtien kaikki kun varastoon pistävät.. metallipinnoillakin yleensä jotkut vaseliinit pinnassa eikä mitkään kotelo ML.t

    • Kun vanha massa on kovettunut ja halkeillut, ei uutta massaa saa kokemukseni mukaan laittaa. Kotelonsuojavahatkaan eivät toimi kunnolla. Liian jäykkiä ja kapilaarinen imeytyminen vajavaista ohennettuun öljyyn verrattuna.

      Nimen omaan ohennettua öljyä, että menee pienempiinkin ruostehuokosiin.

      Öljyämällä olen saanut vanhojen romujen ruostumisen käytännössä pysähtymään. Ei väliä vaikka olisi jäteöljyä. Mikään mikrometrin syöpymä ei haittaa, kunhan hapettuminen loppuu. Uusia pitää usein. Riskillä voi laittaa öljyn päällepitkän kuivan/helle- kauden jälkeen hetken päästä ohennettua pohjamassaa, jos haluaa pidentää käsittelyväliä, mutta riskinsä siinäkin on.

      Vanha Crownin erillisrunko kyllä tuli elvytettyä ruiskuttamalla ohut kerros vahvasti ohennetulla pohjamassalla. Taisi tulla niin juoksevaksi, että imeytyi joka halkeamaan ja ruosteen alkuun. Oli jo 20 v vanha, osin ohentunut ja säilyi muuttumattomana vuosien käytön ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe