Tällä hetkellä onnellinen Turbo SGX:än omistaja.
Eli Ostin eilen -89 Turbo BB:n Ajettu 250tkm.
Auto on todella siisti. Hyvin huollettu, Harmaa "metallivärinen" ja virheetön sisältä. Ulkoa pikkaisen paikkailtu, mikä näkyy hinnasssa: 2200e... :)
Vikoja:
-Apukuskin Lukkoon ei avain mene, no ei paha.
-Sähköinen Antennia joutuu auttaamaan painamalla/vetämällä samalla kuin painaa nostin/laskin nappeja, no ei paha.
-Oikea Takalokari ottaa renkaaseen kiinni, kun ajaa suht kovaa mutkaan, jos 4 kyydissä. Autossa on 205/55/15" renkaat, alkuperäisillä alu-vanteilla. Jotenka saattaapi johtua siitäkin.
S/N/F asennot eivät vaikuta suuresti ropinaan.
-Kuskin penkin sivuittaistuen säätö ei toimi, pitää ääntä mutta mitään ei tapahdu...
Kaikki muut sähkölaitteet toimivat moitteetta, ("Power Windows", Kattoluukku, alustansäätö, keskuslukko ja ristiseläntuki... :)
Autossa uusia uusittu, letkuja, rele ja mm. polttoainepumppu on tehokkaammaksi (4-5k? vakio 1k?)
Auto on mukavasti varusteltu ja kuten sanottua siisti sekä ripeä. Autoa ei ole viritelty, tosin lämpöpelti on ruosteinen ja koliseen pikkaisen tyhjäkäynnillä. Venttiilit myös nakuttavat hieman.
Tehoa on tarpeeksi nyt, mutta vauhdin tarve kasvaa... elikkä mitä osia pitäisi uusia jos haluaisi vaikka 170hp irti. Turbohan on Garretin/Mitsun T2.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eiköhän pelkällä hukkaportin säädöllä saada paljon aikaan...? Tottahan toki voisin varmasti asennuttaa IC:n, vaikka 200sx:stä ja laitattaa paremman pakosarjan...
Entäs pitääkö levyt vaihtaa isompiin tms..?
Nyt kaipaisin vinkkejä, reistaavien osien hoitoon sekä viritys tietoutta.
Myös hyvää lämpöteippiä käyttäneet, voisivat vinkittää Hki/Espoo akselilta löytyviä ko. osaa tarjoavia liikkeitä.
Jos osaat kertoa jotain jostain osa-alueesta, niin kerro pois.. :)
Ps. Liityn heti DNSF:iin, kunhan saan digikameran kuntoon... :)
Onnellinen Bluebird 1.8 T HB:n omistaja.
7
1121
Vastaukset
- Toni.Z
Kaikin puolin mukavan auton olet ostanut. Täältä tulee varmastikin muutamilta DNSF clubin jäseniltä _paljon_ tarkemmin & paremmin tietoa kaikesta mitä kyselit tuossa :-). Toivottavasti näistä minun selityksistä on edes jonkin laista apua, ainakin pääset hieman lueskelemaan :-).
Joka tapauksessa, jos haluaisi tehot ~170hp tienoille, voisi tästä näin ainakin sanoa jotakin mitä pitäisi muutella. Jos nostat ahtoja hieman, vaihdat vapaavirtaus-suodattimen & vaihdat/muokkaat jonkin verran pukistoa, on melko "ahistava" tuo vakio Turbon putkisto. Samalla ahdinkin pääsee pyörimään paljon paremmin/vapaammin, kun putkisto ei ahdista enään niin paljoa. Kannattaa muistaa, että jos vaihtaa vain jostakin kohtaa putkea hitusen, voi putki alkaa resonoimaan melko epämukavasti. Noilla muutoksilla pitäisi päästä nyt ainakin 150hp lukemiin. Nokkien ja/tai syl.kannen muokkaamisella luulisi sitten pääsevän tuonne ~170hp lukemiin.
Sitten voisi kuvitella hyvinkin, että bensansaanti & vakio pakosarja(?) alkaisivat ahdistamaan seuraavaksi. Tuo vakio T2 ahdinkin taitaa alkamaan olla melko "maksimissaan" tuossa hieman alle 200hp:n lukemissa, että sitten taitaa olla vuorossa ahtimen vahihto. Välijäähdyttimen vaihto kannattaa myös tehdä ehdottomasti, aivan kuten sanoitkin. Parempi, että ahdettu ilma saadaan jäähdytettyä kunnolla kuin, että alkaa tietoisesti leikkimään huomattavasti poikeavissa ahtopaineissa/tehoissa vielä vakio välijäähdyt-timellä. Ei tykkää moottori pitemmän päälle kovin hvyää & kylmempi ahtoilmahan antaa myös tietenkin enemmän tehoa :-). Tuon Bluebirdin Turbo moottorin (CA18ET?) pitäisi kyllä olla melko kestävä tietääkseni. Tosin ahtimen parhaat päivät alkavat olla takanaan suurinpiirtein tuossa 250-300t km kohdalla riippuen paljon miten auto on käytetty/rääkätty , että sen saattaa joutumaan vaihtamaan/huoltamaan melko piakkoin, jos tuota ei ole vielä tehty.
BTW, samalla kun tuolla moottorin puolella sitten ahertelet, kannattaaa asennuttaa myös dump valve, että esim. vaihdattaessa ahdin ei saa ns. takaisin iskua, kun kaasuläppä sulkeutuu, ahdin herää eloonkin aikaisemmin taas vaihdon jälkeen kun sen pyöriminen ei pysähdy niin paljoa kaasuläpän takia. Pahassa tapauksessahan tuollainen "takaisin isku" voi vaurioittaakin ahdinta.
Kaikkea hyvää koko projektille & tulevaisuudelle tuon auton kanssa! :-)- bRuCe
Ei muuta kuin rekisteröidyt DNSF-kerhon keskustelualueelle ja pistät sinne kyselyjä tosta autosta...varmasti tulee vastauksia, vaikkei BB:n omistajia vielä kerhossa olekaan..muutama Silvian omistaja kylläkin.
Ja ei tuo jäseneksi liittyminen vaadi kuvia autostasi. Liittymislomake vaan täyttäen ja kuvat sitten myöhemmin tai otetaan kerhon toimesta jossain kesän tapahtumissa.
Tervetuloa DNS-kerhon sivuille ja jäseneksi.
Niin ja onnea uuden "projektin" kanssa.
- Datsunisti
jo takaiskarin yläpään ympäristön ruosteet?
Muuten varmaan erittäin hyvä ostos.
1. Onko lukon ns. peitelevy irronnut ja kääntynyt sisään? Vai onko keskuslukon johdosta täysin käyttämätön ja pikeentynyt lukkosylinteri?
2. Hyvä puhdistus antenniin ja ehkä jotain ns. kuivavoiteluainetta varteen. (CRC-tyyliset ei hyviä, voivat turvottaa tiivistystä ja huonontaa entisestään toimintaa)
3. Noista viritys ja rengaskokoasioista "minä en tiijä mittää".
4. Onkohan tuo sivutukisäätö jonkinlaisilla ilmapusseilla eli silloin voisi olla joku letkuvuoto kyseessä?
Tervemenoa DNSF:in, mutta kertoile asioiden etenemisestä myös täällä. Nämä asiat kiinnostaa muitakin kuin kerhon jäseniä!!!- jokke
Tervehdys,
Onnea uudesta autostasi. Loistava valinta. Ihan vain terveisenä ajoin 2,0 Vm 89 Bluebirdillä 420tkm. ( moottoria, voimansiirtoa mitään ei avattu) ennen kuin luovuin, nykyinen omistaja lienee ajanut sillä jo yli 450tkm.. että pitkästi huolettomia kilometrejä on luvassa! - eiv
jokke kirjoitti:
Tervehdys,
Onnea uudesta autostasi. Loistava valinta. Ihan vain terveisenä ajoin 2,0 Vm 89 Bluebirdillä 420tkm. ( moottoria, voimansiirtoa mitään ei avattu) ennen kuin luovuin, nykyinen omistaja lienee ajanut sillä jo yli 450tkm.. että pitkästi huolettomia kilometrejä on luvassa!bb turbon vuosia sitten siinä oli mittojen mukaan
valmistettu tehoputki(euro stainles)ja lastu viritys myos k&n kartio suodatin ja myös alusta.
Olihan se nopea ja myös kestäva 8 vuotta ilman
ongelmia.
- eiv
renkaat olivat 215/45 16 eivätkä ottaneet kiinni
mihinkään se on vanteen offsetistä kiinni. - Mr. Blue
-89 BB 1.8-T
Eilen yöllä ajoin auton talliin ja kattelin että.. v*ttu että tää kuskin ovi on matalalla... ja kohta poks saranatappi tipahti.. :D
noh onneksi olin tallissa, enkä missää motarin varressa. Äkkiä siinä kaljakessiä oven alle..ja ähertämään ja sain sen lopulta paikalleen, nyt pitäs taas toimia..
Niin varmaan ne säätyvät iskarit alkaa olemaan finaalissa. toimivat kyll vielä täysillä,mutta jos 250tkm niil jo tultu...että ku kovaa tullaan mutkaan 4 kyydissä ottaa se rengas 205/55/15 kiinni, alkp. on 195/60/15?
että näin.
vielä, onko kellään ideaa kuskinpenkin sivuittais tuen sähkösäätöön. se kun pitää ääntä mutta mitään ei tapahdu.. ristiseläntukihan toimii moitteetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538323- 664644
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404333Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353463Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634