sairaslomat

työn orja

Kyselisin kaikilta teiltä, oletteko joutunut ottamaan sairautenne takia sairaslomia töistä? Minä en ole ollut kertaakaan ja nyt kun tiedän, että kesällä viimeistään joudun ottamaan (työn kuva muuttuu fyysiseksi), niin saako työnantaja tietää sairaudesta? Siis mitä lukee sairasloman selityksessä?

Entäs sitten, jos tehdään leikkaus, saako työnantaja tietää, että leikkaus johtuu (minun tapauksessani) nivelreumasta?

Entä (hullu kysymys), onko minulla oikeus vähentää lääkitystä, vaikka tulisin kipeäksi (ja ehkä joutuisin sairaslomalle)? Asia liittyy siihen, että haluan tulla raskaaksi varoaikojen jälkeen.

Kun mun työnantaja ei tiedä sairaudestani. En ole sitä salannut, ei vaan ole tullut missään vaiheessa asia esille. Ja en haluaisi kertoa, koska ilmapiiri on pirun huono täällä. Ja lapsellista väkeä (puhuttaisiin selän takana)... Peruste irtisanomiselle ei varmasti sairaus ole?!

6

3316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuli

Olen joutunut ottamaan sairaslomaa sairauden vuoksi, mutta koska aivan lopullista diagnoosia ei vielä ole, laitettiin lappuun määritelmä tarkentamattomasta niveltulehduksesta (kai se latinaksi oli). Eli olettaisin, että kun dg on, niin sen nimi tai koodi (jonka työnantaja voi helposti selvittää) tulee lappuun. Mutta tämä on vain arvailuni.

Raskaaksi halutessa ei taida olla muita vaihtoehtoja, kuin käyttää turvallisia lääkkeitä ja tarvittaessa pitää sairaslomaa. Oletko jutellut tästä reumalääkärisi kanssa? Hän varmasti voisi kertoa kuinka vastaavissa tilanteissa yleensä toimitaan.

Tosi harmi, kun joutuu moisia miettimään huonon työilmapiirin vuoksi. Tuntuisi että jos sairaus, joka ei merkittävästi haittaa työntekoa, olisi irtisanomisperuste, vaihtuisi porukka työpaikoilla tuon tuostakin. Itse kullakin kun tunnostaa jotain kremppaa olevan, jonka vuoksi välillä täytyy olla pois.

Voimia sinulle, toivottavasti asiat selkiintyvät!

• Tuulia

Olen joutunut olemaan sairaslomalla reuman vuoksi. Lääkärintodistukseen tulee dg:si latinaksi, sitä työnantajan on aika vaikea selvittää mitä se on, jos ei osaa latinaa. Kela tietää kyllä ja tietää sairauden kooditkin, siis kirjain ja numerot. Ajattelen, ettei työnantajalla ole oikeutta tutkia syytä miksi on sairaslomalla, Lääkäriä ainakin sitoo vaitiolovelvollisuus ja luulenpa, että Kelaakin.
      Tietenkin jos työpaikalla on oma lääkäri ja terveydenhoitaja voi asia jotenkin "tihkua" työantajan korviin, mutta silloin on joku rikkonut lupauksiaan.
      Tuosta mitä kirjoitit vauvahaaveistasi.. keskustele oman eumalääkärisi kanssa asiasta. Hän aivan varmasti ymmärtää haaveesi ja on mukana auttamassa sinua mahdollisimman turvallisen ja sairautesi rauhallisemman ajanjakson turvaamiseksi. Älä ominpäin ala vähentämään lääkkeitä, vaan todella keskustele eilusti lääkärisi kanssa.
      Suomessa on tietysti oikeus kieltäytyä hoidosta, johon oma lääkkeiden lopettaminen luetaan. Mutta en ymmärrä miksi niin tekisit, kun kuitenkin saisit siihen lääkäriltä apua ja mahdollisimman hyvän hoidon raskaudenkin ajaksi. Sinun täytyy muistaa se, että ei raskaus vielä mitään ja sen aikaiset säryt, vaan mitä sen jälkeen. Usein käy niin, että raskausajan reuma on ihan hissuksiin, mutta riehaantuu hullunlailla synnytyksen jälkeen, mitenkäs sitten ajattelit asian hoitaa, kun olet lääkityksen itse lopettanut??
      Työloistasi..
      Todella kurjaa tuollainen työyhteisö.
      Oletko miettinyt, mitä tapahtuisi jos nostaisit "kissan" pöydälle ja ketoisit kaikille sairaudestasi. Silloin ei kenenkään tarvitsisi arvailla mitään, eikä puhua selkäsi takana. Varsinkaan kun sanoisit, että tietoja voi tulla kysymään sinulta itseltään.
      Tiedän, että ns. mahdottomissakin työpaikoissa, jossa luuli, ettei inhimillisyyden häivääkään ole, sitä löytyy kummasti kun itse ottaa asian puheeksi ja on suora muita kohtaan.
      Voisit jopa toiminnallasi auttaa muitakin.
      Iloista ja valoisaa kevättä sinulle :)

• työn orja

Selvennykseksi: Olen lääkärin kanssa jutellut ja en ole "omatoimisesti" jättämässä lääkkeitä, vaan lääkärin valvonnassa. Lääkkeet pitää jättää koska ne sattuu olemaan metotreksaattia ym. vaarallista. Ja tiedän, että jonkun verran kipeäksi ainakin tulen jo lääkkeitten jätön jälkeen.

No, tiedän myös, että tauti usein pahenee raskauden jälkeen, mutta olen valmis sen riskin ottamaan. Ja tarvittaessa lopetan imetyksen lyhyeen ja aloitan lääkityksen. Minusta tuo ei ole liian itsekästä lasta ajatellen. Tässä maassa syntyy ja synnytetään lapsia paljon vastuuttomamminkin. Lapsen paras on lähtökohta, mutta oma tila huomioon ottaen.

• reumasairas
        työn orja kirjoitti:

Selvennykseksi: Olen lääkärin kanssa jutellut ja en ole "omatoimisesti" jättämässä lääkkeitä, vaan lääkärin valvonnassa. Lääkkeet pitää jättää koska ne sattuu olemaan metotreksaattia ym. vaarallista. Ja tiedän, että jonkun verran kipeäksi ainakin tulen jo lääkkeitten jätön jälkeen.

No, tiedän myös, että tauti usein pahenee raskauden jälkeen, mutta olen valmis sen riskin ottamaan. Ja tarvittaessa lopetan imetyksen lyhyeen ja aloitan lääkityksen. Minusta tuo ei ole liian itsekästä lasta ajatellen. Tässä maassa syntyy ja synnytetään lapsia paljon vastuuttomamminkin. Lapsen paras on lähtökohta, mutta oma tila huomioon ottaen.

Minä olin kolme kuukautta kerralla sairauslomalla. Todistuksessa ei lukenut nivelreuma, vaan poissaolon varsinainen syy eli niveltulehdus. Entisellä työpaikallani todistukset, joissa oli diagnoosi, sai laittaa suoraan työterveysasemalle. Esimiehelle kerrottiin vain sairausloman kesto.

Jos työnantajasi osaa käyttää nettiä, sairausloman syy on hyvin helppo selvittää. Myös kirjastoista löytyy monenlaisia lääketieteen sanakirjoja ja diagnoosiluetteloita.

Myös minulla on varsin ikäviä kokemuksia työelämästä. Kertoo sairaudestaan tai ei, aina jonkun mielestä on tehnyt väärin. Naisethan tunnetusti keksivät valittamisen ja kadehtimisen aiheen vaikka sitten toisten sairauksista.

Näköjään tiedät, miten kannattaa menetellä, kun suunnittelee raskautta, joten en puutu siihen asiaan.

• reumainen
        reumasairas kirjoitti:

Minä olin kolme kuukautta kerralla sairauslomalla. Todistuksessa ei lukenut nivelreuma, vaan poissaolon varsinainen syy eli niveltulehdus. Entisellä työpaikallani todistukset, joissa oli diagnoosi, sai laittaa suoraan työterveysasemalle. Esimiehelle kerrottiin vain sairausloman kesto.

Jos työnantajasi osaa käyttää nettiä, sairausloman syy on hyvin helppo selvittää. Myös kirjastoista löytyy monenlaisia lääketieteen sanakirjoja ja diagnoosiluetteloita.

Myös minulla on varsin ikäviä kokemuksia työelämästä. Kertoo sairaudestaan tai ei, aina jonkun mielestä on tehnyt väärin. Naisethan tunnetusti keksivät valittamisen ja kadehtimisen aiheen vaikka sitten toisten sairauksista.

Näköjään tiedät, miten kannattaa menetellä, kun suunnittelee raskautta, joten en puutu siihen asiaan.

Olen joutunut olemaan selkärankareumani takia useasti sairauslomilla jopa useita kuukausia putkeen. Sairauslomatodistuksessa lukee aina sairauden koodi. Todistuksen olen lähettänyt suoraan työterveyshuoltoon, eikä esimieheni ole sitä nähnyt.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että on paljon helpompi kertoa työpaikalla sairaudestaan, kuin yrittää peitellä sitä. Toistaiseksi on ainakin suhtauduttu ymmärtäväisesti. Mikäli syytä sairauslomaani ei tiedettäisi, minua pidettäisiin varmasti joko työstä lusmuajana (mahdollisesti alko-ongelmaisena) tai psyykkisesti sairaana. Tai ainakin alkaisi kiertää sellaisia juoruja, jotka olisivat paljon pahempia kuin oikea diagnoosi. Olen nuori ja sairautta lukuunottamatta hyväkuntoinen; kyllä siinä varmaan riittäisi ihmettelemistä miksi olen niin pitkillä sairauslomilla ajoittain...

Työssäni joudun olemaan jalkojen päällä koko päivän ja työtahti on ajoittain todella kiireinen. Joskus työ on myös fyysisesti raskasta, henkisestä kuormituksesta puhumattakaan. Sairastuin reumaan noin vuosi sitten ja tällä hetkellä ammatinvaihto, tai ainakin työpaikan vaihto kevyempään, näyttää välttämättömältä.

Tsemppiä ja voimia kaikille reumaa sairastaville!

• snoopy '
        reumainen kirjoitti:

Olen joutunut olemaan selkärankareumani takia useasti sairauslomilla jopa useita kuukausia putkeen. Sairauslomatodistuksessa lukee aina sairauden koodi. Todistuksen olen lähettänyt suoraan työterveyshuoltoon, eikä esimieheni ole sitä nähnyt.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että on paljon helpompi kertoa työpaikalla sairaudestaan, kuin yrittää peitellä sitä. Toistaiseksi on ainakin suhtauduttu ymmärtäväisesti. Mikäli syytä sairauslomaani ei tiedettäisi, minua pidettäisiin varmasti joko työstä lusmuajana (mahdollisesti alko-ongelmaisena) tai psyykkisesti sairaana. Tai ainakin alkaisi kiertää sellaisia juoruja, jotka olisivat paljon pahempia kuin oikea diagnoosi. Olen nuori ja sairautta lukuunottamatta hyväkuntoinen; kyllä siinä varmaan riittäisi ihmettelemistä miksi olen niin pitkillä sairauslomilla ajoittain...

Työssäni joudun olemaan jalkojen päällä koko päivän ja työtahti on ajoittain todella kiireinen. Joskus työ on myös fyysisesti raskasta, henkisestä kuormituksesta puhumattakaan. Sairastuin reumaan noin vuosi sitten ja tällä hetkellä ammatinvaihto, tai ainakin työpaikan vaihto kevyempään, näyttää välttämättömältä.

Tsemppiä ja voimia kaikille reumaa sairastaville!

olen myös nuori, kohta 20-vuotias reumaa sairastava. Olen töissä vanhusten parissa ja olen ammatiltani lähihoitaja. Sairauteni on aika lailla hyvässä hoitotasapainossa, vaikka popsin seitsemän reumalääkettä päivässä. Olen joutunut olemaan lyhyillä sairaslomilla (äkillisillä) päänsärkyjen vuoksi ensisijaisesti, jotka johtuvat leukanivelessä olevasta kulumasta.( Ainakin suurin syy). Välillä tunnen itseni huonoksi työntekijäksi ja mietin juuri stä että mitä muut ajattelevat kun ajoittain olen niin vaivainen, pitävätköhän luulosairaana vai lusmurina. Esimieheni ei tiedä sairaudestani, koska pelkään että työni loppuu sitten siihen, vaikka teen työtäni eriitäin ahkerasti ja täydellä sydämellä ja välittämisellä. Vain muutamalle työkaverille olen kertonut(luottamuksella) vaikkakin työilmapiiri on hyvä ja varmasti olisivat ymmärtäväisiä. Vuosi sitten kun valmistuin ja aloitin työt vasen lonkkani tulehtui pahasti, ja minä hölmö linkkasin
        mennä töissä hampaat irvessä särkylääkkeiden voimin, kertomatta kenellekkään. Ei ole tullut tilannetta jolloin voisin kertoa esimiehelleni sairaudesta, pelkään että työni loppuu siihen. Ahdistaa..Vielä jokupäivä kerron, varmasti. Ihmiset eivät vain tunnu ymmärtävän, ettei nuorikaan jaksa välttämättä kauheita työputkia, nuorikin voi olla sairas!!!

Voimia kaikille, jaksamisia niin henkisesti kuin fyysisestikkin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe