Afrikan tähti: täydelliset säännöt

Anonyymi

TÄYDELLISET AFRIKAN TÄHDEN SÄÄNNÖT
(Alkuperäissäännöt 1951 vuoden 2005 virallinen rahattoman merimatkalisäys  hakasuluissa lisäykseni, jotka ratkaisevat sääntöjen epäselvyydet tavalla, jonka voi olettaa olevan sääntöjen tarkoitus ja pelillisesti mielekästä.)

PELIN TARKOITUKSENA on maa-,meri- ja ilmateitse etsiä Afrikan tähteä ja viedä se turvaan Tangeriin tai Kairoon. [Tai sen löydyttyä myöhemmin löytynyt hevosenkenkä. Tangeriin tai Kairoon riippumatta siitä, kummasta aloitit.]

ENNEN PELIN ALKUA käännetään pyöreiden pahvikiekkojen sininen puoli ylöspäin, ja ne sekoitetaan hyvin. Sitten ne asetetaan pelilaudan punaisille ympyröille sokeasti siten, ettei kukaan tiedä missä jalokivet, rosvot tai hevosenkengät ovat. Jokainen pelaaja valitsee mieleisensä pelikeilan ja sijoittaa sen joko Tangeriin tai Kairoon. Kukin pelaaja saa kassasta 3 kpl. 100 punnan seteleitä.

[Isoimman noppaluvun heittäjä aloittaa. Vuoro siirtyy aina myötäpäivään. Kukin sijoittaa pelikeilan vuorollaan. Sitten peli alkaa, minkä jälkeen joka vuorollaan kukin pelaaja heittää noppaa tasan kerran - tai 0 kertaa, jos lentää tai lähtee rahatta merelle.]  

SITTEN ALKAA AFRIKAN TÄHDEN ETSINTÄ

MAATIE on valkoinen mustin pistein. Ellei pelaaja halua tai voi maksaa, hän siirtää pelikeilaansa niin monta mustaa pistettä eteenpäin kuin nopan silmäluku osoittaa. 

[Myös punaiset ympyrät lasketaan mustiksi pisteiksi. Kairo, Tanger ja punaiset kiekot lasketaan "punaisiksi ympyröiksi". (Mutta niihin saa pysähtyä; muuten ei saa pysähtyä kesken vuoron.) "Eteenpäin" = vuorollaan ei voi liikkua edestakaisin, ts. ei voi astua kahdesti samaan ruutuun samalla vuorolla. Voi kuitenkin lähteä siihen suuntaan, josta edellisellä vuorollaan tuli, esimerkiksi välttääkseen rosvoruudun. Saa heittää ensin ja vasta sitten päättää suunnan.] 

MERITIE on vaaleansininen tummansinisin pistein. Pelaajan on maksettava kahden punaisen ympyrän välisestä merimatkasta 100 puntaa ja siirrettävä pelikeilaansa niin monta sinistä pistettä eteenpäin kuin nopanheitto näyttää.

[2005-lisäys (virallinen): "Ellei ole rahaa, saa meritse matkustaa noppaa heittämättä omalla vuorollaan 2 askelta kerrallaan." St. Helenalta ei muuten pääsisi rahatta, esim. rosvon jälkeen.] 

[Maksu ennen heittoa. Jos heität noppaa ennen maksua, sinun on pakko kulkea maatietä pitkin. Poikkeus: jos olet St. Helenalla tai Kanariansaarilla ja heitit noppaa, sinun on pakko lähteä meritietä ja siis pakko maksaa satanen. Tällöin ei haittaa, että heittosi tapahtui jo ennen maksua (se heitto lasketaan silti). Jos olet rahaton, heitolla ei ole väliä, vaan sinun on pakko siirtyä tasan 2 askelta. Jos et heittänyt, voit tietysti lentää rahalla.]

[Yhdellä vuorolla voi siis kulkea pelkästään merivälejä tai pelkästään maavälejä. Maksat siis 100 euroa (ennen heittoa em. 2 saaripoikkeusta lukuun ottamatta) lähtiessäsi punaisesta ympyrästä siniselle reitille. Kuljet tasa yhtä monta askelta kuin noppa osoittaa paitsi että saapuessasi punaiseen ympyrään sinun on pakko pysähtyä siihen, koska yllä luki "sinistä pistettä" (tosin saa silti ottaa sen viimeisen askeleen punaympyräänkin, jos noppaluku riittää - tai ne rahattoman 2 askelta). Jos olet sinisellä vuoron alkaessa, saat jatkaa sillä matkaasi samalla tavoin mutta maksamatta uutta satasta. Saat päättää lähteä takaisinpäinkin, jne. Lähdettäessä punaisesta ympyrästä satasen maksamalla tai rahattomana ei tarvitse sanoa, minkä kahden punaisen välillä aikoo liikkua, eikä tarvitse päästä perille vaan saa palata myöhemmällä vuorolla samaan punaiseen mistä lähti (jos kuitenkin menee johonkin punaiseen, ei saa enää kävellä sinireitillä ilman uutta maksua ja uutta vuoroa).]

LENTOREITTI on piirretty punaisin viivoin. Pelaajan on maksettava kahden punaisen ympyrän välisestä lentomatkasta 300 puntaa ja siirrettävä pelikeilaansa noppaa heittämättä. Pelilaudassa on monta punaista ympyrää, joihin ei pääse meri- eikä lentoteitse vaan ainoastaa maateitse. Jokainen pelaaja saa vapaasti valita haluamansa reitin. Punaiseen ympyrään voi aina halutessa pysähtyä tarvitsematta käyttää kaikkia nopanheiton osoittamiä silmiä.

[Yhdellä vuorolla saa tehdä vain 1 lennon. Jos heitit noppaa, et saa lentää samalla vuorolla.]
1/2 (jatkuu)

2

14821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      2/2 SAAVUTTAESSA PUNAISEEN YMPYRÄÄN saa pelaaja saman pelivuoron aikana lunastaa tässä ympyrässä olevan pahvikiekon 100 punnalla. Ellei pelaaja halua tai voi maksaa, hänen on odotettava siksi kunnes hänen nopanheitolla onnistuu saada 4, 5 tai 6. Kun pahvikiekko on maksettu sen saa kääntää.

      [Rahalla ei siis saa kääntää, ellei maksa heti saapuessaan.]

      [4/5/6-nopanheitto tulkitaan vapaaehtoiseksi, koska näin peli on hauskempaa; ei jää pakkojumiin. Tässä läpikulkua ei lasketa saapumiseksi. Jos siis yhdellä vuorolla heität 4-6 ja kuljet Dar-Furista Lake Victoriaan Bahr el Ghazalin läpi, et voi vuorosi alussa kääntää Dar-Furin laattaa satasella etkä puolimatkassa Bahr el Ghazalin laattaa (ellet pysähdy siihen). Jos pysähdyt Lake Victoriaan, voit maksamalla heti satasen kääntää sen. Ellet maksa, et voi enää myöhemmillä vuoroillasi kääntää sitä rahalla ennen kuin lähdettyäsi Lake Victoriasta ja saavuttuasi myöhemmin uudelleen (koska "saman pelivuoron aikana").]

      ["odotettava" = odota seuraavaa vuoroasi aina ennen tuota 4/5/6-yritystä. Sillä vuorolla, jolla saavuit punaympyrään, et siis saa yrittää tuota 4/5/6-heittoa, maksoit tai et. (Sama koskee rosvoruutujen 1/2-heittoja.) Jos seuraavalla vuorolla heität noppaa (ollessasi yhä Lake Victoriassa), voit heiton jälkeen päättää, käytätkö noppatuloksesi maantiekulkemiseen vai laatankääntöyritykseen. Jos valitset kääntöyrityksen, et liiku minnekään, oli tulos sitten 4/5/6 tai ei. Voit tietysti heittämisen sijaan lentää tai ennen heittämistä maksaa merimatkasta. St. Helenassa tai Kanariansaarilla tietysti heitto ennen maksua tulkitaan aina kääntöyritykseksi, jos ruudussa on laatta, koska maantiematkat ovat niistä mahdottomia.]

      JOS PAHVIKIEKKO ON:
      TYHJÄ, se vain pannaan pois
      HEVOSENKENKÄ, se pannaan pois ellei kukaan vielä siihen mennessä ole löytänyt Afrikan tähteä. Jos joku sen sijaan on löytänyt Afrikan tähden, on sillä pelaajalla, joka lunasti hevosenkengän, mahdollisuus voittaa peli viemällä hevosenkenkä Tangeriin tai Kairoon.
      ROSVO, pelaaja menettää kaikki setelinsä
      TOPAASI, kassa maksaa siitä 300 puntaa
      SMARAGDI, kassa maksaa siitä 600 puntaa
      RUBIINI, kassa maksaa siitä 1.000 puntaa
      AFRIKAN TÄHTI, pelaajan on vietävä se mahdollisimman nopeasti Tangeriin tai Kairoon.

      [Kaikki yllä luetellut tapahtuvat "heti", samoin alla. Siis saapuessasi ensimmäisenä Capetowniin saat heti 500 puntaa, vaikka sitten samalla vuorolla satasella kääntäisit laatan, jolloin laattarosvo veisi nekin rahat.]

      KIINNITÄ ERITYISTÄ HUOMIOTA SEURAAVIIN PAIKKOIHIN:

      CAPETOWN Se, joka ensiksi saapuu tänne, saa kassasta 500 puntaa.
      COLD COAST Jos pelaaja löytää täältä jalokiven, hän saa siitä kaksinkertaisen maksun.
      SLAVE COAST Jos pelaaja tulee lunastaneeksi täällä tyhjän pahvikiekon hänen on jäätävä orjaksi kolmen heiton ajaksi. Jos pahvikiekko sen sijaan on jalokivi, hevosenkenkä tai rosvo, hän toimii tavalliseen tapaan.
      ST. HELENA saaren kummallakin puolella on merirosvoja, jotka pidättävät pelaajan siksi, kunnes tämän on onnistunut saada nopalla silmäluku 1 tai 2. [Tulkitaan kuten beduiiniruutu, ts. pidättävät vain, jos noppaluvulla yltää tasan jompaankumpaan merirosvoruutuun.]
      SAHARAN AUTIOMAA Jos matkaaja joutuu pysähtymään sinisen renkaan ympäröimään mustaan ympyrään, hyökkäävät beduiinit hanen kimppuunsa, ja hän vapautuu vasta kun on onnistunut saamaan nopalla silmäluvun 1 tai 2.

      [Enintään 1 nopanheitto 1 vuorolla, ja samaa heittoa ei saa käyttää kuin 1 asiaan. Siis jäätyäsi rosvojen tai beduiinien vangiksi vasta seuraavalla vuorolla voit yrittää tuota 1/2. Kun saat sen, et sillä vuorolla voi liikkua, vasta seuraavalla.]
      PELIN VOITTAA SE, joka on löytänyt Afrikan tähden ja onnistunut viemään se Tangeriin tai Kairoon. Jos joku pelaaja, sen jälkeen kun Afrikan tähti on löydetty, lunastaa hevosenkengän ja onnistuu viemään sen Tangeriin tai Kairoon ennenkuin Afrikan tähden löytänyt pelaaja saapuu sinne, hän on voittanut pelin.

      [Ellei etukäteen ole muuta sovittu, peli päättyy heti. "Tasoittavia vuoroja" ei ole. Voittaja voi kuitenkin halutessaan päättää, että peli jatkuu niin kauan kuin hevosenkenkiä on vielä jäljellä. Näin muut voivat kamppailla toisesta sijasta jne. Milloin tahansa pelissä jäljellä olevat pelaajat voivat yksimielisesti muuttaa tätä päätöstä.]
      [Vuoroa ei siis saa jättää käyttämättä, koska aina on pakko heittää tasan kerran, ellei lennä rahalla tai merimatkaa rahattomana. Tosin, jos heittää nopalla 1/2/3 ollessaan kääntämättömän laatan päällä, voi käyttää sen "laatankääntöyritykseen", jolloin ei tapahdu mitään.]

    • Anonyymi

      3/3 Pelilauta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Afrikan_tähti#/media/Tiedosto:Afrikan_tähti_mini.jpg

      Alkuperäissäännöt (1951?):
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/1312712/saantoja-hukassa

      Niistä puuttuu vuoden 2005 lisäys:
      "Ellei ole rahaa, saa meritse matkustaa noppaa heittämättä omalla vuorollaan 2 askelta kerrallaan."
      [St. Helenalta ja Kanarialta ei muuten pääsisi rahatta, esim. rosvon jälkeen.]

      Vuoden 2005 alkuperäissäännöt (St. Helenalta paon sääntö mukana), ei kopioidu:
      https://kariteam.fi/storage/product_files/5/105385_Afrikan_t_hti_peliohjeet.pdf

      MIKSI TEIN YLLÄ VALITSEMANI SÄÄNTÖTULKINNAT?
      Sääntöjen kirjaimellinen tulkinta olisi, että myös läpikulku (yllä esimerkissä Bahr el Ghazal) saapuminen olisi saapumista, jolloin esimerkissä saisi kääntää sekä Bahrin että Lake Victorian laatat maksamalla kaksi satasta (tai vain Bahrin yhdellä satasella) (ja voisi tällöin jatkaa matkaansa pidemmällekin, jos sai 5 tai 6). Se olisi pelillisesti vähemmän hauskaa, samoin se, että jos pysähtyy laatalle muttei maksa, ei saa enää liikkua ennen 4/5/6:tta. Siksi on valittu yllä esitetyt tulkinnat. Edellinen tuntuisi Mannerlan tarkoitukseltakin, jälkimmäinen on paljon epävarmempi mutta vaihtoehtoaan mielekkäämpi. (Minusta mielekästä olisi myös, että satasella saisi myöhemminkin avata laatan eikä vain saapuessaan, mutta se on selvästi sääntöjen vastaista.) Lisäksi kirjaimellisessa tulkinnassa 4/5/6 ei oikeuttaisi laatankääntöön, vain jumista vapautumiseen.

      Kirjaimellinen tulkinta olisi myös, että merelle lähdettyään ei saisi koskaan päästä perille punaiseen ym. typerää - tai ei ainakaan samalla vuorolla, koska "siirrettävä pelikeilaansa niin monta _sinistä_ pistettä eteenpäin kuin nopanheitto näyttää." Näitä kirjaimellisia tulkintoja en siis tehnyt vaan luontevammat.

      St. Helenan merirosvot on kuvattu, kuin ne pysäyttäisivät aina, mutta on helpompi muistaa tämä (yleisempi?) sääntö, että ne toimivat, kuten Saharan beduiiniruutu.
      Muissa kohdissa tulkintojani voi pitää varmemmin sääntöjen alkuperäisen tarkoituksen mukaisina, joskin osassa on silti epävarmuutta (mm. se, ettei samaa heittoa saa käyttää 2 eri asiaan, esim. matka ja rosvoilta vapautuminen/laatankääntö, tai heittää/lentää kahdesti samalla vuorolla).

      En löytänyt mistään kilpailevia kokonaisesityksiä säännöistä enkä isommin tulkintojakaan, lähinnä vain kysymyksiä niistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe