Puolison lapsen astma

Anonyymi

Meillä on hankala tilanne jossa olen uusperheen uusi puoliso. Kasvatan tällä hetkellä rotukissoja ja meillä niitä asuu 5 kissaa pysyvästi. Meillä on yhteinen lapsi nykyisessä suhteessa kumppanin edellisesstä suhteesta yksi lapsi jolla on nyt todettu astma ja kissa allergia.
Lääkäri oli kirjoittanut että lapsi ei saa altistua allergeeneille ja puolison ex ilmoitti ettei päästä lasta enään tänne. On toiminut aikaisemmin noin 5 vuotta niin että lapsi on meillä joka toinen viikonloppu yhden yön.
Olen todella surullinen tilanteesta joka tottakai on puolisolleni vielä vaikeampi koska minä, meidän lapsemme ja kissamme olemme niin sanotusti toisella puolella ja hänen vanhempi lapsensa toisella.
Olen yrittänyt pohtia erilaisia ratkaisuja mitkä tällä hetkellä voisivat toimia ilman että minun täytyisi luopua rakkaista lemmikeistäni. Puolison ex on ehdoton eikä anna lasta paikkaan jossa on kissa. Näin ollen sulkee myös pois minun ja puolisoni lähisukulaistet tapaamispaikoista.
Taloudellinen tilanteemme ei anna myöten yöpyä hotellissa 24 yötä vuodessa. Ja noin vähäisten yöpymisten takia tuntuu minusta vielä tuskallisemmalta ajatus luopua harrastuksestani ja lemmikeistäni.

Puolison ex myös sanoo lapsen olevan liian pieni vielä asumaan 50:50 kummallakin, joka taas minun mielestäni olisi jo tarpeeksi hyvä syy etsiä kissoille uudet kodit.

Miten te muut ratkaisisitte tilanteen?

12

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinkahan luotettava lääkärintodistus on kyseessä? Vähän epäilen, että syy on keksitty. Ihmistä ei voi eikä pidä varmuuden vuoksi eristää allergeeneistä, koska lähes kaikelle voi olla allerginen. Yleensä kissa-allergia oireilee sen verran selvästi, että sen huomaa. Eli onko lapsella kissa-allergia vai ei? Jos kissa-allergiaa ei ole todettu, ei ole mitään perustetta estää häntä olemasta tekemisissä kissojen kanssa. Yhtä hyvin ihminen voi olla pahasti allerginen vaikkapa kalalle, maidolle, munille, maapähkinälle, mutta ei niitä karsita silti varmuuden vuoksi ruokavaliosta pois.

      Itse olin lapsena astmaatikko. Kissalle olin allergisoitunut ilman, että meillä tai kellään tutulla olisi ollut kissaa. Kissan epiteeliä on ihan riittävästi esim. ihmisten vaatteissa tai kirpparilta ostetuissa tekstiileissä. Silloin vuosikymmeniä sitten vanhempani ymmärsivät väärin astmasaneerauksen, ja meillä ei ollut ainuttakaan viherkasvia, eikä minun annettu osallistua koulun liikuntatunneilla. Liialla rajoittamisella saatiin aikaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

      Miten minusta tuntuu, että puolisosi eksä on vain keksinyt hyvän tekosyyn estää tapaamiset?

      • Anonyymi

        Puoliso oli mukana kun allergia todettiin eli on luotettava. Sitä en tiedä onko väite kieltää altistuminen todellinen. Livenä lääkäri ei ollut suositellut kissojen lähellä olemista mutta ei ilmeisesti ollut sitä kieltänyt.


    • Anonyymi

      Kissa-allergia on hyvin yksinkertainen todeta.
      Fakta, mitä ilmeisimmin, on tämä, lapsi sairastuu joka kerran teillä ollessaan.

      Kerrotko vähän tarkemmin millaisia oireita lapsi kissoista saa?
      Tuleeko hengen ahdistusta, vinkuuko hengitys, meneekö nenä tukkoon ja hän sen vuoksi esim. kuorsaa nukkuessaan, kutiseeko iho tai nouseeko nokkosrokkoa, ihottumaa, kutisevatko tai turpovatko silmät umpeen ..
      Onko lapsella myös ruoka-aineallergioita, maitorupea, taiveihottumaa?
      Nämä muut jutut kertovat paljon lapsen vastustuskyvystä ja herkkyydestä eri allergeeneille.

      Kissan hilseet ja karvat tarttuvat lapsen vaatteisiin teillä ollessa, joten lapsen kaikki vaatteet pitäisi pestä, samaten lapsi, joka kerran kun hän teiltä pois tulee.
      Monet ihmiset siedättyvät eläin"pölylle" ja pystyvät elämään eläinten kanssa, mutta eivät kaikki. Jos esim. lapsen ulkovaatteita ei pese allergeenipaikassa olon jälkeen, allergeenit aiheuttavat lapselle haittaa myös kotona ollessa.

      Jos lapselle tulee teillä ollessa hengenahdistusta tai silmäoireita, asian kanssa ei kannata leikkiä. Kyse on lapsen terveydestä ja lapsen koko tulevaisuudesta.

      Astmalapsena muistan tasan tarkkaan miten ikävää on kun ei pysty esim. juoksemaan eikä liikkumaan samaa vauhtia kuin muut. Muistan miltä tuntuu kun minut valittiin tämän takia aina viimeisenä pallopeleihin mukaan jne.

      • Anonyymi

        Lapsi oireilee ilman lääkkeitä ainoastaan hengitysteitse. Eli hengitys kuulostaa vaivanloiselta ja joskus vinkuu. Lapsella todettiin myös lievä koira allergia, ei muuta. Puolison exällä on koira. Ei iho eikä silmäoireita.

        Lapsella on käytössä kokoaikaisesti hoitava piippu sekä astma kohtauksiin oma piippu sekä alergialääke.


    • Anonyymi

      Oikeesti, nyt hei!
      On kissaa, on koiraa, lapsen hengitys vinkuu ja lapsi joutuu käyttään hengitysteitä avaavia ja allergialääkkeitä kokoaikaisesti ilmeisesti sekä kotonaan ja myös teillä ollessaan!
      Mikä ihme teitä aikuisia vaivaa!
      En ymmärrä oikeesti lapsen vanhempia enkä sinua yhtään.
      Koira ja kissat menevät lapsen terveyden edelle.

      • Anonyymi

        En usko että lapsi käyttää muuta ku. Hoitavaa piippua koko aikaisesti koska lääkäri oli niin määrännyt. Eli käyttää allergia lääkkeitä vain täällä tai muilla joilla on kissa.


    • Anonyymi

      Kyseessä on lapsen koko tulevaisuus ja terveys.
      Teidän tavalla lapsi sairastuu astmaan. Astma rajoittaa koko loppuelämän.
      Sitäkö sinä haluat, miehesi lapselle huonomman elämän?

      Ei kukaan lapsesta tosissaan välittävä aikuinen tahallaan sairastuta lasta!
      Luepa tutkimuksia astman vaikutuksesta keuhkoihin.

      Eikö miehesi välitä lapsensa terveydestä yhtään?

      • Anonyymi

        Niin siis tilanne on jo se että lapsella on astma. Hän sai diagnoosin vasta tänä vuonna vaikka itse sanoin asiasta jo viisi vuotta sitten. Mutta lapsen äiti huusi minulle ettei hänen lapsellaan ole astmaa. Taisi enemmän olla vika siinä että äitipuoli huolestui ennen omaa äitiä. Olen kamppaillut koko tämän viisi vuotta asian puolesta koska todellakin olen huolissani lapsesta, hän on minulle rakas jo monen vuoden ajalta. Lopputuloksesta olen todella surullinen ja uskon että jokainen muu on paitsi, lapsen äiti koska hänelle se tarkoittaa että joko minä lähden tai kissani lähtevät.


    • Anonyymi

      Kylläpä on vaikea tilanne!
      Onko sen puolison lapsen ihan pakko tulla teille niin usein?
      Minusta lapsen ja isän tapaamiset voisi rajoittaa yhteen kertaan kuukaudessa ja silloin isä menee lapsensa luokse tai menee yhdessä lapsensa kanssa jonnekin. Sinulla täytyy olla mahdollisuus pitää kissat ja jatkaa kasvatusta, ellet jostain muusta syystä halua luopua kissoista ja kissaharrastuksestasi.

    • Anonyymi

      Poikani allergisoitui myös hoitopaikassa kissoille. Todella ikävää. Ei teillä ole montaa vaihtoehtoa: joko lasta tavataan muualla tai kissat hävitetään. Tosin ,siltikin menee pitkä aika ennenkuin asunnosta on saatu allergisoivat tekijät pois. osallistuin luentoon, jossa isoäiti hävitti samaisesta syystä kissat ja meni vielä vuosi kun lapsenlapsi reagoi. Kissan " hilsettä" on ihan lattialistoissa yms paikoissa vaikka kuinka suursiivoisi. Tänä päivänä ollaan sitä mieltä että allergisoivia tekijöitä ei tarvitsisi välttää, mutta itse vähän ihmettelen sitä.

    • Anonyymi

      Olen itse suunnattoman eläinrakas ja ymmärrän, että kissat ovat osa perhettänne.

      Se mitä minä tekisin, olisi lopettaa kasvatus kokonaan nyt ensialkuun. Kun aika olisi kypsä, niin voisit aloittaa elämäntyösi uudelleen tai jopa kasvattaa sitä ja sydäntäsi auttamalla rescuekissojakin.

      5 kissaa on tosi vaikea, mutta tuskin mahdotonta saada samaan aikaan hoitoon. Katso ympärillesi, myös kasvattajaryhmiin, sillä he tuntevat samoin omista perheenjäsenistään. Löytyykö apua? Tavoitteena ei ole, että onnistuisi 24 kertaa vuodessa vielä, vaan että yritetään miten kävisi jos suoraa altistusta kissoihin ei olisi ja etenkin lapsen makuuhuone olisi tuuletettu ja puhdas. Myös suihku juuri ennen petiin menoa olisi suositeltavaa, ettei kanna itse sinne mitään, joka saa hengityksen rahisemaan. Ja yöpuku kotoolta.

      Siedätyshoitoa lähtisin miettimään mieluumin kuin kissoistanne luopumista ensin. Se että voiko sitä kunnalliselta saada ja jos yksityiseltä, kuinka kaukaa ja millä hinnalla on kysymysmerkki.. se toki vie paljon aikaa ja pahimmassa tapauksessa rahaa, mutta sitä ei tarvitsisi vielä aloittaa jos lapsi on tosiaan liian pieni 50:50 asumiseen. Kun aika olisi pari vuotta lähempänä niin hoitoonpääsy julkisella tai rahatilanne voisi olla eri.

      Lopullista ratkaisua ei pysty tai tulekaan heti huomenna tehdä, mutta aloittakaa nyt siitä mitä voi. Pääasia minusta on että näytät koko perheelle, että yrität muttet myöskään pelaa kaikkea sen varaan, että siedätyshoito olisi perheen pelastaja. Aika vasta näyttää mitä haluatte miehesi kanssa.

      Tosi paljon voimia tilanteeseenne!

    • Anonyymi

      Jos voisin palata ajassa 45 vuotta taaksepäin, niin ei ainuttakaan karvakasaa samaan huusholliin. Jos kissat kerran allergisoi lapsena, niin siitä ei pääse ikinä eroon. Seurauksena on lapselle astma eliniäksi.
      Haistan nyt jopa vieraan vaatteista, jos hänellä on ollut kissa sylissä ja oireet heti pinnassa. Henki menee tukkoon, silmän valkuaiset turpoaa ja punoittaa. Minkki ja kani sama homma, mutta koira ei mitään. Kylmästi katit out ja huusholli saneeraukseen. Matot ja tekstiilit pesulaan ja kaikki vaatteet myös, niin asunto raikastuu puolessa vuodessa. Jos kissat matkustaneet autossa niin perusteellinen siivous myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe