2-3hp uusi 4-t perämoottori

Anonyymi

Tarkoitus olisi ostaa ensikeväänä uusi perämoottori soutuveneeseen.
Käyttö: Satunnaisia sunnuntaiajeluja soutuveneellä, sekä joskus uistelua.

Onko kokemuksia malliston pienimmistä moottoreista?
Eikö joillakin merkeillä ole jo kolmekin eri kuljetusasentoa, jolloin peräkontissa kuljettaminen aika huoletonta?
Onko nämä pikkumoottorit vielä kaasuttimilla, eikä ruiskulla?
Onko kaikissa vapaa/ eteen-vaihde, paitsi Hondassa?

Honda BF 2,3. Kulkeeko liian lujaa uistelunopeudella, keskipakokytkimen vuoksi?
Suzuki DF 2,5.
Yamaha F2,5
Mercury F2,5 (Sama, kuin Tohatsu???)
Tohatsu MFS 2,5
Seaking 2,6
Parsun 2,6

Vanha testi:
https://venelehti.fi/25-hevosvoiman-peramoottorit/

24

5598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noista kokemusta itsellä: Suzuki,jammu,honda. Oma valintani jos nyt hankkisin, olisi ehdottomasti suzuki. kevyt,luotettava,pieniruokainen.

    • Anonyymi

      suzuki tai honda. Niiden merkittävin ero on että suzukissa on vapaavaihde ja vaihde eteen. Hondassa on ns vapaakytkin eli potkuri ei pyöri tyhjäkäynnillä mutta kun lisää kierroksia, alkaa pyöriä. vähän niin kuin skootterissa.
      Suzuki on vesijäähdytteinen jossa kumisiiven vaihtoa 5 vuoden välein, ja honda on ilmajäähdytteinen eli huoleton koska ei tarvitse vaihtaa mitään. Lisäksi hondalla voi ajaa likaisemmassakin vedessä, vaikka jäähileissä ja ehkä pysyy paremmin käynnissäkin. Suzukissa saa varoa vesipumpun tukkeutumista mudasta, heinästä ja jäähileestä. Lisäksi vesijäähdytys on kylmissä vesissä ns liian tehokas ja joutuu vetämään ryyppynappia välillä että pysyy käynnissä.

      Suzuki ja yamaha 2,5 hv t on melko samanlaisia keskenään, mutta suzuki on kevyempi ja halvempi.

      hondan 2,5 jälleenmyyntiarvo on paras, suzukin 2,5 pikkumoottoreita on eniten käytettynä martkkinoilla.

      • Anonyymi

        mikään merkki ei tee vieläkään alle 8 hv moottoreita ruiskuversioina.
        Parsun ja seaking on kiinalaisia, epäluotettavia, jälleenmyyntiarvo olematon, varaosien saanti vaikea. huoltoverkosto huono, käynnistyvyys huono.
        Tohatsu mercuryt on ok/en ole kuullut mitään ikävää, paitsi etttä 4-6 hv mallit meluisia, täristäviä ja alitehoisia
        kaikissa on vapaa eteen paitsi hondassa
        uistelua varten valitsisin mm. suzukin, koska voit ajaa vaihde päällä tyhjäkäynnillä ja kulkee tosi hiljaa, itselläni on tuo ja tiedän.


      • Anonyymi

        Pitääkö suzuki käyttää joka kevät huollossa kaasarin putsauksessa? Jotkut väittävät niin.


    • Anonyymi

      Kuinka hitaisiin nopeuksiin porukka on päässyt Hondan 2.3:lla?
      Jos kokemusta vene moottoriyhdistelmästä/ nopeudesta, niin olisin kiitollinen.

      • Anonyymi

        Hitaimmillaan pysyy paikallaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaimmillaan pysyy paikallaan

        Et tainnut tajuta kysymystä. Vetouistelussa ei parane ajella liian kovaa ja jos keskipakokytkin nappaa liian kovilla kierroksilla kiinni, on veneen vauhti jo liikkeellelähtiessä liian nopea uisteluun.

        Tässä tuollaisen prutkun omistaja ottaa kytkimen kokonaan pois ja "Palauttaa" näinollen moottorin 90-luvulle.
        Tekisin tuon ennemmin asentamalla löysemmän jousen, että kytkin tarraa pienemmillä kierroksilla kiinni.

        https://www.youtube.com/watch?v=tB00tkXhT5o


      • Anonyymi

        2- heppaisella Hondalla saa säädettyä vauhdin miksi haluaa. Erittäin näppärä peli. Soutuveneessä vie kolmekin ukkoo vikkelästi takaisin mökille kun alkaa sataan tai janottaan..


    • Anonyymi

      Ei nyt ihan leluja kannata laittaa veneensä perämoottoriksi, jospa mentäisiin suoraan asiaan, niin kyllä perämoottorin pitää vähintäinkin olla Veterok 8. tuollaisessakin soutuveneessä.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole kokemusta muista kuin 3.5 hv Tohatsusta, mutta pidän sitä yksinkertaisena ja luotettavana moottorina. Kaikkiin huoltokohteisiin pääsee hyvin käsiksi, eikä mitään korjattavaa ole ollut, vaikka moottori on ollut kovassa käytössä jo yli 5 v

      • Anonyymi

        Kiitos kuitenkin, että kannoit oman kantosi kaskeen.
        Ehkä joskus päästään käyttämään sinunkin osaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kuitenkin, että kannoit oman kantosi kaskeen.
        Ehkä joskus päästään käyttämään sinunkin osaamista.

        Mulla on sähköperämoottori, ollut jo kolme kesää.
        Huonot puolet :
        - Akku tyhjenee nopeasti.
        -Todella hidas.
        -Pitkä latausaika.
        -Ei mene vastatuuleen.
        -Akku painaa paljon.
        -Akkua joutuu kantelemaan.
        -Moottoriin tarttuu kasvikset.
        -Moottorissa liian paljon "vaihteita".
        -Akku kestää ajoa vain 2 tuntia.
        Hyvät puolet :
        -En keksi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sähköperämoottori, ollut jo kolme kesää.
        Huonot puolet :
        - Akku tyhjenee nopeasti.
        -Todella hidas.
        -Pitkä latausaika.
        -Ei mene vastatuuleen.
        -Akku painaa paljon.
        -Akkua joutuu kantelemaan.
        -Moottoriin tarttuu kasvikset.
        -Moottorissa liian paljon "vaihteita".
        -Akku kestää ajoa vain 2 tuntia.
        Hyvät puolet :
        -En keksi mitään.

        sähköperämoottorin valitseminen on "poliittinen teko", punavihreiden puoleiseen pajatsoon ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sähköperämoottori, ollut jo kolme kesää.
        Huonot puolet :
        - Akku tyhjenee nopeasti.
        -Todella hidas.
        -Pitkä latausaika.
        -Ei mene vastatuuleen.
        -Akku painaa paljon.
        -Akkua joutuu kantelemaan.
        -Moottoriin tarttuu kasvikset.
        -Moottorissa liian paljon "vaihteita".
        -Akku kestää ajoa vain 2 tuntia.
        Hyvät puolet :
        -En keksi mitään.

        Hyvin samanlaiset kokemukset itsellä. Ei jaksa kulkea ja isokin akku tyhjenee tosi nopeasti. Kun vaihdoin sen 3,5 hp Tohatsuun, niin ihan kaikki muuttui. Nyt ajan akun painoisella pensakanisterilla kaksi kesää, ja saan sen tankattua parissa minuutissa.


    • Anonyymi

      Tohatsulla nykyään pienin malli on 3,5hp
      https://www.tohatsu.fi/peramoottorit/3-5-hv-peramoottori/

      Pyynnit 690-750e.

      2.5 ja 3.5hp iskutilavuus näyttää olevan sama. 86cm3
      3.5hp kiertää 500rpm korkeammin kaasu pohjassa. Tehoero tehty imukaulalla ja kaasuttimella.
      http://www.marineengine.com/boat-forum/archive/index.php/t-444691.html

      3,5 heppaiseen Tohatsun/ Mercuryn nelariin myydään kaasutinta, jolla siitä saa 5 heppaisen, toiminee 2.5 heppaisellekin.
      5 heppainen on jo 123cm3 alunperin ja eri moottori, joten kyseessä on viritys, eikä kuristusten poisto.
      https://www.readysetboat.com/mercury-tohatsu-3-and-a-half-to-5hp-upgrade-carburetor.html?gclid=Cj0KCQiAmL-ABhDFARIsAKywVadzH23FLr2WA6R6mdPCmlIktGkLeHKQOOhurjjpnYdvVL12UgJ-HXEaArmHEALw_wcB

    • Anonyymi

      Suzuki DF 2.5 ollut muutaman kesän. Tuli vähän krantuksi pysymään käynnissä, piti vähän ryypyllä ja kaasulla joskus kikkailla ettei sammunut tyhjäkäynnillä, tai kaasua yhtäkkiä avatessa. Tilanne parani kun kaasariin vaihdettiin numeron isompi pääsuutin.

      Kuulemma uusissa moottoreissa on niin laihat seokset että ne läpäisisivät nykyajan päästödirektiivit ja tämän takia tahtovat helpolla sammua.

      Muuten ollut ihan ok moottori, kevyt siirrellä.

    • Anonyymi

      kiinsasta saa halvalla suutinsettejä kun on vähän joka kokoa. Sellaisen hommaus voisi laittaa korvan taakse.

    • Anonyymi

      A Bollard pull test showed that the:
      Mercury 3.5hp and Tohatsu 3.5hp were the most remarkable at 90lbs of thrust (These two engines along with the Mariner are virtually identical).
      The least efficient was the Honda 2.3hp at 66lbs of thrust.
      In between were the Suzuki 2.5hp at 83lbs of thrust,
      the Yamaha 2.5hp at 78lbs of thrust
      and the Parsun 2.6hp at 70 lbs of thrust.

      Thrust=työntövoima
      1lbs= 0.45359237kg

    • Anonyymi

      Mikä on tämänpäivän tilanne?

      Nopeana yhteenvetona:

      - Suzukeissa kaasuttimet temppuilee ja vaikeita saada toimimaan muutaman vuoden käytön jälkeen
      - Hondan keskipakokytkin jakaa porukkaa ja uisteluun kulkee liian lujaa
      - Tohatsuissa/ Mercuryissa Suzukien oireita, eli kaasutinongelmia. Näissä lisäksi yksi kuluva osa: Polttoainepumppu, koska kaasari ei tankin alla.
      - Kiinalaiset eivät herätä luottamusta
      - Yamahaa ei juuri kukaan moiti

      Täytyykö soutuveneeseeni siis ostaa Yamaha F2.5?
      Onko kokemuksia?

      4hp-> menevät turhan raskaiksi kanniskella ja painavat perääkin alas.

      • Anonyymi

        Suzukiin saa uusia kaasareita netistä 115 e. Voi olla huoltoa edullisempaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suzukiin saa uusia kaasareita netistä 115 e. Voi olla huoltoa edullisempaa...

        Mutta poistuuko vika, jos ostaa huonon tilalle huonon?
        Onko tarvikemalleissa avarammat polttoainekanavat ja suuttimet?


    • Anonyymi

      Kaasutinongelmat johtuvat kaikissa merkeissä käyttäjästä. Kaasutin on niin yksinkertainen kapistus, että se toimii, jos sitä ei likaa.

      Suzukin Kaasuttimessa ole ollut mitään ongelmaa. Toki olen aina käyttänyt pienkonebensaa ja huolehtinut, ettei tankkiin pääse likaa tankkauksen yhteydessä. Kuluttaa niin vähän, ettei polttoaineen hinalla ole mitään käytännön merkitystä.

      • Anonyymi

        Miten selität sen, että nykypäivänä ei enää osata edes tankata prutkuja?

        Samat käyttäjät vaihtaneet moottoreitaan uusiin ja ongelmat tulleet uusien moottoreiden myötä.

        Harva kaataa tarkoituksella paskaa tankkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität sen, että nykypäivänä ei enää osata edes tankata prutkuja?

        Samat käyttäjät vaihtaneet moottoreitaan uusiin ja ongelmat tulleet uusien moottoreiden myötä.

        Harva kaataa tarkoituksella paskaa tankkiin

        Huonontuneet polttoaineet. Minulla 2006 vuoden Suzuki df4 moottorin polttaineputkien sisäpinnasta alkoi irrota kumia ja tukkia kaasuttimen neulaventtiiliä. Ongelma poistui vaihtamalla kaikki polttoaine linjan letkut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      118
      3868
    2. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      46
      3341
    3. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      33
      2647
    4. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      203
      2587
    5. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      27
      2499
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

      Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      44
      1855
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

      :) 😛😆😱
      Ikävä
      114
      1501
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

      Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1442
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

      Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1435
    10. Jos elämäsi ihminen

      on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      72
      1182
    Aihe