Freestyle libre 2

Anonyymi

Olen 15v tyttö ja mulla on diabetes. Mä oon kuullu ja on ollu lääkärinki kanssa puhetta tästä uudesta libre 2 mutta ei hirveesti puhuttu siitä. Mua vaan kiinnostaa miten se eroo vanhasta librestä, miten toimii, onko hyviä ja mistä niitä saa ja onko mun mahdollista saada sellainen? Se olisi kätevä kun siinä on kuulemma ne hälytykset jotka ilmoittaa ite jos menee vaikka yöllä sokerit matalalle. Ne jotka tietää voitteko vähä avata asiaa?:3

130

30442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saa julkisesta terveydenhuollosta jos koetaan tarpeelliseksi. Saa myös ostettua joistain lääkäriasemilta.

      Jos sinulla on ykköstyypin diabetes niin sen saa helposti.

      • Anonyymi

        Saakohan missä päin Suomea vaan julkisesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saakohan missä päin Suomea vaan julkisesta?

        Minusta Helsingissä on pari terveysasemaa, joista tuon saa ostettua jos on heillä potilaana. Muuten sitten julkiselta puolelta.


    • Anonyymi

      Moi. Mulla on tyypin 1 diabetes ja mulla on ollut Libre 2 -sensori käytössä lokakuusta alkaen. Oon ollut tosi tyytyväinen tuohon enkä enää luopuisi tuosta. Libre 2 toimii muutoin aivan samoin kuin alkuperäinen Libre, mutta tuossa on lisänä noi hälytykset matalista ja korkeista sokerista. Libre 2 on Bluetoothilla yhteydessä sensorin lukulaitteeseen tai puhelimeen, eli noi hälytykset menee langattomasti lukulaitteelle tai puhelimelle. Jos sokerit menee liian alas tai ylös niin lukulaite tai puhelin alkaa piippailemaan. Hälytyksien rajat voi itse asettaa, eli voi määritellä kuinka alas tai ylös verensokerin pitää mennä, että sensori hälyttää. Noi hälytykset saa myös halutessaan laitettua päälle tai pois päältä. Lukulaite tai puhelin voi piippailla myös sillon, jos Bluetooth yhteys sensoriin katkeaa, tuonkin hälytyksen saa laitettua päälle tai pois päältä. Hälytykset asetetaan lukulaitteella tai puhelimella.

      Musta tuo hälytysominaisuus on tosi hyvä parannus alkuperäiseen Libreen. Libre 2 on esimerkiksi herättänyt mut kun sokerit on mennyt liian alas yöllä mun nukkuessani.

      Jos sulla on ollu käytössä alkuperäinen Libre, niin toi Libre 2 toimii muutoin ihan samoin. Jos osaat käyttää alkuperästä Libreä niin osaat totakin. Libre 2 on aivan samanlainen kahen euron kolikon kokoinen nappi kuin alkuperäinen Libre. Ulkosesti toi on aivan samanlainen ja se otetaan käyttöön samalla tavalla.

      Eli Libre 2 on pieni noin kahden euron kokoinen nappi, joka laitetaan yleensä käsivarteen kiinni sensorin mukana tulevalla asetuslaitteella. Sensori tarttuu käteen liimalla ja yksi sensori toimii kahen viikon ajan. Libre 2 -sensori vaihdetaan siis kahden viikon välein samoin kuin alkuperäinen Libre. Sensorin voi vaihtaa itse tai voi pyytää vaikka kaverin avuksi. Sensorin kiinnittämistä ei tarvitse pelätä, sen kiinnitys on helppoa, kiinnitys ei tunnu oikeen miltään eikä sensorin kädessä kiinni olemista yleensä edes huomaa. Sensorin irrottaminen on vastaavaa kuin irrottas laastaria. Ainakinmulla se on pysynyt hyvin kiinni kädessä sen kaksi viikkoa, mutta on silti lähtenyt irti ihan kiltisti. Libre 2 eiole haitannut nukkumistakaan.

      Libre 2 on samalla lailla vesitiivis kuin alkuperäinen Libre, eli sen kanssa voi uida, saunoa jne.

      Libre 2 -sensorissa on NFC samoin kuin alkuperäsessä Libressä eli verensokerin saa luettua paksun talvitakin läpikin viemällä lukulaite tai puhelin sensorin kohdalle.


      Jos sulla on tyypin 1 diabetes niinkuin mulla niin sun pitäs saada Libre 2 helposti. Ota puheeksi se dibeteshoitajan tai diabeteslääkärin kanssa. Voit pyytää sen aluksi vaikka kokeiltavaksi etenkin, jos sulla ei ole ennen ollut Libreä käytössä. Voit sitten kokeilla tykkäätkö Librestä. Mulle annettiin aluksi Libre kokeiltavaksi pariksi viikoksi pariin eri kertaan ja sitten kun halusin ottaa sen jatkuvaan käyttöön, niin vaan pyysin sitä ja se myönnettiin mulle.

      Mä sain Libre 2:n lukulaitteen Espoon diabeteskeskuksesta samalla kun Libre 2 otettiin käyttöön. Ainakin jos sulla on tyypin 1 diabetes niin säkin varmaan saat sen sun omalta diabeteshoitajalta tai sitten voit saada sen sun kotipaikkakunnan diabetestarvikkeiden tarvikejakelusta kunhan sulle on ensin myönnetty Libre 2. Libre 2:n sensoreita saa samasta tarvikejakelusta pyytämällä. Sensoreita saa tarvikejkelusta ainakin kolmen kuukauden käyttöä varten kerralla. Sitten kun ne alkaa loppua voit pyytää lisää.


      Kannattaa varmaan kuitenkin itseasiassa kysyä saman tien myös Libre 3:a. Ainakin täällä Espoossa Libre 3 tulee ehkä käyttöön tän vuoden aikana. Libre 3 on ilmeisesti vielä parempi kuin Libre 2. Libre 3 on 70 % pienempi kuin alkuperänen Libre ja Libre 2. Eli kun Alkuperänen Libre ja Libre 2 on kahen euron kolikon kokoisia niin Libre 3 on ilmeisesti paljon pienempi ja varmaan jonkin 10 sentin kolikon kokoinen. Libre 3 on silleenkin parempi kuin Libre 2, että Libre 3 lähettää sokerimittaukset automaattisesti Bluetoothin kautta puhelimelle. Sokerimittaustulos näkyy siis jatkuvasti puhelimella eikä sensoria tarvitse skannata samalla lailla kuin alkuperäsen Libren ja Libre 2:n kanssa. Eli jos haluut katsoa verensokerin niin se näkyy puhelimessa ilman, että tarvitsee viedä puhelinta sensorin kohdalle. Libre 3:ssä on myös samat hälytykset kuin Libre 2:ssa. Mä itse aion kysellä keväällä missä vaiheessa Libre 3 tulee käyttöön täällä Espoossa, mulla kun on diabeteskeskuskäynti huhtikuussa.

      T. Mika

      • Anonyymi

        MULLA ON ONGELMIA LIBRE 2 SENSORIN PYSYMISEN KANSSA. NYT SANOTTIIN ETTEI SE KESTÄ NORMAALIA UIMAHALLISSA KÄYNTIÄ VÄLTTÄMÄTTÄ ELI SE EI OLE UINNIN KESTÄVÄ KUIN NOIN TUNNIN, JOINKA JÄLKEEN EI VOI TAATA SEN PYSYVYYTTÄ KÄDESSÄ. ( TÄÄ ON TOSI HUONO JUTTU, KOSKA AINA UIMAHALLISSA KÄYNNIN JÄLKEEN TÄYTYY VARAUTUA UUDEN SENSORIN KANSSA. SE TULEE HIRMU KALLIIKSI KÄYTÖSSÄ)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MULLA ON ONGELMIA LIBRE 2 SENSORIN PYSYMISEN KANSSA. NYT SANOTTIIN ETTEI SE KESTÄ NORMAALIA UIMAHALLISSA KÄYNTIÄ VÄLTTÄMÄTTÄ ELI SE EI OLE UINNIN KESTÄVÄ KUIN NOIN TUNNIN, JOINKA JÄLKEEN EI VOI TAATA SEN PYSYVYYTTÄ KÄDESSÄ. ( TÄÄ ON TOSI HUONO JUTTU, KOSKA AINA UIMAHALLISSA KÄYNNIN JÄLKEEN TÄYTYY VARAUTUA UUDEN SENSORIN KANSSA. SE TULEE HIRMU KALLIIKSI KÄYTÖSSÄ)

        Sensorin päälle kannttaa laittaa kinesioteippiä tai sitten hankkia diabeteskaupasta Libre-sensorin suojateippejä. Noissa suojateipeissä reikä sensorin keskikohtaa varten on jo valmiina. Edullisemmaksi tuo kinesioteippi on minulle tullut, reikä vaan tosiaan siihen teippiin saksilla sensorin keskikohtaa varten. Liikun paljon ja sensorit irtoilivat ennen vähän väliä. Nyt mulla on teippi aina sensorin päällä. Välillä teipin joutuu vaihtamaan useammin (kerran viikossa), kuin sensorin. Sensori on pysynyt kuitenkin hyvin paikallaan, kunhan teipin on vaan irroittanut varovaisesti. Ihoni on ainakin tähän asti kestänyt noita teippejä.


      • Anonyymi

        Kiitos vinkeistä mulla seuraava aika toukokuussa T.Ari


    • Anonyymi

      Moi. Mulla on tyypin 1 diabetes ja mulla on ollut Libre 2 -sensori käytössä lokakuusta alkaen. Oon ollut tosi tyytyväinen tuohon enkä enää luopuisi tuosta. Libre 2 toimii muutoin aivan samoin kuin alkuperäinen Libre, mutta tuossa on lisänä noi hälytykset matalista ja korkeista sokerista. Libre 2 on Bluetoothilla yhteydessä sensorin lukulaitteeseen tai puhelimeen, eli noi hälytykset menee langattomasti lukulaitteelle tai puhelimelle. Jos sokerit menee liian alas tai ylös niin lukulaite tai puhelin alkaa piippailemaan. Hälytyksien rajat voi itse asettaa, eli voi määritellä kuinka alas tai ylös verensokerin pitää mennä, että sensori hälyttää. Noi hälytykset saa myös halutessaan laitettua päälle tai pois päältä. Lukulaite tai puhelin voi piippailla myös sillon, jos Bluetooth yhteys sensoriin katkeaa, tuonkin hälytyksen saa laitettua päälle tai pois päältä. Hälytykset asetetaan lukulaitteella tai puhelimella.

      Musta tuo hälytysominaisuus on tosi hyvä parannus alkuperäiseen Libreen. Libre 2 on esimerkiksi herättänyt mut kun sokerit on mennyt liian alas yöllä mun nukkuessani.

      Jos sulla on ollu käytössä alkuperäinen Libre, niin toi Libre 2 toimii muutoin ihan samoin. Jos osaat käyttää alkuperästä Libreä niin osaat totakin. Libre 2 on aivan samanlainen kahen euron kolikon kokoinen nappi kuin alkuperäinen Libre. Ulkosesti toi on aivan samanlainen ja se otetaan käyttöön samalla tavalla.

      Eli Libre 2 on pieni noin kahden euron kokoinen nappi, joka laitetaan yleensä käsivarteen kiinni sensorin mukana tulevalla asetuslaitteella. Sensori tarttuu käteen liimalla ja yksi sensori toimii kahen viikon ajan. Libre 2 -sensori vaihdetaan siis kahden viikon välein samoin kuin alkuperäinen Libre. Sensorin voi vaihtaa itse tai voi pyytää vaikka kaverin avuksi. Sensorin kiinnittämistä ei tarvitse pelätä, sen kiinnitys on helppoa, kiinnitys ei tunnu oikeen miltään eikä sensorin kädessä kiinni olemista yleensä edes huomaa. Sensorin irrottaminen on vastaavaa kuin irrottas laastaria. Ainakinmulla se on pysynyt hyvin kiinni kädessä sen kaksi viikkoa, mutta on silti lähtenyt irti ihan kiltisti. Libre 2 eiole haitannut nukkumistakaan.

      Libre 2 on samalla lailla vesitiivis kuin alkuperäinen Libre, eli sen kanssa voi uida, saunoa jne.

      Libre 2 -sensorissa on NFC samoin kuin alkuperäsessä Libressä eli verensokerin saa luettua paksun talvitakin läpikin viemällä lukulaite tai puhelin sensorin kohdalle.

      Jos sulla on tyypin 1 diabetes niinkuin mulla niin sun pitäs saada Libre 2 helposti. Ota puheeksi se dibeteshoitajan tai diabeteslääkärin kanssa. Voit pyytää sen aluksi vaikka kokeiltavaksi etenkin, jos sulla ei ole ennen ollut Libreä käytössä. Voit sitten kokeilla tykkäätkö Librestä. Mulle annettiin aluksi Libre kokeiltavaksi pariksi viikoksi pariin eri kertaan ja sitten kun halusin ottaa sen jatkuvaan käyttöön, niin vaan pyysin sitä ja se myönnettiin mulle.

      Mä sain Libre 2:n lukulaitteen Espoon diabeteskeskuksesta samalla kun Libre 2 otettiin käyttöön. Ainakin jos sulla on tyypin 1 diabetes niin säkin varmaan saat sen sun omalta diabeteshoitajalta tai sitten voit saada sen sun kotipaikkakunnan diabetestarvikkeiden tarvikejakelusta kunhan sulle on ensin myönnetty Libre 2. Libre 2:n sensoreita saa samasta tarvikejakelusta pyytämällä. Sensoreita saa tarvikejkelusta ainakin kolmen kuukauden käyttöä varten kerralla. Sitten kun ne alkaa loppua voit pyytää lisää.

      Kannattaa varmaan kuitenkin itseasiassa kysyä saman tien myös Libre 3:a. Ainakin täällä Espoossa Libre 3 tulee ehkä käyttöön tän vuoden aikana. Libre 3 on ilmeisesti vielä parempi kuin Libre 2. Libre 3 on 70 % pienempi kuin alkuperänen Libre ja Libre 2. Eli kun Alkuperänen Libre ja Libre 2 on kahen euron kolikon kokoisia niin Libre 3 on ilmeisesti paljon pienempi ja varmaan jonkin 10 sentin kolikon kokoinen. Libre 3 on silleenkin parempi kuin Libre 2, että Libre 3 lähettää sokerimittaukset automaattisesti Bluetoothin kautta puhelimelle. Sokerimittaustulos näkyy siis jatkuvasti puhelimella eikä sensoria tarvitse skannata samalla lailla kuin alkuperäsen Libren ja Libre 2:n kanssa. Eli jos haluut katsoa verensokerin niin se näkyy puhelimessa ilman, että tarvitsee viedä puhelinta sensorin kohdalle. Libre 3:ssä on myös samat hälytykset kuin Libre 2:ssa. Mä itse aion kysellä keväällä missä vaiheessa Libre 3 tulee käyttöön täällä Espoossa, mulla kun on diabeteskeskuskäynti huhtikuussa.


      Niin joo ja Libre 3 eroaa aiemmista alkuperäsestä Librestä ja Libre 2:sta siinä, että sen mukana ei enää tule erillistä lukulaitetta vaan sitä käytetään vain älypuhelimen avulla. Eli kuten sanoin edellä niin sokerimittaukset menee suoraan puhelimeen Bluetoothin kautta.

      T. Mika

      • Anonyymi

        Kiitos tiedoista! Itsekin olen kiinnostunut libre kakkosesta tuon hälytyksen takia. Täytyy ottaa puheeksi d-hoitajalla samalla kun pian vuosikontrolli, vieläköhän on vuosikontrolli etänä niin kuin viime keväänä, miten muilla?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Itsekin olen kiinnostunut libre kakkosesta tuon hälytyksen takia. Täytyy ottaa puheeksi d-hoitajalla samalla kun pian vuosikontrolli, vieläköhän on vuosikontrolli etänä niin kuin viime keväänä, miten muilla?!

        Mulla oli vuosikontrolli livenä lokakuussa. Eli oli käynti Espoon Diabeteskeskuksessa. Toki piti noita helvetin naamarirättejä pitää naamalla :-P mutta käynti oli jokatapauksessa livenä. Viime keväällä kun olisi ollut käynti diabeteshoitajan luona niin sillon toki homma hoidettiin etänä puhelimessa. Saa nähdä miten on tänä keväänä kun olisi käynti diabeteshoitajan luona huhtikuussa. Luulisi, että jos noita viruksentorjuntatököttejä ehditään tökätä ennen sitä niin käynti saattaisi jo olla livenä, mutta riippuu tietty tilanteesta. Eli saattaa olla etänäkin taas.

        T. Mika (miksuh)


    • Anonyymi

      Hei,

      Minun pojallani on tuo libre2 käytössä (16v.) Suosittelen ehdottomasti. Hälytys systeemi on ihan paras, varsinkin yöllä. Tuon saa kun sanoo oman kunnan diabetes hoitajalle joka tarvikkeet tilaa. Niitä saa yhteensä sen 26kpl vuodessa eli jokaista 2vk kohden yhden. Meillä on 3kk tarvikkeet aina kotona ja tilailen 2kk välein lisää.

      Toivon tulevaisuuteen että tuo libre hieman kehittyisi. Lukulaitteen kosketusnäyttö ei aina pelaa ja vaikuttaa "halpis" tuotteelta. Myös sensorin reunat voisivat olla loivemmat, ettei jäisi mihkään kiinni. Meillä käytössä sensorin päällä kalvo. Tällä estetään ettei sensori irtoa ennen aikoja.
      T. M

      • Anonyymi

        Millainen kalvo ja mistä niitä saa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen kalvo ja mistä niitä saa

        Olen toinen henkilö kuin tuo jolle esitit kysymyksen. Olen tilannut Libren skannerille tarkoitettuja "laastarilappuja" Diabeteskaupasta. Niitä saa myös erilaisilla kuvioinneilla ja väreissä.


    • Anonyymi

      Ite otin just Libre 2:n käyttöön, eli on ihan 99% uus juttu. Oli todella vanhat systeemit käytössä, dm1 melkein 45 vuotta, ihme että oon yleensä hengissä (hyvä näin).
      Suosttelen ehdottomasti sitä, että hoitaa itseään, nykyään se niin superhelppoa verrattuna 70-lukuun. En oo koskaan ollu mikään mallidiabeetikko, kymmeniä shokkeja ja muuta kivaa. Mut joo, asiaan eli Libre-aloittelijan kysymyksiä: pitääkö lukulaitteen olla messissä koko ajan, kuinka kaukana sensorista se pelittää? Entä jos esim. nukkuu yli ton 8h, kun härveli pitää koodata? Mulla on pitkiä työputkia, niin silloin tarvitsee myös unta myö ...

      • Anonyymi

        Libre on tosi iso apu d1 hoidossa, ilman sitä en pärjäisi. Lukulaitetta (tai kännykkää jossa libresovellus) ei tarvitse pitää aina mukana. Skannata kannattaa toki usein, että saa tarkan kuvan kuinka sokeri käyttäytyy eri tilanteissa. Jos esim. nukut kauemmin kuin tuon 8 tuntia putkeen, ei haittaa vaikka et ole skannannut, mutta silloin herätessä lukulaite näyttää tuon viimeisen 8 tunnin käyrän ja alkuyö jää tyhjäksi. Itse olen skannannut esim. paksun toppatakin läpi ulkona ja hyvin toimii. Minulla käytössä libre, mutta oletan että näiltä osin kakkonen toimii samoin.


      • Anonyymi

        Sensorin sekä lukulaitteen / puhelimen välisen yhteyden luvataan toimivan 6 metrin etäisyydeltä. Tosin koska kyseessä on Bluetooth yhteys niin välimatka voi olla mahdollisesti pidempikin. Käytännössä se kuinka pitkän matkan päästä yhteys toimii riippuu siitä mitä esteitä radiosignaalin tiellä on vaimentamassa signaalia. yleisesti Bluetoothin kantama on vähintään 10 metriä ellei sitten jokin este vaimenna radiosignaalia. Esimerkiksi itsellä ei ole tullut omassa 45 neliön kämpässä vastaan tilannetta, että lukulaite olisi alkanut hälyttämään siganaalin katkeamisesta.

        Jos nukut yli 8 tuntia tai sensorin skannaamisen välillä kuluu muutoin yli 8 tuntuntia siitä seuraa se, että mittaustuloksiin tulee katkos, koska sensori tallentaa itse mittaustuloksia viimeisen 8 tunnin ajalta. Mitään sen vakavampaa siitä ei seuraa, jos mittausten välillä on yli 8 tuntia. Käyrään vain tulee katkos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Libre on tosi iso apu d1 hoidossa, ilman sitä en pärjäisi. Lukulaitetta (tai kännykkää jossa libresovellus) ei tarvitse pitää aina mukana. Skannata kannattaa toki usein, että saa tarkan kuvan kuinka sokeri käyttäytyy eri tilanteissa. Jos esim. nukut kauemmin kuin tuon 8 tuntia putkeen, ei haittaa vaikka et ole skannannut, mutta silloin herätessä lukulaite näyttää tuon viimeisen 8 tunnin käyrän ja alkuyö jää tyhjäksi. Itse olen skannannut esim. paksun toppatakin läpi ulkona ja hyvin toimii. Minulla käytössä libre, mutta oletan että näiltä osin kakkonen toimii samoin.

        Kiva, kiitos vastauksesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sensorin sekä lukulaitteen / puhelimen välisen yhteyden luvataan toimivan 6 metrin etäisyydeltä. Tosin koska kyseessä on Bluetooth yhteys niin välimatka voi olla mahdollisesti pidempikin. Käytännössä se kuinka pitkän matkan päästä yhteys toimii riippuu siitä mitä esteitä radiosignaalin tiellä on vaimentamassa signaalia. yleisesti Bluetoothin kantama on vähintään 10 metriä ellei sitten jokin este vaimenna radiosignaalia. Esimerkiksi itsellä ei ole tullut omassa 45 neliön kämpässä vastaan tilannetta, että lukulaite olisi alkanut hälyttämään siganaalin katkeamisesta.

        Jos nukut yli 8 tuntia tai sensorin skannaamisen välillä kuluu muutoin yli 8 tuntuntia siitä seuraa se, että mittaustuloksiin tulee katkos, koska sensori tallentaa itse mittaustuloksia viimeisen 8 tunnin ajalta. Mitään sen vakavampaa siitä ei seuraa, jos mittausten välillä on yli 8 tuntia. Käyrään vain tulee katkos.

        Kuten myös tänne, thänx!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sensorin sekä lukulaitteen / puhelimen välisen yhteyden luvataan toimivan 6 metrin etäisyydeltä. Tosin koska kyseessä on Bluetooth yhteys niin välimatka voi olla mahdollisesti pidempikin. Käytännössä se kuinka pitkän matkan päästä yhteys toimii riippuu siitä mitä esteitä radiosignaalin tiellä on vaimentamassa signaalia. yleisesti Bluetoothin kantama on vähintään 10 metriä ellei sitten jokin este vaimenna radiosignaalia. Esimerkiksi itsellä ei ole tullut omassa 45 neliön kämpässä vastaan tilannetta, että lukulaite olisi alkanut hälyttämään siganaalin katkeamisesta.

        Jos nukut yli 8 tuntia tai sensorin skannaamisen välillä kuluu muutoin yli 8 tuntuntia siitä seuraa se, että mittaustuloksiin tulee katkos, koska sensori tallentaa itse mittaustuloksia viimeisen 8 tunnin ajalta. Mitään sen vakavampaa siitä ei seuraa, jos mittausten välillä on yli 8 tuntia. Käyrään vain tulee katkos.

        Tuo 6 metrin tai yli etäisyys koskee siis sensorin antamia hälytyksiä matalista ja korkeista verensokereista. Hälytykset toimii sis tuolta etäisyydetltä Bluetooth -yhteyden yli. Itse verensokerin mittaaminen tapahtuu NFC -yhteyttä käyttämällä ja siksi sensoria skannattaessa lukulaite tai puhelin pitää viedä muutaman sentin etäisyydelle sensorista. Homma toimii hyvin esimerkiksi talvitakin läpi. Sensorin skannaus ei siis käytä Bluetoothia vaan NFC:tä, joka on sama tekniikka, jota käytetään lähimaksupäätteissä kaupoissa jne.

        Libre 3 sensorissa verensokerimittaukset siirtyy sensorilta puhelimeen Bluetoothin kautta eikä sensoria siis tarvitse erikseen skannata välttämättä. Libre 2 kohdalla noin ei vielä ole vaan Bluetoothin kautta siirtyy vain hälytykset.


    • Anonyymi

      En saa. puhelintani (Iphone8) ottamaan bluethoot yhteyttä 2-malliseen sensoriin. On aiemmin toiminut mutta nyt huomasin ettei yhteys toimi. Missä vika?

      • Anonyymi

        Toimiiko sensorin skannaaminen normaalisti? Jos ei toimi niin sensori on saattanut lakata toimimasta jostain syystä. Siinä tapauksessa kannattaa soittaa Abbotille. Jos sensorissa on vikaa he lähettäät uuden tilalle kyseltyään puhelimessa mitä tapahtui, sensorin sarjanumeron ja mahdollisen virhekoodin lukulaitteesta tai puhelimesta. He haluavat sitten hajonnen sensorin tutkittavaksi. Itse olen nyt joutunut soittamaan yhden kerran Abbotille sensorin lakattua toimimasta 8 käyttöpäivän jälkeen. Tuo oli ensimmäinen kerta jollon sensori on lakannut toimimasta ennen aikojaan. He lähettivät uuden korvaavan sensorin mulle.


      • Anonyymi

        Ainakin vanhan Libren sensorit toimii NFC yhteydellä, en oikein usko että Libre 2:n sensorit olisi siinä suhteessa erilaisia. Eli puhelimessa pitää olla NFC ja kytkettynä se päälle ennen kuin skannaaminen onnistuu. Puhelimen sovellus kehottaa kytkemään NFC päälle kun yrittää skannausta.


    • Anonyymi
      • Täytyy tilata heinäkuussa kun elokuussa on seuraavat labrat. Täytyy kyllä ottaa joitakuita mittauksia myös sormenpäästä jotta voi verrata tuon näyttämiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Täytyy tilata heinäkuussa kun elokuussa on seuraavat labrat. Täytyy kyllä ottaa joitakuita mittauksia myös sormenpäästä jotta voi verrata tuon näyttämiin.

        Aika tarkasti nuo ovat samoissa lukemissa, kun testasin alussa otettuani Libren käyttöön. Nyt saa sormet olla rauhassa pari viikkoa ja näen ilman kovaa pistosrumbaa miten sokerit asettuu vuorokauden mittaan. Viime yönäkin sokeri oli käynyt juuri ennen heräämistä aika alhaalla, vaikka otan Toujeon aamuisin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa jutussa sanotaan, että täällä pk-seudulla on alettu jakaa hälyttäviä Libre -sensoreita tänä keväänä. En osaa sanoa mitään muista pk-seudun kaupungeista, mutta itse Espoolaisena tyypin 1 diabeetikkona sain Libre 2 -sensorin, jossa nuo hälytykset on, jo viime syksynä. Eli mulla on ollut Libre 2 nyt noin puolen vuoden ajan. Suosittelen ehdotomasti kaikille tuota. Libre 2:n hälytykset on erittäin hyvä parannus alkuperäiseen Libreen verrattuna. Kannattaa siis ottaa Libre 2 puheeksi oman diabeteshoitajan ja -lääkärin kanssa. Libre 3 on myös tulossa, mutta siitä ei ole tietoa vielä millon se tulee saataville suomessa.

        T. miksuh


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa jutussa sanotaan, että täällä pk-seudulla on alettu jakaa hälyttäviä Libre -sensoreita tänä keväänä. En osaa sanoa mitään muista pk-seudun kaupungeista, mutta itse Espoolaisena tyypin 1 diabeetikkona sain Libre 2 -sensorin, jossa nuo hälytykset on, jo viime syksynä. Eli mulla on ollut Libre 2 nyt noin puolen vuoden ajan. Suosittelen ehdotomasti kaikille tuota. Libre 2:n hälytykset on erittäin hyvä parannus alkuperäiseen Libreen verrattuna. Kannattaa siis ottaa Libre 2 puheeksi oman diabeteshoitajan ja -lääkärin kanssa. Libre 3 on myös tulossa, mutta siitä ei ole tietoa vielä millon se tulee saataville suomessa.

        T. miksuh

        Meillä kakkosille tuon Hankinta menee omasta pussista. Libren sensori maksaa 30 € per viikko eli 1500 per vuosi eli ei ole ihan halpaa. Liuskat saa ilmaiseksi jos saa.


      • Näinpä. Itse lasken että 2 kahden viikon jaksoa vuodessa ei ole liian paljon ja saattaa antaa lisätietoa. Esimerkiksi alkoholin käytön suhteen epäilen että se laskee minulla verensokeria mutta tuon mittaaminen on aika lailla hankalaa. Samaten liikunnan vaikutus verensokeriin ja kuinka käy jos jätän lääkkeet ottamatta. Tuohon riittää yksikin sensori.

        Ykkösillä sensori tulee suhteessa halvemmaksi kun jos mittaa 10 kertaa päivässä niin kahdessa viikossa tulee 140 mittaliuskaa ja tuo maksanee jotain 50 €.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Itse lasken että 2 kahden viikon jaksoa vuodessa ei ole liian paljon ja saattaa antaa lisätietoa. Esimerkiksi alkoholin käytön suhteen epäilen että se laskee minulla verensokeria mutta tuon mittaaminen on aika lailla hankalaa. Samaten liikunnan vaikutus verensokeriin ja kuinka käy jos jätän lääkkeet ottamatta. Tuohon riittää yksikin sensori.

        Ykkösillä sensori tulee suhteessa halvemmaksi kun jos mittaa 10 kertaa päivässä niin kahdessa viikossa tulee 140 mittaliuskaa ja tuo maksanee jotain 50 €.

        Libre tulee ykkösille halvemmaksi kuin liuskat. Lisäksi libren avulla moni ykkönen parantaa tasapainoa kun insuliinin kanssa säätäminen ja korjailu tarkentuu, sillä voi mitata niin tiheään kuin on tarvis. Lisäsairaudet ne vasta kalliiksi tulevat, kuten linkissäkin mainittiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Itse lasken että 2 kahden viikon jaksoa vuodessa ei ole liian paljon ja saattaa antaa lisätietoa. Esimerkiksi alkoholin käytön suhteen epäilen että se laskee minulla verensokeria mutta tuon mittaaminen on aika lailla hankalaa. Samaten liikunnan vaikutus verensokeriin ja kuinka käy jos jätän lääkkeet ottamatta. Tuohon riittää yksikin sensori.

        Ykkösillä sensori tulee suhteessa halvemmaksi kun jos mittaa 10 kertaa päivässä niin kahdessa viikossa tulee 140 mittaliuskaa ja tuo maksanee jotain 50 €.

        Itse lasken D2-potilaana että yhdelle aterialle tulee viidesosa päivän 250 g:sta hiilihydraatteja, ja katson vain labran pitkänsokerin tulosta pari kertaa vuodessa. Sinänsä tuo Libre olisi kiva lelu. (Diabetes 1 -potilaille se ei varmaan sellainen ole.)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Itse lasken että 2 kahden viikon jaksoa vuodessa ei ole liian paljon ja saattaa antaa lisätietoa. Esimerkiksi alkoholin käytön suhteen epäilen että se laskee minulla verensokeria mutta tuon mittaaminen on aika lailla hankalaa. Samaten liikunnan vaikutus verensokeriin ja kuinka käy jos jätän lääkkeet ottamatta. Tuohon riittää yksikin sensori.

        Ykkösillä sensori tulee suhteessa halvemmaksi kun jos mittaa 10 kertaa päivässä niin kahdessa viikossa tulee 140 mittaliuskaa ja tuo maksanee jotain 50 €.

        Tarkoitin nyt kuitenkin lähinnä sitä, että jos menee hankkimaan tyypin 2 diabeteksen niin siitä se lompakko kärsii. Tyhmyydestä sakotetaan siis.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Itse lasken että 2 kahden viikon jaksoa vuodessa ei ole liian paljon ja saattaa antaa lisätietoa. Esimerkiksi alkoholin käytön suhteen epäilen että se laskee minulla verensokeria mutta tuon mittaaminen on aika lailla hankalaa. Samaten liikunnan vaikutus verensokeriin ja kuinka käy jos jätän lääkkeet ottamatta. Tuohon riittää yksikin sensori.

        Ykkösillä sensori tulee suhteessa halvemmaksi kun jos mittaa 10 kertaa päivässä niin kahdessa viikossa tulee 140 mittaliuskaa ja tuo maksanee jotain 50 €.

        Hankin itselleni Libren, kun kakkosena en saa sellaista terveyskeskuksesta. Tässähän on nyt käynnissä eräänlainen poistomyynti jossa vanhaa Libreä myydään pois halukkaille, koska Libre 2 on tullut julkisen puolen käyttöön.
        Laitteisto toimii hienosti ja lukea voi niin lukulaitteella kuin puhelimen sovelluksellakin, mutta olisin kaivannut myös liittämismahdollisuutta tietokoneeseen, jotta käyrästöt ja tiedot olisi kunnolla käytettävissä. Kun lukulaitteen yhdistää tietokoneeseen, se vain ilmoittaa että laite on kytketty tietokoneeseen, mutta muuta ei tapahdu (akku kyllä latautuu). En ole löytänyt mistään sovellusta Windowsille läppäriin asennettavaksi, joten ihmettelen onko ainoa jakelumahdollisuus eteenpäin vain puhelimien välityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankin itselleni Libren, kun kakkosena en saa sellaista terveyskeskuksesta. Tässähän on nyt käynnissä eräänlainen poistomyynti jossa vanhaa Libreä myydään pois halukkaille, koska Libre 2 on tullut julkisen puolen käyttöön.
        Laitteisto toimii hienosti ja lukea voi niin lukulaitteella kuin puhelimen sovelluksellakin, mutta olisin kaivannut myös liittämismahdollisuutta tietokoneeseen, jotta käyrästöt ja tiedot olisi kunnolla käytettävissä. Kun lukulaitteen yhdistää tietokoneeseen, se vain ilmoittaa että laite on kytketty tietokoneeseen, mutta muuta ei tapahdu (akku kyllä latautuu). En ole löytänyt mistään sovellusta Windowsille läppäriin asennettavaksi, joten ihmettelen onko ainoa jakelumahdollisuus eteenpäin vain puhelimien välityksellä.

        Librelle on olemassa tietokoneelle asennettava sovellus jonka avulla mittaustulokset saa myös pilveen ja jaettavaksi diabeteshoitajalle jne. Sovellus ei maksa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Librelle on olemassa tietokoneelle asennettava sovellus jonka avulla mittaustulokset saa myös pilveen ja jaettavaksi diabeteshoitajalle jne. Sovellus ei maksa mitään.

        Vähän edellytti etsimistä, mutta löytyi.
        Olen huomannut että puhelimen lukusovellus ja lukijalaite näyttää eri arvoa, vaikka tekisi skannauksen saman minuutin sisällä. Olen myös havainnut että skanneri näyttää noin 1 mmoli/l pienempää arvoa kuin GlucoX mittarini ja sekin näyttää vajaan yksikön vähemmän testinesteen ja labran lukemiin verrattuna. En siis ota niin kovin vakavasti sitä että käyrä lipsahtaa joskus aamuyöllä punaiselle (tuo tavallinen Libre ei sentään herätä, eikä hypoa ole todellisuudessa).


    • Anonyymi

      Itsellä on nyt toinen Libre 2 käytössä. Edellisen skannasin lukulaitteella ja siinä hälytykset toimivat kovin vaihtelevasti ja herjasi myös signaalin heikkoutta suuren osan ajasta. Nyt toisen skannasin puhelimella, jotta sain hälytykset aktivoitua puhelimeen paremman signaalin toivossa (ja nyt sitten harmillisesti lukijalaitteella ei voi lukea, vaikka tykkään sitä yöllä käyttää). Kuitenkin puhelin (Android) nyt valittaa, että hälytykset eivät ole käytössä, koska
      - Kanavan ilmoitukset pois käytöstä (what?!?)
      - Lukitusnäytön ilmoitukset pois käytöstä (yritin kyllä laittaa päälle)
      - ilmoitusäänet pois käytöstä (ovat päällä)
      - Äänet ja ponnahdusilmoitukset pois käytöstä (ovat kyllä äänistä päätellen päällä :) )
      Olen ihan joka paikasta mielestäni kuitenkin kaikki mahdolliset hälyt sallinut ja laittanut päälle, jopa luvan ohittaa älä häiritse-tila. Tuleeko kellään mieleen vielä jotain?

      • Anonyymi

        En ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt, joten en valitettavasti äkkiseltään osaa vastata.

        Muistaakseni lukulaitteen ja puhelimen saa kyllä skannaamaan samaa sensoria. Muistaakseni sillä on merkitystä missä järjestyksessä sensorin ottaa käyttöön, eli millä laitteella sesorin aktivoi ja minkä laitteen kanssa sensorin ottaa käyttöön aktivoinnin jälkeen. En nyt just muista pitääkö sensori aktivoida lukulaitteella vai puhelimella jotta sesori toimisi molemmilla.


      • Anonyymi

        Mulla Libre 2:n hälytykset on toiminut hienosti sekä puhelimen, että lukulaitteen kanssa. Ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia, että hälytykset ei olisi toiminut.

        Itselläni nuo Libre 2:n hälytykset on ollut korvaamattomia. Esimerkiksi sensori on monesti herättänyt mut yöllä kun veresokeri on mennyt liian alas. Hälytys kuulostaa herätyskellolta ja olen hyvin herännyt siihen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla Libre 2:n hälytykset on toiminut hienosti sekä puhelimen, että lukulaitteen kanssa. Ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia, että hälytykset ei olisi toiminut.

        Itselläni nuo Libre 2:n hälytykset on ollut korvaamattomia. Esimerkiksi sensori on monesti herättänyt mut yöllä kun veresokeri on mennyt liian alas. Hälytys kuulostaa herätyskellolta ja olen hyvin herännyt siihen .

        Hälyttääkö vain 1 kerran, vaikka ei skannaa arvoa? Saisi hälyttää niin kauan kun hälytys on kuitattu. Mullakin ongelmana yöhypot ja vaikka herätyskellokin on usein yöllä soimassa, en aina herää tai sammutan kellon heräämättä kunnolla ja tajuamatta mitata sokeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hälyttääkö vain 1 kerran, vaikka ei skannaa arvoa? Saisi hälyttää niin kauan kun hälytys on kuitattu. Mullakin ongelmana yöhypot ja vaikka herätyskellokin on usein yöllä soimassa, en aina herää tai sammutan kellon heräämättä kunnolla ja tajuamatta mitata sokeria.

        Kyllä Libre 2 hälyttää kunnes kuittaat hälytyksen, tai ainakin se hälyttää pitkään. Saattaa siinä toki olla jokin aikaraja jonka jälkeen hälytys loppuu vaikka sitä ei kuittaisi. Jokatapauksessa hälytys ei ole vaain yksi piippaus aan kyllä tuo on itselläni mekkaloinut kunnes olen hälytyksen kuitannut ja tarkistanut verensokerin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Libre 2 hälyttää kunnes kuittaat hälytyksen, tai ainakin se hälyttää pitkään. Saattaa siinä toki olla jokin aikaraja jonka jälkeen hälytys loppuu vaikka sitä ei kuittaisi. Jokatapauksessa hälytys ei ole vaain yksi piippaus aan kyllä tuo on itselläni mekkaloinut kunnes olen hälytyksen kuitannut ja tarkistanut verensokerin.

        Hyvä juttu, kuulostaa paremmalta. Ja kiitos vastauksesta!


      • Anonyymi

        Mulla sama ongelma. Alusta asti puhelin herjasi että hälytykset pois käytöstä, mutta toimivat silti moitteettomasti. Kunnes muutama päivä sitten lakkasivat toimimasta.
        Harmillista, koska parina yönä sitten menty matalilla pitkään...
        Oletko saanut selvitettyä mistä johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sama ongelma. Alusta asti puhelin herjasi että hälytykset pois käytöstä, mutta toimivat silti moitteettomasti. Kunnes muutama päivä sitten lakkasivat toimimasta.
        Harmillista, koska parina yönä sitten menty matalilla pitkään...
        Oletko saanut selvitettyä mistä johtuu?

        Onko sulla Android vai iPhone? Itselläni on Androidissa toiminut ongelmitta. IPhonesta ei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sama ongelma. Alusta asti puhelin herjasi että hälytykset pois käytöstä, mutta toimivat silti moitteettomasti. Kunnes muutama päivä sitten lakkasivat toimimasta.
        Harmillista, koska parina yönä sitten menty matalilla pitkään...
        Oletko saanut selvitettyä mistä johtuu?

        Jos kyse on Androidista, niin kannattaa ehkä tarkistaa sovelluksen oikeudet ja yleiset ilmoitusasetukset. Itselläni ei ole libreä, joten en voi tarkistaa asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt, joten en valitettavasti äkkiseltään osaa vastata.

        Muistaakseni lukulaitteen ja puhelimen saa kyllä skannaamaan samaa sensoria. Muistaakseni sillä on merkitystä missä järjestyksessä sensorin ottaa käyttöön, eli millä laitteella sesorin aktivoi ja minkä laitteen kanssa sensorin ottaa käyttöön aktivoinnin jälkeen. En nyt just muista pitääkö sensori aktivoida lukulaitteella vai puhelimella jotta sesori toimisi molemmilla.

        Nyt kun otin uuden skannerin käyttöön, pistin mieleeni miten se aktivoidaan. Aktivoin skannerin ensin lukulaitteella ja kun 60 minuuttia oli kulunut ja skanneri alkoi näyttämään lukemia, "paritin" puhelimen skanneriin ja molemmat toimii sujuvasti. Omat skannerini ovat perusLibreä, kakkosen hälytyksistä ei siis ole kokemusta.


      • Anonyymi

        Samaisen ongelman kanssa tappelin.
        Sain hävitettyä herjaukset kun sallin tekstit näytölle


      • Anonyymi

        Mulla samat herjat puhelimessa. Oletko löytänyt miila nuo herjat saa pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun otin uuden skannerin käyttöön, pistin mieleeni miten se aktivoidaan. Aktivoin skannerin ensin lukulaitteella ja kun 60 minuuttia oli kulunut ja skanneri alkoi näyttämään lukemia, "paritin" puhelimen skanneriin ja molemmat toimii sujuvasti. Omat skannerini ovat perusLibreä, kakkosen hälytyksistä ei siis ole kokemusta.

        Olisko sun skanneri ehkä sensori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt, joten en valitettavasti äkkiseltään osaa vastata.

        Muistaakseni lukulaitteen ja puhelimen saa kyllä skannaamaan samaa sensoria. Muistaakseni sillä on merkitystä missä järjestyksessä sensorin ottaa käyttöön, eli millä laitteella sesorin aktivoi ja minkä laitteen kanssa sensorin ottaa käyttöön aktivoinnin jälkeen. En nyt just muista pitääkö sensori aktivoida lukulaitteella vai puhelimella jotta sesori toimisi molemmilla.

        Jos haluat käyttää molempia, aloita uusi sensori aina lukulaitteella. Näin ainakin Libre1:ssä.


    • Anonyymi

      Moi olen käyttänyt Libreä 8kk

      SAUNA!
      Libre2 ei ole sovelias jos käyt saunassa ja otat kohtalaiset tai löylyt.
      Suomi on ainoa maa jossa saunassakäynti on libre2:n kanssa sallittu!

      Nyt kun tiedän asiasta että sensori voi vaurioitua jo lämpimässä suihkussa niin luottamukseni mittariin on laskenut.
      Saunan jälkeen liuskoilla tarkistuksia!


      Olen palauttanut 6 anturia abotille ja saanut uudet tilalle. 8:ssa ollut häiriö!

      Asiakaspalvelu on todella loistavaa!

      Miten anturit on mennyt epäkuntoon?
      3 anturia on alkanut näyttää liikaa, arvot olleet jopa 7-9 pykälää liikaa. Vaara!
      1 anturi näytti liian vähän 7 tuntia ja sitten se sammu.
      2 anturia lopetti toiminnan kesken ilman syytä
      1 anturi putosi hetimiten asennuksen jälkeen itsestään ennen kuin ehdin laittamaan suojateippiä. Siinä oli huono tarra.


      Ja anturi maksaa noin 60€ kpl.
      Hinta on törkeän kallis jokapuolella maailmaa....

      Onko muilla saunomisen jälkeen tullut ihmeellisiä lukuja?
      Ja oletteko tarkistelleet mittarin toimintaa?

      • Kiitoksia tiedoista. Olen ostamassa Libreä satunnaiseen käyttöön ja täytyy jättää saunominen sitten pois testijaksoilla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista. Olen ostamassa Libreä satunnaiseen käyttöön ja täytyy jättää saunominen sitten pois testijaksoilla.

        Olen käyttänyt nyt kaksi tavallista Libren skanneria joita myydään vapaasti. Olen ihan tahallaan käyttöajan lopulla saunonut aivan vapaasti ilman mitään skannerin suojaamista ja lukemat ovat pysyneet koko ajan linjassa, jopa kesken löylyttelyn jäähyllä käydessä lukemat ovat linjassa. Mutta nämä kaksi skanneria ovat kummatkin näyttänyt melko säännöllisesti 2 ( -0,5) yksikköä liian vähän liuskamittaukseen verrattuna. Olen ottanut nämä vertailumittaukset tilanteessa jolloin verensokeri ei ole muuttumassa jolloin skannerin 10-15 minuuttia myöhässä tuleva lukema ei vaikuta. Vanha Libre ei "onneksi" hälyytä, muuten tulisi lähes joka yö herätys, vaikka olen säätänyt alarajan "tappiin". Olen ilmoittanut Abbotille näistä virhenäyttämistä yhteydenottokaavakkeella, mutta viestiin ei vastattu lainkaan, pitäisiköhän soittaa niin saisi edes jonkun vastauksen.

        Kyllähän tällaiselle "tavisdiabeetikolle" tuokin skanneri antaa paljon tietoa, kunhan huomioi liian alhaiset lukemat. Ainoa haittapuoli tuossa on se että HbA1c laskettu lukema valehtelee liian alhaista arvoa eikä siihen voi siis luottaa. Tarkoitukseni on kuitenkin jatkaa tätä skannerin käyttöä ainakin ajoittain, jatkuva käyttö tulisi liian kalliiksi. Nyt kerään kunnon mittausjakson tulevaa terveyskeskuksen vuosikäyntiä varten. Tietokoneeseen kertyvät raportit antanevat lääkärillekin enemmän tietoa. Omalta kohdalta suurin hyöty tulee noiden korkeiden ateriahuippujen keston ja aleneman näkemisen käyrinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt nyt kaksi tavallista Libren skanneria joita myydään vapaasti. Olen ihan tahallaan käyttöajan lopulla saunonut aivan vapaasti ilman mitään skannerin suojaamista ja lukemat ovat pysyneet koko ajan linjassa, jopa kesken löylyttelyn jäähyllä käydessä lukemat ovat linjassa. Mutta nämä kaksi skanneria ovat kummatkin näyttänyt melko säännöllisesti 2 ( -0,5) yksikköä liian vähän liuskamittaukseen verrattuna. Olen ottanut nämä vertailumittaukset tilanteessa jolloin verensokeri ei ole muuttumassa jolloin skannerin 10-15 minuuttia myöhässä tuleva lukema ei vaikuta. Vanha Libre ei "onneksi" hälyytä, muuten tulisi lähes joka yö herätys, vaikka olen säätänyt alarajan "tappiin". Olen ilmoittanut Abbotille näistä virhenäyttämistä yhteydenottokaavakkeella, mutta viestiin ei vastattu lainkaan, pitäisiköhän soittaa niin saisi edes jonkun vastauksen.

        Kyllähän tällaiselle "tavisdiabeetikolle" tuokin skanneri antaa paljon tietoa, kunhan huomioi liian alhaiset lukemat. Ainoa haittapuoli tuossa on se että HbA1c laskettu lukema valehtelee liian alhaista arvoa eikä siihen voi siis luottaa. Tarkoitukseni on kuitenkin jatkaa tätä skannerin käyttöä ainakin ajoittain, jatkuva käyttö tulisi liian kalliiksi. Nyt kerään kunnon mittausjakson tulevaa terveyskeskuksen vuosikäyntiä varten. Tietokoneeseen kertyvät raportit antanevat lääkärillekin enemmän tietoa. Omalta kohdalta suurin hyöty tulee noiden korkeiden ateriahuippujen keston ja aleneman näkemisen käyrinä.

        Samat on suunnitelmat Libren käytöstä. Jos virhe on systemaattinen eli joko liian paljon tai liian vähän niin tuolla ei ole väliä koska sen voi korjata. Minua kiinnostaa lähinnä yö ja aterian jälkeiset ja pari viikkoa silloin tällöin riittää hyvin. Lääkäriä varten pitäisi tietysti elää normaalisti mutta suuri houkutus olisi tietysti kokeilla eri ruokien vaikutusta.

        Yksi kiinnostava kokeilu olisi kyllä alkoholi eli miten vaikuttaa pari olutta tai 5 annosta kirkasta kun suhteellisen pienikin määrä alkoholia väsyttää minua suuresti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Samat on suunnitelmat Libren käytöstä. Jos virhe on systemaattinen eli joko liian paljon tai liian vähän niin tuolla ei ole väliä koska sen voi korjata. Minua kiinnostaa lähinnä yö ja aterian jälkeiset ja pari viikkoa silloin tällöin riittää hyvin. Lääkäriä varten pitäisi tietysti elää normaalisti mutta suuri houkutus olisi tietysti kokeilla eri ruokien vaikutusta.

        Yksi kiinnostava kokeilu olisi kyllä alkoholi eli miten vaikuttaa pari olutta tai 5 annosta kirkasta kun suhteellisen pienikin määrä alkoholia väsyttää minua suuresti.

        D2-potilaan lääkäri kyllä saa tarpeeksi tietoa pelkästä labran pitkästäsokeristakin.

        Jos Libren hankkii, sitä kannattaa mielestäni käyttää ruoka-aineiden vaikutusten opiskeluun (jotta voi parantaa tapojaan.).

        Itse en aio Libreä ostaa, vaan olen laskenut itselleni ateriakohtaisen hiilihydraattikaton, ja katson sitten myöhemmin miten se on vaikuttanut pitkäänsokeriin.

        Hiilihydraattikatto on minulla 40 E% hiilihydraatteja 2400 kcal:sta eli 240 g päivässä. Jaettuna päivän viidelle aterialle se tekee 48 g hiilihydraatteja/ateria. Siis enintään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        D2-potilaan lääkäri kyllä saa tarpeeksi tietoa pelkästä labran pitkästäsokeristakin.

        Jos Libren hankkii, sitä kannattaa mielestäni käyttää ruoka-aineiden vaikutusten opiskeluun (jotta voi parantaa tapojaan.).

        Itse en aio Libreä ostaa, vaan olen laskenut itselleni ateriakohtaisen hiilihydraattikaton, ja katson sitten myöhemmin miten se on vaikuttanut pitkäänsokeriin.

        Hiilihydraattikatto on minulla 40 E% hiilihydraatteja 2400 kcal:sta eli 240 g päivässä. Jaettuna päivän viidelle aterialle se tekee 48 g hiilihydraatteja/ateria. Siis enintään.

        Kannattaa tutustua glykeemiseen indeksiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua glykeemiseen indeksiin.

        Olen jo tutustunut. Glykeemisen kuorman laskeminen on kuitenkin työlästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen jo tutustunut. Glykeemisen kuorman laskeminen on kuitenkin työlästä.

        Voinee kannattaa. Minulla suurin osa hiilihydraateista on matalaa tai keskimääräistä glykeemistä indeksiä.


      • Anonyymi

        Itselläni on Libre 2 eikä ole ollut mitään ongelmia Libren ja saunomisen suhteen. Ja oma saunomiseni ei siis ole mitään sellaista, että istun tunnin verran kerrostalon saunavuoron aikana välillä saunassa ja välillä jäähdyttelemässä. Itse käyn kaverini kanssa yleisissä saunoissa ja nyt ne on jo taas auki täällä pk-seudullakin. Just oltiin viikko sitten keskiviikkona koko iltapäivä ja ilta saunomassa. Eli noin 14:30 - 20:00. Libre on kyllä välillä sammunut tilapäisesti saunan kuumyuuden takia, mutta se on aina alkanut oimia uudelleen jäähdyttyään eikä Libren näyttämissä lukemissa ole sitten ollut mitään valittamista.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista. Olen ostamassa Libreä satunnaiseen käyttöön ja täytyy jättää saunominen sitten pois testijaksoilla.

        Ei ole mitään syytä jättää saunomista pois. Pidä vain mukanasi myös liuskamittaria varmuuden vuoksi siltä varalta, että sensori sammuu tilapäisesti. Ja muutenkin voi olla ihan hyvä idea mitata pitkän saunomisen aikana ainakin välillä myös liuskamittarilla. Itse olen tehnyt niin kun yleisissä saunoissa käydessä saunalla on tullut oltua jopa kuutisen untia. Toki aina välillä jäähdyttelemässä sekä syömässä ja juomassa bisseä :-) Ja sitten jäähdyttelyn ja tankkauken jälkeen takaisin löylyyn :-)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista. Olen ostamassa Libreä satunnaiseen käyttöön ja täytyy jättää saunominen sitten pois testijaksoilla.

        Mulla näyttää pitkän saunomisen jälkeen ettei toimi, mutta kun viilentyy niin alkaa taas toimimaan.


    • Anonyymi

      Melkoisen paska laite koko Libre; hyvä silloin kun - ja jos - toimii. Useimmiten sensori kuitenkin joko irtoaa itsekseen tai lukulaite ei vain muuten tunnista sensoria.

      • Anonyymi

        Olen vasta aloitteleva Libren käyttäjä, mutta kyllä minulla on ainakin nämä ensimmäiset skannerit toimineet. Lukulaite ja puhelimen sovelluskin tunnistaa hyvin (puhelin vähän tarkempi lukukohdasta). Olen käyttänyt varmistuslaastaria, mutta kyllä sensorikin tarttuu niin tiukasti että saa oikein repiä irti. Tähän on auttanut todella perusteellinen ihon puhdistus ennen sensorin kiinnitystä.


      • Anonyymi

        Hyvin on toiminut vuosia minulla. Jokainen sensori on pysynyt tuon 2 viikkoa. Lukemat on mittari vertailussa olleet luotettavia. Olen saanut tasapainon paremmaksi, hypoja ja hypereitä estettyä libren avulla, ei voi muuta kun olla kiitollinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vasta aloitteleva Libren käyttäjä, mutta kyllä minulla on ainakin nämä ensimmäiset skannerit toimineet. Lukulaite ja puhelimen sovelluskin tunnistaa hyvin (puhelin vähän tarkempi lukukohdasta). Olen käyttänyt varmistuslaastaria, mutta kyllä sensorikin tarttuu niin tiukasti että saa oikein repiä irti. Tähän on auttanut todella perusteellinen ihon puhdistus ennen sensorin kiinnitystä.

        Iho kannattaa pestä huolella saippualla ennen sensorin kiinnittämistä. Tuolla tavalla varmistetaan ettei iho ole liian rasvainen jollon liima ei pidä. Saippua pitää tietenkin huuhdella huolella pois ja iho pitää sitten kuivata. Sitten vielä pyyhitään käsi alkoholipyyhkeellä ja annetaan ihon taas kuivua kunnolla. Vasta sitten laitetaan sensori kiinni hoon. Tuolla tavalla itselläni sensori on pysynyt hyvin kiiinni ihossa.


    • Anonyymi

      minulla ollut käytössä n.4kk alussa vaikutti oikein hyvältä ero verensokeriin mitattuna noin 1-1,5 vähemmän,nyt on ollut ongelmia edellinen anturi toimi 3vrk.nykyinen näyttää 4 pykälää vähemmän kuin sormesta mitattuna verensokeri.
      ei oikein ole luottaminen tähän laitteeseen.

      • Anonyymi

        Lyhyen kokemukseni perusteella Libren skannerit näyttää 1-2 mmol/l vähemmän kuin liuskamittari. Virhenäyttämä säilyy samana arvon suuruudesta riippumatta, niin otan vaan virheen huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyen kokemukseni perusteella Libren skannerit näyttää 1-2 mmol/l vähemmän kuin liuskamittari. Virhenäyttämä säilyy samana arvon suuruudesta riippumatta, niin otan vaan virheen huomioon.

        niin minullakin alussa näytti 1-2 alempia tuloksia,nyt näyttää 4-6 alempia on mitattava verestä.mikähän tässä on vikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin minullakin alussa näytti 1-2 alempia tuloksia,nyt näyttää 4-6 alempia on mitattava verestä.mikähän tässä on vikana?

        Onko useampi skanneri näyttänyt samoin? Jossain kommentissa kerrottiin että on saanut uuden skannerin viallisen tilalle Abbotilta.
        Oletko lukenut skannerin arvot myös puhelimen sovelluksella ja näyttääkö se saman kuin lukijalaite? Minulla molemmat näyttää samaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin minullakin alussa näytti 1-2 alempia tuloksia,nyt näyttää 4-6 alempia on mitattava verestä.mikähän tässä on vikana?

        Libre ottaa arvon kudosnesteestä eikä verestä niinkuin sormenpää-mittaus. Tästä syystä lukema tulee veriarvon perässä n 10-15 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Libre ottaa arvon kudosnesteestä eikä verestä niinkuin sormenpää-mittaus. Tästä syystä lukema tulee veriarvon perässä n 10-15 minuuttia.

        Kyllähän se kudosnesteestä mitattu sokeri on hiukan verestä mitattua jäljessä, mutta ei ainakaan itselläni noin paljon kuin sanot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se kudosnesteestä mitattu sokeri on hiukan verestä mitattua jäljessä, mutta ei ainakaan itselläni noin paljon kuin sanot.

        Jos sen Libren lukeman ottaa 10-15 minuuttia myöhemmin, sekä käyrä näyttää tasaisesti vaakaa, niin arvot pitäisi olla kutakuinkin samat liuskamittarin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin minullakin alussa näytti 1-2 alempia tuloksia,nyt näyttää 4-6 alempia on mitattava verestä.mikähän tässä on vikana?

        Minulla libre2 on näyttänyt aina n. 1,0-1,5 alempia tuloksia kuin verensokerimittari. Näin myös diabeteshoitaja totesi, että libren tuloksissa on "pyritty ennakoimaan" alhaisia verensokereita. Elikkä jos libre on näyttänyt 3,5, niin oikea sokeri on n. 4,5. Tosin tämä toimii ainakin mulla näin


    • Anonyymi

      Sain eilen libre 2 käyttöön ja asetettua hälytykset. Yöllä sitten jo heräsinkin kun hälytti matalaa. Jäin vaan miettimään, että miten hälytys toimii siinä tilanteessa, kun kuittaan hälytyksen ja skannaan matalan sokerin mutta jos nautin hiilihydraattia hypoon nähden liian vähän ja sokeri kääntyykin hetken päästä uudestaan laskuun, niin hälyttääkö mittari uudestaan matalasta? Kuinka pian 1.hälytyksestä?

      • Anonyymi

        Eikös tuo Libre 2:n skanneri toimi erillisenä lukemisyksiköstä blue-tooth yhteydellä, joten skannerin voisi olettaa "tyhmänä" lähettävän uuden hälytyksen (puhelimeen?) jos verensokeri laskee alle hälytysrajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo Libre 2:n skanneri toimi erillisenä lukemisyksiköstä blue-tooth yhteydellä, joten skannerin voisi olettaa "tyhmänä" lähettävän uuden hälytyksen (puhelimeen?) jos verensokeri laskee alle hälytysrajan.

        Itsellä on pelkkä lukulaite käytössä nyt tuon 1.sensorin kanssa. Yöllä kun sensori hälytti matalasta, oli minulla sokerit jääneet juuri tuon hälytysrajat alapuolelle pariksi tunniksi huolimatta nauttimistani hiilareita (20g). Sensori ei hälyttänyt tuon ensimmäisen hälytyksen jälkeen.


      • Anonyymi

        Kokeilemalla ja seuraamalla niin siitä pääsee kärryille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilemalla ja seuraamalla niin siitä pääsee kärryille.

        Sain tänään libre 2 käyttöön. Hälytykset ei toimi,herjaa ei signaalia. Aikaisemmin ollut libre kyllä käytössä. Bluetooth päällä. Osaako joku antaa vinkkejä bluetoothin kanssa tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain tänään libre 2 käyttöön. Hälytykset ei toimi,herjaa ei signaalia. Aikaisemmin ollut libre kyllä käytössä. Bluetooth päällä. Osaako joku antaa vinkkejä bluetoothin kanssa tms.

        Jos käytät sensoria älypuhelimen kanssa, niin olethan antanut Libre Link -sovellukselle kaikki ne oikeudet joita se pyytää? Jos et ole niin on mahollista ettei homma toimi.


    • Anonyymi

      Libre 2 lukulaite näyttänyt mulla viimeisen yli tunnin ajan, kun yritän skannata lukemaa, että sensorivirhe, skannaa lukema 10 min kuluttua uudestaan. Olen sen 10 min jälkeen skannannut ja edelleen tuo sama viesti jo muutaman kerran. Kauanko kannattaa yrittää, mistä voi johtua? Onko muilla kokemusta?! Sensori on ainakin hyvin kiinni ja toiminut viimeisen vajaan viikon hyvin.

      • Anonyymi

        Nyt tuo sensori toimii normaalisti, hyvä että en heti vaihtanut uutta. Melkein 3 tuntia tuli tyhjää käyrää ja kun yritin skannata, niin ei antanut lukemaa (sensorivirhe,mittaa 10 min kuluttua). Mistähän voisi johtua? Libre1 ollut ennen vuosia käytössä eikä kertaakaan käynyt noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuo sensori toimii normaalisti, hyvä että en heti vaihtanut uutta. Melkein 3 tuntia tuli tyhjää käyrää ja kun yritin skannata, niin ei antanut lukemaa (sensorivirhe,mittaa 10 min kuluttua). Mistähän voisi johtua? Libre1 ollut ennen vuosia käytössä eikä kertaakaan käynyt noin.

        Minulla peruslibre teki tuollaisen suihkussa käynnin jälkeen. Kun oli kuivunut perusteellisesti, alkoi taas toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla peruslibre teki tuollaisen suihkussa käynnin jälkeen. Kun oli kuivunut perusteellisesti, alkoi taas toimia.

        Mullakin joskus sauna tehnyt lyhyen katkon, mutta nyt ei ollut suihkua tai saunaa, en ollut ulkonakaan vaan normaali huoneenlämpö eikä kosteutta.


    • Anonyymi

      Laitan epäillen ap tarinaa kahdesta syystä; kirjoittajan sukupuoli ja ja ikä eivät kohtaa.
      Sairauksistaankin puuttuu diabetes.

    • Anonyymi

      Moi, jos aiotte käyttää Libre2 sensoria kännykkäsovelluksen kautta, niin kannatta varmistaa, että oma kännykkä toimii sen kanssa, Abbott:illa on listaus kännyköistä, mitkä tukevat sovellusta. Itse hankin melko arvokkaankin uuden 5G kännykän, mikä ei sitten ei toimikkaan odotetusti, ja sain heiltä vastauksen että OnePlus 9Pro, ei kuulu tuohon ryhmään. Tosi harmillista että näin on... :/

      • Minulla toimi Samsung A50:ssä mutta nykyinen kännykkä on OnePlus N10 ja saa nähdä toimiiko sen kanssa.


      • Anonyymi

        Riittääkö että omistaa yhteensopivan kännykän ja ostaa pelkän sensorin 60 euroa, vai pitääkö ostaa myös lukulaite?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riittääkö että omistaa yhteensopivan kännykän ja ostaa pelkän sensorin 60 euroa, vai pitääkö ostaa myös lukulaite?

        Jos toimii kännykässä niin ei tarvitse lukulaitetta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minulla toimi Samsung A50:ssä mutta nykyinen kännykkä on OnePlus N10 ja saa nähdä toimiiko sen kanssa.

        Itselläni on elokuussamyyntiin tullut tuliterä Samsun Galaxy A52s 5G ja Libre 2 toimii sen kanssa hienosti, myös hälytykset toimii.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listauksen https://freestyleserver.com/Payloads/IFU/2021/q4/ART39109-001_rev-R-web.pdf mukaan aivan uusimmat kännykät eivät käy.

        Samsungin lippulaivapuhelimista tuorein joka käy on Galaxy S10, joka julkaistiin lähes kolme vuotta sitten alkukeväällä 2019. Tuorein Android-versio joka käy heille on 10 - ja nyt on jo 12:s Android-versio uusimmissa puhelimissa.

        Ei jakoon.

        Tuo on lista puhelimista, jotka he ovat testanneet toimiviksi. Se jos oma puhelimesi puuttuu tuettujen listalta ei automaattisesti tarkoita sitä, että se ei toimisi Libren kanssa.

        Kuten toisessa viestissäni sanoin itselläni on elokuussa myyntiin tullut Samsung Galaxy A52s 5G ja tämä luuri on toiminut hienosti Libre 2:n kanssa. Tässä on käyttöjärjestelmänä Android 11. Android 12 on tulossa päivityksenä, mutta se ei ole tullut vielä saataville.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos toimii kännykässä niin ei tarvitse lukulaitetta.

        Onkohan noin? Ainakin vanha perus-Libre vaatii skannerin "käynnistyksen" lukulaitteella ja vasta tunnin käynnistysajan jälkeen puhelimen sovellus voidaan parittaa skannerin kanssa.


    • Anonyymi

      Libre lukijan (ns versio 1) akku kesti 2kin viikkoa, tämän 2 version vain 2 päivää?! onko muilla samoja kokemuksia ?

      • Anonyymi

        Joo, on samoja kokemuksia. Kakkosversiossa akkua syö, jos päällä on hälytyksiä. Ne on itselle tosi tärkeitä varsinkin yöllä, ja koska käytän mieluummin lukulaitetta kuin kännykkää, täytyy tuota lukulaitetta parin kolmen päivän välein ladata. Toivottavasti kestää muuten yhtä hyvin kuin ensimmäinen.


      • Anonyymi

        Kyllä itselläni on Libre 2 lukijan akku kestänyt paljon pidempään kuin sulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itselläni on Libre 2 lukijan akku kestänyt paljon pidempään kuin sulla.

        Montako kertaa päivässä skannaat? Jos kertoja on n. 20 vuorokaudessa ja hälytyksiä muutama viikossa, niin ei tuo akku kolmea päivää kauemmin kestä. En tosin tiedä vaikuttaako esim. kylmä ilma akkuun, mulla on libre mukana mm. pitkillä lenkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa päivässä skannaat? Jos kertoja on n. 20 vuorokaudessa ja hälytyksiä muutama viikossa, niin ei tuo akku kolmea päivää kauemmin kestä. En tosin tiedä vaikuttaako esim. kylmä ilma akkuun, mulla on libre mukana mm. pitkillä lenkeillä.

        tyypin 1 diabeetikkona moneen kertaan päivässä Ja kyllä hälytykset on käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tyypin 1 diabeetikkona moneen kertaan päivässä Ja kyllä hälytykset on käytössä.

        O. K, sulla on sitten parempi lukulaite kun mulla :)


    • Anonyymi

      Moi


      Itselläni on tyypin 1 diabetes ja mulla on ollut nyt tuo Libre 2 käytössä vuoden verran. Eilen oli vuosikäynti Espoon diabeteskeskuksessa. Olen kyllä sen tiennytkin, että Librestä on ollut valtavan suuri apu, mutta kyllä se näkyy pitkässä sokerissakin. Vuosi sitten pitkä sokeri oli 8.7%, nyt se oli 7.4%. Eli se on tullut alas päin noin paljon. Oma osansa on tosin varmasti silläkin, että elämä on palautunut enemmän normaaliksi ja on päässyt taas liikuntaharrastuksiin jne. Mutta jokatapauksessa Libren osuus tuosta muutoksesta on varmasti myös suuri.

      Vähän tuo pitkä sokeri saisi tulla vielä alas päin, mutta ei liikaa, koska tyypin 1 diabeetikolla liian matala verensokeri on helposti vaarana.

      Aika hyvin toi Libren sovellus 2 näyttää arvioivan ton pitkän sokerin vaikka se on kin vain arvio. Labratulosten mukaan pitkä sokeri oli 7.5% ja äsken kun katoin mitä Libren sovellus näyttää niin se sanoo 7.4%

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Hei miksu, kyllä se pitkä sokeri saa tulla alemmassa ihan sinne terveen ihmisen lukemiin (4-6%).

        Pitkän sokerin pitäminen keinotekoisesti korkealla on haitallisempaa kuin satunnaiset hypot, vaikka tärkeää on että hypotuntemukset säilyvät. Mulla pitkä sokeri on 5,5% ja hypoja silti vähän. Toimintakykyni säilyy vielä mentäessä 3,0 rajoille, mutten anna mennä sinne vaan pidän Libressä 4,4 hälytysrajana ja korjaan maltillisesti mehulla tai hedelmillä.

        Satunnainen 3,5-3,9 ei ole vaarallista, vuosikaudet yli 7 oleva pitkä sokeri taas, siihen en osaa sanoa mitä silmät, munuaiset ja muut sisäelimet kestävät vuosikausia, mutta hyväksi se ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei miksu, kyllä se pitkä sokeri saa tulla alemmassa ihan sinne terveen ihmisen lukemiin (4-6%).

        Pitkän sokerin pitäminen keinotekoisesti korkealla on haitallisempaa kuin satunnaiset hypot, vaikka tärkeää on että hypotuntemukset säilyvät. Mulla pitkä sokeri on 5,5% ja hypoja silti vähän. Toimintakykyni säilyy vielä mentäessä 3,0 rajoille, mutten anna mennä sinne vaan pidän Libressä 4,4 hälytysrajana ja korjaan maltillisesti mehulla tai hedelmillä.

        Satunnainen 3,5-3,9 ei ole vaarallista, vuosikaudet yli 7 oleva pitkä sokeri taas, siihen en osaa sanoa mitä silmät, munuaiset ja muut sisäelimet kestävät vuosikausia, mutta hyväksi se ei ole.

        Olen eri vastaaja, mutta ykkönen ja librestä paljon hyötyä saanut minäkin. Nyt hobis jotain luokkaa 7 tai ihan vähän päälle, ennen libreä korkeampi. Olen sairastanut jo kauan ja insuliinituntemuksia ei enää tule juuri ollenkaan, siksikin oltava varovainen. Toiseksi insuliiniherkkänä puolenkin yksikön korjaukset saattaa tiputtaa tai nostaa sokereita helposti 4 millimoolia. Saati sitten lyhytkin liikunta. Terveen matalasta ja tasaisesta sokereista saan siis vaan unelmoida. Oikeassa silti toki olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen eri vastaaja, mutta ykkönen ja librestä paljon hyötyä saanut minäkin. Nyt hobis jotain luokkaa 7 tai ihan vähän päälle, ennen libreä korkeampi. Olen sairastanut jo kauan ja insuliinituntemuksia ei enää tule juuri ollenkaan, siksikin oltava varovainen. Toiseksi insuliiniherkkänä puolenkin yksikön korjaukset saattaa tiputtaa tai nostaa sokereita helposti 4 millimoolia. Saati sitten lyhytkin liikunta. Terveen matalasta ja tasaisesta sokereista saan siis vaan unelmoida. Oikeassa silti toki olet.

        Kieltämättä kuulostaa siltä, kehosi ottaa insuliinin tehokkaasti vastaan. Minulla käy joskus niin jos tulee raskaampaa liikuntaa spontaanisti, esim. lumitöitä eikä perusinsuliinia ole ehtinyt tietenkään pienentää.

        Mutta jos jostain syystä sokeri salakavalasti kiipeää esim. 9,0 millimooliin, 1 yksikkö pikainsuliinia ei sitä tiputa ainakaan kovin nopeasti, 2 on sellainen että juuri ja juuri tippuu oikeisiin lukemiin kun pitää jonkun hedelmän käden ulottuvilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei miksu, kyllä se pitkä sokeri saa tulla alemmassa ihan sinne terveen ihmisen lukemiin (4-6%).

        Pitkän sokerin pitäminen keinotekoisesti korkealla on haitallisempaa kuin satunnaiset hypot, vaikka tärkeää on että hypotuntemukset säilyvät. Mulla pitkä sokeri on 5,5% ja hypoja silti vähän. Toimintakykyni säilyy vielä mentäessä 3,0 rajoille, mutten anna mennä sinne vaan pidän Libressä 4,4 hälytysrajana ja korjaan maltillisesti mehulla tai hedelmillä.

        Satunnainen 3,5-3,9 ei ole vaarallista, vuosikaudet yli 7 oleva pitkä sokeri taas, siihen en osaa sanoa mitä silmät, munuaiset ja muut sisäelimet kestävät vuosikausia, mutta hyväksi se ei ole.

        Pitkän sokerin painaminen liian alas on suorastaan vaarallista tyypin 1 diabeetikolle. Esimerkiksi sinun ehdotttamasi 4 on ehdottomasti vaarallinen a se käytännössä tarkottaa sitä, että hypoja on vähän väliä todennäkösesti, etenkin jos liikkuu yhtään. Ei missään nimessä tuollaista lukemaa tyypin 1 diabeetikolle, ennemmin esimerkiksi jotain 6 - 7 paikkeille. Sillon ollaan turvallisella alueella. Tyypin 1 diabeetikolle on hengenvaarallista yrittää painaa pitkä sokeri liian alas.


    • Anonyymi

      Onko muilla ollut ongelmia hälytysten kanssa? Meillä yhteys pätkii iPhoneen pahasti, eikä hälytyksiä tule välttämättä yöllä moneen tuntiin vaikka glukoosit selvästi pielessä. Viimeyönä oli yli 6 h raja-arvojen ulkopuolella, mutta hälytti vasta aamulla vähän aikaa skannauksen jälkeen. Tämä ongelma ollut noin. vuoden ajan kaikilla sensoreilla ja iPhone 12 on puhelin millä skannataan. Tukipuhelin ei osaa auttaa. Onko muilla kokemuksia miten tämän voisi korjata? Kiitos!!!

      • Anonyymi

        Ei ole kokemusta k.o puhelimesta, mutta aikani puhelimilla kokeiltuani (Libre2) olen itse kokenut parhaaksi sensorin oman lukulaitteen käytön.


      • Anonyymi

        Mulla tuli android 12 omaan puhelimeen (OP8pro) niin alkoi juuri nämä. Ilmoittaa ettei hälyytykset käytössä tee sitä ja tätä, kaikki tehty ja ei tule hälyytyksiä vastakun skannaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tuli android 12 omaan puhelimeen (OP8pro) niin alkoi juuri nämä. Ilmoittaa ettei hälyytykset käytössä tee sitä ja tätä, kaikki tehty ja ei tule hälyytyksiä vastakun skannaan.

        Itselläni ei ole ollut mitään tuollaisia ongelmia. Libre 2 ja sen hälytykset on toiminut ongelmitta. Itselläni on myöskin Android 12 ja puhelimena Samsung Galaxy A52s 5G. Eli viime elokuussa myyntiin tullut älypuhelin. Hienosti on toiminut Libre 2 -sensorin kanssa.


    • Anonyymi

      Minulla no libre 2 . noin vuoden 26 sensorista 2on ironut ja 12 muuten tehnyt errorin ja lakanut toimimasta. Eli En Ole Tyytyväinen. Jotain Vikaa on sensoreissa !!!!!!!

      • Anonyymi

        Kurjaa, oletko ollut yhteydessä maahantuojaan sensoreiden vioista? Mulla sensoreita ollut useamman vuoden (ensin Libre1 ja nyt yli vuoden libre2). Yksikään sensori ei ole irronnut tai muutoinkaan vioittunut. En tosin sauno tai käy suihkussa joka päivä, yritän muutoinkin varjella sensoripaikkaa ja katsoa tarkkaan miten ja mihin sen laitan. Suhteellisen hyvin on sensori kompannut mittarin lukemia. Olen tyytyväinen, saanut libren myötä parannettua tasapainoa ja turvallisuuden (ja hippusen vapaudenkin) tunnetta.


      • Anonyymi

        Ihan oikeessa Libre 3 on mun mielestä paras


    • Anonyymi

      Täys paska homma ei toiminu vuosia sitte kun kokeilin eikä toimi nytkään. Herjaa vaan sensori ei voi lukea kokeile 10 Min päästä uudelleen kokeilu 2 tunnin ajan 10min välein ei toimi kunnes herjasi vaihda sensori 2 päivän kokeilun aikana vaihtanut kahdesti sensorin eikä toimi siltikään. Tämä kokeilu loppu tähän. Ihan huonoimmasta päästä koko laite. Ei kiitos enää ikinä.😠 Palaan vanhaan sormenpäästä otettavaan.

      • Minulla on toiminut virheettä kahdella kännykällä. Seuraava sensorointijakso syksyllä.


      • Anonyymi

        Mulla libre käytössä 2018 kesästä alkaen. Tänä vuonna jo viisi viallista sensoria(libre2), eivät ole lähteneet toimimaan. Ennen ei mitään ongelmia, neljän vuoden aikana vain pari viallista.
        Viime vkl:na vasta kolmas sensori lähti toimimaan.
        Pitää olla varasto kunnossa ettei lopu kesken.


    • Anonyymi

      Mulla on Libre 2, mutta en saa sitä toimimaan OnePlus 9:llä. Mitkä puhelimet tukevat?

    • Anonyymi

      On hyvä hälyttää matalan ja korkean vs. Tai mihin olet asettanut hälyttämään mulla 4.4 ja 12. Ovat hälytys rajat

    • Anonyymi

      ^ On KYLMÄÄVÄ epäkohta, että jatkuvasti verensokeria monitoroiva CGM - laite, joka toisi diabeetikoille lisää elinvuosia ohjaamalla heidät syömään sairautensa edellyttämällä tavalla eli rajoittaen juuri itselleen passelilla tavalla hiilareiden saantia, pidetään edelleen tiskin alla.

      Jos esimerkiksi Diabetesliitto olisi aikuisen oikeasti potilasjärjestö eikä lääketehtaiden markkinointiosastojen jatke, se olisi ajat sitten nostanut asiasta ison äläkän.

      • Anonyymi

        Eikö kaikki insuliininpuutosdiabeetikot saa sensoreita nykyään?


      • Anonyymi

        Hiilihydraattien rajoittaminen wi auta kakkostyypin diabetestä, laihdutus, liikunta ja lääkkeet auttavat.

        Libre maksaa 130 per kk. Suomessa on yli 500 000 diabeetikkoa. Jos kaikki käyttäisivät sitä niin se maksaisi yhteiskunnalle 800 M €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaikki insuliininpuutosdiabeetikot saa sensoreita nykyään?

        Suomessa ei saa. Hyvinvointialueet pitää tiukkaa linjaa kenelle annetaan hoitotarvikkeina veloituksetta skannereita. Kriteerit ovat tiukat ja ilmeisesti vaihtelee mahdollisesti kuntienkin mukaan.

        Vanhempaa Libre 2:a voi ostaa omalla kustannuksellaan valmistajalta, mutta tulee kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaikki insuliininpuutosdiabeetikot saa sensoreita nykyään?

        C-peptidi pitää olla alle tietyn rajan. Taisi olla 0.25. Mutta sitten onkin 1 tyypin diabeetikko.


    • Anonyymi

      Minulla on Libre 2 ollut jo kahden vuoden ajan. Koko tämän ajan sen kanssa on ollut ongelmia koska se näyttää vääriä arvoja. Suurimmat virhelukemat ovat olleet 3-4 mmol/l liian alhaisia. Joskus uusi sensori on toiminut viikon ajan melko oikein, mutta sen jälkeen taas jopa yli kolme yksikköä liian alhaisia lukemia. Sitä on jo vaikea arvioida missä mennään. Asiakaspalvelu tosin lähettää aina uuden tilalle, mutta sama jatkuu. Se olisi todella hieno laite jos se toimisi antamalla oikeat arvot. Nyt on mitattava myös veritipasta oikeat arvot. Siihen ei siis kannata luottaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • Anonyymi

        Mulla libre on näyttänyt aina puolen millimoolin heitolla samoja lukemia kuin mittari. Otathan huomioon että libren lukemat kudosnesteestä tulevat aina vähän jälkijunassa verrattuna liuskamittariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla libre on näyttänyt aina puolen millimoolin heitolla samoja lukemia kuin mittari. Otathan huomioon että libren lukemat kudosnesteestä tulevat aina vähän jälkijunassa verrattuna liuskamittariin.

        Tiedän toki tämän viiveen, Kun mittaan melkeinpä koska tahansa, aina on sama virhe. Libre näyttää 3 tai 4 millimoolia alempia arvoja kuin veritipasta mitattu arvo on. Olen huomannut että aloittaessani uuden sensorin Libre saattaa näyttää vain 1 millimoolia alempia arvoja, mutta jo muutaman päivän päätä ollaan taas kolmen millimoolin alemmissa arvoissa. Silloin on lisättävä omassa mielessään kolme yksikköä lisää jolloin pysyy todellisimmissa luvuissa. Hankalalta se tuntuu. Olen ottanut alempien arvojen hälytyksen pois päältä, muutenhan se ei anna yölläkään nukkua. Kokemukseni perusteella en pidä sensoria luotettavana. On aivan välttämätöntä mitata myös veritipasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän toki tämän viiveen, Kun mittaan melkeinpä koska tahansa, aina on sama virhe. Libre näyttää 3 tai 4 millimoolia alempia arvoja kuin veritipasta mitattu arvo on. Olen huomannut että aloittaessani uuden sensorin Libre saattaa näyttää vain 1 millimoolia alempia arvoja, mutta jo muutaman päivän päätä ollaan taas kolmen millimoolin alemmissa arvoissa. Silloin on lisättävä omassa mielessään kolme yksikköä lisää jolloin pysyy todellisimmissa luvuissa. Hankalalta se tuntuu. Olen ottanut alempien arvojen hälytyksen pois päältä, muutenhan se ei anna yölläkään nukkua. Kokemukseni perusteella en pidä sensoria luotettavana. On aivan välttämätöntä mitata myös veritipasta.

        Voisko kokeilla laittaa sensorin vähän eri paikkaan, missä kudosnesteet pääsee hyvin liikkumaan. Itse olen huomannut, että välillä kun nukun libreolkavarsi tiukasti kiinni patjassa kyljelläni, kudosneste ei pääse kunnolla liikkumaan ja sensori näyttää liian matalaa, saattaa hälyttää turhaan. Myös reilusti korkeissa arvoissa voi olla enemmän heittoa.
        Mistä muuten voisi johtua että samat sensorit tuntuu olevan toisilla tosi tarkkoja, toisilla ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko kokeilla laittaa sensorin vähän eri paikkaan, missä kudosnesteet pääsee hyvin liikkumaan. Itse olen huomannut, että välillä kun nukun libreolkavarsi tiukasti kiinni patjassa kyljelläni, kudosneste ei pääse kunnolla liikkumaan ja sensori näyttää liian matalaa, saattaa hälyttää turhaan. Myös reilusti korkeissa arvoissa voi olla enemmän heittoa.
        Mistä muuten voisi johtua että samat sensorit tuntuu olevan toisilla tosi tarkkoja, toisilla ei?

        Minulle eräs terveydenhoitaja kertoi että matalat arvot johtuvat kolmesta eri syystä. Tuo kyljellä nukkuminen on todennäköisin. Silloin sensori on puristuksessa ja hapettomassa tilassa. Minä kokeilin tätäkin viikon. En nukkunut sensorikyljellä ollenkaan. Virhelukemat säilyivät edelleen yhtä matalina. Sitten on tämä nesteen juominen jota myös lisäsin. Ei sekään auttanut. Kolmas on lihavalle diabeetikoille jotka tarvitsisivat pitemmän sensorineulan joita on myös saatavilla. Minä olen hoikka. Minua ottaa kyllä jo päähän se ettei sensorien epäluotettavuutta kerrota eikä kukaan halua ottaa mitään krittiikkiäkään vastaan. Eräs arveli etteivät ihmiset mittaa liuskoilla todellisia sokeriarvojaan vaan uskovat mainoksiin sensorien paremmuudesta ja hienoudesta ja elävät korkeissa sokeriarvoissa itse sitä tietämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle eräs terveydenhoitaja kertoi että matalat arvot johtuvat kolmesta eri syystä. Tuo kyljellä nukkuminen on todennäköisin. Silloin sensori on puristuksessa ja hapettomassa tilassa. Minä kokeilin tätäkin viikon. En nukkunut sensorikyljellä ollenkaan. Virhelukemat säilyivät edelleen yhtä matalina. Sitten on tämä nesteen juominen jota myös lisäsin. Ei sekään auttanut. Kolmas on lihavalle diabeetikoille jotka tarvitsisivat pitemmän sensorineulan joita on myös saatavilla. Minä olen hoikka. Minua ottaa kyllä jo päähän se ettei sensorien epäluotettavuutta kerrota eikä kukaan halua ottaa mitään krittiikkiäkään vastaan. Eräs arveli etteivät ihmiset mittaa liuskoilla todellisia sokeriarvojaan vaan uskovat mainoksiin sensorien paremmuudesta ja hienoudesta ja elävät korkeissa sokeriarvoissa itse sitä tietämättä.

        Kurjaa kun libre ei sinulla toimi.
        Kyllä suositus on tarkistaa libren luotettavuus liuskamittarilla ainakin kerran päivässä. Niin ja sen liuskamittarinkin luotettavuus täytyy välillä tarkistaa myös vaikka labrassa. Mulla libresovelluksen veikkaama hobis on ollut aina melkein presiis sama kuin labrassa mitattu hobis, mutta aina on hyvä olla tarkkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurjaa kun libre ei sinulla toimi.
        Kyllä suositus on tarkistaa libren luotettavuus liuskamittarilla ainakin kerran päivässä. Niin ja sen liuskamittarinkin luotettavuus täytyy välillä tarkistaa myös vaikka labrassa. Mulla libresovelluksen veikkaama hobis on ollut aina melkein presiis sama kuin labrassa mitattu hobis, mutta aina on hyvä olla tarkkana.

        Liuskamittarinikin on tarkistettu labrassa ja se on OK. Aikaisempi nyt eläkkeelle jäänyt diabeteslääkärinikin ihmetteli miksi Libre on säädetty näyttämään niin alhaisia arvoja vaikka todellisuus on ihan muuta. Hänellä oli itselläänkin diabetes. Nykyisellä lääkärilläni ei ole vielä kokemuksia asiasta ollenkaan. Hän taitaa uskoa vain siihen mitä Libre näyttää. Olen ajatellut vanhusten palvelutaloissa olevien diabeteshoitoa joissa kukaan hoitajista ei tarkista eikä ehdi mittaamaan arvoja liuskoilla. Uskotaan vaan että kaikki on kondiksessa. Ei hyvältä näytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liuskamittarinikin on tarkistettu labrassa ja se on OK. Aikaisempi nyt eläkkeelle jäänyt diabeteslääkärinikin ihmetteli miksi Libre on säädetty näyttämään niin alhaisia arvoja vaikka todellisuus on ihan muuta. Hänellä oli itselläänkin diabetes. Nykyisellä lääkärilläni ei ole vielä kokemuksia asiasta ollenkaan. Hän taitaa uskoa vain siihen mitä Libre näyttää. Olen ajatellut vanhusten palvelutaloissa olevien diabeteshoitoa joissa kukaan hoitajista ei tarkista eikä ehdi mittaamaan arvoja liuskoilla. Uskotaan vaan että kaikki on kondiksessa. Ei hyvältä näytä.

        Minulle on kerrottu libren asiakaspalvelussa että koko sensorien valmistuserä saattaa olla viallisia. Kun kertoo kuinka paljon on sokeritasoissa eroja veritippaan, he lähettävät uuden sensorin tilalle.


    • Anonyymi

      Mulla oli libre 1 ja vaihdoin sen libre 2. Vähän kyllä arvelluttaa nämä arvot librellä mitattu. Heittoja voi olla jopa 2 yksikköä sormenpäästä mitattu. Laitan aina hälytyksen päälle yöksi ja muutaman kerran hälyttänyt, että on alle 3,5, mutta sormen päästä mitattuna yli viisi reippaasti.
      Muuten libre hyvä. Pitkäaikaisverensokeri laskenut roimasti, kun pystyy seuraamaan sokeriarvoja ja hoitaa niitä.

      • Anonyymi

        Juuri siksi libre on niin hyvä, kun näkee heti korjata nousut ja reagoida laskuun. Tasaisempi käyrä ja pois pahat hypot ja hyperit. Ehkä millimoolin heitto suuntaan tai toiseen ei ole niin oleellista, varsinkaan jos tarkistaa sormenpäänäytteestä äärilaidat.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe