Kertokaahan kokemattomalle ei vielä synnyttäneelle.. kun lapsivedet menee.. niin paljon sitä oikein tulee? Kastuuko siinä vaan vähän pikkupöksyt vai onko vesivahinko suurempikin? Tunteeko sen etukäteen vai yllättääkö se?... että huomaat vaikka kaupassa että oho.. housut on tosi märät? Kiitos jo etukäteen...
Lapsivesi
10
2772
Vastaukset
- se tulee
Vedet voi tulla milloin ja missä vaan(vaikka kaupassa,heh).
Ja kyllä se määrä on aika runsasta,että kannattaa laittaa vaikka sitten vauvan vaippa
pöksyihin.
Itse koitin pärjätä pyyheliinalla,mutta en päässyt kuin vessan ovelle,niin olin heti märkä.
Kolmannen yrityksen jälkeen mieheni ehdotti vaippaa ja sitten pääsin lähtemään sairaalaan.
Nyt olen saanut kaverilta isomman lapsen vaipan kaappiin,jos lähtö tulee veden menolla. - äippä3
Litra määrää en tiedä, mutta kyllä sen huomaa. Minulla on kaksi kertaa hulahtanut lapsivedet omaan sänkyyn ja isoa kylpypyyhettä tarvittiin. Niin ja sitten ei saa lähteä itse ajelemaan sairaalaan, niinkuin minä tyhmyyksissäni tein. Saattaja tai ambulanssikin käy. Sen takia, että on paikat auki ja bakteerivaara ja lisäksi saattaa pätkä napanuoraa livahtaa ulos. Tämä on tosin harvinaista, mutta parempi varoa kuin katua. Onnea odotukseen!
- äiskä ja rv30
Tämä napanuoran livahtaminen ulos ja ambulanssilla sairaalaan meno liittyy siis siihen, että jos vauvan pää ei ole vielä kiinnittynyt eli synnytyksen ei vielä pitäisi alkaa mutta lapsivesi menee kuitenkin jo.
Just viimeksi neuvolassa terv.hoitaja sanoi, että jos hän ei ole sanonut, että pää on kiinnittynyt ja lapsivesi menee, niin silloin heti makuuasennossa ambulanssilla sairaalaan napanuoran ulos luiskahtamisvaaran vuoksi. MUTTA jos neuvolassa on sanottu, että vauvan pää on jo kiinnittynyt, niin silloin ei ole hätää jos lapsivesi menee.
Niin, ja nyt itse kysymykseen. Juu, kyllä sitä lapsivettä ihan kunnolla lorisee. Onnekseni olen ollut lapsiveden mennessä kotona, enkä missään julkisella paikalla.
- minä luin
siis luinpa jostain että suurimmalla osalla lapsivedet menee vasta ponnistusvaiheen likellä. Esimerkiksi minulla kalvo puhkaistiin sairaalassa(supistuksetkin tiheni siitä sitten), ja samantien sain luvan ponnistaa
- alkaakin
Suurimmalla osalla synnytys varmaan alkaakin supistuksilla. Itsellä on kuitenkin molemmat synnytykset alkaneet lapsiveden menolla ja voimakkaat supistukset ovat alkaneet vasta sairaalassa. Molemmat synnytykset kestivät lapsiveden menosta laskettuna 5-6 tuntia.
- Ensin vähän tiputteli
Ensimmäiseltä lapseltani vedet tulivat vasta synnytys salissa, mutta tältä toiselta joululahjoja paketoidessa, alkuun tiputteli ja lopuksi humahteli ihan reilusti, pöksyjä ja siteitä vaihtaen lahjat paketoitiin kuitenkin loppuun ja sitten menoksi (sairaalaan 2 min matka). Pikku tyttö syntyikin sitten 1 tunti ja 45 min lapsiveden menon jälkeen, eli sairaalaan päästyämme melkein heti!
- litran
verran sitä vettä yleensä on. Eli jos kalvoihin tulee iso reikä, vettä tulee se koko litra kerralla ja jos pieni reikä, niin sit tipahtelee hitaammin. Joku kaveri kertoi, että on kuulemma synnytyksessä saatu kalvojen puhkaisussa talteen neljäkin litraa vettä. En tiedä uskoisko, mutta jos se on totta, niin sit sitä voi tulla niinkin paljon kerralla. Ja koko ajan tulee lisää, eli sen veden ei kokonaan pitäis "tyhjentyä".
Mitä tulee tuohon vauvan pään kiinnittymiseen, niin mulla edellisessä raskaudessa joka toisella neuvolakäynnillä lopussa sanottiin, että on kiinnittynyt ja joka toisella ei ollut. Eli mihin sitten uskoa. En kuitenkaan kauheesti hysterisoisi napanuoran ulostulon kanssa. EN oo kuullu et kellään ois tullu.- minä
Tuosta napanuorasta sen verran että,ei se ihan perätön neuvo ole kun käsketään makuulle jos vedet menee ,eikä pää "kiinittynyt"Niitä tiedän tapahtuneen varmasti ja silloin on sitten ollutkin hätäkädessä saada vauva äkkiä syntymään,näissä tapauksissa sectiolla.Vauvalle nittäin äkkiä hapenpuute jos napanuora kiilautuu vauvan pään ja synnytyskanavan seinämän väliin..Ja tuosta vedestä vielä että se esim yliaikaisella voi olla aika vähäista...
- lirahteli
vähän kerrallaan housuun, mutta kuitenkin sen verran, että siteet meni märiksi. Ajattelin, että pakko olla lapsivettä kun tulee itsestään. Ei siis kerralla lorahtanut lattialle litrakaupalla. Yksilöllistä tämäkin!!
- poika 7vk
hei, mulla tuli aikamoisella paineella, housut oli märät pohkeisiin asti (päällä oli vielä pitkikset ja mammafarkut) ...se tunne oli aika jännä kun se vesi rupesi tulemaan :) ...paikka vaan ei ollut kaikkein mukavin...oltiin miehen kanssa sunnuntai kirppiksellä ja sieltä tuli sitten äkkilähtö kodin kautta sairaalaan :)
poika syntyi ma aamuna klo 04.00...eli 13h lapsiveden menon jälkeen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843232
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1771220Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825- 95817