Turvotusta?

Anonyymi

Moi. Oon NORMAALIPAINOINEN teini tyttö ja oon osastohoidossa. Laihduin 5kuukaudessa syömishäiriön takia yli 20 kiloo (ennen 76, nyt 51-55. Olin ylipainoinen. Pituus 158)

Oon ollut osastolla muutaman päivän ja syönyt ihan normaalisti kaiken mitä on tarjottu. En ole laskenut kaloreita. Paino noussut muutamassa päivässä 4 kiloa. Oonko vaan lihonut läskiä tms vai onko tää vaan nestettä ja turvotusta? Mahaan koskee kokoajan ja hirveä ähky.

1

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Turvotustakin voi olla monenlaista. On sellaista turvotusta, jossa nestettä kertyy jalkoihin. Se on yleistä vaikkapa sydänsairauksissa, mutta toki vaikeasti aliravitsemuksesta kärsivä syömishäiriöpotilas kärsii siitä myös.

Osa painosta on todennäköisesti suolan sitomaa nestettä. Samahan pätee toisin päin. Kun ihminen "laihtuu", niin ensin lähtevät suolat, nesteet ja suolen sisältö. Eli todellista rasvan menetystä se ei ole.

Sitten on suolistoon liittyviä turvotuksia.

Suolistossa on useampi kilo bakteereita. Kun olet paastonnut tai muuten syönyt yksipuolisesti, myös suoliston bakteerikanta on kärsinyt. Eli painon lisäystä tulee suolensisällöstä yllättävän paljon, sekä ruoka-/ulostemassasta, että suolen bakteereista.

Sano hoitajille, että sinulla on vatsavaivoja. Vaikka oletkin syömishäiriön vuoksi hoidossa, ei sinua ole tarkoitus tappaa ruualla. Huonossa tapauksessa voit saada vaikka suolitukoksen. Esim. maitohappobakteereilla voi koettaa helpottaa oloa. On myös olemassa lääkkeitä, jotka pilkkovat kaasua, jos sitä muodostuu.

Monet kerran nälkiintyneet ihmiset kärsivät vatsavaivoista koko loppuelämänsä. Suvussani on ollut vankileireillä sisällisodan jälkeen olleita ihmisiä. He kaikki näkivät nälkää. Osa kuoli vapauduttuaan, koska he söivät hallitsemattomasti sitten, kun saivat ruokaa. Ja kuolivat äkillisen syömisen seurauksena. Tämä etäinen sukulaiseni ei mm. voinut enää syödä kunnolla lihaa, vaan eli loppuelämänsä varsin kasvispainotteisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8203
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2552
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      72
      891
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      816
    7. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      780
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      776
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      703
    Aihe