Uskon monimuotoisuus

Anonyymi

Onko sinulle tärkeää, että joku uskoo samalla tavalla Jumalaan ja Raamatun kirjoituksiin kuin sinä? Kuinka paljon erilaisuutta sallit ihmisten uskomuksissa? Jotkut puhuvat uskonnon yhteydessä konservatiiveista, fundamentalisteista ja liberaaleista. Tuollaiset luokittelut eivät kuvaa oikeastaan selkeästi uskomuksia, sillä monasti on niin, että yksi uskova on liberaali yhdessä asiassa mutta fundamentalisti toisessa.

Voiko lähimmäisesi olla sinun mielestäsi riittävän oikeassa uskossa jos hän on jyrkästi eri mieltä kanssasi sellaisista asioista, jotka eivät ole pelastuskysymyksiä? Entä eikö ihmisillä saa olla omia mielipiteitä pelastuskysymyksissä?

Riittääkö sinusta pelastukseen se, että uskoo pienoisevankeliumin? Jos joku haluaa olla sinun ystäväsi, niin onko hänen uskottava kolminaisuusoppiin? Mitä jos joku ei kertakaikkiaan pysty tajuamaan sitä tai Pyhän hengen olemusta? Entäpä kuoleitten tila?

Entäpä pelastuminen, tarviiko uskoa pelastuakseen esim. kolminaisuusoppiin tai siihen, että sielu jää eloon kuoleman jälkeen tai siihen, että sielu lakkaa olemasta kun ihminen kuolee? Pitääkö uskoa seitsenpäiväiseen luomisviikkoon tai vedenpaisumukseen, joka kattoi koko maapallon. Entäpä miten suhtaudut niihin, jotka haluavat noudattaa kymmenen käskyn lakia, koska heidän mielestään se on Jumalan tahto? Pitääkö pelastuakseen uskoa, että Jumala on luonut maan? Pitääkö uskoa Saatanan olemassa oloon pelastuakseen? Tai sellaiseen, että naiset eivät saa olla pastoreita?

Jos vastasit yhteenkään kysymykseen mielessäsi kyllä, niin kysynkin, että miksi et soisi pelastusta sellaiselle ihmiselle, joka uskoo Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön mutta ei ajattele näistä asioista samoin kuin sinä? Mitä sinulta on pois jos hyväksyt tällaisen ihmisen seurakuntaasi tai ystäväksesi? Mitä luulet, olisiko Jeesus hyväksyksynyt hänet seuraansa?

Onko oikeasti ihan hirveästi väliä uskooko kaiken maailman nippelitiedot Raamatusta? Eikö Raamatun punainen lanka riitä pelastukseen? Jos se riittää pelastukseen, niin miksi itse olet päättänyt uskoa toisin?

Tiedän, että joillakin tulee nyt vastustamaton kiusaus todistella näitä edellä mainittuja oppeja Raamatun avulla oikeiksi tai vääriksi mutta tämän aloituksen tarkoitus ei ole todistella oppeja oikeiksi tai vääriksi vaan nyt on tarkoitus keskustella siitä, että missä määrin uskovan on oltava tiukka uskonasioissa ja miten paljon erilaisuutta uskova voi sallia ympäristössään ilman.

Minusta ei ole tarvis pitää huolta siitä, että kaikki uskovat juuri niin kuin minä. Kyllä maailmaan mahtuu uskomusten monimuotoisuutta. Jumala kyllä tietää mikä on tärkeää. Minun puolestani kanssasisareni tai -veljeni saavat uskoa tai olla uskomatta Jeesuksen Jumaluuteen tai kolminaisuuteen tai muutamaan muuhunkin asiaan ilman, että minun pitää ruveta saarnaamaan heille omaa uskoani tai tuomitsemaan heitä.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tärkeää on vain Kristuksen sovitustyöhön liittyvä pelastus. Sen ulkopuolisissa asioissa voi olla erilaisiakin tulkintoja. Olen tarkastellut kristinuskoa tarkoituksella useammasta kuin yhdestä näkökulmasta ja tullut siihen tulokseen, että eri kirkkokuntien eroavuudet ovat lähinnä painotuksissa. Painotusten takaa löytyy sama sanoma. Uskovat ilmaisevat myös uskoaan eri tavoin. Toiset pohdiskellen, mikä voi näyttäytyä fanaattisille epävarmuutena. Sitä se ei ole. Toiset taas fanaattisen mustavalkoisesti omaa kantaansa korostaen.

    • Anonyymi

      Ei ihminen tarvitse noita oppiasioita. Jos ne olisivat olleet uskon pääasia, olisi Paavalin kirjeet olleet aivan toisenlaisia sävyltään. Nyt Hän kirjoittaa että tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.

      Ihmistä ei pitäisi katsoa hänen tietonsa eikä oppinsa mukaan, vaan rakkauden mukaan. Siinä se eriaisuuden sietäminen. Jos ihmisessä on rakkautta, jos Pyhä henki on antanut hänelle voiman rakastaa, eikä vain teeskennellä niiden kanssa, jotka ovat samaa mieltä, niin silloin ollaan tekemisissä oikeiden ihmisten kanssa.

      Noita toivottomia jankaajia opista, tulee karttaa, koska heidän seuransa vie samaan riettauden lätäkköön missä he itse elävät. Kinastelu ei ole toivottavaa Paavalin mukaan eikä toisten puolella oleminen. Kovin harhaoppista pitää varoittaa, mutta sitten karttaa hänen seuraansa Raamatun ohjeen mukaan.

      • Anonyymi

        Uskonoppi = miten ymmärrämme ja kuvailemme kristinuskon peruskysymyksiä. Jokaisella kristityllä on - tai ainakin pitäisi olla - käsitys siitä mihin ja miten hän uskoo. Eli uskonoppi.


    • Anonyymi

      Kristinusko ei ole uskomus.

    • Anonyymi

      Mitä selittelet, kierrät ja kaarrat, pelle? Taivaasen on vain yksi, tie, Jeesus-tie. Minä ole tie, totuus ja elämä, sanoi Jeesus. Ei esim. Mohammed. Ei todella Lenin.

      • Juu. Toivoisin muiden lailla että toisetkin uskovat ymmärtäisi samoin kuin mä.... että ei saa raamatun mukaan tuomita. Kuinka erilainen tämäkin ketju, ja koko maailma olisi jos ei tuomittaisi.
        Hirveesti ylpeydestä johtuvaa vihaa,... Itsekin vihaan tuomitsijoita. Katkera kierre.


      • Niin, etkö ymmärtänyt, mitä aloittaja kysyi?


      • Tipale kirjoitti:

        Niin, etkö ymmärtänyt, mitä aloittaja kysyi?

        Että kannattaako tuomita, ja tuomitaanko me... En muista.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Että kannattaako tuomita, ja tuomitaanko me... En muista.

        En osoittanut sinulle tuota kysynystäni. :)


    • Anonyymi

      Minulle riittää kristillinen Raamatun mukainen perusta, olipa mikä seurakunta tahansa. Näissä toleransseissa, meillä on rikas ja monipuolinen näkemys uskonasioista. Meidän kuuluu rakastaa kanssa uskoviamme ja tietenkin, jopa vihollisiammekin. Mutta tarvitsemme rukousta suojaksemme, sillä maallistunut ihminen on, kuin Borneon viidakon villi, joka syö heikompansa, eli sen joka alkaa hempeilemään. Joka päivä tapetaan 13 kristittyä uskonsa vuoksi. Näin ollen evoluutio johtaa härskeimmän ihmistyypin suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      219
      3337
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      119
      2029
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      99
      1504
    4. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      195
      1352
    5. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      33
      1184
    6. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      21
      1173
    7. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      103
      1139
    8. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1073
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      46
      1037
    10. Rehellisesti vieläkö toivot

      Että löydämme yhteyden uudelleen välillemme vai onko nykyinen tilanne hyvä? Tietäisitpä kuinka paljon olen kaivannut sin
      Ikävä
      44
      1010
    Aihe