Rokotukset luvattiin aloittaa jo ikäihmisille nopeassa tahdissa, miksi peruttiin?

Anonyymi

Ilouutinen vesitettiin? Totta ,että meillä koronatilanne on melko hyvä, toisaalta emme tarvitsisi kuin Euroopan yhden ison kaupungin asukkaiden verran rokotetta koko maan väestön rokottamiseen. Meillä olisi siten maa, jossa olisi tavoitettu ehkä se nk. "laumasuoja" nopeasti ja pienellä määrää rokotetta. Rokotuksilla olisi kiire, jotta se hyödyttäisi mahdollisimman paljon ja useampia ihmisiä. Meillä saattaa leviämisprosessi lisääntyä juuri nyt nopeassa tahdissa ja hyödyt vesittyvät.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistä olet saanut tuollaisen tiedon että ikäihmisten rokotukset olisi peruutettu? Hoitokotien asukkaita on jo rokotettu huomattavia määriä ja 70 ihmisten rokotukset alkaa muutaman viikon päästä.

      • Anonyymi

        Anteeksi epätäsmällisyys, Nopein aikataulu peruttiin, ei tietenkään rokotuksia. Oletin, että ihmiset kuuntelivat uutisia. Ainakin Pirkanmaalla luvattiin, että ikäihmisten ja riskiryhmien rokotukset aloitetaan helmikuussa ja muiden ryhmien jo maalis-huhtikuun taitteessa. Luin aikataulusta ajankohdat, Sitten uutisissa ilmoitettiin pikaisesti, että ei päästä aloittamaan ko. aikataulussa. Ei Suomi tietenkään saa olla muihin maihin nähden etusijalla, mutta kun ottaa huomioon, että olemme melko kiltisti noudattaneet suojausohjeita ja rokotetta ei meille paljoa kulu, maastamme voisi saada esimerkkimaan ja jopa ainakin väliaikaisen suojapaikan vakavasti muulla lailla sairaille. Ainakin voitaisiin testata, onko sen laumasuojan saaminen yleensä mahdollista. Esimerkiksi Lontoon hallintoalueella asuu noin 9 miljoonaa ihmistä, eli melkein kaksinkertainen määrä Suomen asukaslukuun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi epätäsmällisyys, Nopein aikataulu peruttiin, ei tietenkään rokotuksia. Oletin, että ihmiset kuuntelivat uutisia. Ainakin Pirkanmaalla luvattiin, että ikäihmisten ja riskiryhmien rokotukset aloitetaan helmikuussa ja muiden ryhmien jo maalis-huhtikuun taitteessa. Luin aikataulusta ajankohdat, Sitten uutisissa ilmoitettiin pikaisesti, että ei päästä aloittamaan ko. aikataulussa. Ei Suomi tietenkään saa olla muihin maihin nähden etusijalla, mutta kun ottaa huomioon, että olemme melko kiltisti noudattaneet suojausohjeita ja rokotetta ei meille paljoa kulu, maastamme voisi saada esimerkkimaan ja jopa ainakin väliaikaisen suojapaikan vakavasti muulla lailla sairaille. Ainakin voitaisiin testata, onko sen laumasuojan saaminen yleensä mahdollista. Esimerkiksi Lontoon hallintoalueella asuu noin 9 miljoonaa ihmistä, eli melkein kaksinkertainen määrä Suomen asukaslukuun verrattuna.

        Minkä sille mahtaa ettei rokotteita tule maahan siinä tahdissa kuin suunnitelmia tehdessä oletettiin. Aikatauluja muutetaan sen mukaan kun saadaan rokotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä sille mahtaa ettei rokotteita tule maahan siinä tahdissa kuin suunnitelmia tehdessä oletettiin. Aikatauluja muutetaan sen mukaan kun saadaan rokotteita.

        Aluksi ei sanottu syytä, eli syynä saattoi olla myös pula rokottajista, tai jokin muu syy.
        Mielipiteet eroavat myös siinä, mitkä ryhmät tulisi rokottaa ensimmäisinä. Ikä ja johin sairausryhmään kuuluminen on ollut etusijalla, heti hoitohenkilökunnan jälkeen. Mielestäni
        ensisijaisesti tulisi rokottaa myös muutkin ammattiryhmät, kuin hoitohenkilöstö, eli ryhmät jotka työnsä takia joutuvat toimimaan lähikontaktissa melko suuren ihmisjoukon kanssa päivittäin. Esim. poliisit, vartijat ja etenkin päivittäistavaroiden myyjät. Ammattiryhmät, joiden palvelut ja toimivuus on myös kaikille ihmisille tärkeä. Myyjillä on usein lisäksi pieni palkka ja mahdollisuudet käyttää esim. taksia kulkuvälineenä työmatkoilla melko rajoitetut, samoin muut erikoistoimet.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suuri salaisuus: Kuolemaisillaan olevat henkilöt ovat... kuolemaisillaan, osa jopa kuollut. Siksi sitä saattohoidoksi sanotaan, eikä saattoihoitoon laiteta sitä varten, että henkilö on niin erinomaisessa kunnossa.

        Miksi Norja sitten päätti lyödä rokotteet lähes kuolleisiin, eikä niihin keillä on tulevaisuus edessä, on Norjalle tyypillinen outous. Ilman öljyä tuo maa olisi kyllä niin hukassa.

        Jos jollekin ei ole vielä selvinnyt, rokotteita ei ole saatu maahan sitä tahtia kuin piti. Siksi myös rokotusmäärät jäävät tavoitteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri salaisuus: Kuolemaisillaan olevat henkilöt ovat... kuolemaisillaan, osa jopa kuollut. Siksi sitä saattohoidoksi sanotaan, eikä saattoihoitoon laiteta sitä varten, että henkilö on niin erinomaisessa kunnossa.

        Miksi Norja sitten päätti lyödä rokotteet lähes kuolleisiin, eikä niihin keillä on tulevaisuus edessä, on Norjalle tyypillinen outous. Ilman öljyä tuo maa olisi kyllä niin hukassa.

        Jos jollekin ei ole vielä selvinnyt, rokotteita ei ole saatu maahan sitä tahtia kuin piti. Siksi myös rokotusmäärät jäävät tavoitteista.

        Suomessa onkin tuon Norjan kokemuksen jälkeen erityisesti kielletty saattohoitopotilaiden rokotukset koronaa vastaan.

        Nyt kun rokotukset ovat käynnistyneet, ollaan havahduttu että rokotusjärjestys onkin huonosti harkittu. Pienten sairaanhoitopiirien alueella ensimmäisen ryhmän rokotukset on saatu tehtyä ja siirrytty 85 ihmisten rokottamiseen. Samaan aikaan suuremmilla sairaanhoitopiireillä rokotukset laahaa perässä, eikä kaikkia ensimmäisen ryhmän ihmisiä ole saatu rokotettua. Lisäksi noissa hyvin edenneissä sairaanhoitopiireissa koronan esiintyvyys on pientä. Ollaan siis esitetty että alkuperäistä THL:n tasapuolista ohjeistusta rokotuksista muutettaisiin ja alueille joissa koronan tartuttavuuslukema on korkea, kiihdytettäisiin rokotuksia ja niille annettaisiin enemmän rokotteita kuin rokotettavien lukumärä edellyttäisi.


    • Anonyymi

      Ja kuinka paljon sivuvaikutuksia tulee myöhemmin toisen rokotteen takia koska kaikissa maissa kovemmat reaktiot kakkosrokotteen ottaneilla.Osa pimitetään tietenkin kansalta joka maassa ettei rokotevastaisuus lisäänny.

      • Anonyymi

        Niin ne reaktiot edelleen tasoa lievä kuumeilu ja muuta lievää flunssan oiretta, sekä arkuutta pistoskohdassa. Hui hurjaa. Valitako nuo vai potentiaalisesti tappavan taudin, josta lievempänäkin voi jäädä pysyviä neurologisia vammoja ja lievimmilläänkin täysimääräinen flussa.


      • Anonyymi

        Se ei ole salaisuus että toisen annoksen jälkeen voi tulla kovemmat oireet. USAn johtava korona-asiantuntija Fauci kertoi ihan julkisesti olleensa kipeänä vuorokauden toisen pistoksen jälkeen. Kyse on normaalista ja ihan odotetusta reaktiosta. Se kertoo, että rokote toimii kuten pitää eli aktivoi immuunipuolustuksen. Jos on päivän väsynyt ja lihakset vähän kipeänä niin mitä sitten. Moni on näinä päivinä yhtä kipeä tehtyään lumitöitä istumiseen tottuneella kropallaan, eikä siitä mitään kohua nosteta. Ei tuolla ole lumikoliin liittyviä salaliittoteorioita. Ei hallitusta syytetä salailusta, lumityöt voivat aiheuttaa rasitusta mutta se tieto pimitetään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole salaisuus että toisen annoksen jälkeen voi tulla kovemmat oireet. USAn johtava korona-asiantuntija Fauci kertoi ihan julkisesti olleensa kipeänä vuorokauden toisen pistoksen jälkeen. Kyse on normaalista ja ihan odotetusta reaktiosta. Se kertoo, että rokote toimii kuten pitää eli aktivoi immuunipuolustuksen. Jos on päivän väsynyt ja lihakset vähän kipeänä niin mitä sitten. Moni on näinä päivinä yhtä kipeä tehtyään lumitöitä istumiseen tottuneella kropallaan, eikä siitä mitään kohua nosteta. Ei tuolla ole lumikoliin liittyviä salaliittoteorioita. Ei hallitusta syytetä salailusta, lumityöt voivat aiheuttaa rasitusta mutta se tieto pimitetään!

        On aivan luonnollista että toinen koronarokotus aiheuttaa voimakkaammat sivuvaikutukset, koska ensimmäinen rokotus on aiheuttanut jo lievän vastustuskyvyn. Toinen rokotus potkii sitten lisää tehoa ihmisen omalle vastustuskyvylle koronaa vastaan.


    • Anonyymi

      Voisiko olla sellainen syy, että Suomen päättäjät ovat herännet siihen, ettei rokote ole riittävän turvallinen? Sellaista säätöä ollut koko ajan muutenkin. Pistää miettimään, varsinkin kun on tullut asioita seurattua muualtakin kuin valtamediasta.

      • Anonyymi

        Ei se meidän vika ole jos luet kaikenlaista soopaa. Itse luen ammattijulkaisuja ja niissä rokotteita pidetään turvallisina ja ammattilaiset ympäri maailman ovat olleet etulinjassa ottamassa rokotteita. Sopii kyllä että teikäläiset jättää ottamatta, kunhan luovutte samalla ilmaisesta terveydenhoidosta ja allekirjoitatte paperin, että kaikki rokotetut menevät hoitojonoissa teidän ohi iästä, sukupuolesta ja muista muuttujista riippumatta jos alkaa tehdä tiukkaa.


    • Anonyymi

      Koko korona on vain 1 influenssa muiden influenssien joukossa. Vuosi menty tässä vouhotuksessa. Firmat kaatuu, vanhukset kuolevat tai dementoituvat ilman virikkeitä, lasten kouluarvosanat huononevat jne. Yhtään en vielä tunne jolla olisi ollut korona. Kaverin kaverilla oli kuulemma, mutta oli kuten nuhakuume. PK seudulla olen ja joukkoliikennettä käytän. Marketeissa käyn ja ihan missä vaan jos tarve vaatii. En ole juhlijaporukkaa kuitenkaan. Tällä vouhotuksella saadaan kyllä suurin osa ihmisistä ojennukseen, mutta taitaa olla pelon vuoksi, eikö vaan? Sitten arvostellaan maskittomia (itse käytän) ja pauhataan kuinka puhuja maskillansa suojaa muita ja kehottaa ajattelemaan myös muitakin itseään. Missäs tämä muiden ajattelu näkyy muualla? Niin, ei näy missään. Joku harva joskus kertoo maksaneensa toisen ostosten kaupan koput kassalla Mutta jos on kiusaamistilanne tai tappelu, jonka lopputuloksena voi myös vammautua tai kuolla kuten koronassa, eipä ole tunkua auttajista! Tässäkin siis omaa hyvää ainoastaan tavoitellaan.

      • Anonyymi

        Yli kymmenen tuhatta terveydenhoidon ammattilaista kuollut covidiin maailmalla ja kaikenkaikkiaan kuolleita on tähän mennessä yli kaksi miljoonaa. Tähän päälle ne, jotka ovat saaneet pysyviä neurologisia vaurioita. Ja nämä lukemat siis sen jälkeen kun melkein koko maailman on pysäytetty. Kuvitelkaapa tilannetta, jossa mitään ei olisi tehty.

        Hörhöillä on monenlaista salaliittoteoriaa. Jo pelkästään se, että joku maailman syrjäisimmistä valtioista tuleva sankari selittää, ettei henkilökohtaisesti tunne ketään sairastunutta, kertoo jo tuon porukan tason.


      • Anonyymi

        Kummallista koohotusta tuo että vanhukset kuolee virikkeettömyyteen. Höpö-höpö, ei ne vierailut kerran-pari viikossa enintään pari tuntia ole mikään virike. Hoitokodit järjestää niitä virikkeitä asukkailleen niin ennen koronaa kun sen aikanakin. Ei ihminen siihen kuole vaikka olisi yksinkin.

        Kyllä minäkin käyn apteekissa, kaupassa ja missä milloinkin on tarpeen. Nyt odotan pidempään ennen muin lähden kauppaan ja ostan enemmän sitten kerrallaan, niin käyntikerrat harvenee. En aiemminkaan juhlinut ja bilettänyt, suurin muutos on siinä että kokoukset pidetään etänä ja vapaaehtoistyöni on tauolla koronan vuoksi. Olen siis enemmän kotona yksin, mutta ei se minua vaivaa eikä rasita psyykkisesti yhtään.

        Siitä olen samaa mieltä että tästä koronasulusta on tehty turhaan kauhea asia, ihminen pärjäilee tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa vaikka vuosia. Jokuhan voi joutua vaikkapa kroonisen sairauden vuoksi samanlaiseen tilanteeseen loppuelämäkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista koohotusta tuo että vanhukset kuolee virikkeettömyyteen. Höpö-höpö, ei ne vierailut kerran-pari viikossa enintään pari tuntia ole mikään virike. Hoitokodit järjestää niitä virikkeitä asukkailleen niin ennen koronaa kun sen aikanakin. Ei ihminen siihen kuole vaikka olisi yksinkin.

        Kyllä minäkin käyn apteekissa, kaupassa ja missä milloinkin on tarpeen. Nyt odotan pidempään ennen muin lähden kauppaan ja ostan enemmän sitten kerrallaan, niin käyntikerrat harvenee. En aiemminkaan juhlinut ja bilettänyt, suurin muutos on siinä että kokoukset pidetään etänä ja vapaaehtoistyöni on tauolla koronan vuoksi. Olen siis enemmän kotona yksin, mutta ei se minua vaivaa eikä rasita psyykkisesti yhtään.

        Siitä olen samaa mieltä että tästä koronasulusta on tehty turhaan kauhea asia, ihminen pärjäilee tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa vaikka vuosia. Jokuhan voi joutua vaikkapa kroonisen sairauden vuoksi samanlaiseen tilanteeseen loppuelämäkseen.

        Älä selitä kun et selvästikään ole tekemissä asian kanssa! Mikä sinä olet sanomaan miten reilu 80-vuotias reagoi siihen ettei edes voi käydä muutaman minuutin juttelemassa oman ikäistensä kanssa jossain kauppakeskuksen penkillä? Nekin on teipattu ettei niille saa istua. Missä vanhukset voivat levähtää kaupassakäynnin ohessa? Ai niin, just muistinkin ettää nehän ovat vain taakka ja valittavat kaikesta! Häpeä! Ilmanheidän panostaan sinä gavarju pa ruski!


      • Anonyymi

        Korona ei kyllä todellakaan ole vain yksi influenssa muiden joukossa, tai tietyllä tapaa on, mutta siis yksi influenssa, johon ei ole ollut valmista rokotetta, vielä taudin ilmaantuessa ja alkaessa levitä, eli kuten A-influenssat aikoinaan, "Aasialainen" , "Hongongilainen" jne. Korona on levinnyt odotettua paljon laajemmalle ja sairastuneita , vakavasti sairaita ja kuolleita on enemmän kuin on odotettu. Ei ole todellakaan kovin järkevän tuntuista puhua enää tavallisesta flunssasta muiden joukossa. Rokotusten kehittämistyö ja onnistuminen on todella kuin taivaan lahja. Täytyy myös muistaa, että vaikka oletetaan, että potilaita on kuollut rokotukseenkin tai sairastunut rokotuksesta huolimatta, että taudin itämisaika on useista päivistä pariin viikkoon. Kun on kyse suuresta väestöpaljoudesta, joiden keskellä korona on levinnyt jo pitkään, on oletettavaa, että rokotukseen menijöiden joukossa on jo ennen rokotusta tartunnan saaneita ja myös niitä jotka kyseisessä tilaisuudessa tai sinne mennessä voivat saada tartunnan tai itse tartuttaa. Rokotteen suoja taas alkaa vasta viikkojen kuluttua ja tarvitaan lisäksi vielä tehosterokote, joten kyseinen aikaväli on tietyllä tapaa riskialtista. Siksi rokotukset tulisi ainakin järjestää mahdollismman suojatusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä kun et selvästikään ole tekemissä asian kanssa! Mikä sinä olet sanomaan miten reilu 80-vuotias reagoi siihen ettei edes voi käydä muutaman minuutin juttelemassa oman ikäistensä kanssa jossain kauppakeskuksen penkillä? Nekin on teipattu ettei niille saa istua. Missä vanhukset voivat levähtää kaupassakäynnin ohessa? Ai niin, just muistinkin ettää nehän ovat vain taakka ja valittavat kaikesta! Häpeä! Ilmanheidän panostaan sinä gavarju pa ruski!

        Älä hölise, äitini oli käytännössä kotinsa vanki vuosia 80 ikävuoden paikkeilla ja viimeiset vuodet vielä hoitokodissa. Eihän siellä kukaan omaisistakaan ehtinyt monen sadan kilometrin päästä käydä päivittäin juttelemassa. Puhelin oli käytössä päivittä aivan kuten nytkin korona-aikana on käytettävissä. Nyt alan jo itse lähestymään tuota ikää milloin äitini jäi "jumiin kotiin", minulla sentään jalat vielä toimii jotenkuten että pääsen liikkeelle. Mutta minua ei innosta lähteä tuonne ostarille höpöttämään toisten kurppien kanssa, minulla on omat harrastukseni ja yhteyttä pidän niin netin kuin puhelimenkin avulla. Korona ei ole minua lannistanut vaikka riskiryhmäläisenä joudunkin olemaan kotona yksin enemmän kuin enne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hölise, äitini oli käytännössä kotinsa vanki vuosia 80 ikävuoden paikkeilla ja viimeiset vuodet vielä hoitokodissa. Eihän siellä kukaan omaisistakaan ehtinyt monen sadan kilometrin päästä käydä päivittäin juttelemassa. Puhelin oli käytössä päivittä aivan kuten nytkin korona-aikana on käytettävissä. Nyt alan jo itse lähestymään tuota ikää milloin äitini jäi "jumiin kotiin", minulla sentään jalat vielä toimii jotenkuten että pääsen liikkeelle. Mutta minua ei innosta lähteä tuonne ostarille höpöttämään toisten kurppien kanssa, minulla on omat harrastukseni ja yhteyttä pidän niin netin kuin puhelimenkin avulla. Korona ei ole minua lannistanut vaikka riskiryhmäläisenä joudunkin olemaan kotona yksin enemmän kuin enne.

        Meitä on niitäkin, jotka omaisistamme välitämme ja kykenemme myös käymään tapaamassa. Paistaa minäminä-meiniki kommentistasi. Kaikki eivät ole kuin sinä ja äitisi. Jotkut jotka vielä reilu 80-vuotiaina ovat tottuneet hoitamaan sosiaalisen kanssakäymisen naamatusten, kaipaavat sitä. Ja koska sitä ei ole, he taantuvat. Se tuo turhaa kulua yhteiskunnalle kun vanhukset täytyy laittaa hoitoon siksi että tämä perkeleen hössötys vaan jatkuu. Me nuoremmat osaamme lukea uutisia ja juttuja hieman eri tavoin kuin vanhat. Heidän nuoruudessaan lehdistö puhui totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on niitäkin, jotka omaisistamme välitämme ja kykenemme myös käymään tapaamassa. Paistaa minäminä-meiniki kommentistasi. Kaikki eivät ole kuin sinä ja äitisi. Jotkut jotka vielä reilu 80-vuotiaina ovat tottuneet hoitamaan sosiaalisen kanssakäymisen naamatusten, kaipaavat sitä. Ja koska sitä ei ole, he taantuvat. Se tuo turhaa kulua yhteiskunnalle kun vanhukset täytyy laittaa hoitoon siksi että tämä perkeleen hössötys vaan jatkuu. Me nuoremmat osaamme lukea uutisia ja juttuja hieman eri tavoin kuin vanhat. Heidän nuoruudessaan lehdistö puhui totta.

        Nyt alkaa keittämään! Jos ihmisellä jalat ei toimi, pystyy kävelemään vain kotona, asuu kerrostalossa jossa ei ole hissiä niin miten siinä lähteä jonnekin ulos tapaamaan toisia. Kun sitten sairaus vie toisen jalan ja ihminen on 85 vuotias, hyvä kun tottui edes pyörätuolilla liikkumaan hoitokodin tiloissa. Itse asun yli 300 km päässä, ei siinä kovin usein tuota matkaa kulje jo kustannustenkin vuoksi.

        Minkä ikäisi omat vanhempasi ja isovanhempasi on (jos ovat vielä hengissä) ja käytkö tapaamassa heitä päivittäin edes useiden kymmenien kilometrien päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt alkaa keittämään! Jos ihmisellä jalat ei toimi, pystyy kävelemään vain kotona, asuu kerrostalossa jossa ei ole hissiä niin miten siinä lähteä jonnekin ulos tapaamaan toisia. Kun sitten sairaus vie toisen jalan ja ihminen on 85 vuotias, hyvä kun tottui edes pyörätuolilla liikkumaan hoitokodin tiloissa. Itse asun yli 300 km päässä, ei siinä kovin usein tuota matkaa kulje jo kustannustenkin vuoksi.

        Minkä ikäisi omat vanhempasi ja isovanhempasi on (jos ovat vielä hengissä) ja käytkö tapaamassa heitä päivittäin edes useiden kymmenien kilometrien päässä.

        Keittämään? Miksi? Sinulla on harrastuksesi. Mikä mättää? Minulla on äitini jonka huomaan selvästikin taantuneen siitä syystä ettei ole sosiaalista kanssakäymistä. Lopeta harrastuksesi, lopeta työssäkäynti, jos vielä käyt, lopeta sosiaalisen median käyttö. Ainoat laitteet mitä käytät seuraavan about 7 kk ovat kännykkä PUHELUIHIN ja tv ilman satellittikanavia. Testaapa ja tule sen jälkeen kertomaan miltä maistui. Asun 100km päässä äidistäni ja käyn paikanpäällä 2-3 krt/vko kokopäivätyön ohella. Sitä ei tarvitsisi olla jos tässä hommassa olisi järkeä. Olen pahoillani ettei äitisi talossa ole hissiä mutta sinulla lienee mahdollisuus auttaa äitiäsi pääsemään sellaiseen taloon missä on. Minä ennakoin ja huolehdin siitä, että äidiläni on mahdollisimman hyvin asiat. Joitain mihin ei voi vaikuttaa, mutta koitetaan aina hoitaa asiat jollain lailla. Minullakin olisi syytä keittää mutta keittämällä ei saa asiaa esiin eikä apua siihen. Niin, olen 57-vuotias ja nähnyt elämäni varrella varmaanikin kaiken mitä ihmisen eteen voi tulla. Voimia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keittämään? Miksi? Sinulla on harrastuksesi. Mikä mättää? Minulla on äitini jonka huomaan selvästikin taantuneen siitä syystä ettei ole sosiaalista kanssakäymistä. Lopeta harrastuksesi, lopeta työssäkäynti, jos vielä käyt, lopeta sosiaalisen median käyttö. Ainoat laitteet mitä käytät seuraavan about 7 kk ovat kännykkä PUHELUIHIN ja tv ilman satellittikanavia. Testaapa ja tule sen jälkeen kertomaan miltä maistui. Asun 100km päässä äidistäni ja käyn paikanpäällä 2-3 krt/vko kokopäivätyön ohella. Sitä ei tarvitsisi olla jos tässä hommassa olisi järkeä. Olen pahoillani ettei äitisi talossa ole hissiä mutta sinulla lienee mahdollisuus auttaa äitiäsi pääsemään sellaiseen taloon missä on. Minä ennakoin ja huolehdin siitä, että äidiläni on mahdollisimman hyvin asiat. Joitain mihin ei voi vaikuttaa, mutta koitetaan aina hoitaa asiat jollain lailla. Minullakin olisi syytä keittää mutta keittämällä ei saa asiaa esiin eikä apua siihen. Niin, olen 57-vuotias ja nähnyt elämäni varrella varmaanikin kaiken mitä ihmisen eteen voi tulla. Voimia!

        Pudotetaanpa sinut sieltä sinisten pilvien päältä maahan.
        Tarjouduin aikoinaan äitini omaishoitajaksi, mutta ei onnistunut kun olisi joutunut muuttamaan kotoaan monen sadan kilometrin päähän. Siinä vaiheessa kun päivystysleikkauksessa amputoitiin toinen jalka, hoitokoti oli ainoa vaihtoehto ja kotikunta ainoa sijoituspaikka, onneksi sillä omalla kotipaikkakunnallani hän ei olisi saanut niin hyvää hoitopaikkaa.
        Minä OLEN joutunut lopettamaan harrastukseni kun kokoontumiset on kielletty. Tein kahtakin harrastetyötä, toista viikottain, toista satunnaisesti koska pystyn siihen sillä ole enää työelämässä. Toimin myös parissa yhdistyksessä aktiivisesti, samoin nuo ovat jääneet Teams-yhteyksien varaan, kolmannen yhdistyksen toiminnasta ole myös joutunut jäämään ulos riskiryhmään kuulumisen vuoksi. Viime maaliskuusta saakka olen ollut enimmän aikaa vain kotona, apteekissa, sairaalassa ja kaupassa (harvoin) olen sentään käynyt.
        On kyllä myönnettävä että televisiota tulee katsottua ahkerasti (muutama maksukanava ei montaa euroa maksa ja näkyy kaikkialla Suomessa) ja onneksi olen sitä ikäluokkaa että aikanaan työni takia jouduin opettelemaan tietokoneiden käytön ja netti on hyvä yhteydenpitokanava.
        Lapsiani ja lapsenlapsiani en vaadi käymään luonani koska ymmärrän että se voi olla itselleni terveydellisesti vaarallista. Nettiyhteydet auttaa tässäkin yhteydenpitoa. Otan koronan tosissani koska juuri äskettäin samanikäinen ystäväni kuoli koronaan.
        Välillä alkaa vaan kiukuttaa usein esitetty martyyrius ja nuorten selittely että pitää saada elää, joten eiköhän tämä ole tässä.


    • Anonyymi

      Ruotsissa ainakin yli 40 kuollutta.

      • Anonyymi

        Jos miljoonalle antaa lasin vettä, osa heistä kuolee muutaman päivän sisällä. Sillä vesilasilla tai rokotteella ei kyllä ole tekemistä asian kanssa, mutta salaliittoteoreetikoiden aivonystyrät eivät tämän tilastollisen faktan ymmärtämiseen riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos miljoonalle antaa lasin vettä, osa heistä kuolee muutaman päivän sisällä. Sillä vesilasilla tai rokotteella ei kyllä ole tekemistä asian kanssa, mutta salaliittoteoreetikoiden aivonystyrät eivät tämän tilastollisen faktan ymmärtämiseen riitä.

        Jos osaat lukea niin lue. Ja mitkään tilastolliset seikat ei mielestäsi ylity jutun vanhankodissa?

        https://www.dailymail.co.uk/news/article-9198345/24-elderly-residents-die-Hampshire-second-tragedy-Midlands-leaves-nine-dead.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaat lukea niin lue. Ja mitkään tilastolliset seikat ei mielestäsi ylity jutun vanhankodissa?

        https://www.dailymail.co.uk/news/article-9198345/24-elderly-residents-die-Hampshire-second-tragedy-Midlands-leaves-nine-dead.html

        Mitenköhän kommenttisi ja juttu liittyy tuohon vesivertaukseen? Kyseisissä vanhainkodeissa on vanhuksia kuollut koronan seurauksena, ei suinkaan rokotteeseen. Jos vanhukset olisi ehditty rokottaa, ehkäpä kuolleita olisi ollut vähemmän.


    • Anonyymi

      No nythän ikäihmisten rokottamiset hidastuu lisää, kun AstraZenecan rokotetta ei anneta heille. Pitää vaan odotella missä tahdissa mRNA rokotteita saadaan maahan. Samalla rokotettavien määrä lisääntyy vauhdilla kun suuret ikäluokat tulee rokotusvuoroon.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe