Soutuveneeseen perämoottori, mitä eroa 2.5hp vs 4hp miksi ostaisin isomman?

Anonyymi

Lyhyt kysymys: Miksi ostaisin 5m soutuveneeseeni 4hp perämoottorin 2.5hp sijaan?

Huippunopeus ero allaolevassa testissä 2.5hp ja 4hp moottorin välillä näkyy olevan 0,5kn. Minusta tuolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä.

Miksi ostaisin siis isomman moottorin, kun pienemmällä vene on testattu kulkevan 0,5kn matalampaa huippunopeutta?

Isompi moottori on myös kalliimpi ja painavampi.
Ainut "Etu" näkyisi olevan irtotankkimahdollisuus ja eteen-vapaa-pakki vaihteisto, jota pienissä moottoreissa ei ole.

Soutuveneellähän ajetaan uppoumanopeudella, niin en uskoisi ~300kg täyslastissakaan olevan isoja eroja isomman moottorin eduksi. Voin olla väärässäkin.

Sivulla 6/14 nopeudet 2,5hp ja 4hp koneilla:
https://venelehti.fi/wp-content/uploads/2017/04/2716399-1.pdf

"Kaikkien veneiden huippunopeus mitattiu Suzuki DF 2,5 -moottorilla. Jos veneen moottorisuositus oli vähintään 4 hevosvoimaa, mitattiin nopeus myös Yamaha F4 -moottorilla"

17

9763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Motti joka pärisee aina täysillä on nopeammin kaputt.

      • Anonyymi

        Jos meno pääosin uistelua ja lyhyitä siirtymiä, ei teholla liene mitään väliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos meno pääosin uistelua ja lyhyitä siirtymiä, ei teholla liene mitään väliä?

        Ei ole ei, kun ei siirtymillä ole nopeudella merkitystä. Painavalla kuormalla pikkumotti tietty tekee kovemmin töitä että päästään marssinopeuteen, jos päästään.


    • Anonyymi

      Isompi kone on luultavasti kestävämpi ja käy hiljaisemmalla äänellä kun voi ajaa matalammilla kierroksilla. Irtotankki on huomattava etu jos ajelee vähänkin pitempiä matkoja, pikkutankkiin on lorotettava pensaa puolentoista tunnin välein.

      Nopeuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä, jos runkonopeus tulee vastaan jo pikkukoneella.

      Kannattaisi ehkä harkita sähköperämoottoria, siis kunnollista litiumakuilla varustettua. On kyllä kallis hankkia, mutta vastaa teholtaan 2,5 heppaista ja tarjoaa lähestulkoonsa ilmaista ja hiljaista kyytiä, siististi ja ilman huoltoja.

      • Anonyymi

        Jos puolikaasulla ajelee siirtymät täyskaasun sijaan, sekä vetää uistinta.
        Näin ollen jättää siirtymillä sen solmun/ maksimissaan kaksi reserviin, ajanee kiintotankillakin itsensä kipeäksi.
        Varabensakanisterina riittänee 1,5l pullo, niin jää irtotankin paino pääosin kalasaaliille, tai janojuomille.


    • Anonyymi

      5hv kulkee keskeltä ajaen 11 solmua.

    • Anonyymi

      Vastaus: ei mitään järkeä. Itellä2.5 df, aiemmin omistanut 4 hv koneita kaikilta yleisimmiltä merkeiltä.

      Vasta 8 hv ssa eron huomaa. Mitä tulee kstävyyteen niin, suzuki 2,5 df ää ei ajamalla saa hajalle, ellei oikein tähtää kivikkoon ja kurruta riki ilmassa ilman jäähdytystä

    • Anonyymi

      Minulla on ollut useita soutuveneluokan tasaperäisiä veneitä, ja niihin mottoreita 1,5hv-6 hv. Ilman selkeitä mittaustulosia on jäänyt mututuntumaa, että 1,5 hp on liian pieni teho, ja 6 hp yleensä liian suuri. Myös 2 hp ( Honda) oli liian pienitehoinen, vaikka se oli kone josta ehkä pidin eniten. Toki tarvittava teho täytyy aina pyrkiä sopeuttamaan veneeseen ja kuormaan, ja veneen trimmausta olen usein joutunut säätämään keulapainon avulla.

      Mutta joitakin kertoja olen joutunut tilanteeseen, jossa menomatka on ollut mukava, mutta paluu onkin ollut kovaaa vastatulta, aallokkoa , ja uuvuttavaa taistelua luonnon voimia vastaan.

      Näissä tilanteissa "ylimääräinen teho" on mutu - tuntumalla ollut merkittävä apu matka-ajan lyhentäjänä. Nykyään valitsen muutamista vaihtoehdosta sopivimman koneen suunniteltuun keliin ja ajoon. Nykyinen vene ei ole kovin optimaalinen perämoottoriveneeksi, mutta siinä on muita hyviä ominaisuuksia. Jos haluaisi optimoida suorituksia, niin voisi kokeilla erilaisia potkurivaihtoehtoja, mutta luulen että näillä tuskin päätyy taloudelliseiin voittoihin, runkonopeus lienee kuiten määrävä tekijä. Liukuvilla veneillä tilanne onkin sitten erilaine, optimaalisella potkurilla voi saada aikaan merkittävää säästöä.

      • Anonyymi

        potkurin koolla leikkiminen on pelleilyä noissa 2-6 hv tehoissa. 2,5 hv riittää avoveneessä vasta-aallokkoon varsin hyvin 4 metrisessä veneessä. Olen ollut suzuki 2,5 df llä neljän 80-100 kiloisen kuormalla metrin vasta-aallokossa 10 kmh täydessä vauhdissa avoveneellä ja tiedän että vain älytön moninkertainen tehomäärä olisi muuttanut kulkua, ja kuka hullu siinäkään olisi plaanissa halunnut ajaa vaikka oliskin olltu 30 hv. En keksi juuri mitään tilannetta, jossa olisi johdonmukaista ostaa 4-6 hv moottori. Plaaniin sillä teholla ei pääsisi kuin yksi 10 vuotias tenava nippa nappa joten ei siitä ole mökkileluksi edes vauhdinnälkäisille kakaroille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        potkurin koolla leikkiminen on pelleilyä noissa 2-6 hv tehoissa. 2,5 hv riittää avoveneessä vasta-aallokkoon varsin hyvin 4 metrisessä veneessä. Olen ollut suzuki 2,5 df llä neljän 80-100 kiloisen kuormalla metrin vasta-aallokossa 10 kmh täydessä vauhdissa avoveneellä ja tiedän että vain älytön moninkertainen tehomäärä olisi muuttanut kulkua, ja kuka hullu siinäkään olisi plaanissa halunnut ajaa vaikka oliskin olltu 30 hv. En keksi juuri mitään tilannetta, jossa olisi johdonmukaista ostaa 4-6 hv moottori. Plaaniin sillä teholla ei pääsisi kuin yksi 10 vuotias tenava nippa nappa joten ei siitä ole mökkileluksi edes vauhdinnälkäisille kakaroille.

        Tommosella kyntävällä veneellä runkonopeus määrää aika pitkälle tahdin.

        Jos tommosella 2.5 hv koneella päästään vastatuuleen runkonopeutta - se riittää. Enemmästä ei ole juuri hyötyä.

        Ja nuo alle 3.5hv nelarit on käsittääkseni vähempi täristäviä kuin 4-6 hv mallit. Elikkäs kivempia käytössä sekä halvempia.


    • Anonyymi

      5 m soutuvene on aika iso. Isossa veneessä on iso tuulipinta-ala. Isomman koneen etu rupeaa tuntumaan kun taistellaan tuulta vastaan ja vene on kevyesti kuormattu, jolloin tuulen vaikutus korostuu. Valitsisin 4 HP:n omille ajoittain kovin tuulisille veneilyseuduilleni.

      • Anonyymi

        6hp on monilla sama kone isommilla lihaksilla.


    • Anonyymi

      2,5 hv moottori ei jaksa kuljettaa 5 m venettä kovaan vastatuuleen. Kokemusta on.

      • Anonyymi

        Riippuu tietysti veneestä. Näpsä 480 ainakin menee pikkuhondalla ihan niin kovassa kelissä kun sillä vaan voi mennä (merellä), että ehtii vielä äyskäröidä kyytiin tulevat vedet pois.


    • Anonyymi

      ...onko noissa pienimmistä 2,5 hv pakki?
      ..joitain vuosia sitten ostin perämoottorin soutuveneen sen, ja 3,3 hv oli pienin missä oli pakki..
      ...pakki on käytevä ainakin kun uistin jää pohjaan..

      • Anonyymi

        Ei ole pakkia. Kone vain käännetään 180 astetta. Se on hyvin helppoa tuossa 2,5 hp mallissa. En ole pakkia kuitenkaan ikinä tarvinnut. Ehkä joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakkia. Kone vain käännetään 180 astetta. Se on hyvin helppoa tuossa 2,5 hp mallissa. En ole pakkia kuitenkaan ikinä tarvinnut. Ehkä joskus.

        Verkkoja laskiessa kätevä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      417
      3352
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      102
      2498
    3. On ilmiselvää, että väärä maahanmuutto on Suomea pilannut jo paljon

      Väärä maahanmuutto tarkoittaa siis tulijoita Lähi-Idän ja Afrikan islamilaisista maista, eli muslimeita. He ovat kiistat
      Maailman menoa
      106
      2495
    4. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2359
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      28
      2094
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      192
      1564
    7. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      12
      1382
    8. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      204
      1201
    9. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      45
      1176
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      93
      1091
    Aihe