olen aikaisemminkin kirjoitellut tänne ja kysellyt neuvoja, tsh on 2,64 ja t4v 11. lääkitystä ei ole, väsymys on jatkuvaa, mutta nyt on painon tunne kurkussa jo niin paha ettei selällä pysty makamaan ja tulee tunne että pitäis jo ruveta kakomaan..onko muilla vajiksessa tätä kurkun painontunnetta? saatteko sitä millään pois ? Eennen se oli vain ajoittaista mutta nyt koko ajan päällä. kävin taas lääkärillä puhumassa tyroxinin kokeilusta mutta odottavat mielellään että tuo t4v tipahtais sen viitteen alle, jolloin olen varmaankin jo kuristunut. t; ninna
kurkun
20
5101
Vastaukset
- Luidzi
Moikka.
Mulla on vajis, siihen thyroxin lääkitys. Ollu jo 15v.
Toi kuristus tunne kurkussa voi olla ahdistusoire.
Mulla on sekin.
Jos kiinostuit , voin kertoa aiheesta lisää.- lisää
mie ainakii kiinnostuin, koska on myös noita kuristus tuntemuksia
- ninna
lisää kirjoitti:
mie ainakii kiinnostuin, koska on myös noita kuristus tuntemuksia
mulla ei ole mitään ahdistusoireisiin pohjautuvaa tämä kurkkukipu, se tulee aina kun on kauhea väsymys ja viluttaa, tällöin on myös kova jano mikä ei tunnu sammuvan millään. kurkku on toisinaan myös tosi kipeä ja toisinaan vaan "painaa". minulta on arvot mitattu ilman väsymysaikaa ja sen aikana. sillon kun väsymys on pahimmillaan, silloin myös kurkkua painaa ja arvot ovat alhaalla siksi olenkin yhdistänyt tuon painontunteen juuri kilpirauhaseen. olen kuullut jonkun muidenkin valittavan samanlaista ja että olisi pitkään hoidettu antibiootein ennen kuin on todettu vajaatoiminta.sokeriarvonikin pakkaavat heittelehtimään, kuukautiseni ovat loppuneet jo ajat sitten, iho kuivuu jne.eli oireita on vaikka muille jakaa.ja kyllähän kai tuo masennuskin oireisiin kuuluu, ja sitä kautta ahdistushäiriökin, mutta minulla on sekä työ- että yksityiselämä ihan kohdallaan. voi toki olla että tämä kilppariasia rassaa...
- ninna
ninna kirjoitti:
mulla ei ole mitään ahdistusoireisiin pohjautuvaa tämä kurkkukipu, se tulee aina kun on kauhea väsymys ja viluttaa, tällöin on myös kova jano mikä ei tunnu sammuvan millään. kurkku on toisinaan myös tosi kipeä ja toisinaan vaan "painaa". minulta on arvot mitattu ilman väsymysaikaa ja sen aikana. sillon kun väsymys on pahimmillaan, silloin myös kurkkua painaa ja arvot ovat alhaalla siksi olenkin yhdistänyt tuon painontunteen juuri kilpirauhaseen. olen kuullut jonkun muidenkin valittavan samanlaista ja että olisi pitkään hoidettu antibiootein ennen kuin on todettu vajaatoiminta.sokeriarvonikin pakkaavat heittelehtimään, kuukautiseni ovat loppuneet jo ajat sitten, iho kuivuu jne.eli oireita on vaikka muille jakaa.ja kyllähän kai tuo masennuskin oireisiin kuuluu, ja sitä kautta ahdistushäiriökin, mutta minulla on sekä työ- että yksityiselämä ihan kohdallaan. voi toki olla että tämä kilppariasia rassaa...
ja piti kertoa vielä yhdestä oireesta. eli multa otettiin sydänfilmi isossa sairaalassa ja vastauksessa luki että; sydämen huomattavan hidas rytmi josta otettava yhteys pikimmin lääkäriin, jättää lyöntejä väliin.mutta eipä lääkäri tuota mitenkään noteerannut silloin, koska olen niin nuori vielä.kolesterolinikin ovat aika korkealla, eli koko aineenvaihdunta tuntuu olevan sekaisin, enpä vaan tiedä millä ne saisi tasattua. ja masentunut siis en ole, enkä varmaan luulosairaskaan, koska kaikesta on mustaa valkoisella.
- lennu.
ninna kirjoitti:
ja piti kertoa vielä yhdestä oireesta. eli multa otettiin sydänfilmi isossa sairaalassa ja vastauksessa luki että; sydämen huomattavan hidas rytmi josta otettava yhteys pikimmin lääkäriin, jättää lyöntejä väliin.mutta eipä lääkäri tuota mitenkään noteerannut silloin, koska olen niin nuori vielä.kolesterolinikin ovat aika korkealla, eli koko aineenvaihdunta tuntuu olevan sekaisin, enpä vaan tiedä millä ne saisi tasattua. ja masentunut siis en ole, enkä varmaan luulosairaskaan, koska kaikesta on mustaa valkoisella.
kyllä nyt on lääkärin vaihtamisen paikka. Ja erikoislääkärille on syytä mennä.
- vajiksen oireita
ninna kirjoitti:
Monilla piilevä vajaatoiminta havaitaan siitä, että kolesteroliarvot ovat 'perseellään' (lainatakseni lääkärini termiä. Eli yleensä HDL laskee ja triglyt nousee, mikä nostaa myös LDL:n osuutta. Kestää vielä tyroksiinin aloittamisen jälkeenkin tosi pitkään, että rupeavat pikku hiljaa normalisoitumaan.
Käy ihmeessä endokrinologilla, joka osaa asiansa. Tsemppiä!
- bag_gie
käynyt kilpirauhasen ultrassa?
Tuo puristus voi johtus siitä että kilpirauhasesi suurenee yrittäessään saada tarpeeksi tyroxiinia tuotettua=struuma siinä kuitenkaan onnistumatta.
On hyvin yleistä vajiksen oireilua.
Pitäis käydä siellä ultraäänessä ja mahdollisesti ottaa ohutneulanäyte josta näkyy onko kilpparissa solumuutoksia.
Muistaaaksen kilpparin autoimmuunitulehdus voi myös aiheuttaa tuota puristusta mutta sitä en varmaksi mene sanomaan.
Tuo sinun t4v on liian alhainen ja tsh:kin on korkeahko vaikka kuinka viitteissä olis.
Nuilla arvoilla pitäisi koelääkityksen irrota.
Oletkos lääkärille sanonut tuosta kuristuksesta?- ninna
juu en ole kauheasti tuosta kurkusta huudellut kun tuppaavat kuulemma pistävän aina sen juuri psyykkisten oireiden puolelle. kyllä nyt ajattelin tilata lääkärin ja istua siellä niin kauan että on resepti kourassa. nyt on migreenikin tullut joka viikkoiseksi vieraaksi, eikä oikein tahdo pillerit auttaaa.olen tuota endo-lääkäri asiaa tiedustellut ja näillä seuduin on vain välimäki, ja hänkin ottaa vain uudet vaikeasti sairaat potilaat.keskus-sairaalassa olisi kuulemma pätevä, mutta vaatii taas sen terkkarilääkärin lähetteen. umpikujassa olen, ja usko lääkäreiden auttamishaluihin on vähän mennyt, masennusreseptejä tuputtavat, ovesta pihalle ja seuraava...tuntuu olevan niiden tyyli.kiitos kuitenkin kun otitte kantaa, ilmottelen jos saan jotain muutosta aikaan tähän terveydentilaani, hauskaa kevättä muille!
- bag_gie
ninna kirjoitti:
juu en ole kauheasti tuosta kurkusta huudellut kun tuppaavat kuulemma pistävän aina sen juuri psyykkisten oireiden puolelle. kyllä nyt ajattelin tilata lääkärin ja istua siellä niin kauan että on resepti kourassa. nyt on migreenikin tullut joka viikkoiseksi vieraaksi, eikä oikein tahdo pillerit auttaaa.olen tuota endo-lääkäri asiaa tiedustellut ja näillä seuduin on vain välimäki, ja hänkin ottaa vain uudet vaikeasti sairaat potilaat.keskus-sairaalassa olisi kuulemma pätevä, mutta vaatii taas sen terkkarilääkärin lähetteen. umpikujassa olen, ja usko lääkäreiden auttamishaluihin on vähän mennyt, masennusreseptejä tuputtavat, ovesta pihalle ja seuraava...tuntuu olevan niiden tyyli.kiitos kuitenkin kun otitte kantaa, ilmottelen jos saan jotain muutosta aikaan tähän terveydentilaani, hauskaa kevättä muille!
kyllä vaatii joskus aikaa ja vaivaa että saa hoidon:(
Onko siulla mahdollisuutta ottaa jotakuta joka tuntee tilanteesi mukaan lääkäriin?
Näin olisi todistaja mukana ja kun vajiksessa ei itse aina jaksa pitää puoliaan niin siinäkin olisi avuksi - Tuulia
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus aiheuttaa kuristumisen tunnetta. Silloin kilpirauhaseen kasvaa kyhmyjä ja se suurenee, ei aina ulospäin silmin havaittavasti, vaan juuri sisäänpäin kohti henkitorvea painaen sitä.
Onko alkuperäsiseltä kyselijältä otettu kilpirauhasen vasta-aineet, verikoe. Siitä sen nopeimmin saisi selville. Jos se todetaan, ainakin minulle tehtiin tuo ultraäänitutkimus ja otettiin ohutne3ulanäytteet kyhmyistä.
Aloitettiin myös tyroxiini lääkitys, että tulehtunut kilpirauhanen saa "levätä", vaikka arvot olivat rajojen sisällä ja sillä on oireet pysyneet pois.
Itselläni tuo kuristuksen tunne oli myös aika kova ja kaulalla oli kipeitä kohtia. Olin myös hirvittävän väsynyt ja paino nousi, vaikka ruokailutottumukset pysyivät samana.
Neuvoisin, mene vielä lääkäriin ja pyydä noita vasta-aine kokeita. - Tuulia
ninna kirjoitti:
Kuule Välimäki ei ole mikään vain.... vaan todella hyvä lääkäri ja Suomen parhain näissä kilpirauhas- asioissa.
Edellisessä viestissä kun kerroin sairaudestani, on Matti Välimäki ollut juuri se lääkäri joka on minua auttanut, muut vain ihmettelivät.
Jos on vaikea päästä hänen vastaanotolleen, niin voithan tilaata puhelinajan ja keskustella hänen kanssaan, kun kerran kuulut siihen sairaanhoitopiiriin. Tai pyydä terv. keskuslääkäriä konsultoimaan häneltä tietoja. - NINNA
Tuulia kirjoitti:
Kuule Välimäki ei ole mikään vain.... vaan todella hyvä lääkäri ja Suomen parhain näissä kilpirauhas- asioissa.
Edellisessä viestissä kun kerroin sairaudestani, on Matti Välimäki ollut juuri se lääkäri joka on minua auttanut, muut vain ihmettelivät.
Jos on vaikea päästä hänen vastaanotolleen, niin voithan tilaata puhelinajan ja keskustella hänen kanssaan, kun kerran kuulut siihen sairaanhoitopiiriin. Tai pyydä terv. keskuslääkäriä konsultoimaan häneltä tietoja.sanalla vain tarkoitin että täälläpäin ei ole kuulemma muita hyviä kuin välimäki, eikä endoja ylipäätään. tarkoitukseni ei suinkaan ollut vähätellä vaan harmitella sitä ettei hänelle ole helppo päästä.anteeksi väärinymmärrys, silä juuri välimäki on se jolle pyrin.minäkin
- lääkäriin!
Minä en tiennyt olevani kilpirauhaspotilas.
Luulin tupakoinnin aiheuttaneen minulle kurkkusyövän ja pyysin päästä lekurin juttusille. Pyysin ottamaan koepaloja tai mitä nyt ikinä syöpäpotilaille tehdäänkin koska "kauhea pala tuntuu olevan kurkussa eikä selällään voi maata kun se kuristaa."
Lääkäri, keski-iän ylittänyt mies, naurahti ja sanoi että tutkitaanpas nyt ensin rouvan kilpirauhanen kun patti näkyy jo päällepäinkin.
Patti? Ai tuo mitä olen pitänyt kaksoisleuan tapaisena, iän mukanaan tuomana?
Just se.
Ultra paljasti sitten isohkon patin.
Joten vastaus kysymykseen on kyllä, minulla oli oireena tuo kuristuimisen tunne.- ninna
kävin silmälääkärissä ja sanoi se lääkäri että silmät on laiskistunut ja mykiöt jäykistyneet??siks on migreeniä sun muita silmäoireita.ja sairastuin vielä kuumeeseenkin, tosin minun kuumeeni tulee alilämpönä, saattaa tippua jopa35,2! kauhea horkka oli yöllä. liityykös nämäkin jotenkin kilppariin, ihan vaan mielenkiinnosta kyselen taas? ensi viikolla tilaan sen oman lääkärin..
- kilppari.
ninna kirjoitti:
kävin silmälääkärissä ja sanoi se lääkäri että silmät on laiskistunut ja mykiöt jäykistyneet??siks on migreeniä sun muita silmäoireita.ja sairastuin vielä kuumeeseenkin, tosin minun kuumeeni tulee alilämpönä, saattaa tippua jopa35,2! kauhea horkka oli yöllä. liityykös nämäkin jotenkin kilppariin, ihan vaan mielenkiinnosta kyselen taas? ensi viikolla tilaan sen oman lääkärin..
just tolleen on mullakin. Ei koskaan nousee just yli 37:n. Vaan aina laskee 35:een.
- bag_gie
ninna kirjoitti:
alilämpö että luultavasti myös silmäoireesi liittyvät kilppariin.
Vajaatoiminnassa ruumiinlämpö yleensä laskee ja kuume ei nouse millään.
Silmäoireet voi olla myös vajikseen liittyviä. Ainakin Basedowin taudissa (liikatoiminta) silmäoireet ovat jopa tyypillisiä. - Turhautunut
ninna kirjoitti:
Itselläni on kuumeilu toiminut jo reilun 10vuotta niin että se menee lähes aina alilämmönpuolelle.Tippuu noin 35 asteeseen.Joskus harvoin nousee myös esim 38,5 ja heittelehtii 35 - 38,5 välillä hyvin nopeasti joka on hyvin epämiellyttävää.Jano on melkein aina ja janontunne ei tunnu häviävän.Aamuisin herään kun kurkku on täynnä limaa ja joudun sen oksentamaan pihalle.Vatsa ei tunnu toimivan juuri koskaan riippumatta mitä syö.Uusin oire on kurkussa välillä tuntuva todella kova pala tai kuristumisen tunne.Yleensä käyn kyljelleni niin se helpottaa.Olen 28vuotias mies ja terveelliset ruokailutottumiset ja silti on kolesterolia.Jatkuvaa väsymistä ja masentuneisuutta on myös ilmennyt.Lääkäreissä on käynyt mutta kukaan ei ole tuntunut osaavan auttaa.Mistä apu ?
- bag_gie
Turhautunut kirjoitti:
Itselläni on kuumeilu toiminut jo reilun 10vuotta niin että se menee lähes aina alilämmönpuolelle.Tippuu noin 35 asteeseen.Joskus harvoin nousee myös esim 38,5 ja heittelehtii 35 - 38,5 välillä hyvin nopeasti joka on hyvin epämiellyttävää.Jano on melkein aina ja janontunne ei tunnu häviävän.Aamuisin herään kun kurkku on täynnä limaa ja joudun sen oksentamaan pihalle.Vatsa ei tunnu toimivan juuri koskaan riippumatta mitä syö.Uusin oire on kurkussa välillä tuntuva todella kova pala tai kuristumisen tunne.Yleensä käyn kyljelleni niin se helpottaa.Olen 28vuotias mies ja terveelliset ruokailutottumiset ja silti on kolesterolia.Jatkuvaa väsymistä ja masentuneisuutta on myös ilmennyt.Lääkäreissä on käynyt mutta kukaan ei ole tuntunut osaavan auttaa.Mistä apu ?
noita kilpparikokeita tsh ja t4v otettu?
Myös kilpparin ultraus ja mahd. ohutneulanäyte sekä vasta-ainekokeet olis hyvä tehdä kun kerran kuristumisen ja palan tunnetta on.
http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ohjekirja/2829.htm
Samalla vois ottaa sokeriarvot kun tuota janon tunnetta ja vajaatoiminta ja diabetes voi tulla samassa paketissa, autoimmuunitauteja kun molemmat ovat.
En toki diagnosoi enkä yllytä ketään niin itse tekemään mutta asiat pitäis selvittää.
Jos tavan lääkäri ei apua osaa antaa niin endokrinologit on erikoitunu sekä kilpparin että nuihen diabetesasioihin.
Oireet kyllä on aika vajismaisia kokonaisuutena. - dksll
Turhautunut kirjoitti:
lääkärit ei varmaan usko sitä vajaatoimintaa kovin helposti miehellä, kun se periaatteessa on aika harvinainen miehillä. Mutta pitäisi olla sitkeä. Ottattaa ne kokeet ja miettiä sen pohjalta.
Elämästä menee monta vuotta hukkaan - niin kuin minulla - jos hoidon kanssa jäädään turhaan odottelemaan.
Ja se diabetes tosiaan kans on hyvä tutkia.
Kumma että nämä molemmat ihmistä kuluttavat sairaudet jäävät niin usein diagnosoimatta. Sen sijaan ihminen saa otsaansa leiman "luulosairas".
Sittenvasta vuosien kuluttua kun ne todetaan (tai varsinkin vajista voi sairastaa tosiaan vuosia ilman että se räväköityy) kukaan ei tule pyytämään anteeksi niitä menetettyjä vuosia, keskeytyneitä opintoja ja muita seurauksia, joita huono kunto on aiheuttanut.
- jntti
Olen mies ja sikäli onnekas, että päässyt kokeilemaan ihan kummatkin puolet kolikosta, siis aivan överin liikatoiminnan ja 4 radiojodihoidon jälkeen vajaatoiminnan, joka myös vajosi melko pahaksi, kun ei napannut enää oikeen mikään, edes lääkkeiden nieleminen aamuisin.
Kyseessä on sairaus, jonka toteaminen 'kehoaan kuuntelemalla' on aika vaikeaa, miltei mahdotonta. Siis kunnes kerrotaan, että sellainen on ja sitten aika moni asia loksaahtakin kohdalleen. Kuten miksi painan 56 kiloa, miksi kaupan kassalla edessä jumittavan mummon rollaattori pitäisi syöttää sille, miks kaikki kelaa et oon hullu, miks kävelen metrin kehää ja mikä näitä sydänkohtauksia oikeen aiheuttaa???
Ja lääkäreiden keskittyessä kertomaan pilkuntarkasti fyysisistä oireista, ei tullut sitten mieleen kertoa, että pinna sitten saattaa olla vähän kireellä. Tai että silmäs voi alkaa turvota ja lopulta näytät ihan joltain kauhuleffojen mulkosilmä-hovimestarilta, joka voidaan tietysti parantaa -syottämällä radioaktiivista jodia sille!
Ja kun lyijypukuun sonnustautunut hoitaja sitten avaa sen omenan kokoisen lyijyrasian, jonka pohjalla sykkii pienikokoinen kapseli ja sanoo että äkkiä nyt, niin tekis mieli kysyä, et mitä jos toi menee vääräänkurkkuun. Ja kun palaat sairaalasta kotiin, niin bussissa mietit pitäisikö viereiselle penkille istuvalle kakaralle sanoa, ettei sen sovi istua siihen, kun setä on niin radioaktiivinen, ettei saa pitää lapsia kolmeen päivään sylissään. Purskuttele siinä sitten kotona ja odota mitä tuleman pitää.
Eli vajaatoiminta. Passivoidut tavalla ettet jaksa olla edes huolissasi, koska se on turhaa, koska et kuitenkaan jaksa kiinnostua. Naapureita huolettaa, onko se sellainen kaupunkimuumio, kun asunto mätänee ympärille ja puhelimeen vastaa nauhoitettu naisääni, että känny on kiinni. Lihot, masentaa, vituttaa kun oot niin laiska, tukka lähtee päästä ja iho menee pergamentin näköiseksi, siis aivan muumiomaista. Turpoat ja aivotoiminnot nollassa. Balsamia vaan kainaloon ja suoraan sargofagiin, jollet nyt sitten omista kavereita, jotka jaksaa töniä sua elävienkirjoihin.
Kaiken kaikkiaan, toiset huomaa sairauden todennäköisesti ennen kuin sä itse ja sitten tajuat, että oho kun onkin huono olo ja sitten parin vuoden kuluttua kun olet lopulta kunnossa, että olinkin ihan pihalla ja mitä enemmän olin sairaana, sitä enemmän parantumisyritykseni meni överiks ja tuhosin siinä sivussa omaani ja läheisteni elämää ihan tarpeeks.
Jos ne arvot on siis jotakuinkin normaalit ja vähän on sellanen fiilis, niin tajua, että sitä sanotaan persoonallisuudeksi ja se aiheuttaa joskus vitutusta tai vastaavaa. Koska maailma on puiseva, ei kilpirauhastasi tarvita buustaamaan sen tehoa. Jos sen sijaan et oikeen pysty kirjoittamaan omaa nimeäsi kun kädet tärisee niin paljon ja hakkaat seinää useammin kuin viidesti päivässä vain siksi, että kun kaikki on niin vaiheissa ja hitaita, voit halutessasi käydä terveyskeskuksessa. Hyvällä onnella saat tietää, että sekoilusi syy olikin fyysinen -ja että vuoronumerosi oli samaan aikaan menolippu helvettiin.
Mutta onneksi on nykyaikainen lääketiede, joka jälleen kerran pelasti henkeni. Kiitos terveydenhoitajat, lääkärit, sairaanhoitajat, radioisotooppilaboratorion henkilökunta, psykiatrit, ystävät ja viimeiseksi kaupantädit. Anteeksi kun raivosin siinä jonossa, mutta se äijä joka ei muistanut punnita vihannekiaan kyllä ansaitsi sen potkun munuaisiin!
Kilpirauhaa kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782