Meitä on ainakin kahdenlaisia ihmisiä uneliaisuutemme suhteen.
Toiset menevät varhain nukkumaan ja heräävätkin varhain.
Toiset valvovat pitkään illalla ja heräävät puoleltapaivin. Kuinka paljon menettävätkään nämä esimerkiksi kauneissa kesä-aamuissa. Eivät "koskaan" koe raikasta aamukastetta, ei päivään heräävien lintujen laulua, ei luonnon tuoksuja etenkin maaseudun rauhassa.
Itse olen jonkinlainen kummajainen, herään aina varhain ja valvon pitkään. Päiväni alkaa tyypillisesti ennen kello kuutta ja päättyy puoleltaöin.
En edusta kuitenkaan niitä ylienergisiä, usein yliälykkäitä, jotka tulevat toimeen muutaman tunnin yöunelle, minä torkahdan päivisin ainakin ruokalevolle.
Entäs te?
Illan vai aamun torkku?
15
1035
Vastaukset
- ellumari
Tässäpä vastaus minun tapauksessani.
Olen aamuvirkku.
Kello on pikkuisen yli kuuden ja ole ollut tunnin hereillä, ulkoiluttanut koiran, laittanut ja syönyt aamiaisen.
Tunnen oloni erittäin virkeäksi ja lähden tästä
kohta "sorvin ääreen."
Joskus otan iltatorkut siinä viiden paikkeilla ja nukkumaan menen nykyisin ennen puoltayötä.
En tarvitse paljoa unta, mutta ei se älykkyydestä saata johtua, vaan siitä, että kuulun meihin aamuvirkkuihin.
Hyvää alkanutta päivää sinulle! Isäin oli aamu-uninen ja äitini iltauninen, ja minusta raukasta on tullut molempia.
Raskaasti aamu-uninen nainen odotti työssä olo aikanaan, että kun hän pääsee eläkkeelle, niin sitten hän saa nukkua aamulla niin pitkään kuin haluaa.
Suurin rangaistus oli, että hänestä tulikin aamuvirkku eläkkeelle jäätyä. Mitä tehdä niinä pitkinä aamutunteina, kun ei tarvitsekaan enää lähteä töihin? Lukea Hesaria varmaan, jos on sattunut lehti niin aikaisin tulemaan?
Väheneekö unen tarve vanhetessa?
Jotkut sairaudet lisäävät kyllä väsymystä.
beataB ( silmistäni unenrippeitä hieroskellen...)olen.
Kesäinen ihana aamu,varsinkin mökillä.
Tuntuisi synniltä nukkua pitkään ja pahalla tuulellakin olisin ,jos niin tapahtuisi.
Jäisi kokematta aamukasteinen nurmikko,tyyni vedenpinta ,nouseva aurinko,lintujen iloinen ,elämänhaluinen ilakointi,puunlehtien viriävä liikehdintä,se on jotakin.
Kaupungissa ei samaa nautintoa tunne,mutta aurinko nousee täälläkin.
Illalla kohta 22 jälkeen nukkumaan ja päiväunia en ota.
Äly puoleen en ota kantaa.Ylienergisillä ihmisillä on ylitehokas "elämänmoottori" käytössään ja jaksavat tehdä työtä pitkään.
Havukka-ahomaissti ajatellen oletan, että aivoillekin riittää käyttövoimaa.
Itse olen alienerginen, heikko. Muistan aktiiviaikanani joutuneeni asettumaan pitkäkseni saadakseni kaiken enrgian aivojen käyttöön ja ongelman ratkaistua.- sii
Kuuleppas SKILLAN.
Kyllä kaupungissakin voi nauttia ,tuossa tuo jää odottaa sulamistaan 50: nen metrin päässä .
aamu-ongelle pääsee kohta,linnut laulavat täälläkin. sii kirjoitti:
Kuuleppas SKILLAN.
Kyllä kaupungissakin voi nauttia ,tuossa tuo jää odottaa sulamistaan 50: nen metrin päässä .
aamu-ongelle pääsee kohta,linnut laulavat täälläkin.että voi,mutta ei vedä vertoja "mökki" miliöölle;)
- itikkapyydys-sii
SkillaN kirjoitti:
että voi,mutta ei vedä vertoja "mökki" miliöölle;)
myönnetään kylläkin ,eihän mökkielämää mikään voita ,mutta kun olen kesällä oikea itikkapyydys.
terv, kaup-ranta - Saariston Sirkka
itikkapyydys-sii kirjoitti:
myönnetään kylläkin ,eihän mökkielämää mikään voita ,mutta kun olen kesällä oikea itikkapyydys.
terv, kaup-rantaMeitä itikoiden rakastamia on, kovin on tuttua.
Siksi onkin hyvä, jos kesäksi on mahdollisuus siirtyä saarielämään. Tuuli pitää itikat loitolla, useimmiten.
- Otontytär
Olisi mukava joskus nukkua pitkään niinkuin ennenvanhaan. Vanhat luuni eivät kuitenkaan suostu olemaan vaakatasossa seitsemää tuntia enempää. Olen ollut illanvirkku ja aamun torkku, mutta nyt valvon molempina. Päiväunet tarvittaessa takaavat jaksamisen. Älykkyys lienee saavuttamaton ominaisuus; ainakaan vielä ei ole pahemmin häirinnyt höseltämistäni!
Mukavaa tiistaipäivää, ketjun avaaja muut! Minusta tuli aamuvirkku jo pienenä kun olin niin ahne kahville!
Kahvia meillä ei lapsille annettu, mutta huomasin että sitä periaatetta voi kiertää jos oli aamulla aikaisin tuvassa kun äiti ja isä joivat aamukahvia.
Silloin sain minäkin pienen tilkan kahvia heidän seurassaan.
Muu sisarusparvi nukkui eivätkä tienneet mitään että minä jo olin juonut kahvia, tuota kiellettyä juomaa!
Kyllä menettää paljon kevät- ja kesäaamuisin jos nukkuu pitkään.
Luonto tuntuu olevan juuri aikaisina aamutunteina täynnä elämää ja elinvoimaa.
Työelämässä ollessani menin aikaisin nukkumaan, harvemmin minua näki enää 21.30 jälkeen hereillä.
Nyt taas saatan kukkua pikkutunneille asti, mutta voinhan korvata unenpuutetta nokosilla päiväsaikaan.- Tyynentyttö
Nyt taitaa olla niiden päiväunien aika.Kyllä on mukava herätä sen jälkeen ja juoda kahvit.Aamu ja ilta.Molemmat ovat ihania aikoja.Päivällä voi vaikka ottaa nokoset.Pahinta on jos herää aikaisin,lukee lehden ja nukahtaa uudelleen.Koko päivä pilalla.
- MUMMELI1
Minäkin valvon joskus illasta joskus aamusta.
Yöllä krooninen hermosärky selässä joskus valvottaa. Silloin nousen lukemaan ja saatan nukkua sitten pitkäänkin.
Ennen puolta yötä käyn nukkumaan ja köllöttelen päivällä. Unta en useinkaan saa päivällä ,mutta lepo tekee hyvää.
On se ihanaa kun saa itse päättää milloin nukkuu ,milloin valvoo.Puolisokaan ei puutu tähän koska nukumme juuri siitä syystä eri huoneissa.
Se on hyvä ratkaisu ,näin kipuislle ihmiselle kuin minä. Lapset vähän ihmettelivät ,kun vammautumiseni jälkeen "perustin" oman kammarin.
Eipä tuossa ole pitkä matka sulhasenkaan käydä ,mutta joka öiset eri aikaan nukkumiset ja kuorsaamiset meinasivat aikoinaan viedä sovun .
Nyt asia on kunnossa.
- pullaulla
voi muös täällä Tukholmassa kokea --Asun lähellä keskustaa mutta minulla on järvi vieressä jonka rannalla kävelen joka aamu . Olen tottunut heräänmään n klo6 aamulla .Nyt onkin kevään ihaninta aikaa ,luonto herää eloon ,ja linnut taistelevat reviireistään ,huvää terveyttä kaikille Toivottelee eräs muuttolintu:)
- kaupungin
kivisessä viidakossa paljoa merkitse herääkö kuudelta vai kymmeneltä haistelemaan pakokaasuja ja hirveää pölyä ja eipä tuokaan paljon kiehdo jos asfaltti on naamulla kasteesta märkänä.
Kaikki kun ei siellä maalaismaisemissa asustele ja kuuntele niitä linnun lauluja.Kaupungin pölyä täälläkin nieleskellään, mutta onneksi on metsätupsakkeita joissa linnut pääsevät 'elämöimään'. Asfaltista vielä oiva kaikupohja ja näin tässäkin viidakossa saa luonnon suomia maistiaisia.
Muuten, parina edellisenä yönä olen katsellut revontulia. Taidan olla varkkuvirkku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822