Aihe

Oli komia lähtö

Anonyymi

Kai katsoitte, kun jm Voima irtaantui Katajanokan laiturista ja suuntasi kohti Loviisaa. Loistokuntoinen miltei 70-vuotias raskaita töitä tehnyt laiva. Jotkut ne täällä mankuvat, että 20-vuotias on jo vanha, mutta taitavat puhua vain itsestään ja luuloistaan.

265

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyisiä risteilyelämyksiä tarjoava jäänmurtaja Sampo ei ole päässyt tälle talvelle vielä vesille. Kemiläinen jäänmurtajayhtiö on joutunut perumaan jään puutteen vuoksi tähän mennessä 28 risteilyä.

      Vastaavaa talvea ei ole Kemissä ennen koettu. Tammikuun viidenteentoista päivään mennessä on peruttu kaikki risteilyt. Vielä ei osata sanoa, päästäänkö ensi viikollakaan liikkeelle.

      Yhteensä peruuntumiset koskevat noin 3 500:aa matkailijaa. Suurin osa matkalaisista on jo vuosia tullut Espanjasta. Kemin toinen talvinen matkailukohde lumilinna ei valmistu myöskään lauhasta säästä huolimatta.

      • Anonyymi

        Sampo Oy (omistaja Kemin kaupunki) teki tappiota ensimmäiset 10 vuotta. Eikä viime talvenakaan montaa euroa jäänyt viivan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sampo Oy (omistaja Kemin kaupunki) teki tappiota ensimmäiset 10 vuotta. Eikä viime talvenakaan montaa euroa jäänyt viivan alle.

        Sampo on myös vanha tulitikkumerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sampo on myös vanha tulitikkumerkki.

        Googlella löydät paljon muutakin. Sitten voit taas viisastella lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sampo on myös vanha tulitikkumerkki.

        Lähti lainaamaan tulitikkuja, mutta palasikin reissulta Tarmo kainalossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lainaamaan tulitikkuja, mutta palasikin reissulta Tarmo kainalossa.

        8-vuotiaiden vitsejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lainaamaan tulitikkuja, mutta palasikin reissulta Tarmo kainalossa.

        Saattaapa uuvattien pääjohtaja Sampokin lähteä messiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaapa uuvattien pääjohtaja Sampokin lähteä messiin.

        Onko Uuvatissa messi?
        Muistaakseni pelkkä kalliota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Uuvatissa messi?
        Muistaakseni pelkkä kalliota.

        Katsoin Googlen ilmakuvasta. Pitkulainen saari, röpelöistä kalliota ja piniä pensasmaisia pusikkoja. Ei ainuttakaan rakennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sampo Oy (omistaja Kemin kaupunki) teki tappiota ensimmäiset 10 vuotta. Eikä viime talvenakaan montaa euroa jäänyt viivan alle.

        Ei Sampo mitään tappiota tehnyt.
        Mietis uudemman kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin Googlen ilmakuvasta. Pitkulainen saari, röpelöistä kalliota ja piniä pensasmaisia pusikkoja. Ei ainuttakaan rakennusta.

        Kovalla lounaistuulella aallot lyövät pitkälle saareen ja pärskeet menevät yli koko saaren.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lainaamaan tulitikkuja, mutta palasikin reissulta Tarmo kainalossa.

        Helsinkiläinen urheiluseura?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8-vuotiaiden vitsejä.

        Etköhän nyt liioittele muutamalla vuodella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti lainaamaan tulitikkuja, mutta palasikin reissulta Tarmo kainalossa.

        Tukolainen kauppaketju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaapa uuvattien pääjohtaja Sampokin lähteä messiin.

        Kauniilla ilmassa vois hyvin olla kallioilla piknikillä. Aallot pitäneet paikan puhdistuksesta huolen.


      • Anonyymi

        Ei taida tehdä risteilyjä, joilla ollaan laivalla yön yli. Tuo kun on sitä vanhaa sukupolvea, missä hytit olivat melkoisen meluisia. Jäät kolisivat. Ei siinä maalainen unta saisi. Joutuisi touhuamaan koko yön ja sehän miestä väsyttäisi. Kumma kun nainen pysyy virkeämpänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sampo Oy (omistaja Kemin kaupunki) teki tappiota ensimmäiset 10 vuotta. Eikä viime talvenakaan montaa euroa jäänyt viivan alle.

        Sitä Sampoa ei seppä Ilmarinen takonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlella löydät paljon muutakin. Sitten voit taas viisastella lisää.

        Seppä Ilmarinen takoi Sammon.


      • Anonyymi

        Silloin aikanaan kiivaimman kasvun aikaan 50- ja 60-luvuilla Niilo Frans Wälläri oli suomalainen ammattiyhdistyspoliitikko. Wälläri oli Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja vuodesta 1938 aina kuolemaansa saakka 1967.

        Juttu kertoo, että hän pisti miehiä talven tultua mittailemaan jään paksuutta ja kun kriittinen raja saavutettiin, ilmoitti jäänmurtajien lakonuhasta. Siksi yhtenä talvena jäänmurtajat olivat armeijan kalustoa - armeijan väellä kun lakko olisi kapinaa.


      • Anonyymi

        Jos kerran jääristeilyt ja jäälinna on Kemissä peruttu, niin tekisivät koristeeksi edes jäisen jäänmurtajan.


    • Anonyymi

      Voimassa ihan alkuperäistä on osa rungosta. Torppa rakennettiin 1978 ja lähes kaikki plootu pohjaan uusittiin n.10v sitten.
      Muuten ihan toimiva peli mutta on liian kapea, 19m. Melkein kaikki nykyiset rahtilaivat ovat leveämpiä.

      • Anonyymi

        Ukin työveneellä osaavat hitsata siihen levikepalat.


      • Anonyymi

        Kyllä Voima tekee ihan kyllin leveää väylää. Kelpaa siinä rännissä avustettavien ajaa.


      • Anonyymi

        Et kai sä onneton luule, että kunnon jäätalven aikana mikään varustamo laittaisi tänne ison leveän laivan! Vaikka väylä olisi leveä, jo yksin rännin muutaman metrin paksuinen jääpalamassa tekee hyvän suuren vastuksen. Ei siinä leveä paatti jaksa puurtaa eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Voima tekee ihan kyllin leveää väylää. Kelpaa siinä rännissä avustettavien ajaa.

        Saimax-luokan aluksille riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimax-luokan aluksille riittää.

        Kyllä besserwisserit tietävät.
        Kun vaan tietäisivät joskus asiaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä besserwisserit tietävät.
        Kun vaan tietäisivät joskus asiaakin.

        Terävä kommentti taas kerran. Paitsi asia puuttuu, muuten loistava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terävä kommentti taas kerran. Paitsi asia puuttuu, muuten loistava.

        Loistava kuten koko tämä laivamatkailuketjukin.


      • Anonyymi

        Täytyy pitää kunnossa ja vanhentuneet kohdat uusia. Tervettä toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terävä kommentti taas kerran. Paitsi asia puuttuu, muuten loistava.

        Tämä ketju on tosiaankin poikkeus. Edustaa melkoista asiantuntemusta.


      • Anonyymi

        Täytyihän ne tilat uusia. Kun majoitustilat olivat laivan kannen alla, oli kulkumelu aivan infernaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ukin työveneellä osaavat hitsata siihen levikepalat.

        Mitkä ensimmäisessä ahtaumassa peittäisivät pohjaa, siis meren pohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terävä kommentti taas kerran. Paitsi asia puuttuu, muuten loistava.

        Sekä niin totuuden mukaisesti ilmaistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimax-luokan aluksille riittää.

        Kuka nyt kanooteista ja jollista puhuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt kanooteista ja jollista puhuu?

        Ei sellaiset jollat kunnon jäissä pärjää.


    • Anonyymi

      Näkee heti, ettei yksikään kommentoijista nähnyt kyseistä lähtöä. Jos olisi nähnyt, olisi varmasti esittänyt parista asiasta kommenttia. Nyt vain hölistään jotain yleistä huuhaata.

      Enempi asiaa, vähemmän tyhjänpäiväistä pölinää.

      • Anonyymi

        ''...olisi varmasti esittänyt parista asiasta kommenttia.''
        Älä pidä meitä jännityksessä, kerro mitä erikoista oli aluksen lähdössä ?


      • Anonyymi

        ''...ettei yksikään kommentoijista nähnyt kyseistä lähtöä.''
        Jos tarkoitat tätä, ei siinä lähdössä mitään kummallista ollut.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007758276.html
        Videota on paikoin nopeutettu, ei jäänmurtaja mikään pikavene ole;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...ettei yksikään kommentoijista nähnyt kyseistä lähtöä.''
        Jos tarkoitat tätä, ei siinä lähdössä mitään kummallista ollut.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007758276.html
        Videota on paikoin nopeutettu, ei jäänmurtaja mikään pikavene ole;)

        Käytäpä myös järkeä apuna. Tai kuultko niihin, jotka sanovat, etteivät usko elleivät näe.

        Taikatemppujen katselu on viihdyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäpä myös järkeä apuna. Tai kuultko niihin, jotka sanovat, etteivät usko elleivät näe.

        Taikatemppujen katselu on viihdyttävää.

        Joopajoo, taas tätä lässytystä:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopajoo, taas tätä lässytystä:))))

        Onko laiturin rikkominen lässytystä?

        No sinulle on, koska tiedät, että juna-asemalla on laituri, muualla ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko laiturin rikkominen lässytystä?

        No sinulle on, koska tiedät, että juna-asemalla on laituri, muualla ei.

        Ei murtajan keula betoniin osunut, fendariin osui. Koko kaijan mitan on fendareita joiden tehtävä on estää laivan kolhiutuminen. Jos turvenuija ei usko, käy tsiigaamassa:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei murtajan keula betoniin osunut, fendariin osui. Koko kaijan mitan on fendareita joiden tehtävä on estää laivan kolhiutuminen. Jos turvenuija ei usko, käy tsiigaamassa:))))

        Ei keulan osuminen, vaan se juka. Se hajottaa tehokkaasti. Sieltä Vikingin käyttämältä laiturilta Voima ei kaiketi voisi noin lähteä. Voisivat holvikaaret sortua.


      • Anonyymi

        Minkäläiset "eväät" nykyään pojilla on mukanaan?
        -70 luvun taitteessa puolikkaalla oli tikkuviinaa vain 3 pulloa ja poosulla dry vodkaa 40 putelia.
        Siiffiillä ei mittään ja kipparilla vain uusin Jallu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäläiset "eväät" nykyään pojilla on mukanaan?
        -70 luvun taitteessa puolikkaalla oli tikkuviinaa vain 3 pulloa ja poosulla dry vodkaa 40 putelia.
        Siiffiillä ei mittään ja kipparilla vain uusin Jallu.

        Nykyisin ei viinapulloa saa laivaan tuoda. Laivalla on nollatoleranssi ja sen rikkojalle potkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei keulan osuminen, vaan se juka. Se hajottaa tehokkaasti. Sieltä Vikingin käyttämältä laiturilta Voima ei kaiketi voisi noin lähteä. Voisivat holvikaaret sortua.

        ''Ei keulan osuminen, vaan se juka.''
        Google translate ei auta, mikä on ''juka''??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäläiset "eväät" nykyään pojilla on mukanaan?
        -70 luvun taitteessa puolikkaalla oli tikkuviinaa vain 3 pulloa ja poosulla dry vodkaa 40 putelia.
        Siiffiillä ei mittään ja kipparilla vain uusin Jallu.

        Nykyisin vuorottelu on 2:1 eli 20 työtä, 10 vapaata. Vähemmälläkin juomavarastolla pärjää;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Ei keulan osuminen, vaan se juka.''
        Google translate ei auta, mikä on ''juka''??

        Kattopa aluksen perän jättämää veden myllerrystä. Siinä näet potkurijukan.

        Eli Newtonin lain mukainen vastavoima. Jos laiturista lähdettäisiin täysillä, iskisi tuo voima laiturin rakenteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin ei viinapulloa saa laivaan tuoda. Laivalla on nollatoleranssi ja sen rikkojalle potkut.

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kattopa aluksen perän jättämää veden myllerrystä. Siinä näet potkurijukan.

        Eli Newtonin lain mukainen vastavoima. Jos laiturista lähdettäisiin täysillä, iskisi tuo voima laiturin rakenteisiin.

        ''Kattopa aluksen perän jättämää veden myllerrystä.''
        Ei perä myllerrä mitään, potkurit liikuttaa vettä eli myllertää.

        ''Siinä näet potkurijukan''
        Pielaveellä tai jossain.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kattopa aluksen perän jättämää veden myllerrystä. Siinä näet potkurijukan.

        Eli Newtonin lain mukainen vastavoima. Jos laiturista lähdettäisiin täysillä, iskisi tuo voima laiturin rakenteisiin.

        Voima, ja ne muut, on lähteneet siitä kaijasta samalla tavoin vuodesta 1975. Vielä on kaija paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin vuorottelu on 2:1 eli 20 työtä, 10 vapaata. Vähemmälläkin juomavarastolla pärjää;)

        Tuolloin -60 ja -70 luvun wanhoina hywinä aikoina murtajilla oltiin koko purjehduskausi, 6 kuukautta, ilman vapaita tai maissa käyntiä. Tärpättiä piti varata tuon vuoksi reilusti mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolloin -60 ja -70 luvun wanhoina hywinä aikoina murtajilla oltiin koko purjehduskausi, 6 kuukautta, ilman vapaita tai maissa käyntiä. Tärpättiä piti varata tuon vuoksi reilusti mukaan.

        Silloin aikoinaan oli 4:4 vahti eli porukka oli keväällä melko kypsää:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voima, ja ne muut, on lähteneet siitä kaijasta samalla tavoin vuodesta 1975. Vielä on kaija paikallaan.

        Joka kerta on lähdetty varovaisuutta noudattaen.

        Kuten vahvistit, ei kaijalle ole syntynyt vaurioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Kattopa aluksen perän jättämää veden myllerrystä.''
        Ei perä myllerrä mitään, potkurit liikuttaa vettä eli myllertää.

        ''Siinä näet potkurijukan''
        Pielaveellä tai jossain.....

        No savolaiset nyt näkee vaikka mitä, vaikkapa jm Voiman Pielavedellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No savolaiset nyt näkee vaikka mitä, vaikkapa jm Voiman Pielavedellä.

        Hah hah! Siinäpä oiva vastaus piällysmiehille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin aikoinaan oli 4:4 vahti eli porukka oli keväällä melko kypsää:)

        Juu, loppukaudesta jokainen vahti oli paskavahti. Neljä tuntia töitä ja sama määrä vapaata sisältäen nukkumisen, ruokailun, runkkaamisen jne. Neljän tunnin kuluttua taas sama kierros uusiksi. Orjatyötähän tuo oli, mutta ihan vapaaehtoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, loppukaudesta jokainen vahti oli paskavahti. Neljä tuntia töitä ja sama määrä vapaata sisältäen nukkumisen, ruokailun, runkkaamisen jne. Neljän tunnin kuluttua taas sama kierros uusiksi. Orjatyötähän tuo oli, mutta ihan vapaaehtoista.

        Niin, ei vaan nykyinen pullanössösukupolvi moiseen pystyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, loppukaudesta jokainen vahti oli paskavahti. Neljä tuntia töitä ja sama määrä vapaata sisältäen nukkumisen, ruokailun, runkkaamisen jne. Neljän tunnin kuluttua taas sama kierros uusiksi. Orjatyötähän tuo oli, mutta ihan vapaaehtoista.

        Ei meidän porukassa kukaan runkkaillut. Tehtiin yleensä vapaalla ollessa juna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei vaan nykyinen pullanössösukupolvi moiseen pystyisi.

        Jos ne ois sillo ollu, nyt olisi meillä venäjä virkakielenä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Siinäpä taas yksi siloaivo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, loppukaudesta jokainen vahti oli paskavahti. Neljä tuntia töitä ja sama määrä vapaata sisältäen nukkumisen, ruokailun, runkkaamisen jne. Neljän tunnin kuluttua taas sama kierros uusiksi. Orjatyötähän tuo oli, mutta ihan vapaaehtoista.

        Muutama vikarjeeraus 70 ja 80 luvulla. Se oli neljä timmaa överiä joka päivä. Kauppalaivoissa ei nähty umtakaan sellaisista ansioista.
        Aika paljon ne murtajat seisoi paikallaan, jotain odottamassa. Yöisin ei tarvinnut kaikkien olla vahdissa, osa veti lakanavahtia;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei vaan nykyinen pullanössösukupolvi moiseen pystyisi.

        Nykyinen pullanössösukupolvi tekee 6h työtä, 6h vapaata, tai 12-12.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka ovatkin tuollaista tehneet?
        https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/holveja-ja-merenpohjan-vaihtelevia-muotoja-laitureiden-vedenalaiset-maisemat
        Jos tuonne painaisi kovat virtaukset, olisi laituri nopeasti hävinnyt.
        Siinä se maatiaisen vankka betonilaituri!

        Se kaija missä murtajat huilaa, se on terästolppien varassa. Tolpat on noin metrin halkaisijaltaan, betonia täynnä.
        Kyllä täytyy rusetin pyöriä vinhaan että saa murtajan liikkeelle. Esim. Voima, 5200 tonnia.
        Ja saa kunnon jukin !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Tuon olisit päässyt sanomaan sitten maissa maistin jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...olisi varmasti esittänyt parista asiasta kommenttia.''
        Älä pidä meitä jännityksessä, kerro mitä erikoista oli aluksen lähdössä ?

        Vaikkapa: Mitä mieltä kuvauksesta?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kovat virtaukset eli jukit syntyy kun pasiseeri lähtee kaijasta.
        Esim. Silja Serenade, paino 27 000 tonnia, ei ihan pikku voimalla lähde. Usko huvikses, ropelit pyörii vimmatusti.

        Siksi lähteekin niin varovasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...ettei yksikään kommentoijista nähnyt kyseistä lähtöä.''
        Jos tarkoitat tätä, ei siinä lähdössä mitään kummallista ollut.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007758276.html
        Videota on paikoin nopeutettu, ei jäänmurtaja mikään pikavene ole;)

        Mitä jos pistäis täydet, mahtaisko nousta plaaniin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kovat virtaukset eli jukit syntyy kun pasiseeri lähtee kaijasta.
        Esim. Silja Serenade, paino 27 000 tonnia, ei ihan pikku voimalla lähde. Usko huvikses, ropelit pyörii vimmatusti.

        Aika on monille vaikeasti ymmärrettävä asia.

        Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän aikana sotalaivojen laiturina ja nykyinen Ulkoministerön rakennus oli merikasarmina. Siis jo 1800-luvulta. Olympialaituri (eli se Siljan laituri) on paljon uudempaa tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meidän porukassa kukaan runkkaillut. Tehtiin yleensä vapaalla ollessa juna.

        Vesivehmaalaiset merikarhut tunnistaa tosta harrastuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika on monille vaikeasti ymmärrettävä asia.

        Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän aikana sotalaivojen laiturina ja nykyinen Ulkoministerön rakennus oli merikasarmina. Siis jo 1800-luvulta. Olympialaituri (eli se Siljan laituri) on paljon uudempaa tekoa.

        ''Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän ...''
        No jaa, se laituri oli puinen, puutolppien varassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän ...''
        No jaa, se laituri oli puinen, puutolppien varassa.

        Siinähän oli aikoinaan Valmetin telakka. Betonilaiturin rakentaminen alkoi 1949.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika on monille vaikeasti ymmärrettävä asia.

        Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän aikana sotalaivojen laiturina ja nykyinen Ulkoministerön rakennus oli merikasarmina. Siis jo 1800-luvulta. Olympialaituri (eli se Siljan laituri) on paljon uudempaa tekoa.

        Skattan betonikaija valmistui 1950, Olympialaituri 1952.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skattan betonikaija valmistui 1950, Olympialaituri 1952.

        Siis se Venäjän laivaston sotalaituri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Tuo jäämurtajalaituri oli olemassa jo tsaarin Venäjän ...''
        No jaa, se laituri oli puinen, puutolppien varassa.

        Kas kun puulaituri ei laivapalosta kärsinyt. Eikä liioin miinaräjähdyksestäkään.
        On vahvaa puuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se Venäjän laivaston sotalaituri?

        Tottakai 1950 se oli venäjän laivaston käytössä


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se Venäjän laivaston sotalaituri?

        Tuossa pari kuvaa. Ei oikein puulta vaikuta.
        Puulaituri olisi levinnyt tikuiksi sota-aikana saksalaisen M-veneen räjähtäessä miinalastissa laiturissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pari kuvaa. Ei oikein puulta vaikuta.
        Puulaituri olisi levinnyt tikuiksi sota-aikana saksalaisen M-veneen räjähtäessä miinalastissa laiturissa.

        Mistä tiedät milloin foto on otettu ??
        Kaija oli fedua, ihan niinkuin sinun nuppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai 1950 se oli venäjän laivaston käytössä

        1950 ei Venäjän laivastoa ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pari kuvaa. Ei oikein puulta vaikuta.
        Puulaituri olisi levinnyt tikuiksi sota-aikana saksalaisen M-veneen räjähtäessä miinalastissa laiturissa.

        Ehkä se meni ihan pillun päreiksi ja 1949 rakennettiin betonista uusi ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät milloin foto on otettu ??
        Kaija oli fedua, ihan niinkuin sinun nuppi.

        Oisko ollu merbauta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vikarjeeraus 70 ja 80 luvulla. Se oli neljä timmaa överiä joka päivä. Kauppalaivoissa ei nähty umtakaan sellaisista ansioista.
        Aika paljon ne murtajat seisoi paikallaan, jotain odottamassa. Yöisin ei tarvinnut kaikkien olla vahdissa, osa veti lakanavahtia;))

        Kannattaisiko sinun opetella suomen kielen taito?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se meni ihan pillun päreiksi ja 1949 rakennettiin betonista uusi ??

        Tuossa sitä "puuta".
        Selvästi kiveä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko ollu merbauta?

        Karjalan mäntyä, perkele:)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko sinun opetella suomen kielen taito?

        Mene lypsylle juntti:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edes lähellä jäänmurtajien laituria

        Ei olekaan. Kadun leveys välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene lypsylle juntti:)))

        Aha, lehmä opettanut sinulle kielen. Se selittääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan. Kadun leveys välissä.

        Maalaispoika eksyksissä:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko ollu merbauta?

        Tuon nuijan nuppi ihan jalopuuta...tuskin:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon nuijan nuppi ihan jalopuuta...tuskin:)))

        Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalaispoika eksyksissä:)))

        Jos se janari edes tsennais tsyrkan.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voima, ja ne muut, on lähteneet siitä kaijasta samalla tavoin vuodesta 1975. Vielä on kaija paikallaan.

        Laivan lähtöä seuraamassa oli reportterin lisäksi sataman edustaja, joka totesi varovaisen lähdön merkityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vikarjeeraus 70 ja 80 luvulla. Se oli neljä timmaa överiä joka päivä. Kauppalaivoissa ei nähty umtakaan sellaisista ansioista.
        Aika paljon ne murtajat seisoi paikallaan, jotain odottamassa. Yöisin ei tarvinnut kaikkien olla vahdissa, osa veti lakanavahtia;))

        Taisit olla se vikatikki. Kuulema teki jatkuvasti kaiken väärin. Piti laittaa keulaan vahtimaan, että ajossa keula osoittee eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos pistäis täydet, mahtaisko nousta plaaniin...

        Sellanen ois tosi komeeta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei vaan nykyinen pullanössösukupolvi moiseen pystyisi.

        "Juu, loppukaudesta jokainen vahti oli paskavahti. Neljä tuntia töitä ja sama määrä vapaata sisältäen nukkumisen, ruokailun, runkkaamisen jne."
        Täytyy vielä lisätä tuohon oma "paras" kokemus talvelta -70. Olin viikon verran vahdissa 20/4 eli 20 tuntia työtä ja 4 tuntia vapaata. Neljän tunnin "levon" jälkeen 20 tuntia vahdissa ja sitten sama kierros jatkuen viikon ajan. Tuo oli kyllä paskavahtien isoisän isoisä.


      • Anonyymi

        Dromet ovat käteviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei murtajan keula betoniin osunut, fendariin osui. Koko kaijan mitan on fendareita joiden tehtävä on estää laivan kolhiutuminen. Jos turvenuija ei usko, käy tsiigaamassa:))))

        Väittikös joku sellaista? Vain sinä otit asian esiin.
        Taitaa kaikua pään sisällä, kun oletat omia ajatuksiasi muiden sanomiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittikös joku sellaista? Vain sinä otit asian esiin.
        Taitaa kaikua pään sisällä, kun oletat omia ajatuksiasi muiden sanomiksi.

        Rauno, ne pillerit !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauno, ne pillerit !!

        Ai, muistutit itseäsi. Olisit kirjoittanut lapulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...olisi varmasti esittänyt parista asiasta kommenttia.''
        Älä pidä meitä jännityksessä, kerro mitä erikoista oli aluksen lähdössä ?

        No, jokos polla säteili vai onko yhä mustaa?


    • Anonyymi

      Ei lähtenyt kuin hauki rannasta. Mummokin lähteen nopeammin hangesta.

      • Anonyymi

        Jos jotain tietäisit, tietäisit, ettei iso laiva saa lähteä nopeasti laiturista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jotain tietäisit, tietäisit, ettei iso laiva saa lähteä nopeasti laiturista.

        Siinä vois lähtee laituri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jotain tietäisit, tietäisit, ettei iso laiva saa lähteä nopeasti laiturista.

        Iso laiva ei voi lähteä vauhdilla, tekniikka ja fysiikan lait estää. Ei muuta syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vois lähtee laituri.

        Usein köydet irroitetaan ennen lähtöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso laiva ei voi lähteä vauhdilla, tekniikka ja fysiikan lait estää. Ei muuta syytä.

        Lisäksi huomioitava laituriin kohdistuva rasitus sekä potkurivirran pohjaan kohdistuva vaikutus. Siksi Finnjetillä sai päästää turbiinit valloilleen vasta Harmajan jälkee veden ollessa kyllin syvää. Huomioitava myös veden virtauksen aiheuttama alipaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi huomioitava laituriin kohdistuva rasitus sekä potkurivirran pohjaan kohdistuva vaikutus. Siksi Finnjetillä sai päästää turbiinit valloilleen vasta Harmajan jälkee veden ollessa kyllin syvää. Huomioitava myös veden virtauksen aiheuttama alipaine.

        Ei helv...:)))))))))))))))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helv...:)))))))))))))))))))

        Kannattaisiko lukea Helsingin sataman tutkimuksia.


      • Anonyymi

        No lähtee kai kun takamusta paleltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein köydet irroitetaan ennen lähtöä.

        Koska ovat muka jääneet kiinni?


      • Anonyymi

        Mitä se mummo tekee hangessa?
        Jos on sinne päässyt, pääsee poiskin.


    • Anonyymi

      Kattos. Tämä on Suomi24:n luokituksessa trendaava keskustelu.

      • Anonyymi

        Niin, meinaan että jopa ylläpitokin osaa arvostaa laatua ja tunnistaa vuoden ensimmäisen asia-aloituksen.


    • Anonyymi

      Vuoden ensimmäinen äkkilähtö.

    • Anonyymi

      No nyt näyttää taas siltä, että kakaroiden Pattayan huuhaat ovat rynnineet. Eipä niissäkään asiaa ole. Mistä olisi, ei ne muksut siellä ole käyneet. Ovat kuunnelleet isojen poikien juttuja, joista liioin ei monikaan ole paikalla käynyt.

      • Anonyymi

        Mutta oli se vaan komia näky. Sellainen supervahva teräsjätti lähti avustustoihin.


      • Anonyymi

        Siis joo, melkein yhtä kakaramaista kuin täälläkin. Kommentit voisi hyvin laittaa /ccn.


    • Anonyymi

      Sinne lähti sano Annie Lenox.

      • Anonyymi

        Enpä ole tuon nimisestä kotimaisesta henkilöstä kuullutkaan. Onkohan joku ns. taiteilijanimi kuten sillä yhdellä torvelolla, joka oli rokkibändissä ja sai nimeä huumehörhönä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole tuon nimisestä kotimaisesta henkilöstä kuullutkaan. Onkohan joku ns. taiteilijanimi kuten sillä yhdellä torvelolla, joka oli rokkibändissä ja sai nimeä huumehörhönä.

        Nii, ettehä te natiaiset tota kuiteskaan tiedä. "Taiteilija" oli Andy McCoy, jonka oikea nimi on Antti Hulkko. Näyttää ne huumeet syöneen tyypiltä aivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole tuon nimisestä kotimaisesta henkilöstä kuullutkaan. Onkohan joku ns. taiteilijanimi kuten sillä yhdellä torvelolla, joka oli rokkibändissä ja sai nimeä huumehörhönä.

        Taisi olla outolintu muillekin.


    • Anonyymi

      On taas tosi hienoa matkailua.

    • Anonyymi

      On nyt Haminan öljysataman luona.

      • Anonyymi

        Onkohan se sen yhden neropatin Helsingin itäpuolella oleva suomalainen matkustajasatama?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan se sen yhden neropatin Helsingin itäpuolella oleva suomalainen matkustajasatama?

        Hamina ei ala K-kirjaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan se sen yhden neropatin Helsingin itäpuolella oleva suomalainen matkustajasatama?

        Joku neropatti kysyi mitkä ovat ne viisi Suomen rannikolla olevaa satamakaupunkia Helsingin itäpuolella.
        Joko olet löytänyt ne ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku neropatti kysyi mitkä ovat ne viisi Suomen rannikolla olevaa satamakaupunkia Helsingin itäpuolella.
        Joko olet löytänyt ne ??

        Kunda taisi olla yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunda taisi olla yksi.

        Muuten hyvä paitsi ei ole Suomessa. Lukutaidossa parantamisen varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten hyvä paitsi ei ole Suomessa. Lukutaidossa parantamisen varaa.

        Samalla Suomenlahden rannikolla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla Suomenlahden rannikolla on.

        Suomenlahden mutta eri rantsu:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hamina ei ala K-kirjaimella.

        Eikä ole matkustajaliikennesatama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole matkustajaliikennesatama.

        Olkoot sitten Kamina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole matkustajaliikennesatama.

        Ei kukaan kysynyt matkustajaliikennesatamia, vaan niitä viittä Suomen satamakaupunkia jota ovat Helsingin itäpuolella. Tietysti maalaisille liian vaikeaa:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan kysynyt matkustajaliikennesatamia, vaan niitä viittä Suomen satamakaupunkia jota ovat Helsingin itäpuolella. Tietysti maalaisille liian vaikeaa:))))

        Ehei. Kyllä siinä ketjussa aikoinaan joku väitti kiven kovaan, että Helsingin itäpuolella olisi viisi matkustajaliikennesatamaa.

        Sinulla on aukkoja tiedoissa. Käsityskyvyn lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei. Kyllä siinä ketjussa aikoinaan joku väitti kiven kovaan, että Helsingin itäpuolella olisi viisi matkustajaliikennesatamaa.

        Sinulla on aukkoja tiedoissa. Käsityskyvyn lisäksi.

        Minä esitin kysymyksen kauan sitten enkä maininnut matkustajasatamia. Kuten aina, juttu saa uusia muotoja ajan kuluessa. Mutta, kysymykseen ei vaan vastauksia löydy vaikka palstalla höpöttää asiantuntijoita enemmänkin:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä esitin kysymyksen kauan sitten enkä maininnut matkustajasatamia. Kuten aina, juttu saa uusia muotoja ajan kuluessa. Mutta, kysymykseen ei vaan vastauksia löydy vaikka palstalla höpöttää asiantuntijoita enemmänkin:)))

        Joo joo, tällä foorumilla vielä, missä puhutaan matkailusta. Kuten tietenkin siinä ketjussa.
        Mikä ihmeen rumppi oletat olevasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, tällä foorumilla vielä, missä puhutaan matkailusta. Kuten tietenkin siinä ketjussa.
        Mikä ihmeen rumppi oletat olevasi?

        Kun et tiedä mistä oli puhe.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun et tiedä mistä oli puhe.....

        No laitapa sitten linkki ko. ketjuun ja kohtaan, missä oletat olleen jotain muuta.

        Ai niin, sinun mukaasi tuotahan ei saa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitapa sitten linkki ko. ketjuun ja kohtaan, missä oletat olleen jotain muuta.

        Ai niin, sinun mukaasi tuotahan ei saa tehdä.

        Oletko kokeillut ''etsi'' toimintoa ?? Vihjesana ''kunda''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitapa sitten linkki ko. ketjuun ja kohtaan, missä oletat olleen jotain muuta.

        Ai niin, sinun mukaasi tuotahan ei saa tehdä.

        Jos linkkiä pyydät. älä tohelo poistata sitä:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitapa sitten linkki ko. ketjuun ja kohtaan, missä oletat olleen jotain muuta.

        Ai niin, sinun mukaasi tuotahan ei saa tehdä.

        No, vastaan itse, koska muuten tuota linkkiä ei saada. Kun ei osata sitä laittaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15388146/kotka---kunda

        Siinä se on. Ja tuosta ketjusta paljastuu harhaisuutesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, vastaan itse, koska muuten tuota linkkiä ei saada. Kun ei osata sitä laittaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15388146/kotka---kunda

        Siinä se on. Ja tuosta ketjusta paljastuu harhaisuutesi.

        Valot on päällä mutta ei ketään himassa ??
        Katso viesti ''06.10.2020 20:10''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valot on päällä mutta ei ketään himassa ??
        Katso viesti ''06.10.2020 20:10''

        Tämä ketju aloitettu "22.01.2021 15:47", joten vastausta '06.10.2020 20:10'' ei voi olla.

        Juten jo totesinkin, sinulla ei ole linkityskyvykkyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ketju aloitettu "22.01.2021 15:47", joten vastausta '06.10.2020 20:10'' ei voi olla.

        Juten jo totesinkin, sinulla ei ole linkityskyvykkyyttä.

        Ja sitten sammui valot:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten sammui valot:)))

        Hyvä kun tunnustat. Sinulla ei tosiaankaan ole välkkynyt.

        Mutta jospa jatketaan näsäilyäsi. Helsingistä itää ensimmäinen satama löytyy jo muutama kymmenen metriä Sipoon puolelta. Niitä Helsinin itäpuolisi satamia ei suinkaan ole viisi vaan kymmeniä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun tunnustat. Sinulla ei tosiaankaan ole välkkynyt.

        Mutta jospa jatketaan näsäilyäsi. Helsingistä itää ensimmäinen satama löytyy jo muutama kymmenen metriä Sipoon puolelta. Niitä Helsinin itäpuolisi satamia ei suinkaan ole viisi vaan kymmeniä!

        Tämä on tietysti näsäilyä mutta kysyttiin satama k a u p u n k e j a.
        Satamakaupunkeja Helsingin itäpuolella, Suomen rannikolla. Niitä on viisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tietysti näsäilyä mutta kysyttiin satama k a u p u n k e j a.
        Satamakaupunkeja Helsingin itäpuolella, Suomen rannikolla. Niitä on viisi.

        No niitäkin on näillessä paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tietysti näsäilyä mutta kysyttiin satama k a u p u n k e j a.
        Satamakaupunkeja Helsingin itäpuolella, Suomen rannikolla. Niitä on viisi.

        Tämä oli aiemmin mainitussa ketjussa:
        "06.10.2020 11:34
        Helsinki ja Tallinna ovat lisäksi maidensa koronapesäkkeitä. Matkustajien kannalta on turvallisempi hoitaa laivaliikenne terveempien alueiden satamista."

        Huomioi erityisesti sana "matkustajien". Matkustaja ei ole kolli eikä lava. Pystytkö ymmärtämään tuon viisauden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun tunnustat. Sinulla ei tosiaankaan ole välkkynyt.

        Mutta jospa jatketaan näsäilyäsi. Helsingistä itää ensimmäinen satama löytyy jo muutama kymmenen metriä Sipoon puolelta. Niitä Helsinin itäpuolisi satamia ei suinkaan ole viisi vaan kymmeniä!

        Niin, ja Viipurikin on Helsingin itäpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja Viipurikin on Helsingin itäpuolella.

        Niin on Käkisalmi ja Sortavalakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja Viipurikin on Helsingin itäpuolella.

        Niili virtaa Moskovan halki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tietysti näsäilyä mutta kysyttiin satama k a u p u n k e j a.
        Satamakaupunkeja Helsingin itäpuolella, Suomen rannikolla. Niitä on viisi.

        Voisitko kertoa, mitä nuo VIISI (5) kaupunkia ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ketju aloitettu "22.01.2021 15:47", joten vastausta '06.10.2020 20:10'' ei voi olla.

        Juten jo totesinkin, sinulla ei ole linkityskyvykkyyttä.

        Hah hah haaaa! Jo oli melkoinen väläys siloaivolta.

        Jos ei muutoin tiedä, katso vaikka vuosilukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa, mitä nuo VIISI (5) kaupunkia ovat?

        Rauno on huilimassa, joten vastaan kuten Rauno; katso kartasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauno on huilimassa, joten vastaan kuten Rauno; katso kartasta.

        Kolmen pisteen vihje, katso isosta kartasta. esim. merikartasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tietysti näsäilyä mutta kysyttiin satama k a u p u n k e j a.
        Satamakaupunkeja Helsingin itäpuolella, Suomen rannikolla. Niitä on viisi.

        No kerro nyt ne viisi kaupunkia.
        Me muut kun emme tiedä kuin neljä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro nyt ne viisi kaupunkia.
        Me muut kun emme tiedä kuin neljä.

        Kartta on vaikeasti luettava painotuote.
        Suomen satamakaupungit Helsingin itäpuolella
        Oulu
        Porvoo
        Loviisa
        Kotka
        Hamina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartta on vaikeasti luettava painotuote.
        Suomen satamakaupungit Helsingin itäpuolella
        Oulu
        Porvoo
        Loviisa
        Kotka
        Hamina

        No on siinä taas näsäviisautta!

        Kun puhe oli tuossa ketjussa risteilyistä Kundaan tai Viroon, niin Oulu ei ole alkuunkaan validi vastaus. Katsos kun vastauksen tulisi olla yhteydessä aiheeseen. Kaltaisellesi siloaivolle ihan uusi ja vaikeasti hahmotettava asia.

        Eikä se Oulu tulisi muutoinkaan kyseeseen, koska siinä tulisi ajaa Helsingistä länteen. Vai suuntaatko sinä laivan keulan pitkin Tampereen rataa ylös?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on siinä taas näsäviisautta!

        Kun puhe oli tuossa ketjussa risteilyistä Kundaan tai Viroon, niin Oulu ei ole alkuunkaan validi vastaus. Katsos kun vastauksen tulisi olla yhteydessä aiheeseen. Kaltaisellesi siloaivolle ihan uusi ja vaikeasti hahmotettava asia.

        Eikä se Oulu tulisi muutoinkaan kyseeseen, koska siinä tulisi ajaa Helsingistä länteen. Vai suuntaatko sinä laivan keulan pitkin Tampereen rataa ylös?

        ''...Oulu tulisi muutoinkaan kyseeseen, koska siinä tulisi ajaa Helsingistä länteen.''

        Jos sittenkin ensin etelään ja kasuunin jälkeen länteen ja sitten valita lähteekö Utön vierestä kohti pohjoista saariston läpi vai kiertääkö Ahvenanmaan länsipuolelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on siinä taas näsäviisautta!

        Kun puhe oli tuossa ketjussa risteilyistä Kundaan tai Viroon, niin Oulu ei ole alkuunkaan validi vastaus. Katsos kun vastauksen tulisi olla yhteydessä aiheeseen. Kaltaisellesi siloaivolle ihan uusi ja vaikeasti hahmotettava asia.

        Eikä se Oulu tulisi muutoinkaan kyseeseen, koska siinä tulisi ajaa Helsingistä länteen. Vai suuntaatko sinä laivan keulan pitkin Tampereen rataa ylös?

        Jumalauta Rauno !! LÄÄKKEET !!!


      • Anonyymi

        Hyvä ettei jatkanut pidemmälle itään. Olisi foorumin tietoviisaan mukaan päätynyt Ouluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ettei jatkanut pidemmälle itään. Olisi foorumin tietoviisaan mukaan päätynyt Ouluun.

        Sinä eksyt puhelinkoppiin.


      • Anonyymi

        Siellä se köllöttää, vaikka piti mennä Loviisaan.


    • Anonyymi

      Voima sai suurta huomiota maailmalla tuolloin 1954. Oli erityisen edestyksellinen murtaja.

      • Anonyymi

        Voiman ylläpitoon on pumpattu niin paljon rahaa että voisi luulla sen olevan Alvar Aallon suunnittelema;)


      • Anonyymi

        Jos Voimaa ei olisi tuolloin tehty, ei Suomi olisi kehittynyt sitä vauhtia kuin kehittyi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Voimaa ei olisi tuolloin tehty, ei Suomi olisi kehittynyt sitä vauhtia kuin kehittyi.

        Juuri näin. Vientiä ja tuontia ajatellen Suomi on saari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Vientiä ja tuontia ajatellen Suomi on saari.

        Saimaan kanavaa käyttämällä pääsee jopa Suomen suurimpaan saareen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan kanavaa käyttämällä pääsee jopa Suomen suurimpaan saareen.

        Ei vaan pääse jm Voiman kaltaiset mammutit. Voima vaatisi yli kolme metriä syvemmän kanavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan kanavaa käyttämällä pääsee jopa Suomen suurimpaan saareen.

        Soisalo on huomattava vientisatama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan pääse jm Voiman kaltaiset mammutit. Voima vaatisi yli kolme metriä syvemmän kanavan.

        Ahistais muutenkin, kanavan rajat on 82,5 x 12,6 x 4,35


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahistais muutenkin, kanavan rajat on 82,5 x 12,6 x 4,35

        Sehän olikin savolainen. Voikos siltä kukaan vaatio täysipäätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan kanavaa käyttämällä pääsee jopa Suomen suurimpaan saareen.

        Olisi tod.näk. maailman suurin kiljuerä, jos käyttäisi Saimaan kanavallisen vauhtilientä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Ottaisit nyt ne lääkkeet, jooko ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaisit nyt ne lääkkeet, jooko ??

        Niilläkö laiva saadaan kulkemaan sitä kapeammassa ja matalammassa kanavassa?

        Järjen käyttö olisi sinullakin suotavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soisalo on huomattava vientisatama.

        Onko myös Helsingin itäpuolinen matkustajaliikennesatama?
        Tuohan alkaa K-kirjaimella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiman ylläpitoon on pumpattu niin paljon rahaa että voisi luulla sen olevan Alvar Aallon suunnittelema;)

        Ero Alvariin on siinä, että Voima on toimiva, Alvarin tekeleet eivät niin kauhean toimivia ja käytännöllisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahistais muutenkin, kanavan rajat on 82,5 x 12,6 x 4,35

        Tuo siis laivan koko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahistais muutenkin, kanavan rajat on 82,5 x 12,6 x 4,35

        Onpa lyhyt kanava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa lyhyt kanava.

        Sinulla tuo polla on niinku lähinnä hattutelinekäytössä.

        Katsos kanavassa on sulkuportteja ja laiva ei voi olla pidempi kuin kahden peräkkäisen sulkuportin väli.


    • Anonyymi

      Tähän sammui johtotähti, kävelemään jätkä lähti.

      • Anonyymi

        En nyt menis tonne Suomenlahdelle kävelemään.


    • Anonyymi

      Joutaisi jo Alangin hietikolle köllöttelemään Finnjetin viereen.

      • Anonyymi

        Nelisen vuotta sitten käväisin Alangissa ihan uteliaisuuttani. Lomamatka Goaan, sieltä veneristeily Mumbaihin, sitten Suratiin ja sieltä "lahden" yli Alangiin, sieltä Ei näkynyt edes Finnjetin näköistä laivaa rannalla. On muuten melkoisen pitkä romuranta. Satuimme olemaan silloin kun yksi laiva ajoi rantaan. Kilometri rannasta ja täysi vauhti ja rantaan.

        En suosittele Intiaa. Turistihotellialueella ihan siistiä, sen ulkopuolella ihan muuta. Likaisuutta, meteli ja kaikkea muuta epämieluisaa.


    • Anonyymi

      Voi taivahan talikynttilät!
      Peräti kaksi sääntöjen vastaista viestiä poistettu tästä ansiokkaasta laivamatkailun ketjusta.
      Aivan hirviää!

    • Anonyymi

      Männävuosina kokki joutui antamaan kaikille ja kapteeni pani kaikkia, miten lie nykyään?

      • Anonyymi

        Taas on poju kuunnellut isojen poikien vitsailuja.

        Älä lapsi pieni usko mihin vain!


    • Anonyymi

      Olispa ollut jotain Tšaikovskin tuotannosta vielä taustamusiikkina.

      • Anonyymi

        Onkos poju kuullut tommostakin.
        Nyt tosin meni väärään kohtaan.


    • Anonyymi

      Kaljaa Virosta edullisesti

      100 lavaa vain 450 euroa.

      Kuljetuskustannukset tietenkin ostajalle.

      huuto.net/kohteet/eurolavoja-100-kpl/534850994

      • Anonyymi

        Vahinko vaan että ne lavat ovat tyhjiä.


    • Anonyymi

      Jospa katsoisitte aina sopivan foorumin aivopieruillenne. Tuskin kukaan osaisi etsiä romutuskunnossa olevien jäänmurtajien liikkeitä matkailufoorumilta.

      • Anonyymi

        Ei ole lähelläkään romutuskuntoa.


      • Anonyymi

        Mitäs ipäna urputat? Jos on valittamista, kaipaa ylläpidolle. Mutta miissään säännöissä ei puhuta sopivan foorumin etsimisestä. Kaiken lisäksi viimeisen uudistuksen jälkeen foorumin etsintä vaikeutui huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs ipäna urputat? Jos on valittamista, kaipaa ylläpidolle. Mutta miissään säännöissä ei puhuta sopivan foorumin etsimisestä. Kaiken lisäksi viimeisen uudistuksen jälkeen foorumin etsintä vaikeutui huomattavasti.

        Haut tehdään hakukoneilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haut tehdään hakukoneilla.

        Google ei löytänyt yhtään sopivaa foorumia haulla "sopiva foorumi jäänmurtaja lähdölle avustustehtäviin".

        Miksi ehdotat ylipäätänsä, että Suomi24:n foorumia pitäisi etsiä hakukoneella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Google ei löytänyt yhtään sopivaa foorumia haulla "sopiva foorumi jäänmurtaja lähdölle avustustehtäviin".

        Miksi ehdotat ylipäätänsä, että Suomi24:n foorumia pitäisi etsiä hakukoneella?

        Et sit itsekään osannut sanoa sitä sopivampaa foorumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole lähelläkään romutuskuntoa.

        Kun huollot tehdään ajoissa, pysyy laiva hyvässä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haut tehdään hakukoneilla.

        Tai koirilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai koirilla.

        Sinulle riittää se pikkuinen nallekarhusi. Leiki sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haut tehdään hakukoneilla.

        Ja kaivuut kaivinkoneilla.


    • Anonyymi

      Laivojen bongailulle on oma fooruminsa. Täällä aiheena on matkailu.

      • Anonyymi

        Juuri matkaan lähteviä tai matkaavia laivojahan tänne kuuluu.

        Sellaista foorumia kuin "Laivojen bongailu" ei täällä ole.


    • Anonyymi

      Aihepiiri on "laivamatkat ja risteilyt". Otsikon juttu pitäisi 'varmaan' olla otsikon "Ajanviete -> Kahvikeskustelut" alla.

      • Anonyymi

        Ai, sieltäkö oletat etsittävän laivamatka-juttuja?


      • Anonyymi

        Miltä laivalta?


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä tämäkin aloitus tekee tällä foorumilla, aloitukselle täydellisen väärällä foorumilla?

      Luotsit takaisin ja äkkiä!

      • Anonyymi

        Älä höpäjä. Luotsi voi joskus tehdä väärin, poistaa väärin tai jättää poistamatta.


    • Anonyymi

      Sinne jäi kaksi Urholuokan jäänmurtajaa. Toivottavasti kuvaavat ja saadaan ihailla niiden lähtöä.

      • Anonyymi

        Se tarttis nähä!


    • Anonyymi

      Onkohan tässä jotain takanakin vaiko vain pelkästään häiriköintiä?

      • Anonyymi

        Ei suinkaan. Onhan ylläpito havainnut ketjun asiallisuuden ja tärkeyden ja nostanut sen "trendaavaksi keskusteluksi".

        Joka tapauksessa ehdotonta laatua ja parasta tältä vuodelta!


    • Anonyymi

      Mitenkähän tämä liittyy matkailuun?

      • Anonyymi

        Katsopas vastausta 27.01.2021 10:13 tuosta yläpuolelta.


      • Anonyymi

        Kaikilta osin


    • Anonyymi

      Miten mahtaa liittyä foorumin aiheeseen?

      • Anonyymi

        YP on asian tarkistanut ja liittänyt jopa trendaaviin keskusteluihin. Joten siunaus on saatu.


    • Anonyymi

      Ei sitten parempaa provoa keksinyt.

      Mieluummin asiallista rakentavaa keskustelua palstan aiheista, kiitos!

      • Anonyymi

        Sinäkin sitä mieltä, että yp:n päätöksiin nojautuminen on provoilua?
        No onhan ne /ccn!


    • Anonyymi

      Vai että yhdeksän vastausta on lentänyt roskiin. Vaikea uskoa, että syynä olisi ollut sisältö. Niistä parista, jotka ehdin nähdä, sisällössä ei ollut moitittavaa.

      • Anonyymi

        Ne poistot ovat kyvyttömien hommia.


    • Anonyymi

      Alkanut kuuden päivä trendaavaa keskustelua.

      Hyvä matkailualan keskusteluketju!

      • Anonyymi

        Sillä ei ole mitään tekoa minkään laadun kanssa.


    • Anonyymi

      Oi voi. Ei kai pudota pois trendaavien listalta!
      Joten laitetaan pari vastausta ja pidetään tämä hieno ja suosittu matkailuviesti listalla.

      • Anonyymi

        Joo sitä vaan että kaikki talkoisiin!


    • Anonyymi

      On hieno trendaava keskustelu.
      On Suomi24:n parasta antia.

    • Anonyymi

      Noin upeeta spektaakkelia näkee harvoin. Toooosi hianooooo!

    • Anonyymi

      Koskahan täällä on edellisen kerran ollut näin innokkaasti kaihoisia laivamatkailutunnelmia herättänyt ketju?

      • Anonyymi

        Ketjusta ja sen suosiosta paistaa selvästi, kuinka kovasti laivaristeilyjä kaivataan.

        Kun koronasta vapaudutaan, tulevat risteilyt olemaan erittäin suosittuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjusta ja sen suosiosta paistaa selvästi, kuinka kovasti laivaristeilyjä kaivataan.

        Kun koronasta vapaudutaan, tulevat risteilyt olemaan erittäin suosittuja.

        Odotan kesää. Toivottavasti silloin saan nauttia kauniina päivänä cocktailia laivan kannella ohi lipuvia maisemia ihaillen ja meren peiliä katsellen.


      • Anonyymi

        Nordic hotel Forumia rempataan. Toivottavasti päästään kesällä testaamaan!


    • Anonyymi

      Jäänmurtajalla en haluaisi risteillä ainakaan kuoppaisella reitillä. Kiikkuu enempi kuin kiikkustuoli.

      • Anonyymi

        Kuten roomalaiset sanoivat: "Fluctuat nec mergitur". Ei taatusti kaadu. Mutta keinuu niin vietävästi. Vaan eipä tuolla ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi

        Jep. Kaikki, mikä ei ollut sidottu kunnolla paikoilleen, oli lentänyt.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olin risteilyllä poikaystäväni kanssa ja hänen kalunsa alkoi seistä. Ei tuntunut poikaystävääni tilanne mitenkään häiritsevän, ei ainakaan mitenkään yrittänyt peitellä tilannetta.

      Onko yleistä, että miehellä alkaa seisomaan laivalla? Ja kannattaako olla niin kuin ei olisi huomannut koko asiaa?

      • Anonyymi

        Poikaystäväsi olisi varmaan toivonut sun tekevän asialle jotain ;)


      • Anonyymi

        On tuiki tavallista.

        Kun menette hyttiin, sinun täytyy huomioida asia ja saada asia yhdessä päätökseen.


      • Anonyymi

        Kyllähän tuo kalun nouseminen laivalla miehen kanssa on täysin normaalia. Ja tuskin se koko risteilyn ajan pystyssä pysyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuo kalun nouseminen laivalla miehen kanssa on täysin normaalia. Ja tuskin se koko risteilyn ajan pystyssä pysyi.

        Kauniin miesvartalon näkeminen saa aikaan sen paisumisen. Eikä siinä mitään hävettävää ole kummallakaan. Eikä sille paisumiselle edes itse mahda mitään, kun sitä ei voi komentaa nyt nouset, tai sitten pitäisi saada se pysymään pienenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauniin miesvartalon näkeminen saa aikaan sen paisumisen. Eikä siinä mitään hävettävää ole kummallakaan. Eikä sille paisumiselle edes itse mahda mitään, kun sitä ei voi komentaa nyt nouset, tai sitten pitäisi saada se pysymään pienenä.

        Meri-ilma ja vieno keinunta saa tunteita aikaan.


      • Anonyymi

        Hän todennäköisesti kuvittelee teidän nauttivan näkemästänne. Varmasti hän myös mielessään toivoo saada nähdä edes vähän sitä teidän vastaavaa paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän todennäköisesti kuvittelee teidän nauttivan näkemästänne. Varmasti hän myös mielessään toivoo saada nähdä edes vähän sitä teidän vastaavaa paikkaa.

        Myöhäisillalla tanssitilassa tuo tullaan ehdottamaan suoraan.


      • Anonyymi

        Tokihan mies haluaisi sinun huomioivan erektion. Katsot vaikka ihailevasti, jos et uskalla sanoa ääneen mitään kaunista. Pienetkin ihailevat sanat ja katseet, vaikka vähän ujotkin, ovat tosi mukavia vastaanottaa. Ja varmasti toimivat paremmin kuin jotkut rivot jutut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan mies haluaisi sinun huomioivan erektion. Katsot vaikka ihailevasti, jos et uskalla sanoa ääneen mitään kaunista. Pienetkin ihailevat sanat ja katseet, vaikka vähän ujotkin, ovat tosi mukavia vastaanottaa. Ja varmasti toimivat paremmin kuin jotkut rivot jutut.

        Myös niin sanottuja asiallisia kysymyksiä kannattaa kysellä kumppanilta. Ne toimivat yhtä hyvin tunnelman luojana. Eli ihan hyvin voisit kysyä poikakaveriltasi miksi hänen kaIunsa on tuossa asennossa. Ajatteeko hän tehdä sinulle jotakin sen kanssa. Sitten kerrot oman mielipiteesi ja niin edelleen.


    • Anonyymi

      Olin muuten Voiman koneita korjaamassa laivassa. Vahinko, että vanhaa ja kaunista komentosiltaa ei voitu säästää uudistamisen yhteydessä.

      • Anonyymi

        Ne koneet ovat kyllä pikkasen alempana. Etkös tuotakaan tiennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne koneet ovat kyllä pikkasen alempana. Etkös tuotakaan tiennyt.

        Hän korjasikin komentosillan risteilykoneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän korjasikin komentosillan risteilykoneita.

        "Ne koneet ovat kyllä pikkasen alempana. Etkös tuotakaan tiennyt."
        "Hän korjasikin komentosillan risteilykoneita."

        Kuulehan nuija! Älä kirjoittele mielikuvituksesi tuotteita vaan asiatietoa, jos osaat. Voima on diesel-sähköinen jäänmurtaja. Eli dieselit pyörittää tasavirta generaattoreita, joista sähkö menee tasavirta potkurimoottoreille. Minä olin näitä koneita korjaamassa. Näitä potkurimoottoreita on Voimassa 4 kpl, eli kaksi edessä ja kaksi takana.
        Konehuoneeseen puupäillä ei mitään asiaa.

        Valitettavasti sääkannen yläpuoliset osat laivasta purettiin pois ja uudistettiin.
        Vanha komentosilta oli kaunis puulla sisustettu miljöö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne koneet ovat kyllä pikkasen alempana. Etkös tuotakaan tiennyt."
        "Hän korjasikin komentosillan risteilykoneita."

        Kuulehan nuija! Älä kirjoittele mielikuvituksesi tuotteita vaan asiatietoa, jos osaat. Voima on diesel-sähköinen jäänmurtaja. Eli dieselit pyörittää tasavirta generaattoreita, joista sähkö menee tasavirta potkurimoottoreille. Minä olin näitä koneita korjaamassa. Näitä potkurimoottoreita on Voimassa 4 kpl, eli kaksi edessä ja kaksi takana.
        Konehuoneeseen puupäillä ei mitään asiaa.

        Valitettavasti sääkannen yläpuoliset osat laivasta purettiin pois ja uudistettiin.
        Vanha komentosilta oli kaunis puulla sisustettu miljöö.

        Itsehän sotkit asioita.

        Oi joi, oikeinko korjaamassa. Voi ny hellal lettas sentään.

        Tosin et ole ihan wisserin 22.01.2021 17:27 kanssa samoilla linjoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän sotkit asioita.

        Oi joi, oikeinko korjaamassa. Voi ny hellal lettas sentään.

        Tosin et ole ihan wisserin 22.01.2021 17:27 kanssa samoilla linjoilla.

        Täytyy myöntää, että sinun laisilta idiooteilta on aina konehuoneeseen pääsy evätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että sinun laisilta idiooteilta on aina konehuoneeseen pääsy evätty.

        Joo kattos. Siellähän voi kädet likaantua.

        Toiset tekee töitä käsillään, toiset aivoillaan.

        Olikos toi kasikymppiselle liian vaikeaa tajuttavaksi?

        Sano nyt vielä, että tunnet Voiman sisaraluksetkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne koneet ovat kyllä pikkasen alempana. Etkös tuotakaan tiennyt."
        "Hän korjasikin komentosillan risteilykoneita."

        Kuulehan nuija! Älä kirjoittele mielikuvituksesi tuotteita vaan asiatietoa, jos osaat. Voima on diesel-sähköinen jäänmurtaja. Eli dieselit pyörittää tasavirta generaattoreita, joista sähkö menee tasavirta potkurimoottoreille. Minä olin näitä koneita korjaamassa. Näitä potkurimoottoreita on Voimassa 4 kpl, eli kaksi edessä ja kaksi takana.
        Konehuoneeseen puupäillä ei mitään asiaa.

        Valitettavasti sääkannen yläpuoliset osat laivasta purettiin pois ja uudistettiin.
        Vanha komentosilta oli kaunis puulla sisustettu miljöö.

        ''Valitettavasti sääkannen yläpuoliset...''
        Tarkoitit pääkannen rakennelmat purettiin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Valitettavasti sääkannen yläpuoliset...''
        Tarkoitit pääkannen rakennelmat purettiin....

        Tai kunhan koetti vaan päteä tyhjästä.


    • Anonyymi

      Tämähän on suorastaan poikkeuksellisen mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä aloitus ja ketju. Tällaista ei näytä tulevan esiin edes vuosittain. Edellinen kiinnistava ketju oli "Kotka - Kunda", aloitettu 30.08.2018 12:49. Näkyy, että todellinen laivamatkailu on tosi kiinnostavaa. Tarkoitan tuolla sitä, että niitä todellisia laivamatkailun aloituksia on surkean vähän. Kaikesta muusta turhuudesta pölistään. Mutta niinhän se on, kuiva maantiekin pölisee eniten - jopa silloin, kun sillä ei ole edes liikennettä.

      • Anonyymi

        Niin, tavanomaiset mankunat, kuten onko puhvetissa muusia, saako sieltä viikiä, onko täksiä, jne. eivät keskusteluja synnytä. Saahan niihin kysyjä vastauksen varustamon sivuilta, mikäli osaa sieltä lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tavanomaiset mankunat, kuten onko puhvetissa muusia, saako sieltä viikiä, onko täksiä, jne. eivät keskusteluja synnytä. Saahan niihin kysyjä vastauksen varustamon sivuilta, mikäli osaa sieltä lukea.

        Ei mitään uutta. Aivan tavallista tuulipukukansan narinaa.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohujulkkis Maisa Torppa ja erosekoilu räjäytti somen: "Valehtelee viimeiseen asti" "Työtön äiti..."

      Maisa Torpan ja Mikko-rakkaan erospekulointi saa tunteet kuumenemaan: https://www.suomi24.fi/viihde/kohujulkkis-maisa-torppa-ja-erosekoilu-rajaytti-so
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      3511
    2. Kohusopassa keitetty Roope Salminen palaa itsevarmana julkisuuteen: "Olen erittäin hypeissä"

      Mitäs mieltä olet Roopen paluusta? https://www.suomi24.fi/viihde/kohusopassa-keitetty-roope-salminen-palaa-itsevarmana-julkisuuteen-olen-erittain-hype
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      2519
    3. Johanna Tukiainen menetti vauvansa Solnan sosiaalihuollolle - myös vuokra-asunto liipasimella!

      Tänään 4.3. ilmestynyt Seiska tietää kertoa saman minkä näädät ovat tienneet jo 3 viikon ajan. Näätien tiedothan koskivat Tukiaisen vauvan huostaanot
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      2311